Lpg, doen of niet?

Gepost door M Donkey 
John 4833033

... Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet.

De tankinhoud staat normaliter op de lpg-tank vermeld bij de aansluitingen.
Houd rekening met het gegeven dat de tank maar voor 80% gevuld kan worden, en als je de tank niet geheel leeg wilt rijden dan houd je dus ongeveer 70% van de tankinhoud over als effectieve brandstofvoorraad voor gebruik.
Bij een 40 liter tank kom je dan op effectief hooguit 30 liter, bij een verbruik van 1:12 doe je dan gasgestookt 360 km op één tank.

Ik weet niet hoe het in België gesteld is met de lpg-tankstations, maar hier in Nederland zijn deze tankstations overal nog goed te vinden (met name buiten bebouwde kom).... ook met nieuwe installaties, dus voor de toekomst verwacht ik daar totaal geen problemen mee.
Openbare CNG pompen zijn hier nog steeds heel schaars.
Imago schade, als ik over mijn LPG auto begin te praten (die ik nu sinds een half jaar heb) komen alle boomers (sorry voor stereotype) te praten over hun vakantie vroeger en problemen met het bevriezen van de verdamper. Maar ik heb geen verdamper. Vloeibare LPG injectie is al sinds 1995 (misschien zelfs eerder) leverbaar. Ik heb vloeibaar LPG injectie op een directe inspuiting benzinemotor. Het gaat als de brandweer, brandt veel schoner en je moet echt BEUKEN wil je boven de 5 euro per 100km uitkomen... Laatst kwam ik daaraan, maar ik heb echt gigantisch veel 170-180+kmh gereden die tank

En wil iemand mn uitlaateindstuk zien? Dat is gewoon blank metaal, ipv roetkanon zwart (wat bij "normale" GDI motoren is)

Wat betreft de CNG pompen zoals hierboven vermeld; dit heb ik inderdaad ook overwogen. LPG kan je op VEEL meer plekken tanken, bij mij in de buurt -was- er een nachtautomaat, die nu ivm het corona gedoe niet meer laat open is, ik heb hier vaak genoeg rond 02:00 in de nacht getankt...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2020 23:08 door Bart 4209381.
John 4833033
FW Ta 183 Huckebein I
John 4833033
heb even een account gemaakt om een berichtje te sturen. Ik sta op punt om een Dacia Duster te kopen (de lpg versie) Is dit een goede keuze? Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet. Zag gisteren in een tankstation dat ze lpg voor 0,29 cent per liter verkochten, ik hoor echter dat ze binnenkort geen lpg gaan verkopen maar de voorkeur geven aan cng, wat denk je?

Hoe groot de tank is? Ligt eraan of je een 2dehands (=vorige model) of een nieuwe wil kopen.
Lijkt mij sowieso een goede keus: veel Dacia's werden af-fabriek al voorzien van LPG dus de hele electronica en motor waren aangepast: dat maakt de kans op specifieke LPG-problemen minimaal; en de Renault-motoren kunnen al heel goed tegen LPG. Als een individueel station geen LPG gaat verkopen is eigen keuze, maar LPG zal je gewoon nog jaren kunnen kopen, en goedkoper autorijden kan niet !
Zoek wel even uit (als je voor 2dehands gaat) of de LPG af-fabriek is geleverd of later is ingebouwd, als dat het geval is laten nakijken of alles goed gedaan is en correct functioneert.
Keus an sich: altijd doen!

Het gaat om de Dacia Sandero. Ik wil hem meteen nieuw kopen omwille van de aantrekkelijke prijs. Heeft een tankinhoud van 32 liter, de lpg installatie is in de fabriek geïnstalleerd. Ik heb echter geen ervaring met LPG, in mijn straat zag ik dat je LPG aan 0,28 per liter kon krijgen. Het verbruik van de Dacia is ongeveer 6 liter per 100 km.

Als je voor 1,68 euro 100 km kunt rijden, waarom doet niet iedereen dit?

Ik heb het zeker overwogen. Bij mij werd het benzine;
- ik wil gewoon een reserve band (ja die kan je ook in de bagage bak gooien, maar dan heb je minder bagage ruimte. Dan maar een segment groter, maar dan gaat het voordeel van een kleine auto verloren. Ik hou van kleinere auto's zodat ik het in kleine plekjes kan wurmen, lage belasting, etc ).
- liefst een fabriek af systeem, omdat sommige aftermarket toch niet echt goed integreren in de bestaande systemen.
- Fabrieks af zit je nu bijna alleen bij Dacia. Hoewel in van een non-nonsense auto houd, vind ik ergonomisch ontwerp en veiligheid tegenvallen. Er is slechts 1 dacia met 4 sterren op de crash test. (de Sandero, die lijkt best wel redelijk te doen) De rest haalt maar 3. Als je het rapport goed leest dan zie je bij de rest vaak dingen als 'the passenger compartment suffered extensive deformation and could clearly not withstand any further loading.' Dat vind ik niet meer kunnen voor auto's die ongeveer de laatste 12 jaar uit zijn gekomen. Maar aangezien ze binnenkort met nieuwere modellen komen, hoop ik dat ze een grote stap gaan maken.
Bart 4209381
..... Ik heb vloeibaar LPG injectie op een directe inspuiting benzinemotor. Het gaat als de brandweer..............
.
Nadeel van die LPDI is dat het een gecompliceerde en dus dure LPG-installatie is; kdacht zo'n 3000 euro.
Maar het zal idd lekker lopen mede omdat de vloeibare LPG in de cilinderkop pas verdampt hetgeen daardoor
heel strek afkoelt waardoor je een soort intercoolereffect krijgt.

Maar de nieuwe Dacia Sandero 1.0 Bi-fuel loopt ook als een malle; 11,5 sec op de 100 en top 182km/u
Heeft een zelfs een fractie meer power onderin dan de benzineversie en dat komt omdat deze motor
is ontwikkeld als LPG-motor die OOK op benzine kan en niet andersom.

file:///C:/Users/Gebruiker/Documents/documenten%20SWO/prijslijst-sandero-logan.pdf
Re: Lpg, doen of niet?
02-05-2020 18:31
Met mijn Sea Mii vanmorgen getankt 634 kilometers gereden lpg prijs 0,469 cent voor 15,20 getankt bij Fieten olie dat is 2,40 per 100 kilometer.
Goedkoper kan haast niet hij rijd perfect op lpg nu 150k op de teller.
Gerard
Met mijn Sea Mii vanmorgen getankt 634 kilometers gereden lpg prijs 0,469 cent voor 15,20 getankt bij Fieten olie dat is 2,40 per 100 kilometer.

Goedkoper dan elektrisch rijden, waar mensen de energiekosten doorgaans onterecht wegcijferen.
Oh, mij stond bij iets van 2550 euro, wat ik bij mensen eerder heb gezien die het ook gedaan hebben... Volgens mij ben je voor een degelijke installatie zonder verdamper (veel minder onderhoud nodig) - al snel 2000 euro kwijt

Maar met LPDi gaat je motor m.i. langer mee, TSI motoren (of ecoboost whatever, roeten veel (GDI issue), maar LPG in vloeibare vorm verdampt en verbrandt veel mooier. De kleppen zijn al harder omdater sowieso geen benzine langskomt en de injectoren smelten niet (als je prins VSI hebt bijvoorbeeld) omdat deze gewoon continu gebruikt worden. Maar veel minder roetopbouw dus, hetgeen dat de olie vervuilt en zich uiteindelijk ophoopt (bij slecht onderhoud) in de olieschrsspveren, met olieverbruik als gevolg.

Knock on Wood, maar van olieverbruik is met m'n 1.2TSI uit 2010 met 253000km op de klok in elk geval nog geen sprake. Ik hoop er nog heel lang van te kunnen genieten! smiling smiley Enige nadeel is dat marters de bougiekabels nogal leuk vinden, dus deze heb ik wederom vervangen en ingespoten met een beschermend middeltje!
Bart 4209381
Volgens mij ben je voor een degelijke installatie zonder verdamper (veel minder onderhoud nodig) - al snel 2000 euro kwijt

Met verdamper ben je ook amper iets kwijt aan extra onderhoud. Ik heb 6 auto's in onderhoud met een LPG verdamper (met km-standen tussen de 3 en de 5,6 ton) en welgeteld 1 keer een verdamper moeten vervangen. Dat was van mijn Cordoba, bij ruim een half miljoen. Vandaag APK afgekeurd trouwens, op een lekke uitlaat en versleten banden. Ook na 20 jaar nog steeds door de viergasmeting.
John 4833033
Toevallig aan een tankstation eigenaar gevraagd hoe lang hij LPG ging blijven verkopen. Hij zou sowieso 20 jaar, zo lang is zijn keuring geldig. En ook nadien blijft hij LPG verkopen zei hij..

LPG tanks worden om de 6 jaar gekeurd, knap dat hij kan zien wat hij over 20 jaar nog verkoopt. Daarnaast worden meer en meer stations omgebouwd naar onbemande verkoop. Is er dan geen toezicht door bijvoorbeeld de garage van de eigenaar dan dient LPG verkoop gestaakt te worden.

Bij nieuwbouw stations wordt, uitgezonderd een snelwegstation, eigenlijk nooit meer een LPG installatie aangelegd.
13-05-2020 18:55
Hoi,
Gas is leuk als je tankt kost weinig.
Heb ook wel meerdere auto's op gas gereden maar ook veel problemen gehad.
Gas is niet echt een product meer van deze tijd veel auto; s worden niet geleverd met lpg.
Alleen renault en dacia doen dat nog wel maar dat zou ik zelf niet meer willen, gebruikt met een xx aantal kilometers is riskant.

Als ik jou was zou ik eens kijken naar een Hybride auto, bv Honda civic,insight, jazz Toyota Prius of de yaris, rijd altijd en weinig tot geen problemen net als jou aygo!

Suc6 met je beslissing!
13-05-2020 21:06
Ik zeg doen. Wij zijn nu bezig met onze derde lpg auto. Daihatsu, Skoda en nu een Fiat. Met deze auto’s inmiddels tonnen probleemloos gereden.
Mweh, ik vind het geen sterk argument... Mijn cuore had amper een ton gelopen, die motortjes klinken alsof de zuigers erin lopen te klakkeren & het ding dronk flink olie. De LPG auto die ik gekocht heb heeft bijna 250.000 probleemloos gelopen. Met die cuore reed ik zuiniger dan die auto (1 op 22-23 stabiel, met 80% snelwegkms), maar nog steeds kost dat je 7 euro per 100km, terwijl ik nu veel meer comfort heb en slechts de helft kwijt ben...
14-05-2020 15:11
Tja, na 150000 lpg kilometers met m’n Cuore nam hij idd ook behoorlijk olie. De totale km stand was toen 185000. Later zag ik m op internet te koop met foto’s er bij dat ze nieuwe zuigerveren en klepsteel hoedjes geplaatst hebben. Dat was vier jaar geleden, het ding rijdt nog steeds én op lpg.
Gerard

Gaat dat op lange termijn ook goed met die Mii's en Up!'s?
En wat kostte jouw installatie?
Hydraulische klepstoters?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.