Sjoemeldiesels ze doen het allemaal

Gepost door Martijn autonoom 
He, dit nieuws had ik ook allang op de FP verwacht. Dat ze allemaal sjoemelen was al wel bekend, nu vindt de AG van het Europees Hof van Justitie dat officieel ook. En aangezien zijn advies vaak opgevolgd schijnt te worden kan je stellen dat de weg tot vervolging van de overige fabrikanten nu open ligt.
.
Ik heb weleens gedacht en ook hier geschreven dat het een morbide strategie van VAG zou kunnen zijn: als enige beken je schuld en trekt de knip waarbij je weet dat het de rest in de problemen kan brengen. Je steekt goed af, want was de eerste die toegaf. Het publiek wist toch al dat ze het allemaal deden. Maar de overigen kunnen de boete niet of niet zo makkelijk betalen. Dus óf ze komen in de problemen, óf jij krijgt een groot gedeelte weer terug en bent de morele winnaar van alle boefjes.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
15-05-2020 20:17
Inderdaad Bimmert , vreemd dat dit nieuws nog niet op de frontpage heeft gestaan.
Helaas nog genoeg publiek met selectieve oogkleppen wat maar stocijns blijft roepen dat VW de enige is, ondanks dat er al diverse andere autobouwers zijn gepakt zoals mitsubishi die een PSA motor gebruikt.
[www.ad.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 20:18 door Jan bosbakker.
Quote
Jan bosbakker
Inderdaad Bimmert , vreemd dat dit nieuws nog niet op de frontpage heeft gestaan.
Helaas nog genoeg publiek met selectieve oogkleppen wat maar stocijns blijft roepen dat VW de enige is, ondanks dat er al diverse andere autobouwers zijn gepakt zoals mitsubishi die een PSA motor gebruikt.
[www.ad.nl]

Wat wil je nu, een sticker? Heb je het artikel wel gelezen? Waar staat dat Mitsubishi (Met een hoofdletter) gepakt is? Geef het even aan, verlicht mij. Het is om te kotsen hoe mensen een artikel pakken en er vervolgens allerlei domme conclusies uit trekken. Of er om liegen. Jensen is een mooi bekend voorbeeld.

En het is niet stocijns maar stoïcijns. Een komma volgt direct na het laatste woord en dan doe je een spatie.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
15-05-2020 22:32
Sticker van juf voor je geweldige correctie.
Natuurlijk sjoemelt ook mitsubishi lees even het artikel van topicstarter.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
15-05-2020 22:36
Volkswagen wasn’t the only one evading the law. Less flagrantly, but to similar effect, the vast majority of diesel cars were making a mockery of emissions rules. In the wake of the revelations in the US, European governments road-tested other big brands too. In Germany, testers found all but three of 53 models exceeded NOx limits, the worst by a factor of 18. In London, the testing firm Emissions Analytics found 97% of more than 250 diesel models were in violation; a quarter produced NOx at six times the limit. “As the data kept coming in, our jaws just kept dropping. Because it is just so systematic, and so widespread,” German says. “VW isn’t even in the worst half of the manufacturers.” With a few honourable exceptions, “everybody’s doing it



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 22:37 door Jan bosbakker.
Quote
Jan bosbakker
Natuurlijk sjoemelt ook mitsubishi lees even het artikel van topicstarter.

In dat artikel wordt Mitsubishi niet genoemd.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
15-05-2020 22:52
Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt.
Quote
Jan bosbakker
Sticker van juf voor je geweldige correctie.
Natuurlijk sjoemelt ook mitsubishi lees even het artikel van topicstarter.


Zoals genoemd door Wouter82 staat het ook daar niet genoemd. Ik heb het nog even gelezen. Ik raad je aan dat ook te doen. Smaad is het woord voor wat je nu doet.

En zonder bronvermelding zodat iemand jouw stukje tekst kan inschatten is het bij voorbaat al kansloos. En misschien wel plagiaat.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
15-05-2020 23:00
Boppie steek vooral je kop in het zand.
Alle auto fabrikanten met een euro 5 diesel.

Gesjoemel met emissietesten
Duitse OM doet tien invallen bij Mitsubishi vanwege dieselfraude.
Quote
Wouter82
In dat artikel wordt Mitsubishi niet genoemd.

De bofkontjes zijn nog niet helemaal op elkaar ingespeeld.

Werk aan de winkel.
Fijn weekend. Ik heb hier geen zin in, ga je eerst goed inlezen in ons rechtssysteem en ga de artikelen die jij opvoert even goed lezen. Ik ga een pilsje pakken.
Het typische bofkontgebak van de warme bofbakker wordt weer over ons uitgek&tst... Ik neem een Wodka! drinking smiley Welterusten!
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
16-05-2020 05:56
Dieselgate: an industry-wide scandal
Since Volkswagen’s cheating was exposed in Dieselgate, more and more evidence has emerged highlighting how other companies engage in questionable practices.
Quote
Jan bosbakker
Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt.

Das dus duidelijk een aanname en geen hard bewijs.
Quote
Jan bosbakker
Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt.

Dat is inderdaad hoe de AG het ziet: men kon ervan uit gaan dat de motoren onder normale omstandigheden ook aan de norm zouden moeten voldoen zonder dit soort 'motorbeschermingssystemen'. Daarom vindt men het gebrek van die systemen ook vallen onder sjoemelen, kort gezegd.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
16-05-2020 11:15
Nee Marcel dat is de conclussie van experts die er echt verstand van hebben.
Buiten Europa is men vaak al wat stappen verder: [www.motor1.com]
Ik heb in die tijd bij Toyota gewerkt, de AD motorenfamilie had inderdaad heel veel last van interne vervuiling. Daar viel ook de DCAT onder. Dan zouden zij dus niet gesjoemeld hebben. Verklaart ook waarom er na de update voor de EA189 motoren wat EGR kleppen sneuvelden.
Quote

Quote
Bimmert
Quote
Jan bosbakker
Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt.

Dat is inderdaad hoe de AG het ziet: men kon ervan uit gaan dat de motoren onder normale omstandigheden ook aan de norm zouden moeten voldoen zonder dit soort 'motorbeschermingssystemen'. Daarom vindt men het gebrek van die systemen ook vallen onder sjoemelen, kort gezegd.

Er is te veel belang gemoeid met het resultaat van de test. Slaagt een motor voor de test, kan een fabrikant auto's leveren. Zakt de motor voor de test, moet de fabrikant de motor (deels) opnieuw ontwerpen en dat is een proces wat jaren kan duren zonder garantie van slagen. Daarom is het een slecht idee de fabrikant de test te laten uitvoeren of zelfs maar aan te geven hoe de test precies in zijn werk gaat. Dit is ook de reden waarom het voorspelbaar was dat VAG niet de enige zou zijn met sjoemeldiesels.

Als je scholieren vooraf gaat vertellen wat er in het examen gevraagd wordt en dan ook nog eens vraagt of de scholieren zelf even het examen nakijken, wat verwacht je dan als resultaat?

Jammer genoeg stoten de ezels van de overheid zich wel vaker aan deze steen.
Rke,
mooi gezegd. De overheid was zeker erg naïef, te meer daar er reeds een lange geschiedenis was van sjoemelende autofabrikanten.
[www.cbsnews.com]

Die geschiedenis ging met deze aanpak nog verder. En is nog niet opgehouden, en nee, ook elektrische auto's kunnen sjoemelen. In o.a. de VS is er gezeur over het standverbruik van Tesla waardoor de opgegeven waarden feitelijk ook hoger zouden liggen.
Je ziet het overigens in alle producten waar metingen een rol spelen. Van sjoemelsigaret tot de batterijduur van je mobiel.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
21-05-2020 16:03
The tests on the Nissan Qashqai and Opel Astra showed they were 32% to 115% over the legal limit of 600 billion particles per kilometer.

New diesel scandal hits European car industry

[www.rte.ie]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2020 05:13 door Jan bosbakker.
Quote
Bimmert
Rke,
mooi gezegd. De overheid was zeker erg naïef, te meer daar er reeds een lange geschiedenis was van sjoemelende autofabrikanten.
[www.cbsnews.com]

Die geschiedenis ging met deze aanpak nog verder. En is nog niet opgehouden, en nee, ook elektrische auto's kunnen sjoemelen. In o.a. de VS is er gezeur over het standverbruik van Tesla waardoor de opgegeven waarden feitelijk ook hoger zouden liggen.
Je ziet het overigens in alle producten waar metingen een rol spelen. Van sjoemelsigaret tot de batterijduur van je mobiel.

Dat is waar, zelfs de spreekwoordelijke slager maakte zijn vlees met sulfiet mooi rood. Zodat hij kon beweren dat het supervers was.

Keuren moet door een andere, onafhankelijke partij gebeuren waarbij niet altijd naar alle eisen gekeken hoeft te worden (bij voorkeur wel) maar er moet minstens een willekeurige en vooraf niet bekende steekproef genomen worden.
Je loopt de slagerij binnen, pakt een willekeurig stuk vlees en dat stuk vlees keur je.
Niet "Beste slager, hoe goed is uw vleesch"?

Maar de moderne consument laat zich een oor aannaaien draait de fabrikant de andere wang toe.
Nog een keer....
Quote
Jan bosbakker
The tests on the Nissan Qashqai and Opel Astra showed they were 32% to 115% over the legal limit of 600 billion particles per kilometer.

New diesel scandal hits European car industry

[www.rte.ie]

In het artikel staat dat het gewoon mag. Dit is regenereren en heeft niets met fraude te maken. Voor zover ik het kan zien.
In het licht van laatste ontwikkelingen (uitspraak AG van de EC) waarbij dit soort systemen (gericht op verminderen schadelijke emissies) geacht worden de uitstoot niet significant te verhogen mag dat niet.
.
Nissan is overigens, ook met de QQ, al veroordeeld voor gesjoemel. Opel heeft van de KBA al honderdduizenden auto's moeten terugroepen vanwege tekort schietende emissiecontrolesystemen (software én hardware updates)
Ging dat niet over het uitzetten van het EGR systeem tijdens het gewone rijden? Dit gaat over regenereren, dat doen veel merken zo en uit het artikel maak ik op dat binnen de huidige regelgeving een test opnieuw gedaan mag worden als de auto op dat moment regenereert.
Quote
Boppie
Ging dat niet over het uitzetten van het EGR systeem tijdens het gewone rijden? Dit gaat over regenereren, dat doen veel merken zo en uit het artikel maak ik op dat binnen de huidige regelgeving een test opnieuw gedaan mag worden als de auto op dat moment regenereert.

Nee, dat ging niet specifiek over het EGR systeem maar over alle systemen die de emissie beïnvloeden.
Indien je het over het eerste artikel hebt, daar gaat het over het al dan niet uitschakelen van uitlaatgasreinigingssystemen. In de praktijk vooral de EGR. Andere zou het adblue systeem kunnen zijn. Maar in het artikel rept men over het uitzetten van de EGR om motorschade te voorkomen en de software zal de EGR altijd inschakelen als deze een testcyclus herkent. In het laatste artikel gaat het over het schoonbranden van het systeem, het regenereren. En zoals ik het lees is het toegestaan om de test opnieuw te doen als het ding tijdens de test gaat regenereren. Dan slaat het aanvoeren van dit artikel als een zwans op een drumstel. Ze sjoemelen niet, ze verbergen niets. En een klein kind kan nog begrijpen dat er tijdens het reinigen geen stuifmeel van paardebloemen uitgestoten wordt.
Logisch, tijdens regenereren wordt er extra brandstof ingespoten. Dat is niet handig bij een emissie/verbruikstest.
Maar, indien men de software zodanig 'geschreven' heeft dat er tijdens een testcyclus niet geregenereerd kan worden.. is dat dan sjoemelen?
Quote
Durashift
Logisch, tijdens regenereren wordt er extra brandstof ingespoten. Dat is niet handig bij een emissie/verbruikstest.
Maar, indien men de software zodanig 'geschreven' heeft dat er tijdens een testcyclus niet geregenereerd kan worden.. is dat dan sjoemelen?

Dat hoeven ze niet te doen. Op het moment dat het gebeurt, hoeft de test niet mee te tellen.
Dieselgate slaat op het feit dat euro5 dieselauto's in de praktijk veel viezer bleken dan op grond van de test. Met euro 6d is er blijkbaar weinig verandert.
De kern van de bezwaren van T& E is dat fabrikanten nog steeds met uitstootcijfers sjoemelen door gebruik te maken van een loophole in de testcyclus. Ze weten dat de auto's in de praktijk veel viezer zijn dan uit de test blijkt, en dat willen we niet. Daarom snap ik wel dat er gesproken wordt over Dieselgate 2, er is feitelijk weinig verandert, nog steeds handelen fabrikanten niet integer en zijn dieselauto's veel viezer dan ze ons willen doen geloven.

Ook hier geldt dat de wetgever teveel ruimte heeft gelaten, net als bij de Euro5 testcyclus. Daarom wil de AG dat het nu eens afgelopen is, en alle systemen die alsnog de uitstoot verhogen in de praktijk als illegaal aanmerken.
Of de uitstoot tijdens het regenereren meenemen in de uitslag.

Verder is deze techniek nooit verborgen geweest, waarschijnlijk kan je de test procedure ook wel ergens vinden. Als het mensen zou boeien dan hadden ze dit zo uitgedokterd. Van benzinewagens weten we ook dat de opgegeven verbruikscijfers alleen bestaan in de folder over het algemeen. Meer verbranding, meer vervuiling.

Ik vind het ook niet in de haak, maar het past volledig in de tijdgeest van nu. Zoveel mogelijk voor zo min mogelijk. Het boeit de meeste mensen niet hoe en wat zo lang het maar geld scheelt. Alibaba vaart er wel bij. Ga maar na hoeveel containerschepen er onderweg zijn.
En weer on-topic.

Ivanov
AutoWeek Moderator
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
25-05-2020 17:46
Interessante materie.
Van alle merken stoten de diesels immers meer uit in de praktijk.
Dit gaat dus alle Europese autofabrikante flink geld kosten.

"De Duitse consument Herbert Gilbert eiste het volledige aankoopbedrag van zijn auto terug, omdat hij door de automaker een lagere emissie kreeg voorgespiegeld dan in werkelijkheid door de wagen werd uitgestoten"

[www.autoweek.nl]
Quote
rke
Quote
Bimmert
Quote
Jan bosbakker
Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt.

Dat is inderdaad hoe de AG het ziet: men kon ervan uit gaan dat de motoren onder normale omstandigheden ook aan de norm zouden moeten voldoen zonder dit soort 'motorbeschermingssystemen'. Daarom vindt men het gebrek van die systemen ook vallen onder sjoemelen, kort gezegd.

Er is te veel belang gemoeid met het resultaat van de test. Slaagt een motor voor de test, kan een fabrikant auto's leveren. Zakt de motor voor de test, moet de fabrikant de motor (deels) opnieuw ontwerpen en dat is een proces wat jaren kan duren zonder garantie van slagen. Daarom is het een slecht idee de fabrikant de test te laten uitvoeren of zelfs maar aan te geven hoe de test precies in zijn werk gaat. Dit is ook de reden waarom het voorspelbaar was dat VAG niet de enige zou zijn met sjoemeldiesels.

Als je scholieren vooraf gaat vertellen wat er in het examen gevraagd wordt en dan ook nog eens vraagt of de scholieren zelf even het examen nakijken, wat verwacht je dan als resultaat?

Jammer genoeg stoten de ezels van de overheid zich wel vaker aan deze steen.

Leuk bedacht; maar juist in de EU is deze test door fabrikanten uitgevoerd maar met een "witness". China, Japan, S-Korea, etc idem. Alleen in de USA is er een echte zelf-certificering (maar in de USA is Dieselgate ontdekt).
En de straffen voor sjoemelen zijn in de USA zijn minder mals dan hier in de EU
Quote
Bimmert
Dieselgate slaat op het feit dat euro5 dieselauto's in de praktijk veel viezer bleken dan op grond van de test. Met euro 6d is er blijkbaar weinig verandert.
De kern van de bezwaren van T& E is dat fabrikanten nog steeds met uitstootcijfers sjoemelen door gebruik te maken van een loophole in de testcyclus. Ze weten dat de auto's in de praktijk veel viezer zijn dan uit de test blijkt, en dat willen we niet. Daarom snap ik wel dat er gesproken wordt over Dieselgate 2, er is feitelijk weinig verandert, nog steeds handelen fabrikanten niet integer en zijn dieselauto's veel viezer dan ze ons willen doen geloven.

Ook hier geldt dat de wetgever teveel ruimte heeft gelaten, net als bij de Euro5 testcyclus. Daarom wil de AG dat het nu eens afgelopen is, en alle systemen die alsnog de uitstoot verhogen in de praktijk als illegaal aanmerken.

Leuke uitspraken maar de aanpassingen zijn al lang doorgevoerd. Het enige punt is dat aanpassingen in de wet (en type goedkeuring) nu eenmaal een tijdje duren voordat auto's onder de nieuwe regels ook in grotere hoeveelheden op de markt zijn.

  • Roetfilter regeneratie (nu ook voor benzine) wordt geregeld met een procedure met een correctiefactor (k-factor of IRAF genaamd). De uitstoot wordt dus zeer zeker meegewogen. Hierover is er altijd weinig discussie geweest (behalve van mensen die het niet geheel begrepen) behalve dan dat er zorgen zijn over (en maatregelen tegen) roetfilters die beschadigen gedurende hun levensduur en de massale uitbouw van roetfilters
  • Het aanpassen/uitschakelen van emissie strategien vanwege motorbescherming is over de gehele wereld mogelijk. Wel is het zo dat vroeger (Euro6b en ouder) bij de typegoedkeuring er weinig gevraagd werd naar waarom die motorbescherming nodig was en waarom die grens precies daar staat. In de USA moest men dit altijd al beargumenteren tot in detail. Met Euro6d_temp moest ook in Europa die argumentatie gegeven worden (nieuwe regel) en met Euro6d_final zijn er strengere eisen aan die argumentatie. Vroeger waren die eisen er vrijwel niet en daarom ligt dit juridisch erg lastig. Overigens is die motorbescherming wel echt nodig maar die grens ligt niet maar net buiten de emissie cyclus.
  • Een heel grote verandering is de invoering van RDE met PEMS. Dat betekent op de weg rijden en dan emissies meten. Daar zitten alsnog wel wat beperkingen aan omdat er altijd wel een rijcyclus te verzinnen is waar een auto niet goed mee overweg kan (o.a. door die wel nodige motorbescherming). Die RDE kwam met Euro6c. De metingen tijdens het rijden op de weg moeten binnen een bepaalde afstand blijven van de waarden op de testbank. Met de Euro6d_final moeten ze zelfs gelijk of lager zijn. Vandaar dat er auto's zijn inmiddels die zowel op de weg tijdens RDE als op de testcyclus maar 20% uitstoten van de limieten. Als iemand er immers op de weg net een beetje ongunster mee rijdt moet de auto dan ook voldoen aan de limiet en daar heb je dus een beetje reserve voor nodig.
  • En nog maar eens: Er zijn fabrikanten geweest die bewust regels hebben overtreden met bewust misleidende software (cyclus herkenning) - in de huidige tijd hebben we het over VW maar ze zijn niet de eerste in de geschiedenis - er zijn ook fabrikanten die niet verteld hebben dat er een motorbescherming strategie actief was die de emissies beinvloede (dat wordt in sommige landen precies zo bestraft als een cyclus herkenning) en er zijn fabrikanten die wel erg royaal gebruik hebben gemaakt van motorbescherming strategien - wat nu aangegrepen wordt als juridisch argument "common sense"winking smiley. Dat zijn alle partijen die juridisch wat werk te doen hebben of hebben gehad. In die laatste groep zitten ook een paar fabrikanten. Die laatste groep heeft niet gelogen en binnen de wet geopereerd, ook al was de wet en de controle daarop nogal laks. Dat is een grij gebied. Maar daarbuiten zijn er ook fabrikanten die gebruik hebben gemaakt van motorbescherming strategie met een goed beargumenteerde reden en binnen de eisen van de wet indertijd; maar die nu aan de schandpaal komen omdat er partijen ze nu aan het nameten zijn met beperkte kennis van zaken.

Laat ik het zo zeggen; dit is een heel erg complex geheel wat absoluut slecht geregeld was in het verleden. Alsnog zijn er partijen geweest (niet veel) die bewust regels hebben overtreden. Vervolging daarvan is dan ook terecht; alhoewel het op individueel niveau altijd bij de verkeerde personen uitkomt. (en daarom de tip van de dag; nooit iets ondertekenen wat je niet 100% begrijpt)
Inmiddels zijn de regels heel erg veranderd en is de controle ook veel sterker. Daarmee is het complexe verhaal nog complexer geworden maar wel effectiever. Helaas maakt de media er nog altijd een puinhoop van; ondersteund door diverse zelfbenoemde experts en mensen met een mening. Aangezien politici veel van hun informatie ook uit de media halen (zo lijkt het tenminste) komt ook daar nogal eens een halfe waarheid vandaan.

Met Euro6d_final zijn Diesel auto's zonder twijfel extreem schoon, zowel in het lab als op de weg. Ze zijn nog steeds viezer dan een elektrische auto dat wel. Ook met Euro6d_final zijn de eisen aan benzine auto's een stuk strenger geworden dus ook die zijn nu erg schoon.
Enkel California en China zijn nog een stukje schoner door nog lagere limieten; en dat geeft dan ook een beetje een beeld waar Euro7 naar toe gaat.

Nee, de echte vervuiling zit bij mensen die de EGR afdoppen of het roetfilter uitbouwen.
Volkswagen heeft grootschalig de wet overtreden. Andere merken waren slimmer of zijn binnen de regels gebleven. Triest dat als je wat gerichte kritiek op Volkswagen hebt geblokt wordt op de site. Ik discrimineer en beledig niet, nooit op de persoon. Prikkelen dat wel. Overigens bedankt voor het uitgebreide bericht
Wel komisch dat Audi dan haar e-coureur Abt ontslaat omdat hij niet integer gehandeld zou hebben (valsspelen bij een virtueel rondje racen). Onder een appelboom liggen toch geen peren?
Quote
Harry Music
Triest dat als je wat gerichte kritiek op Volkswagen hebt geblokt wordt op de site. Ik discrimineer en beledig niet, nooit op de persoon. Prikkelen dat wel.

Jij dus ook Harry... Hier mogen we nog, maar op Autonieuws op de frontpagina niet.
Frappant is ook dat op een vraag hierover aan de redactie er een oorverdovende stilte volgt... Beetje triest.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
27-05-2020 19:17
Harry zoals nu blijkt zijn alle autobouwers in overtreding met hun diesel trucjes.
"Autofabrikanten gebruikten massaal sjoemelsoftware in hun diesels"

Nu lees ik wel vaker je reacties betreffende dit onderwerp, en die selectieve verontwaardiging van je is bijzonder, en maar vol houden dat het enkel VAG dit zou doen, Mercedes/Opel/FCA/nissan/Suzuki inmiddels allemaal al betrapt.

PSA/renault geniet helaas de bescherming van zijn grootaandeelhouder moedertje overheid die het lopende onderzoek tegenwerkt.
Maar met deze EU uitspraak zijn ze sowieso de sjaak.

[www.volkskrant.nl]
Quote
Jan bosbakker
Harry zoals nu blijkt zijn alle autobouwers in overtreding met hun diesel trucjes.
"Autofabrikanten gebruikten massaal sjoemelsoftware in hun diesels"

Nu lees ik wel vaker je reacties betreffende dit onderwerp, en die selectieve verontwaardiging van je is bijzonder, en maar vol houden dat het enkel VAG dit zou doen, Mercedes/Opel/FCA/nissan/Suzuki inmiddels allemaal al betrapt.

PSA/renault geniet helaas de bescherming van zijn grootaandeelhouder moedertje overheid die het lopende onderzoek tegenwerkt.
Maar met deze EU uitspraak zijn ze sowieso de sjaak.

[www.volkskrant.nl]

Engineer zijn verhaal bestond uit te veel lettertjes.
Quote
Boppie
Quote
Jan bosbakker
Harry zoals nu blijkt zijn alle autobouwers in overtreding met hun diesel trucjes.
"Autofabrikanten gebruikten massaal sjoemelsoftware in hun diesels"

Nu lees ik wel vaker je reacties betreffende dit onderwerp, en die selectieve verontwaardiging van je is bijzonder, en maar vol houden dat het enkel VAG dit zou doen, Mercedes/Opel/FCA/nissan/Suzuki inmiddels allemaal al betrapt.

PSA/renault geniet helaas de bescherming van zijn grootaandeelhouder moedertje overheid die het lopende onderzoek tegenwerkt.
Maar met deze EU uitspraak zijn ze sowieso de sjaak.

[www.volkskrant.nl]

Engineer zijn verhaal bestond uit te veel lettertjes.

Het is fijn dat hij uitgebreid een toelichting schrijft, dank Engineer, maar het doet aan het krantenbericht dat aangehaald wordt toch niet veel af.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
30-05-2020 15:53
"They found on-the-road nitrogen oxide (NOx) emissions more than 10 times above regulatory limits for some Opel, Renault and Fiat Chrysler models, and widespread use of devices that reduce or shut down exhaust treatment during normal"

[www.reuters.com]

"Al 25 jaar sjoemelsoftware bij Renault”

[www.hln.be]
Quote
Jan bosbakker
"Al 25 jaar sjoemelsoftware bij Renault”

[www.hln.be]
Blijkbaar deelde de normale motor divisie in die tijd hun kennis met het Formula1 motor team winking smiley
Quote
Bimmert
Quote
Boppie
Quote
Jan bosbakker
Harry zoals nu blijkt zijn alle autobouwers in overtreding met hun diesel trucjes.
"Autofabrikanten gebruikten massaal sjoemelsoftware in hun diesels"

Nu lees ik wel vaker je reacties betreffende dit onderwerp, en die selectieve verontwaardiging van je is bijzonder, en maar vol houden dat het enkel VAG dit zou doen, Mercedes/Opel/FCA/nissan/Suzuki inmiddels allemaal al betrapt.

PSA/renault geniet helaas de bescherming van zijn grootaandeelhouder moedertje overheid die het lopende onderzoek tegenwerkt.
Maar met deze EU uitspraak zijn ze sowieso de sjaak.

[www.volkskrant.nl]

Engineer zijn verhaal bestond uit te veel lettertjes.

Het is fijn dat hij uitgebreid een toelichting schrijft, dank Engineer, maar het doet aan het krantenbericht dat aangehaald wordt toch niet veel af.

Heb je het gelezen?
Quote
Jan bosbakker
"They found on-the-road nitrogen oxide (NOx) emissions more than 10 times above regulatory limits for some Opel, Renault and Fiat Chrysler models, and widespread use of devices that reduce or shut down exhaust treatment during normal"

[www.reuters.com]

"Al 25 jaar sjoemelsoftware bij Renault”

[www.hln.be]

Zolang je jouw merk maar vrij kan pleiten. Je lijkt een beetje op Jensen. En dat is geen compliment.
Quote
Boppie
Quote
Jan bosbakker
"They found on-the-road nitrogen oxide (NOx) emissions more than 10 times above regulatory limits for some Opel, Renault and Fiat Chrysler models, and widespread use of devices that reduce or shut down exhaust treatment during normal"

[www.reuters.com]

"Al 25 jaar sjoemelsoftware bij Renault”

[www.hln.be]

Zolang je jouw merk maar vrij kan pleiten. Je lijkt een beetje op Jensen. En dat is geen compliment.

Gewoon geen aandacht aan schenken.
Quote
MLL
Quote
Boppie
Quote
Jan bosbakker
"They found on-the-road nitrogen oxide (NOx) emissions more than 10 times above regulatory limits for some Opel, Renault and Fiat Chrysler models, and widespread use of devices that reduce or shut down exhaust treatment during normal"

[www.reuters.com]

"Al 25 jaar sjoemelsoftware bij Renault”

[www.hln.be]

Zolang je jouw merk maar vrij kan pleiten. Je lijkt een beetje op Jensen. En dat is geen compliment.

Gewoon geen aandacht aan schenken.

Inderdaad, gewoon compleet negeren dat figuur. thumbs up
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
30-05-2020 20:31
"Opel moet 100.000 diesels terugroepen vanwege sjoemelsoftware"

[nos.nl]
Is dit niet dezelfde eikol als die alleen maar linkjes kon posten dat een topic over elektrisch rijden? Was ook zo fijn inhoudsloos figuur.
Deze discussie is gesloten.