Generator

Gepost door Don Yani 
Generator
13-04-2021 15:51
Hoeveel amp, volt en watt zou een generator moeten hebben om een auto van stroom te voorzien en hoeveel zou deze kosten, schatten jullie in?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-04-2021 16:29 door Don Yani.
Re: Generator
13-04-2021 16:45
Ik zeg dat je toch wel minimaal 2 keer de helft nodig hebt!

(wat meer informatie zou handig zijn)
13-04-2021 16:56
Ik heb 40 jaar in het autovak gezeten en ik begrijp de algemene vraag niet eens.
Er zou toch echt veel meer informatie moeten worden gegeven om een serieus antwoord op deze vraag te kunnen geven.
13-04-2021 17:02
Ik power mijn garage met een Honda EU3000is. Geeft stroom voor de verlichting, de stereo en laadt ook de batterijen van de hobbyvoertuigen bij, zelfs in fluistermode waarin je hem amper hoort draaien. Draait op een mix van Aspen 4T en E5 benzine.

Nieuwprijs gaat richting 2.700€ hier, in occasie zowat de helft, maar degene die te koop komen zijn meestal snel weg wegens populair in de campeer / RV wereld.
13-04-2021 17:38
ScaniaV8
Ik heb 40 jaar in het autovak gezeten en ik begrijp de algemene vraag niet eens.
Er zou toch echt veel meer informatie moeten worden gegeven om een serieus antwoord op deze vraag te kunnen geven.
Bedankt voor jullie antwoorden. Wat ik bedoel is het volgende: stel dat een elektrische op een generator moest werken, hoeveel zou de generator dan kosten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-04-2021 18:04 door Don Yani.
13-04-2021 18:05
Don Yani
ScaniaV8
Bedankt voor jullie antwoorden. Wat ik bedoel is het volgende: stel dat een elektrische op een generator moest werken, hoeveel zou die dan kosten?
Kan je de maximale laadstroom in de auto instellen? Dan kan je een willekeurige generator nemen en de maximale uitgangsstroom als maximale laadstroom instellen. Anders een 16 ampère zoeken aangezien gaat gelijk is aan een standaard stopcontact. Maar misschien is het beter een iets zwaardere te hebben omdat hij anders continue maximaal moet leveren.
Geen idee wat zoiets gaat kosten maar het zal altijd duurder zijn dan opladen in een normaal stopcontact.
13-04-2021 20:53
En dan met een aanhangertje achter de Tesla hangen big smile smiley je moet toch wat als je op 7-hoog woont maar tóch graag die lage bijtelling wilt houden thumbs up
15-04-2021 07:39
Een normale laadpaal is vaak 22Kw.

Zadelsnuiver
En dan met een aanhangertje achter de Tesla hangen big smile smiley je moet toch wat als je op 7-hoog woont maar tóch graag die lage bijtelling wilt houden thumbs up

In een woonwijk is een generator uren laten draaien geen optie. Dat geeft gegarandeerd gezever over stank en herrie, vooral omdat generatoren niet zo schoon hoeven te zijn als automotoren.

De lokale stadsbus-reddingsdienst gebruikt hiervoor een dieselbusje met dieselgenerator hoewel de diensten tegenwoordig zodanig zijn dat ze vrijwel nooit meer stranden.
Als je werkelijk 7-hoog woont, is een deugdelijk verlengsnoer over het balkon misschien nog de beste optie.
Als je een boerenbedrijf hebt, is een generator op rode diesel een goed alternatief, hoewel ik ook een boer ken die met 100 zonnepaneeltjes op de stallen werkt. Dat is de dure optie maar ook de schonere.

Het kan echter wel: aanhanger om op te laden

P.s.
Ik meen dat laden en tegelijkertijd rijden GEEN optie is bij elektrische auto's. Misschien is het zelfs verboden.
12-08-2021 14:51
Hi Don Yani,

In je laatste topic heb je een briljant idee dat je niet kwijt wilt. Ik zal hier nog even een antwoord geven zodat je je ontwerp kan bijschaven.

Een kleine auto die 100km/u rijdt moet toch echt wel zo'n 50pk continu leveren. Het kan vast met minder maar je zit ook aan omstandigheden als wind, regen, bagage, passagiers, elektrische verbruikers, hellingen en de normen voor een vervoersmiddel vast. Zo denk ik niet dat je een vederlichte auto op racefietswielen gekeurd krijgt voor de openbare weg en al zou dat lukken dan is het misschien voor 1 persoon.

50pk = ongeveer 35kW. Laten we eens zoeken op 30kW, vaak zie je de term kVA bij generatoren:

Deze weegt 1280kg en kost zeker €15000

Het kan subtieler:

850kg.

Wat is nou het probleem bij deze aanpak: Doordat je behoorlijk veel vermogen (30kW) moet omzetten van brandstof naar beweging en vervolgens weer naar elektriciteit en dan weer naar beweging zet je dus eigenlijk gewoon twee motoren in serie. De generatormotor drijft de generator ('dynamo' aan) en die moet vervolgens weer de elektromotor van de EV aandrijven. Dat gaat altijd met verlies en bovendien die generator en elektromotor hebben ook nog eens gewicht dus om het hele voertuig voort te duwen wordt het ook nog eens minder efficient dan gewoon een benzinemotortje.

In de praktijk hebben auto's natuurlijk 80 - 200 kW. Een grote SUV die 160 km/u rijdt heeft natuurlijk veel meer vermogen.

Deze kost $78000:

In grote schepen wordt het principe van de generator naar elektromotor wel toegepast, gewicht is daar minder van belang, efficientie ook niet echt, maar ze winnen wel op het onderhoud en betrouwbaarheid. Je kan bijvoorbeeld 4 aparte generatoren laten werken, als er één uitvalt dan kunnen er 3 verder. Je hoeft ook geen complexe zware assen tussen de (reserve) motoren en schroef te plaatsen. Ook bij een kapotte elektromotor is er winst: er kan een reserve aan boord worden gehouden. In de haven kan vervolgens een defecte generator of elektromotor redelijk eenvoudig worden uitgewisseld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2021 14:55 door V0RQ.
12-08-2021 23:48
iDS
YOUTUBE
Lol, erg in scène gezet en waarschijnlijk 4 - 6 uur laden voor 100km rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2021 13:35 door V0RQ.
13-08-2021 11:23
Ik had ooit professioneel weleens te maken met uitvinders die hun idee kwamen pitchen. Er kwam maar 1 echt goed idee tussendoor alleen wist de uitvinder het niet goed in patent te maken (ipv het systeem te patenteren wilde hij het algoritme in patent vatten terwijl dat vrij basis regeltechniek was met wat calibratie) en daarmee ook niet te vermarkten. Alle andere uitvinders....

Ik herinner me een discussie met een uitvinder van watergas als brandstof. Maar het was iets heel anders dan waterdamp of waterstof... 15 minuten middelbare school scheikunde verder en het bleek inderdaad waterstof te zijn big smile smiley

Op een technisch forum loopt er op het moment een discussie om een moderne aandrijflijn te maken met gebruik van stoom en warmtepompen om zo de accu te vervangen. In theorie heeft een stoommachine namelijk een zeer hoge efficientie. Het idee is ontstaan omdat het idee van een lithium accu ze niet zo aanstond. Prachtig om te zien hoe de uitvinder alle argumenten negeert van ingenieurs uit allerlei vakgebieden
1) Lithium komt in grote hoeveelheden voor. Echt gigantische hoeveelheden zelfs. En de winning vraagt niet eens dat er een mijn gegraven hoeft te worden.
2) Lithium is nu al een factor 1000 goedkoper dan de belangrijke materialen voor een katalysator of een waterstof brandstofcel (bv Paladium)
3) Een accu hoeft niet eens gemaakt te worden met Lithium; genoeg alternatieven
4) Een vat met stoom/heet water als accu is een gigantisch gevaar. Benzine is al levensgevaarlijk maar dat kan tenminste in vloeibare vorm niet zoveel kwaad en daar zijn we gewend aan en het staat niet onder druk. Een accu mag dan moeilijk te blussen zijn; het geeft geen grote brand en is erg moeilijk in de brand te krijgen en nog moeilijk om te laten ontploffen
5) Als er iets snel vervliegt is het warmte.... een stoomvat zou nog sneller energie inhoud verliezen als een waterstoftank (ja die lekken ook langzaam leeg aangezien waterstof een kleiner atoom is dan welk materiaal dan ook).

En zo waren er nog 10 argumenten waarom een accu (met of zonder Lithium) nu eenmaal echt beter is en een leuk theoretisch idee simpel niet in de werkelijkheid kan bestaan. Maar laat de uitvinder dat vooral niet horen.

Uitvinders en eigenwijze mensen hebben we nodig. Maar het zou fijn zijn als ze begrepen welk probleem ze wilden oplossen.
13-08-2021 12:05
Het bekende cirkeltje.... voor elk probleem is wel een oplossing te vinden, en voor elke oplossing is wel weer een probleem te vinden.
Ik vind het wel leuk om nieuwe ideeën aan te horen, en dan met name van de personen die eigenlijk nog niet gehinderd worden door enige vorm van kennis uit de praktijk.
Vaak is het een lachertje maar zo heel af en toe komt er ook wel eens een ideetje naar boven wat best wel de moeite waard is om nader te onderzoeken.... soms is het zelfs zo simpel dat je er als vastgeroeste vakidioot al vele jaren compleet aan voorbij bent gegaan.

Vroeger hadden we de stripverhaaltjes van Guust Flater, die had op z'n eigen manier ook overal wel een oplossing voor.... ik heb ook enkele jaren zo'n vergelijkbaar figuur in m'n bedrijf gehad, heeft naast een hoop onzin en veel humor toch ook wel enkele praktische dingen opgeleverd.
13-08-2021 12:15
Ik moest vooral denken aan Rube Goldberg strips:

[nl.wikipedia.org]

18-08-2021 17:46
Aanmelden en reclame maken? Doei!

Ivanov
AutoWeek Moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-08-2021 17:50 door Ivanov.
18-08-2021 19:44
rke
Een normale laadpaal is vaak 22Kw.

Zadelsnuiver

Als je een boerenbedrijf hebt, is een generator op rode diesel een goed alternatief, hoewel ik ook een boer ken die met 100 zonnepaneeltjes op de stallen werkt. Dat is de dure optie maar ook de schonere.

euhh dat is wel erg lang geleden hoor, sinds een aantal jaren mogen boeren geen rode diesel meer hebben dat is alleen nog voor de hobbybootjes en de scheepvaart verkrijgbaar. Boeren mogen netjes betalen voor de gewone diesel, maar dat zijn gewoon bedrijfs kostten dus maakt dat niet zoveel uit

P.s.
Ik meen dat laden en tegelijkertijd rijden GEEN optie is bij elektrische auto's. Misschien is het zelfs verboden.
18-08-2021 19:55
Komt er nog een technisch probleem bij : niet alle generatoren leveren een constante spanning en daar moet de regel unit van je accu wel mee om kunnen gaan. Niet alle generatoren zijn bv geschikt voor een tig / mig/mag lasapparaat.

Maar ik weet in Papendrecht nog wel een zeer grote leverancier te zitten die nog wel wat generatoren "over " heeft... Moet je wel een stevige gas aansluiting hebben want ze trekken 1 miljoen kuub aardgas per jaar weg gemiddelddrinking smiley maar dan kun je wel wat lampjes laten branden. Bijkomend voordeel is wel dat je voor een grootverbruikers gas aansluiting nog wel vergunning krijgt. Ze zijn er ook in de lease, kostten toen iets van 15 euro per draai uur ex gas, wel met service want ze gingen nogal eens kapot en ze staan in een grote zeecontainer dus redelijk geluidsdicht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.