40.000km - benzine of diesel?!

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
40.000km - benzine of diesel?!
31-03-2018 13:16
Hi allemaal!

Binnenkort wissel ik van werkgever. Hierdoor zal ik aanzienlijk meer km's moeten maken.
Normaliter reed ik woon/werkverkeer 26.000 km per jaar, maar ga nu zeker naar 46.000.

Vorig jaar een mooie Mazda 2 GT gekocht uit 2016 (benzine). Comfortabel en nog eens zuinig ook, ik rij circa 1 / 20 met de Mazda.
Maar nu de wisseling van werkgever dichterbij komt krijg ik het gevoel dat het wijzer is nu voor een Diesel te kiezen.
Nu vroeg ik me wat de grens is om over te stappen naar een Diesel? En zal ik daadwerkelijk voordeliger zijn met een Diesel?
Daarnaast vroeg ik me af wat überhaupt een mooie KM stand is om een Diesel aan te schaffen?

Mochten jullie ook nog eens een suggestie hebben qua auto, graag! Zou er graag niet op achter uit willen gaan.
Maar een gloednieuwe auto (diesel) is zeker niet vereist, comfortabiliteit en een beetje luxe is wel zo fijn.

Alvast bedankt!

Nu vroeg ik me wat de grens is om over te stappen naar een Diesel? En zal ik daadwerkelijk voordeliger zijn met een Diesel?

Je kan kijken wat je eigen auto kost bij 46k per jaar en dat vergelijken met een diesel, zo ingewikkeld lijkt me dat niet. Misschien dat LPG nog een optie is?
1:20 is behoorlijk zuinig. Zoals boven geopperd zou ik de optie voor LPG overwegen. Wel bij een gerenomeerd inbouwer, kan een boel ellede schelen na inbowen namelijk.
Ik zou zeker diesel kiezen, of een auto op LPG, kies wel een motor die goed geschikt is (zoals bv de Renault 1.6 16V), dat is zeker niet de motor van de Mazda 2. Met een goed onderhouden auto bijvoorbeeld met 130.000 kilometer kom je makkelijk nog 4 jaar verder.
Heb je met je huidige benzine Mazda inmiddels al zo'n 50.000 km afgelegd?
Misschien kun je een goeie deal doen voor een Mazda 2 diesel:
[www.autotrack.nl]

n.b. En je zou het inderdaad met deze auto nog een tijdje kunnen uitzingen en dan na bijv. een jaar een en ander nog eens beoordelen, want dan weet je ook meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2018 16:38 door speedtouch.
Het ligt er aan wat je voor je gereden kilometers ontvangt.
Moet je alle kosten zelf betalen of krijg je bijv. 19 cent per kilometer?

Met een derving van de kosten kan je uiteindelijk vrij goedkoop rijden, echter blijf je voor elke kilometer bijbetalen.
Krijg je niets, dan zou ik je adviseren om de kilometerkosten zo goedkoop mogelijk te houden. En dan is LPG in een auto die weinig afschrijft misschien wel de beste optie.
Lekker een jaartje doorrijden.
Misschien ga je wel thuiswerken een dag per week, of 4x9.
Misschien is die nieuwe baan (of baas) verschrikkelijk.

Een inruil kost je een paar duizend euro.
spoiler alert
Lekker een jaartje doorrijden.
Misschien ga je wel thuiswerken een dag per week, of 4x9.
Misschien is die nieuwe baan (of baas) verschrikkelijk.

Een inruil kost je een paar duizend euro.

Sluit me hier helemaal bij aan.
Eerst maar even aankijken of het wel bevalt.
Een recent gekochte auto inruilen op iets anders kost altijd geld. Mocht nieuwe baan niet bevallen en je met nieuw werk wellicht weer dichter bij huis komen moet je weer gaan wisselen.
Maar hoe vind je de 2 rijden? Want hij kan nu lekker rijden maar vind je hem ook lekker rijden op lange afstanden?
Ik zou het inderdaad afwachten.
Eens met spoiler alert.

Hou een auto bij zoveel kilometers zo goedkoop mogelijk. Grote banden, remmen en gedoe met je panoramadak wil je niet als je auto zo vaak nodig hebt. Ik hoop dat je een stevig salaris krijgt want 40.000km rijden is gewoon erg veel en dus duur. Een hotelletje nemen met 200km per dag is goedkoper.
@Pinda, ik begrijp dat je geen leaseauto krijgt.
Dan zou ik LPG overwegen. De toekomst van diesel en zeker de inruilwaarde wordt zeer ongewis.
Of je kan een Prius of Ioniq overwegen.
46.000km/jaar met een Mazda 2 is teveel van het goede, hoe goed/leuk deze Mazda ook is.
Hoezo zou dat teveel zijn, is puur een mind set. Rij ook meerdere keren per maand 400km op 1 dag op kids op de te halen andere kant van land in een B segmenter. Voor verbruik hoeft hij geen Prius of Ioniq te gaan nemen. Meerwaarde is eventueel comfort en minder slijtage aan remmen.

Als hij nu de Mazda 2 inlevert schrijft ie direct 6-8k af in 2 jaar tijd. Doorrijden spreid de afschrijving want die neemt af naar mate de jaren voortgaan. Lekker aankijken en doorrijden met de 2 zou ik in eerste geval doen.

Wil je centen besparen, Dacia Logan op LPG. Rij je voor 4,5-5cent per km brandstof.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.