De toekomst van Mitsubishi Motors in Europa (begin 2021 introductie Eclipse Cross PHEV?)

Gepost door Rutger DC 
Quote

Mitsubishi freezes introduction of new models for Europe
by Felix Page | 27 July 2020

Mitsubishi will freeze new model launches in Europe indefinitely as part of a wide-reaching overhaul of its global operations to cut costs.

Under the 'Small but Beautiful' banner, the Japanese manufacturer plans to reduce its fixed costs by 20% over the next two years. It will shift to a business structure centred on Asia and "improve operating profit by downsizing low-profit businesses”.

The firm will focus its resources on the South-East Asian market, where it currently has a 6.4% market share, compared with just 1.0% in Europe and 0.9% in North America. Its operating profit in the region last year was 63.6 billion yen (£469.6 million), compared to just 12.8bn yen (£94.5m) across all other global markets.

A planned “freezing of the introduction of new products in Europe” means upcoming models such as the next-generation L200 pick-up truck, Outlander SUV and Mirage supermini are unlikely to be sold here.

A Mitsubishi UK spokesman was unable to say for how long this situation will last but said that the situation is “evolving and changing rapidly”.

Mitsubishi plans to achieve “sustainable growth” from the end of 2022 by consolidating investment into core regions and products. Changes in its home market include shifting production of its Pajero SUV from Sakahogi to Okazaki, closing unproductive dealerships and promoting its sharing and subscription business.

The spokesman told Autocar that it's too early to say what the plans mean for UK dealerships but that they're “still selling cars for the foreseeable future”.

However, the new model freeze means current models are unlikely to be replaced when they become non-compliant with EU emissions regulations, suggesting Mitsubishi will gradually withdraw from the European market.

Mitsubishi UK is an independent business and the sole distributor of the brand’s models in the country. It's considering other options but plans to continue to support customers with an ongoing aftersales parts and servicing offering.

Takao Kato, representative executive officer and CEO of the Mitsubishi Motors Corporation, said: “We will shift our strategy from all-round expansion to selection and concentration. First of all, we will complete our structural reforms and further strengthen our competitive areas – ultimately to build a corporate structure that can surely generate profits during this mid-term period." Further details on what this means for the struggling Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance are unclear, but Mitsubishi has confirmed plans to continue introducing “cutting-edge models leveraging the Alliance partners’ technologies”. As part of its future models preview, the firm listed an electric kei car that it's co-developing with Nissan for launch after 2022.

Bron: [www.autocar.co.uk]

Dat klinkt niet hoopgevend, als auto's die aan alle Europese normen voldoen en al zijn uitontwikkeld (nieuwe Outlander/PHEV, Eclipse Cross facelift/PHEV) hier niet eens worden gelanceerd. Net als bij Nissan (wat uiteindelijk een storm in een glas water bleek), is het maar weer afwachten op concretere teksten.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 10:44 door Rutger DC.
Altijd jammer als een merk verdwijnt, heb het zelfs met deawoo, wat ik 2x moest verwerken door eerst dat ze als chevorlet omgetoverd werden om later als nog td verdwijnen.

Maar wat ik bij mitsubishi betreur is dat ze verdwenen zijn in bijvoorbeeld het b, c en d segment, d segment snap ik dan wel weer en c was ook geen succes. Ook lopen bepaalde bestaande modellen al weer even mee. Doen de Koreaen (Kia en Hyundai) toch beter komen bijna in elk segment weer met een opvolger
Zeg eens eerlijk? Wie zal Mitsubishi missen?
Gewezen allemansvriend Colt is ergens op een zijspoor beland.
In de klasse waarin nog geld wordt verdiend, waar ze vroeger de Galant en Sigma hadden, komen ze niet meer voor.
Vroeger zag je nog eens een Pajero als alleskunner, een klasse waarin zeker geld te rapen valt, maar zelfs die rol zijn ze gaandeweg kwijtgespeeld.
En de L200, destijds incontournable als pickup, is in menig bedrijf vervangen door de Amarok.
Ze waren ooit de eersten met 3 jaar garantie (of was het 5???), maar ook daar zijn de Koreaanse merken met 7 jaar hen al lang voorbij gegaan.
Heel jammer. Kon me niet heugen wanneer ik voor het laatst een Mitsubishi-dealer gezien had tot ik vorige week in Meppel was. Ze zijn er dus nog wel. Hetzelfde vrees ik eigenlijk op den duur voor Honda. Was destijds misschien slimmer geweest om de Colt te laten bestaan en de Space Star net als in de rest van de markten als Mirage te leveren. Hoezo "Space"? grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2020 14:44 door Jay DoubleYou.
Quote

Mitsubishi UK car dealers informed of brand's 'unexpected' market withdrawal
27/07/2020

Mitsubishi Motors in the UK has written to its UK franchised retail partners to inform them of the Japanese car manufacturer's plan to exit the UK and European new car markets.

Long-time UK importer, the Cirencester-based Colt Car Company said that it would attempt to accelerate its plan to bring other emerging brands into the UK to replace the space left vacant by Mitsubishi after it announced this morning (July 27) that it would freeze the introduction of new models into Europe with immediate effect.

CCC said in a letter to its franchised partners that it “did not, at any point, anticipate receiving this news”.

A spokesman for CCC told AM that the Mitsubishi Motors in the UK franchised car retail network would continue to sell the cars currently offered until such a time that they no longer comply with European regulations.

He added that as many retailers as possible would aim to be retained as part of a parts and aftersales network.

Mitsubishi Eclipse CrossBut the planned introduction of the new Eclipse Cross plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) and the next-generation Outlander PHEV will not happen.

One Mitsubishi franchisee told AM: “It is a question I’d asked in the past, whether the Alliance would dictate that Mitsubishi became the brand for America, Renault for Europe and Nissan for Asia.

“It remains to be seen if that plan materialises, but today’s development does indicate a significant restructure.”

Mitsubishi Motor Corporation's (MMC) new dealer corporate identity was revealed in 2018AM understands that Mitsubishi Motor in the UK’s franchised retail network currently has 103 dealer operators, many of whom were preparing to invest in an updated corporate identity (CI), which was showcased by the brand in 2018.

Early last year, Mitsubishi Motors in the UK managing director, Rob Lindley, discussed the new CI and his hopes of reaching 50,000 UK sales by the end of 2022 with AM.

Today he was a co-signatory in the letter announceing the brand's plan to exit the UK market.

AM's dealer source said: “The real issue is for those smaller dealers who only trade in Mitsubishi. Today’s news is going to be a massive blow for them and effectively ends their franchised business.”

Last month Mitsubishi's Alliance partners, Renault and Nissan, both announced details of global efforts to cut costs and improve efficiencies across their manufacturing operations.

In Mitsubishi Motor Corporation’s (MMC) announcement today said that it had no choice but to reduce its fixed costs by 20% and focus on investment in core markets where it sees potential, according to CCC’s letter to its retail partners.

The OEM stated that its current profitability in Europe was at its lowest ever level at a time when it faces the cost of meeting increasingly challenging environmental regulations.

In a report detailing its Q1 financial performance today, MMC reported a loss of 176.16bn yen (over £1.3bn) for the period, down from against a 9.31bn yen (£68.7m) a year earlier.

This resulted in an operating loss of 53.34bn yen (£393.6m). In Q1 last year MMC recorded a profit of 3.86bn yen (£28.5m).

Earlier this month the Society of Motor Manufacturers and Traders’ (SMMT) monthly car registrations data revealed that Mitsubishi’s UK sales had declined by 51.9% to 4,708 (H1 2019: 9,784) during the COVID-19 pandemic-impacted first half of 2020.

CCC said in its letter to retailers today that it did not, at any point, anticipate receiving news of a European market withdrawal by the brand, but added that it "did understand that MMC was facing difficulties and we were anticipating that there may have been some further delays in, and adjustments to, their future product plans".

It added: “In terms of the future for The Colt Car Group of Companies, we have already been looking at opportunities to bring additional new vehicle brands into the UK as a distributor and have already been in early dialogue with some alternative emerging market brands with an EV product strategy.

“Whilst the discussions are at an early stage, in light of today's announcement we are focused on accelerating these opportunities with the goal of introducing additional brands to our business as quickly as possible.

“Clearly, if we are able to progress some of these initial contacts into a viable business proposition it will represent future options and opportunities for us all.”

Bron: [www.am-online.com]
Quote
Auto encyclopedie
Altijd jammer als een merk verdwijnt, heb het zelfs met deawoo, wat ik 2x moest verwerken door eerst dat ze als chevorlet omgetoverd werden om later als nog td verdwijnen.

Deawoo heeft zelfs nooit bestaan.
Quote
Auto encyclopedie
Altijd jammer als een merk verdwijnt, heb het zelfs met deawoo, wat ik 2x moest verwerken

Gecondoleerd.
Quote
British Racing Green
Zeg eens eerlijk? Wie zal Mitsubishi missen?

Volgens mij het merk op zich niet, alleen het is wel jammer als er weer een merk de Nederlandse markt verlaat. Naast de liefde voor Duitse auto's in Nederland, ligt dit toch ook aan het vreemde modellen-beleid. Tot aan de Carisma, Colt en de Galant eind jaren '90 ging het prima. Daarna werd het vreemd, met SUV's en leuke EVO's. Maar voor de gemiddelde consument niet relevant.
Quote
beretta
Quote
British Racing Green
Zeg eens eerlijk? Wie zal Mitsubishi missen?

Volgens mij het merk op zich niet, alleen het is wel jammer als er weer een merk de Nederlandse markt verlaat. Naast de liefde voor Duitse auto's in Nederland, ligt dit toch ook aan het vreemde modellen-beleid. Tot aan de Carisma, Colt en de Galant eind jaren '90 ging het prima. Daarna werd het vreemd, met SUV's en leuke EVO's. Maar voor de gemiddelde consument niet relevant.

De laatste generaties colts hadden het ook zwaar, er werden telkens meer ploegen geschrapt bij nedcar, en de modellen daarvoor verkochten ook niet best. De Lancer bracht ook nieg veel qua verkoopaantallen. Ik denk dat de concurrentie ook minimaal heeft geprofiteerd van het verdwijnen van de colt er zullen er een. Paar op een yaris of op een Koreaen ingeruild zijn.
Hoeveel dealers zullen er zijn die alleen Mitsubishi voeren? Die gaan het zwaar krijgen. Ik neem aan dat de ketens als James Autoservice, Bosch Car Service en Vakgarage dit zien en die dealers direct een aanbod doen om zich bij hen aan te sluiten cool smiley
Quote
Barri
Hoeveel dealers zullen er zijn die alleen Mitsubishi voeren? Die gaan het zwaar krijgen. Ik neem aan dat de ketens als James Autoservice, Bosch Car Service en Vakgarage dit zien en die dealers direct een aanbod doen om zich bij hen aan te sluiten cool smiley

Door de tijdelijke opleving van de oudlander gedraag de (grote) dealer zich hier niet meer zoals vroeger. Kom je met een vraag over een coltje wordt je arrogant behandeld, kom je met een dikke bak van een vreemd merk, gelijk koffie. Gelukkig zit er in de provincie ook nog een voormalige mitsubishi dealer.
Na het verschijnen van deze berichten in de pers is het nog maar de vraag of er nog mensen zijn die hun spaargeld willen investeren in een nieuwe Mitsubishi.
Dan kan het wel eens snel gedaan zijn.
Altijd jammer als een merk verdwijnt, maar er zullen ook weer nieuwe Chinese voor in de plaats komen. Misschien ligt daar een kans voor de nog overgebleven Mitsubishi dealers.
Wie volgen?
Kennelijk is de situatie dat Mitsubishi zich terugtrekt van de Britse markt, maar de komende jaren actief blijft op de (continentaal-)Europese markt, maar in die tijd geen nieuwe modellen zal introduceren en vervolgens de situatie opnieuw bekijkt. Het dealernetwerk zal wel flink worden uitgedund. Maar ja, het in productie houden van de oude Outlander en pre facelift Eclipse Cross slaat ook nergens op, dus die zullen dan alleen nog uit voorraad leverbaar zijn. De recent opgefriste Space Star en L200 (beide uit Thailand) blijven dan wellicht wel aan. Mitsubishi moet het in Europa vooral hebben van markten zoals Duitsland, Nederland, Scandinavië en volgens mij de Alpenlanden.
Als er verschillende Japanse fabrikanten Europa gaan verlaten,dan heeft het voor de Chinezen toch ook geen zin om naar hier te komen?
Waarom zouden zij wel slagen?
Die hebben totaal geen naamsbekendheid i.t.t. tot die Japanners die bovendien een goede reputatie hadden/hebben.
De taart is inmiddels allang verdeeldbig smile smileyuits,Frans,en Toyota dan nog.
Deze merken zien de Europese markt als niet belangrijk, de Europese merken én KIA/Hyundai hebben nog wel interesse in de markt. Ik denk niet dat dit Chinese merken zal tegenhouden om zich te vestigen op de Europese markt, die kunnen het evengoed interessant vinden.
Quote
beretta
Quote
British Racing Green
Zeg eens eerlijk? Wie zal Mitsubishi missen?

Volgens mij het merk op zich niet, alleen het is wel jammer als er weer een merk de Nederlandse markt verlaat. Naast de liefde voor Duitse auto's in Nederland, ligt dit toch ook aan het vreemde modellen-beleid. Tot aan de Carisma, Colt en de Galant eind jaren '90 ging het prima. Daarna werd het vreemd, met SUV's en leuke EVO's. Maar voor de gemiddelde consument niet relevant.

Volgens mij koopt/least 'de Nederlander' vooral vanuit liefde voor de portemonnee. Ik kan me nog een Mitsubishi herinneren die nog niet zo lang geleden niet aan te slepen was vanwege de lage bijtelling. Toen was de voorliefde voor Duitse auto's even ver te zoeken. Maar dat korte succes kon Mitsubishi niet vasthouden toen de regels veranderden en andere merken met betere bijtellingsknallers kwamen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2020 09:23 door Mechanix.
Jammer van dit mooie merk met de 3 diamanten. Mijn oude Mitsubishi zal deze maand de 400.000 aantikken. Niet zonder slag of stoot, maar goed voor nog eens zo'n zelfde afstand.
Quote
ETbvm
Jammer van dit mooie merk met de 3 diamanten. Mijn oude Mitsubishi zal deze maand de 400.000 aantikken. Niet zonder slag of stoot, maar goed voor nog eens zo'n zelfde afstand.

Netjes! Wat voor 1 heb je?
Volgens mij is het simpelweg de uitvoering van de strategie die afgelopen mei is aangekondigd door de Alliantie: verdelen van de markten over de merken, en wel als volgt (tussen haakjes het aandeel van het merk in de alliantie in aantallen verkopen van 2018)...

Nissan (52,6 %): Noord-Amerika, Midden-Oosten en sleutelmarkten Azië
Renault (36,1 %): Europa, Zuid-Amerika
Mitsubishi (11,3 %): Zuid-Oost Azië en Oceanië

Geen gek idee. Doordat de merken zich focussen op een deel van de wereld, kunnen ze daar ook veel beter presteren dan wanneer ze hun aandacht en inspanningen uitsmeren over de hele wereld... Bovendien zouden ze dan ook nog moeten blijven concurreren met elkaar. Zo wordt de spoeling gewoon heel dun.
Naar het schijnt stopt de import van de Outlander, Eclipse Cross en ASX al in september, en die van de Space Star en L200 einde van het jaar...
[www.autoweek.nl]
Een paar dagen terug stond zoiets al op Automotive News Europe en zal dus wel kloppen. Jammer maar helaas, vooral omdat de Eclipse Cross PHEV en nieuwe Outlander PHEV wel wat potentieel hadden.

Mitsubishi Motors verdwijnt dus echt en is het derde Japanse automerk na Daihatsu en Infiniti in de afgelopen acht jaar dat de Europese markt verlaat. Dan houden we Toyota, Nissan, Suzuki en Mazda over als grote Japanse volumemerken, Lexus als premiummerk en Subaru en Isuzu die wat rommelen in de marge. Ben vooral benieuwd of Subaru hier nog toekomst heeft. Er is weliswaar een elektrische auto op komst, maar die onderscheidt zich maar nauwelijks van de Toyota EV met dezelfde techniek. (Nu vergeet ik Honda nog, dat niet meer voor de aantallen gaat, maar zich meer lijkt te concentreren op auto's met een hogere marge: de wat duurdere hybriden en de elektrische E).

Het terugtrekken van de Europese markt van Mitsubishi Motors zal overigens vast geen gevolgen hebben voor Mitsubishi Fuso, vaak kortweg Fuso, waarin Daimler AG een meerderheidsbelang heeft. De Canter blijft dus. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 14:52 door Rutger DC.
Spreekt het feit dat je Honda vergeet te noemen misschien al boekdelen, Rutger?

edit: je was me net voor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 14:54 door 929V6.
Quote
Rutger DC
Dan houden we Toyota, Nissan, Suzuki en Mazda over als grote Japanse volumemerken, Lexus als premiummerk en Subaru en Isuzu die wat rommelen in de marge.

Als het plan van de Alliantie 100% doorgaat, verdwijnt Nissan ook uit Europa. Zie boven.
Quote
Tydelyck
Quote
Rutger DC
Dan houden we Toyota, Nissan, Suzuki en Mazda over als grote Japanse volumemerken, Lexus als premiummerk en Subaru en Isuzu die wat rommelen in de marge.

Als het plan van de Alliantie 100% doorgaat, verdwijnt Nissan ook uit Europa. Zie boven.

Ik weet niet over welk plan je het precies hebt, maar de laatste berichten over Nissan waren dat het merk het Europese modellengamma zou uitdunnen, zonder te verdwijnen.
Komt mitsubishi binnen kort in het zelfde rijtje als.
-datsun
- xedos
-daihatsu
-infiniti

En zetten deawoo ook bij het zelfde rijtje
Quote
929V6
Ik weet niet over welk plan je het precies hebt, maar de laatste berichten over Nissan waren dat het merk het Europese modellengamma zou uitdunnen, zonder te verdwijnen.

Ik heb het over dit plan. Het is in het Frans, maar deze slide is Engels en laat niets aan de verbeelding over. Hier het Engelstalige persbericht.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 18:04 door Tydelyck.
Ik denk toch dat je die slide niet goed interpreteert. In de voorgaande slide wordt besproken welke merken leidend worden in de desbetreffende gebieden en niet dat de andere merken er zullen verdwijnen. Anders zou ook wel in het nieuws zijn geweest dat Nissan uit Zuidoost-Azië en Australië gaat verdwijnen of dat Mitsubishi de thuismarkt verlaat, bijvoorbeeld. Dat lijkt me nogal sterk.
@Auto encyclopedie,

Xedos was geen merk, maar een modellijn. De Mazda Xedos 6 bijvoorbeeld (heb ik er zelf eentje van gehad).
Quote
929V6
@Auto encyclopedie,

Xedos was geen merk, maar een modellijn. De Mazda Xedos 6 bijvoorbeeld (heb ik er zelf eentje van gehad).

Dat was toch een latere, maar snelle aanpassing omdat Xedos als los merk iets te ambitieus bleek?
Quote
Wouter82
Quote
929V6
@Auto encyclopedie,

Xedos was geen merk, maar een modellijn. De Mazda Xedos 6 bijvoorbeeld (heb ik er zelf eentje van gehad).

Dat was toch een latere, maar snelle aanpassing omdat Xedos als los merk iets te ambitieus bleek?

Zou kunnen, maar dan was dat besef er dus tijdig.
@ Wouter, ja dat meen ik ook ja. Volgens mijn jaarboeken was Xedos in de eerste jaren wel een zelfstandig merk, maar werd het later Mazda Xedos.

En is Datsun niet "gewoon" hernoemd naar Nissan? Net als Daewoo die omgedoopt werd tot Chevrolet?

On topic

Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan om eerlijk te zijn. Wel jammer, maar aan de andere kant, de meeste moderne Mitsubishi's spraken mij al niet meer aan.

De laatste toffe en auto die ik serieus heb overwogen is de 1996-2001 Colt. De rest sprak mij al niet meer aan of vond ik lelijk. Hoewel, de nieuwe SpaceStar vind ik op de een of andere manier wel aantrekkelijk, gelukkig (of helaas) is mijn Hundee nog niet aan vervanging toe
Quote
Peter O
@ Wouter, ja dat meen ik ook ja. Volgens mijn jaarboeken was Xedos in de eerste jaren wel een zelfstandig merk, maar werd het later Mazda Xedos.

Desondanks zijn de Xedossen van het begin af aan gewoon onder de merknaam Mazda gevoerd, met het logo, de badges en al. Het zijn dus ook op kenteken altijd Mazda's. Wel werden ze alleen via geselecteerde Mazda-dealers verkocht.

Datsun is inderdaad Nissan geworden, alleen is de merknaam Datsun een jaar of 10 terug weer uit de mottenballen gehaald als (inmiddels redelijk geflopt) budgetmerk.
Gaan ze zich in Zuid Korea focussen op Renault? als ik de kaart moet geloven. Bestaat het automerk Samsung ook nog ? Want die zie ik niet terug op de kaart.

Het merk Datsun zie ik ook niet op de kaart, als ik autoweek moet geloven zijn ze nog wel elders actief

Klopt Daewoo werd omgedoopt naar Chevrolet, maar die personen tak voor gewone stervelingen verdween uiteindelijk ook.

zo'n Datsun mogen ze hier wel voor de deur zetten

Quote
Tydelyck
Quote
929V6
Ik weet niet over welk plan je het precies hebt, maar de laatste berichten over Nissan waren dat het merk het Europese modellengamma zou uitdunnen, zonder te verdwijnen.

Ik heb het over dit plan. Het is in het Frans, maar deze slide is Engels en laat niets aan de verbeelding over. Hier het Engelstalige persbericht.


Zou Lada dan niet het leidende merk uit de alliantie in Rusland moeten zijn?
Ook ik vind het jammer. Toevallig kwam ik er vorige week achter dat Mitsubishi bijna evenveel in Duitsland verkoopt als Toyota en dus daar bijna het bestverkochte Japanse merk is.

En wat zijn er toch best veel Mitsubishi-dealers nog. Valt mij wel op dat ze vaak gecombineerd zijn met Hyundai, Nissan of een ander merk. Toch zeker de Mitsubishi-Nissan combinatie zal het de laatste weken zwaar gehad hebben..
Quote
Jamiro
Zou Lada dan niet het leidende merk uit de alliantie in Rusland moeten zijn?

Ik denk dat dit niet zozeer op merkniveau maar op groepsniveau is:
  • Groupe Renault met daarin ook Samsung, Alpine en Lada (vandaar ook Renault als leider in Zuid-Korea)
  • Nissan Group met daarin ook Infiniti en Datsun
  • Mitsubishi Group

Ik vraag me overigens wel af hoeveel Mitsubishi's er in Groenland verkocht worden cool smiley
Quote
Bart81
Ik vraag me overigens wel af hoeveel Mitsubishi's er in Groenland verkocht worden cool smiley

Groenland is helemaal niet gedekt.
Quote
929V6
Quote
Bart81
Ik vraag me overigens wel af hoeveel Mitsubishi's er in Groenland verkocht worden cool smiley

Groenland is helemaal niet gedekt.

Nissan doet een stukje, tegelijk ook het "dichtstbevolkte" deel.
Ben maar weer teruggegaan naar de oude topictitel. Er is nog teveel onduidelijk, door gebrekkige communicatie vanuit Mitsubishi weten de importeur en dealers ook niet precies hoe het zit, zo lijkt het. Volgens onderstaand artikel verdwijnen allereerst de ASX, Eclipse Cross en Outlander benzine/diesel. De Outlander PHEV gaat vervolgens met pensioen, vervolgens de Space Star in 2021 en de L200 blijft dan over, waarna of het merk verdwijnt of het merk als een soort Isuzu achterblijft met slechts een pick-up (naast de Mitsubishi Fuso Canter als alternatief voor de Isuzu N-serie, maar zoals gezegd staat Fuso los van Mitsubishi Motors).

Quote

Quel avenir pour Mitsubishi ?
Florent Ferrière Le 13 Août 2020 à 09h50

Fin juillet, Mitsubishi a fait savoir qu'il gelait l'introduction de nouveaux modèles en Europe, sans pour autant parler de retrait. Une annonce ambiguë qui suscite l'incompréhension dans le réseau.

Après Nissan et Renault, Mitsubishi, troisième membre de l'Alliance, a dévoilé fin juillet son plan de relance, qui couvre la période 2020-2022. Son nom peut faire sourire : "Small but beautiful", petit mais beau. Comme pour ses alliés, Mitsubishi va donner la priorité à la rentabilité et non pas à une augmentation des ventes.

La firme aux trois diamants va ainsi réduire la voilure pour baisser ses coûts de production. Elle va concentrer ses efforts sur les segments, les technologies et les marchés sur lesquels elle est le mieux implantée. Côté segments, c'est évidemment les SUV et les pick-up. Pour les technos, il y a la transmission intégrale et l'hybride rechargeable. Enfin en ce qui concerne la zone géographique, ce sera avant tout l'Asie.

Mais la présentation du plan "Small but beautiful" a été accompagnée d'un communiqué de presse très court et pourtant aux conséquences importantes : de manière laconique, Mitsubishi annonce le gel de l'introduction de nouveaux modèles en Europe. La formule est quand même des plus ambiguës. Est-ce une pause le temps de faire le point sur la situation ou un départ qui n'ose pas dire son nom ?

Annonce surprise
Même s'il y avait eu quelques rumeurs, l'info a quand même fait l'effet d'une bombe en Europe. Le réseau s'était plutôt imaginé une rationalisation de l'offre de la marque, comme s'apprête à le faire Nissan sur le Vieux Continent, mais pas à une fin en queue de poisson. Sollicitée, la communication de Mitsubishi en France dit n'avoir aucun commentaire à faire et renvoie vers le Japon. On imagine qu'il n'y a pas de commentaire parce qu'elle n'en sait pas bien plus que ce que contient ce communiqué de quelques lignes et qu'elle a été mise devant le fait accompli.

Nous avons donc poussé la porte d'un point de vente pour essayer d'en savoir plus, dans une concession du Sud Ouest à la situation des plus particulières : le point de vente Mitsubishi est en plein aménagement, avec en bord de route derrière des barrières de chantier la pancarte "ici votre nouveau distributeur Mitsubishi". Les vendeurs nous indiquent qu'ils ont appris la chose en même temps que la presse… et qu'ils n'en savent pas davantage sur l'avenir précis du constructeur.

Ils nous expliquent que pour l'instant, la vente va se poursuivre avec la Space Star, l'Outlander hybride rechargeable et le L200. Les ASX et Eclipse Cross vont rapidement disparaître. En France, ces deux véhicules souffrent notamment d'un fort malus WLTP en étant uniquement proposés en essence. Mais les commerciaux précisent que ces modèles se vendaient quand même plutôt bien grâce à de belles offres.

L'Europe pèse plus lourd que les USA
À ce jour, l'annonce de Mitsubishi n'a pas vraiment inquiété les clients de cette concession. Plusieurs livraisons étaient d'ailleurs prévues au cours de la semaine et aucune annulation ou demande d'un acheteur inquiet n'a été notée. Peut-être que l'annonce bancale, sans mention claire d'un retrait, évite de créer la panique. Les vendeurs évoquent déjà que, quoiqu'il arrive, les termes de la garantie seront honorés et que comme toutes marques, en cas de départ, Mitsubishi devra assurer la fourniture des pièces détachées pendant au moins dix ans. Les actuels distributeurs seront là pour assurer l'entretien.

Mais on sent bien que c'est l'incompréhension qui règne. Certes, Mitsubishi est un petit acteur du marché européen. L'année dernière, il y a écoulé 171 000 véhicules. Dans le monde, la marque a livré 1,23 million de véhicules. L'Europe représente donc environ 1 vente sur 7 de la marque, ce qui n'est pas rien. Fait étonnant : le Vieux Continent pèse plus lourd que les États-Unis, où 121 000 véhicules ont été livrés en 2019. Pourtant, curieusement, l'avenir de Mitsubishi au pays de l'Oncle Sam a bien été garanti avec l'annonce d'une foule de nouveautés.

Et c'est aussi sur ce point que les vendeurs français s'agacent. Des lancements importants étaient annoncés et ils avaient un beau potentiel. En 2021 était attendu un tout nouvel Outlander hybride rechargeable. Or ce modèle est le véhicule plug-in le plus vendu en Europe ! Il a d'ailleurs donné une crédibilité à Mitsubishi sur ce domaine, qui devait profiter à l'Eclipse Cross, dont la version rechargeable était promise chez nous pour fin 2020 !

L200, dernier survivant
Le réseau était en plein développement. En deux ans, le nombre de points de vente est passé de 120 à 150 en France. De plus, début 2019, Mitsubishi a mis en place une nouvelle organisation pour renforcer son implantation européenne ! Et grâce à ses hybrides rechargeables, la marque n'avait rien à craindre de la norme CAFE (avec des amendes pour les constructeurs qui vendent des véhicules trop polluants). Le Vieux Continent est certes réputé pour être un marché trop concurrentiel et trop exigeant, mais il y avait donc de belles perspectives qui semblaient bien coller avec l'idée de "Small but beautiful". Nissan aurait pu être un bon allié sur place pour améliorer la rentabilité du réseau.

Tout semble s'arrêter avec la non venue des nouveautés. Après l'ASX et l'Eclipse Cross, ce sera donc à l'Outlander de disparaître, retraite oblige. Puis la Space Star sera stoppée en 2021 par un passage à une nouvelle norme Euro. Il ne resterait que le L200, vendu en tant qu'utilitaire. Ce pourrait être uniquement avec lui que Mitsubishi garderait un pied en Europe, à la manière d'un Isuzu… avant peut-être de se retirer complément.

Les vendeurs attendent des nouvelles de Mitsubishi France à la rentrée. Dans de nombreux cas, ce sont des distributeurs multimarques qui tentent déjà de se rassurer en pensant à leurs autres labels.

Bron: [www.caradisiac.com]

Engelstalig/Google Translate:

Quote

What future for Mitsubishi?
Florent Ferriere August 13, 2020 at 9:50 a.m.

At the end of July, Mitsubishi announced that it was freezing the introduction of new models in Europe, without talking about withdrawal. An ambiguous announcement that arouses incomprehension in the network.

What future for Mitsubishi?
After Nissan and Renault, Mitsubishi , the third member of the Alliance, unveiled its recovery plan at the end of July, which covers the period 2020-2022. His name can make you smile: "Small but beautiful", small but beautiful. As with its allies, Mitsubishi will prioritize profitability and not increased sales.

The firm with the three diamonds will thus reduce the wing to lower its production costs. It will focus its efforts on the segments, technologies and markets in which it is best established. Side segments, it is obviously the SUV and the pick-up. For techies, there is all-wheel drive and the plug-in hybrid. Finally, as regards the geographical area, it will above all be Asia.

But the presentation of the "Small but beautiful" plan was accompanied by a very short press release and yet with significant consequences: laconically, Mitsubishi announces the freezing of the introduction of new models in Europe. The formula is still very ambiguous. Is it a pause, the time to take stock of the situation or a departure that does not dare to say its name?

Surprise announcement
Even if there had been a few rumors, the news still had the effect of a bomb in Europe. The network had rather imagined a rationalization of the offer of the mark, as Nissan is preparing to do on the Old Continent, but not at a fishtail end. Solicited, the communication of Mitsubishi in France says it has no comment to make and refers to Japan. We imagine that there is no comment because she does not know much more than what this press release of a few lines contains and that she was presented with a fait accompli.

We therefore pushed open the door of a point of sale to try to find out more, in a dealership in the South West with the most particular situation: the Mitsubishi point of sale is in full development, with roadside behind construction barriers the sign "here your new Mitsubishi distributor". The salespeople tell us that they learned about it at the same time as the press… and that they do not know more about the precise future of the manufacturer.

They tell us that for now, sales will continue with the Space Star, the plug-in hybrid Outlander and the L200. The ASX and Eclipse Cross will quickly disappear. In France, these two vehicles suffer in particular from a strong WLTP penalty by being only offered in gasoline. But the sales people specify that these models were still selling pretty well thanks to good offers.

Europe weighs more than the USA
To date, Mitsubishi's announcement has not really worried customers of this dealership. Several deliveries were also planned during the week and no cancellations or requests from a worried buyer were noted. Perhaps the flawed announcement, with no clear mention of a withdrawal, avoids creating panic. The sellers already evoke that, whatever happens, the terms of the guarantee will be honored and that like all brands, in the event of departure, Mitsubishi will have to ensure the supply of spare parts for at least ten years. The current distributors will be there to provide maintenance.

But we feel that it is incomprehension that reigns. Of course, Mitsubishi is a small player in the European market. Last year, 171,000 vehicles passed. Worldwide, the brand has delivered 1.23 million vehicles. Europe therefore represents around 1 in 7 sales of the brand, which is not nothing. Astonishing fact: the Old Continent weighs more than the United States, where 121,000 vehicles were delivered in 2019. Yet, oddly enough, Mitsubishi's future in Uncle Sam's country has been guaranteed with the announcement of 'a host of novelties.

And it is also on this point that French sellers are annoyed. Important launches were announced and they had great potential. In 2021, a brand new plug-in hybrid Outlander was expected. This model is the best-selling plug-in vehicle in Europe! It also gave credibility to Mitsubishi in this area, which was to benefit the Eclipse Cross, whose rechargeable version was promised to us for the end of 2020!

L200, last survivor
The network was in full development. In two years, the number of points of sale has increased from 120 to 150 in France. In addition, at the start of 2019, Mitsubishi set up a new organization to strengthen its European presence! And thanks to its plug-in hybrids, the brand had nothing to fear from the CAFE standard (with fines for manufacturers who sell vehicles that pollute too much). The Old Continent is certainly renowned for being too competitive and too demanding a market, but there were therefore bright prospects which seemed to fit well with the idea of ​​"Small but beautiful". Nissan could have been a good ally on the spot to improve the profitability of the network.

Everything seems to stop with the non-arrival of novelties. After the ASX and the Eclipse Cross, it will therefore be up to the Outlander to disappear, retirement obliges. Then the Space Star will be stopped in 2021 with a switch to a new Euro standard. Only the L200 would remain, sold as a utility. It could be only with him that Mitsubishi would keep a foothold in Europe, like an Isuzu ... before perhaps withdrawing completely.

Salespeople are waiting for news from Mitsubishi France at the start of the school year. In many cases, these are multi-brand distributors who are already trying to reassure themselves by thinking about their other labels.
Logische keus, Europees gezien zijn de verkopen waardeloos, ook niet gek gezien het aanbod/design.
Echt suf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2020 20:34 door Bootsman.
Wel positief om te lezen dat de verkooppunten van Mitsubishi juist vorig jaar met 30 stuks zijn gegroeid in Frankrijk.
Dat is tegen de trend in.. maar goed, daar hebben die dealer nu niks aan. Voor nop geïnvesteerd in de merkstandaarden. sad smiley
Quote

Mitsubishi: Große Freude bei Handel und Importeur
Die Bemühungen von Importeur MMDA und den Händlern waren erfolgreich: Der neue Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in-Hybrid kommt Anfang 2021 doch nach Deutschland.

Von Doris Plate/AUTOHAUS 16.09.2020

Große Freude im deutschen Mitsubishi-Händlernetz. Mit einer Videobotschaft auf dem Händlerportal der Organisation gab Mitsubishi Motors Deutschland (MMDA)-Geschäftsführer Kolja Rebstock am Dienstag bekannt, dass der neue Eclipse Cross Plug-In-Hybrid jetzt doch nach Deutschland kommt. Damit hat das Management des Herstellers die Ankündigung, die Einführung neuer Modelle in Europa "einzufrieren“, teilweise revidiert. Ab Anfang 2021 kann das neue Fahrzeug nun doch hierzulande verkauft werden.

Die Mitsubishi Händler sind erleichtert und sehr dankbar. Mitsubishi-Partnerverbandspräsident Guido Riemann sprach stellvertretend von "sehr großer Freude". Nach einer Mitteilung von Ende Juli, in der die Mitsubishi Motor Corporation bekannt gab, dass man die Einführung neuer Modelle in Europa vorerst stoppen wolle, wurde bereits darüber spekuliert, ob die Marke sich ganz aus dem Markt verabschieden würde. MMDA arbeitete aber hartnäckig daran, den Hersteller davon zu überzeugen, weitere Modelle nach Deutschland zu bringen.

Noch vergangene Woche hatte Rebstock gegenüber AUTOHAUS betont: "Was eingefroren ist, kann auch wieder aufgetaut werden." Seine Organisation versuche "Tauwetter zu erzeugen". Auch die deutschen Händler hatten sich an den Hersteller gewandt. Das wurde jetzt belohnt.

Mit dem neuen Eclipse Cross Plug-in-Hybrid kommt ein Hoffnungsträger nach Deutschland. Importeur und Handel wollen alles daran setzen, dem Hersteller zu beweisen, dass die Sonderregelung für den deutschen Markt gerechtfertigt ist, hieß es. Die Erfolgsgeschichte von Mitsubishi – seit der Übernahme der Importeurstätigkeit durch die Frey Gruppe 2014 gelangen durchschnittlich 20 Prozent Wachstum pro Jahr – soll fortgesetzt werden. Im vergangenen Jahr hatten die 500 deutschen Mitsubishi Partner fast 55.000 Einheiten verkauft und damit fast ein Drittel des europäischen Marktes gestemmt.

Bron: [www.autohaus.de]

Quote

Great pleasure in the German Mitsubishi dealer network. With a video message on the organization's dealer portal, Mitsubishi Motors Germany (MMDA) managing director Kolja Rebstock announced on Tuesday that the new Eclipse cross plug-in hybrid is now coming to Germany. The manufacturer's management has thus partially revised the announcement that it will "freeze" the introduction of new models in Europe . From the beginning of 2021, the new vehicle can now be sold in Germany.

The Mitsubishi dealers are relieved and very grateful. Mitsubishi partner association president Guido Riemann spoke on behalf of "very great pleasure". After a message from the end of July, in which Mitsubishi Motor Corporation announced that it wanted to stop the introduction of new models in Europe for the time being, there was already speculation about whether the brand would withdraw from the market entirely. But MMDA worked hard to convince the manufacturer to bring more models to Germany.

Last week Rebstock had emphasized to AUTOHAUS: "What is frozen can also be thawed again." His organization tries to "generate thaw". The German dealers also turned to the manufacturer. That has now been rewarded.

With the new Eclipse Cross Plug-in Hybrid , a bearer of hope is coming to Germany. Importers and retailers want to do everything in their power to prove to the manufacturer that the special regulation for the German market is justified, it said. The success story of Mitsubishi - since the Frey Group took over the import business in 2014, has achieved an average of 20 percent growth per year - is to be continued. Last year, the 500 German Mitsubishi partners had sold almost 55,000 units and thus almost a third of the European market.

Mooi! Hopelijk geldt dat ook voor Nederland. Ik vermoed het wel eigenlijk, gezien Mitsubishi hier nog steeds een bescheiden maar voldoende substantieel deel van de markt in handen heeft.
Quote
Rutger DC
Europe weighs more than the USA
Of course, Mitsubishi is a small player in the European market. Last year, 171,000 vehicles passed. Worldwide, the brand has delivered 1.23 million vehicles. Europe therefore represents around 1 in 7 sales of the brand, which is not nothing. Astonishing fact: the Old Continent weighs more than the United States, where 121,000 vehicles were delivered in 2019. Yet, oddly enough, Mitsubishi's future in Uncle Sam's country has been guaranteed with the announcement of 'a host of novelties.

Als ze in de VS vooral de grote exemplaren (met dikke marge verkopen) en in de EU de A- en B-segmenters, kun je die aantallen sec sowieso al niet tegenover elkaar zetten.

Verder is het op een andere manier nog wel te begrijpen: een automodel introduceren, de medewerkers trainen, onderdelenvoorziening regelen, reclame maken en marketing doen etc. in één land (VS) is toch makkelijker en goedkoper dan in een continent met 28 landen waar voor het grootste deel allemaal verschillende verkooporganisaties en dealernetwerken zitten en verschillende talen worden gesproken... Hooguit de logistiek (van auto's en onderdelen) kun je enigszins centraliseren.

Maar die folders en websites moeten toch in al die talen worden vertaald, waarbij de Belgische importeur geen Nederlandse maar een Vlaamse tekst wil, en de Italiaanse importeur geen Zweeds uitziend gezinnetje op de foto, etc. etc. In noordelijke landen kun je weer niet roepen dat hij zoveel ruimte op de achterbank heeft, want die lange benen zitten daar klem, terwijl dat in landen aan de Middellandse Zee weer wel een verkooppunt is. In land A houden ze (bij wijze van spreken) van zegeltjes sparen voor gratis onderhoud, terwijl in land B nul procent rente op een lening een goede deal is en in land C moet je juist pakketten met spoilers en spatlappen aanbieden. We zijn nu eenmaal weliswaar één continent, maar niet één land met één cultuur en taal.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.