Hulpsystemen

Gepost door MLL 
Hulpsystemen
11-02-2020 20:25
Ik rijd ouwe meuk het liefst rond het bouwjaar 2000 omdat dat nog heerlijke ongecompliceerde techniek is dat meestal zeer betrouwbaar is.

In moderne auto's worden meer en meer systemen toegepast die je zouden moeten helpen tijdens het rijden. Ik heb zelf nog nooit gereden met zulke auto's maar iets in mij zegt dat ik zou snel mogelijk alle systemen zal uitzetten omdat ik geïrriteerd zal raken door alle piepjes en lichtjes die afgaan. Ik heb dat al als ik de handrem van mijn Vito er vergeet af te halen, die begint dan te piepen net als zonder gordel rijden voor een klein stukje.

(NB de Vito is uit 2014 maar heeft geen hulpsystemen)

Hoe ervaren jullie dat?
Re: Hulpsystemen
11-02-2020 20:28
Zelfde verhaal eigenlijk, totaal geen ervaring mee nog maar ook ik denk dat ik zoveel mogelijk van die zooi meteen uit zou zetten, echt totaal geen behoefte aan.
11-02-2020 20:52
Total Loss
Zelfde verhaal eigenlijk, totaal geen ervaring mee nog maar ook ik denk dat ik zoveel mogelijk van die zooi meteen uit zou zetten, echt totaal geen behoefte aan.

Mooi he.
Mijn vorige auto was een Alfa 159 en die had parkeersensoren was nodig ook want die auto was zeer onoverzichtelijk zowel voorkant als achterkant dat werkte ook lichtelijk op mijn zenuwen
Mijn huidige Lexus IS200 is overzichtelijk die prak je in de kleinste parkeerplekken zonder die piepers, heerlijk.

Ouwe beestje heeft hydraulische stuurbekrachtiging dus je weet precies hoe je een bocht moet insturen en een onwijs goede wegligging waardoor er bijna nooit ingegrepen wordt door ESP (ik weet eigenlijk niet eens of het er op zit, het kan ook alleen tractiecontrol zijn)
Dat was bij mijn Passat TDi uit 2001 wel anders , dat apparaat had zoveel onderstuur tijdens een wat sportievere rijstijl dat het esp overuren maakte.

Ik vraag mij dan af wat veiliger is , een auto met esp en wegligging als een dweil, of een auto met een uitgebalanceerd onderstel zonder esp/

Ik denk dat ik oud word en ik ben pas 42 spinning smiley sticking its tongue out
11-02-2020 20:57
Ik zet direct ALLES uit als ik een huurauto krijg tijdens een crewchange. ik heb geen Lane Keeping Assistent of Adaptive Cruise Control of wat dan ook nodig

Ik druk ook altijd op het knopje ESP uit in...... maar dat systeem komt boven de 50km/u toch weer in werkingsad smiley

Van die lichtjes in de spiegels voor de dode hoek waarschuwing wordt ik ook altijd ziek.... Ik weet ook wel dat daar een auto rijdt!!

Geef mij maar gewoon auto's van '92 of daarvoor
11-02-2020 21:33
Hier idem...
Het dash van m'n Transit is rijkelijk voorzien van stukjes zwarte tape over een hele zooi (voor mij) overbodige oranje en groene controle-/waarschuwingslampjes, de zekering van het middendash (parkeerhulp/navigatie/radio enz.) is verwijderd, en de schakelaar van de eierkoker (ook wel stoelverwarming genoemd) is in de "uit"-stand voorzien van een druppel secondelijm.
Het beroerdste vind ik nog dat al die rommel die ik absoluut niet wens tegenwoordig altijd standaard is, en onmisbare dingen zoals een trekhaak en asbak tegen stevige meerprijs aangevinkt moet worden.
11-02-2020 22:05
Veel stoere praatjes hier. Je mag hopen dat je nooit íemand kreupel of zelfs dood rijdt door wat voor situatie dan ook waarbij een parkeersensor, botsdetectie of lanekeeping geholpen had terwijl je hem bewust hebt uitgezet.

Ik vind het prima. De botsradar herinnert me eraan dat vlak achter iemand invoegen gewoon opletten geblazen is en als het verkeer echt hard op de rem gaat heb ik ook een splitsecond winst.
En het is een fijn idee dat als er iets vreemds of onverwachts op de weg ligt de boel op koers gehouden wordt.

Wie wil patsen dat ze dan met een peuk in de hand binnen 0,2 seconden de boel met power drift opvangen kom ik niet graag tegen in een bocht met wat gladde rommel.
11-02-2020 22:39
Best lekker die hulpsystemen zolang het ook hulpsystemen blijven en geen dwangsystemen.
11-02-2020 22:42
V0RQ
Veel stoere praatjes hier. Je mag hopen dat je nooit íemand kreupel of zelfs dood rijdt door wat voor situatie dan ook waarbij een parkeersensor, botsdetectie of lanekeeping geholpen had terwijl je hem bewust hebt uitgezet.

Zonder afleiding door de voorruit blijven kijken en anticiperen is ook een stuk veiligheid voor iedereen.winking smiley
Het afplakken van controlelampjes is trouwens wat anders als het uitschakelen van een functie... en ik vind al die controlelampjes/piepjes/oplichtende schermen hoogst irritant en sterk afleidend van het verkeer op de weg.
De achteruitrijsensoren heb ik bewust uitgeschakeld d.m.v. verwijderen zekering aangezien er altijd een aanhanger aan de trekhaak hangt, het originele systeem geeft daarmee continu foutmeldingen/reset op de middendisplay. (een 36V omvormer en de accu's v.d. aanhanger worden gevoed door de auto tijdens het rijden, en dat veroorzaakt die storingen)
12-02-2020 08:06
Ik rijdt nu zo'n 2 jaar met een Touran (2016) waar zo'n beetje alle 'assists' op zitten.
Vroeger zat ik altijd met de cruise control te knoeien, liep ik weer in op een voorligger, gooide iemand hem er weer voor, nu regelt de adaptive cruise control dat gewoon voor me.
Bij druk verkeer houd ik wel vaak een voet op het gas, om de volgafstand wat kleiner te maken, in de kortste stand houdt hij ongeveer 1 seconde afstand, maar vooral bestuurders van bestelwagens denken daar nog ruim tussen te passen. Vooral in de file is het fijn dat je niet steeds hoeft op te trekken en te stoppen.
lane assist vind ik ook gewoon prettig werken, de auto blijft netjes tussen de lijntjes, sommige mensen ervaren het als trekken aan het stuur, ik ervaar het meer als een 'duwtje in de goede richting, die je toch al op wilde sturen' Side assist zorgt er soms wel voor dat ik iets later naar rechts ga dan ik zonder dat systeem zou doen, maar ik denk dat dit de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komt. Ik vind het vooral ontspanen rijden en ik ben nog altijd gewoon actief bezig met het verkeer om me heen.
12-02-2020 09:26
Straks hoor ik een aantal onder jullie nog terugverlangen naar de nostalgische tijden van paard en kar winking smiley

Voor mijn lease auto wou ik - binnen mijn budget uiteraard - de auto die qua rijHULPsystemen het verst stond in 2018 in zijn klasse en dat was toen de V60. Zalig, na een lange dag Auto Pilot inschakelen en zonder iets te moeten doen (buiten gewoon wat op de boel letten) het fileverkeer op de Ring rond Antwerpen trotseren. Schat dat ik zowat de helft van mijn kilometers met de ACC of de Auto Pilot afleg, zou nooit nog een dagelijkse auto willen die dat kunstje niet goed beheerst.
13-02-2020 09:28
In de T-roc van mijn vrouw laat ik alles gewoon aan staan. Als je vergeet richting aan te stuurt het wat zwaarder bij b.v. inhalen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2020 20:54 door haarr.
13-02-2020 15:27
Ik heb de meeste hulp systemen ook allemaal uit gezet voor zover dat kan, ik vind het zeer onrustig rijden en schrik me rot zodra er wederom een piep afgaat....
Dit gebeurt al zodra ik de parkeer garage op het werk in/uit rijd ga parkeren of een voetganger te dicht nadert, tevens kan die ook wel eens in grijpen zodra iets te hard rijd en over ga van buiten de bouwde naar binnen de bebouwde weg, 80 / 50 km zeer irritant.......

Ben wel een voorstander van alle andere technische systemen zoals abs/tcs/cruise control/banden spanning etc...
13-02-2020 17:53
Inderdaad veel stoere praat hier over het uitzetten van de diverse hulpsystemen.
Als een hulpsysteem ingrijpt doe je iets verkeert. Dus de mensen die zich er aan ergeren maken regelmatig fouten en behoren niet tot de meest ideale weggebruikers.
En dan lees ik ook nog van het uitzetten van de ESP. Ik heb mijn helen leven altijd 60.000 km per jaar gereden en bij mij heeft de ESP nog nooit ingegrepen.
Dus als je zo rijdt dat de ESP regelmatig ingrijpt zou ik maar eens goed nadenken over je rijstijl.
13-02-2020 18:00
ScaniaV8

Dus als je zo rijdt dat de ESP regelmatig ingrijpt zou ik maar eens goed nadenken over je rijstijl.

Als het esp zo vaak ingrijpt had de autofabrikant het onderstel beter moeten ontwikkelen.
13-02-2020 18:02
ScaniaV8
En dan lees ik ook nog van het uitzetten van de ESP. Ik heb mijn helen leven altijd 60.000 km per jaar gereden en bij mij heeft de ESP nog nooit ingegrepen.

Dat was ik die dat zeismiling smiley

ESP heeft bij mij ook nog nooit ingegrepen (bij de huurauto's die het hebben) winking smiley mijn eigen auto's hebben geen ESP maar gewoon een goed onderstel winking smileysmiling smiley

Het "hulp"syteem waar ik het meeste last van heb zijn de lampjes in de buitenspiegels voor de dodehoek waarwschuwing (Bij de volgende huurauto die dat h**rensysteem heeft zoek ik de zekering op). Die lampjes gaan branden zonder dat je (bijna) iets verkeerd doet maar gewoon tijdens het inhalen en ingehaald worden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-02-2020 18:05 door Lycan Capri.
13-02-2020 18:46
ScaniaV8
Inderdaad veel stoere praat hier over het uitzetten van de diverse hulpsystemen.
Als een hulpsysteem ingrijpt doe je iets verkeert. Dus de mensen die zich er aan ergeren maken regelmatig fouten en behoren niet tot de meest ideale weggebruikers.

Waarschijnlijk beseffen de fabrikanten zich terdege dat ingrepen van die hulpsystemen niet altijd even gunstig (of zelfs nadelig) zijn en hebben ze daarom ook de mogelijkheid gecreëerd om dat systeem uit te kunnen schakelen. (en voor de vergeetachtigen gelijk maar de veiligheid ingebouwd dat het systeem zichzelf weer inschakelt boven bepaalde snelheden)

Gezien je stellige opmerking heb je blijkbaar maar weinig tot geen geen ervaring met het manoeuvreren met een aanhanger op onverharde c.q. wisselvallige ondergrond en/of met wat steviger offroad rijden.… ik ben in diverse situaties toch heel blij dat ik dat systeem uit kan schakelen en bewust wat wielspin kan creëren i.p.v. de remmen en aandrijflijn te laten mollen door dat systeem.
Elk voordeel heeft ook z'n nadeel, het ingrijpen van een hulpsystemen zegt niet per definitie iets over gebrekkige rijkwaliteiten.
13-02-2020 19:30
@Muddy Bandit Met betrekking tot de door jouw geschetste omstandigheden, nl. manoeuvreren met een aanhangwagen op onverharde of wisselvallige ondergrond en stevig offroad rijden ben ik het helemaal met je eens.
In die gevallen is het een groot voordeel dat je de verschillende systemen uit kunt schakelen.
Waar ik over spreek is eenvoudig met je auto over normale verharde wegen rijden.
13-02-2020 19:53
ScaniaV8

Waar ik over spreek is eenvoudig met je auto over normale verharde wegen rijden.

Volgens mij heb je totaal geen ervaring met desbetreffende "hulpmiddelen" anders roep je niet van die rare kreten en neem je niets aan van bepaalde ervaringen die andere bestuurders mee maken......

Als ik door de parkeer garage deuren rijd gaat het piepen ga ik inparkeren gaat het piepen dat maakt het allemaal niet gezelliger eerder onrustiger vooral als er meerdere inzittenden zijn, ook tijdens het rijden ervaar ik regelmatig storende "ingrepen" van desbetreffende goed bedoelde "hulpmiddelen" .

Oh ja ,ik heb mijn Rijbewiis vanaf 1985 en mijn instructeursbewijs auto categorie B vanaf 1992, heb nog nooit een auto ongeval veroorzaakt en zit in de bovenste bonus categorie qua verzekering.

Dit is niet stoer want ik hoef jou niets bewijzen, we kunnen gewoon op een normale manier onze ervaringen uitwisselen en gelukkig ben ik daarin niet de enige die daarin wat moeite ervaart net zoals mijn spraak besturing vaak niet werkt door mijn wellicht "Amsterdams" accent, maar dat zal dan ook wel erg stoer overkomen........
13-02-2020 21:29
Pas nog een vraag gezien van iemand die wilde weten of hij nu parkeersensoren of een achteruitrijcamera moest kiezen voor zijn Mazda 2!

Tja, kennelijk is er een groep autorijders die onvoldoende voertuigbeheersing hebben.
Die had je vroeger ook al.
Als je het schakelen niet onder de knie kreeg, dan kocht je een automaat.
Als je moeite had met parkeren, dan kocht je een Suzuki Alto.
Daar is de automobielindustrie op ingesprongen.
Het gevolg is hill start assist, voor de autorijders die moeite hebben met de hellingproef, lane assist voor de bestuurders die moeite hebben om tussen de lijntjes te rijden, etc.
Vroeger stapte de wederhelft uit om instructies te geven voor een parkeeractie, tegenwoordig doet de auto dit zelf.
Kennelijk ligt de lat om een rijbewijs te halen wel erg laag.
Je kunt het immers maar onbeperkt blijven proberen, tot je een keer geluk hebt. Programma's als 'De slechtste chauffeur van Nederland', tonen dit ook wel aan.

Ik zeg niet dat alle hulpystemen zinloos zijn, maar ik denk wel dat we een beetje doorslaan.

Pas geleden met een auto van de werkgever op pad geweest, waardeloos.
Zelfs parkeersensoren aan de voorkant en geen mogelijkheid om zelf het licht uit of aan te zetten en starten met een keycard.
Maar kennelijk vinden een hoop mensen dat een vooruitgang.
13-02-2020 21:46
Ik vind dat er wel een enorm verschil is tussen lane assist, parkeersensoren in de garage en traction control op onverhard uitschakelen enerzijds en ESP en collision warning standaard uitzetten anderzijds.

Ik vind het niveau van het rijexamen hier weinig mee te maken hebben. ESP of ABS gevallen komen nooit voor in een examen.
En ja natuurlijk is een rijexamen slechts een mild obstakel om de ergste gevallen van de straat te houden. Statistisch zal een bestuurder die 5 examens met een automaat heeft gehad niet veel gevaarlijker rijden dan 'snelle edje' die z'n GTI al 2 jaar op het erf van zijn vader rondreed vóór zijn rijbewijs in één keer kwam.
13-02-2020 22:12
Je hebt ook verschillende groepen brokkenpiloten.
De overmoedige tiener die denkt dat hij fantastisch kan rijden en de meest levensgevaarlijke toeren uithaald.
De onzekere rijder die bij elke rotonde staat te wachten tot de hele rotonde vrij is en bij iedere gelegenheid vol op de remt staat.
De hoog bejaarde, die met 70 invoegt, niet voldoende uitwijk voor tegenliggers en moeite heeft het drukke verkeer te overzien.
Zo zijn er nog meer groepen, waarbij de één niet veel gevaarlijker is dan de ander.
Toch krijgt een ieder uiteindelijk wel zijn rijbewijs en dat is eigenlijk raar.
Net als dat de medische keuring voor oudere een wassen neus is.
Die mensen gaan wel de weg op met alle risico's die daarbij horen.
Maar ik dwaal af van het onderwerp.

De hulpsystemen die echt bijdragen aan de veiligheid, die juich ik uiteraard toe.
Ik weet niet in hoeverre ABS en andere systemen worden meegenomen met de rijlessen.
Ik zal eens informeren, bij de jongste in huis, die aan het rijlessen is.
Zelf adviseer ik altijd de systemen te testen in een veilige omgeving, zodat je de auto en de systemen leert kennen.
16-02-2020 12:37
MX6
....

De belangrijkste twee noem je niet:
De veelrijder die denkt dat hij/zij het allemaal wel weet, waar door de jaren heen verkeerd gedrag is ingesleten. Daarbij en tevens een aparte categorie: de mobielgebruikers.

Ik ben een keer of 5 aangereden, allemaal door ervaren meest professionele bestuurders, allemaal in zeer overzichtelijke situaties zonder hard remmen e.d. 4/5 zijn voor mijn gevoel mobiel gerelateerd en hadden met goeie botswaarschuwing niet gebeurd.
16-02-2020 12:43
V0RQ
MX6
....

De belangrijkste twee noem je niet:
De veelrijder die denkt dat hij/zij het allemaal wel weet, waar door de jaren heen verkeerd gedrag is ingesleten. Daarbij en tevens een aparte categorie: de mobielgebruikers.

Ik ben een keer of 5 aangereden, allemaal door ervaren meest professionele bestuurders, allemaal in zeer overzichtelijke situaties zonder hard remmen e.d. 4/5 zijn voor mijn gevoel mobiel gerelateerd en hadden met goeie botswaarschuwing niet gebeurd.

Nee. die hadden voorkomen kunnen worden als die zogenaamd ervaren en professionele bestuurders niet op hun telefoon hadden zitten kutten
Als je bezig bent met het besturen van je voertuig en op de verkeerssituatie let heb je geen botswaarschuwing nodig
16-02-2020 12:46
@vorq, de belangrijkste groep zijn degenen die het menen beter te weten en beter te kunnen, altijd 100% geconcentreerd zijn en meestal nog uit de tijd van het zgn echte rijden stammen.
16-02-2020 12:49
Nou, ik vrees voor de komende periode als de power Tesla's bereikbaar worden voor de petjes die nu niet verder komen dan afgetrapte hothatches...
16-02-2020 13:57
R W xxx
@vorq, de belangrijkste groep zijn degenen die het menen beter te weten en beter te kunnen, altijd 100% geconcentreerd zijn en meestal nog uit de tijd van het zgn echte rijden stammen.

Volgens mij ben ik een aardig stukkie jonger dan jij bentwinking smiley
In de tijd dat ik m'n rijbewijs heb gehaald (2004) zaten er ook al een hoop computers in de les-auto's, dus ik stam niet uit de tijd van het zgn echte rijden en heb maar 1 auto die uit "echt" uit die tijd komt smiling smiley

Niemand is altijd 100% geconcentreerd.....
16-02-2020 20:28
Zorgelijk om te lezen, dat zoveel bestuurders kennelijk in de stress schieten/afgeleid raken van wat waarschuwingslampjes en -piepjes.
16-02-2020 21:44
Ik vind het nog veel zorgelijker om te lezen dat vele bestuurders zich al afhankelijk voelen, afhankelijk zijn of zelfs blind vertrouwen op al die hulpsystemen.winking smiley
17-02-2020 07:30
MX6
Pas nog een vraag gezien van iemand die wilde weten of hij nu parkeersensoren of een achteruitrijcamera moest kiezen voor zijn Mazda 2!

Tja, kennelijk is er een groep autorijders die onvoldoende voertuigbeheersing hebben.
Die had je vroeger ook al.
Als je het schakelen niet onder de knie kreeg, dan kocht je een automaat.
Als je moeite had met parkeren, dan kocht je een Suzuki Alto.
Daar is de automobielindustrie op ingesprongen.
Het gevolg is hill start assist, voor de autorijders die moeite hebben met de hellingproef, lane assist voor de bestuurders die moeite hebben om tussen de lijntjes te rijden, etc.
Vroeger stapte de wederhelft uit om instructies te geven voor een parkeeractie, tegenwoordig doet de auto dit zelf.
Kennelijk ligt de lat om een rijbewijs te halen wel erg laag.
Wat een berg onzin schrijf je in 1 post.

Ik vind het heerlijk, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Is dat omdat ik zo slecht kan parkeren? Nee, ik durf te wedden dat ik beter kan inparkeren dan de gemiddelde Nederlander. Maar er zijn altijd onoverzichtelijke (parkeer)situaties waarbij vooral zo'n camera toch ontzettend handig is. In je spiegels en over je schouder kun je nooit alles waarnemen, met zo'n camera kun je bijvoorbeeld een scheve stoeprand, laag paaltje of betonblok prima waarnemen die je anders compleet zou missen.

Niet kunnen schakelen en dan een automaat kopen? Ik kan prima schakelen maar met een automaat rij je veel relaxter in de file (dus zonder dat je meteen een lamme poot krijgt).

Hill assist is voor mensen die moeite hebben met de hellingproef? Waarom zou ik willen lopen kutten met de handrem? Waarom niet gewoon simpel gasgeven? Oh, of ben ik dan geen goede chauffeur? In jouw optiek ben je dat dus pas als je de hellingproef beheerst.

Ja, rijhulpsystemen zijn ideaal. Je bent geen slechte chauffeur als je ze gebruikt. In mijn optiek ben je pas een slechte chauffeur als je afgeleid raakt door een waarschuwingslampje op de dashboard (hoezo branden die trouwens bij sommige van jullie? zou je je auto niet eens naar de garage brengen? Bij mij brand er nooit wat).
Het verhaal mbt ESP/TRC/ABS, dat zijn noodhulpsystemen. Ik ben ooit in de slip geraakt omdat er een plaat ijs op de weg lag terwijl die niet waarneembaar was, en hij lag ook nog eens in een bocht. Ik was blij met mijn ESP, ondanks dat mijn auto een fantastisch onderstel heeft. ABS idem, het kan het verschil zijn tussen een aanrijding of een verhoogde hartslag.

Je doet het pas fout als je afhankelijk bent van al die systemen. Dan ben je met hele andere zaken bezig dan met autorijden. Ik zie het veel bij Teslarijders. De boel lekker op autopilot en dan ondertussen klooien op je telefoon. Nee joh, goed bezig.
17-02-2020 10:46
Bobslee
In mijn optiek ben je pas een slechte chauffeur als je afgeleid raakt door een waarschuwingslampje op de dashboard (hoezo branden die trouwens bij sommige van jullie? zou je je auto niet eens naar de garage brengen? Bij mij brand er nooit wat).

In mijn auto's zitten niet heel veel lampjes op het dashboard (laadstroom, oliedruk, remsysteem, knipperlicht, groot licht (en 1auto met airbag / gordelspansysteem) )

In huurauto's die ik afentoe van de baas meekrijg zitten veel meer domme lampjes (die bij mij soms branden) :
Dimlicht (waarom dan??? ik weet toch ook wel dat ik die aangedaan heb)
(op)schakel indicator (....... nee, gewoon nee ik ben aan het accelereren. Of gewoon nee want met die lage toeren rijdt de auto toch merkbaar niet fijn)
Lampje wat aangeeft dat de cruisecontrol . snelheidsbegrenser aan kan (Fijn, heel nuttig)

Misschien zijn er nog wel wat van die domme lampjes, maar ik heb ondertussen wel geleerd lampjes op het dashboard zoveel mogelijk te negeren tenzij ze rood zijn)
17-02-2020 10:53
Ah, je hebt het over de groene exemplaren. Dan begrijp ik 't.

Het lampje van het dimlicht is trouwens heel nuttig. Veel automobilisten vergeten namelijk wel eens om hun dimlicht in te schakelen als het donker is.
17-02-2020 19:45
Bobslee

Het lampje van het dimlicht is trouwens heel nuttig. Veel automobilisten vergeten namelijk wel eens om hun dimlicht in te schakelen als het donker is.

Die heb ik dus ook afgeplakt, volstrekt overbodig aangezien de verlichting rondom bij mij al automatisch aan gaat als de sleutel op contact staat.
Rest van de afgeplakte lampjes: schakelindicator (2 lampjes), het steeksleuteltje van de service (auto krijgt veel meer onderhoud als wat dat lampje beseft), remblokslijtage (die accepteert de gemonteerde aftermarket remblokken niet), hill control (dat systeem werkt toch niet met een zware aanhanger achter de auto, dus gewoon handrem blijven gebruiken), gordelverklikker (die reageert al op mijn gevulde broodtrommel op de bijrijdersstoel) en het kapotte lampjes lampje (die accepteert de aanhanger niet).

Als ze die bonte kerstboomverlichting wat minder fel (of dimbaar) zouden maken dan had ik er helemaal geen problemen mee, maar in m'n Transit zijn ze zo fel dat ze in de zijruiten spiegelen tijdens de donkere uren op de onverlichte wegen... en dat is knap irritant.
17-02-2020 19:48
Het dashboard eruit halen had je waarschijnlijk minder tijd gekost eye rolling smiley
17-02-2020 20:01
Dan was ik ook m'n asbak kwijt geweest.grinning smiley
Maar een paar stukjes zwarte isolatietape plakken werkt toch wel sneller hoor, een dash netjes demonteren lukt je echt niet binnen de 60 seconden.winking smiley
17-02-2020 20:36
Overigens vind ik het lampje voor ingeschakelde verlichting wel handig maar snap ik niet waarom niet gewoon het symbool voor dimlicht getoond wordt. Tenminste, iedere auto die ik tot dusver gereden hebt toont in het dashboard bij inschakelen van zowel stads- als bij dimlicht het symbooltje voor stadslicht (ja behalve de V40 die toonde om onduidelijke redenen helemaal geen symbooltje). Volgens mij draagt dit er in zekere mate aan bij dat je regelmatig knurften ziet rondrijden met alleen stadslicht.
18-02-2020 14:39
Lycan Capri
Bobslee
In mijn optiek ben je pas een slechte chauffeur als je afgeleid raakt door een waarschuwingslampje op de dashboard (hoezo branden die trouwens bij sommige van jullie? zou je je auto niet eens naar de garage brengen? Bij mij brand er nooit wat).

In mijn auto's zitten niet heel veel lampjes op het dashboard (laadstroom, oliedruk, remsysteem, knipperlicht, groot licht (en 1auto met airbag / gordelspansysteem) )

Ruim voldoende toch?
18-02-2020 15:08
rke
Lycan Capri
Bobslee

Ruim voldoende toch?

Meer dan voldoendesmiling smiley 1 van de auto's heeft alleen het lampje van de laadstroom en het remsysteem nog, de rest is geheel verwijderd (de oliedruk is vervangen door een meter, is nog nauwkeuriger)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.