Activ park assist - D-segmenter

Gepost door His_R 
Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwe auto.
We zijn op zoek naar een stationwagen in het D-segment.

Nu mijn vraag: welke D-segmenters hebben een activ park assist systeem?
Zo'n systeem lijkt ons erg handig. Of wordt hier door anderen anders over gedacht?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2018 13:22 door His_R.
Mijn mening: als je veel geduld hebt en écht niet zelf kunt parkeren kan het handig zijn. Zo niet, lekker links laten liggen en zelf doen. Heb het gehad in mijn Prius en heb het 1x gebruikt voor de lol, daarna alles zelf gedaan, dat gaat tig x sneller
Ik heb het op een BMW en gebruik het nooit. Je moet erg ver doorrijden en ander verkeer snapt dat niet helemaal.

Daarna maar hopen dat je velgen de stoeprand niet raken of er 50cm vanaf staan. Echt snel gaat het ook niet.
Mijn advies is om een proefrit te maken met een willekeurige auto waar het systeem op aanwezig is. Je ziet dan dat het vooral een leuke gimmick is en dat je zelf beter en sneller parkeert.
Ik heb een auto gehad waar het op zat en het 1keer gebruikt. De opvolgende auto's heb ik mijn geld aan leukere en vooral nuttigere zaken uitgegeven.
Wanneer je moeite hebt met parkeren is een extra les een stuk voordeliger!
Heb het ook op de Mégane, vooral omdat het bij het pakket in zat van de achteruitrijcamera welke ik wel handig vind, zeker in de zomer met de caravan.

Niettemin, een tijdje terug een keer geprobeerd. En inderdaad, je moet net even wat verder doorrijden dan je gewend bent, daarna werkt het prima en simpel. In mijn geval kies je de juiste inparkeervorm (fileparkeren, schuin, etc. ) je bedient gas of rem en klaar. 10 cm van de stoep dus prima.
Daarna nog eens gebruikt? Nee, zelf gaat het sneller, maar inderdaad als je het zelf erg lastig vind best handig.

Renault heeft het in ieder geval op de Talisman (D-segmenter) en volgens mij vele merken ook standaard danwel optioneel.
Op auto’s waarop het zat enkel gebruikt om x te proberen, maar verder vind ik het niks. Trager en zet de auto vaak te ver vd stoep
Ook ik heb een auto gehad waar het op zat en zoals vele anderen ook 1 keer gebruikt voor de lol en daarna nooit meer.
Ik zou er in ieder geval ook geen geld meer aan uit uitgeven.
Zelf parkeren gaat sneller of je moet wel een hele slechte automobilist zijn.
Mijn Ford Mondeo heeft het, hij kan zowel fileparkeren als achteruit insteken. Twee keer gebruikt met beide opties voor de lol, daarna nooit meer.

Als je normaal kunt inparkeren is het een volstrekt nutteloze optie. Wel grappig om te zien dat de auto zelf stuurt.
Als je inparkeren lastig vindt:

Een keertje oefenen met twee lege dozen. Goed kijken bij welk stijltje/raampje je moet indraaien (meestal achterbank) en weer terugdraaien (meestal zijspiegel). Paar keer goed doen. Paar keer expres de dozen raken of te krap zetten.

Je levenlang plezier van.
Ik zie er de meerwaarde niet van in, bij sommige auto's kan ik me voorstellen dat je parkeersensoren wilt hebben of een camera omdat je hele stukken mist zoals je hebt bij een Suv/mpv, maar bij gewone auto vind ik het overbodige luxe.
Als je zelf niet kunt inparkeren, dan is het zeker handig. Zelf heb ik gemerkt dat ik veel sneller in parkeer, en dat het systeem soms gewoon rustig verder rijdt terwijl de auto daar makkelijk in past. Of dat het systeem een plek gewoon niet herkend.
Een camera kan ik me nog wel voorstellen met dat moderne onoverzichtelijke blik, maar ik vind de park assist een irritant traag snufje wat weinig oplevert... misschien handig voor minder validen met nekklachten o.i.d. maar verder niet.
Als je zoiets als een gezond persoon al nodig hebt ben je of de auto of het rijbewijs gewoon niet waardig.... maar dat is mijn persoonlijke mening.
Muddy Bandit
...
Als je zoiets als een gezond persoon al nodig hebt ben je of de auto of het rijbewijs gewoon niet waardig.... maar dat is mijn persoonlijke mening.

Nou dat vind ik wat overdreven. Een flinke station heeft niet het overzicht van een B segmenter. En je doet er niemand kwaad mee als je dan moeite hebt met een gaatje van 5 meter met een rij felle koplampen achter je en fietsers zonder licht die links en rechts voorbij schieten.

Het ironische is dat juist dan het extra ver doorrijden en het getuur naar een scherm de boel zeker niet makkelijker maakt. Daarom hou ik ook meer van parkeersensoren die piepen dan van een achteruitrijcamera..

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2018 14:47 door V0RQ.
Dank voor alle reacties!
Ik ga het gewoon zelf eens ervaren tijdens een proefrit.
Ik zal me op deze gimmick niet blindstaren.
Zelf parkeren is altijd sneller / handiger. Maar wel leuke gadget inderdaad.

Los daarvan, zoek je een helemaal nieuwe auto? Want ik kan geen enkele D segment auto bedenken waar het systeem niet op te verkrijgen is. Zelfs in het C segment is het altijd wel te verkrijgen. Dus gewoon kijken welke auto je prettig vind en dan daar gewoon het systeem op bij bestellen als jij dat handig vind. Maar zou het wel even heel goed bekijken
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.