Autogordel en lange mensen

Gepost door Quadrifoglio Verde 
Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht (Seat Leon), maar ik kom er achter dat de gordel niet echt fijn zit als ik op een voor mij prettige manier achter het stuur zit. Ik ben vrij lang, ruim 1m90, en zit dus vrij ver naar achteren. De gordel zit dan niet over mijn schouder, maar over mijn bovenarm. Het lijkt alsof de B stijl te ver naar voren zit zeg maar.

Naast het feit dat het niet prettig zit, lijkt het me ook niet veilig; bij een aanrijding heeft de schouder geen steun en draag je eigenlijk alleen maar een heupgordel. Dit bedoel ik:

Nu heb ik zelf al iets geprobeerd te maken en het resultaat is dat dit prettig zit, want de gordel zit altijd goed over de schouder, ongeacht de stand van de stoel. Maar de gordel zit nu erg strak om het stukje metaal heen (er zitten geen scherpe randen aan), maar je moet stevig trekken om de gordel om en af te doen en dat kan niet erg bevorderlijk zijn voor de kwaliteit van de gordel. En het ziet er ook niet uit natuurlijk.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem, daarom mijn vraag: weet iemand hiervoor een oplossing?

Dat stukje blik komt je veiligheid net zo min ten goede, dat verfrommeld echt wel als je een klap maakt.
Even nuchter gezien heb je een te kleine maat auto gekocht, voor jou zitpositie zou de bovenste gordelbevestiging 10 cm hoger op de B-stijl geplaatst moeten worden.
Herkenbaar probleem inderdaad. Dacht dat het vrij standaard was dat die in hoogte in te stellen is, maar dat valt wel tegen. Meer bedoeld voor kinderen die noujuist te klein zijn, maar wellicht werkt deze gordelgeleider als je hem bovenop je rugleuning kan bevestigen.
Er zijn auto's waarin allerlei veiligheids systemen onderaan de gordel zitten, zoals gordel spanners/ontspanners. Deze zet je nu allemaal buitenspel, wat me niet verstandig lijkt.
Ik ben zelf ook 1.90 maar zit lang niet zo ver naar achteren als jij. Tevens heb ik al in tijden geen auto gezien waarbij je de hoogte van de gordels niet kon verstellen, vrij uniek volgens mij anno 2019.
Mijn suggestie: Zet de stoel wat verder naar voren en eventueel nog wat lager, rugleuning een stuk meer rechtop zetten kan ook helpen.
Ik zou dat stukje metaal snel weghalen, bij een klap buigt dat om, en kan direct je nek inschieten.

Idd raar dat die gordel niet in hoogte verstelbaar is, dat heb ik sinds 1989 niet meer gezien volgens mij nut smiley
Dat dat stuk metaal ombuigt is niet erg, de gordel rekt zelf ook een centimeter of 30. Ik vrees alleen wel dat dat stuk blik als een warm mes door de gordelboter gaat mocht het zover komen.
Gullwing
Idd raar dat die gordel niet in hoogte verstelbaar is, dat heb ik sinds 1989 niet meer gezien volgens mij nut smiley

VW up! heeft dat ook niet overigens.

Ik ben 1m93 en erg lange benen maar ik zit ook nooit zo ver naar achteren. Ik zou idd een andere zitpositie proberen en volgende keer goed opletten of je auto een in hoogt verstelbare gordel heeft..
Gullwing

Kan veel redenen hebben. Sterkere b stijl, beter passend bij de gestandaardiseerde borsdummy dus hogere sterrenrating, goedkoper.
Sowieso valt het me vaker op dat veel mensen echt ver naar achter zitten. Ik kan het vanaf de foto niet goed inschatten, maar krijg je je polsen zo wel op het stuur terwijl je schouders de leuning raken?
Dat metalen plaatje is dus waarschijnlijk niet zo'n goed idee van mij...

Ik zit altijd vrij rechtop in de auto, zodat ik ook steun bij mijn schouders heb. De stoel staat in de laagste stand en ik trek het stuur redelijk ver naar mij toe. Als ik de stoel wat verder naar voren zet, zit ik voor mijn gevoel met net wat te opgetrokken benen. Dat lukt op zich wel, maar iets verder naar achter zou wat fijner zijn.

Het is trouwens wel bijzonder dat ik in een kleine auto als de Opel Karl dit niet heb. Ook bij de Alfa Giulietta had ik dat niet. Verder is het ook bijzonder dat je blijkbaar legaal rond mag rijden, zonder dat de gordel optimaal werkt.

@renaultf1: dat dingetje was ik ook al tegen gekomen tijdens mijn zoektocht, maar is volgens meer voor kinderen op de achterbank. Maar misschien dat ik die nog wel bestel, dat ding is ook niet zo duur en wellicht kan ik er iets mee.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.