Private vs zakelijke lease

Gepost door Patrick Mol 
Stel, ik heb een lease budget om een auto te leasen.
Maar ik kan ook een mobiliteitsbudget krijgen, wat ik zelf kan besteden.
Als ik dan via private lease zou leasen, dan betaal je geen bijtelling.
Volgens mij is dat financieel voordeliger.

Iemand deze opties overwogen ?
zo ja, waar heb je voor gekozen ?
Heb het ook wel eens naast elkaar gezet. Met PL heb je uiteraard geen bijtelling, maar moet je wel zelf de brandstofkosten betalen én ben je zelf contractant. Raak je je baan kwijt of (deels) je mobiliteitsbudget, of stap je over naar een baan zonder dat budget, je zit jaren vast aan je PL. Ook kan PL grote invloed hebben op je leencapaciteit, want heel dikke registratie bij het BKR.

Ook heb je bij zakelijk leasen vaak een veel hoger contractueel jaarkilometrage (bv standaard 30.000km ook al rij je minder), waar bij pl het vaak qua prijs omhoogschiet als je meer dan 10.000km per jaar wilt, of bijvoorbeeld een looptjd van 36 of 48 maanden. Bij zakelijk lease moet je ook goed kijken wat de regels bij je werkgever zijn als je bv na 2 jaar leasen je baan opzegt!!! Soms moet je de resttermijnen betalen of de auto overnemen...

Je zult dus ten eerste een eerlijk vergelijk moeten gaan uitrekenen en daarnaast bepalen wat jouw situatie/ levensfase het beste past. Niemand kan dat voor je betalen. Beide opties zijn kostbaar.

Even heel snel en globaal:

Een leuke c-segmenter kost je al gauw €400-500 private lease obv 15.000km/60 mnd + €180 brandstof = plm €600-700

Eenzelfde auto kost je je budget van zeg €850 bruto + bijtelling €250-300 netto (obv 22% bijtelling) = €650-700 netto

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2021 01:08 door GT86.
Dit zijn altijd zeer persoonlijke rekensommen.

Ruwweg: heb je je auto erg veel privé nodig, zeker een grotere auto, dan is via je baas leasen voordeliger, deze betaalt namelijk je brandstof en jij alleen bijtelling. Ook bij zeer stevig zakelijk gebruik wil je niet je zelf kosten krijgen.

Heb je een €300 per maand karretje nodig en tank je één keer per maand dan kan je aan private lease denken. Tanken betaal je zelf.

Heb je een stevige spaarpot, wil je echt voordelig uit zijn of heb je bijzondere wensen (4x4, cabrio, 300pk) dan koop natuurlijk zeer voordelig iets van €5k of zeer riant iets van €15k waarbij je prima uit de voeten kan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2021 01:14 door V0RQ.
Hangt ook af van het zakelijke lease contract. In het verleden kon je bij vertrek een auto achterlaten. Tegenwoordig verhalen veel werkgevers de boete voor het voortijdig beëindigen van het lease contract bij de ex werknemer. Die boete kan aardig in de papieren lopen.

Niet dat je weg wilt bij je werkgever, maar in 4 a 5 jaar van een lease contract kan er best wat wijzigingen.

Bij private lease of eigen auto heb je dat niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2021 08:39 door Erwin 1402253.
Krijg je naast mobiliteitsbudget nog km vergoeding? Dan kan private lease interessant zijn. Vooral als je privé niet veel rijdt. Maak je privé 15k km per jaar dan zou ik altijd zakelijk leasen.

Kopen is geen optie? Ik heb gekozen voor mobiliteitsvergoeding. Netto hou ik zo 7-750 per maand over. Daarnaast nog km vergoeding. Voor dat geld kan ik rijden wat ik zelf leuk vind. Nadeel: Je moet de auto wel voor financieren. Maar in 4 jaar hou ik netto 33600 salaris over. Daar kun je wel wat voor rijden. Privé rij ik overigens niet veel. Vrienden familie wonen allemaal dichtbij. Zakelijk rij ik meer maar ook allemaal in de buurt.
Erwin 1402253
Hangt ook af van het zakelijke lease contract. In het verleden kon je bij vertrek een auto achterlaten. (..)

Je bedoelt, denk ik, de autoregeling van de werkgever? De afspraken en voorwaarden die er aan het gebruik van een auto / mobiliteitsbudget van de zaak wordt gesteld.

Erwin 1402253
(..)
Niet dat je weg wilt bij je werkgever, maar in 4 a 5 jaar van een lease contract kan er best wat wijzigingen.

Bij private lease of eigen auto heb je dat niet.

Klopt, dat kan ook in je privé leven zo zijn.
Of, de werkgever verhuist, je krijgt een andere standplaats die verder weg is. Dus meer kilometers te rijden.. waardoor je misschien je private lease contract moet aanpassen. ?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik denk zelfs dat (grotere) werkgevers op termijn toch ook die autoregelingen gaan aanpassen wat betreft gebruik van de auto van de zaak ten opzichte van het (blijvende) thuiswerken voor een groep werknemers die daar de mogelijkheden toe hebben.

2 dagen thuis werken.. kan de auto van de zaak dan nog achteloos aan een ander gezinslid meegegeven worden om te voorzien in die mobiliteitsbehoefte?
Als je een auto koopt ben je denk ik het meest flexibel.

Tegenwoordig is het heel normaal dat de kosten van contractbreuk worden verhaald op de werknemer. Dit kan zomaar 5000 euro zijn. Ik heb al wat werkgevers gehad waar dit zo werkte.

Ik reed dan meestal met een short lease auto. Dan rijd je misschien onder je stand, maar wel zonder gezeur als je vertrekt.
Wat ook van belang is, is welk deel van het mobiliteitsbudget je netto uitbetaald krijgt. Het deel van 19 ct per zakelijke kilometer.
Het restant is gewoon belastbaar loon.
Dus stel je rijdt 1.000 km zakelijk in de maand, dan kan de werkgever 190 euro uit het budget netto uitbetalen. Over het restant wordt dan loonbelasting ingehouden.
Dit maakt ook uit voor wat in jouw specifieke situatie aantrekkelijk is.

Ik weet niet of het van toepassing is bij jou, maar stel dat je nog iets van kinderopvangtoeslag krijgt, dan verhoogd bijtelling jouw toetsingsinkomen., dus minder hoge toeslag.
Allemaal factoren die je door zou moeten rekenen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.