Zijn er auto's die automatisch remmen en accelereren in files?

Gepost door Sjeefr 
Binnenkort start ik een nieuwe functie waarbij ik véél kilometers op de weg mag gaan maken. Nu valt het in deze coronaperiode nog wel mee, maar als de files straks écht weer terugkomen, zal ik toch veel tijd in de file moeten gaan doorbrengen. Nu krijg ik bij deze baan een leaseauto naar keuze (max cat.prijs €50K) en vroeg ik mij af of er auto's zijn die automatisch remmen en accelereren in files. Je hebt natuurlijk adaptive cruise control, maar (ik ben een auto-leek) werkt dat lijkt mij niet voor files (c.q. 30km/h > 0 > 10 > 30 > 0 > etc.).

Met uitzondering van Tesla met Autopilot, zijn er andere auto's die automatisch remmen en accelereren in files? Nu was ik niet van plan een krantje te gaan lezen, maar als ik die file-ergenissen wat kan beperken door een auto te kiezen die voor mij in ieder geval het 0-10-0km/h stuk kan overnemen, zou dat geweldig zijn. Nu weet ik alleen niet of zoiets al bestaat smiling smiley

Op dit moment kijk ik vooral naar de Kia EV6, indien relevant smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2022 20:59 door Sjeefr.
Bij veel automaten met ACC werkt dat tot stilstand. Bij sommige merken heet zoiets ook wel 'file assistent' dacht ik.
Volvo V60 met Auto Pilot Assist, die stuurt ook nog zelf mits er een goede wegmarkering is en dit tot Max. 130 km/h. De adaptieve CC gaat tot 200+ maar of je dat wil is iets anders.
Barri
Bij veel automaten met ACC werkt dat tot stilstand. Bij sommige merken heet zoiets ook wel 'file assistent' dacht ik.
Een Insignia met automaat en ACC doet dat ook. Zonder automaat wordt het onder de ongeveer 30km/u uitgeschakeld. Daarboven werkt het ook gewoon, je kunt ook gewoon schakelen aangezien de ACC actief blijft tijdens schakelen. De auto geeft aanwijzingen als hij vind dat je moet schakelen.
Zoals je zelf al aangeeft heeft Tesla dit dus ook, de Model 3 heeft dit kunstje goed onder de knie, blijft ook netjes bijsturen wanneer nodig etc. Dit krijg je al bij de basis autopilot, geen full self driving pakket nodig.
In onze Kia Niro HEV 2019 werkt dit behoorlijk goed. ACC werkt tot stilstand. Indien verkeer binnen 5 seconden weer rijdt dan vertrekt de auto automatisch, anders verschijnt een melding in het display en volstaat een druk op de ACC knop om weer te vertrekken. Dit geeft naast de follow lane functie een heel aardige Level 2 autonomie ervaring. Het is iig veel rustgevender rijden dan voorheen met een handbak en reguliere cruise control.
De meeste merken hebben zoals hierboven genoemd wel een actieve cruise control met stop&go of 'traffic assistant', of hoe ze het ook noemen. Aangezien jij naar een Kia kijkt, ik heb dit uitgeprobeerd op een Ceed. Werkte prima, je moet alleen wel altijd zelf even een tikje op het gaspedaal geven om weer te gaan rijden (edit: Kennelijk hoeft dat niet als ik de reactie hierboven lees, heb ik het verkeerd onthouden), en het reageert wat slomer en houdt meer afstand dan je zelf zou doen.

Ik zit even te kijken naar de standaarduitrusting van de EV6, daar wordt het niet expliciet vermeld maar daar zit altijd Adaptieve cruise control op, wat Kia SCC noemt, en volgens mij heeft die een stop & go functie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2022 14:37 door DeeTwee.
Op BMWs met ACC zit dit al een jaar of 12. Je moet dan wel na 4 seconde stil staan een beetje gas geven of op een stuurknop drukken.

Voorheen waren de echte systemen met een radar in de gril. Goedkopere modellen doen het tegenwoordig met een camera in de ruit. Ik denk dat radar nog steeds de betere variant is. Dat zijn dan vaak die verschillen tussen Mercedes/BMW (de grotere modellen) enerzijds en Kia/Peugeot/VAG anderzijds.

Bij veel rijden zou ik zeker eens een Mercedes C klasse proberen en dan juist geen sportonderstel met zeer grote velgen.
V0RQ
Voorheen waren de echte systemen met een radar in de gril. Goedkopere modellen doen het tegenwoordig met een camera in de ruit. Ik denk dat radar nog steeds de betere variant is. Dat zijn dan vaak die verschillen tussen Mercedes/BMW (de grotere modellen) enerzijds en Kia/Peugeot/VAG anderzijds.

Dat verdient wat nuance. Veruit de meeste adaptieve cruisecontroles werken met een radar. Logisch ook: die meet afstand en doet niets anders dan dat. Een camera kan vervolgens gebruikt worden om het beeld verder 'in te kleuren'. Lane keeping assist maakt bijvoorbeeld gebruik van de camera.

De 'goedkopere' merken die je aanhaalt hebben altijd een radar voor de adaptieve cruise control. Het is juist BMW dat op enkele modellen onder de 3 Serie (+ MINI) cameragebaseerde ACC leverde. Dat systeem weigerde regelmatig dienst bij fel tegenlicht of het uitrijden van een tunnel. Voor regulier filegebruik vormde dit geen belemmering, dat ging prima. Een i3 kwam zelfs met een specifieke file-assistent.

De Kia waar je naar kijkt zal prima aan je wensen voldoen. Maar ook een compacte Peugeot 208 met ACC of een VW Polo met dezelfde optie zullen doen wat je wilt.
Barri

De file assistent gaat volgens mij meer om het automatisch vast houden van de rem, bij stilstand.
Elco
V0RQ

Dat verdient wat nuance. Veruit de meeste adaptieve cruisecontroles werken met een radar. Logisch ook: die meet afstand en doet niets anders dan dat. Een camera kan vervolgens gebruikt worden om het beeld verder 'in te kleuren'. Lane keeping assist maakt bijvoorbeeld gebruik van de camera.
Het zou wel jammer zijn de radar alleen voor afstandsmeting te gebruiken terwijl die ook vrij simpel gebruikt kan worden om het snelheidsverschil te meten dmv het dopplereffect. Met het snelheidsverschil er bij kan de auto ook beslissen of die in moet grijpen.

Mijn auto negeert bijvoorbeeld een auto die voor mij in voegt maar een hogere snelheid heeft. Waar die normaal de afstand tot voorganger netjes vast houd, doet die niets als er iemand vlak voor mij invoegt die een hogere snelheid heeft.
EVV
...
Het zou wel jammer zijn de radar alleen voor afstandsmeting te gebruiken terwijl die ook vrij simpel gebruikt kan worden om het snelheidsverschil te meten dmv het dopplereffect. Met het snelheidsverschil er bij kan de auto ook beslissen of die in moet grijpen.

Mijn auto negeert bijvoorbeeld een auto die voor mij in voegt maar een hogere snelheid heeft. Waar die normaal de afstand tot voorganger netjes vast houd, doet die niets als er iemand vlak voor mij invoegt die een hogere snelheid heeft.

Als je 50 keer per seconde de afstand meet dan weet toch na 20ms ook het snelheidsverschil?

Maargoed ik kan er helemaal naast zitten en misschien doen ACC radars ook doppler.
(Voor een 360 graden luchtvaartradar is doppler toegevoegde waarde omdat je maar één keer per langere tijd, door het draaiende radar, een object meet)

@Elco, dankje voor de correctie, ik ging er vanuit dat alle kleinere auto's voor camerameting gingen.
De nieuwe Ford Kuga PHEV heeft een optie in de adaptieve cruisecontrol die dit kan. Ik moet zeggen, het werkt prima!
Ik gebruik de adaptieve cc met veel in de file, het systeem werkt feilloos. (V60)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.