Golf IV of V of toch ...

Gepost door MarkK90 
Beste autoweek forumleden,

Na al flink wat leeswerk hier heb ik besloten om ook een account aan te maken. Ik rijd nu in een volkswagen caddy 1.2 tsi LPG maar deze gaat weg (staat nog in de verkoop) omdat ik een auto kan rijden van de zaak. Echter heb ik nog een auto nodig voor de privé kilometers. Bijtelling is niet echt een optie omdat het een 2 ton wegende jeep wrangler diesel is wat aardig duur zal worden.

De eerste auto die ik heb gereden was een volkswagen polo '97 1.6. Deze was werkelijk onverwoestbaar. Nadat ik op mezelf ging wonen en ik mijn huidige baan heb gekregen, had ik een grotere auto nodig. In de buurt stond een Renault Kangoo te koop voor een prikkie. Dit was niets dan ellende waarna ik dus besloten heb om de caddy te kopen, terug naar de betrouwbare vw die ik me kon herinneren. Tot op heden gelukkig ook weinig problemen mee gehad.

Al goed, de auto voor de privé kilometers waar ik naar aan het kijken ben zijn de volkswagen golfjes. Toch wel omdat ik een vw man ben en ze ook redelijk ruim zijn. De voorkeur gaat uit naar de golf V tot ik overal alleen maar problemen las (voornamelijk hier). Het zou dan gaan om de 1.6 of 2.0 (geen gti) omdat ik de 1.4 te licht vind. Vind de 1.2 in de caddy ondanks de turbo ook maar licht. Misschien is het juist vanwege de problemen verstandiger om de golf IV 1.6 te nemen? Of er moeten totale andere opties zijn. Je betaald natuurlijk grof voor een golf. Het budget zit op max €5.000. Eisen zijn dat er wel wat ruimte moet zijn, heb een grote hond. Liever een 5 deur auto en van extra opties als airco en cruise control ben ik niet vies. Zoals je wellicht proeft ben ik wel fan van het hatchback model dus liever geen sedan of station. Verwachting is 10.000km< per jaar te rijden. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen / ervaringen smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2017 14:38 door MarkK90.
Met zo'n Golf V is in de basis weinig mis, maar sommige kun je beter vermijden omdat de kans op gebreken groter is (DSG, vroege FSI's/TSI's). Veiligste keus is de no-nonsense 1.6 achtklepper met 102pk. Moet je voor 5 mille wel kunnen vinden.

De 1.4 zou ik persoonlijk ook laten staan.
Zelf zou ik dan een Golf 5 kiezen, met de gewone 1.6 motor met 102 pk, deze motor staat bekend als betrouwbaar. De Golf 4 is inmiddels al erg oud. Er staan overigens meerdere topics over dit onderwerp.

Goede, goedkopere en zeer betrouwbare alternatieven zijn bv de Fiat Bravo of de Kia Ceed.
Ze bieden erg veel auto voor hun geld, en zijn erg onderschat.
Waarom niet een Toledo V5? Voor minder geld te vinden maar minstens zo fijn!
De V5 van VAG is een net niet blok naar mijn mening, de V6 doet alles beter en dat tegen dezelfde kosten.
Rationeel gezien is de oude 1.6 de beste keus, oerdegelijk, vrij vlot zelfs nog en volop verkrijgbaar.
Een Leon of Toledo is onderhuids een Golf. Als we de V5 even buiten beschouwing gelaten heb je inderdaad de 1.6, of de 1.8 20VT. Hier twee opties:
- nieuw model Leon, 1.6: [www.marktplaats.nl]
- oud model Leon, 18 20VT: [www.marktplaats.nl]
Bedankt voor jullie reacties tot dusver!

@TYN en ak2

Goed om te lezen, ik heb wel een aantal golfjes gezien voor die prijsklasse en met dit type motor. Dan zet ik de andere 2 uit mijn hoofd (TSI / (T)FSI). Fiat Bravo of de Kia Ceed, mooie opties waar ik nog niet over na had gedacht. Ik ga me er eens wat meer op inlezen en kijken wat er verkrijgbaar is.

@Barri

Toledo is qua uiterlijk totaal niet mijn type auto. Vind de sedan look niets maar ook niet praktisch, daarnaast vind ik zijn 'smoel' ook niet mooi ogen. Het nieuwe model Leon dat je aanhaalt spreekt me dan wel weer aan. Heb alleen begrepen dat de seats wat goedkoper aan doen dan de vw's. Onder de kap zouden ze identiek zijn.
Het dash van een Leon ziet er iets goedkoper uit. Maar ga er eens in zitten of mee rijden en kijk dan of je het prijsverschil terecht vindt of niet.
Barri
Het dash van een Leon ziet er iets goedkoper uit. Maar ga er eens in zitten of mee rijden en kijk dan of je het prijsverschil terecht vindt of niet.

Ga ik zeker eens doen. Als vw man toch maar de horizon verbreden.
Corolla:
[www.autotrack.nl]

Focus:
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]

Of gaat dat te ver wat horizon verbreden betreft?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2017 18:37 door haarr.

Met zo'n Golf V is in de basis weinig mis, maar sommige kun je beter vermijden omdat de kans op gebreken groter is (DSG, vroege FSI's/TSI's). Veiligste keus is de no-nonsense 1.6 achtklepper met 102pk. Moet je voor 5 mille wel kunnen vinden.

niets aan toe te voegen. Je bent een VW man, dus ga lekker een golf kopen thumbs up en met die 1.6 achtklepper koop je volgens mij een prima auto.

De slechte verhalen komen met name doordat VW in de golf V de eerste generatie T(F)SI motoren en DSG bakken ging monteren die niet altijd even betrouwbaar bleken te zijn in het begin en potentieel hoge kosten met zich mee kunnen brengen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.