Brilliance in surséance

Gepost door ronny forgeron 
De Chinese autofabrikant Brilliance, gelieerd met BMW, was deze week niet in staat om schulden van in totaal $ 987 miljoen te betalen en is in default.
Tot 2010 werden Brilliance modellen ook in sommige Europese landen verkocht, maar dat was geen succes. De crashtests in 2006 en 2007 waren mede debet aan waarschijnlijk.
Niet alleen Brilliance.

Naar verluidt zijn ook Hawtai, Leopaard en Zotye in surseance.

Eerder dit jaar werden Bordrin, Changjiang en Jiangsu Saleen na surseance al geliquideerd.

De status van Byton is nog steeds onduidelijk.

Mogelijk ook in de problemen zijn Haima, Qiantu, Leap Motor (omdat hun auto's gemaakt worden door Changjiang) en de aan Zotye gelieerde merken Hanteng, Hanlong en Dorcen.

Om toch met goed nieuws te eindigen, Lifan was in surseance, maar zal daar binnenkort uit komen. Het bedrijf wordt overgenomen door Geely, samen met een investeringsfonds van de stad Chongqing.
De typische ontwikkelingen in het kapitalisme dus. smiling smiley Wij hadden hier ook zeer veel merken en door schaalvergroting zijn er steeds minder overgebleven.

Nu, deze Chinese merken zijn me wel iets te abstract om hier echt een mening over te hebben. Ik heb toen ik in China was een enkele Zotye en Brilliance gefotografeerd, maar dat is het dan ook wel.
Inmiddels is er door een bank in Singapore een aanklacht ingediend tegen Brilliance, de moedermaatschappij, ook van BMW China, wegens Paulianeus handelen voor $ 118 miljoen.
Volgens d1ev.com is Brilliance inmiddels failliet verklaard, aangezien hoofdaandeelhouder provincie Liaoning de schulden niet gaat dekken. Het bedrijf zal nu 'gereorganiseerd' worden. Overigens zitten er een heleboel BV's tussen Briiliance Group en zowel Brilliance-BMW als Brilliance-Renault en deze twee joint ventures blijven dus buiten schot. Het faillissement gaat over het 'Chinese' deel van de organisatie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.