Waarom Tesla kwaliteit biedt.

Gepost door Nico GTR 
Het interieur is niet erg goed, er zitten zichtbare verschillen tussen de gaten in panelen. Je hebt te maken met een auto die best wel af en toe "stuk" gaat. En toch!!! Is Tesla de pionier die de autoindustrie nodig heeft.

Het echte verhaal.

Go back to the basics....

We gaan van 18650 (Roadster, Model S, Model X)
Naar 21700 voor de Model 3.
En nu 46800, groter en groter maar meer energiedichtheid en volledig in eigen beheer.

Is de Roadster 3.0 al voorzien van deze nieuwe cell? Mogelijk de Model S Plaid al? Het zou wat zijn als Tesla voor de Model S afstapt van de 18650, dan gaat een "oude" auto naar een compleet nieuwe batterijtechnologie. Iets dat nog niet eerder is gebeurd in de wereld van EV op dit niveau.
Dus waarvoor betaal je eigenlijk bij Tesla? Engineering op het fijnste punt?? Waar moet je de "beleving" van kwaliteit zoeken bij Tesla?

Lees en discusseer. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2020 11:52 door Nico GTR.
Het hoeft niet of of te zijn, je wil en een goede technische basis, en een goede afwerking. Dat geldt voor auto's met een conventionele aandrijving net zo goed.
Ach, m'n Chrysler Cabrio is bijna 20 jaar oud, 180 k km, en er is tot nu toe één sensor kapot gegaan (€ 45,-) en 2 fuseekogels.... Alles werkt, niets gescheurd, maar wel wat grovere naden. M'n Renault heeft iets meer gereden, maar is ook veel meer aan aan kapot gegaan..... Veel duurder in onderhoud. Een of ander bochtig weggentje in de buurt kan ik met de Chryslers veel sneller nemen dan met de Laguna. De Laguna rammelt ook meer... Vond de Tesla's (2 vrienden hebben er eentje) erg goed rijden... Heb wel vertrouwen in de spullen uit Amerika.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2020 11:03 door Pietzoveel.
Als we weer een discussie over kwaliteit gaan houden, is het wel handig als we het allemaal over hetzelfde hebben. Wat is nu de definitie van kwaliteit?

Sommigen meten kwaliteit van auto's af aan hoe vaak iets kapot gaat. Anderen hebben het over hoe lang iets meegaat. Derden hebben het over hoe mooi iets eruit ziet. En zo zijn er nog wel meer ideeën. Maar als we het nou eens worden over de definitie van kwaliteit, dan praat het wat makkelijker (en minder langs elkaar heen).

Volgens mij is kwaliteit een eigenschap die bij auto's wordt beïnvloed door allerlei factoren waarvan ik er zes links in dit schema heb gezet. Samen leveren die factoren een bepaald niveau van degelijkheid, die als resultaat een bepaald niveau van betrouwbaarheid en van duurzaamheid heeft. Alles bij elkaar is kwaliteit te noemen. Maar alleen betrouwbaarheid of alleen duurzaamheid is niet kwaliteit. En alleen het juiste materiaal of de juiste constructie is ook geen (garantie voor) kwaliteit. Het resultaat 'mooi' van diezelfde genoemde factoren is volgens mij de soort kwaliteit die we sowieso buiten deze discussie kunnen houden.

Over kwaliteit gesproken, kan er alsjeblieft nog even een t aan de titel worden toegevoegd? Dit doet echt pijn aan m'n ogen!
der Magistrat
Over kwaliteit gesproken, kan er alsjeblieft nog even een t aan de titel worden toegevoegd? Dit doet echt pijn aan m'n ogen!

Precies diteye rolling smiley
Geloofwaardigheid van TS/topic is niet heel hoog nu.

Wat is verder het doel? Er is geen stelling, de OP is subjectief en niet erg inhoudelijk.
Deadlines van Musk neem ik graag met een flinke korrel zout.

Musk said he plans to build around 20 million vehicles, but fell short of providing a specific timeline. By way of comparison, Volkswagen, the world’s largest producer built 11 million cars in all of 2019.[www.businessinsider.nl]

Tesla plans to launch a robotaxi network in 2020
[techcrunch.com]
Tydelyck
Als we weer een discussie over kwaliteit gaan houden, is het wel handig als we het allemaal over hetzelfde hebben. Wat is nu de definitie van kwaliteit?
Goede opmerking, ik zou daar nog het volgende aan toe willen voegen: Kwaliteit is vooral de afstemming tussen hetgeen geleverd wordt en hetgeen verwacht wordt (of redelijkerwijs verwacht mag worden...) door de klant.

Kinderachtig voorbeeldje: ik bestel een nieuwe VW Polo, instapknakenmodelletje met niks er op en er aan. Op de dag van aflevering kom ik m'n auto ophalen blijkt er iets misgegaan te zijn. De auto is per ongeluk uitgerust met allerlei extra opties. Als alternatief staat er ook een instap Golf in de showroom, exact gespecifieerd zoals ik m'n Polo wil hebben. Beide wagens hebben uiteraard een aanzienlijk hogere catalogusprijs, maar vanwege de fout mag ik één van beide wagens zo meenemen zonder bijbetaling. Goeie deal? Uiteraard. Kwaliteit? Nee, ik krijg namelijk niet wat ik besteld heb. Het kan dan onlogisch zijn, maar ik wil mogelijk helemaal geen airco of lichtmetalen velgen ('kan allemaal kapot'). En ik wil een Polo, geen Golf ('makkelijker parkeren'). Kwaliteit is wat dat betreft een beetje een containerbegrip, waar je met heel veel argumenten/kreten invulling aan kan geven. Maar het blijft in de basis de vergelijking tussen de verwachting van de klant en de geleverde diensten/producten door de verkopende partij.
Hier ook een leuk Tesla nieuwtje:

tesla-beschuldigd-van-grootschalige-schending-privacy-bewakingsinstallatie-op-vier-wielen

[www.ad.nl]

Samenvatting: camera’s en sensoren alom maar niemand weet wat Tesla met de data doet.

Ik stel voor dat iemand met een Tesla een wrat op zijn voorhoofd tekent en dan zien of hij FormuleW advertenties krijgt. Er zit namelijk ook een camera op je gezicht gericht.
Leon in zn Fiesta
Goede opmerking, ik zou daar nog het volgende aan toe willen voegen: Kwaliteit is vooral de afstemming tussen hetgeen geleverd wordt en hetgeen verwacht wordt (of redelijkerwijs verwacht mag worden...) door de klant.

Volgens mij is die afstemming geen productkwaliteit, maar kwaliteit van de uitvoering van de belofte. Daar gaat dit topic volgens mij niet over. En het resultaat van allerlei soorten kwaliteit is tevredenheid, wat geloof ik vooral is waar jouw voorbeeld over gaat.
Tydelyck

Sommigen meten kwaliteit van auto's af aan hoe vaak iets kapot gaat. Anderen hebben het over hoe lang iets meegaat. Derden hebben het over hoe mooi iets eruit ziet. En zo zijn er nog wel meer ideeën. Maar als we het nou eens worden over de definitie van kwaliteit, dan praat het wat makkelijker (en minder langs elkaar heen).

Volgens mij is kwaliteit een eigenschap die bij auto's wordt beïnvloed door allerlei factoren waarvan ik er zes links in dit schema heb gezet. Samen leveren die factoren een bepaald niveau van degelijkheid, die als resultaat een bepaald niveau van betrouwbaarheid en van duurzaamheid heeft. Alles bij elkaar is kwaliteit te noemen. Maar alleen betrouwbaarheid of alleen duurzaamheid is niet kwaliteit. En alleen het juiste materiaal of de juiste constructie is ook geen (garantie voor) kwaliteit. Het resultaat 'mooi' van diezelfde genoemde factoren is volgens mij de soort kwaliteit die we sowieso buiten deze discussie kunnen houden.

Eigenschappen als rijeigenschappen, comfort, wegligging, verbruik etc spelen ook allemaal een rol voor de term kwaliteit. En nou is het interessante dat het subjectief is welke eigenschappen meetellen en in welke volgorde tegen welke prijs. Voor mij tellen rijkwaliteiten bovengemiddeld. Daardoor vallen een aantal auto's af die voor een ander het summum van kwaliteit kunnen zijn.
Tydelyck
Leon in zn Fiesta

Volgens mij is die afstemming geen productkwaliteit, maar kwaliteit van de uitvoering van de belofte. Daar gaat dit topic volgens mij niet over. En het resultaat van allerlei soorten kwaliteit is tevredenheid, wat geloof ik vooral is waar jouw voorbeeld over gaat.
Mijn voorbeeld gaat in principe niet om productkwaliteit, maar wel kwaliteit in het algemeen. Want hoe definieer je productkwaliteit dan? Dat is ook de afweging verwachting versus werkelijkheid. Wellicht hangt de verwachting af van het prijskaartje, maar het blijft een verwachting die we er zelf aan geven (wellicht op persoonlijke noot, of wellicht omdat 'we' met elkaar een soort van onofficiële ondergrens trekken als consument). En die verwachting kan weer over van alles gaan, van levensduur en onderhoudsgevoeligheid tot rijbereik op één acculading (om het maar even iets meer richting Tesla te trekken). Maar daarom is kwaliteit ook zo'n containerbegrip, het krijgt pas betekenis als je er zelf inhoud aan geeft. En inhoud geven aan de verwachting kan heel mooi middels het plaatje dat je hierboven hebt gepost.

Overigens is duurzaamheid ook weer een containerbegrip op zichzelf trouwens, maar laten we daar even niet op in gaan nu smiling smiley
Kwaliteit is zo'n breed begrip. En het heeft alles te maken met verwachtingen die de gebruiker of koper heeft van allerlei product eigenschappen.

Wil je een rot auto die eeuwig meegaat (zeg een Nissan), of wil je een heerlijke auto die je vaker moet repareren of in elk geval duurder in gebruik is? (een BMW of een Audi).

Moet een auto ook nog goedkoop zijn in onderhoud?
Of moet een auto ook nog goedkoop zijn in gebruik?

Alle eer voor Tesla en hun durf, maar je merkt natuurlijk wel dat ze als automerk onervaren zijn. Dat de productiekwaliteit soms tegenvalt is een dingetje. En ook dat dure componenten blijkbaar toch vaak kapot gaan en duur zijn om te reperaren. Verder is hun autopilot software leuk als assisent, maar het maakt de naam autopilot niet waar. Formeel doen ze natuurlijk alsof het een rij assistent is, maar het systeem laat het sofware matig wel toe om em als halve auto pilot te gebruiken en dat is dubieus. Maar het past wel bij een jonge honden merk dat zich probeert in de markt te vechten.

Interssant om te zien hoe het nu VW vergaat nu zij in de markt stappen. WIl je nu een betrouwbare EV kopen, dan ga je voor een Zoe, Kia of Hyundai. Nissan loopt steeds meer achter.
Hier blijkt maar weer eens hoe dramatisch het gesteld is met de kwaliteit van Tesla.

De gerenormeerde merken komen nu in rap tempo met EV-modellen op de markt waarvan de kwaliteit wél op orde is. Tesla moet nu de vruchten plukken want over een tijdje zullen de meeste kopers die troep laten staan en voor kwaliteit gaan kiezen.
Ach, gelukkig kennen de gevestigde ordes deze terugroepacties niet....
Nee, de merken op mijn shortlist sowieso niet nee
Mmmm, in de tijd dat ik bij BMW werkte moesten zelfs de 7's nog wel eens een keertje terug komen voor het een en het ander. Herinner me een Model Porsche die wat makkelijk in de fik vloog, recall... Ooit een klant in een 7 gehad waar wat aan kapot ging, maar de vervangende onderdelen waren "in backorder". Kan gebeuren... Maar de auto is ingeruild na 2.5 jaar én de onderdelen waren er nog niet.
Ik heb het niet over terugroep-acties. Die komen bij elk merk voor en zijn voor mij juist een teken dat fabrikanten zorgen dat alles goed voor elkaar is en blijft. Maar bij Tesla zijn het regelrechte kwaliteitsproblemen, en moet je nog maar zien hoe alles veevolgens opgelost wordt.
Ik vind het rommel, doe mij maar een auto van een merk dat de kwaliteitscontrole wel op orde heeft.
Jammer dat OP niks meer van zich laat horen.
Sportleicht: Problemen met electronica, luchtvering, scheurende bodemplaten, roest, afbrekende wervelkleppen..... Kwaliteit?
Pietzoveel
Sportleicht: Problemen met electronica, luchtvering, scheurende bodemplaten, roest, afbrekende wervelkleppen..... Kwaliteit?

Dit lijkt op natrappen, ben je soms met ruzie weggegaan bij BMW winking smiley?
Ik heb 16 jaar BMW gereden en dat tot volle tevredenheid, zowel over de kwaliteit als over de service. De dingen die jij noemt zullen (als ze kloppen) zeer incidenteel zijn, ik lees of hoor daar nooit iets over. Volgens mij zijn BMW-rijders over het algemeen heel tevreden over hun merk.
@ Sportleicht: Totaal niet! Maar als je in een garage werkt zie je alle (structurele) ellende bij auto's voorbij komen. BMW is zeer servicegericht en behoorlijk tot zeer coulant naar de eindklant toe. Maar ik verbaas me erover dat een model probleemloos is en het opvolgende model vol met problemen kan zitten (Zeker niet alleen bij BMW, hebben alle merken last van). Waar zit het in, als je deurvangers hebt die het al 100 jaar goed doen, om dan toch de constructie maar te veranderen en daardoor hele bergen problemen bij bezitters creëert die een deur op een bepaald moment niet meer dicht kunnen doen? (uiteraard in het weer van vandaag)(Geen BMW issue). Of dat je al 75 jaar iets vastschroeft wat bewezen bij 250km/u vast blijft zitten, maar in de facelift zijn de gaatjes te groot, de plastic plugjes te klein of het schroefje te dun, maar het onderdeeltje waait bij 180 km/u uit de auto.... Ook het over elkaar struikelen van de top 4 Duitse merken om maar voorop te lopen in gadgets en snufjes en om eerder te kunnen leveren geeft niet altijd een product wat goed uit ontwikkeld en betrouwbaar is. Een van de eerste autobouwers in serieproductie heeft het gepresteerd om eind vorige eeuw een carrosserie te bouwen dat, indien er een trekhaak gemonteerd werd, eerst van verstevigingsplaatwerk moest worden voorzien (huis, tuin en keuken autootje in het c segment). Het lijkt wel eens of er geen evolutie is, maar door bezuinigingsdrift een kwaliteit achteruitgang is. (Zie ook stukje van de Audi ingenieur die een groter ad-blue tank wilde).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-10-2020 17:36 door Pietzoveel.
ach het is maar net wat je onder kwaliteit verstaatwinking smiley het is ook afhankelijk wat je verwachtingen waren van een product. dat begint al met de prijs. Van een budgetmerk heb ik hele andere verwachtingen dan van een merk met de hoofdprijs en natuurlijk moet er ergens toch iets verdiend worden...Marketing is tegenwoordige helemaal hot, iets kan bagger zijn maar de marketing afdeling moet het toch maar aan de man / vrouw brengen.
Marketing heeft de aandacht van de kwaliteitsmedewerker overgenomen.

Het publiek denkt bij een willekeurig merk: "Bagguh uit Frankrijk". Maar die bagguh is de ene keer goed spul waar nauwelijks iets aan stuk gaat en de andere keer is het zo'n gedrocht waar je op leegloopt.
De fabrikant probeert te maken "wat de klant wil". Maar de klant heeft een gecreerde behoefte. Hij wil wat de marketingafdelingen roepen. En daarmee is de cirkel van gekkigheid rond.

Een mooi voorbeeld vind ik de zogenaamde bekerhouders. Als ik rij met een open beker met vloeistof, klotst er vanzelf de helft (zeker) uit. Toch was er een periode dat iedere auto bekerhouders moest hebben. Plekjes voor rommel, eerder vuilnisbakjes.

De variatie in kwaliteit is iets waar de ene fabrikant zich een fractie minder schuldig aan maakt dan de andere. Een Honda, bijvoorbeeld, maakt meestal goede producten terwijl Audi heel sterk varieert tussen rommel en goed spul. Maar op verjaardagen hoor je verhalen van ome Klaas die al zijn hele leven Mercedes rijdt en maar een maandagmorgen exemplaar gehad heeft. Welke Mercedessen dat precies zijn... Ome Klaas heeft er zo veel gehad.
Ik vraag daarom tegenwoordig maar naar een specifiek model waarbij je voor oudere auto's simpel kan kijken of het model nog veel relatief rondrijdt of dat ze allemaal al naar donker Afrika geexporteerd zijn.

Ik heb de indruk dat Tesla vrolijk meedoet met dit wisselende-kwaliteit-spelletje. Dat de bekerhouder ook daar meer aandacht krijgt dan de kwaliteitscontrole.
Kwaliteit??? hahaha.
vier accupakketen en drie motoren versleten.”
Compleet bagger product dus dat hele Tesla!!
[www.autoblog.nl]
jan de auto man
Kwaliteit??? hahaha.
[www.autoblog.nl]

... op 1.200.000 kilometer dus.
Dat komt neer op 1 accupakket per 300.000 km en 1 motor per 400.000 kilometer, en dat zijn gewoon waarden waarbij de gemiddelde fossielstoker ook aan een serieuze revisie toe is.
Komt er dus grofweg op neer dat volgens jou oordeel ongeveer alle auto's hiermee baggerproducten zijn?

(aangezien je in herhaling valt kopieer ik het hier ook maar even)
jan de auto man
Kwaliteit??? hahaha.
[www.autoblog.nl]

"Hij heeft met het huidige accupakket bijna 700.000 km erop zitten". Eerdere exemplaren gingen wel eens zoemen en dus vervangen. Ik vind het een prima prestatie. Al ben ik natuurlijk wel benieuwd wat er nog meer vervangen is
rke
Een mooi voorbeeld vind ik de zogenaamde bekerhouders. Als ik rij met een open beker met vloeistof, klotst er vanzelf de helft (zeker) uit. Toch was er een periode dat iedere auto bekerhouders moest hebben. Plekjes voor rommel, eerder vuilnisbakjes.

Niets mis met bekerhouders en volgens mij is dat tegenwoordig vrij standaard. Ik gebruik ze in ieder geval regelmatig.
Joop Passchier
Het hoeft niet of of te zijn, je wil en een goede technische basis, en een goede afwerking. Dat geldt voor auto's met een conventionele aandrijving net zo goed.

Het is ook maar net wat je zoekt. Wij hebben een Ford Expedition en een BMW X5. De Ford is meer mijn werkpaard en het harde plastic in sommige plekken is een pre. Het is makkelijk schoon te maken en krast niet.
Dit moet toch wel het meest nutteloze en achterlijke schema ooit zijn? Wat maak je hiermee duidelijk? confused smiley
Kwaliteit kun je op meerdere manieren ervaren, alleen focussen op interieurafwerking is in mijn ogen zeker niet voldoende. Ik heb zelf een Tesla Model 3 Performance, een BMW i3 en een BMW Z4 Coupé. Kwaliteit die de Tesla biedt is met name gefocust op software en continue verbeteringen. Ik heb nu al OTA twee x een performance verbetering gekregen, de meeste merken bieden dit niet aan, of je had moeten betalen voor je *30i in plaats van je *18i. De snelheid waarmee het navigatiescherm werkt, de smartphoneintegratie is gedaan, het maakt dingen die in andere merken als prettig worden ervaren (Carplay bv.) overbodig, De hoeveelheid opties die standaard wordt meegeleverd, de wegligging en de laadsnelheden, nog steeds een voorbeeld voor alle "kwaliteitsmerken". Als ik namelijk de standaard koplampen van een Tesla M3 met de standaard koplampen van een BMW 3 vergelijk weet ik wel wie er beter uit de bus komt. En ja, zelfs bij een actieradius van 400+ sta je incidenteel een half uur bij een laadpaal, Netflix, Youtube etc, allemaal beschikbaar, want de vraag is niet waarom, maar waarom niet. Warmrijden en een koud interieur of ramen krabben? Het hoort allemaal tot het verleden.

Daarom ook mijn héérlijke handgeschakelde zes-in-lijn voor die mooie dag dat ik er zin in heb, met een onbruikbaar navigatiesysteem en een geregeld uitbrekende achterkant, de andere kant van het spectrum heeft zeker ook kwaliteit. Behalve hun afkomst en de vorm van de achterruit zijn er maar weinig overeenkomsten, de éçhte achterwielaangedreven Duitser van het wagenpark is echter zeker geen som der delen....
Ja echt kwaliteit Nico grinning smiley
Eerst het dak nu de bumper die spontaan los laat.
[www.autoweek.nl]
Je weet zeker "in de beginne" dat je een experiment aanschaft. (Maar wel zo handig met alle bijtellingsregels, investeringskortingen etc etc) Geen dealernetwerk en lekker "modern" kopen via internet.
Inmiddels rijden er ongeveer 45.000 van die dingen rond in Nederland, denk ik zo.
1% heeft blijkbaar problemen die niet goed opgelost zijn (Volgens de eigenaren of de bezitters)
Het is vervelend voor die bezitters, maar je moet het inderdaad relativeren.
Ik kwam gisteren een Model 3 tegen met een sticker op de kont: "in Elon, we trust" nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.