Geluids isolatie die NIET onder het tapijt hoeft

Gepost door Luxata 
Ok ,

Ik ben bezig met de auto van de vrouw. ( peugeot 107 2010 ) en ik wilde die wat stiller maken aan de binnenkant.
Ze moet vaak tijdens het rijden de radio flink hard zetten als ze een podcast aan het luisteren is. Het windgeluid is wel ok maar gaat vooral om het afrol geluid. Dat is echt verschrikkelijk.

We hebben vrij goede banden eronder en die zouden redelijk stil moeten zijn. Maar het asfalt op haar route naar werk is echt bar slecht. ( we wonen in Denemarken en ze rijdt veelal binnendoor op 80 km wegen).

Nu heb ik echt alles afgezocht, maar deze specifieke vraag niet echt tegen gekomen. Ik vraag me dus af of iemand iets weet over geluids isolatie waarbij ik dus niet het hele tapijt hoef los te maken?
Ik begrijp dat de carosserie een klankkast is en dat de beste oplossing is als je het direct op het metaal gaat bevestigen onder je tapijt.
Maar misschien zijn er matten die onder de vloermatten van de auto kunnen ? Of misschien is er een optie dat je iets in de wielkasten kunt monteren?

Ik neem aan dat iemand hier wel een lease auto ofzo iets heeft / gehad die het zelfde probleem had en daar wat tijdelijk aan wilde doen? Ik kan daar maar heel weinig of niets over vinden !
Je zou eens kunnen kijken naar de banden, daar heb je verschillende in met verschillende geluidsklasses. Ook kan je evt de speakers vervangen. Standaard speakers van een 107 / Aygo / C1 zijn dramatisch.

Verder wordt geluid vooral gedempt door massa, vaak onder het tapijt aangebracht. Echt andere opties weet ik zo 1,2,3 niet. Ik zou niet teveel investeren in een 10 jaar oud autootje dat teveel geluid maakt. Is zonde van het geld. Is een maatje groter (en stiller) rijden een optie? Eventueel zelfs elektisch? (ik weet niet hoe groot haar woon/werk afstand is)
caspervc
Je zou eens kunnen kijken naar de banden, daar heb je verschillende in met verschillende geluidsklasses. Ook kan je evt de speakers vervangen. Standaard speakers van een 107 / Aygo / C1 zijn dramatisch.

Verder wordt geluid vooral gedempt door massa, vaak onder het tapijt aangebracht. Echt andere opties weet ik zo 1,2,3 niet. Ik zou niet teveel investeren in een 10 jaar oud autootje dat teveel geluid maakt. Is zonde van het geld. Is een maatje groter (en stiller) rijden een optie? Eventueel zelfs elektisch? (ik weet niet hoe groot haar woon/werk afstand is)

Ja je hebt allemaal goede punten smiling smiley Maar op het geluid na vindt ze de auto perfect. Ik rij nu een hyundai i20 en dat vindt ze al te groot. Ze is helemaal verknocht aan dat kleine mormel haha. Maar goed als het echt enkel onder het tapijt kan dan zullen we er maar aan moeten geloven. Ik zou graag voor haar een andere auto kiezen en daar word het eigenlijk wel tijd voor maar ja als ze niet over wil stappen.... Maar elektrisch wat zijn dan de opties in dat formaat? Nissan leaf is geloof ik al even groot als een i20 . En een VW E-UP daar heb ik in gereden en die is nog luider dan haar huidige auto ( althans mijn mening). Ze rijdt dagelijks iets van 60-70 km woon werk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2020 13:21 door Luxata.
Ik verwacht dat alles wat er gewoon los op ligt heel weinig resultaat gaat geven. Zoals je zegt, het is een grote klankkast. Als je daar rechtstreeks iets op plakt maakt het wel verschil, anders denk ik niet dat het veel uit haalt.

Maar als het vooral rolgeluid is, zou ik denk ik toch een keer een set andere banden proberen.
Nissan GTR R34
Ik verwacht dat alles wat er gewoon los op ligt heel weinig resultaat gaat geven. Zoals je zegt, het is een grote klankkast. Als je daar rechtstreeks iets op plakt maakt het wel verschil, anders denk ik niet dat het veel uit haalt.

Maar als het vooral rolgeluid is, zou ik denk ik toch een keer een set andere banden proberen.

We gaan over een maand de nieuwe winterbanden bestellen. Die brengen nog meer geluid met zich mee maar we gaan eens kijken smiling smiley
Weet er iemand of de 1008 en alle andere nieuwe minis een beetje stiller zijn dan de 107? Kan me haast niet voorstellen dat ze dat niet zijn natuurlijk.
Aan een kant zou je denken van wel, aan de andere kant moet het ook steeds lichter, en isolatie is natuurlijk best zwaar.

Je kan ook een keer proberen om de banden vrij hard op te pompen.
waarom niet het tapijt eruit? Even de stoelen eruit schroeven, tapijt eruit en klaar. Dat stelt echt niet heel veel voor, en genoeg youtube videos van te vinden.
Bij een 107/Aygo/C1 zijn vooral de deuren een klankkast. Deurkaarten eraf en binnenkant van de beplating bekleden met matten. Eventueel de binnenhemel voor binnenkant van dak en je herkent de auto al niet meer terug.
Gullwing
waarom niet het tapijt eruit? Even de stoelen eruit schroeven, tapijt eruit en klaar. Dat stelt echt niet heel veel voor, en genoeg youtube videos van te vinden.

Klinkt eigenlijk wel te doen ja . Net even gekeken naar de binnenkant van de auto , daar ben ik wel handig genoeg voor. Zal eens kijken ! Bedankt smiling smiley
Isomat is zwaar materiaal dat je kan snijden voor onder je vloermatten, fixeren met bijvoorbeeld klitteband.

Vibraflex kan je plakken, bijvoorbeeld op je wielkasten. Achterkant achterbank etc.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.