Wisselen van leaseauto of niet ? VW Golf, Mercedes A200

Gepost door Patrick Mol 
Goedemiddag,
Ik ben een leek op autogebied en heb een vraagje die jullie wellicht eenvoudig kunnen beantwoorden.

Even een stukje achtergrond informatie:
Sinds jaar en dag rijd ik een station wagen, van de types: Astra, Megane, 308SW. Dit altijd naar volle tevredenheid. Helaas moest de 308 vanwege de leeftijd eruit en rijd ik nu sinds een maandje in een VW Golf. Dit is via short lease. Op zich niet erg, maar wel wat minder ruimte dan een station.

Nu staat er nog een auto op de parkeerplaats bij de werkgever en willen ze me die "aansmeren",
Zolang ik daar geen jaren aan vast zit, wil ik dit best overwegen, maar nu is mijn vraag, in hoeverre is de binnenruimte van mijn huidige VW Golf (2018) te vergelijken met de beschikbare Mercedes A200 ?

Als ik niet op binnenruimte hoef in te leveren heb ik daar geen probleem mee, ik heb wel 3 pubers die ik erin kwijt moet.

Ik heb de huidige Golf en de A200 aan mijn profiel toegevoegd, alleen de motor van de Golf kan afwijken. en de Mercedes is een A200 Business Solution AMG Automaat uit 2020, maar die kon ik niet selecteren.

Zonder al te veel details, zijn er hier wellicht kenners die me advies kunnen geven.

Moet ik inleveren op ruimte ?
Doen of niet ?

Alvast bedankt!
Heb je zelf al in die A gezeten, niet onbelangrijk denk ik.
Het zijn zeer vergelijkbare auto's. De Mercedes heeft grotere buitenmaten maar dat lijkt zich niet in meer binnenruimte te vertalen. Ik heb wel eens proef gezeten op de achterbank van die Mercedes en ik vond de zitting erg laag geplaatst, niet prettig. Autoweek heeft een handig vergelijkingsfunctie, klik hier dan heb je de cijfers naast elkaar:

[www.autoweek.nl]

Als je er ook mee op vakantie gaat, samen met met die 3 pubers (en ook nog je partner neem ik aan?) en dergelijke lijkt mij een hatchback formaat Golf eigenlijk niet echt te doen, en zou ik er niet nog jaren aan vast willen zitten. Maar ik weet niet of ook voor jou opgaat?
Voor mijn gevoel is zo'n A klasse best krap van binnen.
Je kan ook besluiten alleen zakelijk te rijden en de auto buiten de bijtelling te houden. Dan koop je privé een ruime stationwagon.
Een aantal stationcars uit het c-segment hebben een wat langere wielbasis dan de gewone hatchback. Bij de nieuwe Golf Variant is dat ook het geval, net als bij de 308 en de Mégane. Dat betekent meer beenruimte. Bij de nieuwe Golf Variant heeft een 6,7 cm langere wielbasis. Dat resulteert in 4 cm meer beenruimte. Er gaat 611 liter bagage in.

Met 3 pubers achterin een A-klasse ga je geen fijne vakantierit maken. En er zal een flinke bagagebox op het dak moeten. Ik zou 'm niet accepteren en voor een ruime station gaan. Een Seat Leon ST bijvoorbeeld. Die ziet er ook een stuk beter uit dan de nieuwe Golf Variant. Qua ruimte zijn ze ongeveer gelijkwaardig. Een Skoda Octavia Combi heeft dezelfde wielbasis en is nog ietsje ruimer. Meer ruimte vind je niet in deze klasse.
Als die Mercedes-Benz op de parkeerplaats staat, tenzij je dit figuurlijk bedoelt, kun je deze dan niet een weekendje meenemen en uitproberen?

Gezien jouw gezinssamenstelling lijkt mij een hatchback, zeker uit dit segment niet erg wenselijk, qua formaat.
Bedankt voor jullie reacties.
@speedtouch, nee ik heb nog niet in die auto gezeten. Ik probeer eerst een inschatting te maken of het uberhaupt een auto is waar ik even mee kan doen voordat ik naar kantoor rijd en erin stap.

@DeeTwee, bedankt voor de tip over de vergelijking, daar ga ik zeker gebruik van maken. Overigens is de Golf inderdaad nu ook al te klein voor ons. we zijn met z'n 5-en. Het was de bedoeling om inmiddels een andere auto te hebben besteld, maar daar wordt nu even de rem op gezet. Maar de Golf en ook de Mercedes zal ik zeker niet voor lange tijd (jaren) gaan rijden. ik verwacht voor de zomervakantie wel in een wat ruimere auto te stappen. Deze eis heb ik, ook als ik nu voor een tijdje in die Mercedes stap, dat veranderd niet in 1x alles.

@Barri, is zeker ook een mogeljikheid, om prive en zakelijk te scheiden. heb nog niet echt doorgerekend of dat financieel aantrekkelijk is. Dacht dat het interessanter was om gewoon een station wagen in de lease te hebben,

@MBdoubleyou, ben het helemaal met je eens dat het voor 5 personen en nog bagage niet te doen is. beide auto's zijn daarvoor niet ruim genoeg. Ik ben er dan ook zeker op uit om een stationwagen te gaan rijden. De Golf en ook de Mercedes zijn wat mij betreft van korte duur. Maar als het geen verschil maakt qua binnenruimte dan wil ik best voor een paar maandjes in die Mercedes rijden. Ik zal @DeeTwee z'n advies opvolgen en de vergelijker er eens op los laten. mocht ik dan nog twijfelen, dan moet ik de auto maar eens opzoeken en het zelf ondervinden.
Patrick Mol
@DeeTwee, bedankt voor de tip over de vergelijking, daar ga ik zeker gebruik van maken. Overigens is de Golf inderdaad nu ook al te klein voor ons. we zijn met z'n 5-en. Het was de bedoeling om inmiddels een andere auto te hebben besteld, maar daar wordt nu even de rem op gezet. Maar de Golf en ook de Mercedes zal ik zeker niet voor lange tijd (jaren) gaan rijden. ik verwacht voor de zomervakantie wel in een wat ruimere auto te stappen. Deze eis heb ik, ook als ik nu voor een tijdje in die Mercedes stap, dat veranderd niet in 1x alles.
Om het wat ingewikkelder te maken winking smiley De cijfers zeggen natuurlijk niet alles. Mijn Ford Focus bijvoorbeeld heeft volgens officiële specs ook zo'n 380 liter bagageruimte, maar doordat er a) een reservewiel in ligt en b) een subwoofer (af fabriek) is het in werkelijkheid veel minder. Maar dat zul je niet teruglezen in zo'n vergelijker.

Mijn advies is dus de mercedes ook op dat vlak even goed te inspecteren voor je ja zegt, op papier heeft ie misschien bijna evenveel liters maar in praktijk zou het zomaar minder kunnen zijn, of er is extra ruimte onder de laadvloer die meegeteld wordt, of de vormgeving is onhandig waardoor dingen die je vaak vervoert er ineens niet in passen. Etc.

Maar goed, als dat niet teveel tegenvalt en je met je werkgever kunt afspreken dat die ruimere auto er hoe dan ook komt, en ook wanneer, dan heb je denk ik een leuke tijdelijke auto aan deze Mercedes. Die AMG uitvoering ziet er -wat mij betreft- goed uit, heeft alle noodzakelijke features aan boord en meer, en er zit wat meer vermogen in dan je nu hebt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2021 21:53 door DeeTwee.
Daar heb je ook een punt. Dergelijke zaken vindt je inderdaad niet terug in de specificaties.
Dus inderdaad zelf inspecteren en dan een keus maken.

Bedankt voor deze tip, ik moet binnenkort maar eens langsrijden en gaan kijken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.