Wat is wijsheid...??

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Wat is wijsheid...??
28-02-2014 19:41
Hallo forumleden,

Neem het mij vooral niet kwalijk, maar ik ben werkzaam op een Nederlandse ambassade, waar precies is nu niet relevant. In die hoedanigheid vrij gesteld van Bpm/Btw en soms bij bepaalde merken ook nog eens diplomatenkorting.

Als auto liefhebber en Autoweek lezer ben ik op zoek naar vooral een comfortabele auto (stil?) met voldoende power indien dit nodig mocht zijn. Van 0-100 vind ik niet zo belangrijk, meer het hebben van genoeg power bij het in moeten halen (50-80?).

Ik weet dat bijvoorbeeld een Insignia OPC bruto niet te betalen is maar na aftrek van.....etc. Nu betreft het hier een auto die hard is geveerd en dus niet is wat ik echt zoek.

Mijn budget is 25.000 euro.

Nogmaals, aan de regelgeving van de overheid kan ik niets veranderen, maar zou graag willen weten voor welke auto jullie zouden gaan??

Groet,

Mr.C
met voldoende power indien dit nodig mocht zijn.eye rolling smiley
meer het hebben van genoeg power bij het in moeten halen (50-80?).sad smiley

Betaal je je parkeerboetes wel?drinking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Wat is wijsheid...??
28-02-2014 20:26
Hahaha....dit was te verwachten natuurlijk, maar geloof mij, we betalen elke overtreding hier. Zo hoort het natuurlijk ook!
Sorry, ik kon het niet laten. Succes met je zoektocht! Ik vind een Insigna een mooie auto.
Mogelijk een Lexus IS?

Te duur: komt op 30k excl. BTW en BPM

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2014 10:45 door haarr.
Bij bepaalde merken dus diplomatenkorting. Misschien handig om te vermelden welke dit zijn? Dan wordt het advies misschien wat makkelijker. Als dit wegens privacyredenen of wat dan ook niet kan, geen probleem.

Nieuwe C-klasse van Mercedes-Benz lijkt me op de foto in ieder geval ook een mooie auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2014 20:38 door JW01 (vanaf een Appel).
Anonieme bezoeker
28-02-2014 20:57
Hallo JW01,

Mercedes gaf 5%, BMW 7%, Volvo 8% maar bijvoorbeeld Opel gaf 15%! De offerte van de Insignia OPC heb ik hier, bruto gewoon niet te betalen maar na aftrek van kwam het echt richting mijn budget. Helaas had de dealer de OPC versie niet staan. Vooral om dat ik las dat de auto (sportauto) behoorlijk hard geveerd schijnt te zijn.
Mr.Comfort
Hallo JW01,

Mercedes gaf 5%, BMW 7%, Volvo 8% maar bijvoorbeeld Opel gaf 15%! De offerte van de Insignia OPC heb ik hier, bruto gewoon niet te betalen maar na aftrek van kwam het echt richting mijn budget. Helaas had de dealer de OPC versie niet staan. Vooral om dat ik las dat de auto (sportauto) behoorlijk hard geveerd schijnt te zijn.

Als je graag een Opel wilt, is er vast wel een Insignia zonder hardgeveerde OPC-pakket, maar wel met een potente motor.
Ik zou toch kijken of een proefrit mogelijk is, desnoods bij een andere dealer. Een OPC dat dicht bij dit budget komt.. nou, ik wist het wel. Al zou een potente V60 mij ook wel aanstaan.
Zoek je bevestiging van je keuze..? winking smiley

Wellicht iets minder power en wat meer comfort.. de Insignia Country Tourer.

[www.autoweek.nl]
Als je de OPC te haard geveerd vind, is de 250 pk 2.0 Turbo misschien iets voor je. Dan heb je gewoon een normale Insignia, maar wél met power.

Qua comfort scheelt het bij een OPC trouwens énorm of je de 'OPC' of 'Sport' stand van de elektronische dempingsregeling kiest. Als je die beide niet aanklikt, is naar mijn mening het veercomfort helemaal zo verkeerd nog niet. Wel hard, maar je vullingen blijven best wel zitten. smiling smiley Mijn ervaring komt van een stage bij Opel Nederland, waar ik alles heb gereden inclusief de OPC's.

Vreemd genoeg is de bi-turbo diesel excl. BTW en BPM duurder dan de OPC, want dat is écht een heerlijk blok. Zowel in de Astra als in de Insignia.

Edit: ik lees je OP nogmaals, en zie dat je een auto zoekt die stil is. Laat de OPC dan maar zitten! nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2014 09:48 door MichelSchreurs.
Anonieme bezoeker
01-03-2014 10:20
Ja precies, daar was ik al een beetje bang voor......

Twee weken geleden een proefrit mogen maken in de Infiniti Q50, wat een heerlijke auto! Power, comfort, stil, chique.....alleen na aftrek van toch nog ruim boven mijn budget....:-((.....

Ik snap dat het de regel is, maar blijft raar, hoe "vuiler" de auto, des te aantrekkelijker is de eindprijs....
Vroeger toen ik als militair gelegerd zat in Seedorf Duitsland konden wij ook belasting vrij een auto kopen en idd vaak nog een fikse diplomaten korting extra, in die tijd kwam net de alfa 156 uit, een nieuwe 2.0 twinspark kon ik krijgen voor onder de 20.000 gulden.
Helaas had ik als 18 jarig ventje niet zoveel geld grinning smiley
Moest het doen met een oude alfa 33.

Succes met de zoektocht, met zulke voordeeltjes is het altijd leuk winkelen.
Ik zou voor de nieuwe Mercedes C gaan of voor de BMW 3!
Anonieme bezoeker
01-03-2014 11:27
Je rijdt nu BMW? De nieuwe 3GT, schitterende auto maar helaas A of B label.....Gaat eigenlijk helemaal nergens meer over, F label wordt interessant....

Hot hatch, die categorie en dat zeg ik met alle respect, maar dat is verre van wat ik zoek....
speedtouch
Ik zou voor de nieuwe Mercedes C gaan of voor de BMW 3!

De C is te schoon, hierdoor is het verschil tussen bruto en nettoprijs relatief gering. (weinig BPM)
Anonieme bezoeker
01-03-2014 11:49
Ja precies......

Op zoek dus naar E of F label dan maar....
01-03-2014 17:56
De Subaru Outback 3.6R en Honda Accord 2.41 zitten volgens mij in G…wellicht interessant… Mijn buurman heeft een C5 V6 met alles er op en er aan...erg chique auto…ook vast in F...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2014 18:03 door Uzzi.
Mr.Comfort
Ja precies......

Wat wil je nou?
De 'beste, meest, geschikte auto' OF de auto waarmee je kan 'pochen' met het hoogste bedrag aan genoten belastingvoordeel & korting?

Chevrolet moet nog van wat voorraad af...
Anonieme bezoeker
01-03-2014 23:29
Ik maak die BPM regels niet....

Kijk voor de gein eens op de configurator van Opel.....als voorbeeld, een vier deurs Insignia automaat met 170pk (ruim voldoende) is ex Btw/Bpm net zo duur als een OPC uitvoering! De diesel met 195pk is zelfs duurder!!

Bovenstaande heeft dus totaal niets met "pochen" te maken.....meer met feiten denk ik.....
Dat snap ik wel, alleen ..

Insignia OPC 4x4 > netto € 30.900 mille volgens AW
[www.autoweek.nl]

.. voor netto hetzelfde bedrag heb je ook vierwielaandrijving bij BMW.. in een modern jasje (GT ipv traditionele sedan vorm) alleen iets minder vermogen.. maar wel ruim voldoende om snel van 50 naar 80 km/h te accelereren..

BMW 3 GT Xdrive (184 pk) > netto € 30.983 volgens AW
[www.autoweek.nl]

Ik zou het wel weten.. ook qua restwaarde over een aantal jaar..
BMW
Alternatieven:

Citroën DS5 THP200 Sport Chic.
Peugeot 508 GT 2.2 HDi 200 pk.
Lancia Delta 1.8 Di Turbojet Platinum 200 pk.
Volvo S80 D5 Kinetic 215 pk.
Volvo S60 T6 Momentum 306 pk.
02-03-2014 02:42
Mr.Comfort
Nogmaals, aan de regelgeving van de overheid kan ik niets veranderen, maar zou graag willen weten voor welke auto jullie zouden gaan??

Tsja, boven jouw budget, maar als je de auto niet te lang wilt houden (ik weet niet of dit aan regels onderhevig is) weet ik nog wel een leuke:

Chevrolet Camaro

laatste nieuwprijs € 106.195

netto prijs € 35.855
BTW € 7.530
BPM (vast) € 0
BPM (CO2) € 62.810
Suzuki Grand Vitara 2.4:

Prijs:€ 44.999,-
Netto prijs:€ 23.520,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 4.939,-
BPM:€ 16.539,-
Verwijderingsbijdrage:€ 45,-
Bijtelling:25%
Kosten rijklaar maken:€ 750,-
Anonieme bezoeker
02-03-2014 10:04
Tja de GT schitterende auto, kan er niets anders van maken! En 184pk is meer dan voldoende.....van 0-100 boeit mij eigenlijk totaal niet....

Voor wat betreft de restwaarde heb je absoluut een punt!

Alleen betrap ik mij er zelf op dat ik qua eindbedrag steeds hoger ga.....ik begon met als grens maximaal 20.000euro en zit nu op 25.000euro.....snap je wat ik bedoel? Komt bij, de Min van Financien hier in huis spreekt bij 30.000euro haar veto uit.....

Neemt niet weg dat we het hier wel gewoon hebben over een luxe probleem.....ben ik mij terdege van bewust!!

Ter info, ik rijd nu gewoon een Volvo uit 1998 hoor.....niets mis mee maar is een keer aan vervanging toe.....
Anonieme bezoeker
02-03-2014 11:07
Durashift
Mr.Comfort
Ja precies......

Wat wil je nou?
De 'beste, meest, geschikte auto' OF de auto waarmee je kan 'pochen' met het hoogste bedrag aan genoten belastingvoordeel & korting?

Lijkt mij logisch dat je kiest voor een auto met een zo groot mogelijk belastingvoordeel. Heb je meteen een auto uit een heel andere klasse waarvoor je zeg 30% extra betaalt i.p.v. de standaard 100% extra met allerlei belastingen erop.
Binnen budget en flink voordeel:

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Intro
Prijs:€ 40.995,-
Netto prijs:€ 23.062,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 4.843,-
BPM:€ 13.089,-

Kia Sorento 2.4 GDi BusinessLine Aut
Prijs:€ 44.695,-
Netto prijs:€ 24.444,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 5.133,-
BPM:€ 15.117,-

Kia Sorento 2.4 GDi BusinessLine
Prijs:€ 40.995,-
Netto prijs:€ 20.799,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 4.367,-
BPM:€ 15.828,-
@PW12..
kan een strategie zijn, alleen heb je over het algemeen dan wel de 'minder moderne' (motoren)versies .. soms ook in een model dat al enkele jaren geleden ontwikkeld is (Vitara bijvoorbeeld..) Het is de vraag of je dat wilt & of je dat belastingvoordeel er na een x-aantal jaar er volledig uit haalt..

Ik ken de regels niet maar het lijkt mij wel dat de diplomaten 'genoegens' een aantal jaar in bezit moet blijven om niet voor enige terugbetaling in aanmerking te komen.. Stel dat na 4 jaar de auto ingeruild/verkocht wordt dan zal de waarde van de auto, in het economisch verkeer, niet gebaseerd zijn op de netto prijs die door TS'er betaald is, maar op basis van een percentage van de toen geldende consumentenprijs..

Ik denk dat je dan met de keuze voor een, bijvoorbeeld, moderne BMW meer geld (tov je netto investering) overhoudt dan met een Opel..

Ik ben ook wel benieuwd of de auto via een speciale diplomaten'verzekering' (BSA?) gereden wordt.. Dan zal de casco premie niet al te begrotelijk worden.. Bij commerciële partijen zal natuurlijk niet tegen de netto aanschafprijs een casco premie betaald kunnen worden.
Is ook iets om bij de keuze/begroting rekening te houden, evenals brandstofconsumptie..
Als er maandelijks privé 500 euro EURO98 doorheen 'gejaagd' wordt, kan ik mij voorstellen dat de miss. financiën een veto uitspreektwinking smiley
Phaeton W12
Durashift
Mr.Comfort
Ja precies......

Wat wil je nou?

Lijkt mij logisch dat je kiest voor een auto met een zo groot mogelijk belastingvoordeel. Heb je meteen een auto uit een heel andere klasse waarvoor je zeg 30% extra betaalt i.p.v. de standaard 100% extra met allerlei belastingen erop.

Dat hoeft niet persé.
Anonieme bezoeker
02-03-2014 17:28
Voor wat betreft de regelgeving:

Koop ik de auto in Nederland, dan moet de auto minimaal een half jaar ingeschreven zij in het buitenland op mjn naam en bij eventuele verkoop in Nederland moet de auto een jaar in Nederland op mijn naam staan.

Verkoop tussen diplomaten onderling heeft geen consequenties, maar verkoop ik de auto gedurende mijn plaatsing in het buitenland aan een niet diplomaat gaat dit niet op en dient er gewoon belasting te worden verrekend.

Natuurliijk is het dan "slimmer(?)" om op zoek te gaan naar een waardevaste auto.........maar dan komt de limiet van 25000euro weer om de hoek kijken....
okay, duidelijke en faire regeling wat mij betreft.

Tja, als de ruimte beperkt mag zijn.. kan een 1 serie in aanmerking komen icm max. 25K
Zeker als de standplaats een 365 dagen/jaar klimatologisch aangenaam is en vierwielaandrijving geen must is..

[www.autoweek.nl]

De door Haarr genoemde opties kunnen ook natuurlijk..
Anonieme bezoeker
02-03-2014 17:42
Misschien een hele jonge (jaar oud) met garantie uit Duitsland?......ook dan geen Btw/Bpm....Dan worden bepaalde merken iets beter bereikbaar...
De keuze wordt dan in ieder geval veel ruimer.
Anonieme bezoeker
02-03-2014 18:43
Inderdaad!

Tot nu toe is de Insignia OPC, full options, mooie kleur blauw de enige die in de buurt van het streefbedrag komt. Maar helaas nog geen proefrit mee kunnen maken....

Bij Mercedes en BMW ga ik echt rap, zonder noemenswaardige opties, naar de 30.000euro

Idem voor de Infinity Q50
Mr.Comfort
Misschien een hele jonge (jaar oud) met garantie uit Duitsland?......ook dan geen Btw/Bpm....Dan worden bepaalde merken iets beter bereikbaar...

Vermoedelijk heb je dan geen diplomatenkorting meer.
OPC past alleen door de 15% diplo. korting..

Het is een mogelijkheid, alleen.. hoe meer keuze.. hoe moeilijker kiezen..

Wil je buitenland import, zal je toch eerst in NL een keuze voor auto moeten maken. Daarna in DLD/BE de meest geschikte vinden
Anonieme bezoeker
02-03-2014 18:58
Nee nee geen diplomatenkorting meer in het geval van een aankoop in bijvoorbeeld Duitsland!

Enige waar ik regelmatig over inzit is, raak je de Insignia met 325pk uberhaupt wel kwijt na 3 of 4 jaar??
Dit kan ook, maar dan is de korting minder. Zijn wel relatief waardevast en je hebt nog wat ruimte (zeker met diplomaten korting) voor wat extra' s:

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI 125kW Business Edition
Prijs:€ 33.830,-
Netto prijs:€ 23.793,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 4.996,-
BPM:€ 5.040,-

BMW 3 Serie Sedan 316i
Prijs:€ 33.500,-
Netto prijs:€ 23.521,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 4.939,-
BPM:€ 5.039,-
Mr.Comfort
Nee nee geen diplomatenkorting meer in het geval van een aankoop in bijvoorbeeld Duitsland!

Enige waar ik regelmatig over inzit is, raak je de Insignia met 325pk uberhaupt wel kwijt na 3 of 4 jaar??

dat denk ik wel, aan een liefhebber die graag de eerste afschrijving aan zich voorbij laat gaan. winking smiley
Je moet wel ff de tijd hebben en ook het bedrag dat je verlangt moet wel redelijk zijn.

Inruilen kan ook, al zal dan het tarief niet het hoogste zijn.
Ik vrees dat een OPC relatief veel afschrijft ook al vind je een liefhebber.
Anonieme bezoeker
02-03-2014 21:16
Mijn vrouw is nogal gecharmeerd van de Cascada.......Misschien drie jaar met de Insignia en dan ruilen voor een Cascada?? Of is dit te optimistisch..??
Reken erop dat een Insignia ( nieuw +/- €45k) na 3 jaar (afhankelijk van de km stand) ongeveer de helft van de nieuwprijs waard is.

Waarom niet direct een Cascada?

Opel Cascada 1.6 Turbo 147kW Start/Stop Cosmo
Prijs:€ 39.045,-
Netto prijs:€ 25.604,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 5.376,-
BPM:€ 8.064,-

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2014 21:55 door haarr.
Anonieme bezoeker
02-03-2014 22:08
Nee 45000€ is de OPC echt niet.......opel.nl begint de OPC vanaf 69000€.....ik weet het belachelijke bedragen.....
Mr.Comfort
Nee 45000€ is de OPC echt niet.......opel.nl begint de OPC vanaf 69000€.....ik weet het belachelijke bedragen.....

Dat snap ik, de OPC zal over 3 jaar de helft tot iets minder waard zijn: 30-35k euro.
02-03-2014 22:55
Mr.Comfort
Koop ik de auto in Nederland, dan moet de auto minimaal een half jaar ingeschreven zij in het buitenland op mjn naam en bij eventuele verkoop in Nederland moet de auto een jaar in Nederland op mijn naam staan.

In principe zijn die regels hetzelfde als met Nederlanders die in het buitenland woonden en hun auto meenemen als verhuisboedel.
haarr
Reken erop dat een Insignia ( nieuw +/- €45k) na 3 jaar (afhankelijk van de km stand) ongeveer de helft van de nieuwprijs waard is.

Waarom niet direct een Cascada?

Opel Cascada 1.6 Turbo 147kW Start/Stop Cosmo
Prijs:€ 39.045,-
Netto prijs:€ 25.604,- exclusief BTW en BPM
BTW:€ 5.376,-
BPM:€ 8.064,-

Klopt, da's de versie met nieuw 1.6 liter blok.
Lijkt mij de enigste, courante, keuze voor als je over een jaar of drie-vier wil inruilen. De andere motoren binnen het Cascade zijn allemaal van de 'net niet' generatie bij Opel.

[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2014 23:51 door Durashift.
Anonieme bezoeker
03-03-2014 18:17
Ja das waar.....

Maar eerst maar eens proberen een proefrit ta maken......De Cascada is hier nog niet en de OPC versie zal ook wel een uitdaging worden....
Anonieme bezoeker
04-03-2014 18:19
Ik weet dat het absoluut geen reden mag zijn bij de aanschaf van een auto, maar de OPC niet nemen zou economisch "niet echt slim" zijn....
Mr.Comfort
Ik weet dat het absoluut geen reden mag zijn bij de aanschaf van een auto, maar de OPC niet nemen zou economisch "niet echt slim" zijn....

Negatief scenario (voor jou):
Er komt een nieuwe OPC met een B label, dus veel goedkoper. Jouw OPC zal zeer snel in waarde dalen.
Anonieme bezoeker
04-03-2014 19:56
Meen je dat? Link?

Zie in Nederland niet veel tweedehands staan? Doel dan meer op de OPC versie van 325pk.....
denk dat haarr dat bedoeld als toekomstscenario.. als 'jouw' OPC net 3 jaar oud is en je wilt verkopen en dan blijken er 1 jaar jonge exemplaren met een B-label op de markt..

Ik denk dat dit wel mee zal vallen,.. Opel kan juist dan de netto priijs wat verhogen en meer marge pakken.
Het is ook niet in hun belang dat eenzelfde model plotsklaps 10K in waarde 'daalt'.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.