Ford start terugroepactie

Gepost door Donkeyman 
In verband met mogelijk brandgevaar gaat Ford in Europa 322.000 auto's terugroepen naar de dealer: [www.ad.nl] De oorzaak van het brandgevaar is de constructie van de accu, waardoor er een lek bij de minpool kan voorkomen. Als gevolg hiervan ontstaat er eventueel een onwenselijke electrische verbinding met de sensor van het accubewakingssysteem, met potentiëel ernstige gevolgen. Ook tijdens stilstand kan er spontaan brand ontstaan. Om het risico op brand uit te sluiten gaat Ford een nieuw kabeltje met zekering monteren. De boosdoener, de accu dus, wordt vreemd genoeg niet vervangen. Waarschijnlijk uit kostenoverwegingen, want zo'n operatie zou minimaal 32 miljoen gaan kosten.
Ik heb zelf een Mondeo uit de bewuste serie en ik zou het op prijs stellen dat de accu kostenloos vervangen zou worden door de fabrikant, maar dat vindt men waarschijnlijk te duur.
Wat is er zo bijzonder aan de accu? Dat is toch al 50 jaar een blok met 2 polen?
Het bijzondere is dat de bewuste accu kan gaan lekken met brand als gevolg, maar had ik al duidelijk in het topic vermeld.
Er staat nergens dat dit aan de accu ligt. Dit lijkt mij ook erg sterk. Het lijkt mij eerder dat door een onjuiste aansluiting de accu kan gaan lekken.
Even goed lezen, in het AD artikel wordt gesproken over lekkend accuzuur. In een buitenlands topic stond dat er een lek kan ontstaan bij de minpool.
V0RQ
Wat is er zo bijzonder aan de accu? Dat is toch al 50 jaar een blok met 2 polen?
Wat is er bijzonder aan een auto? Dat is toch al 50 jaar een carrosserie met vier wielen en een motor?
Toch weet men telkens weer modellen te maken die niet 100% foutvrij zijn winking smiley
arosa
Er staat nergens dat dit aan de accu ligt. Dit lijkt mij ook erg sterk. Het lijkt mij eerder dat door een onjuiste aansluiting de accu kan gaan lekken.

Het valt me op dat hier veel personen zijn die niet in staat zijn om een tekst goed te lezen. Bekijk eens op je gemak die AD link die in mijn bericht staat.
Leon in zn Fiesta
V0RQ
Wat is er bijzonder aan een auto? Dat is toch al 50 jaar een carrosserie met vier wielen en een motor?
Toch weet men telkens weer modellen te maken die niet 100% foutvrij zijn winking smiley

Ik bedoel: is er iets bijzonders aan zoals een snelsluiting of speciale vorm. De accu kan er niks aan doen als er uitwendig kortsluiting optreed, toch repareren ze het met een uitwendig zekering en lijkt het artikel te melden dat de accu niet goed is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2019 15:41 door V0RQ.

De accu kan er niks aan doen als er uitwendig kortsluiting optreed,

Een accu moet natuurlijk gewoon niet lekken natuurlijk.

toch repareren ze het met een uitwendig zekering

Dat klinkt me inderdaad ook wat vreemd in de oren.
Het heeft alleen nut om een accu te vervangen indien deze al lekt.

Een accu gaat eigenlijk alleen lekken bij overbelasting (kortsluiting is ook een vorm van overbelasting) en oververhitting.

Ik heb de motorruimtes van deze modellen bekeken en zie eigenlijk niks aan de accu zelf. Het zijn universele accu's die in meerdere auto's geleverd zijn.
Ook zie ik niks vreemds aan de constructie van hoe de accu gemonteerd wordt.

Het enige wat mij wel opvalt is dat bij al deze modellen de accu zich half onder de voorruit verstopt.
Bij oververhitting kan de accu niet zijn warmte kwijt omdat er tijdens het rijden weinig tot geen rijwind in die hoek kan komen. Maar dit is bij meer auto's het geval.

Vandaar dat er dus bij een oververhitte accu, makkelijk brand kan ontwikkelenm er zit immers veel brandbaar materiaal in de buurt van de accu.
Een extra laag brandwerende isolatie kan flink leed voorkomen. Maar dan moet er wel een waarschuwingssysteem zijn dat de accu bijvoorbeeld loskoppeld als deze te heet wordt of bij overbelasting.

Ik zie de accu dus vooral als een slachtoffer van een ander probleem binnen het electrische systeem.

Een zekering helpt tegen overbelasting. Als die zuurlekkage een gevolg is van overbelasting van de accu. Is het dus niet vreemd dat ze het met een zekering op proberen te lossen. Je kunt dat als een soort waarschuwingssysteem beschouwen. Immers koppelt die de accu los bij overbelasting in de letterlijke zin.

Het zou echter beter zijn als ze op zoek zouden gaan naar de oorzaak van de overbelasting en dus acculekkage.
Een plotseling uitvallende auto omdat de zekering klapt, lijkt me ook niet bepaald prettig. Maar beter dan brand.

Oftewel. Accu vervangen helpt niet. Zekering is een lapmiddel, maar zorgt waarschijnlijk er wel voor dat er geen brand meer kan ontstaan.
Donkeyman
arosa

Het valt me op dat hier veel personen zijn die niet in staat zijn om een tekst goed te lezen. Bekijk eens op je gemak die AD link die in mijn bericht staat.

Deze heb ik wel gelezen en haal daar niet uit waardoor de accu gaat lekken. Dit hoeft niet aan de accu te liggen. Als de accu door een externe oorzaak gaat lekken is de accu vervangen onzin.

Even een screenshot gemaakt uit een filmpje waar ze de accu van een Mondeo vervangen.
De min pool heeft een sensor (groen), waarschijnlijk om de accu status te monitoren voor het start-stop systeem (temperatuur, laad toestand). Deze sensor ligt plat op de accu en komt in contact met accuzuur wanneer deze langs de polen naar buiten komt (seepage).
De sensor zit niet alleen op de min pool maar wordt tevens extern gevoed (rode kabel). Ik ga ervan uit dat hier een pigtail wordt geplaatst, tussen de sensor en connector komt een kabeltje met een zekering ertussen.

Lekkage kan altijd optreden al is het bij AGM accu's niet zo gebruikelijk volgens mij. De echte oorzaak wordt hier dus niet mee weggenomen. In het geval van een lekkage zal de zekering doorbranden en is een garage bezoek noodzakelijk, ze zullen de accu dan alsnog moeten vervangen.
Symptoombestrijding dus eigenlijk...
@toetsje Heel erg bedankt voor je heldere en deskundige reactie. Ik snap nu hoe het in elkaar zit.
@Pobresh Bedankt voor je reactie in dit topic. Het is me nu duidelijk geworden hoe de vork in de steel zit. Weer wat geleerd!
Toetsje

Ook wel een vreemde constructie als dit ongezekerd uitgevoerd is, op die manier wordt het inderdaad een perfecte gloeidraad als er wat mis gaat bij die min pool.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.