Leasefiets

Gepost door Dick Vos 
Leasefiets
10-11-2019 19:46
Lees over fiscale bijtelling m.b.t. een lease-fiets
Het moet toch niet gekker worden in dit mesjoggeland.
Koop gewoon een fiets en ga naar je werk. Moet nu werkelijk alles van "bovenaf"georganiseerd worden?
Re: Leasefiets
10-11-2019 19:58
Nou, gewoon een aanpassing van fiscale spelregels.. een fiets (zakelijk) berijden als privé persoon bestaat al een tijdje.. winking smiley

Consumentenbond.nl
Het 'fietsplan', de oude regeling voor een ‘fiets van de zaak’, is in 2015 afgeschaft.

Toen kwam de werkkostenregeling.

Consumentenbond.nl
Met de invoering van de zogenoemde werkkostenregeling is dit verleden tijd. Een fiets van de zaak valt nu onder dezelfde belastingregels als bijvoorbeeld het bedrijfsuitje, kerstpakket en bedrijfsfitness.
(..)
Je werkgever mag 1,2% van het totale loon besteden aan zulke belastingvrije extra’s via de werkkostenregeling (WKR) Dat betekent dat hij moet kiezen waarvoor hij een belastingvrije vergoeding wil geven. In veel gevallen valt de fiets niet langer hieronder, omdat dat flink op het totale budget drukt.

... omdat die WKR toch wat lastig was om de forens op de fiets te krijgen.. is er vanaf volgend jaar de fiscale bijtelling voor de fiets van de zaak.

Consumentenbond.nl
Vanaf 1 januari 2020 wordt het eenvoudiger om een 'fiets van de zaak' te rijden. Dan betalen fietsers die via hun werk een fiets ter beschikking krijgen jaarlijks 7% bijtelling. Dit houdt in dat je 7% van de waarde van de leasefiets bij je inkomen optelt en daarover betaal je belasting volgens de belastingschijf waarin je inkomen valt. (..)
(..)
Voor het zakelijk leasen van een fiets betaalt de werkgever daarnaast leasekosten, die per fiets verschillen.

Bron: [www.consumentenbond.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-11-2019 19:59 door Durashift.
10-11-2019 20:14
Dick Vos
Koop gewoon een fiets en ga naar je werk. Moet nu werkelijk alles van "bovenaf"georganiseerd worden?

Als je er geen gebruik van wilt maken, doe je dat toch gewoon niet? Lijkt me niet zo moeilijkwinking smiley
Nederland is trouwens zo gek nog niet, maar zeker nog nooit buiten de landsgrenzen gewoond?
10-11-2019 20:43
Ik vind het een prima initiatief. Iemand met een krappe portemonnee zal liever de auto als primair vervoer houden. Een goeie fiets om dagelijks 10 - 20km maal twee te kunnen doen is dan een brug te ver.

Ik heb zelf een ebike maar terugverdienen doe je zo'n duur geval niet zomaar!

Met deze regeling wordt iedereen even lekker gemaakt en ik heb wel eens gehoord dat wanneer 10% van de automobilisten een keer niet rijdt, zoals in vakanties, dat dan alle files weg zijn.
10-11-2019 20:51
Ik vind het opzich een prima idee. Zou zelf liever zelf kopen maar voor sommigen zal het een mooie manier zijn om toch een duurdere fiets te kopen waarmee ze beter naar het werk kunnen fietsen en de stap om te fietsen kleiner raakt
10-11-2019 21:35
Ik heb in 2004 een fiets gekocht via het fiets-privé plan - een nieuwe fiets betalen van het bruto salaris. Ik gebruik hem nog steeds vrijwel dagelijks.

Als we serieus iets aan het milieu willen doen en inzien dat iedereen in een 1000 kg zware botsdoos met accu de oplossing niet is, dan is de trapfiets een heel goed alternatief. We hebben een probleem met veel botsdozen op de weg, we hebben een probleem om al die botsdozen te parkeren en we hebben een probleem om al die loodzware dozen van energie te voorzien.

Wat is er dan mooier dan de win-win van het gesubsidieerd trappen naar de baas.
Frustratie er uit en conditie er in.

Wat ik wel jammer vind, is dat het gebruik in een huurconstructie gegoten is terwijl juist een fiets traditioneel meer particulier bezit is dan een huurobject. Maar misschien is huren juist de duw in de rug die de mensen op de Hardly Trapson krijgt.
10-11-2019 22:02
Dit heeft alleen niks te zoeken op een site over auto's.
11-11-2019 09:10
Dick Vos

Je hoeft toch ook geen lease auto te nemen. Koop gewoon een eigen.

Typisch nederlands om echt overal over te kunnen zeuren.

*zeurt over het zeuren*
11-11-2019 12:55
RaceChinees
Dick Vos

Je hoeft toch ook geen lease auto te nemen. Koop gewoon een eigen.

Typisch nederlands om echt overal over te kunnen zeuren.

*zeurt over het zeuren*

Daar heb je wel gelijk in. Iedereen kan een eigen voertuig aanschaffen en dan met een vergoeding rijden. Ik doe dit al jaren (19 ct/km) en dat lukt min of meer (het is een erg dure regeling, vooral als je eisen stelt aan de auto).

Het 'leasen' of huren is ooit begonnen bij het gebruik van een zakelijke auto voor privé doeleinden. Meneer de vertegenwoordiger had een mooie Mercedes van de baas omdat auto's in die jaren niet echt betrouwbaar waren. Meneer de vertegenwoordiger gebruikte de Mercedes ook voor het zondagmiddagritje naar oma en dat schoot bij veel mensen in het rechtsongelijkheid-verkeerde-keelgat.

Sindsdien is de leasedoos gegroeid van een stuk gereedschap van de baas wat je privé gebruikt naar een looncomponent met daarbij steeds wisselende belastingregels.

En nu komt er dus de Hardly Trapson bij. Gezien de ontwikkeling op het gebied van de elektrieke fiets is een lease-fiets niets meer dan een voortzetting van de leaseregelingen. Vooral een speedpedelec is toch 'nogal prijzig' en als de werkgever dit als looncomponent wenst op te nemen is dat niet meer dan billijk.

Maar, waarom 7%? Milieuvriendelijke voertuigen krijgen korting op bijtelling, dus ik zou een speedpedelec op minder dan 7% inschatten en een onbekrachtigde fiets zelfs op 0%.
11-11-2019 23:58
rke
... en we hebben een probleem om al die loodzware dozen van energie te voorzien.
...

Even kritisch blijven rke! winking smiley voor ongeveer een tientje waarvan €7 accijns rij je fluitend 100km met benzine of 300km elektrisch... Dat vind ik nou niet echt problematisch klinken in vergelijking met de zorg, woningnood, onderwijs, geweld op straat, drugshandel etc..

Verder eens, fietsen is een grote oplossing voor veel problemen. Het leasen is dan weer dat stukje 'ontzorgen' want niemand kan nog een band plakken tegenwoordig..
12-11-2019 07:47
V0RQ
rke
... en we hebben een probleem om al die loodzware dozen van energie te voorzien.
...

Even kritisch blijven rke! winking smiley voor ongeveer een tientje waarvan €7 accijns rij je fluitend 100km met benzine of 300km elektrisch... Dat vind ik nou niet echt problematisch klinken in vergelijking met de zorg, woningnood, onderwijs, geweld op straat, drugshandel etc..

Verder eens, fietsen is een grote oplossing voor veel problemen. Het leasen is dan weer dat stukje 'ontzorgen' want niemand kan nog een band plakken tegenwoordig..

Ja, benzine, lpg en diesel zijn hoogwaardige brandstoffen die ook nog eens extreem zwaar belast worden. Dat merk je als je de prijs gaat vergelijken met elektrische energie.

Wat dat "band plakken" betreft hebben we nieuwe uitdagingen geïntroduceerd. Je moet tegenwoordig zoeken naar een fietsenmaker die nog een band kan plakken (geen wonder, een band plakken is inclusief arbeidsloon een fractie goedkoper dan een band vervangen).

Aan de andere kant, reeds in 1960 had de technisch aangelegde jeugd het "opvoeren" al ontdekt en deze jeugd is nu in de leeftijd dat zij een elektrische fiets gaan aanschaffen. Grote onderdeelfabrikanten voor elektrische fietsen gaan nu ook software inbouwen waarmee de fiets niet meer op te voeren is, maar aan de andere kant staan Chinese fietsenbouwers klaar de markt te bestormen met recht-toe-recht-aan fietsen die door het basic ontwerp goedkoop en heel simpel op te voeren zijn.
Toch denk ik dat dit techniekprobleem niet zo heel groot is. Welk voertuig heeft geen regelmatig onderhoud nodig? Wie maakt zich er nu druk over of een elektrische fietser met 20 of met 40 km/uur voortbeweegt? Een beetje racefietser haalt ook zonder batterij de 50 km/uur wel en een ligfietser in goede conditie kan zelfs nog hogere snelheden halen. In mijn beleving is het vooral de totale minachting van sommige fietsers voor verkeersregels waar we ons druk over moeten maken. Minachting die ook ontstaan is door verwaarlozing van de behoeftes van fietsers in het verkeer.
Ga maar eens door een regenachtig stadscentrum fietsen. Bij menige kruising moet je erg lang wachten op de ingeblikten die lekker droog zittend de kachel op standje subtropisch kunnen zetten terwijl jij tot de onderbroek nat regent. Fietspaden lopen zelden in een rechte lijn van A naar B (terwijl je jezelf notabene met spierenergie voortbeweegt) en de fiets parkeren is niet altijd even goed geregeld. Onderhoud van fietspaden is een onkostenpost die gemeentes soms niet eens kennen en als je met een fiets bij het openbare veevervoer aan komt staan ze met de mond vol tandjes. "Ja, buiten de spits".....

Als we willen dat meer mensen gaan fietsen, zullen we met fietsers rekening moeten gaan houden. Leasefietsen mogelijk maken is een goede mogelijkheid voor mensen die het geld voor een goede fiets niet willen vrijmaken (hetzelfde gold ooit ook voor leaseauto's). Verkeersstromen optimaliseren is een andere mogelijkheid en dat doen we bij voorkeur niet op de Amsterdamse (of Utrechtse) manier waar fietsers met hun enorme aantal het gebruik van de weg afdwingen.

Verder is beweging een heel goede zaak als het over gezondheid gaat. Toch, hoewel vrijwel iedereen de gezondheid als "het hoogste goed" ziet, is de animo om te bewegen minimaal. Misschien moeten huisartsen het woonwerk-trappen actiever gaan voorschrijven. Misschien moeten we de collega de zweetlucht van het woonwerk ritje maar vergeven en ons gaan ergeren aan het teveel aan niet-natuurlijke luchtjes uit de parfumerie.
13-11-2019 21:06
Geachte Foie Gras ( heb je moeite met het noemen van je echte naam? ) Laat ik nu al een groot aantal jaren de helft van de tijd in het buitenland wonen.
13-11-2019 21:26
ergens belasting over betalen wat nooit van jou zal worden, prachtige constructie! ergens eind 1997 kocht ik een Giant moutainbike en die heb ik nog steeds. Natuurlijk wel wat onderhoud aan gegeven maar ik fiets er nog steeds op. Natuurlijk heb ik ook een fietsdrager zodat ie ook met de auto mee kansmiling smiley

Tja ik zou een fiets niet zo snel huren ( ook geen auto voor langere tijd) soms huur ik wat bij een grote bouwmaterialen verhuurder als ik een klus heb waar ik zelf het benodigde gereedschap niet voor heb, dat is ook makkelijk want na afloop breng je het weer terug en heb je ook geen garage vol met spullen, dus ruimte voor de autonut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.