Flushen/spoelen van de automaatbak, zin of onzin? (UPDATE: ZIN!)

Gepost door R-W 
Quote
R-W
In de regel wordt er kennelijk aangehouden dat <150kkm powerflushen geen probleem is, bij hogere kmstanden hangt het erg af van het leven dat de bak gehad heeft en de huidige staat. Zwaar leven gehad en/of veel deeltjes in het filter > niet powerflushen maar handmatig spoelen.

Die regel heb ik nog nergens ontdekt.
Ook de (door anderen) aangevoerde argumenten hiervoor ontgaan me.

Olie in een versnellingsbak wordt niet vervuild door elementen 'van buiten'. zoals brandstof.
Dat er sprake is van afzetting van vuil binnen de bak, dat na een bepaald kilometrage kan loskomen, en mogelijk storingen kan veroorzaken, ontgaat me dan ook.

De discussie van voor- en tegenstanders van flushen ligt voornamelijk op het vlak, dat bij alleen verversen een (klein) deel van de oude olie achter blijft.
Wie heeft het over 'elementen van buitenaf' dan, ik toch niet? Het gaat over slijpsel en sterk verminderde werking van de olie. Die vervuiling komt ook niet los na een x aantal km maar er is meer van aanwezig na verloop van tijd.
Quote
R-W
Wie heeft het over 'elementen van buitenaf' dan, ik toch niet? Het gaat over slijpsel en sterk verminderde werking van de olie. Die vervuiling komt ook niet los na een x aantal km maar er is meer van aanwezig na verloop van tijd.

Nee, je had het over vervuiling van de olie in het algemeen.
Ik trachtte dat verder aan te vullen.

En nu nogmaals een poging hiertoe.
Het slijpsel wordt uit de olie gefilterd door de magneten.

Ik heb proberen aan te geven, dat de transmissie-olie niet wordt vervuild door factoren van buitenaf (in ieder geval niet door brandstof, verbrandingsresten van brandstof, etc), maar door factoren van binnenuit.

De transmissie-olie zal o.a. zichzelf vervuilen door plaatselijke (over)verhitting c.q. verbranding.
En dat heeft weer alles te maken met rijstijl, etc.

Dat maakt ook het verschil, zoals @rw54 schrijft, of de olie er nog in een kleurtje uit komt, dan wel koffiebruin tot zwart.
Je verduidelijk zaken waar niemand het over heeft en quote mij een beetje te selectief. Lees eerst even terug.
Quote
R-W
Je verduidelijk zaken waar niemand het over heeft en quote mij een beetje te selectief. Lees eerst even terug.

Dat is jouw mening. M.i. heb je het duidelijk over de vervuiling van de olie gehad.
Zie onderstaande quote.

Quote
R-W
Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

In Nederland zal met het overgrote deel van het wagenpark redelijk rustig worden gereden.
De reden, om dan de ATF te vervangen, is niet vervuiling, maar veroudering.

Aangezien ZF niet alleen ververst, maar ook essentiële dingen vernieuwd, en de zaak gedeeltelijk schoon maakt (inclusief wegnemen van het slijpsel en het vernieuwen van de magneten), geniet ZF m.i. verre de voorkeur boven een merkdealer of andere werkplaats.
Aannames Hansyii en nog steeds niet mijn tekst die je quote.
Quote
R-W
en nog steeds niet mijn tekst die je quote.

Je hebt nog gelijk ook.
Mogelijk in het vervolg, wanneer je iets van het web haalt, het te quoten, om misverstanden te voorkomen?
Klikbare link in de tekst naar betreffende site, vermelding dat het een sleur/pleur van die site is en betreffende tekst in kleinere letters weergegeven vind je niet voldoende? Even de moeite nemen om de OP te lezen en bij voorkeur ook nog de opvolgende reacties, moet je toch echt zelf doen winking smiley
Beste Mensen,

Ik heb me nog verder proberen te verdiepen in de vraag "wel of niet powerflushen". Dit o.a. omdat een/twee dagen naar ZF Dortmund voor mij er voor mij praktisch niet in zit, terwijl mijn bak al wel 240.000 km gelopen heeft zonder ooit ververst te zijn geweest.
Ik heb wat rondgebeld en -gesurft; hieronder mijn bevindingen voor wie het interessant vindt.

Helaas spreken Autrans, GS Powerflush, en ZF Nederland, elkaar tegen (ook wel logisch, omdat iedereen natuurlijk fan is van zijn eigen werkmethode).
In het kort:
* ZF NL raadt flushen ten zeerste af, vanwege het risico dat deeltjes in het "ventielblok" (?) terecht komen (is hierboven ook al ergens genoemd).
* Autrans zegt daarentegen dat je bij hoge km-standen juist wèl moet flushen, omdat verversen alleen onvoldoende is (meer uitleg hierover ook op hun site).
* GS Powerflush adviseert in alle gevallen... powerflush (wij van wc eend adviseren wc eend). Eventuele deeltjes die loskomen hechten zich aan de speciale cleaner, en worden daarmee afgevoerd, waardoor verstoppingen elders niet kunnen optreden. Wel de goedkoopste, en vele uitstekende recensies op diverse fora.

Ik ben er zelf in ieder geval nog niet uit.

Ik krijg overigens de indruk dat de behandeling van ZF in Nederland (tussen R'dam en Den Haag, langs de A13, www.zf.nl) vergelijkbaar is met die van ZF in Dortmund (alles uit elkaar halen, schoonmaken, en waar nodig onderdelen vervangen). Zijn er al mensen die ervaring hebben met ZF NL?

Vriendelijke groeten,
Bas
Persoonlijk zou ik het advies van ZF volgen, is tenslotte wel de fabrikant van de bak en zou de meeste kennis moeten hebben.
Ik heb ook enkel de olie laten vervangen +filter, gaat nu merkbaar soepeler.
Beetje flauw om het als wceend verhaal af te doen, dat geldt voor allemaal.
Meest safe is ook het meest kostbaar, lijkt me logisch. Of jij dat er voor over hebt, kan alleen jij bepalen. Ik heb destijds besloten om een powerflush te laten doen, alleen handmatig verversen doet imo niet voldoende en bij meer dan powerflushen werden de bedragen dusdanig, dat ik liever dan nog iets meer betaalde en de automaat gewoon helemaal liet reviseren.
Quote
Bofkont
Ik heb ook enkel de olie laten vervangen +filter, gaat nu merkbaar soepeler.

Dank voor het advies Bofkont en R-W.

Bofkont, waar heb jij dat laten doen?

Vr. groet,
Bas
In Dld is Tim Eckart begonnen met het promoten van flushen van MB automaten.
Uiteraard was dit tegen het zere been van MB, die, zonodig, alleen de olie ververst in hun (nog zelf gebouwde) automaten.

Deze methode heeft zich later uitgebreid naar de andere merken.

Om een lang verhaal kort te houden, op het motor-talk forum is een zeer lange discussie ontstaan over de 'Tim Eckart methode'.
Tim Eckart heeft deze discussie niet laten uitrazen, maar is zelf zich ook met de discussie gaan bemoeien.
Dit laatste zegt voor mij genoeg.

Duidelijk is toen wel geworden, dat Tim Eckart niet flusht met originele olie, aangezien dit te duur zou worden.
De originele olie kost bij VAG op dit moment net iets minder dan € 50,- per liter.
Quote
Hansyii
Om een lang verhaal kort te houden, op het motor-talk forum is een zeer lange discussie ontstaan over de 'Tim Eckart methode'.
Tim Eckart heeft deze discussie niet laten uitrazen, maar is zelf zich ook met de discussie gaan bemoeien.
Dit laatste zegt voor mij genoeg.

Duidelijk is toen wel geworden, dat Tim Eckart niet flusht met originele olie, aangezien dit te duur zou worden.
De originele olie kost bij VAG op dit moment net iets minder dan € 50,- per liter.

Hoi Hansyii,
Sorry, ik heb een paar keer gelezen, maar snap niet helemaal wat je bedoelt... Acht jij de methode Tim Eckart nu wel of juist niet betrouwbaar?
Vr.gr. Bas
Powerflushmethode is betrouwbaar maar niet in alle gevallen geschikt. Spoelen hoeft niet per se met de duurste olie, afvullen met de juiste olie is wel gewenst. Het staat je overigens vrij om je eigen olie aan te leveren heb ik begrepen.
Hansyii is voor de ZFmethode en ik snap wel waarom.
Hi Audi A6 Avant 4.2 V8

In mijn optiek dient een leverancier zich niet te bemoeien met een produkt, waarover wordt gediscussieerd in een forum, of er moet sprake zijn van aantoonbare foute gegevens, waar men van uitgaat.
En daar draaide die discussie om, is de ‘Tim Eckart methode’ objectief aantoonbaar beter.
En ook Tim Eckart is daartoe niet in staat, dat te bewijzen.
Daar moet dan wetenschappelijk onderzoek naar zijn gedaan.
Aangezien Tim Eckart echter dreigde ‘het onderspit te delven’, met name door inzendingen, waarbij de redacteuren behoorlijk van de hoed en de rand wisten, ging hij zich met de discussie bemoeien.

M.i. zal het in de praktijk weinig uitmaken, of je ververst of flushed.
De eerste vraag is, of er vrijgegeven olie wordt gebruikt.
Bij mijn weten, wordt de lifeguardfluid 8 alleen door VAG (en de andere autofabrikanten, waar een ZF bak wordt gebruikt), en door ZF verkocht.
Een aantal oliemerken claimen, dat zij dezelfde olie verkopen, maar die zijn niet vrij gegeven, zoals deze olie.


In het specifieke geval van ZF gaat het er ook om, dat ZF een aantal essentiële slijtagedelen vervangt, en de magneten. De magneten filteren het slijpsel uit de olie.
En met name rond de magneten kan (hoeft niet) zeer veel slijpsel zitten. Ik heb ervan verschillende foto's gezien.

Verder is het zo, dat de originele olie in de 6HP19 (die o.a. in de Audi (A6 C6) zit, BMW gebruikt ook de 6HP26/28) wordt vervangen door een andere olie. (lifeguardfluid 6 en lifeguardfluid 6+ door lifeguardfluid 8)
Ik heb zo mijn twijfels, of andere 'specialisten' dit ook doen.


edit:
Ik lees net, dat ZF het spoelen niet heeft vrij gegeven. Dit komt door de reinigingsmiddelen, die aan de spoelolie worden toegevoegd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2013 10:46 door Hansyii.
Beste Audi A6 Avant 4.2 V8,

Ik heb een monteur die werkt overdag al 10 jaar bij een groot taxi bedrijf met 100 mercedes taxi's
We hebben de originele olie gebruikt die MB voorschrijft , is volgens hem heel belangrijk.

Hun ervaringen met andere goedkopere bak olie zijn niet goed.
De originele olie was wel stukken duurder, inkoop 100 euro de 5 liter.
Verkoopprijs weet ik niet, maar als ik dit had laten doen bij de mb dealer was ik 350 euro kwijt geweest.
Nu 125 euro voor filter en olie. Hij sleutelt gratis aan mijn auto.
Ik maak zijn computergrinning smiley

Ze vervangen elke 100k de olie en filterm in het verleden deden ze dit niet en zijn er nogal wat bakken in de soep gelopen.
Volgens hem merkbaar minder automaten die kapot gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2013 19:13 door Bofkont.
Beste mensen,
Dank voor alle nuttige info en adviezen!
Ik denk dat het voor mij dan ZF gaat worden (maar dan in NL i.p.v. Dortmund).
Vr. gr. Bas
Goede keusthumbs up
Zou leuk zijn om je ervaringen te lezen als je geweest bent.
Onderstaand de pan met de magneten.

In dit geval zijn de magneten nog redelijk schoon.




Ook op


youtube is één en ander terug te vinden.
Morgen moet mijn auto eraan geloven. Spannend... De problemen:

Quote

Ik ben in het bezit van een Hyundai Scoupe 1.5i uit 1991 met 4-traps automaat. De auto heeft slechts 57.000 km gelopen, waaronder ongetwijfeld veel korte ritten. Ik heb echter al sinds de auto in mijn bezit is (oktober 2009) klachten over de automaat:

* Vooral in de winter schakelt de auto in het begin ruw
* Bij constante snelheden beneden de 50 km/u schakelt 'ie vaak heen en weer tussen de versnellingen (met koude motor), ik merk dat de laatste tijd ook op bij snelheden tot 80 km/u.
* Wanneer de auto goed is ingereden op de snelweg schakelt de automaat juist soepel, schakelt op bij lagere toerentallen en schokt niet
* De automaatolie is al eerder ververst en de zeef vervangen, dus ik neem aan dat er toen geen schade geconstateerd is (maar ik weet niet hoe dat nu is)
* Het is de laatste tijd twee keer voorgekomen dat de motor bij achteruitrijden afsloeg. Ik weet niet of deze klacht verder relevant is, wellicht is het stationaire toerental te laag?

Wordt vervolgd.
Quote
D-C
Morgen moet mijn auto eraan geloven. Spannend... De problemen:

Quote

Ik ben in het bezit van een Hyundai Scoupe 1.5i uit 1991 met 4-traps automaat. De auto heeft slechts 57.000 km gelopen, waaronder ongetwijfeld veel korte ritten. Ik heb echter al sinds de auto in mijn bezit is (oktober 2009) klachten over de automaat:

* Vooral in de winter schakelt de auto in het begin ruw
* Bij constante snelheden beneden de 50 km/u schakelt 'ie vaak heen en weer tussen de versnellingen (met koude motor), ik merk dat de laatste tijd ook op bij snelheden tot 80 km/u.
* Wanneer de auto goed is ingereden op de snelweg schakelt de automaat juist soepel, schakelt op bij lagere toerentallen en schokt niet
* De automaatolie is al eerder ververst en de zeef vervangen, dus ik neem aan dat er toen geen schade geconstateerd is (maar ik weet niet hoe dat nu is)
* Het is de laatste tijd twee keer voorgekomen dat de motor bij achteruitrijden afsloeg. Ik weet niet of deze klacht verder relevant is, wellicht is het stationaire toerental te laag?

Wordt vervolgd.
57.000 gereden en al automaat problemen, tja wat verwacht je van een Koreaan.
Denk niet dat flushen veel gaat uit maken, een bak hoort nooit zo snel al geflushed te worden.
En als je al bonken etc voelt dan heeft flushen meestal niet/weinig zin.
Quote
Bmwlover1
57.000 gereden en al automaat problemen, tja wat verwacht je van een Koreaan.
Denk niet dat flushen veel gaat uit maken, een bak hoort nooit zo snel al geflushed te worden.
En als je al bonken etc voelt dan heeft flushen meestal niet/weinig zin.

Flushen na 57.000 km klinkt misschien snel, maar de auto is al 22 jaar oud. Gemiddeld 2.500 km per jaar betekent dat er waarschijnlijk veel korte ritten mee gemaakt zijn, de auto vaak heeft stilgestaan etc. en ook bij auto's geldt: stilstand is achteruitgang. Revisie heb ik overwogen, maar ik vind de klachten daar nog niet ernstig genoeg voor. Wanneer alles goed warm is schakelt 'ie namelijk voorbeeldig.
Mijn auto stamt nog uit de tijd dat Hyundai nog veel gebruik maakte van Mitsubishi-techniek, zo is de motor een in licentie gebouwde 4G15 benzinemotor van Mitsubishi. De automaat komt vast van een bekende leverancier. Ik heb na vier jaar wel vertrouwen in de (kwaliteit van de) auto.

*edit:

Quote
Bmwlover1
Die optie hierboven mij lijkt me ook heel wat beter.
Hyundai is en blijft een Koreaans flut merk.

Ik vond deze reactie van je. Had ik beter eerst kunnen opzoeken, want dan had ik geweten dat ik niets constructiefs van je hoef te verwachten. Mijn excuses!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2013 23:59 door D-C.
Ik ben weer terug van GS Powerflush in Uden. De garage wordt gedomineerd door Volvo's, het zal niemand verbazen dat er voor het eerst een Hyundai Scoupe over de vloer kwam smiling smiley Kort samengevat lijkt het flushen een succes. Toen de machine aanging was er nauwelijks oliedruk van de automatische versnellingsbak, waardoor er flink gegast moest worden om de boel aan de gang te krijgen. Kennelijk was een van de slangen verstopt. Ik heb ongeveer 10 minuten mogen schakelen tussen de versnellingen zodat alle viezigheid los kon komen. Waar de olie in het begin nog zwart en troebel was, was de olie op het einde van de flushbeurt mooi rood en zuiver.
Tijdens de proefrit merkte ik direct het verschil, hoe subtiel dan ook. De automaat lijkt met meer vertrouwen te schakelen, de auto versnelt vloeiender van de ene naar de andere versnelling. Natuurlijk was de motor al aardig warmgedraaid wanneer de automaat toch al beter schakelt, dus het is nog even afwachten of de auto ook bij een koude start beter schakelt. Vooralsnog ben ik echter positief over het resultaat.
Het kost gezien de dagwaarde van mijn auto aardig wat, maar nu kan ik hopelijk weer jaren vooruit.
Quote
D-C
Flushen na 57.000 km klinkt misschien snel, maar de auto is al 22 jaar oud. Gemiddeld 2.500 km per jaar betekent dat er waarschijnlijk veel korte ritten mee gemaakt zijn, de auto vaak heeft stilgestaan etc. en ook bij auto's geldt: stilstand is achteruitgang.

De korte ritten zijn voor een automaat niet het probleem.
Olie veroudert, en verliest (een deel van) zijn werking in de loop der tijd.

Vandaar ook het advies van ZF de ATF olie niet langer dan 8-10 jaar te gebruiken.

Maar alle adviezen zijn 'gemiddelden', en zitten aan de veilige kant, dat geldt ook voor de gehanteerde termijnen voor verversing van de motorolie.
Quote
Bofkont
Goede keusthumbs up
Zou leuk zijn om je ervaringen te lezen als je geweest bent.

Beste Mensen,

Afgelopen week ben ik met de A6 naar ZF in Delfgauw geweest.
Ik ben tevreden: het kost wel heel wat (500 incl. BTW) maar ze gaan zover ik kon zien zeer grondig en netjes te werk, en de bak schakelt weer uitstekend (overigens had ik daar nauwelijks klachten over).
Voor 50 Euro extra pakken ze ook de overige differentiëlen mee (Quattro).

Aan ZF Dortmund kan volgens mij niemand tippen, als ik alle recensies zo lees, maar ZF NL is volgens mij een prima alternatief als je minder ver weg wil.

Vriendelijke groet,
Bas
Ik was de link kwijt, maar hij is weer boven water.

Een mooie fotorapportage van ZF Dortmund, waaruit blijkt, dat ook de nodige "Verschleißteile" worden vervangen.

Voor @Audi A6 Avant 4.2 V8

Hier een overzicht uit 2010, waaruit blijkt, dat de Lifeguard 6 in Audi's 6HP19A niet meer wordt gebruikt, maar de Lifeguard 6+.
Met een latere mod is dit de Lifeguard 8 geworden.

Mijn S60, 2.4 automaat, 2002, 318841 km!! Loopt als een klokje, las op het Volvo forum ook veel positiefs over Flushen, informeerde bij de dealer waar mijn auto in onderhoud is (ja nog steeds!), vroeg de chef werkplaats of er problemen waren met de automaat, nee, waarom dan wel? Als iets goed loopt, afblijven! Ik had ook al vaker bij de diverse monteurs geïnformeerd naar olie verversen, als u dat graag wilt, oké, doen we dat, maar hoeft niet. Zit overigens nog steeds dezelfde olie in, ik las o.a. dat er vocht in die olie zou komen, waar komt dat vocht vandaan bij een volledig gesloten bak? Ik heb op het forum wel eens de indruk dat het de bedrijven zelf zijn die, onder het mom van forumlid/ Volvo rijder dat zo goede ervaringen daar mee heeft, verkapte reclame maakt. Maar ondanks dat er al diverse malen naar gevraagd is door leden, nog steeds geen antwoord wat het kost, em garantie op het resultaat.
Quote
Hans Roolant
Mijn S60, 2.4 automaat, 2002, 318841 km!! Loopt als een klokje, las op het Volvo forum ook veel positiefs over Flushen, informeerde bij de dealer waar mijn auto in onderhoud is (ja nog steeds!), vroeg de chef werkplaats of er problemen waren met de automaat, nee, waarom dan wel? Als iets goed loopt, afblijven! Ik had ook al vaker bij de diverse monteurs geïnformeerd naar olie verversen, als u dat graag wilt, oké, doen we dat, maar hoeft niet. Zit overigens nog steeds dezelfde olie in, ik las o.a. dat er vocht in die olie zou komen, waar komt dat vocht vandaan bij een volledig gesloten bak? Ik heb op het forum wel eens de indruk dat het de bedrijven zelf zijn die, onder het mom van forumlid/ Volvo rijder dat zo goede ervaringen daar mee heeft, verkapte reclame maakt.Maar ondanks dat er al diverse malen naar gevraagd is door leden, nog steeds geen antwoord wat het kost, em garantie op het resultaat.

Als je mij bedoelt met
Quote

? Ik heb op het forum wel eens de indruk dat het de bedrijven zelf zijn die, onder het mom van forumlid/ Volvo rijder dat zo goede ervaringen daar mee heeft, verkapte reclame maakt.
dan moet ik je teleurstellen. Verder is de laatste post in dit topic inmiddels 4jr geleden geplaatst en zijn de antwoorden op je vragen gewoon hierboven te vinden.
Quote
Hans Roolant
Mijn S60, 2.4 automaat, 2002, 318841 km!! Loopt als een klokje, las op het Volvo forum ook veel positiefs over Flushen, informeerde bij de dealer waar mijn auto in onderhoud is (ja nog steeds!), vroeg de chef werkplaats of er problemen waren met de automaat, nee, waarom dan wel? Als iets goed loopt, afblijven! Ik had ook al vaker bij de diverse monteurs geïnformeerd naar olie verversen, als u dat graag wilt, oké, doen we dat, maar hoeft niet. Zit overigens nog steeds dezelfde olie in, ik las o.a. dat er vocht in die olie zou komen, waar komt dat vocht vandaan bij een volledig gesloten bak? Ik heb op het forum wel eens de indruk dat het de bedrijven zelf zijn die, onder het mom van forumlid/ Volvo rijder dat zo goede ervaringen daar mee heeft, verkapte reclame maakt. Maar ondanks dat er al diverse malen naar gevraagd is door leden, nog steeds geen antwoord wat het kost, em garantie op het resultaat.

Inderdaad! Bougies vervangen, motorolie en filter vervangen doe ik ook nooit, want mijn auto loopt gewoon goed. Het is allemaal een truc van de autobedrijven!!










Dit is met enig sarcasme geschreven..
Wat is dat toch de laatste tijd dat er prehistorische topics worden gereanimeerd?confused smiley
Geen idee maar als je dan toch de moeite neemt, kom dan niet met dergelijk dom geløl aan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.