Schade hulp gevraagd :(

Gepost door Michelle 2746315 
Hoi,

Ik heb eergisteren een auto ongeluk gemaakt. Ik reed denk max 5km per uur naar achteren maar doordat ik extreem moe was heb ik het niet goed ingeschat en reed ik tegen de voorkant van een auto (oude Toyota Auris). Mevrouw was heel erg in paniek. Het waren twee schrammen en een deukje in het kenteken plaat. Mijn auto zelf heeft zo goed als niets.. Ook had mevrouw het over schade aan de zijkant maar al snek duidelijk gemaakt dat ik aan de voorkant van de auto zat en niet aan haar portier. Natuurlijk wil ik opdraaien voor mijn fout maar ik vind 875 euro erg veel geld! Wat vinden jullie?

[imgur.com]
[imgur.com]
Hoe kom je bij €875?
Dit lijkt mij hooguit 4 a 500. Maar ik zou zelfs bij mijn hobbyautos akkoord gaan met iets bijstippen en een nieuwe kentekenplaat...
€ 875 zou kunnen als op de traditionele manier de hele bumper wordt gedemonteerd en overgespoten bij een professioneel schadebedrijf. Met spotrepair en een nieuwe kentekenplaat hooguit € 200,-.
Al voorgesteld om mevrouw € 100 contant in het handje te geven en dan nergens meer over praten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2019 12:56 door Meeuw.
Ja klopt wel. Je bent toch verzekerd?
Kan, maar ze hebben zich niet ingehouden bij het maken van de offerte. Of zit er ook een scheurtje in de bumper? Dan zijn ze misschien van een nieuwe bumper uitgegaan.
Dus??? Schade melden bij je verzekeraar, aangeven dat je het idee hebt dat de TP er een slaatje uit wil slaan en de schade terugbetalen nadat ze hebben uitgekeerd om BM verlies tegen te gaan. Maar als dan de schade € 1.000 blijkt te zijn ook niet gaan mauwen.
Michelle 2746315
... Natuurlijk wil ik opdraaien voor mijn fout maar ik vind 875 euro erg veel geld! Wat vinden jullie?

Wel vrij realistisch, gezien dat de schade wel over de volle breedte loopt en er tevens vervorming in het kunststof zit ga je dit niet meer redden met een spot-repair.
Muddy Bandit
Michelle 2746315
... Natuurlijk wil ik opdraaien voor mijn fout maar ik vind 875 euro erg veel geld! Wat vinden jullie?

Wel vrij realistisch, gezien dat de schade wel over de volle breedte loopt en er tevens vervorming in het kunststof zit ga je dit niet meer redden met een spot-repair.
Daar is niet realistisch aan, het zijn wat krasjes en een nieuwe kentekenplaat.
Bumper moet er sowieso af, die sluit niet meer netjes aan bij de koplamp.
Ik weet niet of er bij spotrepair complete bumpers eraf gehaald worden om de ophangpunten weer op de oorspronklijke manier terug te buigen.

Hen zelf ook een keer met met mijn trekhaak in de voorbumper van een Aygo gezeten, moest ook een complete nieuwe bumper op, kostte destijds rond de 670 euro.
Buiten de verzekering om geregeld, omdat claimen uiteindelijk duurder zou worden, deed even pijn maar ik eigen schuld dikke bult.
Er zal toch vast wel ergens een onbeschadigde klikobakken grijze bumper van dit model Auris in de schappen van een sloperij autodemontagebedrijf liggen? Een dealer zal de schade altijd zo hoog mogelijk taxeren al dan niet met de voorwaarde dat wanneer je de schade vervolgens niet of elders laat repareren je een bepaald percentage van het getaxeerde bedrag moet betalen (meestal iets van 10%) Dat is in elk geval mijn ervaring maar dat is al wel een hele tijd geleden...
SVF meestal wordt er voor een volledige taxatie een vast bedrag gevraagd (€100-€150). Maar dit zou net zo goed een grove schatting kunnen zijn na bekijken van de schade. Groot verschil tussen een schadecalculatie (kost tijd, kennis, ervaring) en een schatting.

Inderdaad zal de reparatie goedkoper kunnen, maar het is maar de vraag of de dame in kwestie daarmee akkoord gaat. Ik vraag me eerlijk gezegd sterk af of ik daarmee akkoord zou gaan, terwijl ik voor professionele schadereparatie ook volledig vergoed zou worden.
Epica
Muddy Bandit

Als je niet de moeite neemt om eventjes wat verder te kijken dan je neus lang is dan zijn het inderdaad "wat krasjes en een nieuwe kentekenplaat".eye rolling smiley
Maar op de eerste foto is toch vrij duidelijk nog een vervorming naast de kentekenplaat te zien, en ook dat het rooster onder de kentekenplaat niet meer op z'n originele plek zit.

Ben eigenlijk wel benieuwd of je het ook nog zo afdoet als zo'n schade aan je eigen auto veroorzaakt zou worden.winking smiley
ik zie op de eerste foto inderdaad vervorming van de bumper. Bedrag is waarschijnlijk gebaseerd op een nieuwe bumper. Dan is €875 wel een reëel bedrag.

Of dit reëel is bij een oudere auto is op afstand niet in te schatten. Is het een tot in de puntjes verzorgde auto in topstaat, dan zeker. (gezien de hoeveelheid steenslag heb ik hier bij dit exemplaar wel wat vraagtekens over). Bij een afgetoffeld exemplaar is het discutabel.

In dit geval zou ik het gewoon bij mijn verzekering melden en aangeven dat de tegenpartij er kennelijk een slaatje uit wil slaan. Dan de verzekeraar het laten afhandelen en aan de hand van de door hun uitgekeerde schade bepalen of je het zelf wilt (terug) betalen aan de verzekering, of dat je het ten koste van je no-claim laat komen.
1: als je zo oververmoeid bent, hoor je überhaupt niet te rijden
2: jij veroorzaakt schade, jullie vullen samen een schadeformulier in en sturen dat ieder naar je eigen verzekeringm'pij
3: die verzekeringsm'pijen zoeken het wel uit en laten bij twijfel wel taxeren.
4: €875,- is veel geld maar als bedrag voor een schade zit je al vlug aan dergelijke bedragen. Heb je daar problemen mee, zie 1. Bedrag zal wel incl btw zijn, ex dus ong €700,-. Bumper van €250,-, spuitwerk van €250,- , wat materiaal en wat uren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2019 11:42 door R W xxx.
Vergis je niet met 'simpele' schades, ik heb in het verleden ook een soortgelijke simpele schade gehad aan mijn auto. Zo op het oog alleen een schaafwondje 'dus zal wel meevallen qua kosten'. Eigen garage er naar laten kijken en ook een schade-expert er bij gehad vanuit de verzekering maar er was toch meer kapot dan verwacht. Wielkuip iets ingescheurd, bevestigingspunten achter de bumper beschadigd, toch het rechter scherm boven de wielkast iets geraakt en daardoor het uiterste puntje van het plaatwerk iets krom, kassa. Stelde op het oog ook geen jota voor maar het schadebedrag had wel vier getallen voor de komma. Dat was overigens wel op basis van een nieuwe bumper dus geen spotrepair o.i.d. Voor het zichtwerk was dat nog wel een optie geweest, maar door de onzichtbare schade was dat ding niet meer te redden (of was dat economisch niet interessant). Dus die 875 euro is inderdaad veel geld, of het klopt is zo niet te beoordelen maar ik schrik er niet direct van. Wat dat betreft weinig aan te merken op de bijdrage van R W xxx.
Meeuw
€ 875 zou kunnen als op de traditionele manier de hele bumper wordt gedemonteerd en overgespoten bij een professioneel schadebedrijf. Met spotrepair en een nieuwe kentekenplaat hooguit € 200,-.
Al voorgesteld om mevrouw € 100 contant in het handje te geven en dan nergens meer over praten?
Zou ik ook voorstellen, maar ik denk dat tgp niet akkoord gaat met €100 dus ik zou een iets hoger bedrag voorstellen.
Ik heb een hekel aan schade. Als iemand tegen me aan rijdt ongeacht de leeftijd van het gebakkie laat ik het ook repareren. En ik laat niet bepalen waar ik het laat maken.
Muddy Bandit
Epica
Muddy Bandit

Als je niet de moeite neemt om eventjes wat verder te kijken dan je neus lang is dan zijn het inderdaad "wat krasjes en een nieuwe kentekenplaat".eye rolling smiley
Maar op de eerste foto is toch vrij duidelijk nog een vervorming naast de kentekenplaat te zien, en ook dat het rooster onder de kentekenplaat niet meer op z'n originele plek zit.

Ben eigenlijk wel benieuwd of je het ook nog zo afdoet als zo'n schade aan je eigen auto veroorzaakt zou worden.winking smiley
Als je het verschil niet ziet tussen lichtinval en vervorming ben je toch hoog nodig aan ee. bril toe.
Epica

Als je het verschil niet ziet tussen lichtinval en vervorming ben je toch hoog nodig aan ee. bril toe.

Inderdaad... maar een bril had je vanmiddag nog wel kunnen regelen, er zal waarschijnlijk een wereld voor je open gaan als je hem gaat gebruiken.
Re: Schade hulp gevraagd :(
12-10-2019 10:50
En Michelle, ben je geholpen met onze adviezen?

Terence
Autoweek moderator
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.