Ervaringen private lease?

Gepost door Skoda123 
Hallo,

Onze lease-auto (skoda Octavia 2012) wordt binnenkort ingeleverd, ivm stoppen met werken van mijn vrouw. Nu zit ik te lezen over private-lease.

Heeft iemand hier ervaring mee? Er lijken alleen maar voordelen aan te zitten, is er geen addertje onder het gras? Wat is bv het voordeel van een lening nemen bij een bank en hagel-nieuwe auto kopen?

Bedankt vast!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2015 11:57 door Skoda123.
Een voordeel zou kunnen zijn dat je na afloop van de lease periode helemaal niets hebt, dus betaald voor een auto die je vervolgens in kunt leveren. Dat voordeel heeft het lenen van geld bij een bank en daarvan een auto kopen niet, dan heb je naar afbetaling ineens een auto.
Privé lease is vaak all-in: onderhoud, verzekering, etcetera. Dat is bij een lening niet het geval. Alle risico's liggen bij de leasemaatschappij. Het enige wat je moet doen is alle periodes betalen, maar dat laatste moet bij geld lenen bij een bank ook...
Waarom zou niet iedereen die een nieuwe auto wil, aan private lease doen? Het is redelijk zorgeloos rijden lijkt me...
Skoda123
Waarom zou niet iedereen die een nieuwe auto wil, aan private lease doen? Het is redelijk zorgeloos rijden lijkt me...

Als je de hogere kosten voor lief neemt eye rolling smiley

Ga eens zoeken op dit forum. Over dit onderwerp zijn al enkele andere topics volgeschreven met de pro's en con's. Beetje nutteloos om dat nu allemaal weer te herhalen.
Dat is het. Voor niets gaat de zon op. En vergeet niet dat je een meerjarig contract aangaat. Kan je vanaf, maar dan komen ze aankloppen. Kan je weer een verzekering voor afsluiten....
Er zit nog wel wat verschil in private-leasecontracten. Kijk in ieder geval goed welke kosten inclusief en welke exclusief zijn. Dat private lease vaak all-in zou zijn, herken ik niet direct. Er zijn ook private leases (zie bijvoorbeeld die van BMW) waar de meeste kosten juist niet zijn inbegrepen. Oftewel: meer een veredelde financiering. En het private-leasebedrijf wil natuurlijk winst maken (dus die betaal jij), zal wellicht wel schaalvoordelen kunnen behalen qua kosten, maar per saldo? Als je het niet erg vindt om een vooraf overeengekomen periode rond te rijden in een nieuwe auto en aan het eind daarvan de sleutels in te leveren, dan kan dat een pro zijn. Maar zoals hierboven al opgemerkt, er zijn ook wel potentiële con's te bedenken. Vergelijk het met huis kopen of huis huren, behalve dan dat een private-leasecontract veelal een vaste looptijd zal hebben.
Onder aan de streep is Private Lease veel duurder dan zelf een auto kopen. Van het meerbedrag leeft de leasemaatschappij namelijk.
Ik betwijfel dat, Gerben.
Barri

Nee, ze doen het op geld toe wou je zeggen? big smile smiley
De kleine auto`s zijn wel goedkoop..als je omhoog zit en je hebt een auto nodig....€189,- in de maand staat hij voor de deur.

Vaak contract van 2 jaar, 12.000 km per jaar. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan. Afgewogen tegen een jong gebruikte of een nieuwe kopen scheelt het niet veel.
Alliance
Barri

Nee, ze doen het op geld toe wou je zeggen? big smile smiley
Nee, dat zeg ik ook niet.
Maar zoals hierboven al genoemd kan je diverse voordelen krijgen als je meerdere auto's hebt. Als je van die voordelen de helft aan de klant geeft en de helft zelf houdt, dan maak je én winst én kunnen je klanten goedkoper rijden dan wanneer ze 'm nieuw zouden kopen.
Skoda123
Hallo,

Onze lease-auto (skoda Octavia 2012) wordt binnenkort ingeleverd, ivm stoppen met werken van mijn vrouw. Nu zit ik te lezen over private-lease.

Heeft iemand hier ervaring mee? Er lijken alleen maar voordelen aan te zitten, is er geen addertje onder het gras? Wat is bv het voordeel van een lening nemen bij een bank en hagel-nieuwe auto kopen?

Bedankt vast!

Het scheelt per merk, per contract etc. dus er is geen alomvattend antwoord op te geven. Maar het is zeker zo dat sommige private lease constructies goedkoper zijn dan zelf kopen.
Maar los van de absolute kosten krijg je ook veel gemak, risicobeheersing en vrijwel 100% planbare autokosten voor je geld terug.
Boppie
De kleine auto`s zijn wel goedkoop..als je omhoog zit en je hebt een auto nodig....€189,- in de maand staat hij voor de deur.

Vaak contract van 2 jaar, 12.000 km per jaar. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan. Afgewogen tegen een jong gebruikte of een nieuwe kopen scheelt het niet veel.

Eens. Die kleintjes zijn erg aantrekkelijk in de lease.
Het kan interessant zijn maar ligt erg aan de constructie. Bij sommige vormen van private lease betaal je alleen de verwachte afschrijving, bijvoorbeeld je krijgt een auto mee van 15k voor 3 jaar. Na die 3 jaar is die auto nog 10k waard dus je financieert alleen die 5k. Om er zeker van te zijn dat die geschatte restwaarde gehaald word zit verplicht onderhoud en all risk verzekering vaak bij het maandbedrag inbegrepen. De leasemij verdient dan aan een stukje rente, een premium op de verzekering en het onderhoud en geniet natuurlijk schaalvoordeel.

De prijs per maand kan met deze constructie dus goedkoper uitvallen, alleen net als met het huren van een huis is het zo dat er geen baksteen (of in dit geval moer of bout) jouw eigendom is nadat de termijn afgelopen is.
Zadelsnuiver
De prijs per maand kan met deze constructie dus goedkoper uitvallen, alleen net als met het huren van een huis is het zo dat er geen baksteen (of in dit geval moer of bout) jouw eigendom is nadat de termijn afgelopen is.

Een huis behoudt zijn waarde (beter) dat kun je van auto niet zeggen (uitzonderingen daar gelaten)

Ik heb er ook aan gedacht, alleen stond de looptijd mij tegen.
Als je de auto zat ben blijf je er evengoed aan vast zitten, of betaalt een boetebedrag.
Of als het financieel minder gaat ben je da auto ook niet zomaar kwijt, of het gaat weer geld kosten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2015 23:21 door Monsieur Le Loure.
Anonieme bezoeker
Re: Ervaringen private lease?
25-03-2015 23:24
Soms zit de MRB er niet bij inbegrepen, en even kijken of je de auto na de lease periode niet moet kopen.

Volgende week ga ik mijn Golf 7 variant ophalen, private lease direct via de dealer, dit was namelijk goedkoper dan via een andere lease maatschappij.

Mijn Golf 5 verkoop ik aan de VW dealer en wordt meteen gebruikt om een groot deel af te lossen en zit ik per maand een stuk lager in de kosten.

2 jaar lang lekker in een nieuwe auto rijden waar ik totaal geen omkijken naar heb, rij ik minder dan 10k per jaar krijg ik 10,5 cent per km terug en meer werkt uiteraard hetzelfde.

Groetjes Sander
Monsieur Le Loure
Zadelsnuiver

Een huis behoudt zijn waarde (beter) dat kun je van auto niet zeggen (uitzonderingen daar gelaten)

Ik heb er ook aan gedacht, alleen stond de looptijd mij tegen.
Als je de auto zat ben blijf je er evengoed aan vast zitten, of betaalt een boetebedrag.
Of als het financieel minder gaat ben je da auto ook niet zomaar kwijt, of het gaat weer geld kosten.

Klopt helemaal wat je zegt. Bij een gewone financiering hou je aan het einde van de looptijd de auto, dus die restwaarde stop je (bij wijze van) in je zak. Echter gebeurt het ook vaak dat men de auto weer inruilt op een nieuwer model voordat de looptijd van de financiering is beindigt, en de looptijd weer opnieuw begint. Zo ken ik iemand die de afgelopen 9 jaar steeds om de 2-3 jaar zijn auto inruilt en een nieuwe financiering (looptijd 60 maanden) afsluit. Hij betaalt dus eigenlijk continue rente en aflossing over het gehele te financieren bedrag en heeft dus eigenlijk ook geen restwaarde omdat hij de auto nooit zal afbetalen. Tel daarbij op de belasting, verzekering en onderhoud en dan denk ik dat voor zo'n persoon private lease (op basis van financiering van afschrijving) gunstiger uit kan pakken.
Er zijn door 2 marktpartijen wat 'spelregels' opgesteld voor private lease constructies.

[www.fleet-mobility.nl]

Neem dit mee in je beoordeling.

ANWB / Consumentenbond hebben een tijdje terug ook iets geroepen omtrent dit nieuwe marktpotentieel voor de 'lease' branche.
Straight-6
Soms zit de MRB er niet bij inbegrepen, en even kijken of je de auto na de lease periode niet moet kopen.

Volgende week ga ik mijn Golf 7 variant ophalen, private lease direct via de dealer, dit was namelijk goedkoper dan via een andere lease maatschappij.

Mijn Golf 5 verkoop ik aan de VW dealer en wordt meteen gebruikt om een groot deel af te lossen en zit ik per maand een stuk lager in de kosten.

2 jaar lang lekker in een nieuwe auto rijden waar ik totaal geen omkijken naar heb, rij ik minder dan 10k per jaar krijg ik 10,5 cent per km terug en meer werkt uiteraard hetzelfde.

Groetjes Sander

Ik heb idd ook bij de dealer "geshopt" alleen voor een cactus. All in behalve de verzekering die ik zelf elders kon onderbrengen (stukken goedkoper)

Golf 7 variant lijkt me erg duur in de private lease??
De VW dealer schijnt anders erg goede aanbiedingen te hebben.

Een collega van me heeft daar ook zijn nieuwe auto geleased ipv kopen, terwijl hij het geld zo kon betalen zonder lening.
Onderaan de streep was het voor hem een paar euro goedkoper dan kopen.

Als de prijs gelijk is dan heb je als voordeel dat je redelijk zorgeloos rijdt voor een vast bedrag per maand.
Nadeel is dat je eraan vastzit, je bent niet flexibel als je situatie verandert: ziekte/overlijden van gezinslid/werkeloosheid/scheiding/arbeidsongeschiktheid etc.. Vaak kun je er niets aan doen maar het overkomt je toch.

Lees goed je contract en wat je meer en minder KM gaan kosten.

Als de prijs gelijk is betaal je dus:
- Afschrijving (hier zit ook de winst van de dealerorganisatie in)
- Onderhoud (dealerorganisatie heeft de gehele looptijd de zekerheid van inkomsten van het onderhoud. Eventueel doen ze enkel het hoognodige)
- Verzekering (groot inkopen door de dealerorganisatie, de korting is dus winst)

Daar is het verdienmodel.
Denk dat de afschrijving is gebaseerd op het slechtste scenario. Of daar dan wat winst in zit zal tzt moeten blijken. Denk eerder dat het verdienmodel gebaseerd is op de rente die je betaalt (8 tot 10%?) + idd het onderhoud dat de dealer in huis haalt.
Meeuw
Denk dat de afschrijving is gebaseerd op het slechtste scenario. Of daar dan wat winst in zit zal tzt moeten blijken. Denk eerder dat het verdienmodel gebaseerd is op de rente die je betaalt (8 tot 10%?) + idd het onderhoud dat de dealer in huis haalt.

Afschrijving op het slechtste scenario lijkt me niet, want dan kunnen ze geen concurrerende prijs aanbieden tov andere leasemij. Uiteraard wordt de afschrijving zeker wel defensief ingestoken. Over het algemeen maken leasemij's wel (kleine) winsten op verkoop van auto's. Staat tegenover dat ze ook weleens pech hebben als een auto na een jaar al terug komt (faillissement ofzo..).

Uiteindelijk is het een vorm van financieren en zit daar het verdienmodel in.

Geldt overigens niet altijd, want er zijn ook genoeg financieringen die alleen maar geld kosten (0% rente bij Ford, 50% over drie jaar betalen zonder rente). Maar soms moet je wat overhebben om auto's toch op de weg te krijgen winking smiley

Onderaan de streep kan een lease of financiering voor de consument dus best gunstiger zijn. Want: leasemij heeft hogere korting op aanschaf, leasemij heeft hogere korting op onderhoud, leasemij heeft andere schaalvoordelen.
Als het te mooi is om waar te zijn dan is het niet waar. Bij berekeningen zie je meestal dat er geen rekening gehouden wordt met de korting die je krijgt bij koop(kortingen tot 6000 euro zijn niet ongewoon) en dat onderhoud veel te hoog ingeschat wordt(de laatste beurt hoef je niet mee te rekenen dat doe de LM ook niet)
Door de lage rentestand(vooral een voordeel bij een LM van een automerk met eigen bank zoals VW) kan de berekende rente laag blijven. Daarbij speelt het ook dat het hier niet gaat om een lening. De auto blijft eigendom van de LM. Bij niet betalen kan je gewoon de auto ophalen.
Tegen de schaalvoordelen staat wel dat de LM wel een overhead heeft, die ook betaald moet worden.

Onder de streep ben ik nog geen prijzen van private lease tegengekomen die lager zijn dan kosten van een eigen auto.
Het grootste nadeel vind ik wel dat Je een verplichting aangaat voor de toekomst van een behoorlijk bedrag wat je moet betalen met geld dat je nog moet verdienen. Als je voor 200 euro 4 jaar least heb je een verplichting van bijna 10.000 euro!! Wat doe je dan als je inkomen plots verminderd?

Overigens al de voordelen die genoemd zijn met lease heb je met een eigen nieuwe auto ook als je die all risk verzekerd. Ik heb met mijn eigen auto net zo weinig zorgen: Geen risico op hoge reparatiekosten, geen risico op dure schadekosten en zelfs bij een lekke band heb ik nog pechservice door heel europa!!
Anonieme bezoeker
03-04-2015 12:40
@Zeebra: klopt. Bovendien wordt vaak een scheve vergelijking gemaakt: een nieuwe lease-auto tegenover een tweedehands. Bij een tweedehands heb je het risico op reparatiekosten (dat risico/ongemak vinden veel mensen vervelend), maar daar staat tegenover dat je de zekerheid hebt van lagere afschrijvingskosten (daarvan denken veel mensen 'dat zien we later wel'). Totdat een auto circa 10 jaar oud is, zijn de afschrijvingskosten hoger dan de reparatiekosten.
Het vergelijk valt of staat met de wijze van financiering, en of het om nieuw vs. nieuw of nieuw vs. tweedehands gaat. Als regel kun je uitgaan van:
- kopen met eigen geld is het voordeligst
- een tweedehands auto is voordeliger dan een nieuwe

Wanneer je vergelijkt met nieuwe auto's, en dan private lease vs. financiering, zijn er genoeg mogelijkheden voor het voordeliger laten zijn van private lease.

Zie je de meerwaarde of waardeer je het genot van een nieuwe auto niet- moet je tweedehands kopen.
Heb je het geld liggen en wil en kan je het missen (dus geen andere financiele plannen) dan zelf kopen, nieuw of tweedehands, wat je wilt.
Heb je het geld wel liggen maar wil je daar vanaf blijven of heb je geen geld en wil je graag nieuw, dan is private lease vaak interessant.

Persoonlijk verwacht ik dat private lease in ons land de komende periode veel populairder zal worden. En daarmee zullen de prijzen dan ook weer dalen, waardoor het effect versterkt.

Zakelijk ligt het heel anders, daar is leasen voor velen (werkgevers, werknemers, ondernemers) een uitkomst vanwege de vele fiscale voordelen die er te halen zijn. Maar ook dan: rij je niet veel, hoef je niet van je auto op aan te kunnen, dan ga je voor de goedkoop met een ouwe bak tegen km vergoeding. Ik heb dit laatste een paar jaar gedaan, was op zich prettig. Door veranderingen in eisen die ik aan vervoer ben gaan stellen (geen vervoer is geen inkomen, dus mobiliteit moet gegarandeerd; kosten planbaar is prettig; veiligheid ivm gezin belangrijker dan vroeger; autorijden kan en mag nu meer kosten) lease ik nu zakelijk en ik denk dat ik dit zolang de regels niet heel erg veranderen, blijf doen vanwege het gemak en het genot.
Bimmert

Persoonlijk verwacht ik dat private lease in ons land de komende periode veel populairder zal worden. En daarmee zullen de prijzen dan ook weer dalen, waardoor het effect versterkt.

ING verwacht een groei van deze markt van 17.000 stuks nu naar 100.000 stuks

Zakelijk ligt het heel anders, daar is leasen voor velen (werkgevers, werknemers, ondernemers) een uitkomst vanwege de vele fiscale voordelen die er te halen zijnFiscale voordelen zijn er niet. Je kunt meer geld lenen bij de bank. Je hoeft je auto immers niet te finacieren . Maar ook dan: rij je niet veel, hoef je niet van je auto op aan te kunnen, dan ga je voor de goedkoop met een ouwe bak tegen km vergoeding. Ik heb dit laatste een paar jaar gedaan, was op zich prettig. Door veranderingen in eisen die ik aan vervoer ben gaan stellen (geen vervoer is geen inkomen, dus mobiliteit moet gegarandeerd; kosten planbaar is prettig; veiligheid ivm gezin belangrijker dan vroeger; autorijden kan en mag nu meer kosten) lease ik nu zakelijk en ik denk dat ik dit zolang de regels niet heel erg veranderen, blijf doen vanwege het gemak en het genot.
Anonieme bezoeker
03-04-2015 20:17
Ondertussen heeft de topicstarter allang zijn gekochte auto opgehaald, zo blijkt uit wat andere topics van hem. Jammer dat hij hier niks meer laat horen...
Hij heeft ook zoveel topics om bij te houden smiling smiley
Sorry. Hier ben ik weer. Ik heb inderdaad een auto gekocht. Het concept van private lease vind ik nog steeds interessant. Maar in onze situatie was het nu niet het veiligste omdat onze maandlasten op dit moment het belangrijkste zijn.

Bedankt voor jullie reacties.
Meeuw

De afschrijving bij een privé lease auto is met name gebaseerd op een vooraf afgesproken 'terugkoopprijs'. Er zijn grote dealerbedrijven die bij voorbaat al een TKV (terugkoopverklaring) afgeven op courante merken / modellen. Op basis van 10.000 km/jaar en een termijn van 36 of 48 maanden krijg je gemiddeld genomen auto's terug die weinig geleden hebben en zéér courant zijn voor de 2e hands markt, het zijn immers auto's met zo'n 40.000 km op de klok. Dat gegeven, en schaalgrote bij inkoop, maakt dat privé lease bij sommige modellen auto's zeer concurrerend kan worden aangeboden. Er zijn immers zat dealers die nu maar al te graag een paar honderd Fiat 500's, Volkswagen Up's of Peugeot 108'jes willen leveren (met korting) en deze over 36 of 48 maanden weer terug willen hebben voor de 2e hands markt. Als ze daarbij ook het regulier onderhoud mogen uitvoeren, dan is dit voor zowel de leverende dealer, leasemaatschappij als consument een interessant model. Géén eigen geld nodig voor aanschaf, geen onvoorziene uitgave bij schade of reparatie, etc.
Meestal is het in dat soort gevallen 2 jaar en 10.000km per jaar. Eigenlijk vrijwel altijd. Het moet net in je straatje passen.
leasebak gezocht
Meeuw

De afschrijving bij een privé lease auto is met name gebaseerd op een vooraf afgesproken 'terugkoopprijs'. Er zijn grote dealerbedrijven die bij voorbaat al een TKV (terugkoopverklaring) afgeven op courante merken / modellen. Op basis van 10.000 km/jaar en een termijn van 36 of 48 maanden krijg je gemiddeld genomen auto's terug die weinig geleden hebben en zéér courant zijn voor de 2e hands markt, het zijn immers auto's met zo'n 40.000 km op de klok. Dat gegeven, en schaalgrote bij inkoop, maakt dat privé lease bij sommige modellen auto's zeer concurrerend kan worden aangeboden. Er zijn immers zat dealers die nu maar al te graag een paar honderd Fiat 500's, Volkswagen Up's of Peugeot 108'jes willen leveren (met korting) en deze over 36 of 48 maanden weer terug willen hebben voor de 2e hands markt. Als ze daarbij ook het regulier onderhoud mogen uitvoeren, dan is dit voor zowel de leverende dealer, leasemaatschappij als consument een interessant model. Géén eigen geld nodig voor aanschaf, geen onvoorziene uitgave bij schade of reparatie, etc.

De overhead(reken op 2% van de nieuwwaarde) en de rente doen die voordelen teniet. Korting zal van de importeur moeten komen. De dealer geeft nu al vrijwel alle marge door. Ook bij een nieuwe auto heb je geen onvoorziene uitgaven door schade of reparatie als particulier.
En het belangrijkste bezwaar: ook bij lease heb je eigen geld nodig: geld wat je in de toekomst nog moet verdienen.
zeebra
De overhead (reken op 2% van de nieuwwaarde) en de rente doen die voordelen teniet. Korting zal van de importeur moeten komen. De dealer geeft nu al vrijwel alle marge door. Ook bij een nieuwe auto heb je geen onvoorziene uitgaven door schade of reparatie als particulier. En het belangrijkste bezwaar: ook bij lease heb je eigen geld nodig: geld wat je in de toekomst nog moet verdienen.

Het is ondertussen duidelijk dat je géén 'liefhebber' bent van privé lease, dat is natuurlijk prima. Neemt dat niet weg dat privé lease de komende jaren een enorme vlucht zal nemen. Veel mensen ambiëren geen bezit van een eigen auto, maar willen graag mobiliteit en daarbij ontzorgd worden; daarbij geen onzekerheden qua reparaties en/of kosten voor regulier onderhoud. Bijvoorbeeld steenslag in de radiateur of airco/condensor kan de beste overkomen, dat is gewoon 'pech', maar tikt wel direct aardig aan (+/- € 700,-) ...

Volgens je profiel rijd je zelf een Honda Civic uit 2007. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze ook wel eens nieuwe remblokken, ruitenwissers, setje banden en regulier onderhoud behoeft. En volgens mij geldt tegenwoordig ook weer de ouderwetse wegenbelasting voor deze hybride! Uiteraard kun je zelf online stad en land afstruinen voor een setje goedkoop rubber om de kosten wat proberen te drukken. Als je dat leuk vindt, of überhaupt tijd voor hebt. Het voordeel van privé lease is dat je hier verder allemaal geen omkijken naar hebt (= gemak en comfort), en daarbij vooraf exact weet wat je maandelijkse lasten zijn. Een ander voordeel; je rijdt een nagelnieuwe auto, niet eentje van acht jaar oud.
Beste @leasebak gezocht: maak je niet ongerust. Ik heb inmiddels een Audi A1. Meestal rijdt ik mijn auto 3 tot 4 jaar en vervang nooit remblokken of banden. Ik rijdt ruim 20 jaar nieuw, of zo goed als. In al die jaren alleen 1 band moeten vervangen vanwege schade. Ik ben net zo ontzorgd als een leaserijder.
En ja, ik heb grote moeite met privé lease. Vooral vanwege de problemen bij terugval in inkomen. Het is immers inkomen uit de toekomst die je nu al uitgeeft?
Als je een auto least voor 200 euro dan betekend dat een toekomstige verplichting van 9600 euro. Vanwege dit risico vind ik dat de overheid, samen met de branche maatregelen moet nemen om over financiering bij de consument te voorkomen. Een goede voorlichting is belangrijk. Nu al hebben de meeste leasecontracten invloed op de hoogte van de hypotheek. Daar wordt heel vaag over gedaan.
hier maar een centraal private lease topic van maken?

Zelf een auto leasen wordt steeds gewoner

Geen auto kopen, maar een auto leasen. En dan niet via je baas, maar gewoon privé. Het aantal mensen dat op die manier een auto least is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld.

Bij het privéleasen betaal je maandelijks een vast bedrag, dat verschilt per aanbieder, auto of pakket. Er bestaan contracten van 150 tot 350 euro per maand, afhankelijk van de voorwaarden.

Toch moet je oppassen waar je een auto least, zegt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), omdat de markt nog geen duidelijke afspraken heeft gemaakt. "Het is nu vaak onduidelijk welke rechten en plichten privéleasers hebben", zegt VNA-directeur Renate Hemerik.

Zo moet je afspraken maken over de duur van je contract, over het aantal kilometers dat je maximaal per maand mag rijden en wie er opdraait voor eventuele schade.

De VNA pleit dan ook voor betere regels voor de bedrijven die de contracten aanbieden. De VNA adviseert verder je contract voor het tekenen goed te checken op kleine letters, zodat je niet opeens vastzit aan een onvoordelige overeenkomst.
[nos.nl]

die groei eye popping smiley
.. is de wens van de vader van de gedachte..
Durashift
.. is de wens van de vader van de gedachte..

dat was ook mijn eerste gedachte, maar er is natuurlijk wel een trend te zien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2015 11:46 door Carfanatic.
Re: Uiteraard kun je zelf online stad en land afstruinen voor een setje goedkoop rubber om de kosten wat proberen te drukken. Als je dat leuk vindt, of überhaupt tijd voor hebt.

Als je zelf banden koopt voor € 150 per stuk terwijl de dealer voor diezelfde band € 250 rekent, of setje ruitenwissers op internet voor € 20, die door de dealer voor € 80 wordt verkocht (letterlijk, recente ervaring), kan ik mij wel voorstellen dat de onderhoudskosten die in de leaseprijs zijn verrekend een stuk hoger liggen dan je zelf zou betalen bij wat 'eigen initiatief'.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2015 12:41 door Meeuw.
Inderdaad.

Het heeft mij laatst een slordige 60 euro gescheeld. Gewoon bandjes via internet. Ik heb het nog nooit gedaan en was een beetje huiverig, maar het is prima verlopen.
Overigens zitten ze nu mensen behoorlijk gek te maken met private lease. Als je het maar hard genoeg schreeuwt...
Boppie
Overigens zitten ze nu mensen behoorlijk gek te maken met private lease. Als je het maar hard genoeg schreeuwt...

Als de nadelen groter zijn dan de voordelen wordt het niks, dus laat maar gaan en we zien wel hoe het loopt. Persoonlijk verwacht ik dat het in de toekomst enorm een flinke groei zal kennen, in omvang en daarop ook aanbod, waardoor de prijzen ook weer zullen dalen.
Het is gewoon een flinke financiële verplichting doorgaans naar mijn mening. En in mijn ogen mag daar best voorzichtig mee omgesprongen worden.
Boppie
Het is gewoon een flinke financiële verplichting doorgaans naar mijn mening. En in mijn ogen mag daar best voorzichtig mee omgesprongen worden.

Inderdaad, 4 jaar lang 360 EUR voor bijv. een Polo is toch een flinke aderlating, al 'oogt' het voor een aantal mensen weinig.
Uiteindelijk moet dit gewoon net zo gemakkelijk, gewoon en vrijblijvend worden als het huren van een huis. De enige reden waarom ik geen privelease zou gebruiken is omdat ik geen zin heb in een boete wanneer ik de auto zat ben. In de toekomst (wanneer privelease populairder is geworden) zal het waarschijnlijk makkelijker zijn het contract voortijdig te beëindigen of de auto om te ruilen.
Meeuw
Re: Uiteraard kun je zelf online stad en land afstruinen voor een setje goedkoop rubber om de kosten wat proberen te drukken. Als je dat leuk vindt, of überhaupt tijd voor hebt.

Als je zelf banden koopt voor € 150 per stuk terwijl de dealer voor diezelfde band € 250 rekent, of setje ruitenwissers op internet voor € 20, die door de dealer voor € 80 wordt verkocht (letterlijk, recente ervaring), kan ik mij wel voorstellen dat de onderhoudskosten die in de leaseprijs zijn verrekend een stuk hoger liggen dan je zelf zou betalen bij wat 'eigen initiatief'.

Ja, in de calculatie naar de klant toe, wellicht.. Wat de leasemij. daadwerkelijk betaald zit echt wel op dat '150 euro' niveau. Alleen, niet 123 op de factuur maar vaak in een 'bonus' structuur..
Wat de leasemij betaalt ligt waarschijnlijk door de grote inkoop nog veel lager...
Zadelsnuiver
Uiteindelijk moet dit gewoon net zo gemakkelijk, gewoon en vrijblijvend worden als het huren van een huis. De enige reden waarom ik geen privelease zou gebruiken is omdat ik geen zin heb in een boete wanneer ik de auto zat ben. In de toekomst (wanneer privelease populairder is geworden) zal het waarschijnlijk makkelijker zijn het contract voortijdig te beëindigen of de auto om te ruilen.

Daar ben ik het totaal niet mee eens, een huis is een eerste levensbehoefte, daarnaast wordt er ondersteund met huursubsidie en woningstichtingen.

Een auto huren is wat anders dan een huis huren.

Noem mij ouderwets, maar misschien moeten mensen wat meer met eigen geld kopen dan dat ze alles huren of lenen.

Tering naar de nering zetten.
Boppie
Zadelsnuiver

Daar ben ik het totaal niet mee eens, een huis is een eerste levensbehoefte, daarnaast wordt er ondersteund met huursubsidie en woningstichtingen.

Een auto huren is wat anders dan een huis huren.

Noem mij ouderwets, maar misschien moeten mensen wat meer met eigen geld kopen dan dat ze alles huren of lenen.

Tering naar de nering zetten.

Een huis is inderdaad een eerste levensbehoefte, maar in een caravan zit je bij wijze van net zo veilig als in een huis van een miljoen. Ik ben het 100% met je eens dat mensen minder zouden moeten lenen maar de waarheid is dat de mens over het algemeen steeds op zoek is naar beter, duurder en nieuwer. Het is een ratrace die je nooit kan winnen en de enigen die er beter van worden zijn de banken. Tevens denk ik dat in sommige (zeldzame?) gevallen private lease voordeliger kan zijn dan een gewone financiering.
Bimmert
Wat de leasemij betaalt ligt waarschijnlijk door de grote inkoop nog veel lager...

Klopt, heeft de dealer me letterlijk verteld. Lease maatschappijen pakken een hoop korting en voordeel mee en wat ziet de klant hiervan terug....

Vind wel dat er regelmatig te negatief word gekeken naar private lease. Ja je moet het zeker niet zomaar doen, heb wel eens het argument gelezen dat het in Amerika ook heel gewoontjes in. Maar om Amerika nou als voorbeeld te nemen lijkt me niet echt slim, daar kopen ze een pakje boter nog met creditcard.
Maar er zijn gevallen waar het goedkoper is als nieuw kopen mochten de berekeningen hiervan kloppen. Heb zelf ook een berekening gedaan en hier scheelde het mij ook niet eens zo gek veel en na 3 jaar rij je gewoon weer lekker in een nieuwe auto als je dit belangrijk zou vinden. Maar in de berekeningen die ik maakte was is steeds tussen de 1000 en 2000 euro duurder uit over 3 a 4 jaar.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een lening voor je huis en die voor een auto, buiten het feit dat we een lening voor een huis 'normaal' vinden en al jaren kennen en deze vorm van lenen relatief nieuw is voor ons in Nederland.

Voor mezelf geld gewoon dat ik dit nooit zou doen als ik de auto ook niet zou kunnen kopen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close