Het rijdt als een kart.

Gepost door arosa 
Daar heb je wel een punt. De techniek wordt minder interessant gevonden, de auto is meer een inwisselbaar gebruiksvoorwerp.
Quote
s velthuis
Quote
rke

Gelukkig niet met een 'are you sure' vinkje op het scherm van de boordcomputer als je op de gasplank stampt.

Het is als het rijden met een opgevoerde tweetakt motorfiets. Heerlijk old-school maar het kan simpelweg niet meer.

In het bakje 'vroegah', net zoals de blower Bentley, de postkoets en het renpaard. In het museum waar ze stof staan te verzamelen - op het renpaard na, die ligt misschien nog bij de slager.

Dat vinkje komt nog wel. Je merkt dat er een bijzondere paradox aan het ontstaan is in de maatschappij: we zijn nog nooit zo afhankelijk geweest van techniek, maar we hebben er relatief gezien ook nooit zo weinig meer van begrepen en we willen het ook niet meer begrijpen. Vraag eens een gemiddelde jongere een laptop te installeren. Grote kans dat dat niet lukt. Een band vervangen blijkt tegenwoordig al vaak te moeilijk, als ik de afgelopen vakantie weer mag geloven. In Zweden nog geregeld jongeren gezien die s avonds verzamelden in omgebouwde Volvo's. Die wisten hoe hun auto's werkten, lagen eronder, interesseerden zich voor de techniek en dan is het ook boeiend om die techniek te ervaren. Ik ken hier geen enkele jongere meer die aan een scooter sleutelt. Ik ken er des te meer die op een e-bike rondzoeven waar ze niets meer aan hoeven doen dan inpluggen. Met telefoon in de handen en ellebogen op het stuur. Rijden als een kart houdt deels ook in dat je geïnteresseerd bent in wat de techniek doet. Veel mensen zien rijden tegenwoordig als een noodzakelijk kwaad, het verklooien van tijd die ook aan zinnige zaken als Whatsapp en YouTube op kan gaan. Autonoom rijden? Laat maar komen. Onderschat die groepsgrootte niet. Daar is de hele lichting moderne auto's op geënt. Afstandelijk, ver van het bed show. Prima connectiviteit, 0,0 rijervaring. Rijden als een kart past helemaal niet meer bij deze tijd. Daarom kom je vanzelf bij auto's uit die al lang uit productie zijn. Ook de huidige 'mini' biedt die ervaring niet meer. Deels omdat z'n omvang door regelgeving inmiddels maxi is, deels door nieuwe behoeftes.
Klopt maar dat is dan ook de reden dat fabrikanten maken waar wij om vragen. Dwz het gros. Deels door betuttelende regelgeving wordt deze vraag gestuurd.
Het is natuurlijk ook maar net wat je als referentiekader neemt. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat mijn auto rijdt als een kart als je het vergelijkt met het gros van wat er op de Nederlandse wegen rondrijdt. Ik heb het wel eens vaker gemeld maar ik rijd nog wel eens in de Audi A3 (2013) van mijn zus. Dat is echt een wereld, een universum van verschil met mijn eentje.
Maar als ik mijn auto vergelijk met die van TS en ik maak dezelfde opmerking word ik - terecht - recht in m'n gezicht uitgelachen.
Jouw 1-serie rijdt inderdaad ook sportief en is strak afgesteld. Destijds stuurde de Mazda3 Active ook erg direct en had een stevig onderstel. Daarmee nam je bochtjes ook graag wat harder. Zo puur als vroeger (of als modellen als de Elise, Mini en MX-5) is het niet nee maar ivm andere auto's zijn er echt nog wel auto's die strak rijden
Anderzijds wordt er toch ook vaak geklaagd dat auto's met écht Frans comfort niet meer worden gemaakt...
Quote
929V6
Anderzijds wordt er toch ook vaak geklaagd dat auto's met écht Frans comfort niet meer worden gemaakt...

Sssstttttt…..

(koelkast) winking smiley
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een elitaire stelling van TS. Dat hij in een Elise rijdt wil niet zeggen dat hij gelijk de wijsheid hierover in pacht heeft of andere mensen moet gaan vertellen of hun auto wel of niet als een kart stuurt. Iedereen begrijpt dat er geen één auto is die daadwerkelijk als een kart rijdt, zoals PW12 al opmerkte is het een uitdrukking, een verkooppraatje of gewoon een manier om kort en bondig uit te leggen dat deze auto scherp en direct stuurt. Nogmaals; referentiekader doet een hoop. Iemand die dagelijks in een Ariel Atom rijdt zal een Elise misschien ook maar een gezapig karretje vinden.
De fabrikanten maken wat wij vragen maar...
Dezelfde fabrikanten creëren middels reclame onze vraag. Bovendien vraagt onze overheid ook een aantal dingen, de overheid die we zelf gekozen hebben.


Er is sinds de 80-er jaren een tendens (die ook duidelijk uitgesproken is) geweest om in auto-reclame het argument 'prestaties' te vervangen door het argument 'veiligheid'. Dit merkte je heel duidelijk aan de publieksvraag. Nu ook het milieu belangrijk begint te worden - voor een enkeling - richten fabrikanten zich op veiligheid, luxe en op de energiebron. Jammer genoeg maken fabrikanten vooral datgene wat ze de massa middels reclame verteld hebben wat deze massa wil en worden specifieke wensen van kleine groepen gewoonweg genegeerd.

Geen BL-Mini meer maar een slap aftreksel met 'retro-accenten'.
En ik weet het, de BL-Mini mag ook niet meer. Want hoewel je wel voor de trein kan springen, de overheid wil de botsdoos een minimale veiligheid meegeven. Wandelen, een fiets, een motor, een quad, een step of wat dan ook mag gelukkig nog wel.
Jammer, want je zou een werkelijk super BL-Mini kunnen bouwen met moderne technieken. Je ziet het aan de oude, achterwiel aangedreven, Ford Escort-jes die nog steeds in rally's mee rijden. Niet helemaal voorin, maar wel met een grijns van oor tot oor. Denk ook eens aan de bommetjes op wielen die gemaakt zijn van een BL-Mini met een Hayabusha blokje als aandrijving. Oude botsdoos (doodskist als je het zo wil noemen) met een hypermoderne aandrijving.
Je maakt mij niet wijs dat ik voor een normaal prijsje (geen exoten-prijs zoals nu) de enige klant zou zijn voor zo'n openbare-weg-kart. Al was het maar de boomknuffelaar die met zo'n klein voertuig extreme zuinigheid waar zou kunnen maken.

Een ander verschijnsel is dat fabrikanten het niet leuk vinden als een ander aan hun producten knutselt. Dat uit zich in excessen als een koffie machine die niet zonder geweld te openen is, een elektrische fiets met beveiligde aandrijving of een auto met 'geheime software'. Gelukkig zijn er links en rechts nog wel (kleine) fabrikanten die nog steeds zaken maken waar je wel zelf aan kan knutselen maar de auto-industrie is het voorbeeld van een industrie waar weinig producten gemaakt worden die voor de leek te repareren zijn.

En de wereld wordt ook steeds complexer. Als je denkt dat bijvoorbeeld het knipperlichtje nog steeds met een knipperrelais aangestuurd wordt, kan je wel eens voor een verrassing komen te staan. Dan blijkt een kleine aanpassing van een van de vele computers goedkoper geweest te zijn dan een extra stukje koperdraad en een knipperrelais van een paar euro. Standaardisering? Hooguit omdat een fabrikant van halffabrikaten een product maakt wat per ongeluk in verschillende modellen past.

Maar dat de dorpssmid (of wegenwacht) er vrijwel niets meer mee kan.... who cares?
Dan kan de merk-specialist eindelijk zijn eigen tarief bepalen.
Rke, één vraag dringt zich bij me op na het lezen van je stukje: ja, dus? De massa wil nu eenmaal veiligheid, comfort en gemak. Besef dat de overgrote meerderheid enkel geinteresseerd is in fijn van A naar B komen, en hoe eerder dat autonomisch gaat, hoe beter. Mijn vriendin zou rustig in de verkeerde auto kunnen stappen, als er een eveneens zilverkleurige auto met vier wielen naast de mijne geparkeerd staat. En met haar vele anderen.

Waarom wachten tot Peugeot de geestelijk opvolger van de 106 Rallye bouwt? Of zeveren dat de nieuwe 130i geen échte BMW meer is? Newsflash: de oude zijn nog steeds te koop! Echt waar! En als je, met het budget voor een nieuwe auto, de tweedehandsmarkt betreedt, zijn er ontzettend mooie dingen mogelijk. Een Singer, maar dan op kleine schaal.
Ja, dat is correct.

Ik heb een Clio uit 2003, een Seicento uit 2001 en een Polo uit 1999 en dat bevalt mij prima. Een BL-Mini zou ik graag willen hebben (ik heb een bestelmini gehad) maar ik weet dat deze auto's sneller roesten dan rijden. Bovendien, de buren maken nu al opmerkingen over mijn vloot aan oude auto's.
Ik wil daarom het aantal auto's in eigen bezit wat verminderen. De Seicento heeft wat minder bescherming tegen roest, dus die met een paar jaar wel als eerste richting sloop gaan. De Clio is een prima rijdende roestbestendige auto waar gelukkig nog niet al te veel middels 'geheime' software geregeld is en de Polo is nog een gewone, heerlijk ouderwetse blikken doos zonder prullaria maar wel met grondige roestbescherming. Nu alleen nog de deuk er uit laten halen die een of andere onverlaat er recent in getoverd heeft.

Ik zou graag ooit een kitcar kopen maar de meeste kitcars zijn min of meer cabriolet-achtige modellen. Modellen die je niet op een openbare parkeerplaats achter kan laten. We zoeken sinds kort wel naar een ander huis en ik zou graag wat landelijker willen wonen met bijvoorbeeld een Westfield in de schuur voor het heerlijke raggen. Recent stond er nog een te koop met een 900 cc Kawasaki blok in het vooronder. Ik hoorde ook van dhr Veldhuis dat er een leuke half gebouwde occasion beschikbaar is die binnen budget is.

Toch, ik ben echt niet de enige die een gewone botsdoos zou willen hebben. Een buurman heeft recent zijn leasegebakkie (een BMW 3-serie station) ingeruild voor een oude Golf Cabrio en een baantje op fietsafstand. Als je dan weet dat er in deze cabrio een VR6 blokje geknutseld is; begrijp je misschien dat Ik jaloers ben. Jaloers op de Golf (hoewel ik geen VAG-fan ben) en op die fietsafstand.

Vraag eens aan mensen wat hun ideale auto is. Heel vaak hoor je dan modellen van voor 2000 terwijl ik de tijd nog ken dat puberaapjes massaal posters van de nieuwste Lambo of Ferrari boven het bed hingen, direct naast de poster van Brigitte Bardot (die er toen veel beter uitzag).
Quote
rke
een motor

Daar heb je het. Mensen die vroeger een spannende auto kochten, kopen nu een motor. Hoeveel motorfietsen zag je nu eigenlijk in de tijd dat scheurneuzen nog in opgevoerde Mini's, Escortjes en Golfjes I GTI de buurt onveilig maakten? Waarschijnlijk hooguit de BMW van oom agent die er achteraan moest...
Geen een auto rijdt als een kart, al geeft het wel aan dat het een leukere auto is om te rijden. Gelukkig bestaan er voor vele auto’s nog aftermarket zaken die het rijden stukken leuker maken.
Quote
929V6
Quote
rke
een motor

Daar heb je het. Mensen die vroeger een spannende auto kochten, kopen nu een motor. Hoeveel motorfietsen zag je nu eigenlijk in de tijd dat scheurneuzen nog in opgevoerde Mini's, Escortjes en Golfjes I GTI de buurt onveilig maakten? Waarschijnlijk hooguit de BMW van oom agent die er achteraan moest...

En vergeet de fiets niet: ATB en wielrennen zit flink in de lift. Vrijheid.
Quote
TYN

Waarom wachten tot Peugeot de geestelijk opvolger van de 106 Rallye bouwt? Of zeveren dat de nieuwe 130i geen échte BMW meer is? Newsflash: de oude zijn nog steeds te koop! Echt waar! En als je, met het budget voor een nieuwe auto, de tweedehandsmarkt betreedt, zijn er ontzettend mooie dingen mogelijk. Een Singer, maar dan op kleine schaal.

Helemaal eens. Maar dat bedoelde ik op de vorige pagina en in eerdere topics dus met 'nog wel'. Die spoeling wordt natuurlijk iedere dag kleiner. De verschillende slooppremie acties dit en vorig decennium hebben wat dat betreft bij mij wel ogen geopend. Met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak.
Quote
s velthuis
Quote
929V6
Quote
rke
een motor

Daar heb je het. Mensen die vroeger een spannende auto kochten, kopen nu een motor. Hoeveel motorfietsen zag je nu eigenlijk in de tijd dat scheurneuzen nog in opgevoerde Mini's, Escortjes en Golfjes I GTI de buurt onveilig maakten? Waarschijnlijk hooguit de BMW van oom agent die er achteraan moest...

En vergeet de fiets niet: ATB en wielrennen zit flink in de lift. Vrijheid.

Oei, laatst zelf ook een ATB gekocht. Maar heb mijn CRZ ook nog.grinning smiley
Quote
929V6
Quote
rke
een motor

Daar heb je het. Mensen die vroeger een spannende auto kochten, kopen nu een motor. Hoeveel motorfietsen zag je nu eigenlijk in de tijd dat scheurneuzen nog in opgevoerde Mini's, Escortjes en Golfjes I GTI de buurt onveilig maakten? Waarschijnlijk hooguit de BMW van oom agent die er achteraan moest...

Maak jij mij nu voor scheurneus uit?






Het zal wel als compliment bedoeld zijn. cool smiley
Quote
rke
Ja, dat is correct.

Ik heb een Clio uit 2003, een Seicento uit 2001 en een Polo uit 1999 en dat bevalt mij prima. Een BL-Mini zou ik graag willen hebben (ik heb een bestelmini gehad) maar ik weet dat deze auto's sneller roesten dan rijden. Bovendien, de buren maken nu al opmerkingen over mijn vloot aan oude auto's.
Ik wil daarom het aantal auto's in eigen bezit wat verminderen. De Seicento heeft wat minder bescherming tegen roest, dus die met een paar jaar wel als eerste richting sloop gaan. De Clio is een prima rijdende roestbestendige auto waar gelukkig nog niet al te veel middels 'geheime' software geregeld is en de Polo is nog een gewone, heerlijk ouderwetse blikken doos zonder prullaria maar wel met grondige roestbescherming. Nu alleen nog de deuk er uit laten halen die een of andere onverlaat er recent in getoverd heeft.

Ik zou graag ooit een kitcar kopen maar de meeste kitcars zijn min of meer cabriolet-achtige modellen. Modellen die je niet op een openbare parkeerplaats achter kan laten. We zoeken sinds kort wel naar een ander huis en ik zou graag wat landelijker willen wonen met bijvoorbeeld een Westfield in de schuur voor het heerlijke raggen. Recent stond er nog een te koop met een 900 cc Kawasaki blok in het vooronder. Ik hoorde ook van dhr Veldhuis dat er een leuke half gebouwde occasion beschikbaar is die binnen budget is.

Toch, ik ben echt niet de enige die een gewone botsdoos zou willen hebben. Een buurman heeft recent zijn leasegebakkie (een BMW 3-serie station) ingeruild voor een oude Golf Cabrio en een baantje op fietsafstand. Als je dan weet dat er in deze cabrio een VR6 blokje geknutseld is; begrijp je misschien dat Ik jaloers ben. Jaloers op de Golf (hoewel ik geen VAG-fan ben) en op die fietsafstand.

Vraag eens aan mensen wat hun ideale auto is. Heel vaak hoor je dan modellen van voor 2000 terwijl ik de tijd nog ken dat puberaapjes massaal posters van de nieuwste Lambo of Ferrari boven het bed hingen, direct naast de poster van Brigitte Bardot (die er toen veel beter uitzag).

[vanderkooisportscars.nl]
Quote
rke
Quote
929V6
Quote
rke
een motor

Daar heb je het. Mensen die vroeger een spannende auto kochten, kopen nu een motor. Hoeveel motorfietsen zag je nu eigenlijk in de tijd dat scheurneuzen nog in opgevoerde Mini's, Escortjes en Golfjes I GTI de buurt onveilig maakten? Waarschijnlijk hooguit de BMW van oom agent die er achteraan moest...

Maak jij mij nu voor scheurneus uit?

Hoho, goed lezen! Het vetgedrukte gedeelte hoeft niet altijd andersom op te gaan! winking smiley

Of
zoiets.




Ik heb (toen ik nog een puberaapje was) ooit een boek gekocht over het tunen van auto's. Dat boek ging vooral over Mini's waar de Britten toen al 100 pk uit peuterden met dit blok. De dafjes van Jan de Rooy werden er ook uitvoerig in besproken.
Mijn moeder was erg blij met dit boek, vooral toen er een FS1 Yamaha in huis kwam. moody smiley
Quote
De Schaduw
Quote
929V6
Anderzijds wordt er toch ook vaak geklaagd dat auto's met écht Frans comfort niet meer worden gemaakt...

Sssstttttt…..

(koelkast) winking smiley

Ik durf het zelf niet meer te zeggen, maar dit raakt inderdaad wel de essentie van wat ik altijd bedoelde.
Quote
TYN
Rke, één vraag dringt zich bij me op na het lezen van je stukje: ja, dus? De massa wil nu eenmaal veiligheid, comfort en gemak. Besef dat de overgrote meerderheid enkel geïnteresseerd is in fijn van A naar B komen (..).

Maar, zijn dat niet ook redenen die 60 jaar geleden ook golden.. op een ander niveau wellicht maar toch.. de BL Mini is niet ontworpen met als doel de ultieme rijders auto te zijn..
Toch kleeft die (rally) historie er nu wel aan.

[www.klassiekerweb.nl]
Quote
Durashift
Quote
TYN
Rke, één vraag dringt zich bij me op na het lezen van je stukje: ja, dus? De massa wil nu eenmaal veiligheid, comfort en gemak. Besef dat de overgrote meerderheid enkel geïnteresseerd is in fijn van A naar B komen (..).

Maar, zijn dat niet ook redenen die 60 jaar geleden ook golden.. op een ander niveau wellicht maar toch.. de BL Mini is niet ontworpen met als doel de ultieme rijders auto te zijn..
Toch kleeft die (rally) historie er nu wel aan.

[www.klassiekerweb.nl]

Dat is wel waar, maar de weinige auto's die echt als racewagen ontworpen zijn, zijn voor mij zeker onbetaalbaar. Ik noem de
Lancia Stratos, Lotus Seven, Jaguar D-type, AC Cobra, Audi Quattro....

Fabrikanten maken nu steeds meer van hetzelfde. Er is geen puur merk meer nu Porsche ook SUV's maakt en Jaguar Diesel-Mondeo's omgoochelt tot zakenbolides.
Vrijwel iedere fabrikant richt zijn pijlen op de doorsnee huisvader met 1.86 kinderen die een leaseauto mag gebruiken.
Terwijl juist de bijzondere auto's als de Kever, de Mini, de Eend, de Snoek, de 500, de 2002 en vele andere een reputatieboost aan een merk hebben gegeven.
Al is het maar "rijdt als een kart", "valt nooit om al lijkt het er wel op", "rijdt als een tractor, klinkt als een tractor en komt overal waar tractoren ook kunnen komen", "rijdt als een vliegend tapijt" of "je stapt er niet in, je trekt hem aan".
Quote
rke
Terwijl juist de bijzondere auto's als de Kever, de Mini, de Eend, de Snoek, de 500, de 2002 en vele andere een reputatieboost aan een merk hebben gegeven.
Al is het maar "rijdt als een kart", "valt nooit om al lijkt het er wel op", "rijdt als een tractor, klinkt als een tractor en komt overal waar tractoren ook kunnen komen", "rijdt als een vliegend tapijt" of "je stapt er niet in, je trekt hem aan".

Zeg ik iets heel geks als ik stel dat al die auto's destijds precies dat waren wat de Golf/C4/3-serie/crossovertje nu is, vrij gewoon alledaags gezinsvervoer? De snoek valt qua segment dan beter te vergelijken met de E/5/A6, maar dan nog. Als men destijds een glazen bol Had, waren er veel meer van overgebleven.

Wie weet hoe men over een jaar of 40 naar het gezinsblik van nu kijkt.
Quote
afentoe

Zeg ik iets heel geks als ik stel dat al die auto's destijds precies dat waren wat de Golf/C4/3-serie/crossovertje nu is, vrij gewoon alledaags gezinsvervoer? De snoek valt qua segment dan beter te vergelijken met de E/5/A6, maar dan nog. Als men destijds een glazen bol Had, waren er veel meer van overgebleven.

Wie weet hoe men over een jaar of 40 naar het gezinsblik van nu kijkt.

Ja en nee. De auto's die rke aanhaalt zijn op een km afstand in het schemerduister door een bijziende zonder enig verstand van zaken uit elkaar te houden en hebben bestaan in een tijd dat mensen auto's minder als wegwerpartikelen beschouwden. Dat wil zeggen dat men er relatief langer mee deed en je af en toe zelf wat aan de techniek moest kunnen rommelen om er mee weg te kunnen. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben echt dingen beleefd met hun oude kever, eend en golf. Zelf samengesteld uit meerdere wrakken, er mee van de trap gereden omdat ze nieuwsgierig waren of het kon en bij vrieskou stonden ze met de accu onder de arm omdat deze snachts binnen moest staan zodat er s ochtends voldoende voorgegloeid kon worden. Waardeloos natuurlijk. Maar als jonge puber had ik toch wel tranen in de ogen toen bv dat golfje na 5 ton compleet doorgerot afgevoerd moest worden. Modellen waren ook tig jaar in productie, autosport was nog een gewaardeerd platform om modellen status te geven (win on sunday, sell on monday). De C4 cactus is een karakterbak (te veel, al weer van het toneel), maar ook kind van een heel andere tijd. Met auto's wordt niet meer zo'n band opgebouwd. Merkentrouw bestaat niet meer echt, auto's zijn consumptie artikelen geworden (wat het ook gewoon zijn natuurlijk), bij voorkeur in een huurconstructie, want minder gezeik. De status van de auto neemt af, het wordt meer het nieuwe roken. Niet stoer zoals de oude Marlboro man, meer zielig als buitengesloten op het terras.

Stoom is ook over. Gelukkig, zo'n stinkding dagelijks op het spoor naar het werk is niets. Maar iedereen die ooit een stoomtrein onder stoom heeft zien komen zal het eens zijn dat het wel iets magisch heeft. Het prikkelt alle zintuigen en lijkt misschien zelfs iets van karakter of ziel te hebben. Dat ontbeert een snelle elektrische bak plastic vanaf het begin. Ik ben benieuwd of dat verandert met het verstrijken van de tijd. Geloof het zelf niet zo.
Quote

Ik ben benieuwd of dat verandert met het verstrijken van de tijd. Geloof het zelf niet zo.
ik ook niet en dat is maar goed ook. Het gepruts en geklooi is evt leuk als hobby, voor alledag is het compleet waardeloos en de 'avonturen' zoals het hierboven genoemd wordt, waren echt niet bedoeld als avontuur. Dat bleek het later misschien geworden te zijn omdat je wat meegemaakt hebt toen je auto het weer eens liet afweten, op dat moment heeft men dat ding ongetwijfeld vervloekt, en terecht.
Quote
R W xxx
Quote

Ik ben benieuwd of dat verandert met het verstrijken van de tijd. Geloof het zelf niet zo.
ik ook niet en dat is maar goed ook. Het gepruts en geklooi is evt leuk als hobby, voor alledag is het compleet waardeloos en de 'avonturen' zoals het hierboven genoemd wordt, waren echt niet bedoeld als avontuur. Dat bleek het later misschien geworden te zijn omdat je wat meegemaakt hebt toen je auto het weer eens liet afweten, op dat moment heeft men dat ding ongetwijfeld vervloekt, en terecht.

Mwoah, als je vrijwillig met een eend van een trap afrijdt omdat hij dat zou moeten kunnen...
Quote
s velthuis
Quote
R W xxx
Quote

Ik ben benieuwd of dat verandert met het verstrijken van de tijd. Geloof het zelf niet zo.
ik ook niet en dat is maar goed ook. Het gepruts en geklooi is evt leuk als hobby, voor alledag is het compleet waardeloos en de 'avonturen' zoals het hierboven genoemd wordt, waren echt niet bedoeld als avontuur. Dat bleek het later misschien geworden te zijn omdat je wat meegemaakt hebt toen je auto het weer eens liet afweten, op dat moment heeft men dat ding ongetwijfeld vervloekt, en terecht.

Mwoah, als je vrijwillig met een eend van een trap afrijdt omdat hij dat zou moeten kunnen...

Als dat het 'avontuur' was, nou thumbs up. Een auto die je hebt om je mee te verplaatsen moet het gewoon doen zonder dat je daar weet ik veel wat allemaal voor moet uitspoken. Dat kan nu met een flinke nostalgiesaus wel gezien worden als 'oh wat mooi was die tijd' maar accu eruit moeten halen als het koud is, hozen als het nat is, er uit drijven als het 20+grd is enz was toen normaal omdat het niet beter was, niet omdat men dat nou zo geweldig vond. Overigens, om maar weer een beet OT te gaan, is een auto die rijdt als een kart voor normaal gebruik gewoon ruk omdat het domweg ongeschikt is. Een auto met de eigenschappen van een kart is leuk voor op een circuit maar om daar nou een massaproduktie voor op te gaan zetten. En dat geldt voor alle zijsprongen.
Quote
s velthuis
Quote
afentoe

Zeg ik iets heel geks als ik stel dat al die auto's destijds precies dat waren wat de Golf/C4/3-serie/crossovertje nu is, vrij gewoon alledaags gezinsvervoer? De snoek valt qua segment dan beter te vergelijken met de E/5/A6, maar dan nog. Als men destijds een glazen bol Had, waren er veel meer van overgebleven.

Wie weet hoe men over een jaar of 40 naar het gezinsblik van nu kijkt.

Ja en nee. De auto's die rke aanhaalt zijn op een km afstand in het schemerduister door een bijziende zonder enig verstand van zaken uit elkaar te houden en hebben bestaan in een tijd dat mensen auto's minder als wegwerpartikelen beschouwden. Dat wil zeggen dat men er relatief langer mee deed en je af en toe zelf wat aan de techniek moest kunnen rommelen om er mee weg te kunnen. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben echt dingen beleefd met hun oude kever, eend en golf. Zelf samengesteld uit meerdere wrakken, er mee van de trap gereden omdat ze nieuwsgierig waren of het kon en bij vrieskou stonden ze met de accu onder de arm omdat deze snachts binnen moest staan zodat er s ochtends voldoende voorgegloeid kon worden. Waardeloos natuurlijk. Maar als jonge puber had ik toch wel tranen in de ogen toen bv dat golfje na 5 ton compleet doorgerot afgevoerd moest worden. Modellen waren ook tig jaar in productie, autosport was nog een gewaardeerd platform om modellen status te geven (win on sunday, sell on monday). De C4 cactus is een karakterbak (te veel, al weer van het toneel), maar ook kind van een heel andere tijd. Met auto's wordt niet meer zo'n band opgebouwd. Merkentrouw bestaat niet meer echt, auto's zijn consumptie artikelen geworden (wat het ook gewoon zijn natuurlijk), bij voorkeur in een huurconstructie, want minder gezeik. De status van de auto neemt af, het wordt meer het nieuwe roken. Niet stoer zoals de oude Marlboro man, meer zielig als buitengesloten op het terras.

Stoom is ook over. Gelukkig, zo'n stinkding dagelijks op het spoor naar het werk is niets. Maar iedereen die ooit een stoomtrein onder stoom heeft zien komen zal het eens zijn dat het wel iets magisch heeft. Het prikkelt alle zintuigen en lijkt misschien zelfs iets van karakter of ziel te hebben. Dat ontbeert een snelle elektrische bak plastic vanaf het begin. Ik ben benieuwd of dat verandert met het verstrijken van de tijd. Geloof het zelf niet zo.

De batterijauto was eens ook over. Behalve voor specifieke toepassingen als de melkboerenbusjes en vorkheftrucks.

De door mij genoemde auto's waren vernieuwend. 'Een auto voor het volk, ongehoord'. 'Met een goedkope auto door een omgeploegd weiland rijden met een mandje eieren, onmogelijk'. Met een auto de concurrentie in de rallysport op ongekende afstand zetten, een meesterwerkje'.

Als ik dan even de door jou genoemde C4 mag afkraken: dat is een doorsnee auto met een leuk designkussentje op de deur. Erg handig als je een onhandige buurman hebt.

Ik zou het fijn vinden als fabrikanten weer de creatieve ruimte krijgen (en nemen) die men vroeger had. De ruimte die ook producten als bijvoorbeeld de Messerschmidt en Velorex voortgebracht hebben.
Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren. Wil je meer of individualiseren pak je de autostyle catalogus er maar bij of ga je naar een tuner die weet wat er mogelijk is. Er kan minimaal net zo veel tegenwoordig, alleen moet je er 'wat' meer verstand van hebben en dat is misschien ook wel niet zo verkeerd.
Quote

Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?
Quote
R W xxx
Er kan minimaal net zo veel tegenwoordig, alleen moet je er 'wat' meer verstand van hebben en dat is misschien ook wel niet zo verkeerd.

Nee, ben ik niet met je eens. Er is veel kapot gereguleerd wat dat betreft. En als het niet kapot gereguleerd is, zorgt de fabrikant zelf wel voor afscherming. Tesla is daar bv een meester in. Niet voor niets heb ik weinig meer met auto's, andere gebieden zijn veel interessanter tegenwoordig, wat dat betreft.
Quote
R W xxx

Als dat het 'avontuur' was, nou thumbs up. Een auto die je hebt om je mee te verplaatsen moet het gewoon doen zonder dat je daar weet ik veel wat allemaal voor moet uitspoken.

Voorbeeldje, RW, voorbeeldje... Ik zal je de lijst besparen.
En wat de rest van de beschrijving betreft: dat geldt voor alles wat je niet hobby matig in huis hebt. Ik zal het niet meer hardop uitspreken.
@Velthuis, snap ik ook maar dat is toch niet exclusief voor vroeger?
De lol zit er in de meeste gevallen sowieso niet in dat iets stuk kan, hobbymatig of niet, maar in het vergemakkelijken/veraangenamen van waar je mee bezig bent. En wbt het argument dat het te repareren is ipv weg te gooien, afgezien van de vraag wat beter is want weggooien is zelden alleen dat, wordt het meer een soort uitwisselproces. Het romantische beeld van een zwetende vader/buurman/vriend/thuismonteur met permanent zwarte klauwen bestaat alleen maar omdat het produkt prehistorisch is. We zitten nu in een soort tussentijd, te modern om nog fatsoenlijk met oude meuk om te kunnen/willen gaan, nog niet modern/ontwikkeld genoeg om echt te kunnen profiteren van nieuwe technieken.
Quote
R W xxx
Het romantische beeld van een zwetende vader/buurman/vriend/thuismonteur met permanent zwarte klauwen bestaat alleen maar omdat het produkt prehistorisch is.

Dank je... winking smiley

Tegelijk sta ik erover versteld hoeveel mensen je van en ver weten te vinden als je nog wel zo'n prehistorisch ei bent. Tegelijk zie ik ook dat mensen totaal onthand raken als die nieuwe technologie ze in de steek laat. Ik denk dat er doden vallen als de stroom hier meer dan drie dagen uitvalt in de winter. Mensen staan al met de handen in de lucht met een lekke band van de fiets.
En wat auto's betreft: waar mensen steeds gespecialiseerder moeten worden en delen van een skill pakket kwijtraken moeten onze producten steeds universeler worden. We geven de voorkeur aan een smartphone boven een dedicated telefoon, laptop en camera. Een auto die rijdt als een kart is te gespecialiseerd. Een auto moet tegenwoordig alles een beetje kunnen. Het succes van de SUV. Van alles wat, nergens in uitblinkend, liefst met verstelbare dempers om en kart en zwevend tapijt te zijn. En uiteindelijk te zwaar en te complex en te veel compromis om nog echt een karakter te hebben.
En begrijp me niet verkeerd: ik veroordeel dat niet. Ik constateer het slechts voor mezelf. Vind het hooguit jammer.
smileys with beer
Ze zullen je vast weten te vinden, zoals ik al zeg zitten we in een soort tussentijd een een thuisbeun is altijd handig om te kennen. En goed voor de portemonnee maar daar gaat het natuurlijk niet om winking smiley
Vwb die doden, daar heb je wel gelijk in denk ik, phone leeg is het einde van de wereld, game over.
Vwb auto's, te gespecialiseerd of gewoon eigenlijk maar heel af en toe leuk/handig en daarom overbodig? Nadeel van iets dat ergens in uitblinkt is dat het meestal op heel veel andere punten flink tekort komt. En dan is er nog de omstandigheden; leuk dat je met 200kmh een 90gr bocht kan nemen maareh, waar dan? En wanneer? En kan dat ook als die Ikeakast achterin ligt?
Quote
Curlew
Quote

Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?
Dit proces is al langer gaande maar ik denk dat een heel groot deel toe te wijten is aan regulering. Kapotgeregukeerd zou ik haast durven beweren.
Het zoveelste vroeger-was-alles-beter-draadje.

Wat een klaagzang allemaal. Ik vind die vooruitgang wel prettig eigenlijk. Vroeger had je videobanden, nu kan je vanaf je tablet of smartphone YouTube streamen op de televisie. Ideaal toch?

Maar goed, ik rijd dan ook in een SUV dit nergens in uitblinkt. Ik heb een cabrio met een stalen klapdak en zelfs mijn motor heeft tractiecontrole en navigatie.
Quote
Twix
Het zoveelste vroeger-was-alles-beter-draadje.

Wat een klaagzang allemaal.

Dat staat nergens, dat lees jij erin.
Quote
s velthuis
Quote
Twix
Het zoveelste vroeger-was-alles-beter-draadje.

Wat een klaagzang allemaal.

Dat staat nergens, dat lees jij erin.

Zo leest het inderdaad. Het leest als een paar oude mannen die aan de rand vsn de vijver een beetje zitten te mijmeren.
Quote
Twix
Quote
s velthuis
Quote
Twix
Het zoveelste vroeger-was-alles-beter-draadje.

Wat een klaagzang allemaal.

Dat staat nergens, dat lees jij erin.

Zo leest het inderdaad. Het leest als een paar oude mannen die aan de rand vsn de vijver een beetje zitten te mijmeren.

En toch dacht je: ik ga er gezellig bij zitten...
Quote
s velthuis
Quote
R W xxx
Er kan minimaal net zo veel tegenwoordig, alleen moet je er 'wat' meer verstand van hebben en dat is misschien ook wel niet zo verkeerd.

Nee, ben ik niet met je eens. Er is veel kapot gereguleerd wat dat betreft. En als het niet kapot gereguleerd is, zorgt de fabrikant zelf wel voor afscherming. Tesla is daar bv een meester in. Niet voor niets heb ik weinig meer met auto's, andere gebieden zijn veel interessanter tegenwoordig, wat dat betreft.

Post gemist eye rolling smiley

afgezien van de vele manieren van tuning zal je ook steeds meer van dit soort projecten gaan krijgen: [www.autoblog.nl]
Quote
michel1975
Quote
Curlew
Quote

Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?
Dit proces is al langer gaande maar ik denk dat een heel groot deel toe te wijten is aan regulering. Kapotgeregukeerd zou ik haast durven beweren.

ben je het toch nog eens met Velthuis eens winking smiley
Kapotgereguleerd misschien, soms wat overdreven maar beetje aangepast aan de huidige tijd en omstandigheden ook. Ik vind het niet zo erg dat die zelfaanelkaarknutselprojecten tegenwoordig de weg niet meer op komen en een stukje extra veiligheid als airbags e.d. kan ik ook niet zo mee zitten, heb ik zelf natúúrlijk niet nodig maar tegen al die appende zombies van tegenwoordig wel zo prettig.
Quote
Curlew
Quote

Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?

Wat was er zo creatief in 2000 of 2010 dan waarover nu nog met zoveel liefde over gesproken wordt? De aangehaalde auto's zijn allemaal veel ouder en dat was nou eenmaal een andere tijd. Tegenwoordig is benzine duur, diesel een vloek, gaat klimaat voor alles, duurt een reis van 5km een uur als je pech hebt, is de hele wereld op afroep binnen handbereik maar jij ook voor de hele wereld en zijn we met een beetje veel waar wel al dan niet verplicht toch wat rekening mee te houden hebben.
Quote
michel1975
Quote
Curlew
Quote

Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?
Dit proces is al langer gaande maar ik denk dat een heel groot deel toe te wijten is aan regulering. Kapotgeregukeerd zou ik haast durven beweren.

Kan je dat verduidelijken?

Quote

Niet voor niets heb ik weinig meer met auto's, andere gebieden zijn veel interessanter tegenwoordig, wat dat betreft.

En toch blijf je hardnekkig op een AUTOforum
Quote
s velthuis
Quote
Twix
Quote
s velthuis
Quote
Twix
Het zoveelste vroeger-was-alles-beter-draadje.

Wat een klaagzang allemaal.

Dat staat nergens, dat lees jij erin.

Zo leest het inderdaad. Het leest als een paar oude mannen die aan de rand vsn de vijver een beetje zitten te mijmeren.

En toch dacht je: ik ga er gezellig bij zitten...

De titel stond me wel aan. Maar toen ik eenmaal op het bankje zat, begreep ik dat het daar al niet meer over ging. En om nou zo zonder iets te zeggen weg te lopen, dat is ook weer zoiets.
Quote
Twix

De titel stond me wel aan. Maar toen ik eenmaal op het bankje zat, begreep ik dat het daar al niet meer over ging. En om nou zo zonder iets te zeggen weg te lopen, dat is ook weer zoiets.

Nou, volgens mij gaat nagenoeg iedere post in dit hele draadje over de titel...

Maar geef het een draai in de door jou gewenste richting zou ik zeggen thumbs up
Doe ik even nieuw aas aan het haakje.
Quote
R W xxx

afgezien van de vele manieren van tuning zal je ook steeds meer van dit soort projecten gaan krijgen: [www.autoblog.nl]

Dat is waar, dat is nieuw inderdaad. Wel eng trouwens, maar dat is een andere discussie.


Of een Caterham, Ariel Atom, etc. Dichter ga je het kartgevoel op de openbare weg niet benaderen denk ik.
Quote
D Elzinga


Of een Caterham, Ariel Atom, etc. Dichter ga je het kartgevoel op de openbare weg niet benaderen denk ik.

Inderdaad. Ben overigens bij deze voertuigen heel benieuwd wat de toekomst hiervan is. Veel kitcars gaan op kenteken via de Engeland route. Benieuwd wat de brexit hiervoor gaat betekenen. Kon wel eens een heel snel opdrogende stroom worden. In Nederland laten kentekenen is bijna onmogelijk geworden.
Quote
Curlew
Quote
michel1975
Quote
Curlew
Quote

Afgezien van wat zelfverklaarde 'groot liefhebbers' en wat belegen typetjes met een hang naar vroeger tijden koopt geen hond zo'n creatief product en aangezien bedrijven niet kunnen draaien op liefde, zullen ze passende produkten produceren

Mee eens maar waarom kon dat 10/20 jaar geleden dan wel?
Dit proces is al langer gaande maar ik denk dat een heel groot deel toe te wijten is aan regulering. Kapotgeregukeerd zou ik haast durven beweren.

Kan je dat verduidelijken?

Quote

Niet voor niets heb ik weinig meer met auto's, andere gebieden zijn veel interessanter tegenwoordig, wat dat betreft.

En toch blijf je hardnekkig op een AUTOforum
Zou je even goed willen quoten! De laatste quote is namelijk niet van mij.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.