Seat Leon 2.0 TFSI uit 2005?

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Seat Leon 2.0 TFSI uit 2005?
22-02-2016 16:04
Hallo,

Het is weer tijd voor een nieuwe vierwieler. Heb de voorkeur voor iets waar een beetje vaart inzit.

Ben zelf uitgekomen op de Seat Leon 2.0 TFSI. Vind ik er aardig uitzien, rijdt goed, weet alleen niet hoe het qua betrouwbaarheid zit. Verbruik vind ik niet zo'n issue. Maar ik ben niet dol op reparaties en onverwachte kosten.

Komt erop neer dat ik een redelijke sportieve hatch wil in de prijsklasse 5k - 8k.

Iemand suggesties? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van een Leon?
heb je al eens op 2.0 tfsi gezocht?
1.8 TSI en 2.0 TSI niet aan beginnen privé. Zijn olieboten, reparatie is ca. 3000 euro.

Sportieve hatch? Dan denk ik meteen aan een 1-serie van BMW.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2016 16:58 door havana1982.
Er is iets mis met de zuigerveren van die blokken waardoor ze steeds meer olie gaan verbruiken (1 liter per 1000km) totdat de boel helemaal niet meer draait.
De problemen met de 2.0 TFSI richten zich tot bepaalde bouwjaren. Ik rijd zelf in een Golf 5 GTI uit 2007 waarin dezelfde motor ligt. Afgezien van het relatief hoge olieverbruik (ca. 1 liter op 5.400 km), wat deels verklaarbaar is door de voorgeschreven dunne synthetische olie, ben ik zeer tevreden over de auto. Wellicht een tip om de reviews hier op Autoweek van modellen met dezelfde motor te bekijken.
Het schijnt dat de prestaties erg bepaald worden door wat er onder staat

Ook schijnt het dat dit wel een gunstige uitwerking heeft op uitstoot en verbruik en dat VAG dit daarom als uitgangspunt heeft gebruikt big smile smiley
Anonieme bezoeker
Re: Seat Leon 2.0 TFSI uit 2005?
22-02-2016 22:39
Bedankt voor de snelle reacties.

Niet goed genoeg gezocht blijkbaar...

Andere opties zijn:

Ford Focus 2.0 vind ik een mooie auto maar had in eerste instantie niet voorkeur ivm vermogen

BMW 120i is nog duur maar evt. importen zou een optie zijn
VW Scirocco zelf verhaal als de 120i

Volvo C30 in NL beperkt aanbod in de wat snellere uitvoeringen vaak veel km's

Dit valt af:
A3 want die heeft vergelijkbaar blok met die Leon
Astra GTC 2.0 maar die vind ik qua uiterlijk gewoon wat minder
Golf gaat 'm ook niet worden.
Fiat Bravo T-jet vind ik niet mooi.

Iemand nog een goede suggestie?
Clio III RS198

Gelijk de meest luxe

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2016 23:16 door Nissan GT-R, awesome.
Clio III rs ga je echt niet redden tussen de 5000-8000
(tenzij je gaat importeren,dan mischien rond de 8000 te vinden)

Megane RS is op zich wel een nette nog te vinden tot 8000;maar is een beetje een gok of je er 1 gaat treffen die veel mankementen gaat krijgen.
sommige schijnen echt continu wat te hebben en andere zelden;heb er ook 1 en rijd ook circuit er mee en mag tot nu toe op zich wel afkloppen.
slappe motorsteunen zijn berucht en als je toevallig er 1 tegen komt waarvan de distributie nog vernieuwd mag worden mag je nog wel een klein beursje achter de hand hebbenbig smile smiley(al lijkt me dat met een clio rs ook wel het geval maar toch wel minder)

Cooper S moet je liggen lijkt mij al schijnen ze enorm lekker te rijden.
heb er zelf ook naar gekeken maar zag mijzelf er niet echt in zitten.

*fiesta rs mischien iets??

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2016 15:21 door lex1976.
Zeker mee eens,lage km voor die prijs ook nog.
Voor een veel lagere prijs als deze ga je ze echt niet vinden zonder de nodige mankementen.

Mwa... import, BPM-waarde is wat aan de lage kant en dat vermogen zou ik sowieso maar niet geloven. Het blijkt onmogelijk 225 pk uit de atmosferische F4R te trekken gezien RenaultSport daar al best veel uithaalt. Nee, lekker laten staan deze.

lex1976
Clio III rs ga je echt niet redden tussen de 5000-8000
(tenzij je gaat importeren,dan mischien rond de 8000 te vinden)

Eens thumbs up

lex1976
Megane RS is op zich wel een nette nog te vinden tot 8000;maar is een beetje een gok of je er 1 gaat treffen die veel mankementen gaat krijgen.
sommige schijnen echt continu wat te hebben en andere zelden;heb er ook 1 en rijd ook circuit er mee en mag tot nu toe op zich wel afkloppen.
slappe motorsteunen zijn berucht en als je toevallig er 1 tegen komt waarvan de distributie nog vernieuwd mag worden mag je nog wel een klein beursje achter de hand hebbenbig smile smiley(al lijkt me dat met een clio rs ook wel het geval maar toch wel minder)

Je moet de faceliftversie hebben, dan gaat het allemaal we. Motorsteunen zijn niet specifiek een RS-probleem, maar komt wel voor inderdaad. NIet heel spannend verder overigens. Distributie? De Clio is er duurder in. Heb ze bij beide zelf gehad en distributie van gedaan (Mégane RS230 F1-R26 gehad en een Clio II RS182) en bij de Mégane was het een stuk gemakkelijker. De onderdelen waren zo'n 450,-, bij de dealer reken je al snel richting 1100 inclusief waterpomp. Bij de Clio geldt dat overigens ook, maar zijn de arbeidsuren soms nog wat hoger omdat je er bijzonder lastig bij kunt.

Tot slot nog even het verschil tussen Clio en Mégane RS benoemen want het zijn twee totaal andere auto's.
De Clio is lichter en heel ander karakter dankzij het atmosferische blok. Echt een toerenmachine. Als je dan ook nog een met Cup-onderstel of een R27 uitvoering pakt ligt het snaarstrak op de weg.
De Mégane RS is veel meer een krachtkanon dankzij de geblazen motor. Met een goede tuning (Fastchip) ga je naar zo'n 260pk en dan loopt het heerlijk door. De beleving is wel minder omdat je het helemaal niet boven de 6000 tpm hoeft te zoeken. Daarnaast is de auto wat zwaarder. Wil je het betere stuurwerk hebben, zoek dan naar een R25 of R26. Vooral die laatste kan ik zelf beamen is bijzonder goed dankzij een mechanisch sperdif, recaro's, en nog wat leuke dingen.

Blijft wel, wat zoek je. Een echt hothatch, of iets waar ook dagelijks goed mee te rijden is.
Overigens 5-8k ga je niet gemakkelijk een (goede) Mégane RS voor vinden, Clio RS wel, al is een III RS wel een uitdaging. Clio II RS lukt wel, maar is zeker een maatje kleiner dan een Leon.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2016 15:32 door adinsx.
lex1976
Zeker mee eens,lage km voor die prijs ook nog.
Voor een veel lagere prijs als deze ga je ze echt niet vinden zonder de nodige mankementen.

Dat klopt ben ik wel met je eens. Mijn F1 was ook al 10.000 big smile smiley

Maar inderdaad moet je bij de Megane de latere versie nemen. Ook voor de gewone 225, dus kan verklaren voor jouw auto.

Bij mijn Clio was het nog redelijk te doen, ik heb ook een Clio II phase II maar dan met een 1.2, moet je nagaan wat voor moeite je hebt met een 2.0

Adinsx
Mwa... import, BPM-waarde is wat aan de lage kant en dat vermogen zou ik sowieso maar niet geloven. Het blijkt onmogelijk 225 pk uit de atmosferische F4R te trekken gezien RenaultSport daar al best veel uithaalt. Nee, lekker laten staan deze.

Daar had ik niet op gelet. Uiterlijke staat ziet er prima uit. En vermogen is misschien spannend of dat erin zit. Overigens krijg je er vast wel meer dan 200 uit maar de vraag is of ie dan atmosferisch blijft en wat het doet met de betrouwbaarheid. big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.