Lpg, doen of niet?

Gepost door M Donkey 
Lpg, doen of niet?
04-04-2017 09:19
Ik rij nu een Toyota Aygo en heb nu bijna 150.000 op de teller staan. Ik rij gemiddeld 600 km per week, veel korte ritjes van <15 minuten.
Op zich is de auto lekker zuinig en rijdt hij prima op de korte stukken, op de snelweg vind ik het niks. Wat tegen valt is het onderhoud, met mijn kilometers slijt zo'n auto toch best snel. Er zit al weer een flinke kostenpost aan onderhoud aan te komen, dus ben ik aan het overwegen of ik dit er nog in ga stoppen of hem imruil.

Gezien mijn gebruik overweeg ik een auto die op lpg rijdt, diesel lijkt me gezien de korte ritjes niet interessant. Hybride/electrisch valt buiten mijn budget.
Heb een proefrit gemaakt in een Mazda 2 bifuel uit 2013 met 75000 op de teller. Reed als een zonnetje, lekker op de snelweg ook, net iets meer auto dan ik gewend ben. Alleen lees ik op internet overal gezeur met kleppen stellen om 20.000 km. Dit zou dus elk jaar nodig zijn. De motor zou niet geschikt zijn voor lpg? Uit mijn berekening zou het rijden op lpg voldoende voordeel opleveren om dat kleppen stellen er jaarlijks uit te halen, maar dat geldt niet voor onderdelen die vervangen moeten worden. En de topics over kleppen stellen gaan vooral over de eerste 40.000 kms.

Een andere optie is de Opel Corsa bifuel. Ik lees dat deze wat trager is, maar goed ik ben Aygo1.0 gewend.. Niks gevonden over kleppen stellen, maar wel veel over het vervangen van de bobine. Qua kosten weet ik niet of ik dat eruit haal met de lage brandstofprijs. Los daarvan is vaak naar de garage moeten sowieso geen pretje.

Vraag me dus af of het rendabel is om over te stappen naar lpg, of dat ik dan qua kosten op hetelfde uitkom maar wat vaker bij de garage sta?
Iemand hier ervaring mee?
Re: Lpg, doen of niet?
04-04-2017 09:36
Probleem met die Mazda is dat de kleppen op een gegeven ogenblik niet meer gesteld kunnen worden en er dus een koprevisie nodig is. Ik zou er niet aan beginnen.
Re: Lpg, doen of niet?
04-04-2017 09:47
Ik zou nog eens naar diesel kijken:

1. veel meer aanbod (spaardieseltjes)
2. minder tanken
3. lange intervallen

Als nadeel noem je korte ritjes, maar met 600km per week / zeg 80 km per dag, dan zit daar toch wel een paar 'warme' ritjes tussen. Een blok dat elke week een uurtje draait, ook al zit daar een paar korte stops tussen, spoelt echt wel lekker schoon. En je gaat ook nog eens je olie vaker dan jaarlijks vervangen vanwege je kilometers.

Ik zou niet te spastisch doen over ritjes van 10km en korter, als je nou maanden achteréén niet langer dan 20 minuten rijdt met uren ertussen dan kan je nog eens bewust extra verversen of een keer een blokje om rijden, maar voor 600km per week lijkt me de slijtage door overig gebruik een veel grotere factor.
Eens met VORQ !
Zou ook mijn advies zijn.
LPG is een uitstekende optie en altijd goedkoper dan diesel. Op voorwaarde dat je een goede gasstoker hebt. Ik zou ook eens bij Dacia en Renault kijken daarvoor. Gezien de aangedragen opties zou ik dan naar de Clio en de Sandero kijken met 1.4 of 1.6. Kan echt geen diesel tegenop, niet qua kosten en niet qua betrouwbaarheid. Mazda 2 is een af te raden optie, dan is iedere diesel beter. Hou er ook rekening mee dat diesel steeds meer in de ban gedaan wordt en dat de verplichte onderdelen als roetfilter en EGR over het algemeen niet eindeloos meegaan en dúúr zijn om te vervangen.
Auto's welke goed op gaskunnen:

* Mitsubishi
* Renault
* Dacia (zijn er ook zeer veel af-fabriek met LPG geleverd)
* VAG (VW, Seat, Skoda, Audi): de 1.6 8v 102 pk ; is ook enige tijd af-fabriek zo geleverd (wel in zeer kleine aantallen)
* Opel (en dan de af-fabriek geleverde Bi-fuel)

gezien het feit dat je veel kortere stukken rijdt is LPG inderdaad te verkiezen boven diesel

wat is je budget (en dan excl. of incl. inruil?) ?
Quote
s velthuis
LPG is een uitstekende optie en altijd goedkoper dan diesel. Op voorwaarde dat je een goede gasstoker hebt. Ik zou ook eens bij Dacia en Renault kijken daarvoor. Gezien de aangedragen opties zou ik dan naar de Clio en de Sandero kijken met 1.4 of 1.6. Kan echt geen diesel tegenop, niet qua kosten en niet qua betrouwbaarheid. Mazda 2 is een af te raden optie, dan is iedere diesel beter. Hou er ook rekening mee dat diesel steeds meer in de ban gedaan wordt en dat de verplichte onderdelen als roetfilter en EGR over het algemeen niet eindeloos meegaan en dúúr zijn om te vervangen.

Helemaal mee eens, ik zou zeker voor LPG gaan, goedkoper kun je niet rijden, zeker met een G3 installatie. Tegenwoordig zijn die installaties vernuftig, dat ik me niet teveel zorgen zou maken.

Enkele jaren geleden heb ik er een Volvo 940 voor erbij gehad, op LPG, het was iedere keer weer fantastisch als je de liters sneller ziet gaan dan de prijs tijdens het tanken.

Voorts heb je geen gezeur, zoals velthuis ook schrijft, dat je met een diesel een (binnen)stad niet in mag. Dan kun je dus ook een wat oudere auto kopen, die wat groter is, voor het comfort en veiligheid.
Ik rij zelf al vijf jaar op LPG (in een nu 20 jaar oude auto) en tot nu toe volledig probleemloos (teller voor lpg staat nu op 60.000 km). Het enige onderhoud is de controlebeurt bij elke 20.000 km. Actieradius kan bij jouw afstanden wat vervelend zijn (ik haal gemiddeld zo'n 400 - 430 km uit een tank), waardoor je vaker aan de pomp staat. Wellicht kijken of een grote tank mogelijk is. Vergeet ook niet dat een G3-installatie altijd op benzine start. Als je veel korte stukjes rijdt, verbruik je dus relatief meer benzine dan bij lange ritten.
Voordeel van LPG is ook dat de motorolie niet verontreinigd wordt door de gasvormige brandstof. De motor blijft schoner! De calorische verbrandingswaarde (hoeveel energie haal je uit een liter brandstof) is tov benzine 26% lager. Dit impliceert dat een goed afgestelde motor op LPG 26% méér verbruikt dan op benzine. Een te arme afstelling op LPG (lekker zuinig toch?) levert een hogere verbrandings- en uitlaattemperatuur op met mogelijk gevolgen als lekke kleppen, lekke koppakking, verbrande katalysator, verbrande motorolie etc etc. Een motor op LPG moet dus 'zuipen'.
Quote
Pietzoveel
Voordeel van LPG is ook dat de motorolie niet verontreinigd wordt door de gasvormige brandstof. De motor blijft schoner! De calorische verbrandingswaarde (hoeveel energie haal je uit een liter brandstof) is tov benzine 26% lager. Dit impliceert dat een goed afgestelde motor op LPG 26% méér verbruikt dan op benzine. Een te arme afstelling op LPG (lekker zuinig toch?) levert een hogere verbrandings- en uitlaattemperatuur op met mogelijk gevolgen als lekke kleppen, lekke koppakking, verbrande katalysator, verbrande motorolie etc etc. Een motor op LPG moet dus 'zuipen'.

Die van ons doen op lpg ongeveer 10% minder per liter dan op benzine. En al best wel lang...
Re: Lpg, doen of niet?
04-04-2017 23:07
Quote
s velthuis
LPG is een uitstekende optie en altijd goedkoper dan diesel. Op voorwaarde dat je een goede gasstoker hebt. Ik zou ook eens bij Dacia en Renault kijken daarvoor. Gezien de aangedragen opties zou ik dan naar de Clio en de Sandero kijken met 1.4 of 1.6. Kan echt geen diesel tegenop, niet qua kosten en niet qua betrouwbaarheid. Mazda 2 is een af te raden optie, dan is iedere diesel beter. Hou er ook rekening mee dat diesel steeds meer in de ban gedaan wordt en dat de verplichte onderdelen als roetfilter en EGR over het algemeen niet eindeloos meegaan en dúúr zijn om te vervangen.

Ik ben het hier volledig mee eens. Zoals al aangegeven is de Mazda 2 eigenlijk niet (goed) geschikt voor LPG, en dus een enorme afrader op LPG.
Overigens is de 1.5 D van Renault en prima diesel, ik zou ze zelf niet ouder kopen dan ongeveer 10 jaar.
Lpg heeft ca 15% meer verbruik tov benzine. Is het te arm, daar kunnen de kleppen niet tegen. Te rijk is ook niet goed, vlam in de pijp? In beide gevallen draait de motor ook niet mooi.

Ik zeg eerlijk dat lpg niet geschikt is voor korte ritjes. De eerste 10km is schadelijker dan de 100km erna.
Een lpg auto rijdt goedkoper dan welke diesel dan ook. Een diesel moet 2x zuiniger rijden tov lpg om alleen op brandstof goedkoper te zijn. Diesel is 2x duurder dan lpg literprijs. Nu warmt een diesel ook langzamer op en dus infeite alleen geschikt voor lange ritten. Dus een lpg auto eigenlijk ook, die slaat bij over op lpg zodra koelwater boven 30graden is.

De Madza2 bifuel is niet geschikt voor lpg, MAAR als je rustig ermee rijdt kun je zonder problemen over de ton komen. Hangt af hoe je ermee rijdt. Ik heb ze gezien en de eigenaren gehoord.
Veel garages hebben geen verstand van lpg, komt wel meer bij kijken of het werkt. Daarom speelt in mijn ogen onterecht zo'n negatief karakter over lpg.

Ga eens naar een lpg-specialist en overleg hier eens mee. Ook kleinere auto's kunnen naar lpg omgebouwd worden. Zelfs de beruchte trio c1/107/ago kunnen bij rustig gebruik een heel eind komen.
En een ago niet geschikt voor de snelweg? Ik heb een oude Panda die alleen maar snelwegkm's maakt, terwijl die qua specs minder is dan jouw ago smileys with beer .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-04-2017 00:26 door BillytheKid.
Quote
BillytheKid
De Madza2 bifuel is niet geschikt voor lpg, MAAR als je rustig ermee rijdt kun je zonder problemen over de ton komen. Hangt af hoe je ermee rijdt. Ik heb ze gezien en de eigenaren gehoord.

Zelfs de beruchte trio c1/107/ago kunnen bij rustig gebruik een heel eind komen.

Je mag wel de grootste fan zijn op LPG, maar dit soort adviezen moet je niet meer geven.

Bovenstaande auto's zijn simpel gezegd NIET geschikt op LPG. Je mag misschien wel max. 100.000km mee rijden als je heel rustig rijdt, maar meer niet. Ze hebben simpelweg geen harde klepzittingen en iets minder belangrijk ook geen hydraulische klepstoters. Je mag dan wel veel bespaard hebben op brandstof na ombouw, maar die moet je niet verkwanselen voor een revisie of ruilmotor.
Ik heb ze zelf gezien dat de madza 2 bifuel ver over de ton staan zonder kleprevisie. En als je goed gelezen hebt, schreef ik ook dat de madza 2 bifuel NIET geschikt is voor lpg thumbs up .
En hydraulische klepstoters is het nadeel dat je ze niet kunt stellen en dus NIET weet hoever ze ingesleten zijn, totdat ze versleten zijn.

En als je 100.000km gereden hebt, dan kun je nog lachen om een kleprevisie, want die kosten heb je allang terugverdiend. En de eigenaar bepaald zelf wel of deze geld uitgeeft aan revisie of ruilmotor, die advies moet jij niet meer geven smileys with beer .
Quote
BillytheKid
Ik heb ze zelf gezien dat de madza 2 bifuel ver over de ton staan zonder kleprevisie. En als je goed gelezen hebt, schreef ik ook dat de madza 2 bifuel NIET geschikt is voor lpg thumbs up .
En hydraulische klepstoters is het nadeel dat je ze niet kunt stellen en dus NIET weet hoever ze ingesleten zijn, totdat ze versleten zijn.

En als je 100.000km gereden hebt, dan kun je nog lachen om een kleprevisie, want die kosten heb je allang terugverdiend. En de eigenaar bepaald zelf wel of deze geld uitgeeft aan revisie of ruilmotor, die advies moet jij niet meer geven smileys with beer .

Mwoah, een ton is geen afstand waar ik van onder de indruk ben. Drie ton zonder probleem vind ik toch echt het minimum. Hydraulische stoters vind een een enorm voordeel. Als de klepzittingen gewoon fatsoenlijk gemaakt zijn, is de hele auto eromheen dik versleten voor de kleppen überhaupt uitgesteld zijn.
No offense. Je zal veel over LPG weten. En zie je continue op de frontpage vertellen hoe zuinig en goedkoop je rijd.

Je rijd alleen in een doodskist op 4 wielen. Denk je dat er gebeurd bij een oude panda met kopstaart botsing of nog leuker... frontaal. Dus leuk dat je geld bespaart maar ik rij liever veilig.
Quote
KadettRT
No offense. Je zal veel over LPG weten. En zie je continue op de frontpage vertellen hoe zuinig en goedkoop je rijd.

Je rijd alleen in een doodskist op 4 wielen. Denk je dat er gebeurd bij een oude panda met kopstaart botsing of nog leuker... frontaal. Dus leuk dat je geld bespaart maar ik rij liever veilig.

Wat heeft dat met LPG te maken? confused smiley Ik heb ook liever een goede radio...
Wat een sympathie ook weer dat ik de Panda in leven hou zeg. Maar daar gaat deze discussie niet over. De topicstarter wil weten of lpg of diesel moet rijden. Ik zeg lpg!

Dat ik in een 'doodskist' rij met een 70l bom achterin, dat is MIJN probleem en dat ik daar trots op ben schuif ik niet onder stoelen of banken nee. Ik ben bezig om naar de 3ton te rijden, duurt alleen even. En veiligheid bepaal je zelf en niet de auto. Of een ago/c1/107 veel veiliger is. Daar hoor je niemand over.
En een goede radio zit ook in mijn 'doodskist' smileys with beer .
Ben LPG fan, maar wel slimme keuzes maken! Dus idd afblijven van de mazda 2 en 106/c1/aygo (is er is zoveel meer te kiezen!).
Alles wat geschikt te maken is door flashlube = eigenlijk te duur. Dat spul is niet gratis namelijk en weegt nauwelijks op tegen dekosten van kleprevisie. Neem gewoon een motor die er tegen kan en heb er nauwelijks omkijken meer naar!

Dit is idd mooie lijst:
* Mitsubishi (vooral de oudere modellen volgens mij)
* Renault (1.6 motor, ook te vinden in de dacia)
* Dacia (zijn er ook zeer veel af-fabriek met LPG geleverd)
* VAG (VW, Seat, Skoda, Audi): de 1.6 8v 102 pk ; is ook enige tijd af-fabriek zo geleverd (wel in zeer kleine aantallen)
* Opel (en dan de af-fabriek geleverde Bi-fuel)

Nog aan te te voegen:
-De Fire motoren van Fiat lopen ook goed op LPG (in italië wordt veel LPG gereden)
-toyota prius (wel zware bak)
-oude nissan micra/almera/primera (Zelf micra gehad met 390k op de klok op lpg. De turboloze primera 2.0 met hydraulische klepstoters en distributieketting is ideaal voor lpg, alleen zwaar)
-kia rio (iig eerste serie. De mijne heeft nu 250k op de klok op lpg)

Wel onderbouw/ringtank nemen. Zo'n sigaar in de achterbak wordt je echt zat.
Toevoeging aan het lijstje: de klassieke 16-kleps motoren en de zes-cilinders van PSA(dus niet de THP) doen het ook erg goed op LPG. Te vinden in auto's als de Peugeot 206, 207, 307, 308, 406 en 407 en de Citroën C3, C4 en C5.

Zelf rij ik inmiddels al zo'n twee jaar op LPG met mijn C5, een 3.0 V6. Je merkt niets van het rijden met LPG, alleen het tanken is een stuk aangenamer. Én vanuit milieu-oogpunt is het ook aantoonbaar gunstig, een niet te vergeten punt. Achteraf had ik hooguit liever een iets grotere tank gehad, de actieradius (op LPG) beperkt zich nu tot krap 400 km, en er had wel een wat grotere tank ingepast, alleen was de auto dan nog weer een belastingklasse zwaarder geworden...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2017 23:27 door JaluMSX.
Ik rij een Infiniti FX35 3,5 liter V6 waarin ik met 149.000 km een nieuwe Vogels lpg installatie heb laten inbouwen de teller staat nu op 295.000km!!
Rij er nu al 6 jaar mee nog nooit kleppen laten stellen en alleen de LPG filters regelmatig vervangen (om de 15000-18000km)
Nog nooit problemen mee gehad. Geluk? misschien.Uiteraard wel een klepsmeringsysteem gebruikt.
Rij er nog steeds prima mee en goedkoop. Vermogen is wel wat minder dan op benzine.
Dezelfde motor de VQ35DE ligt ook in de Nissan Murano en de Nissan 350Z, Renault Grand Espace



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2018 18:49 door Case Holland.
Re: Lpg, doen of niet?
25-01-2018 11:19
Als je het niet erg vindt om een oudere auto te rijden kan ik de Colt van 1996-2004 met 1.3 motor aanraden. Meerdere auto's op LPG gereden maar dat ding deed het op LPG werkelijk fantastisch. Ook de enige die nooit ook maar een hokje, schokje of onregelmatigheid gaf tijdens het rijden op LPG. Spotgoedkoop en super betrouwbaar. Rijden nog fijn ook. Enig nadeel, CV op afstand was niet leverbaar. Zaken als airco en stoelverwarming dan weer wel. Ik reed 50.000km per jaar met dat ding en afgezien van beurten nooit extra onderhoud gehad. Man, wat heeft dat ding mij geld bespaard.
Je rijdt veel korte ritjes, 600 km per week en er komen onderhoudskosten aan voor je Aygo.
Als het om de kosten gaat: ik denk niet dat je goedkoper kunt rijden dan nu.
Wegenbelasting, reparaties kosten stukken minder dan B-segment en hoger.

LPG gaat vaak pas werken na een paar kilometer rijden. Aangezien je veel korte ritjes maakt, zul je nog steeds veel op benzine rijden, maar dan niet zo zuinig als de aygo.

Een hybride auto, zoals een Yaris of en Auris, is veel geschikter voor veel korte ritjes ivm de deels electrische aandrijving en CVT-automaat.
Dat is weer een andere prijsklasse, maar hebt er wel tonnen plezier aan.
Plus het rijdt zo veel beter dan een Aygo...
Re: Lpg, doen of niet?
25-01-2018 15:58
De overgang naar LPG gaat vrij vlot. De mijne deed het na 2km al. Als de auto ervoor nog gebruikt was zelfs eerder. Als je zulke korte stukjes rijdt is een elektrische fiets een betere uitkomst. Moet je dingen vervoeren een aanhangertje erachter. Scheelt niet alleen MRB, onderhoud, verzekering en aanschaf maar tevens een abo op de fitnessclub. Overigens, als je bijvoorbeeld een cuore (iig klein zeer licht autootje) op LPG rijdt dan betaal je niet eens extra MRB. Bij een compacte auto is de meerprijs ook echt nihil. Uit ervaring weet ik dat geen enkele benzine auto financieel gezien kan winnen van een auto op LPG, mits je een auto bezit die ook daadwerkelijk goed loopt op LPG. Dat LPG af-fabriek geleverd is zegt niets over of het blok geschikt is of niet. Naast de Mazda 2 die er niet goed tegen kan waren ook diverse Kia's die geleverd werden met een LPG systeem eigenlijk helemaal niet geschikt ervoor. Dacia op LPG is denk ik het voordeligste. Cuore kom ik ook geregeld op LPG tegen maar weet niet hoe goed ze er tegen kunnen. Collega rijdt er al jaren mee. En zelfs die eerste km's op benzine kosten dan geen drol. Geen meerprijs in MRB en naar mijn weten ook betrouwbaar en verrassend ruim. Goedkoper rijden kan dan écht niet meer.
Ik rij al 7 jaar probleemloos in een Chevrolet Spark bifuel die ik in 2011 nieuw heb gekocht. De auto heeft nu 160.000 km op de teller en rijd nog steeds goed. De gasinstallatie is af fabriek erin gebouwd. Het is maar een 1.0 motor en idd hij is niet snel. Ik maak 170 km woon werk per dag en de auto heeft me nog nooit laten staan. Hij komt alleen in de garage voor onderhoudsbeurten of APK of wanneer er nieuwe banden etc onder moeten. Voor plm 15 euro een volle tank en dan 350 km rijden. Zo goedkoop heb ik nog nooit gereden. Auto is mega betrouwbaar.
Ik heb al vanaf 1991 auto's op LPG.
3-cilinder Daihatsu Charade tot ruim 350 000 km. Was er mee naar Turkije.
4 x een Sierra. De laatste tot 450 000 km. Kocht die voor Euro 250. Kreeg Euro 1000 terug via de sloopregeling.
Daarna een Hyundai Accent. (matige auto)
Toen 2 x een Mazda 626

Het beste ben je af met een Vialle LPi installatie. Ik kom nog alees in vreemde landen (Albanie, Motenegro, Bulgarije) Daar is de kwaliteit van LPg vaak slecht.
Bij een auto met een verdamper komt alle vuiligheid in de verdamper.
Bij een Vialle LPi installatie raak je het kwijt door de uitlaat!
Re: Lpg, doen of niet?
09-07-2019 14:44
Quote
Olaf Veenstra
Ik heb al vanaf 1991 auto's op LPG.
3-cilinder Daihatsu Charade tot ruim 350 000 km. Was er mee naar Turkije.
4 x een Sierra. De laatste tot 450 000 km. Kocht die voor Euro 250. Kreeg Euro 1000 terug via de sloopregeling.
Daarna een Hyundai Accent. (matige auto)
Toen 2 x een Mazda 626

Het beste ben je af met een Vialle LPi installatie. Ik kom nog alees in vreemde landen (Albanie, Motenegro, Bulgarije) Daar is de kwaliteit van LPg vaak slecht.
Bij een auto met een verdamper komt alle vuiligheid in de verdamper.
Bij een Vialle LPi installatie raak je het kwijt door de uitlaat!
weer iemand die nodeloos een topic omhoog plaatst, de TS zit hier vast niet meer op te wachten.
Het is wel goed voor mensen die zich aan het oriënteren zijn! Ik heb zelf een Polo 1.2 TSI met bijna 250.000 op de teller, ik tank hem altijd voor een euro of 18 vol en kan daar toch 400-500 km mee rijden. Dat is toch fantastisch? Het is heerlijk. en dat LPDi systeem van Vialle gebruikt dus geen extra injectoren. Super simpel, maar gewoonweg briljant! Ik tuf lekker door in elk geval!
Re: Lpg, doen of niet?
05-03-2020 21:27
Bart dacht: Topic is bijna 4 jaar oud. 8 maanden na de laatste post nog maar eens een schop omhoog... Ieder jaar één reactie...
Ik vraag me wel eens af hoe nieuwe mensen bij dergelijke oude topics terecht komen. En dan ook nog denken: 'laat ik daar eens een account voor aanmaken en een reactie typen' drinking smiley
Re: Lpg, doen of niet?
05-03-2020 21:49
Slee, jij vermoedt kennelijk ook dat dit de reden kan zijn?
Re: Lpg, doen of niet?
05-03-2020 22:27
Quote
Bart 4209381
Het is wel goed voor mensen die zich aan het oriënteren zijn! Ik heb zelf een Polo 1.2 TSI met bijna 250.000 op de teller, ik tank hem altijd voor een euro of 18 vol en kan daar toch 400-500 km mee rijden. Dat is toch fantastisch? Het is heerlijk. en dat LPDi systeem van Vialle gebruikt dus geen extra injectoren. Super simpel, maar gewoonweg briljant! Ik tuf lekker door in elk geval!

Mijn vrouw rijdt ook in een Polo 1.2 TSI op lpg.
Bij een hele, heeele rustige rijstijl en lange stukken haalt ze hooguit 1:13,5.

Knap dat jij bijna 1 op 18 weet te halen.
Dat is volgens de Spritmonitor ook ongeevenaard.
Pepe41
Ik weet niet hoe jij aan die 1:18 komt.
Maar Bart schrijft dat hij voor 18 euro tankt en bij een prijs van 60 ct/liter kom ik op 30 liter uit.
En dat gedeeld op 400-500 km kom ik op 1:13,3 tot 1:16,6 uit, is lang geen 1:18 en meer in de lijn met wat de auto van je vrouw verbruikt.
Quote
Bobslee
Ik vraag me wel eens af hoe nieuwe mensen bij dergelijke oude topics terecht komen. En dan ook nog denken: 'laat ik daar eens een account voor aanmaken en een reactie typen' drinking smiley

Nou door dat ze op het onderwerp googlen, dus ik snap Bart wel. Maar het schijnt als je hier in nieuwe mensen verplaatst dat je aan kleuterschool niveau doet, tenminste dat wordt mij verweten.
Dus? LPG heeft een lagere energiedichtheid, maar is wel bijna 3x zo goedkoop als benzine. En er zit ook nog verschil in installastie, zo´n Vogels of Prins VSI frankenstein installatie rijdt nog deels op benzine, of deels op benzine en droog gas. Nogal welles dat je dan een lager rendement haalt (dus hoger verbruik). Met vloeibaar lpg injectie heb je juist een heel mooi systeem en meteen verdamping bij injectie, waardoor je lokaal enorme afkoeling krijgt. (wat goed is voor je rendement)

En inderdaad, ik rijd gemiddeld tussen de 1 op 13 en 1 op 15.5 (vandaag dat laatste nog gehaald) - het is maar net of je weet hoe je moet rijden, maar er zijn veel 100km/h trajecten (dus je kan en mag niet harder ivm flitsers) en dan rijd je dus lekker zuinig!

Babbel rustig voort, maar meanwhile heb ik hem in Belgie nog volgetankt en dan kom ik op minder dan 3 euro 50 per 100km uit... Tel uit je winst.


En inderdaad, niet iedereen is een verroest Autoweek fanaat, maar kan wel googlen. Zo kom je dus bij oude topics uit. Wat is er ook mis mee, informatie toevoegen aan iets dat reeds gegeven is. Het wiel wordt toch ook niet eens in de vijf jaar opnieuw uitgevonden? LPG is met dat stikstof(oxide) en fijnstof geneuzel juist meer relevant dan ooit. Vialle haalde met dat LPDi systeem met euro 5 motoren in 2010 al de Euro 6c norm, met 95% minder PN (particulate number), ofwel deeltjesuitstoot dan de gemiddelde benzine auto. Bron? kan ik je geven winking smiley

Kleuterschool heb ik inderdaad gehad, maar ik heb ook een BSc of Science, dus het oordeel zou ik nog maar achterwege laten winking smiley
Als iemand iets nuttigs heeft toe te voegen aan een oud topic, is daar niets mis mee!thumbs up
Preciesthumbs up. LPG enthousiasten zijn broodnodig, vind ik. winking smiley
Zeker nuttige toevoeging Bart! LPi is een prachtig systeem.

Grappig overigens dat je het bijmengen van benzine als een "probleem" ervaart. Dat is juist om de kleppen te koelen en de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen.

Quote
Bartje
Verdamping bij injectie, waardoor je lokaal enorme afkoeling krijgt.

Dit is namelijk precies wat benzine ook doet. winking smiley

Wel fijn te horen dat het systeem bevalt, ik wil dit ook graag in mijn volgende auto namelijk.
Benzine verdampt inderdaad ook, maar met directe inspuiting heeft het vrijwel geen tijd om te mengen. Benzine is bij kamertemperatuur ook een vloeistof, dus krijg je druppeltjes bij injectie. Zie hier ook de reden waarom GDI (Gasoline Direct Injection) motoren enorm roeten. Een TSI met LPDi doet dat dus totaal niet. Heel fijn!

En nee, benzine "bijmengen" is niet zoals jij denkt dat het is. Een TSI of ecoboost, whatever, spuit brandstof direct in de verbrandingskamer, dat komt niet eens in de buurt van de kleppen, dat zal dus ook de kleppen niet koelen. dat is in dit geval van zo'n Prins VSI systeem omdat er MPI injectoren in het inlaatspruitstuk zijn geplaatst, de benzine injector zit nog in de verbrandingskamer en zou verbranden als deze niks meer zou inspuiten... LPDi van Vialle, of Prins DLM gebruikt de originele injectoren, dus heb je deze vreemde omweg niet nodig. Altijd starten en rijden op LPG smiling smiley
Quote
Bart 4209381
Benzine verdampt inderdaad ook, maar met directe inspuiting heeft het vrijwel geen tijd om te mengen. Benzine is bij kamertemperatuur ook een vloeistof, dus krijg je druppeltjes bij injectie. Zie hier ook de reden waarom GDI (Gasoline Direct Injection) motoren enorm roeten. Een TSI met LPDi doet dat dus totaal niet. Heel fijn!

En nee, benzine "bijmengen" is niet zoals jij denkt dat het is. Een TSI of ecoboost, whatever, spuit brandstof direct in de verbrandingskamer, dat komt niet eens in de buurt van de kleppen, dat zal dus ook de kleppen niet koelen. dat is in dit geval van zo'n Prins VSI systeem omdat er MPI injectoren in het inlaatspruitstuk zijn geplaatst, de benzine injector zit nog in de verbrandingskamer en zou verbranden als deze niks meer zou inspuiten... LPDi van Vialle, of Prins DLM gebruikt de originele injectoren, dus heb je deze vreemde omweg niet nodig. Altijd starten en rijden op LPG smiling smiley



Dag Bart, heb even een account gemaakt om je een berichtje te sturen. Ik sta op punt om een Dacia Duster te kopen (de lpg versie) Is dit een goede keuze? Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet. Zag gisteren in een tankstation dat ze lpg voor 0,29 cent per liter verkochten, ik hoor echter dat ze binnenkort geen lpg gaan verkopen maar de voorkeur geven aan cng, wat denk je?
Quote
John 4833033
heb even een account gemaakt om een berichtje te sturen. Ik sta op punt om een Dacia Duster te kopen (de lpg versie) Is dit een goede keuze? Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet. Zag gisteren in een tankstation dat ze lpg voor 0,29 cent per liter verkochten, ik hoor echter dat ze binnenkort geen lpg gaan verkopen maar de voorkeur geven aan cng, wat denk je?

Hoe groot de tank is? Ligt eraan of je een 2dehands (=vorige model) of een nieuwe wil kopen.
Lijkt mij sowieso een goede keus: veel Dacia's werden af-fabriek al voorzien van LPG dus de hele electronica en motor waren aangepast: dat maakt de kans op specifieke LPG-problemen minimaal; en de Renault-motoren kunnen al heel goed tegen LPG. Als een individueel station geen LPG gaat verkopen is eigen keuze, maar LPG zal je gewoon nog jaren kunnen kopen, en goedkoper autorijden kan niet !
Zoek wel even uit (als je voor 2dehands gaat) of de LPG af-fabriek is geleverd of later is ingebouwd, als dat het geval is laten nakijken of alles goed gedaan is en correct functioneert.
Keus an sich: altijd doen!
Het is maar de vraag of LPG ruimschoots beschikbaar blijft. Heel veel installaties zijn in de periode half-eind jaren 90 aangelegd. Veel van deze installaties hebben een levensduur van circa 30 jaar. Wanneer een tank niet meer door de keuring komt wordt deze niet vervangen en de LPG verkoop gestaakt. Als er nieuwe tankstations worden gebouwd is dat eigenlijk, op een enkele uitzondering na, altijd een station zonder LPG.
Ja, dat is ook een bedreiging, los van de regelgeving omtrent verkooppunten..
Ja, bebouwing rond een LPG punt is ook een dingetje.

CNG punten hebben minder last van zulke regelgeving. Nadeel is alleen dat CNG nu niet echt veel te verkrijgen is.
Wat de toekomst gaat brengen wat dat betreft is koffiedik kijken.

Diesel zit ook in een 'viesbahstom' hoekje, dan blijft alleen benzine over als stabiele brandstof. Alleen is dat jammer genoeg veel te duur.
Dusja, waar doe je verstandig aan? Dat weet niemand.
Quote
FW Ta 183 Huckebein I
Quote
John 4833033
heb even een account gemaakt om een berichtje te sturen. Ik sta op punt om een Dacia Duster te kopen (de lpg versie) Is dit een goede keuze? Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet. Zag gisteren in een tankstation dat ze lpg voor 0,29 cent per liter verkochten, ik hoor echter dat ze binnenkort geen lpg gaan verkopen maar de voorkeur geven aan cng, wat denk je?

Hoe groot de tank is? Ligt eraan of je een 2dehands (=vorige model) of een nieuwe wil kopen.
Lijkt mij sowieso een goede keus: veel Dacia's werden af-fabriek al voorzien van LPG dus de hele electronica en motor waren aangepast: dat maakt de kans op specifieke LPG-problemen minimaal; en de Renault-motoren kunnen al heel goed tegen LPG. Als een individueel station geen LPG gaat verkopen is eigen keuze, maar LPG zal je gewoon nog jaren kunnen kopen, en goedkoper autorijden kan niet !
Zoek wel even uit (als je voor 2dehands gaat) of de LPG af-fabriek is geleverd of later is ingebouwd, als dat het geval is laten nakijken of alles goed gedaan is en correct functioneert.
Keus an sich: altijd doen!


Het gaat om de Dacia Sandero. Ik wil hem meteen nieuw kopen omwille van de aantrekkelijke prijs. Heeft een tankinhoud van 32 liter, de lpg installatie is in de fabriek geïnstalleerd. Ik heb echter geen ervaring met LPG, in mijn straat zag ik dat je LPG aan 0,28 per liter kon krijgen. Het verbruik van de Dacia is ongeveer 6 liter per 100 km.

Als je voor 1,68 euro 100 km kunt rijden, waarom doet niet iedereen dit?
Quote
Vin cent
Het is maar de vraag of LPG ruimschoots beschikbaar blijft. Heel veel installaties zijn in de periode half-eind jaren 90 aangelegd. Veel van deze installaties hebben een levensduur van circa 30 jaar. Wanneer een tank niet meer door de keuring komt wordt deze niet vervangen en de LPG verkoop gestaakt. Als er nieuwe tankstations worden gebouwd is dat eigenlijk, op een enkele uitzondering na, altijd een station zonder LPG.

Toevallig aan een tankstation eigenaar gevraagd hoe lang hij LPG ging blijven verkopen. Hij zou sowieso 20 jaar, zo lang is zijn keuring geldig. En ook nadien blijft hij LPG verkopen zei hij..
Re: Lpg, doen of niet?
25-04-2020 19:16
Quote
John 4833033
Quote
FW Ta 183 Huckebein I
Quote
John 4833033
heb even een account gemaakt om een berichtje te sturen. Ik sta op punt om een Dacia Duster te kopen (de lpg versie) Is dit een goede keuze? Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet. Zag gisteren in een tankstation dat ze lpg voor 0,29 cent per liter verkochten, ik hoor echter dat ze binnenkort geen lpg gaan verkopen maar de voorkeur geven aan cng, wat denk je?

Hoe groot de tank is? Ligt eraan of je een 2dehands (=vorige model) of een nieuwe wil kopen.
Lijkt mij sowieso een goede keus: veel Dacia's werden af-fabriek al voorzien van LPG dus de hele electronica en motor waren aangepast: dat maakt de kans op specifieke LPG-problemen minimaal; en de Renault-motoren kunnen al heel goed tegen LPG. Als een individueel station geen LPG gaat verkopen is eigen keuze, maar LPG zal je gewoon nog jaren kunnen kopen, en goedkoper autorijden kan niet !
Zoek wel even uit (als je voor 2dehands gaat) of de LPG af-fabriek is geleverd of later is ingebouwd, als dat het geval is laten nakijken of alles goed gedaan is en correct functioneert.
Keus an sich: altijd doen!


Het gaat om de Dacia Sandero. Ik wil hem meteen nieuw kopen omwille van de aantrekkelijke prijs. Heeft een tankinhoud van 32 liter, de lpg installatie is in de fabriek geïnstalleerd. Ik heb echter geen ervaring met LPG, in mijn straat zag ik dat je LPG aan 0,28 per liter kon krijgen. Het verbruik van de Dacia is ongeveer 6 liter per 100 km.

Als je voor 1,68 euro 100 km kunt rijden, waarom doet niet iedereen dit?
Ik rij er te weinig voor, vind de auto niet mooi en ook vind ik de stoelen niet lekker zitten, daarbij zijn er nog maar weinig auto's met lpg te koop.
Maar veel plezier met je aankoop.
Quote
John 4833033
Als je voor 1,68 euro 100 km kunt rijden, waarom doet niet iedereen dit?

Omdat er nagenoeg geen auto's meer worden verkocht met af-fabriek LPG. Alleen Dacia en Renault doen het volgens mij, Renault pas weer sinds kort.
Achteraf inbouwen geeft nooit de garantie dat het hele spul goed blijft draaien, je raakt een deel van je kofferbak kwijt en je LPG actieradius is beperkt waardoor sommige mensen dagelijks aan de pomp zullen staan.

Op mijn werk hebben we ook een auto op CNG staan. De CNG actieradius is ongeveer 400KM, dat rijden we soms per dag al. Het blijft klote.
Re: Lpg, doen of niet?
25-04-2020 19:48
Een 1.0 TCe met af fabriek lpg, die geleverd wordt in verschillende modellen van Dacia en Renault is een uitstekende manier om goedkoop te rijden.

Veel fabrikanten zijn niet met lpg bezig omdat de markt niet heel groot is, en de techniek en elektronica aangepast moet worden. Renault is een uitzondering. De Dacia Sandero biedt gewoon heel veel auto voor het geld, en is gewoon een slimme koop.
Quote
Bobslee
Ik vraag me wel eens af hoe nieuwe mensen bij dergelijke oude topics terecht komen. En dan ook nog denken: 'laat ik daar eens een account voor aanmaken en een reactie typen' drinking smiley

Je bent inmiddels ook helemaal om zie ik
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.