Het rijdt als een kart.

Gepost door arosa 
Het rijdt als een kart.
11-08-2019 17:03
Nu al in diverse auto’s gereden waarvan men meestal zei hij rijdt als een kart. Blijf dat toch wel een rare uitdrukking vinden. Persoonlijk moet ik er niet aandenken om met een kart de openbare weg op te gaan. Een kart rijdt eigenlijk gewoon dramatisch slecht. Het is oncomfortabel, remmen blokkeren snel en nog meer van dat soort ongemakken. Tuurlijk ze bedoelen er het stuurgedrag mee en ook dat vond ik dat nu toe vrijwel altijd tegenvallen.
Dankjewel voor het delen van deze informatie.
Recentelijk heb ik geleerd dat de MB 100 in ieder geval niet als een kart rijdt.
Persoonlijk vind ik een kart best wel prettig rijden, het is veel minder slaapverwekkend als het rijden in al die gevoelloze door elektronica beperkte moderne dweilen.
Een Up! rijdt ook met verlagingsveren ook zeker niet als een kart. Het Swiftje Sport kwam qua sturen en rijden wel in de richting.
Muddy Bandit
Persoonlijk vind ik een kart best wel prettig rijden, het is veel minder slaapverwekkend als het rijden in al die gevoelloze door elektronica beperkte moderne dweilen.
Alleen is men dat niet meer gewend. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging kan men echt niet meer zonder.
Ik denk dat het idee achter de uitdrukking komt van het feit dat je in een kart bijna op de grond zit met een extreem laag zwaartepunt en dat elke stuurbeweging heel direct doorgegeven wordt. Als je uit een grote logge SUV in een verlaagde GTI-achtige stapt kan ik me goed voorstellen waar dat vergelijk vandaan komt.
arosa
Muddy Bandit
Alleen is men dat niet meer gewend. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging kan men echt niet meer zonder.

Rembekrachtiging is inderdaad heel fijn

Stuurverkrachting kun je makkelijk zondersmiling smiley Ik wel tenminste
(Heb het er bij de Sierra gewoon afgehaald, pomp was toch gaar)
Soms moet je uitdrukkingen niet al te letterlijk nemen en is het bij wijze van spreken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2019 18:39 door Phaeton W12.
Phaeton W12
Soms moet je uitdrukkingen niet al te letterlijk nemen en is het bij wijze van spreken.

Klopt, ook nog geen auto gereden die echt rijdt als een dweil.
arosa
Muddy Bandit

Imo nog steeds één van de grootste blunders bij de up GTI. Dat ding had veel meer rijserspotentie kunnen hebben als ze er juist meer vanaf hadden gelaten.
arosa
Muddy Bandit

Het grote gros van de automobilisten is al helemaal niets meer gewend: comfort, luxe en afleidende prullaria is het enigste wat nog telt.
Ik heb gisteren nog een klein uurtje met een ex-brandweer kikkerdaf uit 1964 gereden, daarin heb je totaal geen tijd om je te vervelen en het fun gehalte is ook stukken groter.
En op de provinciale weg van Almelo naar Ommen (N36) ging het ook best nog wel vlot met dat bejaarde beestje, ik reed bijna continu voorop.grinning smiley
s velthuis
arosa
Muddy Bandit

Imo nog steeds één van de grootste blunders bij de up GTI. Dat ding had veel meer rijserspotentie kunnen hebben als ze er juist meer vanaf hadden gelaten.
Alleen wil de klant dat niet. De auto is dan weer te karig uitgerust.
arosa

Nee, begrijpelijk. Alleen komen om die reden de begrippen 'autorijden' en 'leuk' steeds verder uit elkaar te staan. Vaardigheden heb je er ook steeds minder voor nodig. Veilig en foolproof, daar draait het om.
s velthuis
arosa

Nee, begrijpelijk. Alleen komen om die reden de begrippen 'autorijden' en 'leuk' steeds verder uit elkaar te staan. Vaardigheden heb je er ook steeds minder voor nodig. Veilig en foolproof, daar draait het om.
En dan wordt hij weer aangeprezen als hij rijdt als een kart, en vervolgens klopt er dan weer teleurstellend weinig van.
Ga voor de gein eens een uurtje in een kart rijden.

Een kart stuurt heel direct en geeft een enorme snelheidservaring. Dat bedoelt men doorgaans met rijdt als een kart.
Aan de andere kant staat het sturen als een rijnaak. Log, traag reagerend, voelt altijd aan alsof je niet sneller gaat dan wandelsnelheid. Dat is de manier die voor veel automobilisten veilig aanvoelt dus dat proberen sommige fabrikanten te bouwen.

De auto die ik qua rijgedrag nog het meest als een kart vond rijden was de klassieke BL Mini. En dan bedoel ik niet de spierpijn in je armen van een echte kart maar je kon zelfs een bochtig dijkweggetje asociaal snel nemen zonder een enkele keer overpakken. Gewoon met twee handen continu aan het stuur vrijwel iedere bocht insturen en op de millimeter nauwkeurig kunnen voorspellen waar de bandjes over het asfalt zullen gaan. Voelen of er een muntje op het asfalt ligt.

Ik ervaar die manier van rijden als heerlijk maar het eist geconcentreerd rijden.
Dat is niet voor deze tijd waarin alles automatiek moet gaan en appen-terwijl-je-rijdt moet kunnen.
rke

De auto die ik qua rijgedrag nog het meest als een kart vond rijden was de klassieke BL Mini. En dan bedoel ik niet de spierpijn in je armen van een echte kart maar je kon zelfs een bochtig dijkweggetje asociaal snel nemen zonder een enkele keer overpakken. Gewoon met twee handen continu aan het stuur vrijwel iedere bocht insturen en op de millimeter nauwkeurig kunnen voorspellen waar de bandjes over het asfalt zullen gaan. Voelen of er een muntje op het asfalt ligt.

Pas geleden voor het eerst de eer gehad in zo'm klassieke Mini te mogen rijden. Driftig in de weer met het directe stuurtje, de 1 liter carburateur tor en de directe bediening van die paar elementen die bediend kunnen worden. Een lach van oor tot oor en de kwajongensachteige neiging om het karretje op de kant te proberen te krijgen, wat totaal onmogelijk lijkt. Wat. Een. Lol. Vroeger was alles beter is gel#l, maar auto's hebben zo langzamerhand hun naam echt te veel eer aangedaan en zijn de lol wat dat betreft definitief kwijt. Doodgeknuffeld, zoals veel hedendaagse elementen.
s velthuis
rke

Pas geleden voor het eerst de eer gehad in zo'm klassieke Mini te mogen rijden. Driftig in de weer met het directe stuurtje, de 1 liter carburateur tor en de directe bediening van die paar elementen die bediend kunnen worden. Een lach van oor tot oor en de kwajongensachteige neiging om het karretje op de kant te proberen te krijgen, wat totaal onmogelijk lijkt. Wat. Een. Lol. Vroeger was alles beter is gel#l, maar auto's hebben zo langzamerhand hun naam echt te veel eer aangedaan en zijn de lol wat dat betreft definitief kwijt. Doodgeknuffeld, zoals veel hedendaagse elementen.

Vroegah.
Toen auto's van blik en mannen van staal waren.

Juist het inperfecte van een auto noemen we karakter en juist dit inperfecte geeft rijplezier.
De opgevoerde carburatiemotor die verzuipt onder de 2000 rpm, de zware kont die het rijgedrag onvoorspelbaar maakt, de starre achteras die als een jonge hinde over het wegdek dribbelt, de stugge vering die iedere put voelbaar maakt, de belofte van heftige pijn (of erger) als je een fout maakt, de sensatie dat je met een primitief mechaniekje jezelf te snel aan het voortbewegen bent.

Nee, saai en voorspelbaar moet het zijn.
Zodat je zonder een enkele extra hartslag de dagelijkse filesleur mag beleven. Zodat je uit pure verveling toch kijkt naar de feestboekplaatjes van de scheitkat van de buurvrouw. Zodat je alle deuntjes van de internationale hitgenerator niet meer uit het hoofd krijgt.
Zodat je toch vooral verlangt naar nog meer veiligheid, nog zachtere vering, nog minder kracht voor de bediening, nog minder geluid, nog meer rijhulpjes en nog betere klimaatregeling.

Zodat het werkelijk onvoorstelbaar is dat die motorrijder willens en wetens zijn leven waagt om te genieten van het rijden.
Zodat racen een werkelijk suicidale mentale afwijking lijkt te zijn.

Je zou toch willen karten, bijvoorbeeld.
Is daar geen pilletje voor? Een paracetemolleke, een ritalinnetje of een prozacje?

Een maak-mij-een-zombie-snoepje?

Je kan van gevaar genieten. Echt waar.
Wat mij betreft komen maar een paar auto's in aanmerking:

-Lotus Elise (+ Opel Speedster)
-Mazda MX-5 eerste generaties
-Porsche 914
-Renault Clio Cup versies
-Caterham en vergelijkbare
-Suzuki Cappucino

Licht, direct sturend, goed onderstel, makkelijk hoog draaiend motortje
rke

Zodat je zonder een enkele extra hartslag de dagelijkse filesleur mag beleven. Zodat je uit pure verveling toch kijkt naar de feestboekplaatjes van de scheitkat van de buurvrouw. Zodat je alle deuntjes van de internationale hitgenerator niet meer uit het hoofd krijgt.
Zodat je toch vooral verlangt naar nog meer veiligheid, nog zachtere vering, nog minder kracht voor de bediening, nog minder geluid, nog meer rijhulpjes en nog betere klimaatregeling.

Ja, dat is mij ook al een jaartje of 15 aan het opvallen. En het hier verkondigen werd en wordt niet in dank afgenomen. Tot en met de formule 1 aan toe.
s velthuis
rke

Ja, dat is mij ook al een jaartje of 15 aan het opvallen. En het hier verkondigen werd en wordt niet in dank afgenomen. Tot en met de formule 1 aan toe.
Dat komt misschien door de manier waarop jij zaken brengt. In sommige gevallen is het ook een beetje een hang naar vroeger. Ik heb meer met de oudere auto’s maar sommige hulpmiddelen hebben al heel wat levens gered. Ik noem een ABS, gordels, airbags en zo kun je nog wel even doorgaan. Het is af en toe ook gewoon vals sentiment. Wij hebben ook een mini gehad. Qua rijbeleving erg leuk maar mijn vrouw werd niet vrolijk van rijden op de snelweg.
michel1975
Ik heb meer met de oudere auto’s maar sommige hulpmiddelen hebben al heel wat levens gered. Ik noem een ABS, gordels, airbags en zo kun je nog wel even doorgaan. Het is af en toe ook gewoon vals sentiment. Wij hebben ook een mini gehad. Qua rijbeleving erg leuk maar mijn vrouw werd niet vrolijk van rijden op de snelweg.

Rijden voor het plezier of rijden omdat je van A naar B moet.

Ik heb een BL bestelmini gehad waarin ik in een moment van ultiem optimisme een radio heb ingebouwd. Jammer genoeg kwam deze radio op de snelweg niet boven het geratel en gerammel uit.

Daarnaast was deze Mini voorzien van Nazi-martelwerktuigen, bij een enkeling beter bekend als 'stoelen'. Verder stuiterde (bestelmini) de achterkant vrolijk achter de voorwielen aan. Ook kon je ruiken hoeveel gas je gaf en of de motorolie van een gerenommeerd jaar was.

Maar de 'Freude am fahren' was beter dan alles wat ik in een andere auto beleefd heb. Ik gok dat een auto als een Westfield of Dax Cobra vergelijkbaar rijdt, maar die gelegenheid heb ik nog niet gehad.

Voor woonwerk is al dat raggen en jakkeren misschien niet zo geschikt. Dan is de trein of de leasedoos geschikter dankzij het veel lagere risico.
Want vroeg of laat krijgt het testosteron een kansje en dat kan direct de laatste kans zijn.

Ik zal ook mijn trouwe midlifecrisis ook maar gaan verkopen, midlife is voor mij eigenlijk al voorbij.
Een originele Mini lijkt het meest op een kart: zelfs de zithouding is gelijk.
De nieuwe mini dan weer niet.
De nieuwe Mini is gemaakt voor jonge vrouwen met een marketingbaan en hippe huisvaders met een baardje die glutenvrije biertjes drinken en watermeloen barbecuen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 18:47 door Zadelsnuiver.
Zadelsnuiver
De nieuwe Mini is gemaakt voor jonge vrouwen met een marketingbaan en hippe huisvaders met een baardje die glutenvrije biertjes drinken en watermeloen barbecuen.

Mijn vriendin heeft een nieuwe Mini en is er helemaal weg van. Ik wacht met smart op de verjongingskuur, daar ben ik helemaal weg van.
De marketingbaan is wel een leuke toegift en als ik daarvoor een baard moet kweken is het leed nog te overzien.

Maar glutenvrij bier en plantjes op de bbq...
NÉÉ. Er zijn grenzen.
Ik moet bekennen dat mijn Copen op dit moment aardig in de buurt komt op z'n nieuwe bandjes cool smiley...

Witje87
Wat mij betreft komen maar een paar auto's in aanmerking:

-Lotus Elise (+ Opel Speedster)
-Mazda MX-5 eerste generaties
-Porsche 914
-Renault Clio Cup versies
-Caterham en vergelijkbare
-Suzuki Cappucino

Licht, direct sturend, goed onderstel, makkelijk hoog draaiend motortje

Je vergeet er een, maar vooruit die is ook minder betaalbaar. De Alfa 4C. Jaren terug alweer vijf dagen heel veel lol mee gehad in het Sauerland. Geen stuurbekrachtiging, plank hard, gesis en gerommel achter je, een enorme bak herrie uit de uitlaat en de wielen op de hoeken. Is ie perfect? Nee, dat niet. Een forummer (eenvrijeusernameiserniet) heeft nu die betreffende 4C en meen ik ook aan het onderstel wat dingen verbetert inmiddels.

Komt het in de buurt van het kart-gevoel? Ja, wel aardig. Behalve dan de prijs... Geldt overigens ook voor de nieuwe Alpine A110, al is die minder spartaans.

Edit: nog een kleine ruwe video-complilatie van de 4C in het Sauerland. Oordopjes van harte aanbevolen winking smiley

rke
michel1975
Ik heb meer met de oudere auto’s maar sommige hulpmiddelen hebben al heel wat levens gered. Ik noem een ABS, gordels, airbags en zo kun je nog wel even doorgaan. Het is af en toe ook gewoon vals sentiment. Wij hebben ook een mini gehad. Qua rijbeleving erg leuk maar mijn vrouw werd niet vrolijk van rijden op de snelweg.
Rijden voor het plezier of rijden omdat je van A naar B moet.

Ik heb genoeg auto's gereden waarin dat makkelijk allebei kan. Zo zijn bijvoorbeeld moderne BMW's (meeste referentiekader) voor mij net zulke fijne stuurmachines als die van 20-25 jaar geleden, en reageert het lawaaipedaal wel degelijk directer. Iets meer binnen budget stuurt een Peugeot 206 ook hartstikke leuk, die heeft me positief verrast.

Nu moet het gezegd dat die 97-er gelijk de oudste auto was waar ik tot op heden in reed, de sportwagen en/of Mini uit vervlogen tijden heb ik nooit in gezeten, maar ik zie het probleem niet. Ik ben het eens met de OP, een auto die zogenaamd "rijdt als een kart" heb ik nog nooit op de openbare weg gereden, en gelukkig maar. Op een racecircuit is een kart hartstikke leuk (zeker als je kart 65 loopt, en men op de weg erlangs maar 60 mag grinning smiley), maar in het dagelijks leven vind ik een aantal luxe- en/of veiligheidssnufjes wel zo prettig.
Zadelsnuiver

U riep?
Kijk, weer een beetje veiliger:

[www.ad.nl]

Misschien moet iedereen binnenkort maar een lobotomie ondergaan. Al dat zelf nadenken, brrr, helemaal niet veilig.

Rijden als een kart? Das war einmal.
Ach, er zijn gelukkig nog genoeg leuk rijdende autootjes te koop, je moet er alleen wat meer naar zoeken.
funf
Zadelsnuiver

U riep?

Bewijs het tegendeel. Uitnodiging zie ik wel in de privé berichten.
funf
Ach, er zijn gelukkig nog genoeg leuk rijdende autootjes te koop, je moet er alleen wat meer naar zoeken.

Met nadruk op 'nog', het betreft vooral spul wat inmiddels uit productie is. Bovendien wordt alles wat nog wel leuk rijdt, vanzelf door regelgeving de nek omgedraaid. BMW is al met een autonoom sturende motor bezig. Veel veiliger, dus aantrekkelijker voor de verzekeraars. Die maken onveilige motoren vanzelf onbetaalbaar.
Boppie
funf
Zadelsnuiver

U riep?

Bewijs het tegendeel. Uitnodiging zie ik wel in de privé berichten.

Ik ben dol op watermeloen en glutenvrij bier, alleen de baard ontbreekt.grinning smiley
s velthuis
funf

Met nadruk op 'nog', het betreft vooral spul wat inmiddels uit productie is. Bovendien wordt alles wat nog wel leuk rijdt, vanzelf door regelgeving de nek omgedraaid. BMW is al met een autonoom sturende motor bezig. Veel veiliger, dus aantrekkelijker voor de verzekeraars. Die maken onveilige motoren vanzelf onbetaalbaar.
Wat is nu je punt. Dit is precies wat ik bedoel met de toon die de muziek maakt. Al jouw bijdrages zijn negatief of hebben een negatieve ondertoon. Meestal sla ik jouw bijdrages over want het zal toch wel weer negatief zijn. Je zal ongetwijfeld af en toe een punt hebben maar ik lees ze niet meer. Het is een beetje jij tegen de hele wereld.
funf
Zoals?
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en dus voor iedereen anders. Maar je maakt mij niet wijs dat ook jij nu geen auto meer kan vinden die leuk rijdt. Het zal inderdaad niet meer zijn op het niveau van de onbetrouwbare imperfectie van vroeger, dat is waar. Maar of je daar nu rouwig om moet zijn?

Voor mijn plezier rijd ik zelf regelmatig in de Mini. Wij zijn thuis aan de derde bezig en de vierde Mini komt volgende maand. Ik vind het erg prettig rijdende auto’s met leuk stuur- en weggedrag en ze bezorgen me steeds weer plezier. In de juiste uitvoering rijden ze als de spreekwoordelijke kart.
s velthuis
Kijk, weer een beetje veiliger:

[www.ad.nl]

Misschien moet iedereen binnenkort maar een lobotomie ondergaan. Al dat zelf nadenken, brrr, helemaal niet veilig.

Rijden als een kart? Das war einmal.

Gelukkig niet met een 'are you sure' vinkje op het scherm van de boordcomputer als je op de gasplank stampt.

Het is als het rijden met een opgevoerde tweetakt motorfiets. Heerlijk old-school maar het kan simpelweg niet meer.

In het bakje 'vroegah', net zoals de blower Bentley, de postkoets en het renpaard. In het museum waar ze stof staan te verzamelen - op het renpaard na, die ligt misschien nog bij de slager.
arosa
funf
Zoals?

Young- en oldtimers.grinning smiley
Ik sta er soms verbaasd van te kijken hoeveel er nog gevonden worden in een perfecte en ongerestaureerde staat, maar blijkbaar zijn er toch nog genoeg mensen die een nieuwe auto kopen om deze vervolgens decennia lang te vertroetelen en bijna niet te gebruiken.
Er hangt dan meestal wel een wat forser prijskaartje aan, maar in vergelijking met nieuw modern spul ut hetzelfde segment valt dat prijskaartje in verhouding nog aardig mee.
Muddy Bandit
Ik sta er soms verbaasd van te kijken hoeveel er nog gevonden worden in een perfecte en ongerestaureerde staat, maar blijkbaar zijn er toch nog genoeg mensen die een nieuwe auto kopen om deze vervolgens decennia lang te vertroetelen en bijna niet te gebruiken.
Er hangt dan meestal wel een wat forser prijskaartje aan, maar in vergelijking met nieuw modern spul ut hetzelfde segment valt dat prijskaartje in verhouding nog aardig mee.

Een collega vroeg ooit eens aan mij of het zin had haar nieuwe auto een beurtje te laten geven. De auto was een jaar oud maar er stond nog geen 500 km op de teller. Ze vond het eigenlijk onzin om hem nu al naar de garage te brengen.
Ik heb gezegd dat ze beter een taxi kon nemen voor de keren dat ze in de auto zou willen stappen.
Mijn cabrio doet gemiddeld niet veel meer kms/jr, huren zou waarschijnlijk goedkoper zijn idd. En nu?
Het gemak van "het staat er als ik het nodig ben" is voor sommigen al genoeg om tot aankoop over te gaan, en voor anderen is het weer "het 2e autootje" als funmobiel.
Ik herken me heel goed in beide situaties.... m'n Nissan Pickup rijdt hooguit 5000 km/jaar, en de oldtimers staan hier ook meer stil en stof te verzamelen als dat ze rijden.
M'n Talbot Horizon (bj 1981) heb ik in 2010 gekocht als nieuw met een aantoonbare kilometerstand van 25019 km, ding is nog steeds knetterhard en in prima staat maar staat met kilometerstand 41399 door chronisch tijdgebrek ook al weer 5 jaar stof te verzamelen in een stalling....sad smiley
funf
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en dus voor iedereen anders. Maar je maakt mij niet wijs dat ook jij nu geen auto meer kan vinden die leuk rijdt. Het zal inderdaad niet meer zijn op het niveau van de onbetrouwbare imperfectie van vroeger, dat is waar. Maar of je daar nu rouwig om moet zijn?

Voor mijn plezier rijd ik zelf regelmatig in de Mini. Wij zijn thuis aan de derde bezig en de vierde Mini komt volgende maand. Ik vind het erg prettig rijdende auto’s met leuk stuur- en weggedrag en ze bezorgen me steeds weer plezier. In de juiste uitvoering rijden ze als de spreekwoordelijke kart.
De mini waar ik een keer in heb proef gereden vond ik een beetje tegenvallen. Iedereen zegt dat hij als een kart rijdt. Persoonlijk gezien vond ik dat nog wel meevallen. Hij reed zeker niet verkeerd maar gaf niet echt het wauw gevoel. Dit was een cooper uitvoering met 6 bak. De mini werd toen ook aangeprezen met hij rijdt als een kart. De iq die we daarvoor reden werd ook zo aangeprezen.

De auto die leuk rijdt met de onbetrouwbare imperfectie bezit ik al en waarschijnlijk is mijn referentiekader daardoor compleet anders dan de gemiddelde rijder.
Muddy Bandit

Ja,dat is ook leuk. Heb ik ook een paar jaar met veel plezier gedaan. Qua onderhoud en afschrijving viel het reuze mee.thumbs up
arosa
funf

De mini waar ik een keer in heb proef gereden vond ik een beetje tegenvallen. Iedereen zegt dat hij als een kart rijdt. Persoonlijk gezien vond ik dat nog wel meevallen. Hij reed zeker niet verkeerd maar gaf niet echt het wauw gevoel. Dit was een cooper uitvoering met 6 bak. De mini werd toen ook aangeprezen met hij rijdt als een kart. De iq die we daarvoor reden werd ook zo aangeprezen.

De auto die leuk rijdt met de onbetrouwbare imperfectie bezit ik al en waarschijnlijk is mijn referentiekader daardoor compleet anders dan de gemiddelde rijder.

De Mini one van mijn vriendin staat zomers op runflats en 's winters op gewone winterbanden. Ik vind het een tegenvallende auto als hij op de zomerbanden staat maar op de winterbanden rijdt hij best nog wel goed. Alleen mis je de snelheidssensatie als je er echt mee gaat raggen, het gaat best wel snel maar het voelt alsof je in de stoptrein zit.
Jammer genoeg heeft mijn vriendin de zomerbanden gekocht toen ik haar nog maar net kende.

Overigens, TopGear heeft een paar keer aangetoond dat de ultieme ragbakken van vroeger nog altijd stukken trager zijn dan een wat snellere familiebak van nu. Puur voor de snelheid hoef je het dus niet te doen, het is niet meer dan een gevoel van snelheid.
Het is maar welk gedeelte je van de kart wilt hebben, voor het stuiterige kom je uit bij een Honda Civic Type R van bijvoorbeeld 2004. Maar ook de huidige Mini stuurt nog steeds net als een kart, je draait aan het stuur en dan voel je ook dat de wielen draaien, iets wat ik bijvoorbeeld niet had in een 306.
funf
Ach, de Mini. Ik had ooit een Cooper uit 2006. Deed me een beetje denken aan de MGB van mijn vader, met de lage zit, de tuimelschakelaars, de lage rechtopstaande voorruit, en natuurlijk hoe het bescheiden motortje eraan sleurde met bijpassende tune. Bij accelereren in z'n twee vibreerde er iets, een vaag zingend geluid wat in de verte aan een turbo deed denken, wat alle coopers schenen te hebben en kennelijk ook aan de originele mini herinnerde. Een ingebouwd 'productiefoutje'? Vering was verder ook ver te zoeken en stil was ie al helemaal niet.

Ergens in die periode kreeg ik ook eens een clubman cooper van de volgende generatie mee voor een dagje. Wat meteen opviel was dat alle bediening veel soepeler maar ook vager ging, de koppeling had een langere slag, het motorgeluid was verder weg, het deed me meteen aan een Peugeot denken of iets in die categorie. Het interieur was veel meer een karikatuur geworden, de grote klok in het midden was natuurlijk altijd al onzinnig (maar wel leuk) maar nu was het een soort koekoeksklok geworden. Zelfs de tuimelschakelaars leken ook niet meer te tuimelen zoals ze ooit deden. Ergo, 1 generatie verder was een hoop van de puurheid er alweer uitgefilterd. Ben wel benieuwd wat het gehalte bij de huidige generatie is, maar ik kan me niet voorstellen dat het een minder gepolijste auto is geworden, eerlijk gezegd. Waarschijnlijk een auto die alleen echt leuk is als er een flinke bak vermogen onder de kap ligt.

De vergelijking met een kart heb ik overigens altijd raar gevonden. Kart rijden is best leuk voor een dagdeel maar ik hou er altijd spierpijn aan over. Dat zoekt volgens mij niemand in een auto voor alledag.
rke

Gelukkig niet met een 'are you sure' vinkje op het scherm van de boordcomputer als je op de gasplank stampt.

Het is als het rijden met een opgevoerde tweetakt motorfiets. Heerlijk old-school maar het kan simpelweg niet meer.

In het bakje 'vroegah', net zoals de blower Bentley, de postkoets en het renpaard. In het museum waar ze stof staan te verzamelen - op het renpaard na, die ligt misschien nog bij de slager.

Dat vinkje komt nog wel. Je merkt dat er een bijzondere paradox aan het ontstaan is in de maatschappij: we zijn nog nooit zo afhankelijk geweest van techniek, maar we hebben er relatief gezien ook nooit zo weinig meer van begrepen en we willen het ook niet meer begrijpen. Vraag eens een gemiddelde jongere een laptop te installeren. Grote kans dat dat niet lukt. Een band vervangen blijkt tegenwoordig al vaak te moeilijk, als ik de afgelopen vakantie weer mag geloven. In Zweden nog geregeld jongeren gezien die s avonds verzamelden in omgebouwde Volvo's. Die wisten hoe hun auto's werkten, lagen eronder, interesseerden zich voor de techniek en dan is het ook boeiend om die techniek te ervaren. Ik ken hier geen enkele jongere meer die aan een scooter sleutelt. Ik ken er des te meer die op een e-bike rondzoeven waar ze niets meer aan hoeven doen dan inpluggen. Met telefoon in de handen en ellebogen op het stuur. Rijden als een kart houdt deels ook in dat je geïnteresseerd bent in wat de techniek doet. Veel mensen zien rijden tegenwoordig als een noodzakelijk kwaad, het verklooien van tijd die ook aan zinnige zaken als Whatsapp en YouTube op kan gaan. Autonoom rijden? Laat maar komen. Onderschat die groepsgrootte niet. Daar is de hele lichting moderne auto's op geënt. Afstandelijk, ver van het bed show. Prima connectiviteit, 0,0 rijervaring. Rijden als een kart past helemaal niet meer bij deze tijd. Daarom kom je vanzelf bij auto's uit die al lang uit productie zijn. Ook de huidige 'mini' biedt die ervaring niet meer. Deels omdat z'n omvang door regelgeving inmiddels maxi is, deels door nieuwe behoeftes.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.