Leaseauto uitkiezen Mégane IV of Astra K

Gepost door Martinspire 
Peiling
Welke zal ik doen?
Deze peiling is verlopen. Stemmen is niet langer mogelijk.
Er zijn 45 stemmen ontvangen.
Opel Astra Hatchback BiTurbo 160pk Diesel Innovation met alles erop en eraan (inclusief sportief OPC-Line pakket)29

64%
Renault Mégane Hatchback GT 165 Diesel met alles erop en eraan16

36%

Mijn huidige leasecontract loopt weer bijna af en daardoor mag ik dus weer een nieuwe schoonheid uitzoeken. Mijn huidige is een Clio, al had ik daar weinig inspraak op (wel leuk ding overigens). Nieuwe auto moet voldoen aan max 120/140 gram uitstoot (benzine/diesel), voor 40.000km/j of 48 maanden. Momenteel heb ik enkele leuke c-segment hatchbacks op het oog, waarbij ik inmiddels al naar de Autosalon in Brussel ben geweest voor een eerste indruk.

Huidige keuze lijkt te gaan tussen de Opel Astra K Innovation met BiTurbo en de Renault Mégane GT 165. Diesel omdat mijn werkgever heeft besloten dat ik ook voor brandstof moet betalen en dan komt diesel toch al gauw 100 euro in de maand goedkoper uit. Verder pak ik van beide modellen eigenlijk alles erop en eraan. Kom ik op zo'n 40k aanschafwaarde uit.

De Astra:
+Lekker vlot
+Handig mediasysteem
+Veel beenruimte achterin (ben zelf 1.9m dus dan wil dat nog wel eens beperkt zijn)
+Duitse degelijkheid en betrouwbaarheid
-Wel wat saai (al wil ik er wel het OPC-line pakket op zetten, mooie velgen en mooie blauwe kleur)
-Ziet ze veel op de weg, al is de Hatchback wel wat uniek
-Merk doet me weinig, ook niet bepaald actief in racerij
-Opties maken hem vrij prijzig

De Mégane
+Schitterend uiterlijk
+Mooi mediasysteem en qua interieur indrukwekkender dan de Astra
+GT oogt erg sportief en is erg snel
+Zeldzaam op de weg en ook de Hatchback is vrij uniek
+Sportief merk, zichtbaar in de F1 (ben enorme fan)
+Digitaal scherm voor toerenteller en hele grote weergave snelheid + Heads Up display
-Logica en traagheid mediasysteem (hij mag dan wel mooi zijn, hij is ook erg Frans)
-Behalve GT zijn ze erg traag, diesel wordt wel vrij duur zo (al is leaseprijs nog niet bekend)
-Zitruimte achterin
-Opties maken hem vrij prijzig

Andere gegadigden zijn/waren:
-Seat Leon (Zie je al vaak, weinig spannend merk, wel lekker snel en mooie auto, mooi interieur, had gehoopt dat de 2017 makeover wat ingrijpender zou zijn)
-Honda Civic 2017 (prijzen nog onbekend, maar waarschijnlijk wel vrij duur, heeft weinig opties nodig en is vrij vlot, zal ook erg uniek zijn op de weg)
-Fiat Tipo (Zie je nog niet veel, geen snelle uitvoeringen, geen sportief uiterlijk, wel veel beenruimte achterin)
-Mazda 3 (Mooie uitstraling, weinig beenruimte en snelle varianten kosten ook erg veel)
-Ford Focus (Vind het interieur erg tegenvallen (erg saai en outdated), ook weinig ruimte achterin, en de ST worden vrij duur, zeker als je ze wat rijker uit wilt rusten, RS valt buiten budget, bovendien zie ik beiden niet op de leaseportal staan. Komt bovendien al snel een opvolger van dus rij dan al snel met een oud model)

Met de Volvo's, BMW's, Volkswagens, Audi's en Mercedessen heb ik weinig. Vind ze vaak erg patserig, je ziet ze enorm veel en vallen vrij duur uit als je ze een beetje leuk wilt uitrusten. Wil niet te ver over mn budget heen gaan, want ik wil ook nog gaan verhuizen dit jaar.

Eisen waren vooral:
-Betaalbaar
-Rijk uitgerust (ben wel van de gadgets)
-Android Auto ondersteuning
-Sportief (al dan niet dmv opties, uiterlijk als motorisch)

Android Auto heb ik even na moeten vragen bij Renault, maar ze meldden mij in Brussel dat het waarschijnlijk vanaf April geleverd gaat worden. Nou ken ik de Clio echter, dus ik verwacht wel wat vertraging en problemen (nadeeltje). Bovendien moet ik nog maar zien hoe het wordt uitgewerkt, terwijl het bij de Astra al wel te zien is en goed lijkt te werken. Al is ondersteuning in Nederland nog niet top, maar gezien ik hem een paar jaar rij was het wel iets waar ik een garantie voor wilde hebben.

Verder vind ik de Mégane duidelijk de mooiere auto. 1 die wel bij me past. Iets wat de Clio ook wel had (heb hem in felblauw). Echter ben ik nog niet zeker of de 165 GT een beetje betaalbaar wordt voor me (wil niet te ver over mn budget gaan) en of ik wel ga wennen aan de automaat (hoor daar gemixte reacties over). Tractioncontrol en 4-control lijkt me wel gaaf trouwens. Van de Opel hoor ik dat ie leuk stuurt en qua performance is de BiTurbo ook erg leuk (benzine is iets sneller, maar kost me dan dus ook meer). Al vind ik hem totaal niet sportief eruit zien. De OPC-line pakket helpt al iets maar niet veel. Denk dat de zwarte velgen hem ook wel wat meer pit geven, al houdt het niet bepaald over. Qua techniek heb ik meer vertrouwen in de Opel en lijkt me daar de afwerking ook wat beter. Verder kan ik met gerust hart wat mensen achterin meenemen, daar dat bij de Mégane toch wat lastiger wordt. Kofferruimte maakt me weinig uit, maar je moet wel fatsoenlijk achter me kunnen zitten als ik rij en dat lijkt niet het geval te zijn. Nou was dat met meer auto's zo, al vind ik de Mégane vanwege zijn uiterlijk toch wel de doorslag geven als serieuze kandidaat te zien. Ook omdat ik toch wel F1-gek ben (al vele jaren) en er dus een Renault achterin bij Max Verstappen ligt, vind ik het merk dus ook wel een pluspuntje. Opel heeft dat dus niet. Beiden hebben ook geen voorruitverwarming (al heeft Opel wel quick Heat maar dat is het toch net niet)

Ik ben over beide auto's wel enthousiast. Ga binnenkort proefrit met de Astra maken (en die van Mégane komt ook vast snel, al denk ik niet dat ik met een GT kan proefrijden). Toch zijn er natuurlijk wel van die dingen die de eigenaren me kunnen vertellen en aanraden of afraden. Dus ik ben vooral benieuwd naar eigenaren en wat ze zelf van hun auto vinden (ook al is het niet dezelfde versie of uitvoering) en welke de autoliefhebbers aanraden.

Eventueel andere suggesties of de alternatieven die ik heb aangeraden mag ook. Al heb ik in eigenlijk elk ander alternatief wel gezeten en ben tot bovenstaande lijstjes gekomen.

Nu met poll

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2017 13:03 door Martinspire.
Begrijp ik het goed, ga je er maar 40dkm mee rijden? Maar het is erg persoonlijk je moet proefrijd3n en dan zelf beslissen.
zombies
Begrijp ik het goed, ga je er maar 40dkm mee rijden? Maar het is erg persoonlijk je moet proefrijd3n en dan zelf beslissen.
40.000 per jaar of 48 maanden winking smiley

Maar daarom kwam ik ook hier om wat andere ervaringen en suggesties mee te nemen in mn beslissing.
Je eigen indrukken zijn het belangrijkste. Ik heb bij een Mégane meer het wow gevoel dan bij een Astra, ze zullen beide wel degelijk in elkaar zitten.
Heeft overigens de Mégane minder beenruimte dan een Tipo? Daar kijk ik van op.
De Astra meeste value for money en de Megane voor de looks....

Zo'n Astra met OPC pakket zou ik wel aanraden, onderscheid je je nog wat meer van de massa en het maakt de auto wat minder 13 in een dozijn. Ik vind de megane een mooiere auto om te zien maar of dat de belangrijkste eigenschap is?

Mochten ze beiden lekker rijden zou ik voor de Astra gaan.
Volgens mij heb je je huiswerk goed gedaan. Veel mensen zullen waarschijnlijk tal van andere alternatieven voorschotelen maar zo te zien heb je je goed beperkt tussen 2 keuzes die beiden gewoon niet verkeerd zijn, erg goed zelfs!

Verschil tussen de astra en megane is vooral smaak. Ik zie tussen jou plussen en minnen vooral smaak en gevoel dingetjes staan. Daarin kan een ander natuurlijk moeilijk iets van vinden. (kan wel, maar lekker bij je eigen gevoel blijven)

Persoonlijk zou ik voor de astra K gaan. Ik heb niet met de megane gereden maar persoonlijk (en dat is ook smaak) vond ik het dashboard van de megane helemaal niet indrukwekkend, teleurstellend zelfs. Terwijl het verder een mooie auto is in GT trim. thumbs up Als ik voor de astra zou gaan zou ik wel voor een wat leuker kleurtje gaan, al is meende ik die keuze vrij beperkt.

mijn tip, gewoon lekker zelf proefrijden en je keuze maken. Beide zitten rationeel zo dicht bij elkaar dat de emotie moet bepalen (en prijskaartje allicht, al zal dat ook weinig schelen)
speedtouch
Je eigen indrukken zijn het belangrijkste. Ik heb bij een Mégane meer het wow gevoel dan bij een Astra, ze zullen beide wel degelijk in elkaar zitten.
Mja Mégane is duidelijk meer Wow maar heeft ook van die Franse eigenaardigheden. Zo mag je geen schuifdak als je een bepaald soort velgen kiest nut smiley En qua mediasysteem ben ik ook niet helemaal overtuigd. De animaties maken hem erg traag en ik moet maar zien hoe goed Android Auto werkt (toch wel een eis van me dat dit fatsoenlijk is uitgewerkt).

Tipo had echt veel beenruimte. Stond er zelf ook van te kijken. Bij de Mazda en Ford had ik veel meer verwacht, maar die werd erg krap, zeker als ik de stoel op mijn afstand had gezet. Dan moest ik mn voeten schuin draaien om ze eruit te halen. Bij de Mégane is het overigens ook niet veel beter, zeker bij die dikkere stoelen van de GT. Maar ik denk dat ik dat bij een proefrit nog eens moet kijken (misschien zat ik wat verder dan nodig was).
Kaasplankje

Zo'n Astra met OPC pakket zou ik wel aanraden, onderscheid je je nog wat meer van de massa en het maakt de auto wat minder 13 in een dozijn. Ik vind de megane een mooiere auto om te zien maar of dat de belangrijkste eigenschap is?

Je hebt zelf een Astra begrijp ik?

Looks vind ik in ieder geval wel belangrijk, maar zoals ik al zei: met een OPC-pakket, wat leuke features en de dure variant wordt de astra al een stuk leuker. Ik denk ook dat het de betere rijdersauto is. En de niet-GT van de Mégane vind ik dan ook erg traag. Die is even snel als mijn huidige (niet top uitgeruste) Clio. Overigens had ik nog wat andere snelle auto's op de lijst staan, maar dat wordt me echt te duur. Toch jammer dat veel fabrikanten met hun sportieve versies rond de 50k gaan zitten (of waar je nog wat features bij moet doen om een leuke auto te hebben en ie ook op 50k komt).

Looks is in ieder geval waarom de Leon, Focus en Tipo momenteel af gaan vallen (Leon vooral omdat ik hem al zo vaak gezien heb dat ie niet meer indruk maakt). Civic vind ik ook lekker stoer maar de prijzen is erg afwachten. Die zie ik zo een paar duizend duurder worden dan huidig model en dan wordt ie net te duur.

Rij-eigenschappen, motor, comfort en features zijn ook belangrijk en dat is de reden dat de Mégane er dus nog bij staat. Overigens was eerst de Mégane mn echte eerste optie, maar die viel toch wat tegen op de beurs en in diverse reviews. Opel had een hele leuke verkoper op de stand staan die me overtuigd heeft om toch te gaan kijken. Eerste indruk van het merk is in ieder geval ook prima. Eerste met een brochure op de deurmat en eerste met een proefrit geregeld (zondag formuliertje ingestuurd op website, maandag proefrit geregeld en dinsdag brochure op deurmat). De rest is allemaal wat trager, al had Renault wel gebeld maar toen was ik net bezet. Geeft wel aan dat Opel ook echt wat wil verkopen en de rest toch wat minder interesse heeft. Al kan dat ook liggen aan het feit dat ik een leaserijder ben, maar toch. De lokale Renault garage is qua indruk ook niet top, al zijn ze wel professioneel en was de service op zich prima.

Alvast bedankt voor de reacties trouwens winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2017 19:11 door Martinspire.
Martinspire
speedtouch
Mja Mégane is duidelijk meer Wow maar heeft ook van die Franse eigenaardigheden. Zo mag je geen schuifdak als je een bepaald soort velgen kiest nut smiley En qua mediasysteem ben ik ook niet helemaal overtuigd. De animaties maken hem erg traag en ik moet maar zien hoe goed Android Auto werkt (toch wel een eis van me dat dit fatsoenlijk is uitgewerkt).

Tipo had echt veel beenruimte. Stond er zelf ook van te kijken. Bij de Mazda en Ford had ik veel meer verwacht, maar die werd erg krap, zeker als ik de stoel op mijn afstand had gezet. Dan moest ik mn voeten schuin draaien om ze eruit te halen. Bij de Mégane is het overigens ook niet veel beter, zeker bij die dikkere stoelen van de GT. Maar ik denk dat ik dat bij een proefrit nog eens moet kijken (misschien zat ik wat verder dan nodig was).
Kaasplankje

Je hebt zelf een Astra begrijp ik?

Looks vind ik in ieder geval wel belangrijk, maar zoals ik al zei: met een OPC-pakket, wat leuke features en de dure variant wordt de astra al een stuk leuker. Ik denk ook dat het de betere rijdersauto is. En de niet-GT van de Mégane vind ik dan ook erg traag. Die is even snel als mijn huidige (niet top uitgeruste) Clio. Overigens had ik nog wat andere snelle auto's op de lijst staan, maar dat wordt me echt te duur. Toch jammer dat veel fabrikanten met hun sportieve versies rond de 50k gaan zitten (of waar je nog wat features bij moet doen om een leuke auto te hebben en ie ook op 50k komt).

Looks is in ieder geval waarom de Leon, Focus en Tipo momenteel af gaan vallen (Leon vooral omdat ik hem al zo vaak gezien heb dat ie niet meer indruk maakt). Civic vind ik ook lekker stoer maar de prijzen is erg afwachten. Die zie ik zo een paar duizend duurder worden dan huidig model en dan wordt ie net te duur.

Rij-eigenschappen, motor, comfort en features zijn ook belangrijk en dat is de reden dat de Mégane er dus nog bij staat. Overigens was eerst de Mégane mn echte eerste optie, maar die viel toch wat tegen op de beurs en in diverse reviews. Opel had een hele leuke verkoper op de stand staan die me overtuigd heeft om toch te gaan kijken. Eerste indruk van het merk is in ieder geval ook prima. Eerste met een brochure op de deurmat en eerste met een proefrit geregeld (zondag formuliertje ingestuurd op website, maandag proefrit geregeld en dinsdag brochure op deurmat). De rest is allemaal wat trager, al had Renault wel gebeld maar toen was ik net bezet. Geeft wel aan dat Opel ook echt wat wil verkopen en de rest toch wat minder interesse heeft. Al kan dat ook liggen aan het feit dat ik een leaserijder ben, maar toch. De lokale Renault garage is qua indruk ook niet top, al zijn ze wel professioneel en was de service op zich prima.

Alvast bedankt voor de reacties trouwens winking smiley

Nee, ik rijd zelf in een BMW 3, maar ik vind Opel een sympathiek merk dat de laatste jaren gewoon weer in de lift zit. Ik heb zelf niks met Renault maar vind het wel een mooie auto. Dat infotainment systeem is wel een dingetje hoor in die Renault. Traag, onhandig en je ziet er alles op. (vetvlekken). Ik zou me daar als leaserijder echt aan gaan irriteren.

De nieuwe Skoda Octavia(misschien zelfs wel de superb)nog een optie?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2017 19:56 door Kaasplankje.
Zou voor een Astra gaan maar dat is persoonlijk omdat ik zelf een rijd alleen die is wat ouder spinning smiley sticking its tongue out. Maar ik denk dat proefrijden het beste is in dit soort situaties.
Ik zou voor de Mazda 3 gaan, je least de auto voor jezelf en eventueel je partner, ik zou mij niet druk maken over de achterbank je bent geen taxi en de mensen die meewillen rijden noeten maar genoeg nemen met de ruimte.
Van jou 2 keuzes zou ik voor de Megane gaan ziet er leuker uit dan de Astra wat nog steeds een saaie auto is, het trage multimediasysteem zou ik voor lief nemen. Het autosport gebeuren zou ik biet in mijn keuze meenemen, het heeft geen meerwaarde en kan je keus negatief beinvloeden.
Beide auto's zijn een goede keus, ga er in ieder geval uitgebreid mee rijden. De Megane is meer een auto waar je blij van wordt, de Astra is wat serieuzer.

Ik zou zelf de Megane kiezen, vanwege de zeer royale standaard uitrusting, goede prijs, goede comfort, maar zeker omdat ik de auto zo mooi vindt.
In mijn ogen is de multimedia snel genoeg.

De Opel Ampera-e, lekker sportief met 204 pk en 360 Nm vanaf 0 toeren per minuut, in 7,3 sec naar 100 km/u. Praktisch met veel ruimte binnenin en een flinke actieradius van ongeveer 380 km in de praktijk dus gemiddeld maar 3 keer laden per week bij 40000 km per jaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-01-2017 13:35 door Volt.
Tussen deze twee zou ik voor de Astra gaan, anders voor een Mazda 3 of leuk uitgeruste V40.
Met dat budget kan je ook een complete Infiniti Q30 rijden. Compleet, value for money en zeker iets bijzonders....
Bedankt voor de reacties smiling smiley
AsconaGT
Volgens mij heb je je huiswerk goed gedaan. Veel mensen zullen waarschijnlijk tal van andere alternatieven voorschotelen maar zo te zien heb je je goed beperkt tussen 2 keuzes die beiden gewoon niet verkeerd zijn, erg goed zelfs!

Verschil tussen de astra en megane is vooral smaak. Ik zie tussen jou plussen en minnen vooral smaak en gevoel dingetjes staan. Daarin kan een ander natuurlijk moeilijk iets van vinden. (kan wel, maar lekker bij je eigen gevoel blijven)

Persoonlijk zou ik voor de astra K gaan. Ik heb niet met de megane gereden maar persoonlijk (en dat is ook smaak) vond ik het dashboard van de megane helemaal niet indrukwekkend, teleurstellend zelfs. Terwijl het verder een mooie auto is in GT trim. thumbs up Als ik voor de astra zou gaan zou ik wel voor een wat leuker kleurtje gaan, al is meende ik die keuze vrij beperkt.

mijn tip, gewoon lekker zelf proefrijden en je keuze maken. Beide zitten rationeel zo dicht bij elkaar dat de emotie moet bepalen (en prijskaartje allicht, al zal dat ook weinig schelen)
De foto van Mégane interieur is wat vertekend ivm die van de Astra. De ene is IRL en de ander is een promo foto. Maar inderdaad, de Opel ziet er niet slecht uit van binnen. Al ademt het vooral comfort uit of luxe en niet zozeer sportiviteit. Beiden wel mooie interieurverlichting (al is dat vooral een gimmick volgens mij).

Anyways, dit is de GT van binnen:

Kaasplankje
Nee, ik rijd zelf in een BMW 3, maar ik vind Opel een sympathiek merk dat de laatste jaren gewoon weer in de lift zit. Ik heb zelf niks met Renault maar vind het wel een mooie auto. Dat infotainment systeem is wel een dingetje hoor in die Renault. Traag, onhandig en je ziet er alles op. (vetvlekken). Ik zou me daar als leaserijder echt aan gaan irriteren.

De nieuwe Skoda Octavia(misschien zelfs wel de superb)nog een optie?
Dat van die vetvlekken hoor ik vaker, al stoor ik me daar nooit zo (heel erg) aan. Bovendien vind ik het op veel foto's ook wel extra opvallen vanwege flitser en externe lichtbronnen maar heb je daar (als je erin zit) toch minder last van omdat de auto altijd donker is binnen.

Maar traag en onhandig hoor ik meer. Daarom ben ik ook zo'n fan van Android Auto want dan maakt dat eigenlijk geen drol meer uit. Overigens zou ik, als het kon, de animaties op 10% zetten van de huidige duur. Dat is puur de traagheid (zag ik ook al op de beurs). Maar het is niet dat ik de hele tijd daarop zit te vroeten. Positief vond ik dat ze ook de mogelijkheid bieden om de kaart te tonen + een deel van muziek. Dat je dus eigenlijk niet hoeft te wisselen. Lijkt me ook ideaal. Daarom vind ik het wat zwak om hem daarop af te rekenen. Verder maakt het me weinig uit of het touch is of knoppen. Ik ben vrij goed in blindelings vinden van dergelijke stuff. Lukt met telefoons ook prima.

Skoda vind ik niet zo'n top merk (vooral uitstraling). Bovendien vond ik ze er vrij goedkoop uitzien en daarbij komt dat het al een oud model is die ook nog eens saai eruit ziet. Ze staan wel bekend om hun grote ruimte en duitse degelijkheid, maar ik kan er geen leuke sportieve versie van maken.
zombies
Ik zou voor de Mazda 3 gaan, je least de auto voor jezelf en eventueel je partner, ik zou mij niet druk maken over de achterbank je bent geen taxi en de mensen die meewillen rijden noeten maar genoeg nemen met de ruimte.
Van jou 2 keuzes zou ik voor de Megane gaan ziet er leuker uit dan de Astra wat nog steeds een saaie auto is, het trage multimediasysteem zou ik voor lief nemen. Het autosport gebeuren zou ik biet in mijn keuze meenemen, het heeft geen meerwaarde en kan je keus negatief beinvloeden.
Mazda 3 staat ook nog op de lijst (zoals je ziet) maar vond ik qua looks nog vrij zakelijk en niet echt sportief. Motoren zijn ook vrij duur en leaseprijs heeft wat last van afschrijving. Ook had ik nog wel wat opties nodig om er wat leuks van te maken dus is ie vooral duur. Ook de ruimte vond ik wat beperkt, maar afhankelijk van de proefritten van de Astra en Mégane, hou ik hem nog wel achter de hand. Ook daar vond ik het mediasysteem maar matig.

Ik weet dat ik geen taxi ben, maar soms zijn we wel eens met meer dan 2 personen om ergens heen te rijden (dat ik bv samen met m'n ouders ergens heen ga) en dan slaan we vaak de Clio over omdat die niet echt comfortabel achterin is. Dus hoewel het niet heel zwaar mee weegt, vind ik het wel iets om rekening mee te houden. Vooral bij de Focus vond ik het een aanfluiting.

Autosport is inderdaad zo'n dingetje maar is vooral ook iets merk-gerelateerd. Net als dat ik Mercedes wat meer ben gaan waarderen sinds ze in de F1 meedoen. Ik vind het wel belangrijk dat een merk zich uitdraagt en niet alleen als shirtsponsor van Feyenoord (waar Opel alweer mee gestopt is). En dat ze het dan vervolgens terug laten komen in hun auto's vind ik toch wel positief. Ik kan weinig doen om Max Verstappen te laten winnen, maar soms heb je toch het gevoel ergens aan bij te dragen :P Wederom geen zwaar punt, maar als het op de minimale verschillen aankomt vind ik het wel noemenswaardig. Zowel de Astra als de Mégane vind ik namelijk prima auto's, dus dan heb je het al snel over kleinigheden.

Heb je verder nog een reden om de Mazda 3 boven de Astra of Mégane te verkiezen?
ak2
Beide auto's zijn een goede keus, ga er in ieder geval uitgebreid mee rijden. De Megane is meer een auto waar je blij van wordt, de Astra is wat serieuzer.

Ik zou zelf de Megane kiezen, vanwege de zeer royale standaard uitrusting, goede prijs, goede comfort, maar zeker omdat ik de auto zo mooi vindt.
In mijn ogen is de multimedia snel genoeg.
Standaard uitrusting van de Mégane is inderdaad prima, maar ik wil vooral een snellere motor en zelfs de 1.6 (niet-GT) vind ik bepaald niet een toppertje. Bij de Astra zijn meerdere motoren eerder dan 10 seconden op de 100, dat is bij de Mégane niet het geval en toch wel jammer (al heb je bij meer liters ook al snel meer CO2 natuurlijk). Als er nog een andere 1.6 was voor de GT-Line of iets, dan had dat ook gekund, maar het is nogal alles of niets. Terwijl de Opel wat meer ruimte laat.
Volt
Aardige auto, maar ik zit niet te wachten op elektrisch rijden. Er komt aardig wat rompslomp bij kijken en er komt wat meer administratie bij kijken van wat ik van collega's hoor. Bovendien heb ik zo nu en dan nog wel eens uitstapjes (veel familie aan de andere kant van het land) en dan kom je toch al snel in de problemen of moet je lang opladen. Over 5 jaar vind ik het wel een optie denk ik, maar nu zit ik daar nog niet op te wachten. Bovendien zie ik zelf nog steeds meer in waterstof dan elektrisch rijden.
Your-Dee
Met dat budget kan je ook een complete Infiniti Q30 rijden. Compleet, value for money en zeker iets bijzonders....
Mja die heb ik ook nog even bekeken. Vind hem qua uiterlijk niet zo mooi. Ik kan het niet precies plaatsen, maar de Mazda 3 vind ik bv wel mooi, maar die weer niet. Vrij saai interieur ook. Moet je volgens mij vooral doen om op te vallen, niet zozeer omdat het een fantastische auto is. Ander probleem is dat ik die niet op de leaseportal zie staan en ik het idee heb dat het een merk is wat ik niet mag aanschaffen. Ik was er in ieder geval niet van onder de indruk
Barri
Tussen deze twee zou ik voor de Astra gaan, anders voor een Mazda 3 of leuk uitgeruste V40.
De V40 vind ik zo'n auto die ik nu veel teveel zie. Ben er een beetje op uitgekeken. Je kunt hem inderdaad leuk aankleden, maar verder weet ie me niet echt te overtuigen. Heb misschien ook een wat vooringenomen mening over Volvo en Volvorijders haha. Ik wil nu vooral een auto die je niet zo vaak ziet. Nou zie je op zich wel veel Méganes en Astra's, maar dat is vooral de station en niet de hatchback. En zo'n station heb ik niet echt nodig. Al weet ik wel dat die meestal meer beenruimte achterin bieden, maar goed winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2017 20:48 door Martinspire.
Helemaal eens met jouw mening over de V40; je ziet 'm te vaak. Toch lijkt het mij een erg fijne auto. En dan in een leuke kleur met licht interieur en vooral geen R-design. Dan onderscheid je je van de 14-procenters.

En de looks van een Mazda 3 kunnen best sportief zijn als je bij de dealer gelijk een verlagingssetje bestelt:
Van lease-prijzen heb ik geen kaas gegeten, maar ik weet wel dat een Skylease GT erg rijk uitgerust is en ik vind hem persoonlijk nig steeds en van de mooiste in zijn klasse, het uiterlijk is iets wat ik belangrijk vind. De Renault vind ik van buiten mooier dan de Opel, maar van binnen andersom, het grote scherm vind ik niet mooi.
Zo'n nieuwe Megane in GT-verpakking en dat lekkere blauwe kleurtje: thumbs up. Bij die LED-tentakels heb ik nog wel af en toe een wat onsmakelijke associatie (doen me denken aan een karper), maar dat wordt ook steeds minder. Net als de Astra zie je de Megane ook al steeds vaker. Heb er nog niet in gereden, dus geen idee verder hoe hij bevalt. Maar volgens mij zit dat wel snor. Maar een slecht werkend navi/mediasysteem zou ik me kapot aan ergeren... Heel toevallig weet ik dat de navi900 in de Astra behoorlijk goed werkt winking smiley
Martinspire
Standaard uitrusting van de Mégane is inderdaad prima, maar ik wil vooral een snellere motor en zelfs de 1.6 (niet-GT) vind ik bepaald niet een toppertje. Bij de Astra zijn meerdere motoren eerder dan 10 seconden op de 100, dat is bij de Mégane niet het geval en toch wel jammer (al heb je bij meer liters ook al snel meer CO2 natuurlijk). Als er nog een andere 1.6 was voor de GT-Line of iets, dan had dat ook gekund, maar het is nogal alles of niets. Terwijl de Opel wat meer ruimte laat.

Een beetje minder dan 10 seconden of een beetje meer merk je in praktijk echt geen moer van. Sterker, als die megane met 130 pk diesel beter schakelt en koppelt dan de Astra met z'n 136pk, of meer grip op de voorwielen heeft, dan trek je die Opel er zo uit. Maar souplesse voor tussenacceleraties, en of je terug naar z'n twee moet voor een rotonde, dat soort dingen zijn veel belangrijker.

Of ben ik nou te rationeel, en wil je gewoon graag kunnen zeggen dat 'het' binnen 10 seconden kan? winking smiley
Ik zou voor de Astra gaan ivm het betere onderstel, infotainmentsysteem wat wel makkelijk en snel is te bedienen, betere stoelen, valt net in een lagere gewichtsklasse en is waardevaster.
In maart staat de nieuwe (gefacelifte) Octavia bij de dealer. De nieuwe superb is echt een fantastische reisauto en ben zelf erg benieuwd naar de Octavia. Voor 40.000 euro kun je die Octavia ook nog eens heel dik aankleden.

[www.skoda.nl]

Helaas is er geen RS bij de introductie leverbaar anders was dat misschien ook nog een kandidaat geweest. smiling smiley
Volt
Verkeerslichtsprintjes verlies je sowieso van de Ampera-e.

Opel Ampera-e Drag Challenge vs. Astra TCR, ADAM R2 and OPC
Veel auto's leggen het momenteel af tegen elektrische, maar zoals ik al zei heb ik daar voorlopig geen zin in. Ik snap dat ze snel zijn maar heb liever een auto die me minder tot last is.
[D2]
Een beetje minder dan 10 seconden of een beetje meer merk je in praktijk echt geen moer van. Sterker, als die megane met 130 pk diesel beter schakelt en koppelt dan de Astra met z'n 136pk, of meer grip op de voorwielen heeft, dan trek je die Opel er zo uit. Maar souplesse voor tussenacceleraties, en of je terug naar z'n twee moet voor een rotonde, dat soort dingen zijn veel belangrijker.

Of ben ik nou te rationeel, en wil je gewoon graag kunnen zeggen dat 'het' binnen 10 seconden kan? winking smiley
Je hebt gelijk dat die 10 seconden niet altijd wat zegt, maar ik heb nu jaren auto's gereden die dat niet konden (waarvan 1 van mezelf) en nu wil ik toch wel 1 waar dat wel mee kan haha. Verder hoor ik van bv de Mégane dat de automaat vrij sloom is (ook in sport stand), dan komt dat al snel op me over dat het nooit lekker sportief aan gaat voelen (semi-handmatig schakelen kan ook, maar ook daar was ie niet bepaald rap). Dus dan kom ik al snel op de Opel uit, wil ik een beetje vlot kunnen rijden. Overigens heb ik de Mazda en Fiat ook nog niet afgeschreven, maar weet ik dat ze gewoon niet zo snel zijn als de rest. En in eerste instantie wilde ik alleen maar sportieve auto's selecteren. Maar toen kwam al snel het limiet van mn budget aan het licht winking smiley

Is wel iets wat ik in de proefrit ga onderzoeken.
Barri
En de looks van een Mazda 3 kunnen best sportief zijn als je bij de dealer gelijk een verlagingssetje bestelt:
Verlaging ziet er idd mooi uit, maar hier in de wijk (en bij mn werk) zijn aardig wat drempels. Heb weinig zin om stapvoets te moeten rijden om de bumpers er niet af te rijden. Verder vond ik het interieur wat saai. Maar ik hou hem zeker achter de hand.
Kaasplankje
In maart staat de nieuwe (gefacelifte) Octavia bij de dealer. De nieuwe superb is echt een fantastische reisauto en ben zelf erg benieuwd naar de Octavia. Voor 40.000 euro kun je die Octavia ook nog eens heel dik aankleden.

[www.skoda.nl]

Helaas is er geen RS bij de introductie leverbaar anders was dat misschien ook nog een kandidaat geweest. smiling smiley
Ik weet het niet, maar er gebeurd gewoon helemaal niets als ik die auto zie. Te saai, te zakelijk en niet een gevoel wat zegt "GAAF!". Van binnen ziet ie er al wat beter uit dan het huidige model maar de vonk ontbreekt.

Zijn er bij de Astra/Mégane eigenlijk nog opties die ik zeker wel of zeker niet moet nemen?
De facelift Octavia staat hier op de shortlist omdat een ander merk dan PON niet (meer) mag. Anders was de shortlist met bovenaan de Mégane IV anders geweest. de GT165 met het nieuwe dubbelgeblazen dieselblok is wel lekker hoor. Maar eens, het multimediasysteem van Renault voelt nog wat traag aan. Mooi is het zeker, en van de twee auto's ook de mooiste auto. thumbs up
Head-up-display zeker aanvinken bij de Mégane, is gewoon prettig. Elektrische handrem eveneens, dat gemak wil je niet meer missen op den duur.

Overigens eens dat een Octavia gewoon saai is. Maar dat is de Leon en de Golf ook. Fijne keuze dus voor mij einde dit jaar. Ook ik wil een auto waar ik na een jaar nog steeds naar om kijk na het parkeren. Bij de huidige Mégane III heb ik dat, ook na 3,5 jaar, nog steeds. Gaat niet goed komen straks winking smiley
Bijzonder vervelend dat je geen vrije keuze hebt, lijkt me. Ook al rij je relatief goedkoop.
In deze klasse staat de Astra ook bij mij erg hoog op de lijst, zeker een derde plek, wellicht zelfs op twee.
De eerste plek wordt onbetwist door de Mégane ingenomen. Omdat:

+ heel erg mooie auto
+ super comfortabel
+ erg sportief (vooral GT/GT-line)
+ goede stoelen
+ uitmuntend weggedrag
+ veel waar voor je geld (Astra idem)
+ fijne motoren
+ vierwielbesturin
+ degelijk en betrouwbaar

Met 40.000km/48mnd zou ik zeker de 205pk benzineversie overwegen. Hoewel een 165pk diesel natuurlijk ook ontzettend fijn is.
Oto!
In deze klasse staat de Astra ook bij mij erg hoog op de lijst, zeker een derde plek, wellicht zelfs op twee.

+ heel erg mooie auto
+ super comfortabel
+ goede stoelen
+ uitmuntend weggedrag
+ fijne motoren
+ vierwielbesturin

Met 40.000km/48mnd zou ik zeker de 205pk benzineversie overwegen. Hoewel een 165pk diesel natuurlijk ook ontzettend fijn is.
Je zou met 40dkm per jaar benzine gaan rijden?
Bimmert
Bijzonder vervelend dat je geen vrije keuze hebt, lijkt me. Ook al rij je relatief goedkoop.
Mja kan daar weinig aan doen, al staan de meeste merken er wel op. Maar ik ben niet zo kapot van Infinity dus vind het ook niet zo'n probleem. Genoeg andere auto's om uit te kiezen. Al moet ik wel bekennen dat ik veel auto's dit jaar wat minder interessant vind dan pak em beet 5 jaar terug.
Oto!

+ heel erg mooie auto
+ super comfortabel
+ goede stoelen
+ uitmuntend weggedrag
+ fijne motoren
+ vierwielbesturing

Een deel van mn budget wordt gebruikt voor de brandstof, dus dan is de Diesel al snel 100 euro per maand goedkoper. Wel is de aanschafprijs duurder dus misschien heft het elkaar op. Punt is dat de leaseprijs nergens te zien is nog, dus dat is nog even afwachten. In de online calculators kom ik op 39,5k voor de Mégane en 38,5k voor de Astra uit. Dat ontloopt elkaar niet veel.

De Astra heeft volgens mij ook een prima motor, is degelijk en betrouwbaar en comfortabel. Dus in dat oogpunt ontlopen ze elkaar niet veel. Maar een rijtest zal wat meer informatie opleveren. Al weet ik niet of de GT ook te gebruiken is daarvoor. Wel weet ik van de Clio dat die toch wat eigenaardigheden had (plaatsing van knoppen, opzet van mediasysteem), waarvan ik me afvraag of die ergenissen ook in de Mégane zitten. Ook was de ondersteuning van het mediasysteem vrij snel afgelopen (en de kaarten zijn erg duur naast dat de navigatie totaal niet handig werkt). En er zijn van die facepalm dingen als dat je de 18" velgen niet mag combineren met een schuifdak nut smiley
adinsx
Head-up-display zeker aanvinken bij de Mégane, is gewoon prettig. Elektrische handrem eveneens, dat gemak wil je niet meer missen op den duur.
Heads-up wil ik eerst even proberen/zien voordat ik het beslis. Had het een paar jaar terug in een Ford ook, meen ik, en dat was wel handig.

Voor mn gevoel staat momenteel de Astra (iets) voor, vooral omdat ik wat meer vertrouwen heb in het mediasysteem, afwerking en ondersteuning. De Mégane GT is dan wel lekker sportief, maar ik vraag me af hoe hij is als je dat even niet wenst (bv omdat je met 4 man in de auto zit, onderweg naar familiebezoek).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2017 12:15 door Martinspire.
Martinspire
Je hebt gelijk dat die 10 seconden niet altijd wat zegt, maar ik heb nu jaren auto's gereden die dat niet konden (waarvan 1 van mezelf) en nu wil ik toch wel 1 waar dat wel mee kan haha. Verder hoor ik van bv de Mégane dat de automaat vrij sloom is (ook in sport stand), dan komt dat al snel op me over dat het nooit lekker sportief aan gaat voelen (semi-handmatig schakelen kan ook, maar ook daar was ie niet bepaald rap). Dus dan kom ik al snel op de Opel uit, wil ik een beetje vlot kunnen rijden.

Een automaat moet echt goed zijn denk ik, zeker voor zo'n soort auto. Als het slechts 'valt mee te leven' is, dan zou ik zeker voor de Astra gaan. Maar goed, maar een manier om daar achter te komen.

Martinspire
Overigens heb ik de Mazda en Fiat ook nog niet afgeschreven, maar weet ik dat ze gewoon niet zo snel zijn als de rest.
Dan doel je igv de Mazda zeker niet op de 2.2 diesel? Want die is qua motor en prestaties zeker superieur aan de Opel en de Renault.

Martinspire
Zijn er bij de Astra/Mégane eigenlijk nog opties die ik zeker wel of zeker niet moet nemen?

Astra wel nemen:
- Innovation uitvoering
- AGR-stoelen
- Navi900 intellilink
- Quick heat systeem: Ben er niet bekend mee, stond eerst niet op de optielijst. Maar het lijkt mij dat dit de kachel een extra zetje geeft. Aangezien diesels toch nooit supersnel op temperatuur komen en het dus relatief lang koud blijft in de auto kan dat geen kwaad.
- Verwarmbaar stuurwiel
- 40/20/40 deelbare achterbankleuning: Was ook niet nog niet leverbaar toen ik bestelde. Lijkt me superhandig ivm wintersport e.d., bovendien komt er dan een middenarmsteun achter mee.
- Onstar: Maar dan hoofdzakelijk omdat je dan de MyOpel-app kunt gebruiken waarmee je oa adressen naar de navi kunt sturen, locatie en status auto uitlezen, etc.

Zelf heb ik ook nog de lederen bekleding en de 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoel met geheugen, dan is ie wat mij betreft helemaal af. Stoelverwarming en -ventilatie, verwarmbare achterbank, etc., zit er dan allemaal op. Zie prijslijst. Die geheugenfunctie op de bestuurdersstoel leek me superhandig, bovendien kun je aan beide sleutels verschillende instellingen koppelen enzo. Maar in praktijk verstelt mevrouw D2 de stoel nooit. Wel biedt de elektrisch verstelbare stoel tov de handmatige nog als extra verstelling van de wangen van de rugleuning en een massagefunctie.

Ik heb ook het glazen schuifdak genomen, functioneert uitstekend en geeft extra licht in het interieur, en is met 500 euro een zeer betaalbare optie naar mijn mening. Maar ik zou het missen als het er niet op zat.

Dan is er nog de Watt-link achterwielophanging. Standaard op de biturbo, dus voor die keuze zou je alleen komen te staan als je toch een andere motorisering zou kiezen. Ik wil het toch even noemen. Geen idee hoe groot het verschil precies is, mijn auto had het nog wel standaard, en ik weet niet hoe de astra rijdt zonder die voorziening.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2017 23:42 door [D2].
[D2]
Een automaat moet echt goed zijn denk ik, zeker voor zo'n soort auto. Als het slechts 'valt mee te leven' is, dan zou ik zeker voor de Astra gaan. Maar goed, maar een manier om daar achter te komen.
Nouja dat is wat ik hoor. Maar ik denk niet dat ze veel GT's hebben om mee proef te rijden.

Dan doel je igv de Mazda zeker niet op de 2.2 diesel? Want die is qua motor en prestaties zeker superieur aan de Opel en de Renault.
Mwoah, 0-100 in 8 seconden en topsnelheid van 213 is toch niet superieur. Maar het is wel vlot genoeg winking smiley Al is ie qua leaseprijs niet goedkoper dan de Astra of de Mégane. Je hebt weliswaar niet veel opties nodig, maar de GT is qua leaseprijs gelijk aan de meest rijk uitgeruste Astra. Al is de Mazda in GT-uitrusting ook wel rijk dus wat dat betreft ontlopen ze elkaar niet veel volgens mij. Ik denk alleen niet dat witte bekleding een goed idee is voor me en zonder dat vind ik hem toch vrij saai van binnen.

Astra wel nemen:
- Innovation uitvoering
- AGR-stoelen
- Navi900 intellilink
- Quick heat systeem: Ben er niet bekend mee, stond eerst niet op de optielijst. Maar het lijkt mij dat dit de kachel een extra zetje geeft. Aangezien diesels toch nooit supersnel op temperatuur komen en het dus relatief lang koud blijft in de auto kan dat geen kwaad.
- Verwarmbaar stuurwiel
- 40/20/40 deelbare achterbankleuning: Was ook niet nog niet leverbaar toen ik bestelde. Lijkt me superhandig ivm wintersport e.d., bovendien komt er dan een middenarmsteun achter mee.
- Onstar: Maar dan hoofdzakelijk omdat je dan de MyOpel-app kunt gebruiken waarmee je oa adressen naar de navi kunt sturen, locatie en status auto uitlezen, etc.
Weet je dat zeker van die middenarmsteun? En zit die er standaard niet op dan? Dat heeft de Mégane namelijk wel. Onstar zit standaard al bij de Innovation volgens mij (al zal het een abonnement zijn volgens mij?). Ik ga waarschijnlijk toch Android Auto gebruiken met dan Google Maps of Sygic/TomTom/etc. Maar het is altijd leuk als het erbij zit. Maar ik verwacht geen must.

Zelf heb ik ook nog de lederen bekleding en de 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoel met geheugen, dan is ie wat mij betreft helemaal af. Stoelverwarming en -ventilatie, verwarmbare achterbank, etc., zit er dan allemaal op. Zie prijslijst. Die geheugenfunctie op de bestuurdersstoel leek me superhandig, bovendien kun je aan beide sleutels verschillende instellingen koppelen enzo. Maar in praktijk verstelt mevrouw D2 de stoel nooit. Wel biedt de elektrisch verstelbare stoel tov de handmatige nog als extra verstelling van de wangen van de rugleuning en een massagefunctie.
Elektrisch verstelbaar is idd wel handig, maar zit dat geheugen dan alleen op de leer-variant? Volgens mij ook is dat toch gewoon bij Innovation? Of is echt alleen bij de Leder variant alles erop en eraan?

En wat bedoel je met extra verstelling van de wangen?

Ik heb ook het glazen schuifdak genomen, functioneert uitstekend en geeft extra licht in het interieur, en is met 500 euro een zeer betaalbare optie naar mijn mening. Maar ik zou het missen als het er niet op zat.
Mja ben zelf niet iemand die daar veel waarde aan hecht. En heb je daar geen last van als er veel zon van boven komt (is ie gedimd)? Of extra lawaai?

Dan is er nog de Watt-link achterwielophanging. Standaard op de biturbo, dus voor die keuze zou je alleen komen te staan als je toch een andere motorisering zou kiezen. Ik wil het toch even noemen. Geen idee hoe groot het verschil precies is, mijn auto had het nog wel standaard, en ik weet niet hoe de astra rijdt zonder die voorziening.
Mja dat hoor ik vaker, maar je hebt het idee dat het wel een meerwaarde biedt dus? In wat voor situaties denk je dat het meerwaarde biedt?

En laatste vraag: wat doe jij met je mobiel? Zo'n flexhouder, in de broekzak laten, aan het raam/ventilator plakken of iets anders?

Bedankt voor de antwoorden, als er nog wat te binnen schiet, zet het gerust neer winking smiley
Martinspire
[D2]
Nouja dat is wat ik hoor. Maar ik denk niet dat ze veel GT's hebben om mee proef te rijden.
Ik zou een 1.5 dci (of 1.6 dci 130 als die beschikbaar is of überhaupt bestaat) met de EDC-bak proberen, dan krijg je denk ik een aardig idee. Of anders wellicht een Talisman met 160pk diesel en automaat.

Martinspire
[D2]
Mwoah, 0-100 in 8 seconden en topsnelheid van 213 is toch niet superieur. Maar het is wel vlot genoeg winking smiley Al is ie qua leaseprijs niet goedkoper dan de Astra of de Mégane. Je hebt weliswaar niet veel opties nodig, maar de GT is qua leaseprijs gelijk aan de meest rijk uitgeruste Astra. Al is de Mazda in GT-uitrusting ook wel rijk dus wat dat betreft ontlopen ze elkaar niet veel volgens mij. Ik denk alleen niet dat witte bekleding een goed idee is voor me en zonder dat vind ik hem toch vrij saai van binnen.

Ik zeg superieur aan de Opel en de Renault omdat de Mazda sneller accelereert dan in ieder geval de Opel en -naar mijn verwachting- ook de Renault (kan daar geen cijfers van vinden). 8,1s versus 8,9s op de standaardsprint is toch wel een verschil wat iets zegt m.i. De topsnelheid is (op papier) lager maar dat lijkt mij lang niet zo interessant als de acceleratie, en daarin is de Mazda toch wel aanzienlijk sneller dan iig de Opel. Bovendien lijkt mij een 2,2 liter met 1 turbo te prefereren boven een 1.6 met dubbele turbo, mooiere loop en meer souplesse, en waarschijnlijk een lager verbruik. Het is alleen jammer dat het kennelijk nogal lastig is om de 3 met diesel voor een proefrit mee te krijgen; Mij is het destijds niet gelukt in elk geval. Ben wel met een benzineversie op pad geweest, en ik denk dat de Mazda een strakker rijdende auto is dan de Opel. De Opel voelt agieler aan, de Mazda wat meer als een kart waarbij je meer voeling hebt tussen stuur en voorwielen. Dat laatste ontbreekt bij de Opel, die echter wel comfortabeler is.

Daarnaast vond ik de Mazda een onpraktisch interieur hebben qua opbergruimte, en was er qua allerhande comfortvoorzieningen en -instellingen duidelijk beter nagedacht in de Astra. Infotainment in de Mazda is dankzij de draaiknop wel beter te bedienen.

Martinspire
[D2]
Astra wel nemen:
- Innovation uitvoering
- AGR-stoelen
- Navi900 intellilink
- Verwarmbaar stuurwiel
Weet je dat zeker van die middenarmsteun? En zit die er standaard niet op dan? Dat heeft de Mégane namelijk wel. Onstar zit standaard al bij de Innovation volgens mij (al zal het een abonnement zijn volgens mij?). Ik ga waarschijnlijk toch Android Auto gebruiken met dan Google Maps of Sygic/TomTom/etc. Maar het is altijd leuk als het erbij zit. Maar ik verwacht geen must.
Klopt, de Astra heeft standaard geen middenarmsteun achterin. Hier en daar is wat beknibbeld op dat soort dingetjes. Hoogteverstelling gordel voorin bijvoorbeeld zit er ook niet op.

Android Auto is op mijn auto niet geactiveerd en ik zou niet weten wat ik ermee moet. Qua muziek heb ik zo'n 100 Gb aan muziek op een stickje staan, mediaplayer kan er goed mee overweg. Qua navigatie heb ik nog geen moment behoefte gehad aan een ander systeem dan wat er aan boord zit. Werkt zeer logisch en snel. File-info is natuurlijk een heet hangijzer, maar het gekke is dat de Opel, ondanks dat het TMC gebruikt, wat natuurlijk geen match is voor internet-info, heel behoorlijk in de smiezen heeft waar het vast staat. Wel even goed instellen, zodat niet voor iedere scheet en niet automatisch een omleiding gekozen wordt.

Martinspire
[D2]
Elektrisch verstelbaar is idd wel handig, maar zit dat geheugen dan alleen op de leer-variant? Volgens mij ook is dat toch gewoon bij Innovation? Of is echt alleen bij de Leder variant alles erop en eraan?
En wat bedoel je met extra verstelling van de wangen?
Je kunt de zijkanten van de rugleuning elektrisch naarbinnen of -buiten verschuiven, zodat je meer of minder ingeklemd zit in de stoel. Achtvoudig elektrisch verstelbaar komt idd alleen icm lederen bekleding. Zie prijslijst, die is behoorlijk duidelijk.

Martinspire
[D2]
Mja ben zelf niet iemand die daar veel waarde aan hecht. En heb je daar geen last van als er veel zon van boven komt (is ie gedimd)? Of extra lawaai?
Het is donker glas, en je kunt er altijd nog een scherm voor schuiven. Die dimt het geluid ook een klein beetje, dus het zou kunnen dat een auto zonder schuifdak iets stiller is.

Martinspire
[D2]
Mja dat hoor ik vaker, maar je hebt het idee dat het wel een meerwaarde biedt dus? In wat voor situaties denk je dat het meerwaarde biedt?

Ik denk dat het helpt de auto vlak te houden als je de grenzen opzoekt, zodat je meer grip hebt.
[www.youtube.com]

Martinspire
En laatste vraag: wat doe jij met je mobiel? Zo'n flexhouder, in de broekzak laten, aan het raam/ventilator plakken of iets anders?

Bedankt voor de antwoorden, als er nog wat te binnen schiet, zet het gerust neer winking smiley
Toen ik de auto in ontvangst nam, ontdekte ik dat er zo'n "powerflex bar" in zat ipv een vakje voor je telefoon. Ik heb toen aftermarket die houder besteld, die past over dat balkje heen en heeft een voedingskabeltje voor je telefoon. Het is een ietwat gammel ding, maar het kunnen opladen is handig, en ik kan met een schuin oog aflezen wat flitsmeister zegt. Ik zit niet aan mijn telefoon als ik rij. Als je dat wel wilt moet je een andere houder uitzoeken, want daarvoor is deze qua positionering echt niet geschikt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2017 11:06 door [D2].
Vandaag proefrit gemaakt in de Astra. Erg tevreden over, ook al was het geen rijk uitgeruste variant. Stuurde lekker, motor met pit, maar toch ook prima comfort en ruimte. Viel me op dat de richtingaanwijzers een beetje op 10 voor 2 zitten en niet lekker horizontaal. Nou snap ik dat je zo je stuur hoort vast te houden, maar dat maakt dat ze als je dus op 9 en 3 zit, je wat meer moet rijken naar de aanwijzers. Media systeem beviel me erg goed en kwam zelfs achter dat je radio-stations altijd met swipen te zien krijgt, ongeacht waar je zit. Parkeersensoren e.d. zijn erg hard maar gezien ik slechthorend ben vind ik het wel fijn. Al mag ie wel stoppen als ie eenmaal op de handrem staat en ik rond de auto loop om eens even te kijken :X

Vernam ook dat de leren bekleding niet alleen verwarming heeft maar ook verkoeling. Dat lijkt me erg interessant. De 136 pk reed best fijn. 6e versnelling was even wennen, net als achteruit (en dan naar 1 toe). Hij heeft me in ieder geval genoeg overtuigd dat ie momenteel mijn eerste keus is. Komend weekend met de Renault Mégane op stap (dit keer GT-line), dus maar even zien hoe die bevalt.
[D2]
Ik zou een 1.5 dci (of 1.6 dci 130 als die beschikbaar is of überhaupt bestaat) met de EDC-bak proberen, dan krijg je denk ik een aardig idee. Of anders wellicht een Talisman met 160pk diesel en automaat.
Ik ga komende week met de 110pk Mégane rijden. Is niet helemaal te vergelijken, maar zal me ook vooral op interieur focussen (gezien het de GT-line is). Overigens hoor ik dat van de traagheid van internet, maar zal nog eens wat andere filmpjes nakijken. In de sport-stand is ie volgens mij wel goed te doen, maar in comfort was ie erg sloom. Semi-automatisch schakelen is ook nog altijd een optie, maar het is wel iets om rekening mee te houden. De Astra schakelt in ieder geval heerlijk (in automatische uitvoering)

Ik zeg superieur aan de Opel en de Renault omdat de Mazda sneller accelereert dan in ieder geval de Opel en -naar mijn verwachting- ook de Renault (kan daar geen cijfers van vinden). 8,1s versus 8,9s op de standaardsprint is toch wel een verschil wat iets zegt m.i. De topsnelheid is (op papier) lager maar dat lijkt mij lang niet zo interessant als de acceleratie, en daarin is de Mazda toch wel aanzienlijk sneller dan iig de Opel. Bovendien lijkt mij een 2,2 liter met 1 turbo te prefereren boven een 1.6 met dubbele turbo, mooiere loop en meer souplesse, en waarschijnlijk een lager verbruik. Het is alleen jammer dat het kennelijk nogal lastig is om de 3 met diesel voor een proefrit mee te krijgen; Mij is het destijds niet gelukt in elk geval. Ben wel met een benzineversie op pad geweest, en ik denk dat de Mazda een strakker rijdende auto is dan de Opel. De Opel voelt agieler aan, de Mazda wat meer als een kart waarbij je meer voeling hebt tussen stuur en voorwielen. Dat laatste ontbreekt bij de Opel, die echter wel comfortabeler is.
Mja ik zal nog eens wat zoeken op de 2.2. Probleem is vooral dat je hem nergens tegenkomt en dus ook nergens ervaringen kunt lezen. Bovendien is ie niet goedkoper dan de Opel of de Mégane. 8.1 vs 8.9 is niet zo heel interessant nee, maar je hebt gelijk dat ie sneller is (alleen niet echt superieur, gewoon ietsje sneller :P )

Daarnaast vond ik de Mazda een onpraktisch interieur hebben qua opbergruimte, en was er qua allerhande comfortvoorzieningen en -instellingen duidelijk beter nagedacht in de Astra. Infotainment in de Mazda is dankzij de draaiknop wel beter te bedienen.
Ik vond het mediasysteem van de Astra voldoende dat ik geen draaiknop nodig had. Heb zelf ook al touch in de Clio dus ben dat al wel gewend en zoveel zit ik er toch niet aan. Verder vind ik hem wat saaier binnenin zoals ik al zei en met allerlei kleine puntjes legt ie het toch wel af op andere zaken.

Klopt, de Astra heeft standaard geen middenarmsteun achterin. Hier en daar is wat beknibbeld op dat soort dingetjes. Hoogteverstelling gordel voorin bijvoorbeeld zit er ook niet op.
Is die middenarmsteun ook niet met 40-20-40 te verkrijgen? Zag wel zoiets in de folder staan, of bedoelen ze dat je die dan gewoon plat legt (wat me wel raar lijkt). Kan verder ook geen foto's vinden maar raar is het wel.

Android Auto is op mijn auto niet geactiveerd en ik zou niet weten wat ik ermee moet. Qua muziek heb ik zo'n 100 Gb aan muziek op een stickje staan, mediaplayer kan er goed mee overweg. Qua navigatie heb ik nog geen moment behoefte gehad aan een ander systeem dan wat er aan boord zit. Werkt zeer logisch en snel. File-info is natuurlijk een heet hangijzer, maar het gekke is dat de Opel, ondanks dat het TMC gebruikt, wat natuurlijk geen match is voor internet-info, heel behoorlijk in de smiezen heeft waar het vast staat. Wel even goed instellen, zodat niet voor iedere scheet en niet automatisch een omleiding gekozen wordt.
Ik kon de optie in de test-auto ook niet vinden, maar dat komt dan nog wel. In ieder geval zit mijn muziek in spotify (en deel/gebruik daar ook een paar playlists met anderen). Maar had wel even gestreamed en dat ging prima. Mag ook wel natuurlijk.

Je kunt de zijkanten van de rugleuning elektrisch naarbinnen of -buiten verschuiven, zodat je meer of minder ingeklemd zit in de stoel. Achtvoudig elektrisch verstelbaar komt idd alleen icm lederen bekleding. Zie prijslijst, die is behoorlijk duidelijk.
Ik hoorde het vandaag ook al van de verkoper. Klinkt wel interessant en misschien dat ik dan alsnog voor leer kies omdat je dan echt enorm veel comfort erbij krijgt.

Het is donker glas, en je kunt er altijd nog een scherm voor schuiven. Die dimt het geluid ook een klein beetje, dus het zou kunnen dat een auto zonder schuifdak iets stiller is.
De verkoper meldde me al dat het ook scheelt in ruimte tot je dak (hij ligt dan wat lager binnenin). Verder is het vooral voor de sier en denk ik niet dat ik hem vaak open doe of zelfs het scherm open zet. Niet dat het een enorm dure optie is, maar ik heb hem niet gemist en vind het in andere auto's ook vaak niet een nuttige toevoeging. Dan liever een betere stoel.

Toen ik de auto in ontvangst nam, ontdekte ik dat er zo'n "powerflex bar" in zat ipv een vakje voor je telefoon. Ik heb toen aftermarket die houder besteld, die past over dat balkje heen en heeft een voedingskabeltje voor je telefoon. Het is een ietwat gammel ding, maar het kunnen opladen is handig, en ik kan met een schuin oog aflezen wat flitsmeister zegt. Ik zit niet aan mijn telefoon als ik rij. Als je dat wel wilt moet je een andere houder uitzoeken, want daarvoor is deze qua positionering echt niet geschikt.
Hij zat ook in de testauto en dus even mn telefoon erin gezet. Vond het open-mechanisme maar erg raar en ook zat ie er niet echt stabiel in (plus hij drukte op knopjes terwijl ik er al een case omheen heb). Positie was ook niet optimaal dus denk dat ik wat anders ga zoeken. Al zag ik dat je ook andere dingen erop kunt zetten (maar misschien dat internet wat meer opties biedt dan de 2 van Opel zelf)

In ieder geval een goede dag en erg tevreden over de Astra. Renault heeft wat te bewijzen nu.
Martinspire
Al mag ie wel stoppen als ie eenmaal op de handrem staat en ik rond de auto loop om eens even te kijken :X
Dan moet je ze gewoon ff uitzetten met de knop voor de pook. Zodra je weer gaat rijden en weer onder de 10 km/h komt zijn ze sowieso weer actief dus daar heb je geen omkijken naar.

Martinspire
Vernam ook dat de leren bekleding niet alleen verwarming heeft maar ook verkoeling. Dat lijkt me erg interessant.
Stoelventilatie komt inderdaad ook mee als je leer bestelt. Prettige functie wel, mede omdat leer natuurlijk warm en plakkerig kan worden 's-zomers. Maar zet 'm vol aan en je voelt meteen tocht langs je benen en onderrug, behoorlijk effectief.

Martinspire
Ik vond het mediasysteem van de Astra voldoende dat ik geen draaiknop nodig had.
Nou ik ben toch wel blij dat de Astra een paar fysieke (draai)knoppen heeft dessalniettemin. Helpt heel erg als je bijvoorbeeld door lijstjes heen wilt scrollen, ik blijf het een crime vinden om dat alleen via het scherm te moeten doen. Ik ben dan ook heel benieuwd of je die knoppen in de Megane (ook) niet mist.

Martinspire
Is die middenarmsteun ook niet met 40-20-40 te verkrijgen? Zag wel zoiets in de folder staan, of bedoelen ze dat je die dan gewoon plat legt (wat me wel raar lijkt). Kan verder ook geen foto's vinden maar raar is het wel.
Volgens mij krijg je met die 40/20/40 bank ook een middenarmsteun. Zie prijslijst:
Deelbare achterbank (40/20/40) WPG
-Standaard i.c.m. lederen bekleding 'Siena II, Jet Black' (TAPQ)
-In drie delen neerklapbare achterbank
-Middenarmsteun achter
-Flexfold achterbank (alleen i.c.m. Sports Tourer)

Zie ook dit fragment, daar zie je volgens mij de contouren van een armsteun. Even verderop zie je dat het hele middelste stuk leuning ook nog plat kan.

Anders even bij de dealer kijken.
[D2]
Nou ik ben toch wel blij dat de Astra een paar fysieke (draai)knoppen heeft dessalniettemin. Helpt heel erg als je bijvoorbeeld door lijstjes heen wilt scrollen, ik blijf het een crime vinden om dat alleen via het scherm te moeten doen. Ik ben dan ook heel benieuwd of je die knoppen in de Megane (ook) niet mist.
Ik heb nu ook geen fysieke knoppen, dus daar ben ik al gewend. Maar gezien ik mijn navigatie niet gebruik (en waarschijnlijk al Google Maps ga gebruiken met de locaties van mn afspraken) is ook dat niet echt een issue. Sowieso heb ik al menig apparaat met touch, dus gaat me dat vrij makkelijk af.

Ik zag overigens dat je via je stuur ook gewoon knoppen kunt indrukken, mocht dat nodig zijn. Al zag het er wat omslachtig uit.

Volgens mij krijg je met die 40/20/40 bank ook een middenarmsteun. Zie prijslijst:
Deelbare achterbank (40/20/40) WPG
-Standaard i.c.m. lederen bekleding 'Siena II, Jet Black' (TAPQ)
-In drie delen neerklapbare achterbank
-Middenarmsteun achter
-Flexfold achterbank (alleen i.c.m. Sports Tourer)

Zie ook dit fragment, daar zie je volgens mij de contouren van een armsteun. Even verderop zie je dat het hele middelste stuk leuning ook nog plat kan.

Anders even bij de dealer kijken.
Hmm interessant. Dus ook daar hoef je geen optie voor aan te vinken als je al leren bekleding kiest? Dan maakt dat de keuze nog makkelijker denk ik. Zo'n armsteun is toch altijd wel fijn achterin.

Ik dacht niet dat de dealer veel modellen had staan met opties aan, was vooral standaard business+ model. Zag ook nog een Corsa met hippe zwarte velgen en sportieve bumpers. Denk een OPC-pakket of iets? Jammer dat die velgen niet voor de Astra te krijgen zijn. Leken veel op de 17" 5-spaaks maar toch net effe anders.

In ieder geval erg tevreden vandaag over de Astra. Bedankt voor de antwoorden. Volgende week meer ervaringen met de Mégane :P

Bovendien lijkt mij een 2,2 liter met 1 turbo te prefereren boven een 1.6 met dubbele turbo, mooiere loop en meer souplesse, en waarschijnlijk een lager verbruik. Het is alleen jammer dat het kennelijk nogal lastig is om de 3 met diesel voor een proefrit mee te krijgen; Mij is het destijds niet gelukt in elk geval.
De 2.2 liter diesel die Mazda gebruikt gaat al de nodige jaren mee. De 1.6 Diesel van Opel is Opel's nieuwste diesel, deze motor is gelanceerd in 2015.
Heb zelf ook gereden met de 1.6 BiTurbo CDTI, de motor heeft itt vele diesels een zeer brede powerband. De motor is vrij stil en kwiek voor een diesel. Hij rijdt beter dan menig 2 liter diesel met 1 turbo waarbij de motor al dood valt bij 3500 rpm.
Mc1 -

Bovendien lijkt mij een 2,2 liter met 1 turbo te prefereren boven een 1.6 met dubbele turbo, mooiere loop en meer souplesse, en waarschijnlijk een lager verbruik. Het is alleen jammer dat het kennelijk nogal lastig is om de 3 met diesel voor een proefrit mee te krijgen; Mij is het destijds niet gelukt in elk geval.
De 2.2 liter diesel die Mazda gebruikt gaat al de nodige jaren mee. De 1.6 Diesel van Opel is Opel's nieuwste diesel, deze motor is gelanceerd in 2015.
Heb zelf ook gereden met de 1.6 BiTurbo CDTI, de motor heeft itt vele diesels een zeer brede powerband. De motor is vrij stil en kwiek voor een diesel. Hij rijdt beter dan menig 2 liter diesel met 1 turbo waarbij de motor al dood valt bij 3500 rpm.
Geen idee wat jij onder de nodige jaren vind vallen, maar de 2.2 is in 2012 tegelijk met de CX5 op de markt gebracht als onderdeel van de Sky-active motorenfamilie en heeft niks te maken met de motor uit de vorige generatie 6 te maken.
Tsja, biturbo is natuurlijk een mooi concept om een turbogat tegen te gaan, dus ik zou me best kunnen voorstellen dat het net zo goed of zelfs beter rijdt dan de grotere motor in de Mazda. Maar qua verbruik ben ik er vrij zeker van dat je beter kunt 'right-sizen' dan 'downsizen'. Dus als ik, zoals TS, de brandstof zelf moest betalen zou ik dat wel in de overweging meenemen. Lastig is natuurlijk dat er nog praktijkcijfers voor het verbruik van de opel zijn. Mijn 136pk versie doet volgens werkelijkverbruik.nl 5,4 l/100km. Zelf zit ik 5,75l/100km momenteel.
Brandstof hoef ik niet per kilometer af te tikken. Ik moet elke maand gewoon de geschatte brandstofkosten betalen voor 40.000km. Waarschijnlijk rij ik minder dan dat, dus maakt wat meer verbruik niet veel uit. Tenminste, ik heb niet het idee dat er veel verschil zit tussen de biturbo en enkele turbo qua kosten op onze leaseportal. Als ik zo even kijk is het verschil 11 euro per maand ivm de 1.6 CDTI Innovation. Maar dan heb je dus wel een veel leukere motor. Een paar opties meer/minder maakt meer verschil.

Nog wat zaakjes die ik momenteel niet kan vinden:

Is het momenteel mogelijk (met de laatste softwareupdate) om Android Auto te gebruiken in de Astra? Als je de app al op je telefoon hebt dus (sideload)? Vind nogal conflicterende zaken op internet.

Verder zit ik nog te twijfelen over de Quick Heat optie bij de Astra. Heb het idee dat het vrij weinig verschil maakt (en voorruitverwarming sowieso beter was geweest). Ook daar weinig info over op internet.
Ik heb wel ervaring met Quick Heat, alleen wel in de Astra H en Zafira. Deze zat overigens in het winterpakket waarmee je allerlei andere dingetjes extra bij krijgt maar blijkbaar is het nu los te bestellen?

Het verschil is dat de auto zodra je hem start al iets warme lucht begint te blazen omdat er elektrische spiralen de lucht opwarmen zodat je niet eerst hoef te wachten tot de motor warm word. Met dagen zoals nu is het heel handig, zeker als je geen carport of garage hebt thumbs up

Voorruitverwarming zoals Ford het heeft kiezen veel fabrikanten niet voor omdat veel mensen zich storen aan de lijntjes in de voorruit of zelfs mensen er misselijk van worden. Dan is zoiets als quick heat een goed alternatief. In mijn vorige BMW had ik een vergelijkbaar systeem, ideaal. In mijn huidige renault zit het niet helaas dacht ik (ook niet verkrijgbaar volgens mij) en dan merk je dat het gewoon stuk langer duurt voordat de auto warm word.

In hoeverre dat echt erg is voor die paar dagen in het jaar en of het de investering waard is, is natuurlijk aan jou smiling smiley
AsconaGT
Voorruitverwarming zoals Ford het heeft kiezen veel fabrikanten niet voor omdat veel mensen zich storen aan de lijntjes in de voorruit of zelfs mensen er misselijk van worden.

Tsja, dan heb je altijd de keuze om het niet te bestellen, toch? Ik vind het wel jammer dat Opel geen voorruitverwarming levert. Heb deze winter alweer veel te vaak moeten krabben. En het werkt ook goed tegen beslaan.

Quick heat lijkt me ook prettig maar heel wat anders. De V40 werd lekker vlot warm van binnen, zal wel iets met z'n Zweedse roots te maken hebben winking smiley De Astra doet er heel wat langer over, dus voor die paar honderd euro zou ik het zo bijbestellen.

Tsja, dan heb je altijd de keuze om het niet te bestellen, toch? Ik vind het wel jammer dat Opel geen voorruitverwarming levert. Heb deze winter alweer veel te vaak moeten krabben. En het werkt ook goed tegen beslaan.

het is vaak al standaard bij veel (ford) modellen. Een vriend van mij heeft het standaard al op de focus, zijn vrouw ziet de lijntjes zitten en vind het heel vervelend, Maar heb zelfs gehoord dat mensen er misselijk van worden (?) ik zou er wel mee kunnen leven thumbs up

Maar als je gelijk warme lucht op de voorruit blaast (zoals quick heat) is de voorruit ook binnen no-time ontdaan van ijs. Bij mijn BMW was dat wel zo in ieder geval. Maar als de auto onder een carport of in een garage kan staan zou ik dat geld liever aan iets anders besteden, want dan is de meerwaarde voor mij persoonlijk nihil voor die enkele koude dagen die wij hebben dit jaar. Mijn vrouw die een echte koukleum is zal daar waarschijnlijk anders over denken grinning smiley

Ik zag overigens in het persbericht van de Opel Crossland X dat voorruitverwarming wél optioneel word. Ben wel benieuwd of dat ook precies zo gaat werken zoals ford dit ook heeft

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2017 21:54 door AsconaGT.
AsconaGT
Ik heb wel ervaring met Quick Heat, alleen wel in de Astra H en Zafira. Deze zat overigens in het winterpakket waarmee je allerlei andere dingetjes extra bij krijgt maar blijkbaar is het nu los te bestellen?

Het verschil is dat de auto zodra je hem start al iets warme lucht begint te blazen omdat er elektrische spiralen de lucht opwarmen zodat je niet eerst hoef te wachten tot de motor warm word. Met dagen zoals nu is het heel handig, zeker als je geen carport of garage hebt thumbs up

Voorruitverwarming zoals Ford het heeft kiezen veel fabrikanten niet voor omdat veel mensen zich storen aan de lijntjes in de voorruit of zelfs mensen er misselijk van worden. Dan is zoiets als quick heat een goed alternatief. In mijn vorige BMW had ik een vergelijkbaar systeem, ideaal. In mijn huidige renault zit het niet helaas dacht ik (ook niet verkrijgbaar volgens mij) en dan merk je dat het gewoon stuk langer duurt voordat de auto warm word.

In hoeverre dat echt erg is voor die paar dagen in het jaar en of het de investering waard is, is natuurlijk aan jou smiling smiley
Bedankt voor het delen van je ervaring. Klinkt toch nog wel goed. Nou is NL niet heel lang in de temperaturen rond het vriespunt, maar ook daarbuiten zijn er volgens mij genoeg dagen dat je er plezier van hebt.

Ik begrijp dat het verder weinig toevoegt voor het ontdooien van de ruit? Als het echter helpt snel te ontwasemen aan de binnenkant, dan lijkt het me nog wel handig. Huidige auto heeft nog wel eens dat het weer terug komt als ik de rest van de auto probeer te verwarmen omdat ie nou eenmaal niet veel warme lucht geeft (heb ook dat ie niet alles tegelijk van lucht kan voorzien). Ik kan nu rustig na het krabben (3 min) nog 5 minuten in de auto zitten voordat het pas een beetje aangenaam begint te worden. Maar met Quick Heat is dat dus al sneller? Hoe lang duurt het ongeveer voordat het comfortabel is binnen? Het komt in ieder geval over alsof het ook niet echt om het ontdooien van de ruit gaat, maar meer het verwarmen van interieur.
Dat je de Leon niet meeneemt kan ik me voorstellen. Ik had de vorige week een "FR" uitvoering als huurauto. Nieuw, net 10.000 km. Maar wat een herriebak! Deuren klinken gecombineerd blikkerig en plastikerig. Smalle stoeltjes, deprimerend zwart dashboard (maar dat zie je helaas zonder uitzondering). Wel goed: standaard navi. Besturing vond ik onprettig licht en overdirect. Leuk detail: de sfeerverlichting vanuit een gleuf in de deurbekleding.

Mijn huurauto van deze week is bijkans nog minder interessant, een C4 Cactus, wel diesel. Nog meer herrie, wel fijnere stoelen, zelfde zwartheid binnen, het Citroën comfort is totaal weg, stuitert als een oude Mini. Spiegels kunnen niet worden ingeklapt wat ik bij het parkeren toch wel een handig issue vind.

Mijn eigen referentiekader: Lancia Thesis. OK, bijna een meter langer dan deze auto's, ongelooflijk stil, super stoelen. En ook deze 2004-er heeft al zes versnellingen, ideaal.
Leon ook, Cactus maar vijf.

Wat ik overigens een vreemde regel vind is dat je ook voor zakelijke ritten de brandstof zelf moet betalen. Die is echt nieuw voor me...
Herr Dr. von Zen
Dat je de Leon niet meeneemt kan ik me voorstellen. Ik had de vorige week een "FR" uitvoering als huurauto. Nieuw, net 10.000 km. Maar wat een herriebak! Deuren klinken gecombineerd blikkerig en plastikerig. Smalle stoeltjes, deprimerend zwart dashboard (maar dat zie je helaas zonder uitzondering). Wel goed: standaard navi. Besturing vond ik onprettig licht en overdirect. Leuk detail: de sfeerverlichting vanuit een gleuf in de deurbekleding.
Ja dat is ook een beetje mijn gevoel van de Leon. Niet onaardig, maar blinkt nergens in uit. Zeker met de rest van de gegadigden niet. Idem met de Mazda3 en zelfs Fiat Tipo. Prima auto's, maar ze missen net de x-factor en hebben op papier nergens echt een voorsprong. Naast het feit dat je de Seat al zat ziet en de rest eigenlijk nooit wat weer in restwaarde meeweegt en ze onnodig duur maakt.

Zo heb je ook nog de Honda Civic (2017) die me ook wel aardig lijkt. Zit ongeveer 4000 onder de Astra, maar ik vermoed dat die kwa leaseprijs ook wel daarboven zal zitten (al ben ik even niet bekend met de diesel-prijzen). Hij is al lang en breed aangekondigd, maar staat ook nog niet op de site of op de lease-overzichten. Net als de Mégane GT 165 duurt dat wel erg lang. Is ook eigenlijk de reden dat ik na de proefrit van komende zaterdag nog niet meteen ga bestellen. Maar iemand enig idee wanneer die prijzen te verwachten zijn?

Mijn huurauto van deze week is bijkans nog minder interessant, een C4 Cactus, wel diesel. Nog meer herrie, wel fijnere stoelen, zelfde zwartheid binnen, het Citroën comfort is totaal weg, stuitert als een oude Mini. Spiegels kunnen niet worden ingeklapt wat ik bij het parkeren toch wel een handig issue vind.
C4 Cactus is ook meer een b-segment auto volgens mij. Is in ieder geval iets wat bij ons de young professionals krijgen (kleiner budget, kleinere auto). Dus dan verwacht ik wel wat goedkoper materiaal en afwerking. Al had een C4 sowieso nooit op de lijst gestaan omdat ik het echt een lelijk ding vind. Bovendien erg prijzig ivm alternatieven.

Wat ik overigens een vreemde regel vind is dat je ook voor zakelijke ritten de brandstof zelf moet betalen. Die is echt nieuw voor me...
Mja is ook wel een dingetje. Ben er zelf ook helemaal niet happy mee. Rij ongeveer de helft en betaal daardoor erg veel mee aan de rest, wat voornamelijk managers zijn die daar eigenlijk ook gewoon voor betaald moeten worden. Het maakt elke auto minimaal 100 euro duurder dan nodig is, maar meestal 200 en benzine vaak 250. Ze verpakken het als een "mobiliteitsbudget". Daar waar voorheen de benzine van de baas kwam, is dat nu dus gewoon bij dat budget gerekend met een andere naam erbij. Ik ga in ieder geval meer voor mn auto betalen, maar gezien ik de eigen bijdrage mag aftrekken van de bijtelling, ga ik die dus ook gewoon helemaal opmaken en niet onder het budget zitten, want dan bespaar ik niks. Ja of ik moet een auto halen die inclusief bijtelling goedkoper is, maar dat lukt zelfs met de Clio die ik nu heb niet meer. En met de Astra, Mégane of anderen zit ik net op de rand van maximaal mobiliteitsbudget+bijtelling, dus spelen we het maar op die manier. Zonder die brandstof-shizzle of extra kilometrage, had ik een d-segmenter kunnen nemen voor hetzelfde geld sad smiley

Maar goed, dat is misschien wat veel offtopic.

Ik zou overigens nog graag met een echte Mégane GT willen rijden ipv de GT-Line (gezien de GT sportstoelen heeft, een automaat en snellere motor), maar heb het idee dat mijn lokale dealer die niet heeft. En ik kan me ook zo voorstellen dat Renault Nederland ook geen GT zomaar als demoauto heeft. Enig idee hoe je dat dan moet regelen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2017 23:59 door Martinspire.
renault heeft wel zo'n demo denk ik. En jou dealer kan er zo 1 regelen. ook kan renault nederland zien welke dealers welke demo hebben. Dus allicht mogelijk om even renault te bellen.

Ook zou je even de occasionsites kunnen checken. Doorgaans staan demo auto's er ook op. Dan weet je gelijk waar je kunt testrijden.

Hier in drachten hebben ze er gewoon 1 staan KLIK
Ik zal binnenkort eens kijken. Eerst een proefrit met de normale Mégane. Als die niet weet te overtuigen heeft de GT ook weinig zin.
Vandaag gereden in de Mégane. Eerst proefrit met een Estate DCI 110 Automaat Bose Edition. Vervolgens nog heel even in een GT-Line Hatchback gezeten (omdat die toch wat kleiner en anders uitgerust is). En ik moet zeggen dat de keuze alleen maar moeilijker geworden is.

Mégane was overtuigend. Mooi interieur, beviel ook goed tijdens het rijden. Geen issues met het mediasysteem gehad (anders dan "het zit soms wat raar in elkaar", maar daar wen je wel aan). Ook rijeigenschappen waren prima. Natuurlijk is de motor wat trager, maar hij was wel levendig en automaat werkte ook erg goed (sommige reviews waren wat kritisch maar had geen problemen ervaren, al kan het ook door updates komen of omdat het een diesel + automaat is). En natuurlijk is ook de mégane niet feilloos, maar overall dikke voldoende. Enige grote minpunt vind ik de ruimte achterin. Als ik normaal zit, kan daar eigenlijk niemand meer achter zitten. Automaat scheelt natuurlijk wel wat (omdat je minder ruimte voor koppelen nodig hebt met die lange stelten), maar blijft gehelpen. Goed, gezien ik hem toch vooral voor mezelf haal, kan ik hem dat punt nog wel geven.

Ook viel de snelheidsmeter me positief op. Of eerder gezegd het digitale scherm wat onder andere de snelheid levert. Ziet er mooi uit, goed geanimeerd (als iemand in de IT kan ik het wel waarderen) en toch doet het zijn ding als dat nodig is. Keyless entry werkte ook goed. Idd even kijken waar je hem moet vastpakken, maar ging goed. Hij is ook goed stil van binnen (vergelijkbaar met de Astra denk ik). Geluid uit speakers was ook prima en overall feel binnenin is erg goed. Astra is wat zakelijker maar beiden voldoende afgewerkt. Sportstoelen van de GT zaten ook prima, al verkleinde dat de ruimte achterin alleen maar meer en het maakt in/uitstappen wel wat lastiger. Daar krijg je echter wel een hele sportieve snelle auto voor terug.

Als ik echt moet mierenneuken dan zou ik nog zeggen dat de cruisecontrol snelheidsbediening (sneller/langzamer) wat irritant werkt (hou niet van die schuifjes ipv knoppen). Ook had ik het idee dat de middenconsole (waar je met je been tegenaan zit) misschien wat irritant kan zijn op lange afstanden. Tenslotte vond ik het zicht naar voren nog vrij beperkt. Dashboard zit echt hoog en daardoor blijft er weinig ruimte meer over. Ook zit de binnenspiegel erg in de weg als je wat hoger zit dus ook daar kan ik maar beter de laagste stand pakken van de stoel.

Maar dan moet ik echt dingen zoeken om hem op af te wijzen en verder kan ik niet alles goed checken omdat het maar een proefrit betreft van een uurtje. Ik zal op het forum hier ook nog wel wat Mégane-eigenaars daarom vragen. Misschien dat ik met mn punten wat negatief overkom maar dat is echt niet. Vind de auto echt top.

Kortom: ook erg tevreden over de mégane en kan eigenlijk niet echt een winnaar aanwijzen. Beide auto's weten me te pakken op een bepaalde manier. Zal er nog even over nadenken en de punten eens tegenover elkaar zetten om te kijken wat er over blijft. Lastig lastig lastig. Iemand tips om de knoop door te hakken?
Heb je al een kleur uitgekozen? De blauwe GTline kleur van de Mégane IV is echt geweldig zowel bij saai grijsweer als mooi zomerweer.
Wat is er op de Astra leverbaar? En hoe kijk je tegen het wieldesign aan? Naar mijn idee moet je ook na een paar jaar nog altijd omkijken als je de auto geparkeerd hebt. Dat heb ik nu ook nog steeds met mijn III mits de zomerset (GT-wielen) er op liggen.

Verder, heel veel succes grinning smiley
AsconaGT

Ligt het aan de weinig spannende uitvoering en de suffe velgen op deze foto's of is de Astra nu al een erg oubollige wagen in vergelijking met de Megane?

Maar goed, ik begrijp dat de TS toch sowieso voor een dikke uitvoering gaat, wellicht dat het dan meevalt. Maar mijn keuze zou het niet zijn, heb niks met Opel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.