Nissan Europa: "alleen nog Juke en Qashqai, exit Micra en Leaf"

Gepost door Wouter82 
Quote

‘Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa’

Autofabrikant Nissan wil zich grotendeels terugtrekken uit Europa. Dat meldt persbureau Reuters. Het bedrijf zou zich meer willen richten op de VS, China en Japan. In Europa wil het merk eigenlijk alleen verder met de Qashqai en de Juke. Elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf, laat het merk voortaan over aan partner Renault en partner Mitsubishi krijgt de plug-in hybrides toebedeeld.

De plannen maken deel uit van een nieuwe strategie voor de komende drie jaar, die Nissan op 28 mei bekend wilde maken. Vorig jaar daalden de verkopen van Nissan in Europa al met 20 procent, in vergelijking met het jaar daarvoor. De coronacrisis maakte het de afgelopen maanden nog erger. Tegelijkertijd zit Nissan met zijn Britse fabriek in Sunderland in de maag, vanwege de brexit. En de fabriek in Barcelona lijkt weinig rendabel vanwege de slechte verkoopcijfers van de modellen die daar worden gemaakt.

Voormalig topman Carlos Ghosn wilde een snelle groei van Nissan forceren, maar dat pakte anders uit. Vooral in de VS leidde zijn beleid tot flinke kortingen op auto’s, in een poging marktaandeel te winnen. Dat alles heeft Nissan in de problemen gebracht, want er wordt weinig mee verdiend en de Amerikanen beschouwen Nissan tegenwoordig als een goedkoop merk. Het nieuwe plan beoogt nieuwe dealercontracten en een herziening van het modelaanbod dat tot hogere verkoopprijzen moet leiden en dus meer winst.
‘Zaadjes voor de toekomst’

,,Dit is niet simpelweg een bezuinigingsplan. We planten zaadjes voor de toekomst’’, aldus een van de betrokkenen tegenover Reuters. Nissan zou ook de samenwerking met andere merken in de alliantie willen uitbreiden, om kosten te besparen. Samenwerkingspartner Renault zou de verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa van Nissan mogen overnemen en partner Mitsubishi zou worden ingezet voor plug-in hybrides. Zo bespaart Nissan op de ontwikkelingskosten voor innovatieve technologie in nieuwe modellen.

In Europa gaat het merk nog wel verder met de modellen Qashqai en Juke, maar voor modellen als de Micra, 370 Z en X-Trail lijkt het doek te gaan vallen. Eerder al had Nissan aangekondigd 14 productielijnen te sluiten. De huidige productiecapaciteit omvat 7 miljoen auto's per jaar. Die wordt teruggebracht naar 5,5 miljoen auto’s. Tot nu toe wil geen van de merken die worden genoemd in de berichtgeving van Reuters reageren op het uitgelekte reorganisatieplan.
[www.ad.nl]

Ergens niet verrassend en eigenlijk wel goed dat het merk duidelijke beslissingen durft te nemen in plaats van door te kwakkelen in een markt die toch alleen maar meer onzeker wordt.
Zo is dat. Honda zou eigenlijk moeten volgen. Stelt zeer weinig voor in Europa terwijl ze het in Noord-Amerika uitstekend doen
Wel jammer gezien de geschiedenis van het merk. Al hebben ze ook in die geschiedenis veel (leuke) modellen niet in Europa uitgebracht. Ik had vooral gehoopt dat we een nieuwe Z zouden zien die weer het gevecht met de Europese concurrentie aan kan. Ik begrijp uit dit bericht dat we die (als hij al daadwerkelijk komt) hier niet zullen zien.
Het oorspronkelijke bericht:

Quote

May 4, 2020 / 11:14 AM
Exclusive: Nissan to retrench further in new plan to focus on U.S., Japan, China
Norihiko Shirouzu

(Reuters) - Nissan Motor Co Ltd (7201.T) will pull back from Europe and elsewhere to focus on the United States, China and Japan under a plan that represents a new strategic direction for the embattled carmaker, people with direct knowledge of the plan told Reuters.

The “operational performance plan” is due to be announced on May 28 and goes beyond fixing problems from ousted leader Carlos Ghosn’s aggressive expansion drive, the people said.

Pursuit of market share, particularly in the United States, led to steep discounting and a cheapened brand. Under the new, three-year plan - reported here for the first time - Nissan aims to restore dealer ties and refresh lineups to regain pricing power and profitability, the people told Reuters.

“This is not just a cost-cutting plan. We’re rationalising operations, reprioritising and refocusing our business to plant seeds for the future,” one of the people said.

The plan also aims to cut competition and expand cooperation with alliance partners, the people said. Nissan will follow Mitsubishi Motors Corp (7211.T) in plug-in electric hybrid vehicle technology, with the smaller peer taking the lead in Asian markets outside China and Japan. France’s Renault SA (RENA.PA) will likely focus on electrical vehicle technologies and Europe.

Nissan and Mitsubishi declined to comment. Renault did not immediately respond to a request for comment.

The plan, led mainly by Chief Operating Officer Ashwani Gupta rather than Nissan’s low-key chief executive, Makoto Uchida, is aimed at freeing resources to invest in products and technology for the United States, China and Japan, the people said.

“The net effect is even though we reduce our R&D spend this year versus last year and make other savings, we pump those freed-up resources back into core markets and core products,” said one of the people, who declined to be identified as they were not authorised to speak with media on the matter.

The plan is likely to take up to two weeks to be finalised, with sales and earnings targets complicated by the anticipated long-term impact on auto sales of government measures worldwide taken to stop the coronavirus outbreak, the people said.

In July, Nissan targeted an operating margin of 6% on revenue of 14.5 trillion yen ($135.83 billion) by March 2023, versus 3% and 13 trillion yen forecast at the time for the year ended March 2020 - the results of which are scheduled for release later this month. Management has since changed, with Uchida and Gupata appointed in December.

To be sure, focusing on its three core markets does not mean a total retreat from elsewhere for Japan’s second-largest automaker by volume after Toyota Motor Corp (7203.T).

Nissan will try to maintain a presence in Europe through stepped up efforts with its Qashqai and Juke crossover sport-utility vehicles (SUVs). In Asia, it plans to further expand sales in Thailand and the Philippines which, with Australia, generate roughly 90% of sales and profit in the region excluding China, Japan and India.

Still, its new plan calls for tighter, targeted lineups in countries such as India, Indonesia, Malaysia, South Africa, Russia, Brazil and Mexico - such as focusing on the beefy Patrol SUV in Africa and the Middle East. That means Nissan might need to shutter more than the 14 assembly lines announced in July. In March, it also announced plans to stop production in Indonesia.

Nissan previously put its annual global production capacity at over 7 million vehicles based on three daily shifts per plant. The new plan is based on two shifts which, with the 14 closures, puts capacity at about 5.5 million, the people said.

Under the plan, the Yokohama-based automaker aims to remain in the U.S. market where it is tasked with eliminating the perception of being a bargain-basement brand. Though its North America sales have grown, its operating margin has narrowed.

“For several years, everything was based on volume growth, then we shifted our emphasis to quality of sales, and we did it overnight,” said one of the people. “We did it too fast, and that choked our business.”

Nissan’s U.S. models have an average age of over 5 years. To lower that to 3.5 years, the automaker plans to launch new and significantly redesigned cars, including a next-generation Rogue crossover SUV, the people said. It will also reduce sales to rental and other fleet operators, they said.

Nissan has been slow to launch models in Japan too. Under the new plan, the automaker will introduce six new or redesigned models over the next three years to bring the average lineup age to under 2.5 years from an undisclosed figure, the people said. Domestically, the average age of lineups from competitive auto brands is generally two to three years.

In China, Nissan’s new plan involves designing vehicles more specifically for consumers in the world’s largest auto market, instead of offering cars designed for U.S. consumers. Its China-only Venucia brand will need to be re-positioned to better respond to competition from a multitude of indigenous brands, the people said.

Bron: [www.reuters.com]

Ik vermoed dat het in dit artikel nogal kort door de bocht wordt geformuleerd. Nissan zal snoeien in het Europese productaanbod, maar zich terugtrekken (Reuters) of grotendeels terugtrekken (AutoWeek) uit Europa? Ik denk niet dat dat aan de orde is, als verderop al wordt aangegeven dat de Juke en Qashqai gewoon blijven. Momenteel worden er zeven modellen in Europa geproduceerd: de Micra, Leaf, Juke, Qashqai, X-Trail, e-NV200 en Navara, en daarnaast zijn er nog een aantal bestelauto's die worden betrokken van alliantiepartner Renault: de NV250, de NV300 en NV400. De tweede generatie Leaf was niet meer dan een doorontwikkeling van de eerste generatie en zal vermoedelijk niet lang aanblijven zodra de Ariya verschijnt.

Begin 2019 werd al bekend dat de Britten de volgende generatie X-Trail niet mogen produceren. De volgende generatie komt uit Japan.

Nissan chooses Japan over UK to build new X-Trail car

De Navara wordt momenteel in Spanje gebouwd, samen met de Renault Alaskan en Mercedes-Benz X-klasse. Die laatste twee pick-ups zijn geflopt en krijgen geen opvolger.

Wat er volgens mij bedoeld wordt, is dat Nissan in Europa nog slechts de Juke en Qashqai zal produceren. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat de elektrische Ariya en volgende generatie X-Trail (o.a. plug-in hybride) vanuit Japan naar Europa verscheept zullen worden, omdat dergelijke crossovers nu eenmaal moneymakers zijn. Nissan zou kunnen stoppen met de bestelautolijn, de eigen NV200 is al opgeofferd ten faveure van de NV250 (= Renault Kangoo) en de elektrische e-NV200 heeft niet het eeuwige leven, maar het kan ook betekenen dat Nissan ermee doorgaat, maar simpelweg geen eigen ontwikkelingen meer zal aanbieden. De Navara zou net als veel concurrenten vanuit Thailand ingevoerd kunnen gaan worden. Aan de beschikbaarheid van de sportauto's hoeft mijns inziens ook niet worden getwijfeld.

De kern van Nissan zal worden gevormd door de Juke, Qashqai, X-Trail en Ariya, met als niche-modellen de Z en GT-R sportauto's, ik verwacht eigenlijk dat de NP300 Navara vanuit Thailand gewoon aangeboden blijft worden en het zou kunnen dat Nissan de bestelautolijn opdoekt. Het grote nieuws is volgens mij dat de Micra en Leaf verdwijnen. De eerste is simpelweg niet winstgevend en de tweede is technisch inmiddels achterhaald.
Ik zie eerlijk gezegd niet zo veel verschillen tussen de berichten.
Quote

To be sure, focusing on its three core markets does not mean a total retreat from elsewhere for Japan’s second-largest automaker by volume after Toyota Motor Corp. Nissan will try to maintain a presence in Europe through stepped up efforts with its Qashqai and Juke crossover sport-utility vehicles (SUVs).

Nissan moet, en wil een hoop goed maken op de Noord-Amerikaanse markt dus daar zal de focus op liggen, samen met de twee andere belangrijke markten Japan en China. Meer kwaliteit in plaats van kwantiteit, sneller nieuwe modellen uitbrengen, 14 productielijnen dicht. Ik denk dat er weldegelijk fors gesnoeid zal worden in het Europese modellenaanbod. De laatste generaties omgestickerde bestelbussen waren lang niet zo succesvol als de Europese versies, de eigen NV200 heeft ook niet meer dan een rol in de marge gespeeld. De samenwerking met Renault heeft volgens mij ook weinig goeds gedaan met het kwaliteits(-imago) van het merk, ook voor bv. de Navara. Al was een eerdere versie ook als origineel bedroevend in een crashtest. Desondanks zou de Ariya als nieuwe Renault Kadjar naar Europa kunnen komen. Ik denk dat een kleine line-up van SUV's best realistisch is, de Juke en Qashqai uit Japan mogelijk aangevuld met de Amerikaanse nieuwe Rogue als X-Trail. Daarnaast blijven wellicht de Navara en Patrol leverbaar primair als bedrijfsauto's en niet als luxe, aangeklede semi-terreinwagens. Over de sportwagens lees ik eigenlijk niks in het Reuters-artikel. Ik kan mij zo voorstellen dat die wellicht ook een Amerikaans geproduceerde versie krijgt, en dat die dan eventueel ook nog in Europa aangeboden kan worden.
Het probleem is vaak dat er bij de vertalingen nogal wat informatie verloren gaat.

"Nissan Motor Co Ltd (7201.T) will pull back from Europe and elsewhere to focus on the United States, China and Japan under a plan that represents a new strategic direction for the embattled carmaker, people with direct knowledge of the plan told Reuters."

"Autofabrikant Nissan wil zich grotendeels terugtrekken uit Europa. Dat meldt persbureau Reuters."

Ik vind het interessant waar die informatie vandaan komt. Niet van Nissan zelf, maar van "mensen met directe kennis van de plannen". Dat betekent dat mensen met directe kennis van de plannen woorden hebben geïnterpreteerd, vervolgens interpreteert Reuters die woorden en vervolgens interpreteert AutoWeek die woorden.

Daarnaast spreekt Reuters van terugtrekken uit Europa, wat doet vermoeden dat Nissan zich terugtrekt uit Europese markten, maar wat dus wordt bedoeld is dat Nissan zich uit bepaalde marktsegmenten terugtrekt in Europa.

Quote
Wouter82
Ik denk dat er weldegelijk fors gesnoeid zal worden in het Europese modellenaanbod.

Dat denk ik dus ook, Nissan zal gaan snijden in het productaanbod en nog slechts twee speciaal voor Europa ontwikkelde en hier gebouwde modellen gaan voeren, met daarnaast wat importmodellen. Nissan wordt meer een SUV-merk en laat de 'lage' auto's met weinig marge en wellicht ook de bedrijfsauto's varen.

Quote
Wouter82
Desondanks zou de Ariya als nieuwe Renault Kadjar naar Europa kunnen komen. Ik denk dat een kleine line-up van SUV's best realistisch is, de Juke en Qashqai uit Japan mogelijk aangevuld met de Amerikaanse nieuwe Rogue als X-Trail.

Renault komt met een eigen SUV met dezelfde techniek, de Morphoz. De nieuwe Kadjar krijgt conventionele techniek, de toekomst van modellen als de Megane (daar heeft Laurens van den Acker recentelijk uitspraken over gedaan), Talisman, Scenic en Espace is echter onzeker. Nissan kan de Ariya in Europa goed gebruiken om de CO2-doelstellingen te halen, maar anders dan de Leaf zal die niet lokaal gebouwd gaan worden.

De Nissan X-Trail (Japan, Europa, China) en Rogue (Noord-Amerika) zijn sinds de huidige generatie al samengesmolten tot één model, import vanuit Japan lijkt me meer voor de hand liggen dan vanuit Noord-Amerika. We zagen eerder al dat Mazda zich volledig ging toeleggen op import vanuit Japan (vroeger werd de 2 hier lokaal gebouwd), Mitsubishi haalt alle SUV's uit Japan, Subaru alle modellen en Honda zal na het sluiten van de Britse fabriek in Swindon (Civic) eveneens alle modellen uit Japan halen.

Quote
Wouter82
Over de sportwagens lees ik eigenlijk niks in het Reuters-artikel.

Omdat dat een interpretatie van AutoWeek is.
Is het financieel zo aantrekkelijk om alles weer uit Japan te laten komen?
Of worden die bedrijven door de Japanse overheid 'gestimuleerd' om in eigen land te produceren?
Quote
Durashift
Is het financieel zo aantrekkelijk om alles weer uit Japan te laten komen?
Of worden die bedrijven door de Japanse overheid 'gestimuleerd' om in eigen land te produceren?

De Europese Unie en Japan hebben in 2018 een handelsverdrag getekend, waardoor onderlinge barrières (grotendeels) ongedaan zijn gemaakt. Dit werkt twee richtingen op:

"The EU-Japan Economic Partnership Agreement will remove the vast majority of the €1 billion of duties paid annually by EU companies exporting to Japan, as well as a number of long-standing regulatory barriers, for example on car exports.

(...)

The agreement will, in particular (...) commit Japan to international car standards, with the result that EU exports of cars to Japan is made significantly easier"

Artikel van Reuters:

"The EU-Japan agreement will remove EU tariffs of 10 percent on Japanese cars and 3 percent for most car parts."

Artikel van Bloomberg van eind vorig jaar:

Quote

Nissan Explores Sale of European Plants in Electric Shift
24 oktober 2019 08:06 CEST

Nissan Motor Co. is weighing options about the future of its two plants in Europe as the automaker faces declining sales in the region and an industry shift to electric cars, people familiar with the matter said.

The Japanese manufacturer, which in March said it’ll stop selling the upscale Infiniti brand in Western Europe, is is gauging interest from potential buyers for its factories in the U.K. and Spain, the people said, asking not to be identified because the discussions are private. Divesting one or both facilities is an option as Nissan’s market share in the region has plummeted. While no decisions have been made, potential buyers could include Chinese automakers, the people said.

A European retreat would demonstrate the breadth of measures under consideration to curb costs and address a dramatic slide in earnings since former Chairman Carlos Ghosn was arrested last year on charges of financial crimes. Profit at Nissan fell to almost zero in the first half of the year, giving Makoto Uchida, the incoming chief executive officer, an uphill battle as he seeks to stabilize operations while patching up the strained relationship with alliance partner Renault SA.

“At this time, we have no plan to sell those two plants in Europe,” said Azusa Momose, a spokeswoman at Yokohama-based Nissan.

Nissan, which said in July that it plans to shed 12,500 jobs globally, aims to focus on its home market, as well as China and the U.S., the people said. Its market share in Europe has slid to just 2.5% through September amid a slump in sales.

The fall of Ghosn, who denies the allegations, has roiled Nissan’s relationship with France’s Renault, its top shareholder, at a time of slowing industry sales and a costly shift to electric cars.

Like other automakers, Nissan is under pressure from European regulators to roll out zero-emission vehicles that comply with new rules meant to cut pollutants. Nissan is considering importing combustion cars from Japan as trade barriers with the European Union fall away, and focusing its manufacturing activity in the region on electric models such as the Leaf, according to the people.

Doing so would reduce the need for vast factories in Europe because the process for making electric cars is simpler, with fewer parts and requirements for space and machinery. Nissan plans to cut the number of money-losing models, including those from the small-car Datsun brand and other compact cars, one of the people said, as it turns away from Ghosn’s growth strategies. Reuters reported Wednesday the Datsun nameplate will be eliminated.

Nissan has already announced some cutbacks in Europe, including plans to shed 600 jobs at its Barcelona plant, where about 3,000 people work. The facility is running below capacity of about 200,000 vehicles annually, the people said. In February, Nissan abandoned plans to make the X-Trail sport utility vehicle at its Sunderland, U.K., facility, citing uncertainty around Brexit.

Brexit-induced tariffs on auto exports to the European Union will probably render Nissan’s U.K. operations nonviable, the company has warned. The Sunderland plant, the U.K.’s largest, would be harder to shutter. Last year it produced 450,000 cars, sending 70% of its output to the EU. It unveiled a new version of its Juke crossover, aimed at the European market, earlier this month. The same platform is being used by Renault to assemble the latest versions of the Clio supermini and Captur crossover, built across the Channel in France.

Questions also hang over the future of Nissan’s Micra small car, which is assembled at Renault’s Flins plant near Paris. The factory, which also makes Renault’s electric Zoe, is expected to build just over 50,000 Micras this year, well below an initial 82,000-vehicle target, two of the people said. Nissan hasn’t committed to making another vehicle at the factory in the future.

A spokesman for Renault declined to comment on Nissan’s plants for Flins.

Bron: [www.bloomberg.com]
Quote

In a statement, a Nissan UK spokesperson said: “Nissan remains fully committed to strengthening our product lineup in Europe as part of our ongoing efforts to make the business more competitive. The new Juke, which was launched last November, is the first step in the renewal of our passenger vehicle lineup.

“Work has already begun to ready our plant in Sunderland, UK, to begin production of the next generation Qashqai crossover. And we’re pushing to further electrify our lineup, with new product entries on the way.”

Nissan has invested a considerable amount of money in its UK production facility. In March, before the government lockdown, Nissan fronted £400 million for upgrades to its Sunderland plant – including a £52 million for an extra-large metal press, which will stamp the panelling for the next-generation Qashqai when it enters production later this year.

Bron: [www.autoexpress.co.uk]
Heb de Europese verkoopcijfers van Nissan even in een diagram gezet van dieptepunt 2007 tot en met 2019, met daarbij de drie grootste Aziatische concurrenten: Toyota, Hyundai en Kia. Opvallend vind ik vooral dat Toyota zo'n enorme val maakte tot en met 2012. In 2007 was Toyota ruim drie keer zo populair als Nissan, terwijl Nissan in 2015 door succesnummers als de Qashqai en Juke Toyota zelfs op een haar na wist in te halen. Toyota heeft met hybrides en meer SUV's de dalende lijn weten om te buigen, terwijl Hyundai en Kia gestaag groeien.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2020 21:04 door Rutger DC.
Quote
Wouter82
Daarnaast blijven wellicht de Navara en Patrol leverbaar primair

De Patrol wordt al 10 jaar niet meer in Europa geleverd.winking smiley
Dus, Nissan zit weer op het niveau van 2008.. Zo 'erg' is het dus nog niet.. Toen hadden ze ook al een jaartje of wat de QQ.
Quote
Durashift
Dus, Nissan zit weer op het niveau van 2008.. Zo 'erg' is het dus nog niet.. Toen hadden ze ook al een jaartje of wat de QQ.

1,5 jaar hooguit.
Quote

Nissan : grand plan d'économies, la suppression de Datsun au programme ?
Audric Doche Le 13 Mai 2020 à 14h43

Nissan devrait confirmer dans les semaines à venir son grand plan d'économie visant à limiter les pertes et relancer la machine après des mois difficiles. Les premières informations qui en émergent font état de près de 3 milliards d'euros de réduction des coûts, avec une rationalisation des gammes, et la disparition (à nouveau) de Datsun.

Selon des sources citées par Automotive News, Nissan s'apprêterait à tailler dans les gammes et les marchés mondiaux pour réduire les coûts, à hauteur de 2,57 milliards d'euros. C'est la somme qui est évoquée dans le cadre du grand plan de réduction des dépenses et de rationalisation, après que Nissan ait accumulé des pertes et des trimestres compliqués, entre manque de compétitivité en Europe et vision floue à long terme sur certains produits.

Pour l'Europe, le plan consisterait à avoir un Nissan qui ne vendrait plus que des SUV et des voitures électriques. Ce qui signifierait la mort de la Micra. Nissan se concentrerait alors sur les Juke, Qashqai et X-Trail, tandis que le Navara pourrait être maintenu. La Leaf, le prochain crossover électrique et le e-NV200 resteraient donc présents.

La question se pose également pour les sportives 400Z et GT-R, dont les renouvellements sont sans cesse repoussés, et qui pourraient être relégués au second plan.

L'autre grande annonce serait la suppression de la marque Datsun, qui avait été ressuscitée en 2013 pour certains marchés émergents en Asie. Des réductions dans les départements marketing et production sont également à prévoir, mais nous en saurons plus dans les prochaines semaines lorsque Nissan aura confirmé les grandes lignes de son plan.

Bron: [www.caradisiac.com]



Dit artikel gaat in op nieuwe geruchten, later deze maand zal Nissan zelf de kostenbesparingsplannen bekendmaken. Caradisiac meldt dat Nissan zich in Europa gaat richten op SUV's en elektrische auto's, wat het einde van de Micra betekent. De Juke, Qashqai, X-Trail, Leaf, toekomstige Ariya, Navara en e-NV200 zouden worden behouden, maar dat lijkt me een invulling van Caradisiac. De Spaanse fabriek waar de e-NV200, Navara en NV300/Renault Trafic wordt gebouwd, gaat namelijk waarschijnlijk sluiten (zie onderstaand artikel). Het grootste deel van de Renault Trafic-productie vindt overigens plaats in de Franse Sandouville Renault-fabriek. Hier wordt ook de Fiat Talento geproduceerd.



Quote

Renault in talks with Nissan to build two new SUVs at Sunderland
by Lawrence Allan | 14 May 2020

Nissan is in talks with alliance partner Renault to build two of the French brand’s SUV models at its Sunderland plant, the Financial Times is reporting.

The Kadjar and Captur SUVs, which share their platforms with Nissan’s Qashqai and Juke respectively, are currently built in Spain. However, the two brands are looking to consolidate production, as well as boost the fortunes of Sunderland, Nissan’s flagship international factory. The FT cites two people familiar with the discussions.

A major reshuffle is expected to result in Nissan cutting its overall production capacity by 20% in 2023, closing the firm’s Barcelona plant, which makes commercial vehicles for export. That plant had been running at just 30% capacity, reports suggest.

A decision to move production of two of Renault’s most popular models to the UK would likely secure thousands of jobs at Sunderland. The plant’s future had been in doubt following Britain’s decision to leave the EU, with Nissan warning that tariffs on exports into the EU would put it in jeopardy.

The move would also point to a reunification between Nissan and Renault, a relationship that looked strained after the arrest and subsequent escape of former alliance boss Carlos Ghosn.

Ghosn was instrumental in forming the alliance between the French and Japanese makers, which was at one time the world’s largest car-making group. Since then, in-fighting is said to have caused a rift between senior executives.

The full strategy of restructuring Nissan’s European business will be outlined by new Nissan CEO Makoto Uchida on 28 May. The brand has struggled in the region, with problems being greatly compounded by the coronavirus crisis.

Bron: [www.autocar.co.uk]

Ik kan me niet voorstellen dat de volledige Captur-productie naar het Verenigd Koninkrijk wordt verhuisd. Productie van de Kadjar (met dezelfde basis als de Qashqai) en wellicht de Arkana (= Captur coupé, maar met hetzelfde platform als de Juke) lijkt me meer voor de hand liggen.

Het lijkt me dat Nissan te ver is gevorderd met het 400Z-project om die af te blazen, wel lijkt me een snoepje genoeg en zou de GT-R kunnen worden geschrapt.

Ik gok dus hierop:

Juke: GB
Qashqai: GB; inclusief plug-in hybride met Outlander PHEV-aandrijflijn
X-Trail: Japan in plaats van GB; inclusief plug-in hybride met Outlander PHEV-aandrijflijn
Ariya: Japan
Navara: Thailand in plaats van Spanje, kan vrij overbodige toevoeging NP300 verliezen als Nissan stopt met bestelauto's
400Z: Japan

Micra: exit (Frankrijk)
Leaf: exit na einde levenscyclus (GB )
GT-R: exit (Japan)
e-NV200: exit (Spanje)

NV250/NV300/NV400: Frankrijk - onduidelijk of Nissan bestelauto's blijft voeren, hoe dan ook zal de NV300 niet langer uit Spanje komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 01:08 door Rutger DC.
Er zijn teveel spelers in een krimpende markt. Dus zullen er een paar het veld moeten ruimen. Als ze eenmaal verdwenen zijn worden ze al snel niet meer gemist.
Kijk naar Daihatsu, wie maalt daar nog om. Suzuki wil nu ook al met eigen uitvoeringen van bestaande Toyota's op de markt komen. Ik vraag mij af of daar in Europa nog wel plaats voor is.
Een volumemerk dat zich concentreert op slechts twee modellen en de onderkant van de markt links laat liggen zal het niet lang volhouden. Danraak je bij het publiek al snel uit beeld. Berichten over gedeeltelijke terugtrekking uit de markt zal de belangstelling ook geen goed doen.
Nissan maakt nu officieel bekend dat het de Spaanse fabriek in Barcelona zal sluiten, met 2.800 ontslagen tot gevolg. De Britse fabriek in Sunderland is veilig.

Wat fragmenten:

Quote

Nissan will also focus on streamlining its global product line-up. President Makoto Uchida admitted that, along with factors such as fluctuating currencies, “the sales decrease continues to weigh on our profit as we suffer from an ageing portfolio and limit profit distribution from our efforts to normalise sales”.

As a result, the company will reduce its number of global models by 20% in three years - down from 69 to less than 55. Resources will be reallocated to globally competitive models, with the core segments named as the C-segment (Qashqai), D-segment (X-Trail), EVs and sports cars. It will also shorten its product life cycle so that the average age of its model portfolio is less than four years.

As part of the Alliance agreement, Nissan will focus its growth strategy on its most successful markets: Japan, China and North America. It will sustain its business in Europe, Latin America and Asia, although it will focus on its most successful models in each market. It will exit "some markets", but the firm hasn't specifically detailed which.

Volledig artikel: [www.autocar.co.uk]

Verder is de elektrische crossover Ariya nu aangekondigd voor Europa. De presentatie vindt in juli plaats.

Quote

Nissan said that it would now be focussing on reducing costs and bringing down the number of cars in its range, putting primary emphasis on electric vehicles, SUVs and crossovers – as well as sports cars – as it announced large losses for 2019.

The firm’s upcoming Ariya SUV, which it sees as a future core model for Europe, would be fully revealed in July.

It did, however, confirm its commitment to Europe, stating that the market remains ‘important’ to the brand while recognising that the automotive industry within the area is in ‘a period of transition’.

Volledig artikel: [www.expressandstar.com]
Zal wel wat rustiger worden in Amsterdam, bij de opslag.
Verder lijkt Nissan in Europa gewoon bestelauto's te blijven aanbieden. Het past prima bij de leader-follower-strategie, waarin ieder bedrijf van de alliantie binnen bepaalde afzetmarkten hoofdverantwoordelijk is voor de ontwikkeling van auto's, of ieder bedrijf zich op bepaalde segmenten toelegt.

Quote

The plant builds commercial vehicles, including the Navara pickup which Nissan intends to relocate to South Africa. Also made in Barcelona is the e-NV200 electric van which, according to reports, could be built at Renault’s plant in Maubeuge, France.

Bron: [www.carscoops.com]

Maubeuge is de fabriek waar de Renault Kangoo wordt gebouwd, dus er zal vast weer een volgende generatie NV250 (de Kangoo-kloon) verschijnen. De NV300 (voortaan uit Frankrijk) en NV400 zullen vast ook blijven, de ontwikkelingskosten zijn immers voor Renault en de Nissans zorgen voor een wat betere productiebezetting.

Verder zal in Noord-Amerika de NV bestelauto worden vervangen door de NV400 (Master) en zullen de (opvolgers van de) NV300 (Trafic) en NV250 (Kangoo) er op de markt worden gebracht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2020 10:29 door Rutger DC.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.