Last van rechterbeen (hamstring+bil) tijdens lange ritten

Gepost door Xela 
Ik ben op zoek naar tips en tricks voor het volgende probleem.

Bij extreem lange ritten en dan heb ik het over ritten langer dan 7 uur krijg ik ontzettende last van de onderkant van mijn rechter bovenbeen. Zeg maar de hamstring doorlopend naar de bil. Ik ben vrij lang en heb zelf wel eens gedacht dat het met onvoldoende steun te maken kan hebben, dat er daarom altijd spanning op de spieren staat.

Op een gegeven moment wordt het zo pijnlijk dat ik moet stoppen met rijden en mijn vrouw de reis moet afmaken.

Ik rij een Volvo, automaat, 2019. We stoppen voldoende onderweg.
Ik ga er van uit dat je auto cc heeft? En als je die gebruikt, heb je er dan ook last van? Ik herken het namelijk wel een beetje, maar als ik de cc gebruik en dus mijn been van positie kan veranderen heb ik er geen last van.
Ik heb ook vrij lange benen en ik denk dat het gebrek aan ondersteuning van het bovenbeen is.

Met een cruise control kan je je benen wat bewegen, dat kan wat helpen.

Hoe kan de stoel van de Volvo ingesteld worden?
Wat vervelend! Hoe lang heb je het al, en treedt het ook op als je in andere auto's rijdt? Zelf stel ik mijn stoel altijd zoveel mogelijk af volgens de "officiële regeltjes", zoals bijvoorbeeld hier uitgelegd (maar er zijn diverse sites en filmpjes):
[www.driessenautogroep.nl]

Als ik dat doe zit ik het best en heb ik in principe nooit ergens last van. Maar ik moet erbij zeggen dat ik niet bovengemiddeld lang ben (1m80) of een uitzonderlijk postuur heb, dus geen overdreven lange benen of armen, niet te zwaar, etc. Dus ik heb wellicht makkelijk praten. Al zat ik bijvoorbeeld initieel in mijn Volvo V40 (heb ik inmiddels niet meer) ook niet lekker, op die stoelen waar iedereen altijd zo lyrisch over was. Pas toen ik bovenstaande regeltjes (min of meer) toepaste ging het veel beter en werd ik echt blij van de stoelen.
Goed rechtop zitten, stoel zo hoog mogelijk. Misschien eens spelen met verder naar achter of juist niet.

Beweeg en rust je genoeg tussendoor.
Als ik in de cc rijdt, dan gaat het goed. Maar wij houden van verre vakanties net de auto. Dan is het soms niet mogelijk om alles in de cc te doen.

Het lijkt dan wel dat er een soort van verzuring ontstaat in de spieren.
Ik heb hier ook last van. Bij zit het het halverwege de rechterkant van mijn rechterbovenbeen met uitstraling naar hamstring en rechterbil (en soms voet), echter minder extreem dan jij aangeeft. Ik moet dan echt mijn been regelmatig een stukje strekken door te gaan verzitten (en regelmatig stoppen). Bij de ene auto heb ik er meer last van dan bij de andere. In mijn '97 BMW 740i met comfortstoelen had ik nergens last van. Bij de 2 BMW's met sportstoelen die ik heb gehad zat ik het lekkerst met een hele diepe zit. Maar op lange ritten kreeg ik er dan toch wel last van. Door het aanpassen naar een wat minder diep gekantelde stoel (dus iets meer rechtop) was het dan meestal een stuk minder. In mijn CLK had ik een orthopedische stoel met oppompbare delen. Toch moest ik ook in deze auto de stoel op langere afstanden echt minder diep zetten, en op tijd stoppen, omdat ik er last van kreeg.

Ik had 2,5 jaar terug een nagelnieuwe V90 Cross Country mee naar Berlijn. Ik zat niet lekker in de toch uitgebreid verstelbare stoel, zelfs met in lengte verstelbare zittingen, en had er toen echt last van.

Ik denk dat het bij mij met de zithoek te maken heeft. Ik ben 1.91 en zet de stoel graag op de laagste stand maar op de lange afstand wreekt zich dat blijkbaar, ook al rij ik op de cc. In mijn huidige E-klasse heb ik nog geen afstanden gereden van meer dan 600km. De stoelen zitten heel goed en de zit is wat minder diep. Ik heb dat gevoel in mijn rechterbeen nog niet in vervelende mate gehad.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2021 18:30 door MBdoubleyou.
Het zal per persoon toch geheel verschillend uit pakken, het ene lichaam is nu eenmaal het andere niet en de zithouding/instelmogelijkheden in de ene auto is ook totaal anders als in de andere auto.
Ik moet dankzij een heupafwijking gewoon zo rechtop mogelijk kunnen zitten net zoals op een keukenstoel, het zitcomfort (hard/zacht) is daarbij niet eens zo heel belangrijk maar lege achterzakken en een niet te strak aangehaalde broekriem weer wel. (m'n broekriem gaat dus altijd een gaatje ruimer voor het instappen en m'n portemonee verdwijnt gedurende de rit onder of naast de stoel)
Op die manier kan ik in een vrachtwagen, busje of terreinauto nog prima 2 uur aaneen sturen alvorens de benen even te moeten strekken, maar in een lage luxe auto is het na een uurtje al wel bekeken en kan ik eerst een half uur gaan wandelen alvorens weer verder te kunnen rijden.
@mbw, heb hetzelfde en zit graag wat 'ingepakt' in de stoel. Als ik dat overdrijf krijg ik last van mijn rechterbeen, een soort zeurende kramp. Voor mij werkt dan stoel weer wat hoger, zitting vlakker, leuning recht en dichter op het stuur zitten.
Bij mij is het mijn knie en dan bij lange ritten in dezelfde positie, binnendoor ritjes heb ik geen last.

Om die reden vorig jaar cc op mijn camper laten monteren en nu ging het prima.

Mijn Volvo is cc voorbereid, na corona maar eens langs bij de dealer om het te activeren.

In mijn Volvo lig ik ergens beneden, in de camper zit ik juist rechtop, met houding zal het niet veel te maken hebben. De portemonnee? Die gaat nog maar zelden mee.
Ik ben 1.93 en ook erg lange benen. Ook vaak last er van en moet vaak even 'verzitten'. Zeker toen ik als puber nog meereed had ik er echt last van.
Herkenbaar probleem.
Het zit 'm bij mij vooral in de ondersteuning van m'n bovenbeen die niet optimaal is, daardoor leun je teveel op alleen je bil.
Ik heb bij mijn vorige auto de zitting van de stoel aan de voorkant iets hoger gezet d.m.v. van een paar ringen onder de rails, daardoor stond de stoel iets meer achterover en gaf op die manier net iets meer ondersteuning aan m'n bovenbeen.
Toen ik de Volvo V40 II in april 2015 nam had ik 2 maanden rugklachten, komende uit de S40 II was me dit volkomen vreemd. Eerst nadat ik alles nogmaals heel precies heb gecorrigeerd en daarmee een iets andere zithouding heb ingenomen verdween dit euvel als vanzelf. Wel heb ik een probleem met mijn knie als ik langere trajecten rij met zelf gas geven, door het gebruik van de tempomat en het verplaatsen van de voet onder het gaspedaal werd ook daaruit een verbetering.
Misschien eens iemand mee laten kijken naar je zitpositie? Ik had het met mijn nieuwe auto ook, dat ik gewoon niet lekker zat en pijntjes kreeg. Vervolgens eens met een bevriende fysiotherapeut een middag er mee bezig geweest en met wat kleine wijzigingen in de instellingen zit ik nu perfect. Zeker met moderne autostoelen met heel veel verstelmogelijkheden (afstand tot de pedalen, stuur (afstand, hoogte), hoogte van de zitting, kanteling van de zitting, rugleuning, lendesteun (hoogte en diepte), eventueel uitschuifdeel voor lange benen) is het weleens lastig om de weg niet kwijt te raken.
Xela
Ik ben op zoek naar tips en tricks voor het volgende probleem.

Bij extreem lange ritten en dan heb ik het over ritten langer dan 7 uur krijg ik ontzettende last van de onderkant van mijn rechter bovenbeen. Zeg maar de hamstring doorlopend naar de bil. Ik ben vrij lang en heb zelf wel eens gedacht dat het met onvoldoende steun te maken kan hebben, dat er daarom altijd spanning op de spieren staat.

Op een gegeven moment wordt het zo pijnlijk dat ik moet stoppen met rijden en mijn vrouw de reis moet afmaken.

Ik rij een Volvo, automaat, 2019. We stoppen voldoende onderweg.

Daar twijfel ik aan.

Je schrijft waarschijnlijk over een soort kramp (dit is een aanname omdat meer mensen daar last van hebben). Dat kan inderdaad met betere ondersteuning voorkomen worden. Ringetjes onder de stoel, een kussentje met een verdikking bij de knieën, een Scheel (of concurrent) autostoel zijn wat mogelijkheden.

Toch denk ik dat je er niet aan ontkomt wat vaker te stoppen (voordat je last hebt) en dan beenspieroefeningen te doen. Het zitten is voor jou kennelijk zwaar werk voor die spieren maar door een gebrek aan beweging is de hartslag te laag om voldoende zuurstof aan te voeren bij die spieren. Even een paar diepe squats (bijvoorbeeld) zullen de hartslag opjagen en die spieren doorbloeden.

Een correcte zithouding is ook een noodzaak maar zelfs dan zul je toch die oefeningetjes moeten doen. Een fysiotherapeut kan je uitleggen welke oefeningen voor jou geschikt zijn.

Uiteindelijk zul je beter getrainde benen hebben met een bijhorende betere doorbloeding.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.