en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De toekomst van Mitsubishi Motors in Europa (begin 2021 introductie Eclipse Cross PHEV?) 27-07-2020 12:53 |
Bron: [www.autocar.co.uk] Dat klinkt niet hoopgevend, als auto's die aan alle Europese normen voldoen en al zijn uitontwikkeld (nieuwe Outlander/PHEV, Eclipse Cross facelift/PHEV) hier niet eens worden gelanceerd. Net als bij Nissan (wat uiteindelijk een storm in een glas water bleek), is het maar weer afwachten op concretere teksten. 3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 10:44 door Rutger DC. |
Altijd jammer als een merk verdwijnt, heb het zelfs met deawoo, wat ik 2x moest verwerken door eerst dat ze als chevorlet omgetoverd werden om later als nog td verdwijnen. Maar wat ik bij mitsubishi betreur is dat ze verdwenen zijn in bijvoorbeeld het b, c en d segment, d segment snap ik dan wel weer en c was ook geen succes. Ook lopen bepaalde bestaande modellen al weer even mee. Doen de Koreaen (Kia en Hyundai) toch beter komen bijna in elk segment weer met een opvolger |
Zeg eens eerlijk? Wie zal Mitsubishi missen? Gewezen allemansvriend Colt is ergens op een zijspoor beland. In de klasse waarin nog geld wordt verdiend, waar ze vroeger de Galant en Sigma hadden, komen ze niet meer voor. Vroeger zag je nog eens een Pajero als alleskunner, een klasse waarin zeker geld te rapen valt, maar zelfs die rol zijn ze gaandeweg kwijtgespeeld. En de L200, destijds incontournable als pickup, is in menig bedrijf vervangen door de Amarok. Ze waren ooit de eersten met 3 jaar garantie (of was het 5???), maar ook daar zijn de Koreaanse merken met 7 jaar hen al lang voorbij gegaan. |
Heel jammer. Kon me niet heugen wanneer ik voor het laatst een Mitsubishi-dealer gezien had tot ik vorige week in Meppel was. Ze zijn er dus nog wel. Hetzelfde vrees ik eigenlijk op den duur voor Honda. Was destijds misschien slimmer geweest om de Colt te laten bestaan en de Space Star net als in de rest van de markten als Mirage te leveren. Hoezo "Space"? ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2020 14:44 door Jay DoubleYou. |
Bron: [www.am-online.com] |
Deawoo heeft zelfs nooit bestaan. |
Gecondoleerd. |
Volgens mij het merk op zich niet, alleen het is wel jammer als er weer een merk de Nederlandse markt verlaat. Naast de liefde voor Duitse auto's in Nederland, ligt dit toch ook aan het vreemde modellen-beleid. Tot aan de Carisma, Colt en de Galant eind jaren '90 ging het prima. Daarna werd het vreemd, met SUV's en leuke EVO's. Maar voor de gemiddelde consument niet relevant. |
De laatste generaties colts hadden het ook zwaar, er werden telkens meer ploegen geschrapt bij nedcar, en de modellen daarvoor verkochten ook niet best. De Lancer bracht ook nieg veel qua verkoopaantallen. Ik denk dat de concurrentie ook minimaal heeft geprofiteerd van het verdwijnen van de colt er zullen er een. Paar op een yaris of op een Koreaen ingeruild zijn. |
In Nijmegen in elk geval even niet [www.gelderlander.nl] |
Hoeveel dealers zullen er zijn die alleen Mitsubishi voeren? Die gaan het zwaar krijgen. Ik neem aan dat de ketens als James Autoservice, Bosch Car Service en Vakgarage dit zien en die dealers direct een aanbod doen om zich bij hen aan te sluiten ![]() |
Door de tijdelijke opleving van de oudlander gedraag de (grote) dealer zich hier niet meer zoals vroeger. Kom je met een vraag over een coltje wordt je arrogant behandeld, kom je met een dikke bak van een vreemd merk, gelijk koffie. Gelukkig zit er in de provincie ook nog een voormalige mitsubishi dealer. |
Na het verschijnen van deze berichten in de pers is het nog maar de vraag of er nog mensen zijn die hun spaargeld willen investeren in een nieuwe Mitsubishi. Dan kan het wel eens snel gedaan zijn. Altijd jammer als een merk verdwijnt, maar er zullen ook weer nieuwe Chinese voor in de plaats komen. Misschien ligt daar een kans voor de nog overgebleven Mitsubishi dealers. Wie volgen? |
Kennelijk is de situatie dat Mitsubishi zich terugtrekt van de Britse markt, maar de komende jaren actief blijft op de (continentaal-)Europese markt, maar in die tijd geen nieuwe modellen zal introduceren en vervolgens de situatie opnieuw bekijkt. Het dealernetwerk zal wel flink worden uitgedund. Maar ja, het in productie houden van de oude Outlander en pre facelift Eclipse Cross slaat ook nergens op, dus die zullen dan alleen nog uit voorraad leverbaar zijn. De recent opgefriste Space Star en L200 (beide uit Thailand) blijven dan wellicht wel aan. Mitsubishi moet het in Europa vooral hebben van markten zoals Duitsland, Nederland, Scandinavië en volgens mij de Alpenlanden. |
Als er verschillende Japanse fabrikanten Europa gaan verlaten,dan heeft het voor de Chinezen toch ook geen zin om naar hier te komen? Waarom zouden zij wel slagen? Die hebben totaal geen naamsbekendheid i.t.t. tot die Japanners die bovendien een goede reputatie hadden/hebben. De taart is inmiddels allang verdeeld ![]() |
Deze merken zien de Europese markt als niet belangrijk, de Europese merken én KIA/Hyundai hebben nog wel interesse in de markt. Ik denk niet dat dit Chinese merken zal tegenhouden om zich te vestigen op de Europese markt, die kunnen het evengoed interessant vinden. |
Volgens mij koopt/least 'de Nederlander' vooral vanuit liefde voor de portemonnee. Ik kan me nog een Mitsubishi herinneren die nog niet zo lang geleden niet aan te slepen was vanwege de lage bijtelling. Toen was de voorliefde voor Duitse auto's even ver te zoeken. Maar dat korte succes kon Mitsubishi niet vasthouden toen de regels veranderden en andere merken met betere bijtellingsknallers kwamen. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2020 09:23 door Mechanix. |
Anonieme bezoeker
Re: De toekomst van Mitsubishi Motors in Europa (hangt aan een zijden draadje) 07-08-2020 17:55 |
Jammer van dit mooie merk met de 3 diamanten. Mijn oude Mitsubishi zal deze maand de 400.000 aantikken. Niet zonder slag of stoot, maar goed voor nog eens zo'n zelfde afstand. |
Netjes! Wat voor 1 heb je? |
Volgens mij is het simpelweg de uitvoering van de strategie die afgelopen mei is aangekondigd door de Alliantie: verdelen van de markten over de merken, en wel als volgt (tussen haakjes het aandeel van het merk in de alliantie in aantallen verkopen van 2018)... Nissan (52,6 %): Noord-Amerika, Midden-Oosten en sleutelmarkten Azië Renault (36,1 %): Europa, Zuid-Amerika Mitsubishi (11,3 %): Zuid-Oost Azië en Oceanië Geen gek idee. Doordat de merken zich focussen op een deel van de wereld, kunnen ze daar ook veel beter presteren dan wanneer ze hun aandacht en inspanningen uitsmeren over de hele wereld... Bovendien zouden ze dan ook nog moeten blijven concurreren met elkaar. Zo wordt de spoeling gewoon heel dun. |
Naar het schijnt stopt de import van de Outlander, Eclipse Cross en ASX al in september, en die van de Space Star en L200 einde van het jaar... [www.autoweek.nl] |
Een paar dagen terug stond zoiets al op Automotive News Europe en zal dus wel kloppen. Jammer maar helaas, vooral omdat de Eclipse Cross PHEV en nieuwe Outlander PHEV wel wat potentieel hadden. Mitsubishi Motors verdwijnt dus echt en is het derde Japanse automerk na Daihatsu en Infiniti in de afgelopen acht jaar dat de Europese markt verlaat. Dan houden we Toyota, Nissan, Suzuki en Mazda over als grote Japanse volumemerken, Lexus als premiummerk en Subaru en Isuzu die wat rommelen in de marge. Ben vooral benieuwd of Subaru hier nog toekomst heeft. Er is weliswaar een elektrische auto op komst, maar die onderscheidt zich maar nauwelijks van de Toyota EV met dezelfde techniek. (Nu vergeet ik Honda nog, dat niet meer voor de aantallen gaat, maar zich meer lijkt te concentreren op auto's met een hogere marge: de wat duurdere hybriden en de elektrische E). Het terugtrekken van de Europese markt van Mitsubishi Motors zal overigens vast geen gevolgen hebben voor Mitsubishi Fuso, vaak kortweg Fuso, waarin Daimler AG een meerderheidsbelang heeft. De Canter blijft dus. ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 14:52 door Rutger DC. |
Spreekt het feit dat je Honda vergeet te noemen misschien al boekdelen, Rutger? edit: je was me net voor. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 14:54 door 929V6. |
Als het plan van de Alliantie 100% doorgaat, verdwijnt Nissan ook uit Europa. Zie boven. |
Ik weet niet over welk plan je het precies hebt, maar de laatste berichten over Nissan waren dat het merk het Europese modellengamma zou uitdunnen, zonder te verdwijnen. |
Komt mitsubishi binnen kort in het zelfde rijtje als. -datsun - xedos -daihatsu -infiniti En zetten deawoo ook bij het zelfde rijtje |
Ik heb het over dit plan. Het is in het Frans, maar deze slide is Engels en laat niets aan de verbeelding over. Hier het Engelstalige persbericht. ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 18:04 door Tydelyck. |
Ik denk toch dat je die slide niet goed interpreteert. In de voorgaande slide wordt besproken welke merken leidend worden in de desbetreffende gebieden en niet dat de andere merken er zullen verdwijnen. Anders zou ook wel in het nieuws zijn geweest dat Nissan uit Zuidoost-Azië en Australië gaat verdwijnen of dat Mitsubishi de thuismarkt verlaat, bijvoorbeeld. Dat lijkt me nogal sterk. |
@Auto encyclopedie, Xedos was geen merk, maar een modellijn. De Mazda Xedos 6 bijvoorbeeld (heb ik er zelf eentje van gehad). |
Dat was toch een latere, maar snelle aanpassing omdat Xedos als los merk iets te ambitieus bleek? |
Zou kunnen, maar dan was dat besef er dus tijdig. |
@ Wouter, ja dat meen ik ook ja. Volgens mijn jaarboeken was Xedos in de eerste jaren wel een zelfstandig merk, maar werd het later Mazda Xedos. En is Datsun niet "gewoon" hernoemd naar Nissan? Net als Daewoo die omgedoopt werd tot Chevrolet? On topic Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan om eerlijk te zijn. Wel jammer, maar aan de andere kant, de meeste moderne Mitsubishi's spraken mij al niet meer aan. De laatste toffe en auto die ik serieus heb overwogen is de 1996-2001 Colt. De rest sprak mij al niet meer aan of vond ik lelijk. Hoewel, de nieuwe SpaceStar vind ik op de een of andere manier wel aantrekkelijk, gelukkig (of helaas) is mijn Hundee nog niet aan vervanging toe |
Desondanks zijn de Xedossen van het begin af aan gewoon onder de merknaam Mazda gevoerd, met het logo, de badges en al. Het zijn dus ook op kenteken altijd Mazda's. Wel werden ze alleen via geselecteerde Mazda-dealers verkocht. Datsun is inderdaad Nissan geworden, alleen is de merknaam Datsun een jaar of 10 terug weer uit de mottenballen gehaald als (inmiddels redelijk geflopt) budgetmerk. |
Gaan ze zich in Zuid Korea focussen op Renault? als ik de kaart moet geloven. Bestaat het automerk Samsung ook nog ? Want die zie ik niet terug op de kaart. Het merk Datsun zie ik ook niet op de kaart, als ik autoweek moet geloven zijn ze nog wel elders actief Klopt Daewoo werd omgedoopt naar Chevrolet, maar die personen tak voor gewone stervelingen verdween uiteindelijk ook. zo'n Datsun mogen ze hier wel voor de deur zetten ![]() |
Zou Lada dan niet het leidende merk uit de alliantie in Rusland moeten zijn? |
Re: Mitsubishi Motors is geschiedenis in Europa vanaf eind 2021 (verscheping SUV's wordt 9/2020 gestaakt) 10-08-2020 22:29 |
Ook ik vind het jammer. Toevallig kwam ik er vorige week achter dat Mitsubishi bijna evenveel in Duitsland verkoopt als Toyota en dus daar bijna het bestverkochte Japanse merk is. En wat zijn er toch best veel Mitsubishi-dealers nog. Valt mij wel op dat ze vaak gecombineerd zijn met Hyundai, Nissan of een ander merk. Toch zeker de Mitsubishi-Nissan combinatie zal het de laatste weken zwaar gehad hebben.. |
Ik denk dat dit niet zozeer op merkniveau maar op groepsniveau is:
Ik vraag me overigens wel af hoeveel Mitsubishi's er in Groenland verkocht worden ![]() |
Groenland is helemaal niet gedekt. |
Nissan doet een stukje, tegelijk ook het "dichtstbevolkte" deel. |
Ben maar weer teruggegaan naar de oude topictitel. Er is nog teveel onduidelijk, door gebrekkige communicatie vanuit Mitsubishi weten de importeur en dealers ook niet precies hoe het zit, zo lijkt het. Volgens onderstaand artikel verdwijnen allereerst de ASX, Eclipse Cross en Outlander benzine/diesel. De Outlander PHEV gaat vervolgens met pensioen, vervolgens de Space Star in 2021 en de L200 blijft dan over, waarna of het merk verdwijnt of het merk als een soort Isuzu achterblijft met slechts een pick-up (naast de Mitsubishi Fuso Canter als alternatief voor de Isuzu N-serie, maar zoals gezegd staat Fuso los van Mitsubishi Motors).
Bron: [www.caradisiac.com] Engelstalig/Google Translate:
|
Logische keus, Europees gezien zijn de verkopen waardeloos, ook niet gek gezien het aanbod/design. Echt suf. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2020 20:34 door Bootsman. |
Wel positief om te lezen dat de verkooppunten van Mitsubishi juist vorig jaar met 30 stuks zijn gegroeid in Frankrijk. Dat is tegen de trend in.. maar goed, daar hebben die dealer nu niks aan. Voor nop geïnvesteerd in de merkstandaarden. ![]() |
Bron: [www.autohaus.de]
Mooi! Hopelijk geldt dat ook voor Nederland. Ik vermoed het wel eigenlijk, gezien Mitsubishi hier nog steeds een bescheiden maar voldoende substantieel deel van de markt in handen heeft. |
Als ze in de VS vooral de grote exemplaren (met dikke marge verkopen) en in de EU de A- en B-segmenters, kun je die aantallen sec sowieso al niet tegenover elkaar zetten. Verder is het op een andere manier nog wel te begrijpen: een automodel introduceren, de medewerkers trainen, onderdelenvoorziening regelen, reclame maken en marketing doen etc. in één land (VS) is toch makkelijker en goedkoper dan in een continent met 28 landen waar voor het grootste deel allemaal verschillende verkooporganisaties en dealernetwerken zitten en verschillende talen worden gesproken... Hooguit de logistiek (van auto's en onderdelen) kun je enigszins centraliseren. Maar die folders en websites moeten toch in al die talen worden vertaald, waarbij de Belgische importeur geen Nederlandse maar een Vlaamse tekst wil, en de Italiaanse importeur geen Zweeds uitziend gezinnetje op de foto, etc. etc. In noordelijke landen kun je weer niet roepen dat hij zoveel ruimte op de achterbank heeft, want die lange benen zitten daar klem, terwijl dat in landen aan de Middellandse Zee weer wel een verkooppunt is. In land A houden ze (bij wijze van spreken) van zegeltjes sparen voor gratis onderhoud, terwijl in land B nul procent rente op een lening een goede deal is en in land C moet je juist pakketten met spoilers en spatlappen aanbieden. We zijn nu eenmaal weliswaar één continent, maar niet één land met één cultuur en taal. |