Fusie PSA/FCA

Gepost door iDS 
Fusie PSA/FCA
31-10-2019 09:34
De Standaard 31/10

Opwinding in de ≠autosector: FiatChrysler en PSA bevestigden gisterenmorgen officieel dat ze gesprekken voeren over een ≠mogelijke fusie. Daardoor zou een autogigant ontstaan met een beurswaarde van 43 miljard euro. In verkoopvolume zou de combinatie de vierde grootste autobouwer ter wereld worden, na marktleider Volkswagen, de groep Renault≠-Nissan-Mitsubishi en het Japanse Toyota.

De onderhandelingen zitten blijkbaar al in een vergevorderde fase, want volgens de krant The Wall Street Journal en het persagentschap Bloomberg is een deal nakend. De raad van bestuur van PSA - dat de merken Peugeot, ≠CitroŽn en Opel groepeert - zou gisteravond zelfs al groen licht gegeven hebben. Bij FiatChrysler kan het nu - volgens diezelfde ≠media - ook erg snel gaan. Carlos Tavares, de huidige ceo van PSA, zou de topman worden van de nieuwe mondiale autoreus. John Elkann, nu bestuursvoorzitter van FiatChrysler en de sterke man van de Agnelli-familie, zou in de fusiegroep zijn huidige rol behouden.

Bedrijfseconomisch gezien is de paringsdans tussen beide autoreuzen logisch. In veel directie≠kamers in de auto-industrie zitten ze met de handen in het haar. De afkoelende economie en de aanhoudende handelsspanningen wegen steeds zwaarder op de verkoopcijfers. Niet alleen in West-Europa, maar ook in China, dat inmiddels voor veel constructeurs ≠wereldwijd de belangrijkste afzetmarkt geworden is.

Tegelijk rijzen de kosten voor nieuwe dieselauto's de pan uit. De uitstootnormen worden steeds strenger en de sector is ≠verplicht om zwaar te inves≠teren in de nakende ommezwaai naar elektrische, en later ook zelf≠rijdende, auto's. Die kosten lopen zo hoog op, dat bedrijven ze vaak niet meer alleen kunnen dragen.

Iedereen wint
Samenwerken lijkt voor sommige spelers de enige ≠optie om te overleven. Vooral FiatChrysler en Elkann hebben dat goed begrepen. De Italiaans-Amerikaanse autobouwer krijgt door de fusie een schaalvergroting in Europa en hoopt zo een deel van zijn grote achterstand in het marktsegment van de elektrische auto's te kunnen inhalen. Voor PSA is een huwelijk interessant omdat het eindelijk voet aan de grond zou krijgen in Amerika. Het merk is daar ≠ondertussen al zo'n dertig jaar afwezig en ziet er grote kansen. PSA zou er vooral kunnen profiteren van de ervaring die ≠FiatChrysler heeft met de productie van fourwheeldrives als Jeep en Ram.

Bij dergelijke monster≠fusies weegt psychologie vaak even zwaar als economie. En dan is het belangrijk om te weten dat PSA eerder dit jaar al contact zocht met FiatChrysler om een mogelijke samenwerking te ≠bespreken. Fiat-baas Elkann wees het Franse autoconcern toen koeltjes de deur omdat hij liever wilde samenwerken met rivaal Renault.

Dat bleek een vergissing. ≠Begin juni trok FiatChrysler zich abrupt terug uit de ≠gesprekken met Renault, nadat het ≠Elysťe zich beginnen moeien was. De Franse staat heeft immers een belang van 15 procent in Renault ťn dubbel stemrecht. De gesprekken stokten helemaal toen dui≠delijk werd dat ook de Japanse partner van Renault, Nissan, niet op een fusie met ≠FiatChrysler zat te wachten.

Nog politieke horde
Elkann, die samen met ≠wijlen Fiat-ceo Sergio Mar≠chionne een van de weinig echt succesvolle overnames in de auto-industrie realiseerde (van het Amerikaanse Chrysler), lijkt in Frankrijk zijn laatste troefkaart uit te spelen.

Volgens de berichten van gisteravond doet de kleinzoon van de legendarische Gianni Agnelli dat met succes. Dat is opmerkelijk, want een fusie met PSA≠ ≠zou zowel in Frankrijk als in ItaliŽ tot fors banenverlies kunnen ≠leiden.

'Gezien het belang van 12,23 procent van de Franse staat in Peugeot, ligt dit in ≠Parijs waarschijnlijk politiek moeilijk', waarschuwde KBC gisteren in een nota aan haar beleg

Dit is dus al erg concreet. Ik ben benieuwd wat dat zal opleveren als bedrijfsstructuur, aan overlevende merken en onderliggende technologie.
Eťn geruststellende factor: Carlos Tavares aan het roer.
De nieuwe functie die Linda Jackson zou opnemen binnen PSA kan zo ineens in een heel ander licht gezien worden: als de baas naar boven schuift in de hiŽrarchie, dan ontstaat er een hele stoelendans natuurlijk.
Re: Fusie PSA/FCA
31-10-2019 12:33
Interessant nieuws inderdaad, ben benieuwd hoe dit allemaal uitpakt als de bedrijven inderdaad fuseren.

Hier is trouwens te lezen dat de Changan PSA-fabriek door de Baoneng Group lijkt te worden gekocht. De Changan PSA joint-venture produceert de modellen van DS. De verkopen van DS zijn ingestort van 26.008 stuks in 2014 (0,14% marktaandeel), naar vermoedelijk zo'n 1.500 stuks dit jaar verspreid over vijf modellen: de lokale 4S, 5LS en 6, en de 5 en 7 Crossback die we hier ook kennen. Binnenkort zou de DS 9 aan het palet worden toegevoegd. In 2015 had DS nog 211 dealers, daar zijn nog maar enkele dozijnen van over, waarvan de helft alleen after-sales service uitvoert. Kortom een onhoudbare situatie. De merken Peugeot en CitroŽn gaan ook beroerd in China (via joint-venture met aandeelhouder Dongfeng), waar PSA al de handen aan vol zal hebben, dus het opgeven van de joint-venture met Changan en daarmee het opgeven van de mondiale ambities met de zwakste broeder, DS, klinkt dan ook als een pijnlijke, maar ook noodzakelijke stap.

Ik vermoed dat de DS 9 daarmee nooit het daglicht zal gaan zien, want het verplaatsen van de productie kost (teveel) tijd en het voorkomt verder gezichtsverlies in Europa, waar de DS 9 in alle redelijkheid geen schijn van kans maakt. Ik denk dat het opdoeken van DS het verstandigste is, de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback kunnen dan weer verder als CitroŽn.

Als een fusie tussen PSA en FCA werkelijkheid wordt, heeft het fusiebedrijf de beschikking over een tweetal premiummerken met klinkende namen: Alfa Romeo en Maserati. Zwakke automerken als DS, Lancia en wellicht ook Chrysler kunnen worden opgedoekt.

PSA is vooral sterk in het middengebied, dat wil zeggen B-segment, C-segment en D-segment. PSA heeft moderne CMP en EMP2-platforms die kunnen worden gebruikt om Fiats armoedige productaanbod weer glans te geven, terwijl Alfa Romeo dit zou kunnen gebruiken voor de compacte modellen. FCA heeft geen moderne (voorwielaangedreven) platforms in deze segmenten, de toekomstige Alfa Romeo Tonale is afgeleid van het platform van de Jeep Compass, Renegade en 500X, dat weer zijn oorsprong vindt in de (Grande) Punto. Niet echt okselfris dus... PSA heeft moderne benzine- en dieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,2 tot 2,0 liter en een voorsprong op het gebied van elektrische auto's.

Fiat heeft aan de ene kant van het spectrum een voorsprong in het A-segment en kan kosten op het Centoventi-project verspreiden als CitroŽn, Opel/Vauxhall en Peugeot een eigen versie krijgen. Aan de andere kant heeft FCA veel meer expertise op het gebied van vierwielaandrijving en het achterwielaangedreven Giorgio-platform van de Giulia en Stelvio, dat weliswaar nu nog onvoldoende wordt benut, maar zou kunnen worden gebruikt voor de grote modellen van Peugeot, Opel, Dodge (opvolgers van de bedaagde Charger en Durango) en Jeep. FCA heeft meer ervaring met krachtigere motoren (2.0T benzine, motoren van Giulia/Stelvio QV en Maserati en daarnaast de motoren van de Amerikanen). Beide autofabrikanten zijn sterk op het gebied van bestelauto's, de combinatie maakt van PSA-FCA Europees marktleider. Fiats vrijerij met Renault, waar de Talento uit voortkwam als opvolger van de Scudo met PSA-techniek, zal ongetwijfeld tot de geschiedenis behoren. De Fransen kunnen zich blijven richten op compacte en middelgrote bestelauto's (DoblÚ en Talento/Scudo voortaan met PSA-techniek), terwijl de Italianen in de Sevel Sud-fabriek onverminderd de grote bestelauto's voor de nieuwe groep kunnen bouwen. Dan is er ook nog buitenbeentje Iveco met de Daily.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2019 12:36 door Rutger DC.
31-10-2019 12:42
Lijkt me logisch dat Opel nu langzaam 'weggemoffeld' gaat worden, een beetje de overbodige en onnodige in dit verhaal. Misschien dat ze er een delautomerk van kunnen maken, maar meer lijkt me niet logisch.

Maar ben benieuwd, lijkt me dat er nu weer leuke Fiat's aan kunnen komen...
31-10-2019 12:58
Moest wel lachen om een reactie op de voorpagina: "Krijgen we nu ook weer een Citroen met Maserati motor?"

Nee, wat je krijgt is een lading inspiratieloze vervoersmiddelen, allemaal verkrijgbaar in vijf verschillende jasjes.
31-10-2019 13:14
Foie Gras
Lijkt me logisch dat Opel nu langzaam 'weggemoffeld' gaat worden, een beetje de overbodige en onnodige in dit verhaal. Misschien dat ze er een delautomerk van kunnen maken, maar meer lijkt me niet logisch.

Je provoceert, want je beseft zelf ook wel dat dit nergens op slaat. Leg anders maar eens uit waarom Opel/Vauxhall, de autofabrikant die uit een dal klimt en in recordtijd weer zwarte cijfers schrijft, sterk is in een aantal belangrijke Europese markten waar CitroŽn, Peugeot en Fiat minder voor het zeggen hebben en bovenal Duits is, voor sommige kopers een voordeel, het over een heel andere boeg zou moeten gaan gooien. Ja, dat jij een pleurishekel aan het merk hebt zou een reden kunnen zijn, maar ik denk persoonlijk dat dat argument voor PSA minder zwaar weegt.
31-10-2019 13:27
Rutger DC
Foie Gras

Je provoceert, want je beseft zelf ook wel dat dit nergens op slaat. Leg anders maar eens uit waarom Opel/Vauxhall, de autofabrikant die uit een dal klimt en in recordtijd weer zwarte cijfers schrijft, sterk is in een aantal belangrijke Europese markten waar CitroŽn, Peugeot en Fiat minder voor het zeggen hebben en bovenal Duits is, voor sommige kopers een voordeel, het over een heel andere boeg zou moeten gaan gooien. Ja, dat jij een pleurishekel aan het merk hebt zou een reden kunnen zijn, maar ik denk persoonlijk dat dat argument voor PSA minder zwaar weegt.

God, neem het niet zo persoonlijk, of neem een chill-pilwinking smiley
Opel is nergens een toegevoegde waarde. Het 'Duits' zijn is sinds te overname ook verdwenen en dat zullen ze ongetwijfeld gaan merken. De merknaam Opel betekent buiten Duitsland niet zo veel (vooral burgerlijkheid en babyboomer klanten red je het niet meer mee over een x-aantal jaar). Met zoveel, waardevolle merken in het portfolio kan Opel wellicht gebruikt worden voor een 'Car2Go' achtig label, maar unieke of onderscheidende auto's zullen er niet (meer) geproduceerd worden. Niks mis mee natuurlijk, Opel klanten kunnen prima wat anders vinden binnen PSA-FCAwinking smiley
31-10-2019 13:28
Foie Gras

Ondanks dat ik D-C's topics best kan waarderen is dat wel wat veel eer.drinking smiley
31-10-2019 13:41

Opel is nergens een toegevoegde waarde.

De wereld kan ook best zonder PSA of FCA.
31-10-2019 13:55
D Elzinga
Foie Gras

Ondanks dat ik D-C's topics best kan waarderen is dat wel wat veel eer.drinking smiley

Beide slechts een illusiewinking smiley Zonder gekheid, valt me op dat 'Opel' blijkbaar nogal wat verdediging nodig heeft, zie ook 'Passat v.s Insignia' topic.
Rutger DC
Foie Gras

Je provoceert

Dat valt wel mee toch? Hij ziet voor Opel niet echt een toegevoegde waarde in het verhaal. Of hij nou gelijk heeft of niet.
31-10-2019 14:05
@Wijn: Soms zijn dingen niet zo ingewikkeld inderdaadwinking smiley
31-10-2019 14:42
Opel is in de laatste decennia inderdaad afgegleden naar een nietszeggend merk. Of ik dat toejuich? Nee, eigenlijk niet. Voor mij was het straatbeeld in de jaren 80/90 toch vooral Golfjes en Kadetten wat de klok sloeg. Na de Calibra heb ik ze, of nee dat is niet waar we hebben ook de Speedster nog, niet meer kunnen betrappen op het maken van auto's die onderscheidend zijn of waren.
Ik ben ook bang dat Opel als merk zal verdwijnen of ze gaan bij PSA 1 auto met 5 verschillende omhulsels maken.
31-10-2019 15:02
Foie Gras
God, neem het niet zo persoonlijk, of neem een chili-pilwinking smiley

confused smiley Dat is een interpretatie van mijn woorden die ik niet kan volgen.

Wijn 8578185
Dat valt wel mee toch? Hij ziet voor Opel niet echt een toegevoegde waarde in het verhaal. Of hij nou gelijk heeft of niet.

Dat mag hij vinden, dus vraag ik naar een uitleg. Ik zie het als een provocatie omdat het bedrijfseconomisch mijns inziens totaal geen hout snijdt en hij dergelijke berichten al jaren schrijft.

Foie Gras
Opel is nergens een toegevoegde waarde. Het 'Duits' zijn is sinds te overname ook verdwenen en dat zullen ze ongetwijfeld gaan merken. De merknaam Opel betekent buiten Duitsland niet zo veel (vooral burgerlijkheid en babyboomer klanten red je het niet meer mee over een x-aantal jaar). Met zoveel, waardevolle merken in het portfolio kan Opel wellicht gebruikt worden voor een 'Car2Go' achtig label, maar unieke of onderscheidende auto's zullen er niet (meer) geproduceerd worden. Niks mis mee natuurlijk, Opel klanten kunnen prima wat anders vinden binnen PSA-FCAwinking smiley

Waarom is het Duits-zijn verdwenen nu het moederbedrijf Frans in plaats van Amerikaans is? Straks is PSA-FCA Frans-Duits-Italiaans-Amerikaans met een hoofdvestiging in Nederland, is Peugeot straks dan nog wel Frans en Fiat Italiaans? De gemiddelde leeftijd van een autokoper in Nederland is 61 jaar, net onder de babyboom-leeftijd. Heb je bronnen die je bewering onderschrijven dat Opel met burgerlijkheid geassocieerd wordt of dat het gemiddelde geboortejaar van Opel-kopers tussen 1945 en 1955 ligt?

Je vindt dat Opel geen unieke of onderscheidende auto's maakt. Dat mag, ik vind Opels ook niet heel onderscheidend om te zien (Volkswagens, Skoda's of Hyundais evenmin - in het geval van Volkswagen en Opel zal dat voor een groot deel te maken hebben met het Duits-zijn van beide automerken), maar ik vind dat concurrenten ook niet heel unieke of onderscheidende auto's maken. Opel verkoopt jaarlijks ongeveer een miljoen auto's (grotendeels) in Europa. Als Opel zou worden opgedoekt, gaan de kopers niet ineens allemaal naar de Peugeot, CitroŽn of Fiat-dealer. Zeker niet naar die laatste zelfs, want dat merk heeft de meest armoedige lineup van alle automerken in Europa en heeft een uit elkaar vallend dealernetwerk. Ik vermoed dat de kopersgroep zich meer thuis voelt bij meer behoudende/nuchtere merken als Volkswagen, Skoda, Ford of Kia. GM heeft al eens Chevrolet van de markt gehaald om Opel meer ruimte te geven, maar helaas bleek dat de Chevrolet-rijders niet overstapten op Opel - dat merk schoot er marktaandeeltechnisch helemaal niets mee op.

Bovendien is Opel zoals gezegd sterk op markten waar Peugeot, CitroŽn en Fiat een minder sterke positie hebben: "And for all of their overlap, GM and PSA don't compete that much geographically. While Opel appeals to budget and mid-market buyers in Germany, and Vauxhall has the same niche in the UK, Peugeot and Citroen are more popular in France, Spain and Italy, data compiled by IHS Markit show." ( [www.businesstimes.com.sg] )

D Elzinga

big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2019 15:04 door Rutger DC.
31-10-2019 15:46
Rutger DC
Foie Gras
God, neem het niet zo persoonlijk, of neem een chili-pilwinking smiley

confused smiley Dat is een interpretatie van mijn woorden die ik niet kan volgen.

Wijn 8578185

Dat mag hij vinden, dus vraag ik naar een uitleg. Ik zie het als een provocatie omdat het bedrijfseconomisch mijns inziens totaal geen hout snijdt en hij dergelijke berichten al jaren schrijft.

Ah, frustratie dus. Jammer dat je niet verder dan dat kan kijken en meteen in de krampachtige verdeling schiet.

Over Opel:
Trouw
Opel wordt door de consument gezien als ,,een beetje burgerlijk en oubolligď
IkVader
De Opel Astra, wie is er niet groot mee geworden? We hebben wat kilometers afgelegd in (toen nog ) Kadetts en Astraís van onze ouders! Maar nu zijn we zelf papa, en willen we dan nog steeds in die o zo burgerlijke Astra rijden?
TPO
De keuze voor een Opel Combo Tour lijkt een totale capitulatie voor een burgerlijk bestaan

Klein greepje maar, geen zin alle andere ook te postenwinking smiley

Dat Opel niet meer Duits is, is zeker een probleem. Ook is 'ineens' is de slogan veranderd na de overname en ja, Duits zijn was een 'sterk' punt van Opel.
31-10-2019 16:15
Dat Opel met burgerlijkheid wordt geassocieerd zou kunnen. Wat ik wel weet is dat je niet kunt stellen dat Opel met burgerlijkheid geassocieerd wordt, alleen maar omdat een consultant in 2006 in dagblad Trouw beweerde dat Opel met burgerlijkheid geassocieerd wordt. Over IkVader en TPO zwijg ik liever, in het laatste geval gaat het om een test met de Combo Tour en wordt de kwalificatie aan die auto toegekend en niet aan het merk Opel. Vergeleken met de Combo Tour is zelfs de Crossland X een frisse verschijning.

Foie Gras
Dat Opel niet meer Duits is, is zeker een probleem. Ook is 'ineens' is de slogan veranderd na de overname en ja, Duits zijn was een 'sterk' punt van Opel.

Als je er niet meer met feiten komt, kun je je nog altijd beroepen op alternatieve feiten. smiling smiley

Je geeft geen argumenten waarom Opel nu niet meer Duits is en waarom Opel vroeger wel Duits was, je poneert slechts wederom een stelling. Als je met alternatieve feiten komt, misstaat een verdomd goede onderbouwing daarvoor niet. Verder negeer je alle andere aspecten uit mijn betoog en zolang je daar niet op ingaat, heeft een verdere discussie geen zin.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2019 16:16 door Rutger DC.
31-10-2019 16:27
Ik hoop dat je in het 'echte leven' wel een vriendelijk persoon bentwinking smiley

Jij vraagt om associaties met Opel en burgerlijkheid, die bestaan zoals je zietwinking smiley

Ik hoef je toch niet uit te leggen dat het op z'n minst 'gevoelig' ligt als een Duits merk ineens in Franse handen is? Dat vinden ze hier in Duitsland niet heel leuk op zn zachtst gezegd. Men koos niet voor niets voor een 'Duitse' Opel in plaats van iets Frans (zie laatste Corsa, die eigenlijk in alles achterliep, maar nog steeds verkocht). Nu is het gewoon een Peugeot in een ander jasje.
michel1975
Opel is in de laatste decennia inderdaad afgegleden naar een nietszeggend merk. Of ik dat toejuich? Nee, eigenlijk niet. Voor mij was het straatbeeld in de jaren 80/90 toch vooral Golfjes en Kadetten wat de klok sloeg. Na de Calibra heb ik ze, of nee dat is niet waar we hebben ook de Speedster nog, niet meer kunnen betrappen op het maken van auto's die onderscheidend zijn of waren.
Ik ben ook bang dat Opel als merk zal verdwijnen of ze gaan bij PSA 1 auto met 5 verschillende omhulsels maken.

Dan ben je de Zafira (volgens mij de eerste 7-zitter SUV in de C-klasse) en de eerste Astra GTC vergeten tongue sticking out smiley
Zeker die GTC was in zijn tijd zeker onderscheidend!!!
31-10-2019 17:21
Rutger DC
Dat Opel met burgerlijkheid wordt geassocieerd zou kunnen. Wat ik wel weet is dat je niet kunt stellen dat Opel met burgerlijkheid geassocieerd wordt, alleen maar omdat een consultant in 2006 in dagblad Trouw beweerde dat Opel met burgerlijkheid geassocieerd wordt.

Kom nou, Opel is het toppunt van Nederlandse burgerlijkheid. Dat staat sinds de Kadett in steen gehouwen. grinning smiley

Ik denk trouwens ook niet dat Opel zal verdwijnen. Het is een sterke naam, en Henk en Ingrid die al 30 jaar Opel rijden ("en nooit van hun leven in een Peugeot of Fiat dood gevonden willen worden!!!"winking smiley, kunnen zo straks lekker naar hun dealer voor een nieuwe PeuFiat met Opel jasje. Dat lijkt me makkelijker dan trouwe klanten proberen over te halen iets "Frans" te kopen.

Sowieso slaat het toekennen van nationaliteiten aan veel automerken tegenwoordig (in een mondiaal verbonden wereld) nergens meer op. Een enkeling houdt vast aan kernwaarden, maar het gros van de auto's tegenwoordig is een samenraapsel van ideeen en onderdelen van over de hele wereld, vaker wel dan niet gedeeld met andere merken.
Foie Gras

Daarom wordt er in die reclames van Opel altijd zo krampachtig gedaan over de vermeende Duitse afkomst van het merk. In elke reclame wordt Duist genoemd.

Heb niks tegen Opel, zeker niet. Denk dat het burgerlijke imago ook niet echt meer bestaat.
31-10-2019 17:28
Foie Gras
Ik hoef je toch niet uit te leggen dat het op z'n minst 'gevoelig' ligt als een Duits merk ineens in Franse handen is? Dat vinden ze hier in Duitsland niet heel leuk op zn zachtst gezegd. Men koos niet voor niets voor een 'Duitse' Opel in plaats van iets Frans (zie laatste Corsa, die eigenlijk in alles achterliep, maar nog steeds verkocht). Nu is het gewoon een Peugeot in een ander jasje.

Opel was van General Motors. En dat was een Amerikaans bedrijf. Dus echt Duits was het allang niet meer. Astra's en Insignia's werden in andere werelddelen als Buick en Holden verkocht. Opel heeft in Nederland erg veel moeite gedaan qua marketing om Duits over te komen. Ook is het best verkopende model Karl gewoon een aangepaste Chevrolet uit Zuid-Korea smiling smiley.

De Duitsers zijn verzot op VW's in een ander jasje want Seat en Skoda verkopen daar prima. Dus die Peugeots in een ander jasje zullen niet zo'n probleem zijn.

Je hele "PSA kan Opel beter opdoeken-verhaal' komt op mij over als een gevalletje overdreven stevig stelling nemen en dan kijken wie er hapt. Rutger DC komt met genoeg argumenten waarom Opel voorlopig zeker niet afgeserveerd wordt.

Ik heb erg weinig met Opel maar begrijp best dat ze een miljoen auto's per jaar verkopen. Prima value voor money.
31-10-2019 19:48
iDS
De Standaard 31/10

Opwinding in de ≠autosector: FiatChrysler en PSA bevestigden gisterenmorgen officieel dat ze gesprekken voeren over een ≠mogelijke fusie. Daardoor zou een autogigant ontstaan met een beurswaarde van 43 miljard euro. In verkoopvolume zou de combinatie de vierde grootste autobouwer ter wereld worden, na marktleider Volkswagen, de groep Renault≠-Nissan-Mitsubishi en het Japanse Toyota.

De onderhandelingen zitten blijkbaar al in een vergevorderde fase, want volgens de krant The Wall Street Journal en het persagentschap Bloomberg is een deal nakend. De raad van bestuur van PSA - dat de merken Peugeot, ≠CitroŽn en Opel groepeert - zou gisteravond zelfs al groen licht gegeven hebben. Bij FiatChrysler kan het nu - volgens diezelfde ≠media - ook erg snel gaan. Carlos Tavares, de huidige ceo van PSA, zou de topman worden van de nieuwe mondiale autoreus. John Elkann, nu bestuursvoorzitter van FiatChrysler en de sterke man van de Agnelli-familie, zou in de fusiegroep zijn huidige rol behouden.

Bedrijfseconomisch gezien is de paringsdans tussen beide autoreuzen logisch. In veel directie≠kamers in de auto-industrie zitten ze met de handen in het haar. De afkoelende economie en de aanhoudende handelsspanningen wegen steeds zwaarder op de verkoopcijfers. Niet alleen in West-Europa, maar ook in China, dat inmiddels voor veel constructeurs ≠wereldwijd de belangrijkste afzetmarkt geworden is.

Tegelijk rijzen de kosten voor nieuwe dieselauto's de pan uit. De uitstootnormen worden steeds strenger en de sector is ≠verplicht om zwaar te inves≠teren in de nakende ommezwaai naar elektrische, en later ook zelf≠rijdende, auto's. Die kosten lopen zo hoog op, dat bedrijven ze vaak niet meer alleen kunnen dragen.

Iedereen wint
Samenwerken lijkt voor sommige spelers de enige ≠optie om te overleven. Vooral FiatChrysler en Elkann hebben dat goed begrepen. De Italiaans-Amerikaanse autobouwer krijgt door de fusie een schaalvergroting in Europa en hoopt zo een deel van zijn grote achterstand in het marktsegment van de elektrische auto's te kunnen inhalen. Voor PSA is een huwelijk interessant omdat het eindelijk voet aan de grond zou krijgen in Amerika. Het merk is daar ≠ondertussen al zo'n dertig jaar afwezig en ziet er grote kansen. PSA zou er vooral kunnen profiteren van de ervaring die ≠FiatChrysler heeft met de productie van fourwheeldrives als Jeep en Ram.

Bij dergelijke monster≠fusies weegt psychologie vaak even zwaar als economie. En dan is het belangrijk om te weten dat PSA eerder dit jaar al contact zocht met FiatChrysler om een mogelijke samenwerking te ≠bespreken. Fiat-baas Elkann wees het Franse autoconcern toen koeltjes de deur omdat hij liever wilde samenwerken met rivaal Renault.

Dat bleek een vergissing. ≠Begin juni trok FiatChrysler zich abrupt terug uit de ≠gesprekken met Renault, nadat het ≠Elysťe zich beginnen moeien was. De Franse staat heeft immers een belang van 15 procent in Renault ťn dubbel stemrecht. De gesprekken stokten helemaal toen dui≠delijk werd dat ook de Japanse partner van Renault, Nissan, niet op een fusie met ≠FiatChrysler zat te wachten.

Nog politieke horde
Elkann, die samen met ≠wijlen Fiat-ceo Sergio Mar≠chionne een van de weinig echt succesvolle overnames in de auto-industrie realiseerde (van het Amerikaanse Chrysler), lijkt in Frankrijk zijn laatste troefkaart uit te spelen.

Volgens de berichten van gisteravond doet de kleinzoon van de legendarische Gianni Agnelli dat met succes. Dat is opmerkelijk, want een fusie met PSA≠ ≠zou zowel in Frankrijk als in ItaliŽ tot fors banenverlies kunnen ≠leiden.

'Gezien het belang van 12,23 procent van de Franse staat in Peugeot, ligt dit in ≠Parijs waarschijnlijk politiek moeilijk', waarschuwde KBC gisteren in een nota aan haar beleg

Dit is dus al erg concreet. Ik ben benieuwd wat dat zal opleveren als bedrijfsstructuur, aan overlevende merken en onderliggende technologie.
Eťn geruststellende factor: Carlos Tavares aan het roer.
De nieuwe functie die Linda Jackson zou opnemen binnen PSA kan zo ineens in een heel ander licht gezien worden: als de baas naar boven schuift in de hiŽrarchie, dan ontstaat er een hele stoelendans natuurlijk.

Ik denk dat het goed nieuws is voor Fiat en Alfa Romeo liefhebbers. Eindelijk de ruimte voor nieuwe modellen.
31-10-2019 21:57
British Racing Green
michel1975

Dan ben je de Zafira (volgens mij de eerste 7-zitter SUV in de C-klasse) en de eerste Astra GTC vergeten tongue sticking out smiley
Zeker die GTC was in zijn tijd zeker onderscheidend!!!
De Zafira was inderdaad vernieuwend maar de GTC onderscheidend? Waarin? Wat is dan je referentiekader?
31-10-2019 22:23
Begrijp me niet verkeerd. Ik snap best dat iemand een GTC mooi vind maar onderscheidend?
Nogmaals ik hoop ook dat Opel gewoon blijft voortbestaan maar ik heb er wel een hard hoofd in.
31-10-2019 22:37
michel1975
Begrijp me niet verkeerd. Ik snap best dat iemand een GTC mooi vind maar onderscheidend?
Nogmaals ik hoop ook dat Opel gewoon blijft voortbestaan maar ik heb er wel een hard hoofd in.

Ik gooi het plaatje erin omdat ik vermoed dat BRG doelde op o.a. de unieke Panoramische voorruit. Verder meen ik dat Opel in die tijd ( in die klasse met de GTC ) de eerste was met een sportknop / OPC knop die instellingen aan gaspedaal en o.a veren en demping etc. aanpaste.
31-10-2019 22:40
Foie Gras
Ik hoop dat je in het 'echte leven' wel een vriendelijk persoon bentwinking smiley

Tering zeg, heb je een spiegel voor je kop toevallig? Rutger komt met uitstekende (tegen)argumenten en jij zit hem alleen maar te beledigen. Als er eentje niet vriendelijk overkomt ben jij het wel

Grofgezien zijn bijna geen enkele merken nog onderscheidend. Allemaal B/C-segment auto's en een graflading aan SUV's. Alleen de een kiest voor een aparte, zakelijke, neutrale of stoere uitstraling
31-10-2019 22:46
Gewoon niet meer reageren op die ganzenlever, was 15 jaar geleden al een etterbak en dat is hij blijkbaar nog steeds.
31-10-2019 22:56
Hij was minder aanwezig. Maar gezien veel ganzen in de winter naar Nederland trekken verklaart het wel iets
Volgens mij geeft Foie gras gewoon zijn mening. Zonder heel erg bot op de persoon te spelen (smilies?) Zoals hierboven wel gebeurt:

Total Loss
15 jaar geleden al een etterbak en dat is hij blijkbaar nog steeds

Curlew
Tering zeg, heb je een spiegel voor je kop toevallig?
Anonieme bezoeker
01-11-2019 10:16
TYN

Kom nou, Opel is het toppunt van Nederlandse burgerlijkheid. Dat staat sinds de Kadett in steen gehouwen. grinning smiley

In de rest van Europa is dat denk ik al wat anders, en eennpeug citroen, Ford of fiat is net zo burgerlijk.

Citroen, fiat en Lancia mogen ze van mij direct opdoeken,
01-11-2019 10:21
Foie Gras
Ach, als Opel een zak geld van de overheid had gekregen -zoals PSA- dan had het misschien wel PSA overgenomen ipv andersom, en zaten we nu te discussiŽren over de toegevoegde waarde van het merk Peugeot. Want gewoon een Opel in een ander jasje.
01-11-2019 11:08
Eigenaardig toch hoe sommigen de waarde van Opel voor PSA totaal niet zien: ze kijken uit de eigen voordeur en trekken op die basis conclusies.
Als je de verkopen per land bekijkt dan is de situatie nochtans duidelijk: in noordelijk Europa scoort Opel/Vauxhall gewoon veel beter dan de Franse merken van PSA, in zuidelijk Europa is het net andersom.
Dan zeg je niet tegen de consument: je Opel heet vanaf vandaag CitroŽn maar voor de rest blijft alles hetzelfde.
Je merkt gewoon dagelijks aan de reacties op een forum zoals hier dat mensen dat niet pikken, terecht of niet.
PSA zou daar een groot potentieel door overboord zetten. Aangezien het merk op korte tijd winstgevend gemaakt is door Tavares en co. lijken ze me toch een helderder kijk op de zaak te hebben dan degenen die hier de onheilsbode spelen.
01-11-2019 11:12
Ik snap niet waarom de discussie over Opel gaat. Volgens mij is Opel gewoon winstgevend en hebben ze een belangrijke rol in de R&D van PSA (motoren, elektrificatie) en spelen ze op bepaalde markten een belangrijke rol.

De merken die zich zorgen moeten maken bevinden zich vooral bij FCA en zoals Rutger al aangaf: DS.
Van het drietal Alfa, Lancia en Maserati zal er waarschijnlijk maar 1 overblijven en dat zal Alfa zijn. Ook vraag ik me af of Dodge en Chrysler lang zullen blijven bestaan. Jeep en RAM zijn veel waardevoller.

Met de juiste modellen kunnen de verschillende merken op veel verschillende markten heel succesvol worden.
Jeep & RAM > Noord-Amerika
Fiat > Europa en Zuid-Amerika
Opel > Europa en Rusland
Peugeot & CitroŽn > Europa en Afrika

Het enige probleem is en blijft AziŽ.

Waar Fiat zich trouwens heel erg veel mee bezig houdt (en Lancia in ItaliŽ) en waar PSA meteen korte metten mee zal maken, is het op kenteken zetten van demo's die vervolgens met veel korting worden verkocht en korte lease (verhuurbedrijven). Daar doen ze bij PSA niet aan en dit zal ten koste gaan van de toch al belabberde verkoopcijfers van Fiat, maar uiteindelijk wel beter zijn voor de winst.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2019 11:21 door LM 1.
01-11-2019 11:13
D Elzinga
Foie Gras

grinning smiley
01-11-2019 11:14
@LM1. Goede toelichting en waarschijnlijk niet heel ver verwijderd van toekomstige strategie. Zou Lancia wel zeer missen dus hoop nog op revival als uber luxe merk of zo. De Frans Italiaanse S klasse oid
01-11-2019 11:21
Gullwing
TYN

In de rest van Europa is dat denk ik al wat anders, en eennpeug citroen, Ford of fiat is net zo burgerlijk.

Citroen, fiat en Lancia mogen ze van mij direct opdoeken,
Dus de premiumrijders zijn de rebellen, de alternativo's van de samenleving...lamenielache. Vaak is daar een pak meer burgerlijkheid te rapen dan in het publiek van merken die hierboven net genoemd zijn.
01-11-2019 13:47
LM 1
Ik snap niet waarom de discussie over Opel gaat. Volgens mij is Opel gewoon winstgevend en hebben ze een belangrijke rol in de R&D van PSA (motoren, elektrificatie) en spelen ze op bepaalde markten een belangrijke rol.

PSA had Opel/Vauxhall echt niet aangeschaft als het nutteloos was. In 2018 waren ze samen qua verkopen nr. 5 in de EU.

LM 1
De merken die zich zorgen moeten maken bevinden zich vooral bij FCA en zoals Rutger al aangaf: DS.
Van het drietal Alfa, Lancia en Maserati zal er waarschijnlijk maar 1 overblijven en dat zal Alfa zijn. Ook vraag ik me af of Dodge en Chrysler lang zullen blijven bestaan. Jeep en RAM zijn veel waardevoller.

Dat is een beetje de kern van het verhaal; officieel is het een fusie, feitelijk meer een overname door PSA, dat naar Noord-Amerika wil en de distributie goed kan gebruiken. Jeep en RAM zijn een vergunning om geld te drukken maar verder staan de US-merken er niet best voor. Beiden doen het al jaren zonder nieuwe modellen; de jongste Dodges zijn de Durango en Charger, beiden in de huidige vorm 8 jaar oud. Bij Chrysler hebben ze de Pacifica in de aanbieding maar die heeft het ook moeilijk. In Europa is Lancia feitelijk al opgedoekt en alleen de FIAT 500 en de bestelbussen vinden enig aftrek. In Latijns-Amerika staat FIAT sterker maar het aanbod is zwak.

Wat ik er maar mee zeggen wil: product is niet waarvoor PSA komt, en de sterke marktpositie die Opel wťl beslaat heeft FCA maar beperkt te bieden. Het Amerikaanse continent is waar het om gaat.
01-11-2019 15:16
Ik vraag me af of PSA zo happig is op de Amerikaanse markt. Waarmee zou PSA die kunnen bestormen? Met de huidige modellen van Peugeot, Opel en CitroŽn lukt dat niet. En wereldauto's maken is lastig heeft Ford bewezen. Dus zullen de modellen met het oog op de Amerikaanse smaak en markt ontwikkeld moeten worden. Dat kost tijd. Het Chrysler of Dodge logo op een 508, DS7 of 3008 zetten gaat niet werken.

Fiat, Alfa en DS zijn de zorgenkindjes van het nieuwe concern. De premiumpogingen van beide concerns zijn geen succes. In Europa en de VS faalt Alfa helaas enorm, dat krijg je als je een prachtig merk zo lang verwaarloost. De hoop van DS was China maar daar is het merk totaal mislukt en wordt er bijna geen wiel meer verkocht. In Europa gaan ze het niet redden met een verbouwde 508 met de naam DS9. Dus zijn het de dure DS3 Crossback (ongeveer 2.000 stuks per maand) en de DS7 Crossback (ongeveer 2.300 stuks per maand) die het moeten doen. In 2012 werden er nog 212.000 DS'en verkocht in Europa. In 2018 nog slechts 45.000.

Ze zullen aardig wat geld moeten steken in DS en Alfa om mee te kunnen doen in het premiumsegment. Ik denk dat het huidige DS gaat sneuvelen en eventueel wordt omgebouwd naar een label voor elektrische auto's en dat de kaarten op Alfa als sportief premiummerk worden gezet.

Lancia was al opgegeven door FCA en leeft alleen nog ItaliŽ voort met een overjarige Ypsilon. Ik zie geen revival van het merk binnen PSA/FCA.
PSA zal proberen Peugeot wat up te graden maar aanhaken bij de Duitse 3 en Volvo gaat ze niet lukken. Citroen wordt merk van comfort, luxe en eigenzinnigheid. Dan is er plaats voor Opel als echt volumemerk: no nonsense met value voor money. En Fiat als vrolijk merk met Italiaanse charme en leuke, kleinere betaalbare auto's. Misschien dat er nog plek is voor een budgetmerk ŗ la Dacia met de naam Simca smiling smiley

Ik denk dat we niet van elk model een afgeleide per merk gaan zien zoals bij VAG. Ik denk dat de merken meer eigen DNA zullen krijgen maar uiteraard wel veel techniek en platvormen gaan delen. Dus eigenlijk wat ze nu met de Grandland X, C5 Aircross en 3008/5008 hebben gedaan. Maar een Fiat variant gaat er niet komen. En Alfa zal achterwielaandrijving houden.
01-11-2019 15:24
MBdoubleyou
Citroen wordt merk van comfort, luxe en eigenzinnigheid.

Juist niet. In de plannen van PSA werd CitroŽn just het eigenzinnige budgetmerk. Dat zag je al bij de Cactus, wat een goedkope en lichte auto was. Bovendien is CitroŽn het enige merk van PSA dat nog geen elektrische auto heeft, terwijl Opel er binnenkort al twee heeft (nieuwe Mokka).
Omdat CitroŽn wat meer budget werd, zou Peugeot juist luxer worden en dat lukt tot nu toe aardig. Opel kan er dan mooi tussenin zitten om de massa aan te spreken.
En daar ontstaat een probleem, want Fiat is ook een eigenzinnig budgetmerk. Fiat en CitroŽn beconcurreren elkaar dus eigenlijk veel te veel.
01-11-2019 16:20
CitroŽn heeft de Cactus vermoord door er alle eigenzinnigheid uit te halen en 'm een stuk duurder te maken. Dus ik denk dat Citroen geen eigenzinnig budgetmerk gaat worden. Als DS verdwijnt zie ik eerder dat er wat meer van de stijl van DS in CitroŽn terug gaat komen.

Fiat en CitroŽn zijn op geen enkele wijze concurrenten als je naar hun gamma's kijkt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2019 19:44 door MBdoubleyou.
01-11-2019 16:27

k vraag me af of PSA zo happig is op de Amerikaanse markt. Waarmee zou PSA die kunnen bestormen? Met de huidige modellen van Peugeot, Opel en CitroŽn lukt dat niet. En wereldauto's maken is lastig heeft Ford bewezen. Dus zullen de modellen met het oog op de Amerikaanse smaak en markt ontwikkeld moeten worden. Dat kost tijd. Het Chrysler of Dodge logo op een 508, DS7 of 3008 zetten gaat niet werken.

Snap het nut ook niet zo. Fuseren schijnt wel echt het ding te zijn tegenwoordig. Jammer dat het in de autoindustrie tegenwoordig zo moeilijk is om het hoofd boven water te houden

Zijn er uberhaupt nog merken die echt zelfstandig zijn? Honda (+ Acura) en Mazda zijn de enige twee die ik kan bedenken. Hoewel Toyota (+Lexus) ook aardig zelfstandig is, met belangen in Daihatsu
01-11-2019 17:38
Curlew
Zijn er uberhaupt nog merken die echt zelfstandig zijn? Honda (+ Acura) en Mazda zijn de enige twee die ik kan bedenken. Hoewel Toyota (+Lexus) ook aardig zelfstandig is, met belangen in Daihatsu

Ford Motor Company?
01-11-2019 17:47
MBdoubleyou
En Fiat als vrolijk merk met Italiaanse charme en leuke, kleinere betaalbare auto's. Misschien dat er nog plek is voor een budgetmerk ŗ la Dacia met de naam Simca smiling smiley

Al zou het met Simca's Franse FIAT-achtergrond wel passend zijn, er dreigt nu al een overschot aan merken. Ik ga ervan uit dat FIAT het budgetmerk zal worden, dat is het immers afgezien van de 500 al, vooral in Latijns-Amerika. FIAT loopt daarop nu achter omdat ze te weinig schaalvoordeel hebben, met vorige-generatie-Peugeot-techniek moet dat wel te verbeteren zijn. Zolang ze Peugeots eigen modellen (301) in die sector maar niet in de weg zitten.

MBdoubleyou
Ik vraag me af of PSA zo happig is op de Amerikaanse markt. Waarmee zou PSA die kunnen bestormen?

Met bedrijfswagens valt er wel e.e.a te verdienen. Al zijn ze er al enigszins met de Ram Promaster ( = Fiat Ducato).

Lycan Capri
Curlew

Ford Motor Company?

Die zijn nu druk met VW bezig toch?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2019 17:52 door BeWo.
01-11-2019 17:57
BeWo
Lycan Capri
Curlew

Ford Motor Company?

Die zijn nu druk met VW bezig toch?

Als partners. Er is geen sprake van een fusie tussen VAG en FoMoCo
01-11-2019 18:23
Daimler, BMW, zijn er wel een aantal hoorwinking smiley
01-11-2019 19:31
Hyundai Motor Company is ook een van die merken die nog zelfstandig is.

Qua fusie, ik denk dat het mooi is. De meeste merken bijten elkaar niet denk ik. FIAT trekt een andere soort kopers dan dat CitroŽn doet. Net als Opel.

Ik ben benieuwd wat het in de toekomst gaat brengen, Alfa is een mooi merk maar tobt dit moment enorm. De bejaarde Ypsilon verkoopt in ItaliŽ meer dan het hele gamma van Alfa wereldwijd. Ik ben benieuwd wat deze fusie daarin gaat betekenen. Immers schijnt er op dit moment dus gewerkt te worden aan een opvolger van de Ypsilon, dus zo dood is Lancia niet. Daarnaast denk ik dat PSA een beter partner is dan dat Renault is, een vriend van me werkt bij Lada in Rusland en als ik zijn verhalen hoor, dan mag FCA blij zijn dat die fusie niet door is gegaan.
01-11-2019 19:32
Hm ik dacht idd niet te lang na grinning smiley

FCA Just Slaughtered Alfa Romeoís Future Product Plan Ė 8C And GTV Coupes Among The Victims: [www.carscoops.com]

01-11-2019 23:37
Alsof die plannen rond Alfa zo serieus waren. Gezien de verkopen van wat de volumemodellen zouden moeten zijn waren die jolige ideeŽn met een loeidure, verliesgevende 8C allang ten dode opgeschreven, fusie of niet.
02-11-2019 12:28
Peter O
Hyundai Motor Company is ook een van die merken die nog zelfstandig is.

(..)

+ KIA erbij. Was ooit ook een fusie/overname.

LM 1
PSA meteen korte metten mee zal maken, is het op kenteken zetten van demo's die vervolgens met veel korting worden verkocht en korte lease (verhuurbedrijven). Daar doen ze bij PSA niet aan en dit zal ten koste gaan van de toch al belabberde verkoopcijfers van Fiat, maar uiteindelijk wel beter zijn voor de winst.

Mwah, als ik voor NL spreek.. dan kan je bij de landelijke verhuurders toch best een Peugeot 308 of 5008 treffen (kijk maar eens op Schiphol in de hoek waar enkele verhuurders hun auto's stallen).

In Nijkerk zag ik van de week ook een rijtje C3's staan met een verhuurders label aan de spiegel.. > al stonden daar ook een zwikje Mondeo Wagons en Hyundai I30 stations bij.

PSA Finance zal toch ook moeten blijven leven winking smiley

Natuurlijk, Fiat is momenteel wel erg een 'actie merk' geworden.. maar ja, kan ook niet anders, denk ik, met het huidige, marginale, productaanbod voor de consumentenmarkt.

Fiat groep brengt natuurlijk ook hun kennis/ervaring in met aardgasmotoren. Kan voor specifieke markten interessant zijn..

De winstgevendheid van Opel.. is dat niet eerder een financiŽle regeling dan werkelijk waar een opleving in verkoopaantallen versus margeverbetering?
Zover ik begrepen had deed GM veelvuldig een greep in de kas bij Opel / parkeerde schulden aldaar.. zodat op papier Opel verlieslatend was in alle GM jaren.
[autobahn.eu]

Qua aansprekende auto's vind ik dat Opel wel de weg omhoog gevonden heeft (al voor de PSA inlijving). Insignia, Crossland X, zien er in mijn ogen appetijtelijk uit.

LM 1
(..)
Bovendien is CitroŽn het enige merk van PSA dat nog geen elektrische auto heeft, terwijl Opel er binnenkort al twee heeft (..)

Mwah, geen toppers inderdaad.. maar er zijn wel BEV 's in het leveringsprogramma winking smiley
[www.citroen.nl]

[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-11-2019 13:17 door Durashift.
02-11-2019 21:49
De Jumpy en Jumper zijn er binnenkort ook elektrisch en de C-Zero is nog altijd leverbaar voor zover ik weet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.