Fietsenrek

Gepost door MCW 
Fietsenrek
21-03-2021 21:50
Ik heb zelf (nog) geen auto maar ik fiets wel heel veel. Maar als ik eens een auto zou hebben dan wil ik er beslist een trekhaak op zodat ik mijn fiets makkelijk mee kan nemen. Mijn moeder is gewoon een fitte vrouw en fietst ook veel maar niet erg sterk en heeft ook wat last van artrose. Een fietsenrek erop zetten is zwaar (laatste keer heeft een spier erdoor verrekt) en ze heeft daar eigenlijk altijd hulp bij nodig van de buurman. Maar in mijn geval zou ik het ook vervelend vinden om elke keer met zo'n ding te rommelen.

Zijn er tegenwoordig niet wat handigere (en lichtere) opties? Heb zelf wel mijn (tour)fiets achterin een Clio kunnen proppen maar moest voorwiel er wel af en het was zo krap dat voorspatbord omboog en afbrak. Ook is het in en uit halen niet erg bevordelijk voor het interieur van je auto qua evt beschadigingen.
Re: Fietsenrek
21-03-2021 21:55

Daar past de batavus gewoon helemaal in drinking smiley
21-03-2021 21:59
BTW zijn alles mazda's weg? Paar maanden geleden zag ik in de boston regio een mazda rx4, gaaf ding was dat.
21-03-2021 22:01
Ik heb een fietsenrek waar ik 2 elektrische fietsen op kwijt kan. Die til ik met 1 hand op en zet hem vast met mijn andere hand. En inmiddels ben ik in de 60 dus zo sterk als vroeger ben ik niet meer. Er zijn er ook voor 1 fiets dan moet het toch te doen zijn?

Hoe ko.t het trouwens dat zo'n autofiel als jij geen auto hebt? Just curious nut smiley
21-03-2021 22:10
Vorige model Corsa kopen, met een (optioneel) ingebouwd uitschuifbaar fietsenrek.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-03-2021 22:11 door 929V6.
21-03-2021 22:15
^^^ of Zafira. die heb 'm ook, zag ik vorige week bij toeval. (nooit eerder gezien, zal dus een exclusieve optie zijn.. want de meesten zullen er de mogelijkheid van een trekhaak monteren er niet voor hebben willen opgeven. )

Alternatief:

[www.mijnautoonderdelen.nl]
21-03-2021 22:19
Ik heb onlangs een Uebler fietsendrager gekocht. Niet goedkoop, maar wel eenvoudig te monteren en niet zwaar. En compact op te bergen.
21-03-2021 22:22
Jammer dat ze daar zijn mee gestopt.

BTW zijn alles mazda's weg? Paar maanden geleden zag ik in de boston regio een mazda rx4, gaaf ding was dat.

Alle Mazda's?confused smiley

Die til ik met 1 hand op en zet hem vast met mijn andere hand. En inmiddels ben ik in de 60 dus zo sterk als vroeger ben ik niet meer.

Voorbeelden van lichte en makkelijke rekken?

Hoe ko.t het trouwens dat zo'n autofiel als jij geen auto hebt? Just curious

- nooit nodig gehad (heb altijd in dezelfde stad gewerkt als waar ik woonde)
- zonde van het geld (betaal liever meer huur voor een fijn huis)
- zonde voor het milieu
21-03-2021 22:29

Alternatief:

Die heb je er vaak wel bij idd. Gaat meer over het gewicht van de fietsenrek dan over de fiets zelf. Dat valt meestal nog wel mee.
21-03-2021 22:33
- Ingebouwde fietsdrager (sommige opels), gewoon er uit schuiven.
- Een lichte kopen Uebler maakt ze rond 12 - 13KG, de I21 of X21 s, kantelbaar (kom je bij de bagage bak) en zijn ook nog super compact op te vouwen.
- Veelzijdig: Westfalia BC60,70,80, Bikelander. Ook kantelbaar, compact op te vouwen, goedkoper, stuk zwaarder, maar je kan hem uitbreider met een 3de fiets, bagage platform, skidrager of bagagebak
- Nog veel lichter, maar veel minder gebruiksvriendelijke: pro-user briljant (ook onder ANWB huismerk verkocht).
- Als de fiets optillen het probleem is, kan je een fietsgoot kopen.
- Er bestaan een fietsdrager met lift: Pro-user diamant bike lift (maar de fietsendrager zelf is héél zwaar.
22-03-2021 12:09
Wij hadden thuis vroeger een fietsendrager met drie gootjes. Dat was erg makkelijk; je tilt je fiets erop en hij staat. Bij veel dragers moet ie precies goed staan, moet je 'm weer optillen om de trappers te draaien, etcetera.
Daarnaast hebben de meeste nieuwe dragers geen separate steun aan de trekhaak. Dat is makkelijk, maar je moet de drager dan wel extra ondersteunen als je 'm vastdraait om ervoor te zorgen dat ie recht komt te zitten.
22-03-2021 12:45
Barri
Daarnaast hebben de meeste nieuwe dragers geen separate steun aan de trekhaak. Dat is makkelijk, maar je moet de drager dan wel extra ondersteunen als je 'm vastdraait om ervoor te zorgen dat ie recht komt te zitten.

Tegenwoordig is het vaak gewoon hendel open, fietsdrager op de trekhaak laten zakken en hendel omlaag. (Uebler, Pro-user, thule, westfalia) Eventueel is de fietsendrager zelf de hendel. (Uebler i series, Yakima, beperkte oude modellen van spinder)
22-03-2021 15:04
Zo'n knijper weegt vrijwel niks...

22-03-2021 15:09

Bij veel dragers moet ie precies goed staan, moet je 'm weer optillen om de trappers te draaien, etcetera.

Dat is idd zo met de huidige van mijn moeder. Ik ben vrij sterk maar ik vind het nog altijd wel veel gedoe

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

ps janneman, vandaag te horen gekregen dat ik nieuw werk heb. Nu in een plaatsje 14 km verder. Dus gewoon fietsen (hooguit een elektrische fiets aanschaffen) drinking smiley
...maar ook daarbij moet je nog steeds je fiets optillen, die zal over het algemeen toch zwaarder zijn dan een drager. Ze zijn inderdaad wel makkelijk in gebruik (en eventueel gewoon los in de kofferbak te gooien), wel even een losse lichtbalk met kentekenplaathouder er bij aanschaffen.
22-03-2021 15:21
MCW

vandaag te horen gekregen dat ik nieuw werk heb. Nu in een plaatsje 14 km verder. Dus gewoon fietsen (hooguit een elektrische fiets aanschaffen) drinking smiley

Proficiat! 14 KM hoeft toch niet per se elektrisch afgelegd te worden? Maar je probeert het in ieder geval eerst met de normale fiets (ik fietste vroeger 2 x 29 km voor een retourtje naar en van mijn werk (niet elektrisch).
22-03-2021 15:31
Dankje! Ik fiets makkelijk 70/90 km op een dag maar dat is als het droog is en ik altijd check waar de wind vandaan komt en hoe hard. Als je met zware tegenwind 14 km moet fietsen voor 7:00 dan ben je al kapot voor je aan je werkdag begint. Vandaar.
22-03-2021 15:32
Leon in zn Fiesta
...maar ook daarbij moet je nog steeds je fiets optillen, die zal over het algemeen toch zwaarder zijn dan een drager. Ze zijn inderdaad wel makkelijk in gebruik (en eventueel gewoon los in de kofferbak te gooien), wel even een losse lichtbalk met kentekenplaathouder er bij aanschaffen.

En iets waarmee de fiets blijft zitten smiling smiley
22-03-2021 16:57
Ik heb sinds kort een trekhaak op mij auto laten monteren waarbij ik bewust voor een fietsendrager heb gekozen die juist iets zwaarder is dan normaal.
(er zit meer ijzer in dan aluminium)
De reden hiervoor is dat de belasting daarmee dan ook iets stabieler is dan met een ander soort exemplaar.
Er gaan twee e-Bikes mee die elk zonder accu 17 kg wegen.
Om de drager naar mijn auto te vervoeren heb ik een hondje gekocht waardoor ik die probleemloos op de trekhaak kan tillen.
De fietsen elk 17 kg til ik er vanaf recht achter rustig op de rails, dat is goed te doen met een beetje zelf overleg!
Na het vast zetten extra gebruik van een aantal spanbanden en het staat als een huis.
Om mogelijke beschadigingen aan de achterklep te voorkomen doe ik deze handeling alleen, je kan dit uiteraard ook met zijn 2 een doen.

S6
22-03-2021 17:06
@BRG : moet je nog wel een lichtbalk met nummerbord erop hangen. Ik kan je uit ervaring ook zeggen dat een herenfiets er wat makkelijker op past dan een damesmodel.
MCW
Leon in zn Fiesta

En iets waarmee de fiets blijft zitten smiling smiley
Uiteraard, daar zijn ook allerlei oplossingen voor in de handel. Ik heb er zelf een aantal riempjes bij (volgens mij is het leer) waarmee je de fiets aan de drager kan koppelen. Aanvullend daarop gebruik ik zelf ook een bagagespin om het voorwiel een beetje te fixeren. Op die manier voorkom je dat het stuur steeds heen en weer klappert door de wind en je mogelijk je fiets en/of auto daardoor beschadigd. Voordeel van een bagagespin is dat deze flexibel is en je dus niet je hele fiets uit het gareel trekt.

Zoals terecht opgemerkt, met herenfietsen werkt zo'n drager doorgaans prima, bij damesfietsen is het even beetje passen soms door het ontbreken van de tussenstang. Voordeel is trouwens wel dat je (beetje afhankelijk van de fiets wellicht) de fiets vaak wel in twee etappes kan opladen. Eerst de achterkant ophangen nabij het zadel, daarna de voorkant (op een willekeurig deel van het frame). Dat vergt mogelijk eerst wat oefening, maar is vooral een kwestie van doen eigenlijk. Eventueel eerst even met een persoon extra doen om de controle te houden.

Edit: formeel kunnen er twee fietsen op waarschijnlijk, maar ik vind dat zelf nooit zo'n topidee. Je hebt er dan een behoorlijk gewicht aan hangen, bovendien hangen de fietsen dan tegen elkaar aan. Als je zuinig bent op je spul dan zou ik me hierbij beperken tot één fiets.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2021 10:25 door Leon in zn Fiesta.
als optie fiets in de auto ook nog niet is uitgesloten, wellicht een personenuitvoering van een bestal auto nog een idee.

Misschien kom je al heel ver met de drieling nemo, bipper of Fiorino of hoe die dingen hoe heten als personen uitvoering. Bij het ene merkt heeft die zelfde naam en bij de andere weer niet.

Maar misschien past de fiets zelfs nog wel in een Toyota yaris verso.

Maar in een besteluitvoering met de bank plat van een berlingo, caddy gaat het zeker wel passen.

of een klein slagje groter de Nissan Evalia
24-03-2021 22:31
Mijn vader kocht een Tourneo Courier, want daar past een fiets in. Hoevaak heeft ie dat gedaan? Nooit big smile smiley
Het fietsenrek erop is veel makkelijker.
25-03-2021 00:03
Busje kopen gaat mij een stap te ver grinning smiley
MCW

Een sw uitvoering van de clio, wellicht dat je fiets dan niet beschadigd smiling bouncing smiley
25-03-2021 01:02
MCW

Voor 24 uur per dag mrb betalen en dan nog gaan fietsen gaat mij een stap te ver.grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.