Sjoemeldiesels ze doen het allemaal

Gepost door Martijn autonoom 
interessant artikel mbt sjoemeldiesels.
Alle autofabrikanten die diesels aanbieden deden/doen het dus.
[www.volkskrant.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 18:28 door Martijn autonoom.
In het echte leven doen/deden ze het waarschijnlijk allemaal. Op dit forum uiteraard alleen VAG
Je moet twee dingen beslist niet door elkaar halen.
Je hebt fabrikanten die sjoemelen en je hebt fabrikanten die sjoemelen en waarbij het ontdekt is (en die het dus moeten toegeven).
"Ze doen het allemaal" zijn jouw woorden. Het artikel kopt 'massaal', daarna lezen we 'veel' fabrikanten en vervolgens gaat het nog maar om 'diverse' fabrikanten die voor de rechter zijn gesleept. Kortom: de kop van het artikel dekt de lading niet. Het bericht betreft alleen het nieuwsfeit dat de openbaar aanklager het niet eens is met het verweer van de fabrikanten over het uitzetten van de EGR. Wat geen verbazing zal wekken, anders was hij geen procedure begonnen.
Feitelijk zijn diesels van die tijd allemaal bijzonder vervuilend, die van VW zijn waren niets vervuilender dan die van de concurrent in de praktijk, enkel het toegepaste trucje was niet toegestaan.

Idd Scania V8, het is maar hoe je de regels imterpreteert, maar tijden veranderen blijkbaar in Brussel.
haarr
Nee joh, alleen VAG.

big smile smiley
De gemiddelde onwetende autoweek reaguurder zal idd niets anders blijven blaten smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 15:53 door Martijn autonoom.
Het zou toch fantastisch zijn als de berijders hun schadeclaim vergoed zien worden en vervolgens een rekening krijgen voor de bijgestelde BPM en bijtelling smiling bouncing smiley
[www.autoweek.nl]

Wat is ons Bofje nu weer aan het doen?
Barri
Het zou toch fantastisch zijn als de berijders hun schadeclaim vergoed zien worden en vervolgens een rekening krijgen voor de bijgestelde BPM en bijtelling smiling bouncing smiley

Dat zou wat zijn. grinning smiley
Jazzik
[www.autoweek.nl]

Sowieso verdacht veel compleet nieuwe profielen, die vreemd genoeg wel precies menen te weten hoe dit forum werkt, in dit topic. Gewoon negeren dus.
Nieuwe profielen zouden toch welkom moeten zijn op dit totaal gedecimeerde, incrowd forum. Nieuwe profiel dus je weet niks? Je hoort niet tot de incrowd dus moet je maar genegeerd worden? Wees toch welkom!
Nieuw profiel maakt nog geen nieuwe forummer. Het delen van een linkje maakt nog geen goed topic. Zo'n linkje delen kan toch prima hier bijvoorbeeld.
wel 6406986
Nieuwe profielen zouden toch welkom moeten zijn op dit totaal gedecimeerde, incrowd forum. Nieuwe profiel dus je weet niks? Je hoort niet tot de incrowd dus moet je maar genegeerd worden? Wees toch welkom!
Er is niemand dit beweerd wat jij nu post alleen jijzelf.
Broertje Wel van Bof is er ook!
[www.autoweek.nl]

Zal me benieuwen wanneer neef Niet verschijnt...

Martijn lijkt me ook een wat controversiële nick, Bof. Roept bepaalde associaties op...
Jazzik
[www.autoweek.nl]

Hey laat mij er effe lekker buiten ouwe Pool winking smiley
Maar kan mij er trouwens prima in vinden dit artikel.
Heb het altijd al gezegd dat VW niet de enige is, wederom weer een bevestiging van mijn gelijk.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 18:33 door Bofkont 350.
Je hebt sjoemelen en je hebt sjoemelen.
Sjoemelen à la VAG is als belasting ontduiken, sjoemelen à la de rest is als belasting ontwijken.
Beide betalen minder belasting dan ze zouden moeten doen, maar belasting ontduiken is illegaal, belasting ontwijken is legaal.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 21:39 door FW Ta 183 Huckebein I.
Total Loss
Jazzik
[www.autoweek.nl]

Sowieso verdacht veel compleet nieuwe profielen, die vreemd genoeg wel precies menen te weten hoe dit forum werkt, in dit topic. Gewoon negeren dus.

Ja want het is ook zo moeilijk of niet dan.
Negeren ?? Ja stel je voor iemand die niet in het gelid loopt en jullie mening niet deelt.
Opel is trouwens in 2018 al gloeiend betrapt .
[nos.nl]

En Rutger wie ben jij dat voor een ander te bepalen.
Dit is een openbaar medium.

FW TA,

Geniaal lul verhaal maar heb wel gelachen big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 18:22 door Martijn autonoom.
"Martijn autonoom"
De vereniging is opgeheven, nu autonoom verder, Bof?
'stel je voor', dat vind ik nou wel een mooi voorstel! drinking smiley
Barri
'stel je voor', dat vind ik nou wel een mooi voorstel! drinking smiley

Martijn autonoom
Ja stel je voor

Vragen we ons alleen nog af wanneer en wie dan... Bof, Martijn, Wel (of Niet...)
Helaas schrijft 'ie stel JE voor en niet stel ME voor...
Martijn autonoom
interessant artikel mbt sjoemeldiesels.
Alle autofabrikanten die diesels aanbieden deden/doen het dus.
[www.volkskrant.nl]

Heb je het artikel ook gelezen?

Verder...wat is jouw doel nu? Maakt het het nu allemaal minder erg?
Bofkont 350
Jazzik
[www.autoweek.nl]

Hey laat mij er effe lekker buiten ouwe Pool winking smiley
Maar kan mij er trouwens prima in vinden dit artikel.
Heb het altijd al gezegd dat VW niet de enige is, wederom weer een bevestiging van mijn gelijk.
He's alivesmileys with beer

Er is maar één merk die miljarden euro 's /dollars heeft moeten betalen en dat merk begint met een V en eindigt op een W , meer verklap ik niet. drinking smiley
Jazzik
"Martijn autonoom"

Tja zal een zware dag voor je geweest zijn als erelid.
De software in VAG dieselauto's herkenden als ze in een test situatie stonden,
en waren dan redelijk schoon, in de normale praktijk waren ze echter heel veel vuiler. Hiervoor is VW volledig terecht veroordeeld voor fraude.

Sommige andere fabrikanten waren soms creatief met de regels, maar bleven binnen de toegestane regels/ marges/ normen, dat is alleen niet netjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 19:30 door ak2.
Mooi verhaal ak2 maar helaas, in de praktijk zijn die diesels dus niets schoner, wat denk je wat er gebeurd als die EGR klep open gaat.
En die creatieve regels zoals nu blijkt gaan ze alsnog nat.
Om de auto’s toch schoon te laten lijken tijdens emissietests, werd software gebruikt die checkt of een auto op een rollenbank staat. Als dat inderdaad het geval was, ging het EGR-systeem tijdelijk vol aan. Hierdoor leek in het testlab de uitstoot in orde, terwijl die in de praktijk ver boven de testlimiet kwam.

Dit trucje werd dus breed toegepast door alle fabrikanten waar ze nu dus terrecht voor gaan hangen.
Andere fabrikanten zoals Peugeot en Mercedes maakten minder vervuilende diesels door o.a. adblue toevoeging te gebruiken, en relatief grote reservoirs toe te passen. Volkswagen besloot om te gaan sjoemelen, omdat deze aanpassingen extra geld ging kosten.

Misschien moet je toch eens de documentaire Dirty Money bekijken over Volkswagen, dan zie je hoe door en door slecht de top van VW was. En ga je zeker heel anders denken over Volkswagen. Volkswagen heeft er ook alles aan gedaan om het onderzoek te frustreren, en werkten enorm tegen, totdat ze geen andere keus meer hadden.

Succes.

Sommige merken gebruikten software om de motor te beschermen, niet netjes, maar ook niet verboden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 20:29 door ak2.
Ak2 wederom leuk verhaal en vast leuk die science fiction docu maar geen waarheid enkel meningen.
Mercedes is vorig jaar overigens ook al betrapt.

[www.rtlnieuws.nl]

Je moet het artikel goed lezen, fabrikanten hebben het motorbescherming argument ten onrechte gebruikt.het was enkel om hun uitstoot te verdoelen.
Ook de software van andere auto fabrikanten herkenden de test bank analyse.
Precies zoals VW het ook deed.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 20:46 door Martijn autonoom.
Bofkont
Ak2 wederom leuk verhaal en vast leuk die science fiction docu maar geen waarheid enkel meningen.

Ik heb het niet gezien maar ga er niet naar kijken en ontken op voorhand alles, want...

Bofkont

...alles wat niet wederom weer opnieuw nogmaals bij mijn eigen gelijk past, negeer ik; ik zoek liever naar linkjes die ik op het forum kan dumpen die mijn mening onderschrijven.

Leve mensen die niet in het gelid lopen (hoezee, hoezee).
@Martijn als je niet wil verdiepen in de echte achtergronden van grootste emissie fraude in de autoindustrie ooit. Waar Volkswagen zeer terecht voor veroordeeld is dan heeft dit topic geen zin. Volkswagen probeert steeds te wijzen naar anderen, om de aandacht af te leiden.

Andere merken herkenden de test cyclus niet, en gingen niet over in een test modus om beter uit de emissie test te komen.
Ak2 nogmaals lees het artikel nog eens goed, andere merken hebben ook gebruik gemaakt van testherkeningssoftware, dat is nu het hele punt.
Dus verdiep je zelf eens beter in dit onderwerp.
Natuurlijk heb ik die docu gezien, en idd is VW terrecht veroordeeld, waar ontken ik dat ??

Overigens FCA ook al in 2019.
[www.reuters.com]
Ik moet iedere keer aan die Popla-reclame van vroeger denken als ik de topictitel zie. Koning, Keizer, Admiraal...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 22:46 door DeeTwee.
Bij FCA ging het om software die de motor meer liet uitstoten bij lage temperaturen, dit was niet illegaal. Dit hadden ze alleen moeten melden.
Dat is dus geheel wat anders, een motor werkt het beste en minst vervuilend op ideale bedrijfstemperatuur.
Ak2 nu ben je zelf niets beter dan die VW fanboys die alles proberen schoon te praten.

Federal officials have told FCA that the 104,000 Jeep Grand Cherokees and Ram pickups made between 2014 and 2016 were equipped with software on its diesel engines that made the vehicles perform in such a way under lab tests to pass Federal tests in laboratory conditions, but not in real-world driving.

[www.forbes.com]
ak2
@Martijn als je niet wil verdiepen in de echte achtergronden van grootste emissie fraude in de autoindustrie ooit. Waar Volkswagen zeer terecht voor veroordeeld is dan heeft dit topic geen zin. Volkswagen probeert steeds te wijzen naar anderen, om de aandacht af te leiden.

Andere merken herkenden de test cyclus niet, en gingen niet over in een test modus om beter uit de emissie test te komen.
Mijn Insignia rijdt de eerste 21 minuten als het tussen 11 en 40 graden is en ik nog geen 140 km/u gereden heb anders dan als één van de grenzen gepasseerd is geweest. De automaat schakelt later door naar hogere versnelling en eerder terug zodat het toerentallen horen blijven. Na 21 minuten schakelt die ineens eerder. Op mijn dagelijkse route rijdt ik een heel stuk op een 100 km/u weg, iedere dag op hetzelfde punt schakelt mijn auto ineens naar de zesde versnelling. Tenzij het koud of warm is of ik even 140 gereden heb, dan rijdt die het hele stuk in zes.
De officiële test duurt ook precies 20 minuten...
@EVV: Interessant, maar wat ik niet helemaal begrijp: Naar de zesde versnelling doorschakelen zou het verbruik (en dus uitstoot) toch juist moeten drukken, aangenomen dat dat het hoogst mogelijke verzet is? Dus als de software een testcyclus detecteert, dan zou deze de bak toch juist vroeg op laten schakelen? Of is het juist een programma om de aandrijflijn te beschermen tegen te lage toerentallen?

Voor wat betreft het sjoemelgebeuren, ik heb altijd wat moeite gehad om me er nog over te verbazen, laat staan kwaad maken. Je had verbruikscijfers volgens de NEDC methode, en iedereen snapte dat daar geen ene pleuris van klopte. Daar had je nog geen veterstrikdiploma voor nodig. En toch ging de overheid bakken met belastingkorting geven op basis van die nonsens. Dat was eigenlijk het meest verbazingwekkende van alles, maar daar hoor je in het licht van de 'sjoemelaffaire' eigenlijk relatief weinig over. Maar al die verontwaardiging toen bij VAG eenmaal die smoking gun gevonden werd... dat voelt voor mij toch alsof we doen dat we net ontdekt hebben dat roken ongezond is.
Ik vind al die media ophef over de moderne sjoemeldiesels eigenlijk best wel komisch.
M'n oude dieselpot uit het pre-sjoemel tijdperk zou er al weer bijna schoon door verklaard worden.confused smiley
EVv, ja idd precies die test cyclus dus, bedankt voor je reactie!

Muddy, HAHA idd mooie tijd waar men zich niet druk om een paar gram uitstoot meer of minder.
Net als de oude popla reclame big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2020 12:33 door Martijn autonoom.
DeeTwee
@EVV: Interessant, maar wat ik niet helemaal begrijp: Naar de zesde versnelling doorschakelen zou het verbruik (en dus uitstoot) toch juist moeten drukken, aangenomen dat dat het hoogst mogelijke verzet is? Dus als de software een testcyclus detecteert, dan zou deze de bak toch juist vroeg op laten schakelen? Of is het juist een programma om de aandrijflijn te beschermen tegen te lage toerentallen?

Voor wat betreft het sjoemelgebeuren, ik heb altijd wat moeite gehad om me er nog over te verbazen, laat staan kwaad maken. Je had verbruikscijfers volgens de NEDC methode, en iedereen snapte dat daar geen ene pleuris van klopte. Daar had je nog geen veterstrikdiploma voor nodig. En toch ging de overheid bakken met belastingkorting geven op basis van die nonsens. Dat was eigenlijk het meest verbazingwekkende van alles, maar daar hoor je in het licht van de 'sjoemelaffaire' eigenlijk relatief weinig over. Maar al die verontwaardiging toen bij VAG eenmaal die smoking gun gevonden werd... dat voelt voor mij toch alsof we doen dat we net ontdekt hebben dat roken ongezond is.
Ik heb het idee dat het niet om CO2 gaat aangezien daar met mijn auto weinig te winnen is, maar om de NOx uitstoot te drukken. Dat is met meer toeren en dus een lage belasting lager. Uiteindelijk moet een auto voor de euro normen onder een bepaalde hoeveelheid NOx blijven, CO2 mag zoveel als nodig.
^^^ wat doet de auto dan als je inbreekt op die cyclus en de automaat opdracht geeft om naar het zesde verzet te schakelen?
Wordt dat dan tegen gehouden?

~~~~~~~~~~~~~~~~

Verders zijn er destijds op dit forum al door enkelen, die wat dichter op het (technische) vuur binnen de autofabrikantenwereld zitten, geschreven dat er meerdere merken zijn die softwarematig aanpassingen deden voor testcycli.
Durashift
^^^ wat doet de auto dan als je inbreekt op die cyclus en de automaat opdracht geeft om naar het zesde verzet te schakelen?
Wordt dat dan tegen gehouden?

~~~~~~~~~~~~~~~~

Verders zijn er destijds op dit forum al door enkelen, die wat dichter op het (technische) vuur binnen de autofabrikantenwereld zitten, geschreven dat er meerdere merken zijn die softwarematig aanpassingen deden voor testcycli.
Dan gaat die wel naar zes. Als ik terug ga na automatisch blijft die meestal nog wel in zes staan maar bij de minste belasting gaat die gelijk weer terug naar 5. Terwijl de motor het prima trekt.
Anonieme bezoeker
Re: Sjoemeldiesels ze doen het allemaal
15-05-2020 18:52
Natuurlijk doen ze het allemaal, het onderzoek bij PSA/Renault is nog steeds gaande trouwens.
Wordt gefrustreerd/vertraagd door haar aandeelhouder de Franse staat.
Bovenstaande artikel en Europese bevinding zou het wel eens kunnen bespoedigen.
[newmobility.news]
Vrijdagavond, allereerste post van een nieuw blanco account, topic speciaal uit archief gehaald en omhoog geschopt, typerend vaag linkje erbij.

Borrelnootjes iemand? drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 19:05 door Total Loss.
Total Loss
Vrijdagavond, allereerste post van een nieuw blanco account, topic speciaal uit archief gehaald en omhoog geschopt, typerend vaag linkje erbij.

ja met een lekker koud biertje. Sommige zijn blijkbaar gefrustreerd.
Total Loss

Ik heb zo'n idee dat onze Jan bo(s)fbakker niet nieuw, maar oud zeer is... crying smilie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2020 19:19 door Jazzik.
Jazzik
Total Loss

Ik heb zo'n idee dat onze Jan bo(s)fbakker niet nieuw, maar oud zeer is... crying smilie

Volgens mij heb jij een bofkont obsessie
Martijn autonoom
Jazzik
"Martijn autonoom"

Tja zal een zware dag voor je geweest zijn als erelid.

Indien dit over die ene vereniging gaat moeten jullie je beide kapot schamen.
haarr
Jazzik
Total Loss

Volgens mij heb jij een bofkont obsessie

Net als de moderators...???
Deze discussie is gesloten.