Citroen C1 kleur vraag

Gepost door Ron 3499207 
Hallo, ik wist niet precies onder welke categorie ik mijn vraag kon stellen dus heb het hier maar even geplaatst.

Mijn vraag is of er een verschil zit tussen de Emerald Metallic en de Blue Metallic? Om even mijn vraag toe te lichten:

Ik heb via private lease een Citroen C1 besteld en betaal een paar euro extra voor de kleur. Nou op de website heb ik Emerald Metallic gekozen, en het plaatje wat erbij zat was het donkergroen met een metallic look. Maar nu heb ik erachter aan gebeld en gevraagd naar de status en zij noemde ineens Metallic Blue als kleur. Heb toen aangegeven dat ik geen Metallic Blue had besteld maar een Emerald Metallic. Nou zeggen zij dat dit hetzelfde is. Maar Metallic Blue geeft mij de indruk dat het meer donkerblauw is dan donkergroen. Nou ben ik dus even in de war of de site het verkeerde plaatje heeft voorgeschoteld, of dat de dealer gewoon een verkeerde kleur heeft doorgegeven.

Heeft hier iemand/ of kent je iemand die de Emerald Metallic versie heeft, en is dit dan ook donkergroen? Of is het toch blauw?
Hier zie je toch duidelijk verschil tussen "Calvi Blue metallic" en "Emerald metallic".

[www.anwb.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2021 20:06 door Volt.
Dat dacht ik dus ook. Maar de dealer zegt toch dat het dezelfde kleur is. Daardoor ben ik wat gaan googlen om te kijken of ik daadwerkelijke foto's kan vinden van de Emerald Metallic (vind ik alleen voorbeeld plaatjes) vs de Blue Metallic. En daardoor alleen maar meer door de war gekomen haha. Zou verwachten dat er toch wel meer mensen rondrijden met de Emerald Metallic. Dus wou dat even gaan vergelijken, want de voorbeeld plaatjes lijken toch vaak anders dan de werkelijkheid.
Dan moet je de dealer maar naar de website van Citroën doorverwijzen: daarop staan beide kleuren netjes naast elkaar. In België is het Emerald/Emeraud zelfs de basiskleur en betaal je voor (Calvi)blauw een meerprijs.
Dus als je voor het Emerald wilt gaan, je niet laten afpoeieren met een smoes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2021 21:01 door iDS.
Op de C4 Cactus was ook zo'n groenachtig blauw leverbaar onder de naam Emerald Blue.

Lijkt me hetzelfde als dit:

En in de advertentie noemen ze het ook Emerald blauw metallic
Erg bedankt voor jullie input! Ben er nu dus ook wel van overtuigd dat zij nu een fout hebben gemaakt, en niet ik.
Wat gek, op die foto's is de C1 een stuk blauwer dan de afbeelding én dan de C4 Cactus.
Re: Citroen C1 kleur vraag
11-05-2021 20:39
Ik weet niet of ze bij de dealer zo'n kleurenstaal hebben, zo'n wand met alle leverbare kleuren. Misschien staan beide kleuren erop.
Ron 3499207
Erg bedankt voor jullie input! Ben er nu dus ook wel van overtuigd dat zij nu een fout hebben gemaakt, en niet ik.

Dat zou ik niet zo stellig durven beweren, immers sommige dealers noemen Emerald in advertenties ook blauw metallic.

Barri
Wat gek, op die foto's is de C1 een stuk blauwer dan de afbeelding én dan de C4 Cactus.

Hangt denk ik ook van de lichtinval en standpunt van fotograferen af. Als je verschillende advertenties/foto's bekijkt neigt het de ene keer meer naar groen, de andere keer naar blauw. Afbeeldingen in configuratoren wijken nogal eens af van de werkelijkheid en dat klopt in dit geval ook.
PBO
Ron 3499207

Dat zou ik niet zo stellig durven beweren, immers sommige dealers noemen Emerald in advertenties ook blauw metallic.

En hoe zou je de blauwe metaalkleur dan noemen, groen? nut smiley
Zoals eerder gemeld: beide kleuren staan naast elkaar in de configurator, Volt toont duidelijke afbeeldingen ervan.
Ik herinner me van in mijn jeugd een sketch van Henk Helsinck waarin hij het over het ontmantelen van een bom had en meldde dat zeker de groenachtig blauwe en blauwachtige groene voedingskabel niet verward mochten worden.

In dit geval is het kleurverschil zelfs voor daltonisten duidelijk, lijkt me.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2021 21:23 door iDS.
iDS
PBO
Ron 3499207

Zoals eerder gemeld: beide kleuren staan naast elkaar in de configurator, Volt toont duidelijke afbeeldingen ervan.
Ik herinner me van in mijn jeugd een sketch van Henk Helsinck waarin hij het over het ontmantelen van een bom had en meldde dat zeker de groenachtig blauwe en blauwachtige groene voedingskabel niet verward mochten worden.

Bakema.....thumbs up
iDS
PBO
Ron 3499207

Grapjas. Kijk eens naar advertenties en foto's van C1 in Emerald. Wordt in sommige dealeradvertenties gewoon aangeduid met blauw metallic. En dat is precies wat de dealer van TS ook zegt. Bij de C4 Cactus noemt Citroën het Emerald BLUE, wat qua kleurstelling sterk op dit Emerald lijkt en misschien ook wel dezelfde ís. Dus ik zou op dit moment nog niet zo stellig beweren dat de dealer fout zit. Misschien bedoelen ze beide gewoon hetzelfde en is het niks meer dan een Babylonische spraakverwarring.

iDS

Zoals gezegd, afbeeldingen in de configurator staat nogal eens een eindje van de werkelijkheid. Dat er zowel in configurator als in werkelijkheid een verschil in Emerald en Calvi zit lijkt me duidelijk maar beide kun je bestempelen als blauw metallic.
Kan de kleurcode niet worden achterhaald? Dat zou tenminste aan alle onduidelijkheden een einde kunnen maken.
Blauw metallic: [www.autowereld.nl]
Emerald metallic: <[www.nefkens.nl]ën-hilversum-new/> en [www.autobouwman.nl]

Inderdaad het kleurnummer als bevestiging vragen, want blijkbaar is er ook een andere tint blauw leverbaar.
PBO

Zoals gezegd, afbeeldingen in de configurator staat nogal eens een eindje van de werkelijkheid. Dat er zowel in configurator als in werkelijkheid een verschil in Emerald en Calvi zit lijkt me duidelijk maar beide kun je bestempelen als blauw metallic.

Emerald, of in het Nederlands smaragd, is een groene halfedelsteen.
Als daar het kenmerk blauw aan toegevoegd wordt, betekent dat dat het geen zuiver groen is, maar een blauwe nuance heeft. Dat maakt het nog geen blauwe metaalkleur.
iDS: dat zal allemaal best maar nogmaals: Citroen noemt het bij de C4 Cactus Emerald BLUE en in (sommige) dealer-advertenties van de C1 in Emerald staat BLAUW metallic. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?nut smiley
PBO
iDS: dat zal allemaal best maar nogmaals: Citroen noemt het bij de C4 Cactus Emerald BLUE en in (sommige) dealer-advertenties van de C1 in Emerald staat BLAUW metallic. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?nut smiley

Probleem is ook dat de RDW alleen maar signaalkleuren op kentekenbewijzen vermeldt. Als dat "blauw" is in plaats van "groen", zijn er dealers die dat overnemen bij het adverteren van occasions.
Update:

Ik heb foto's ontvangen van de auto die nu op me te wachten staat. Dus even ter verduidelijk weer wat mij wordt laten zien op de site vs wat het dan is..

Op de site:

Dit is de auto wat op me staat te wachten om gehaald te worden:

Als de plaatjes niet werken kan je de volgende link bekijken:
[imgur.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2021 13:28 door Ron 3499207.

Oef, da's wel een heel groot kleurverschil tussen configurator en irl. Ik zou ook verwacht hebben dat op basis van de naam 'Emerald' er meer groen in zou zitten. Nu ziet hij er gewoon blauw uit. Niet lelijk maar wel gek als je groen(ig) verwacht....
Best een verschil inderdaad. Maar beide zijn prima kleuren, me dunkt.
Wat vind je er zelf van?
Geen lelijke kleur inderdaad. Maar ook niet wat ik had verwacht. En idd met de naam Emerald Metallic had ik niet (puur)blauw verwacht. Maar ik weet ook dat zij in hun systeem Metallic Blue hebben aangegeven ondanks de leasemaatschappij en ik duidelijk Emerald Metallic hebben doorgegeven. Dus ik ben nu aan het twijfelen of ik maar gewoon eraan toegeef of dat ik er toch tegenin ga (want ik betaal er extra voor).

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2021 15:13 door Ron 3499207.
De vraag/opmerking neerleggen bij de LM kan altijd. Wellicht dat ze je tegemoetkomen in het schrappen van de 7 euro of halveren o.i.d. Nee heb je, ja kan je krijgen. Succes!
Denk dat het ook te maken heeft met (zon)lichtinval. Hieronder ziet het er al groener uit.

Toch een duidelijk verschil met het reguliere blauw metallic.

En misschien toont Emerald op foto's gewoon blauwer dan in het echt.
Dus je wou volgens de foto's een groene tweedeur met doppen en er staat een blauwe vierdeur met alu velgen voor je klaar?
Dat zou ik niet accepteren! angry smily

Neen, alle gekheid daar gelaten, dit lijkt me duidelijk een andere kleur dan bij bestelling bedoeld werd!
Is dit niet gewoon een van de voorwaarden Private Lease, dat de kleur kan afwijken van hetgeen aangevinkt?
Je hebt immers geen auto aangeschaft, de Lease maatschappij heeft een auto die jij gaat rijdenwinking smiley
Ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat de naam 'blue metallic' toch wel op iets anders wijst dan 'emerald metallic'.
Joop 5528328
Is dit niet gewoon een van de voorwaarden Private Lease, dat de kleur kan afwijken van hetgeen aangevinkt?
Je hebt immers geen auto aangeschaft, de Lease maatschappij heeft een auto die jij gaat rijdenwinking smiley

En extra betalen voor een kleur die je niet krijgt?
Extra betalen voor 'metallic lak' lijkt het me vooral.
Ik ken de kleine lettertjes niet. Private Lease is natuurlijk geen aanschaf, waar TS wel op lijkt te doelen...
Joop 5528328

Tegen betaling in de door jou gekozen uitvoering.
In tegenstelling tot zakelijk leasen betaald de berijder alles en mag verwachten dat de auto aan de afspraken voldoet.
Ron 3499207
Geen lelijke kleur inderdaad. Maar ook niet wat ik had verwacht. En idd met de naam Emerald Metallic had ik niet (puur)blauw verwacht. Maar ik weet ook dat zij in hun systeem Metallic Blue hebben aangegeven ondanks de leasemaatschappij en ik duidelijk Emerald Metallic hebben doorgegeven. Dus ik ben nu aan het twijfelen of ik maar gewoon eraan toegeef of dat ik er toch tegenin ga (want ik betaal er extra voor).

Wat is nu je probleem?

Beide kleuren zijn metallic, dus meerprijs per maand.

Of, is de meerprijs voor 'Emerald' meer dan die voor 'blauw metallic'.

Wil je een groene auto en geen blauwe?
Dan zal je ten eerste de auto niet moeten accepteren bij aflevering, dus NIET ervoor tekenen.
Kijk hoe de documenten zijn opgesteld en of en zo ja er duidelijk met kleurcodes is gewerkt. Hoe is dit in de officiële Citroën prijslijst gespecificeerd?
Ron 3499207

Uit nieuwsgierigheid; hoe is het afgelopen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.