Zijn er auto's die automatisch remmen en accelereren in files?

Gepost door Sjeefr 
Binnenkort start ik een nieuwe functie waarbij ik véél kilometers op de weg mag gaan maken. Nu valt het in deze coronaperiode nog wel mee, maar als de files straks écht weer terugkomen, zal ik toch veel tijd in de file moeten gaan doorbrengen. Nu krijg ik bij deze baan een leaseauto naar keuze (max cat.prijs €50K) en vroeg ik mij af of er auto's zijn die automatisch remmen en accelereren in files. Je hebt natuurlijk adaptive cruise control, maar (ik ben een auto-leek) werkt dat lijkt mij niet voor files (c.q. 30km/h > 0 > 10 > 30 > 0 > etc.).

Met uitzondering van Tesla met Autopilot, zijn er andere auto's die automatisch remmen en accelereren in files? Nu was ik niet van plan een krantje te gaan lezen, maar als ik die file-ergenissen wat kan beperken door een auto te kiezen die voor mij in ieder geval het 0-10-0km/h stuk kan overnemen, zou dat geweldig zijn. Nu weet ik alleen niet of zoiets al bestaat smiling smiley

Op dit moment kijk ik vooral naar de Kia EV6, indien relevant smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2022 20:59 door Sjeefr.
Bij veel automaten met ACC werkt dat tot stilstand. Bij sommige merken heet zoiets ook wel 'file assistent' dacht ik.
Volvo V60 met Auto Pilot Assist, die stuurt ook nog zelf mits er een goede wegmarkering is en dit tot Max. 130 km/h. De adaptieve CC gaat tot 200+ maar of je dat wil is iets anders.
Barri
Bij veel automaten met ACC werkt dat tot stilstand. Bij sommige merken heet zoiets ook wel 'file assistent' dacht ik.
Een Insignia met automaat en ACC doet dat ook. Zonder automaat wordt het onder de ongeveer 30km/u uitgeschakeld. Daarboven werkt het ook gewoon, je kunt ook gewoon schakelen aangezien de ACC actief blijft tijdens schakelen. De auto geeft aanwijzingen als hij vind dat je moet schakelen.