Auto van het Jaar 2021: de kandidaten

Gepost door Rutger DC 
Peiling
Wat wordt de Auto van het Jaar 2021?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 20 stemmen ontvangen.
Citroën C42
 
10%
Cupra Formentor0
 
0%
Fiat 5002
 
10%
Land Rover Defender1
 
5%
Skoda Octavia1
 
5%
Toyota Yaris5
 
25%
Volkswagen ID.39
 
45%



De organisatie van de European Car of the Year-verkiezing heeft de 29 kandidaten bekend gemaakt. Op 8 januari 2021 zullen de hieruit zeven kandidaten worden genomineerd, waarna op 1 maart de nieuwe Auto van het Jaar wordt gekozen. Die winnaar zal daarmee het stokje overnemen van de Peugeot 208.

1. Audi A3
2. BMW 2 Serie Gran Coupé
3. BMW 4 Serie
4. Citroën C4
5. Cupra Formentor
6. Dacia Sandero
7. Fiat 500
8. Ford Explorer
9. Ford Kuga
10. Honda e
11. Honda Jazz
12. Hyundai i10
13. Hyundai i20
14. Hyundai Tucson
15. Kia Sorento
16. Land Rover Defender
17. Mazda MX-30
18. Mercedes-Benz GLA
19. Mercedes-Benz GLB
20. Mercedes-Benz GLS
21. Mercedes-Benz S-Klasse
22. Peugeot 2008
23. Polestar 2
24. Seat Leon
25. Škoda Octavia
26. Toyota Mirai
27. Toyota Yaris
28. Volkswagen Golf
29. Volkswagen ID.3

Ik zal op 8 januari, na het bekendmaken van de genomineerden, een peiling toevoegen.

Gokje dan voor de genomineerden:
Audi A3
Dacia Sandero
Fiat 500
Hyundai i20
Skoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3

Zou ik een redelijk terechte lijst vinden. De Mercedes S-klasse (misschien wel een vrij grote kans) en en Polestar 2 maken echter ook een goede kans, en voor de Citroën C4, Honda e en de Hyundai Tucson (in plaats van de i20) ligt die niet buiten bereik.

Peiling toegevoegd met de zeven genomineerden



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 12:15 door Rutger DC.
Het zal wel de ID.3 worden gok ik, terwijl ik zelf liever de Yaris of Sander zie winnen. Ben benieuwd!
Wordt ohne Zweifel de ID3.
Waarna VW PR ons lang gaat vermaken met de boodschap "VW, der Schöfper Von E-Mobiltät"

Wat zal Elon lachen ... nut smiley
Ik gun de Tucson van Hyundai de titel. Mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid plus een vernieuwend design. Topper in mijn ogen.
@Verlichting: 'mild hybrid'...da's pas een doekje voor het bloeden, heeft nauwelijks iets met technologische vooruitgang te maken.
Ford Kuga biedt trouwens ook al die mogelijkheden.

Wat de shortlist van Rutger DC betreft: de Hyundai i20 is door de Franse pers afgeserveerd, zou niet op het niveau staan van de concurrentie en stevig aan de prijs.
Ik zou hem vervangen door de Peugeot 2008.
Quote
iDS
@Verlichting: 'mild hybrid'...da's pas een doekje voor het bloeden, heeft nauwelijks iets met technologische vooruitgang te maken.
Ford Kuga biedt trouwens ook al die mogelijkheden.

De Kuga PHEV kan niet eens geleverd worden en mag niet worden opgeladen door brandgevaar. Dat zal de jury Ford toch vast aanrekenen. Vind het ontwerp van de Kuga ook typisch Ford: amorf. Dat van de Hyundai is duidelijk gewaagder, zowel het ex- als interieur, wat je er ook van moge vinden.

Quote
iDS
Wat de shortlist van Rutger DC betreft: de Hyundai i20 is door de Franse pers afgeserveerd, zou niet op het niveau staan van de concurrentie en stevig aan de prijs.

Die van L'Automobile Magazine is verrassend negatief, die van de andere websites die ik op autotitre.com kon vinden, waren toch zeker niet negatief volgens mij. Bovendien scoort de auto goed in Britse en Duitse media. Ford-minded Britten verkiezen de i20 boven de Fiesta (AutoExpress), Volkswagen-minded Duitsers verkiezen de i20 boven de Polo (Autobild). Dan kom je van goeden huize.

Grote nadeel is gebrek aan keuzemogelijkheden (momenteel slechts de 1.2 en 1.0 turbo's). De Fransen laten echter achterwege dat de eigen merken geen antwoord hebben op de nieuwe i20 N, want waar zijn die Clio RS, 208 GTi en DS 3 Performance gebleven?
Ooit een prestigieuze titel (die meteen garant stond voor een paar 100 of zelf paar 1000 extra verkopen in Nederland), nu een overbodige, nietszeggende verkiezing.

OT: vrij zeker dat de ID3 het meeste kans maakt.
Het zal de Volkswagen, zoals velen hier denken, wel worden. Niet mijn keuze, want persoonlijk vind ik hen, zeker het interieur niet mooi.
Mijn top 3:
Kia Sorento
Hyundai Tucson
Polestar
Ik gok op de Fiat 500. Net zoals als de ID elektrisch en hoewel kleiner ook goedkoper met daarbij een nette range. Daarbij is de auto netjes afgewerkt en ziet er goed uit.
Op twee de Honda E welke en op 3 de Citroën C4.
Dit zijn (volgens de wikipedia pagina) de criteria:

Nominees are judged on the following criteria: design, comfort, safety, economy, handling, performance, functionality, environmental requirements, driver satisfaction and price. Technical innovation and value for money are also important factors.

Ik gok op de ID.3 omdat deze het meeste impact gaat hebben op de automotive wereld en is de enige daadwerkelijk nieuwe auto op de lijst (als in: van de grond af nieuw ontworpen.
Met name voor modellen als de 2008, Octavia en Yaris maakt een Co/t Y verkiezing niets uit, want alle drie staan in de Europese top 10.
Bovednien heeft Peugeot de titel recent vaker gewonnen (208, 308, 3008)

Aanvullend waarom de ID3 'm zeer waarschijnlijk wint:
de pers wordt bewust & onbewust door Wolfsburg zo bewerkt dat er geen ontkomen aan is.
Dat is mede te zien aan vele testen op YT.
Deze VW is strikt bezien voor de buitenwacht niets bijzonders (EV's zijn er inmiddels te kust en te keur), maar wel voor VW.

Gaat het om de gunfactor, dan zou de Dacia Sandero de titel naar mijn mening meer verdienen:
Dat merk heeft in 15 jaar een rotsvaste plek veroverd (ik zag het niet aankomen) en de nieuwste Sandero biedt up to date vervoer en 'veel voor weinig'.
Wat een titel in de weg staat: Geen hydride of EV versie, alsmede een weinig hip model.
Dat is wel de C4 en zeker de ID3
Matig lijstje, met geen enkel model dat echt boven de rest uit steekt.

Quote
Daniel de Dion
Wat een titel in de weg staat: Geen hydride of EV versie

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat een non-EV model ooit nog een keer te titel gaat pakken.

Quote
Rutger DC
Gokje dan voor de genomineerden:
Audi A3
Dacia Sandero
Fiat 500
Hyundai i20
Skoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3

Zou ik een redelijk terechte lijst vinden.

Kan ik me wel redelijk in vinden. Al vraag ik me af wat de A3 en Octavia bijdragen aan het automotive landschap...

Ik gok zelf eerder op:

Dacia Sandero
Fiat 500
Hyundai Tucson
Honda e
Land Rover Defender
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een niet full electric vehicle de prijs nog zal toegekend krijgen.
Fiat 500 en Honda e hebben een te gering rijbereik, blijft dus enkel de ID.3 over.
Quote
R Wolters
Dit zijn (volgens de wikipedia pagina) de criteria:

Nominees are judged on the following criteria: design, comfort, safety, economy, handling, performance, functionality, environmental requirements, driver satisfaction and price. Technical innovation and value for money are also important factors.

Ik gok op de ID.3 omdat deze het meeste impact gaat hebben op de automotive wereld en is de enige daadwerkelijk nieuwe auto op de lijst (als in: van de grond af nieuw ontworpen.
Het is niet echt mijn favoriet maar met die criteria verdient de C4 toch een plaats in de shortlist.

In alfabetische volgorde mijn verwachting:

Citroën C4
Fiat 500
Honda e
Mazda MX-30
Peugeot 2008
Polestar 2
Volkswagen ID.3

Uit dat lijstje zie ik het liefste de Fiat met de prijs gaan lopen,
2008 als een goede 2e
en om de ID.3 zullen we niet omheen kunnen, vrees ik.
Voor mij geen winnaar omwille van het inferieure materiaalgebruik en de gebrekkige ergonomie.
De 2008 lijkt me kansloos omdat de 208 dit jaar de titel al heeft. Objectief gezien zou het niks uit moeten maken maar ik heb het idee dat veel journalisten dit (onbewust) meenemen in hun beoordeling.
Dat geldt in feite net zo voor de C4. Tenzij het comfort zo overtuigt dat dit het winnende aantal punten oplevert.
Ik ben het eens met een aantal anderen dat de ID.3 waarschijnlijk gaat winnen, zelfs al voldoet die auto niet helemaal aan de door Volkswagen wat teveel opgeklopte verwachtingen, waarvan ik me afvraag of Volkswagen daar nu echt baat bij heeft gehad. Enige kink in de kabel is dat journalisten inmiddels met de ID.4 en Enyaq-prototypes hebben kunnen rijden, auto's die op een aantal vlakken beter scoren. De Fiat 500 en Toyota Yaris zie ik ook veel voorbijkomen. Het zou me niet verbazen als deze modellen inderdaad de top drie gaan uitmaken, wellicht in een andere volgorde.

Ik denk ook dat de Peugeot 2008 niet eens genomineerd wordt. Ten eerste omdat Peugeot de titel inderdaad dit jaar al won, ten tweede omdat alle techniek rechtstreeks uit de winnaar van dit jaar komt en ten derde omdat de juryleden minder op lijken te hebben met crossovers (dan consumenten). De Citroën C4 heeft geen last van het eerste nadeel en oogt gewaagder en maakt daarmee vermoedelijk iets meer kans op nominatie.

Quote
Bart81
Kan ik me wel redelijk in vinden. Al vraag ik me af wat de A3 en Octavia bijdragen aan het automotive landschap...

Hmm ja, terecht punt, maar er zijn altijd kandidaten die worden genomineerd vanwege het goede totaalpakket in plaats van innovaties.

2014: [www.caroftheyear.org]

In 2014 werden de Skoda Octavia en Mercedes-Benz S-klasse genomineerd. Ze werden echter respectievelijk zesde en zevende (laatste).

2013: [www.caroftheyear.org]

De Audi A3 werd in 2013 niet genomineerd, maar de Volkswagen Golf deed toen ook mee - de uiteindelijke winnaar. De Golf zal dit jaar, afgezien van het lauwe ontvangst, door het meedingen van de ID.3 niet worden genomineerd, waardoor de A3 wellicht een kansje maakt. Zowel een A3 als Octavia lijkt me bij nader inzien dan niet zo waarschijnlijk inderdaad.

De S-klasse zal het dit jaar dan vast niet halen: het automobiele landschap is rap aan het veranderen, de S-klasse komt niet in elektrische uitvoering beschikbaar (dat wordt de EQS).

Je noemt zelf de Land Rover Defender, maar is dat niet vooral een heel reactionair, duur speeltje voor de rijken?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2020 14:04 door Rutger DC.
Als de Nederlandse markt een weergave is van VW's do or die inspanningen om de ID op alle mogelijke manieren te promoten,
dan blijkt dat o.m. uit het kentekenen van nog eens 300 ID 3/4 op .... zondag (!) 27 Dec.

Van de de overige modellen in de kentekenlijst deed niemand dat. Die stopten op 24 Dec.
Als dit de laatste dagen van 2020 zo doorgaat halen de ID's in NL samen dik 7500 st.
Klein bier in in vergelijking tot de 12.000 Model 3's in Dec 2019, maar toch.
Quote
Rutger DC
Je noemt zelf de Land Rover Defender, maar is dat niet vooral een heel reactionair, duur speeltje voor de rijken?

Dat is het zeker, maar ik kon uit de rest van de lijst na die andere zes echt geen ander zevende model meer bedenken met voldoende onderscheidend vermogen om de nominatie te behalen...
En het is toch een iconische naam, nu bijna uitsluitend leverbaar met Mild Hybrid techniek en zelfs een PHEV, al is dat bij nader inzien in dat segment lang niet zo baanbrekend meer.

Maar wellicht klopt het wel wat je zegt, dat er op de shortlist ook modellen komen met een gewoon goed totaalpakket, om vervolgens bij de uiteindelijke ranglijst muurbloempjes te blijven. Worden er voor de shortlist andere criteria/andere stemmers gebruikt? Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Ik gun het de Sandero of Yaris omdat dat gewoon relatief simpele, compacte auto's zijn. Geen gekke toeters of bellen. Zou mooi zijn als ze daar weer oog voor hebben met deze verkiezing.
De Toyota Mirai kan nog een verrassende outsider zijn. Het is dan wel de vraag of die auto voldoende biedt naast de waterstof, al was dat ook geen groot punt voor de Prius in 2005.
Volgens mij is de ID.3 de grootste kanshebber... eindelijk een auto met een vriendelijke uitstraling na alle agressieve modellen die tegenwoordig schering en inslag zijn , in een leuke kleur ook nog mooi om te zien (komogrijs kan echt niet !!) met techniek van de toekomst waarmee VW het sjoemelschandaal helemaal goed kan maken .
Tweede de Dacia Sandero , gewoon geen gelul maar gewoon goed spul , waarom zou je 5K meer betalen voor minder bij een ander merk ?
Derde de Fiat 500 , Fiat bewijst hiermee nog eens specialist te zijn in de kleine klasse ook na 60 jaar...nu de rest nog !

Ondanks dat de Europese auto van het jaar verkiezing ook niet zoveel (meer) voorstelt, is het wel nog altijd een redelijk onafhankelijke verkiezing, met een groot panel van gerenommeerde autojournalisten uit alle Europese landen als juryleden. Andere verkiezingen, waaronder met name het Goldenes Lenkrad, zijn veelal niet meer dan sponsorkietelaars. Degene die hem het hardste wil (of nodig heeft), kan zich laten verkiezen.

Dat betekent niet dat de Honda e geen lauweren verdiend heeft, maar de auto is m.i. toch net iets te beperkt voor de Europese markt om de toppositie te pakken. Ik ga er wel van uit dat hij op de shortlist terecht komt. Dat is Honda trouwens voor het laatst in 2007 gelukt met de Civic (p.5 ). In 2003 (Jazz, p. 4) en 2002 (Civic, p. 5) stond het merk ook in de shortlist. Honda heeft nog nooit gewonnen, Nissan (Micra, 1993 en Leaf, 2011) en Toyota (Yaris, 2000 en Prius, 2005) hebben beiden 2x gewonnen als enige Japanners. Een Koreaan heeft nog nooit gewonnen. Wel haalde de Kia Ceed in 2008 p4 en in 2019 p3 en de Kia Stinger in 2018 p4. Hyundai haalde nog nooit een podium of shortlist, maardat zou dit jaar wel eens voor de eerste keer kunnen gaan gebeuren.
Die Honda e is een leuk vormgegeven dingetje hoor, maar verder? Duur en qua actieradius niet bepaald indrukwekkend...
Quote
Maluch
Volgens mij is de ID.3 de grootste kanshebber... eindelijk een auto met een vriendelijke uitstraling na alle agressieve modellen die tegenwoordig schering en inslag zijn , in een leuke kleur ook nog mooi om te zien (komogrijs kan echt niet !!) met techniek van de toekomst waarmee VW het sjoemelschandaal helemaal goed kan maken .

Maar ook een auto in het C-segment met het interieur van dat van een A-segmenter. Plus slechte ergonomie en zelfs voordat ie op de markt kwam waren er bekende softwareproblemen en die zijn er nu nog. Als ie beter berijpt op de markt was gekomen had ie van mij wel mogen winnen
Shortlist: [www.carscoops.com]

Citroen C4
Cupra Formentor
Fiat 500
Land Rover Defender
Skoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3.
Oké, daar staan nog veel verrassingen voor mij tussen. Cupra Formentor? De Aziaten komen er zoals gebruikelijk niet goed vanaf. Een Hyundai i20/Tucson of de Honda e had ik het meer gegund dan een Defender of Formentor.

Quote
Bart81
Hyundai haalde nog nooit een podium of shortlist, maardat zou dit jaar wel eens voor de eerste keer kunnen gaan gebeuren.

Alleen de tweede generatie Hyundai i30 in 2013.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 12:17 door Rutger DC.
Dan hoop ik nog steeds op de Yaris, maar ook die verdient het wat mij betreft niet echt.
Nu al de Mirai exit, dat valt mij toch tegen eerlijk gezegd.
Die Cupra is een grap hoop ik? Hoeveel € heeft VAG daarvoor neergeteld? Octavia is ook totaal overbodig in dit lijstje.
Had dan voor de Tucson of Honda e gekozen.
Quote
Rutger DC
Alleen de tweede generatie Hyundai i30 in 2013.

Apart, op Wikipedia staat deze shortlist:
2013
  • Volkswagen Golf 414
  • Toyota GT-86/Subaru BRZ 202
  • Volvo V40 189
  • Ford B-Max 148
  • Mercedes-Benz A-Class 138
  • Renault Clio 128
  • Peugeot 208 120
Met deze shortlist kan ik me haast niet voorstellen dat het iets anders dan de ID.3 wordt...
De C4 zou ook nog voor een verrassing kunnen zorgen. Ja, hij is technisch bijna 1:1 gelijk aan de 208 maar is qua karakter en gebruiksmogelijkheden wel een heel andere auto en daar kijkt de jury ook naar. Maar al met al geef ik de ID.3 een kans van 8/10.
Ik ben bang dat de Volkswagen ID.3 de auto van het jaar wordt, want ik gun m'n oude merk de titel met hun nieuwe 500E. Want Fiat 500E is ook een grote kanshebber om te worden, net als de Yaris van Toyota.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2021 04:49 door Hyundai Rider.
De ECHTE Car of the Year 2021:
Dacia Sandero

[www.youtube.com]
Zo te zien is de auto zelf er niet erg gelukkig mee winking smiley
Quote
Barri
Het zal wel de ID.3 worden gok ik, terwijl ik zelf liever de Yaris of Sandero zie winnen. Ben benieuwd!
Niet gedacht, wel gehoopt! smiling smiley
Maar wat is er zo bijzonder aan die Yaris om het de Auto van het jaar te maken? Of was Toyota gewoon weer eens aan de beurt om te winnen. De beweegredenden van de jury hadden op z'n minst in dat artikel kunnen staan.
Tja verkiezing slaat sowieso nergens op. Vorige winnaars waren bv de 208, 308, 3008, Golf, Passat, XC40.. allemaal prima auto's maar niks vooruitstrevends. Ik denk dat de Yaris wint vanwege het vrolijk uiterlijk, goede rijeigenschappen en motor die altijd zuinig is.
Een van de redenen dat de 208 won was het feit dat deze ook als EV leverbaar is. Dat is best vooruitstrevend.
Heb je gelijk in. Hoewel ook niet nieuw, want de Ioniq was er als hybride, plug-in en EV. Ook de Kona heb je met verschillende aandrijflijnen.
He, toch verrassend. Kan Toyota weer dezelfde reclame van stal halen, de Yaris die auto van het jaar-is.
Vorig jaar een proefrit gemaakt in een Yaris Hybride, reed prima, uiteindelijk een andere auto gekocht, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst alsnog een Yaris Hybride komt, zeker als de benzineprijzen hoog blijven, de Yaris is lekker zuinig, bij de proefrit die ik toen maakte haalde ik 1 op 22.
Quote
MCW
Heb je gelijk in. Hoewel ook niet nieuw, want de Ioniq was er als hybride, plug-in en EV. Ook de Kona heb je met verschillende aandrijflijnen.

De 208 scoorde vooral omdat er uiterlijk amper verschil is tussen de ICE- en EV-uitvoeringen, waardoor hij elektrisch rijden meer "normaal" maakt. De Kona ziet er nog wel steeds nadrukkelijk anders uit als Electric en de Ioniq heeft natuurlijk nog altijd de typische Prius-achtige vormgeving.
Wel verdiend! De Yaris GR is ook mijn auto van het jaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.