Nikola Motors

Gepost door L Breevoort 
Nikola Motors
15-09-2020 18:42
Traditionele autowebsites, waaronder ook Autoweek, hebben lange tijd een ambivalente houding aangenomen tegenover Tesla. Niet alleen tegenover de produkten, maar ook tegenover het bedrijf zelf. De vraag hoe levensvatbaar het was, werd soms met graagte gesteld. In de reacties was het vervolgens niet ongewoon de woorden "Ponzi" of "Madoff" tegen te komen. En topman Elon Musk was natuurlijk helemaal voer voor columns en speculaties, waarbij zijn (vermeende) persoonlijkheid het niet zelden moest ontgelden.

We weten inmiddels dat het allemaal wat anders in elkaar zit. Tesla is een bonafide onderneming, met een toenemend assortiment aan trendsettende producten en een groeiend productienetwerk. Niet iedereen is reeds gecharmeerd van Musk, maar zijn verdiensten bagatelliseren gebeurt niet meer zo snel.

Op de slippen van Tesla's onnavolgbare succes op de aandelenbeurs ging eerder dit jaar ook Nikola Motors publiek met een indrukwekkend hoge notering. Nikola is net als Tesla actief in de uitstootvrije voertuigen en heeft een spraakmakende topman, die de weg naar twitter bijvoorbeeld goed weet te vinden. Gek genoeg echter heeft Nikola nooit zo onder een vergrootglas gelegen als Tesla, waarvoor denk ik twee belangrijke redenen zijn. Ten eerste richtte Nikola zich vooral op vrachtwagens en die zijn een stuk minder s3xy dan personenwagens. Ten tweede schakelde Nikola al vroeg naar waterstoftechniek, wat de traditionele autoliefhebber om onduidelijke redenen veel meer lijkt aan te spreken dan voertuigen op batterijen.

Voor de volledigheid, een korte tijdlijn van het bedrijf:
2014: Nikola wordt opgericht met als doel een BEV vrachtwagen te ontwikkelen met een gasturbine aangedreven generator als range-extender.
2016: In december wordt de Nikola One getoond. Niet lang voor de onthulling maakt het bedrijf bekend niet langer op de gasturbine in te zetten, maar op een waterstof aangedreven brandstofcel.
2018: De One evolueert naar de Two, waarbij Nikola een uitgebreid netwerk van waterstoftankstations aankondigt. Deze stations zouden in eerste instantie op lokatie duurzaam waterstof genereren tegen competitieve prijzen.
2018: In november zegt Nikola baanbrekende accutechniek te hebben ontwikkeld (ultralicht en supersnel ladend).
2019: In april toont Nikola een electrische ATV, de NZT.
2019: In November volgt de aankondiging van de Tre, een waterstof-electrische truck voor Europa. Deze zal op basis van een Iveco S-way in een joint-venture met Iveco worden gebouwd.
2020: In juni verkrijgt Nikola een beursnotering (via een omgekeerde fusie) en de waardering overstijgt die van Ford en GM.
2020: In september kondigt Nikola een samenwerking met GM aan, die de Badger zal gaan maken. Dit is een electrische pickup, optioneel met waterstof range extender.

Nikola kan aanvankelijk dus op behoorlijk wat sympathie rekenen, maar al snel worden er ook enige vraagtekens geplaatst. De plotseling overstap naar waterstof is natuurlijk altijd goed voor discussie, maar ook de kleurrijke topman, Trevor Milton, baart bij tijd en wijle opzien. Hij roemt niet zelden de uitstekende technische capaciteiten van het bedrijf en pakt regelmatig uit met zeer indrukwekkende specificaties voor allerlei systemen. Ook meldt hij steeds weer dat Nikola alle belangrijke technieken zelf ontwikkelt en daarin vaak veel geavanceerder is dan de concurrentie.

De wenkbrauwen gaan echter bij sommigen pas flink omhoog na de aankondiging van de deals met Iveco en GM. In beide gevallen besteedt Nikola de productie uit aan deze partijen, terwijl ze beweren zelf ook een fabriek te gaan bouwen. Echter opzienbarender is dat in beide gevallen alle techniek geleverd wordt door externe partijen. De Nikola Tre is een Iveco S-Way met wat cosmetische wijzigingen aan de cabine, waarbij de gehele electrische aandrijflijn (motoren en batterijen) door Bosch ontwikkeld en geleverd zal worden. Bij de Badger pickup eenzelfde verhaal: chassis, aandrijflijn bestaande uit accu's, brandstofcellen, motoren en regeltechniek, alles komt van GM.

Dit is natuurlijk in directe tegenspraak met de eerdere beweringen van topman Milton dat Nikola alle vooruitstrevende techniek zelf ontwikkelt. Echter nog steeds blijft de stemming om het bedrijf positief. De beurskoers blijft omhoog gaan en geen enkele autowebsite of industriewebsite publiceert een kritische analyse.

Tenminste, tot afgelopen weekend.

Hindenburg Research is een financieel onderzoeksbureautje, dat zoekt naar "zaken waar alles op de meest opzichtige manier verkeerd gaat en wat je vantevoren kan zien aankomen. Zoals bij het luchtschip Hindenburg" (ik parafraseer hier hun website). In de afgelopen jaren hebben ze een aantal malen beursgenoteerde bedrijven belicht, waarbij gefraudeerd leek te worden. Soms met succes.
Dit Hindenburg Research publiceerde afgelopen vrijdag een lange aanklacht tegen Nikola, gedeeltelijk gebaseerd op de verklaringen van een ex-medewerker die bij de presentatie van de Nikola One op het podium stond. De aanklacht komt er op neer dat Trevor Milton een oplichter is en dat Nikola als bedrijf een lege huls zonder veel waarde is.

Dat leidt natuurlijk tot opschudding. Nikola heeft inmiddels een nogal karige verdediging gepubliceerd en de zaak aanhangig gemaakt bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Deze SEC is een onderzoek begonnen naar zowel fraude bij Nikola als een onderzoek naar Hindenburg, of deze partij niet met opzet Nikola probeert te beschadigen om zo hun short-positie op de beurs uit te buiten.

Wat hier allemaal gaat gebeuren, is op dit moment nog zeer onzeker. Maar aangezien Nikola de reguliere autowebsites weinig lijkt te boeien, dacht ik dat deze korte samenvatting misschien interessant zou zijn.

Voor wie de details wil lezen:

De volledige aanklacht van Hindenburg Research staat hier: https://hindenburgresearch.com/nikola/

De verdediging van Nikola tegen deze aanklacht: https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-sets-the-record-straight-on-false-and-misleading-short-seller-report-96

De reactie van Hindenburg op de verdediging van Nikola: https://hindenburgresearch.com/nikola-response/
Re: Nikola Motors
16-09-2020 08:26
Het is inderdaad een heel interessant verhaal. Die tegenstrijdigheid tussen zelf ontwikkelen en maken en uiteindelijk gewoon met bestaande componenten iets bouwen en bij anderen laten produceren was me ook opgevallen. Maar je kent nooit het hele verhaal.

Er is een ware influx aan bedrijven in de autoindustrie die iets doen met elektrische aandrijving, waterstof, connected voertuigen of autonome voertuigen. En dan vergeet ik Cyber Security nog. Niet alleen bedrijven in het zicht die auto's of trucks willen gaan maken maar in nog veel grotere mate in de toeleveranciers. Een enkeling heeft zijn sporen wel verdiend in andere industrie en als die industrie wat raakvlakken heeft werkt dat vaak ook nog wel. Ik heb ook bedrijven gezien die uit de fintech (financieel) afkomstig waren en wel even wat gingen doen voor auto's. En natuurlijk zijn er ook bedrijven bij die gewoon ineens ontstaan.

Buiten beurswaarde creeren is er ook geld te verdienen in de industrie door overgenomen te worden of door opdrachten binnen te slepen. Het tekort aan mensen binnen de auto industrie is groter dan ooit in een tijd dat de veranderingen sneller gaan dan ooit. Men is bijna wanhopig. En dan zijn dit soort acties die bewust of onbewust op oplichting gaan lijken ineens mogelijk.

Ik ben aan het puinruimen bij een klant (een middelmaat firma in die industrie) na gevraagd te zijn door hoger management bij hun. Puinruimen nadat een firma een opdracht voor ze heeft uitgevoerd, de rekening heeft ingediend en snel is weggerend voordat de klant erachter kwam dat ze geen stap verder zijn. Nog altijd neigt de klant naar het geloven van de vorige firma. Die vroegen veel geld en werkten met wel 6 mensen eraan op 3 locaties in de wereld. Die 6 mensen bleken wel allemaal of vers van de universiteit of geen enkele ervaring in autoindustrie of vergelijkbare industrie. Ik doe het met 2 personen (ook in meerdere tijdzones) en voor duidelijk minder geld - en dat terwijl ik het in puinruim modus doe wat altijd duurder is. Wel een verschil; ik heb dit al meermaals gedaan bij verschillende firma's. Tja; met zo'n houding als mijn klant dan snap ik wel dat je met open ogen in de eerste de beste scam trapt. Geld is weg; resultaat is er niet of niet bruikbaar.
Re: Nikola Motors
16-09-2020 09:01
Trevor Milton zat 2 maanden geleden in TC's Chartcast,
Quote

Join TC and Georgia as Trevor Milton, executive chairman of the high-flying company Nikola, sits down for a wide-ranging interview that lasted nearly two hours. With abundant energy and genuine enthusiasm, Milton fielded all questions head on. In an era characterized superficiality and empty sound bites, the conversation was refreshingly civil and comprehensive.

Ik vond het toen al opvallend hoeveel dingen er onduidelijk zijn over een truck die volgend jaar in produktie zou moeten gaan.

Wwl een leuk verhaal om te volgen, benieuw of dit het volgende Wirecard wordt.
Re: Nikola Motors
16-09-2020 14:02
Klinkt allemaal leuk en geloofwaardig, dat onderzoek, tot de laatste regel:
Quote

Disclosure: we are short shares of Nikola Corp

Overigens is het natuurlijk aanlokkelijk om bedrijven op te lichten met groene leugens. Waar de traditionele fabrikanten zeer voorzichtig nieuwe EV's op de markt brengen met matige specs en hoge prijzen (mogelijk ook om hun andere aanbod niet in de weg te zitten), schieten de startups met geweldige innovaties en technologien als paddestoelen uit de grond. Vergelijkbaar met de internetbubble 20 jaar geleden. Bedrijfje oprichten, een paar leuke concepten verzinnen, misschien zelfs wat hardware of een patentje laten zien en dan voor miljoenen cashen. Het zou niet de eerste keer zijn en zeker niet de laatste.
Re: Nikola Motors
21-09-2020 09:06
Quote

Nikola founder Trevor Milton to voluntarily step down as executive chairman
[www.cnbc.com]
Re: Nikola Motors
21-09-2020 10:47
Quote
dickey
Waar de traditionele fabrikanten zeer voorzichtig nieuwe EV's op de markt brengen met matige specs en hoge prijzen (mogelijk ook om hun andere aanbod niet in de weg te zitten), schieten de startups met geweldige innovaties en technologien als paddestoelen uit de grond.

Bij iedere disruptie (ongeacht de industrie) zie je hetzelfde gedrag. Traditionele fabrikanten houden tegen beter weten in de oude producten in leven. Financieel logisch. Je baseert een investering op een bepaalde afschrijvingsperiode, en als je die dan ineens moet verkorten omdat er van links opeens iets compleet nieuws aankomt moet je in een jaar forse verliezen pakken. De geschiedenis leert ook dat zoiets uiteindelijk toch de juiste optie is. Oude technologie afschrijven en vol inzetten op nieuw is de manier om te overleven. Wat we nu weer zien in de autoindustrie is weer een textbook case van hoe het niet moet. VAG doet het eigenlijk nog het beste door echt een compleet nieuw platform neer te zetten, maar ze hebben nog wel steeds de ballast van de oude technologie die ze mee moeten zeulen.

Dit zou eigenlijk het onderwerp moeten zijn van het eerste semester van iedere bedrijfskundeopleiding. Hoe om te gaan met verandering. Als je dat beheerst kan je de hele wereld aan.
Re: Nikola Motors
21-09-2020 11:12
Carfanatic,
Ik heb het gezien. Het is nog onduidelijk of Milton weggestuurd is vanwege het Hindenburg rapport of vanwege de beschuldigingen van sexueel wangedrag, die van het weekend opdoken op twitter. Blijkbaar blijft hij wel "consultant" voor een paar miljoen per jaar. De directie van Nikola zal nu wel in de schadebeperkingsmodus gaan. Fraaier zal het niet worden, spannender misschien wel.
Re: Nikola Motors
21-09-2020 23:46
EV en spannend nut smiley



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-09-2020 00:09 door Bootsman.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.