Boomhars verwijderen

Beste forumleden,

Afgelopen juli hebben wij onze nieuwe 1-serie in ontvangst genomen. In augustus 3 weken op vakantie geweest en dus heeft de auto stil gestaan op de oprit, direct onder de boom van de buren. Na terugkomst de auto even gewassen en ontdekte ik een stuk of 9 plekken van boomhars op de motorkap en koplamp. Helemaal niet leuk natuurlijk op een nieuwe auto. Daarna heb ik op internet gekeken; hier kwam voornamelijk uit dat je een spons met shampoo5 min in heet water moet laten weken en daarna 5 min op de boomhars leggen. Dit meteen geprobeerd op verschillende plekken, maar het gaf niet het gewenste resultaat. De hars zit er nog steeds.

Mijn vraag aan jullie is nu als volgt: zijn er tips om deze hars definitief te verwijderen zonder de autolak te beschadigen? Op internet zag ik wel de nodige producten, weet niet of iemand hier ervaring mee heeft?

Ik hoor graag van jullie!

Audi & BMW liefhebber

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2020 11:42 door Audi en BMW liefhebber.
Zo'n auto parkeer je toch niet onder een boom? Die zet je toch zijn minst in een garage, voor optimale bescherming van je dure auto.
Zunigrijje
Zo'n auto parkeer je toch niet onder een boom? Die zet je toch zijn minst in een garage, voor optimale bescherming van je dure auto.

De auto staat op eigen oprit, de boom hangt deels over de schutting heen. Als het waait vallen de naalden van de boom (Amerikaanse pijnboom) over de auto heen. We hebben op de oprit twee parkeerplaatsen, een garage is niet mogelijk, dus de auto kan niet binnen worden gezet. We zijn in ieder geval al in overleg met de buren over het weghalen van de boom, maar dat lost het probleem van de hars niet op.
Misschien mogelijk om er een soort overdekking te bouwen? Zijn niet zo duur: zelf parkeer ik bij voorkeur nooit mijn auto onder een boom, daar heb ik ook negatieve ervaringen mee.

Vogelpoep is ook zo'n boosdoener: kan je lak beschadigen als je het niet tijdig verwijderd. Je zou huis en tuin middelen kunnen proberen, maar persoonlijk blijf ik er ver van weg. Maar ik heb iemand weleens allesreiniger horen noemen, toen ik vingerafdrukken niet weggepoetst kreeg.
Ik moet ook regelmatig hars van mijn auto halen. Dat doe ik zo:

Eerst met een stukje (zacht) hout zo veel mogelijk van de hars (bovenkant) verwijderen/afkrabben; dat kan zowel bij nieuw/natte hars of opgedroogde hars.
Dan met terpentine op keukenpapier de hars (restant) goed nat maken en dan 5 min. laten inwerken. Vervolgens weer met keukenpapier + terpentine de hars verwijderen. Soms is het nodig om het een paar keer te herhalen (bij restant eerst weer terpentine laten intrekken, etc.).

Zorg wel dat de omgeving van de te behandelen plek schoon is waardoor je geen krasje maakt door het wrijven in het vuil. Dan kan je het restant van de terpentine ook beter uitwrijven. Als je voorzichtig omgaat met het afkrabben kunnen slechts kleine krasjes ontstaan die je weer kan wegpoetsen.
Olijfolie. Erop druppelen en in laten werken/trekken. Wegwrijven met een zacht doekje. Nul risico.
Niet gaan krabben! Krijg je onherroepelijk krassen van.

Een goede hars en teerverwijderaar gebruiken. Hars goed inspraken, vijf minuten laten inweken, zo nodig herhalen. Weg wrijven met een goede microvezeldoek. Op deze manier veeg je het er zo af zonder de lak dan op welke wijze dan ook te beschadigen.

Voorbeelden van goede harsverwijderaars:

[www.carclean.com]

[www.carclean.com]

[www.carclean.com]
Lampenolie. Even laten intrekken en met zachte doek verwijderen. Ik kreeg hier zelfs lijm resten mee weg.
Re: Boomhars verwijderen
01-09-2020 15:21
Heel simpel...

Op koude lak en niet in de zon.
Doek met spiritus er even op leggen en de hars lost op.
Zachtjes wrijven met de natte doek (geen druk ivm krasgevoeligheid) en daarna even in de wax zetten.
Bedankt allen voor de reacties! Erg fijn om te lezen hoe snel je geholpen wordt.

Piet Paaltjens
Olijfolie. Erop druppelen en in laten werken/trekken. Wegwrijven met een zacht doekje. Nul risico.

Heb dit zojuist geprobeerd, maar werkt helaas niet.
Lampenolie heb ik niet in huis momenteel en terpentine lijkt me iets te heftig voor een nieuwe autolak.

@Thunderbird, thanks! Ik ga er naar kijken. Eventueel kan ik de spiritus nog proberen. Anders kan ik nog BMW Nederland mailen om te kijken hoe zij dit zouden oplossen.
Ik gebruik altijd remmenreiniger om hars-, vet-, teer- en lijmresten te verwijderen: niet vol op de lak spuiten maar een doek nat spuiten en dan wegpoetsen.
WD40 of bladglans op diezelfde manier werkt trouwens ook goed en is minder agressief, maar duurt wel wat langer.
Bel anders je de garage waar je je auto gekocht hebt,
zij zullen de nodige ervaring hier mee hebben.

Ik zou proberen met de hogedrukreiniger, met heet water onder lage druk deze troep te verwijderen.
02-09-2020 14:44
Die uit de bovenste link van Thunderbird werkt super. Zou niet met allerlei chemische zooi op een nieuwe auto gaan experimenteren.
Thanks MuddyBandit voor de tip.

@ R xxx, dank voor je bericht. Ik heb net contact opgenomen met BMW Nederland en zij verwezen me door met mijn eigen dealer. Hier word ik vanmiddag over teruggebeld. Hogedrukreiniger heb ik ook geprobeerd en werkte ook niet helaas.

@Aras, dank. Mocht de dealer ook geen oplossing hebben probeer ik dat product!
02-09-2020 19:34
Als je het ergens niet moet vragen is het de dealer voor dit soort zaken.
Zoals ik al aangaf werkt spiritus perfect om hars te verwijderen.
Ga gewoon anders even naar een plaatselijk autopoetsbedrijf om het te laten verwijderen.
Heb een aardig arbeidsverleden in die branche en het werd altijd met spiritus gedaan.
@Audi en BMW liefhebber: Mocht je in de buurt van Heerenveen wonen of werken mag je best een keer bij me langs komen. Ik heb de Valet Pro wel staan. Halen we de hars er af.

Mocht je het zelf willen doen: Wel ff nieuwe waxlaag aanbrengen na die tijd.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2020 22:39 door Thunderbird.
Recentelijk ook gehad. Ik heb vogelpoep verwijderaar erop gespoten, schuim even laten inwerken en daarna met de hoek van een natte spons heel lichtjes heen en weer bewogen door het schuim. Eigenlijk nauwelijks de plek cq lak aanraken totdat het schuim nagenoeg weg is. Harsplek was ook weg. Goed afspoelen met water en even in de was zetten. Je ziet er niets meer van. Ik ben zeer zuinig op mijn wagen en vreesde het ergste toen ik die plek ontdekte.
Dank voor de reacties iedereen! @Thunderbird, erg attent! Woon helaas een heel stuk van Heerenveen af smiling smiley
Tegen sommige reacties in heb ik het toch bij de dealer laten doen. Heb al wat jaren contact met deze dealer en dit werd me aangeraden. Kleine verrassing toen ik de sleutel terugkreeg: service meneer! Helemaal gratis dus en alles is perfect verwijderd. Tevens wordt binnen 1 week de "veroorzaker" (boom met hars bij buren) verwijderd; opgelost dus. Kan ik weer met een gerust hart de auto parkeren op de daarvoor bestemde plek. Nogmaals bedankt iedereen!
Toen de eigenaar van deze auto 'm nieuw ophaalde in november 2000, overkwam hem hetzelfde. Hij wacht nu nog op het antwoord van de Saab-dealer wat hij eraan kan doen.

Tydelyck
Toen de eigenaar van deze auto 'm nieuw ophaalde in november 2000, overkwam hem hetzelfde. Hij wacht nu nog op het antwoord van de Saab-dealer wat hij eraan kan doen.

Ook niet zo vreemd, want Saab dealers hebben meestal maar weinig verstand van planten/bomen en de bijbehorende ziektes/plagen.
Het betreft hier ook geen hars maar een inmiddels beschimmelde suikerafscheiding (ook wel honingdauw genoemd) van bladluizen die zich (aan het afgevallen blad te zien) massaal gevestigd hebben in de lindeboom waar de auto onder staat.
Niets aan doen, het is een prima natuurlijke en gratis lakbescherming tegen UV-straling.grinning smiley
Toevallig liep ik 5 dagen later weer langs toen ze het geheel net 'schoongemaakt' had.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.