PON zoekt spookauto's

Gepost door R W xxx 
PON zoekt spookauto's
24-06-2019 09:16
Importeur Pon op zoek naar Volkswagens die nooit de weg op hadden gemogen
Auto-importeur Pon is op zoek naar tientallen Volkswagens die nooit de weg op hadden gemogen. De auto's, die tussen 2006 en 2018 zijn verkocht, bevatten testonderdelen, waardoor ze mogelijk onveilig zijn.
Bron: ed.nl

Volgens het Financieel Dagblad zouden er zo'n 150 testauto's op de Nederlandse markt zijn terechtgekomen. Inmiddels zijn er zestig van teruggevonden. In Nederland rijden dus nog tientallen ‘onveilige' testauto’s rond, zo bevestigt een woordvoerder van Pon aan deze site.

De auto-importeur zegt dat het op verzoek van Volkswagen bepaalde modellen probeert te traceren en terug te roepen. Pon zelf verkocht drie van zulke auto's. De rest is via import in Nederland terechtgekomen.

Spookauto's
Het bedrijf is al maanden op zoek naar de spookauto’s. Eigenaren krijgen 150 procent van de dagwaarde van de auto uitgekeerd. Het zou gaan om diverse modellen van de Duitse autofabrikant waaronder de Polo, de Passat en de nieuwere e-Golf.

Volkswagen heeft niet precies gedocumenteerd welke afwijkingen de modellen kunnen hebben. Hierdoor is het potentiële gevaar niet in te schatten. Daarom komt er ook geen grote terugroepactie volgens de Dienst Wegverkeer (RDW). Een woordvoerder van de RDW laat weten dat daarvoor het gevaar bekend moet zijn bij de fabrikant.

Omdat de RDW de zoektocht naar de spookmodellen dus niet ziet als een officiële terugroepactie mag Pon geen gebruik maken van het kentekenregister. Dat maakt de zoektocht erg lastig. Pon zegt dat het nu op zoek is naar de auto's via een uniek nummer dat iedere auto heeft, die zijn inmiddels bekend bij de Volkswagendealers. Pon verwacht niet alle auto’s terug te kunnen vinden.
Dit speelde maanden geleden al. Onvoorstelbaar dat dat niet veel meer ophef heeft veroorzaakt onder klanten. Die auto's zijn zelfs bewust terug geduwd in de productielijn, om ze 'legaal' de weg op te krijgen. Dus geen toevallig 'foutje'.
En dit is dus kennelijk iets dat 12 jaar aan de gang is geweest (auto's gebouwd tussen 2006 en 2018). Best kans dat de oudere auto's waarbij dit speelt bij onderhoud al niet meer naar de dealer gaan, waardoor ze met de toegepaste methode niet meer te traceren zijn.
Maanden geleden heb ik hier al eens een topic over geopend op het forum. En sindsdien ongelijk gekregen in mijn voorspelling dat dit net zo groot zou worden als Dieselgate. Immers VW weet niet eens welke onderdelen er in deze auto's zijn verwerkt.
bespaaringen bespaaringen. vind het zelf maar een lelijk woord.

maar ja de klant is de testrijder.

alle merken doen dit wel. maar als ze betrapt worden. roepen ze terug.......
s velthuis
Dit speelde maanden geleden al. Onvoorstelbaar dat dat niet veel meer ophef heeft veroorzaakt onder klanten. Die auto's zijn zelfs bewust terug geduwd in de productielijn, om ze 'legaal' de weg op te krijgen. Dus geen toevallig 'foutje'.
Iedereen met een probleemloze VW krabt zich nu waarschijnlijk achter de oren. 'Zou ik zo'n spookauto hebben?' grinning smiley
Leon in zn Fiesta
s velthuis
Iedereen met een probleemloze VW krabt zich nu waarschijnlijk achter de oren. 'Zou ik zo'n spookauto hebben?' grinning smiley
Dat kunnen nooit veel mensen zijn. grinning smiley
Casanova
Leon in zn Fiesta
s velthuis
Dat kunnen nooit veel mensen zijn. grinning smiley
Stuk of 90 begreep ik spinning smiley sticking its tongue out
Hans Incog
Maanden geleden heb ik hier al eens een topic over geopend op het forum. En sindsdien ongelijk gekregen in mijn voorspelling dat dit net zo groot zou worden als Dieselgate. Immers VW weet niet eens welke onderdelen er in deze auto's zijn verwerkt.

En waar zou dat topic gebleven zijn? Weggecensureerd?
D Elzinga
En dit is dus kennelijk iets dat 12 jaar aan de gang is geweest (auto's gebouwd tussen 2006 en 2018). Best kans dat de oudere auto's waarbij dit speelt bij onderhoud al niet meer naar de dealer gaan, waardoor ze met de toegepaste methode niet meer te traceren zijn.

Iets zwarter scenario: er zijn al misschien wat auto's verongelukt waarbij testonderdelen een rol hebben gespeeld. En dat is natuurlijk nooit opgehelderd, en kan ook nooit meer opgehelderd worden omdat die wrakken allang zijn verwerkt.
Re: PON zoekt spookauto's
24-06-2019 18:33
Ik denk dat enige nuancering wel op zijn plaats is.

Hoewel ik de kwaliteit van VAG echt niet hoog inschat, denk ik toch dat VAG geen op essentiële zaken afgekeurde auto's alsnog op de band zet. Ik denk dat het eerder dingetjes zijn als de stof van de stoelen te slecht, de lak te dun, deukjes voordat de eerste primer er op zit, versnellingsbakken met slechte lagers, bedenkelijke wiellagers, blokjes die meer olie verbruiken dan de norm...

Ongelukken dankzij? Dat zou ronduit schofterig zijn en een hele goede reden nooit meer een VAG product te kopen.
Maar wat extra plamuur, op sommige plaatsen geen roestpreventie, een olieboot in het vooronder of een bak die maar 1 ton meegaat? VAG-fans stappen wel over die puntjes heen.

Bedenk ook eens: Wat zijn de klachten die je vaak over VAG hoort?

P.s. de andere merken zijn natuurlijk heel heilig. Die doen dat anders noooooooiiiit.
Volgens mij was de vorige keer een van de punten dat VAG geen idee had van wat de onderdelen die per ongeluk toegepast zouden kunnen zijn. Daar kunnen dan ook een partij afgekeurde wiellagers bij zitten, of bouten met te lichte specificaties, of te dunne remleidingen, noem het. Ik denk, en hoop in elk geval, dat jouw scenario een stuk realistischer is, maar toch. En niet alle merken zullen heilig zijn, maar het lijkt mij niet aannemelijk dat dit gangbare praktijken zijn.
@rke, zou kunnen maar dát weten we maar ook, erger, zij dus niet. Als dit stukje niet wat aangedikt is, is het natuurlijk te belachelijk voor woorden.
Ik hoorde vanochtend op de radio dat het buiten Ponom geïmporteerde auto's zijn, maar kan dat in de berichten niet terug vinden.
Barri
Ik hoorde vanochtend op de radio dat het buiten Ponom geïmporteerde auto's zijn, maar kan dat in de berichten niet terug vinden.

Probeer het bericht in de OP eens bijv eye rolling smiley
R W xxx
(..)

De auto-importeur zegt dat het op verzoek van Volkswagen bepaalde modellen probeert te traceren en terug te roepen. Pon zelf verkocht drie van zulke auto's. De rest is via import in Nederland terechtgekomen.

(..)

Tja, welk distributiekanaal van Pon wordt hiermee bedoeld?
De importeur of de PON dealer organisatie?

Uiteindelijk zijn al die auto's geïmporteerd. Die eerste 3 rechtstreeks vanaf de fabrikant.. de overigen (kennelijk) via een tussenkanaal in het buitenland.

Blijft een vreemd verhaal..
Wouter82
D Elzinga

Iets zwarter scenario: er zijn al misschien wat auto's verongelukt waarbij testonderdelen een rol hebben gespeeld. En dat is natuurlijk nooit opgehelderd, en kan ook nooit meer opgehelderd worden omdat die wrakken allang zijn verwerkt.

Toen ik de vorige keer iets soortgelijks benoemde, werd ik tot vag hater gebombardeerd.

[m.spiegel.de]

In einigen Fällen fanden die Revisionsexperten sogar Hinweise auf Manipulationen. Werke hätten "manuell" Karosserie-Nummern von Vorserienfahrzeuge auf den Starttermin der regulären Serie verschoben und so das echte Herstellungsdatum verschleiert. VW sagt heute, es seien keine Fahrzeugnummern manipuliert worden.

Er is zelfs sprake van handmatig gewijzigde serienummers. Volgens mij heette dat omkatten en was dat tamelijk illegaal. Dit is dus willens en wetens in de fabrieken gedaan. Als je zo rücksichtslos bent, waarom zou je dan wel kunnen geloven dat de veiligheid nooit in het geding is geweest? En dat alles bewust meerdere jaren onder de pet gehouden.

Waar ik alleen ongelijk in had: ik dacht dat net als bij het abgasskandal de beerput iedere dag nog groter zou blijken te zijn. Dus na VW ook Seat, dan Skoda, verder ook nog Audi en tenslotte Porsche. Dat lijkt niet zo te zijn geweest.
Overigens raken de schandalen elkaar nog ook. Op emissie eisen afgekeurde auto's zijn met al dan niet vervalste papieren richting Azië gegaan. Hoor je hier ook niets meer over.
Maar waarom al die moeite??
Is dat lokaal beleid geweest op de productievloer?
Was er te veel 'afkeur' o.i.d.? waardoor de managementdoelstellingen niet gehaald werden??

Het betreft onder andere Polo's.
Ibiza's worden toch op dezelfde lijn gemaakt of niet?
s velthuis

Waar ik alleen ongelijk in had: ik dacht dat net als bij het abgasskandal de beerput iedere dag nog groter zou blijken te zijn. Dus na VW ook Seat, dan Skoda, verder ook nog Audi en tenslotte Porsche. Dat lijkt niet zo te zijn geweest.

Dat hebben ze inderdaad heel slim aangepakt, dat is overigens ook het enige waar ze in uitblinken, marketing.
Overigens, voor me weer eea verweten wordt:

[www.spiegel.de]

[www.manager-magazin.de]
ik heb het geluk dat ik dussssss z'on auto heb. (VW Touran 2010-2015 model 1.6 tdi)
ze gaan me vandaag terug bellen met een voorstel.
ben erg nieuwsgierig, aangezien ik een duitsland geimporteerde auto heb met full opties.
voor 3000 euro extra kom ik nog niet eens een gelijkwaardige auto tegen.
als er geïnteresseerde zijn die willen weten hoe het afloopt, dan hoor ik dat graag.

groeten,
Koen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2019 07:05 door Koen 7166036.
Koen 7166036
ik heb het geluk dat ik dussssss z'on auto heb. (VW Touran 2010-2015 model 1.6 tdi)
ben erg nieuwsgierig, aangezien ik een duitsland geimporteerde auto heb met full opties.
als er geïnteresseerde zijn die willen weten hoe het afloopt, dan hoor ik dat graag.

groeten,
Koen

Eigenlijk vreemd dat je in zo'n auto mag blijven rijden. Als VW niet eens weet welke onderdelen er in zitten kun je je afvragen of de type goedkeuring wel geldig is. En over de af fabriek omgekatte fraude voertuigen dan nog helemaal niet gesproken...
Altijd al gezegd dat vag zijn klanten zelf laat testrijden. Dat ze zelfs het lef hebben gehad die klanten hun eigen testauto's te verkopen gaat nog verder dan ik had durven denken...
s velthuis
Koen 7166036

groeten,
Koen

Eigenlijk vreemd dat je in zo'n auto mag blijven rijden. Als VW niet eens weet welke onderdelen er in zitten kun je je afvragen of de type goedkeuring wel geldig is. En over de af fabriek omgekatte fraude voertuigen dan nog helemaal niet gesproken...
Het feit dat ze 150% van de dagwaarde bieden zegt denk ik ook wel genoeg. Voordat een bedrijf als VAG met geld gaat strooien mag er nog wel wat gebeuren...
s velthuis
Altijd al gezegd dat vag zijn klanten zelf laat testrijden. Dat ze zelfs het lef hebben gehad die klanten hun eigen testauto's te verkopen gaat nog verder dan ik had durven denken...
Hopen bedoel je. Gezien je aanwezigheid in ieder VAG topic is dit natuurlijk koren op jouw molen.
27-06-2019 14:10
michel1975
s velthuis
Hopen bedoel je. Gezien je aanwezigheid in ieder VAG topic is dit natuurlijk koren op jouw molen.

Een beetje kritisch blijven naar de spullen die een fabrikant je in handen duwt kan geen kwaad. Ik wil niet beweren dat andere merken deze truc van productie opvoeren niet uithalen (hoe kan een robot na tig goede auto's ineens een maandagmorgen product leveren?) en het product is duur genoeg om kritisch te zijn.

Zolang huisvrouwen nog steeds in iedere avocado van 1 euro staan te knijpen om geen rotte of onrijpe exemplaren te kopen, vind ik kritiek over het hergebruik van afgedankte auto terecht. Je wil immers ook geen tweedehandsje die bestaat uit de voor en achterkant van twee wrakken. Al is die nog zo fraai gelast en gespoten.
michel1975
s velthuis

Nee, laten we dit vooral allemaal eindeloos met de mantel der liefde bedekken eye rolling smileyeye rolling smiley : valse chassisnummers slaan, afgekeurde autos met vervalste papieren in andere werelddelen alsnog verkopen, niet voldoen aan keuringseisen, na ontdekking nog twee jaar de doofpot gesloten proberen te houden en vervolgens weigeren om het een terugroepactie te noemen (waardoor de RDW niet meewerkt).

Die kritiekloze makke schaap consumenten zijn er inmiddels genoeg. Ja, ik zou willen dat vag een schim was van het bedrijf wat ze ooit waren. Niet de frauduleuze maffia bende die het tegenwoordig blijkbaar is en waar alle middelen geoorloofd van fraude, oplichting en technische wanprestaties blijkbaar geoorloofd zijn om maar de grootste te zijn.
michel1975
s velthuis

Je kunt lullen wat je wilt, maar VAG zorgt er wel voor dat er genoeg koren op de molen komt, zo sympathiek zijn ze weer wel. Er valt altijd iets te beleven met dat bedrijf en als VAG het even laat afweten neemt PON het stokje moeiteloos over grinning smiley
Misschien krijg je als klant wel extra korting als je zelf het camouflagemateriaal eraf haalt.
929V6
Misschien krijg je als klant wel extra korting als je zelf het camouflagemateriaal eraf haalt.

Dan zouden ze in elk geval open kaart spelen en zou ik er veel minder moeite mee hebben. Dat lijkt op het kopen van een ex demo van de dealer of een tweedekans van Coolblue. Het nare is juist dat vag doet alsof het nieuw is en ook nog geen korting biedt. Nou is het natuurlijk een budgetmerk waar je voor een dubbeltje op de eerste rang zit, maar dan nog.
Maar zonder gekheid: kunnen fabrikanten wél straffeloos hun eigen, officiële testrijders de openbare weg op sturen met een prototype waarvan bijvoorbeeld een remfunctie of stabiliteitssysteem of een onderdeel van de wielophanging niet op orde is? Daarmee kunnen ze immers ook medeweggebruikers in gevaar brengen. Met andere woorden: ik denk dat zelfs bij VW geen enkele auto de testcircuits zal verlaten voordat deze binnen ruim de veiligheidsmarges valt en er daarna hooguit nog finetuning nodig is om het product aan het eisenpakket qua rijgedrag en dergelijke te laten voldoen. Voor zover dat al niet gedaan is en het alleen nog een kwestie is van de uitrustingsniveaus definitief vaststellen. Daarmee blijft het schandalig dat klanten zonder daar weet van te hebben eigenaar van zijn geworden en compensatie is absoluut op zijn plaats, maar VW wordt nu onderhand beschuldigd van moord met voorbedachten rade en dat gaat, voordat alle details in deze zaak openbaar zijn gemaakt, mijns inziens te ver.
VAG weet het zelf niet eens. Dat is nu net het kwalijke. Buiten dat mag het begrip Eer en Geweten best eens wat vaker gehanteerd worden binnen het zakenleven. VAG, Boeing en ga zo maar door. Er zal ook een hoop goed gaan maar er wordt ook wat afgekloot om maar een paar centen extra te pakken.
929V6
Maar zonder gekheid: kunnen fabrikanten wél straffeloos hun eigen, officiële testrijders de openbare weg op sturen met een prototype waarvan bijvoorbeeld een remfunctie of stabiliteitssysteem of een onderdeel van de wielophanging niet op orde is?

Yep, dat kan. Een maat van mij is testrijder voor Volvo en Porsche geweest en kreeg geregeld testauto's mee. Paar keer met hem mee gereden en ongeacht het merk, deed altijd meer dan de helft het niet. Wees één van de xenonpitten de bomen in, zat er geen airco gemonteerd, ontbrak ABS, deed de helft van de meters het niet, etc. In zijn geval ging het altijd om de versnellingsbak. Dat deel deed het, de rest was afwachten. Wagens zaten altijd vol met gele waarschuwingsstickertjes. Maar als testrijder weet je wat dat betreft wel waar je aan begint.

929V6
maar VW wordt nu onderhand beschuldigd van moord met voorbedachten rade en dat gaat, voordat alle details in deze zaak openbaar zijn gemaakt, mijns inziens te ver.

In zekere zin is het ook moord met voorbedachte rade omdat ze willens en wetens auto's op de weg hebben gezet waarvan het de vraag is of ze aan de eisen voldoen. En als VW iets bewezen heeft, is dat ze die openheid van zaken dus nooit gaan geven. Vergeet niet dat deze zaak al en nog speelde terwijl ze al midden in het onderzoek naar de dieseluitstootfraude zaten. Ondanks dat, hebben ze nog twee jaar gewacht (!) met melding maken. Als nou zeker was dat het om een futiliteit als een te dun laklaagje zou gaan, is het allemaal tot daaraan toe. Maar als er in die doofpot-tijd zich iemand dood gereden heeft door een technisch falen zoals een ESP falen (waar dus geen haan naar gekraaid zou hebben), hoe zou je het dan noemen?

In de drang om de grootste te worden en de winst tot het ultieme te maximaliseren is er blijkbaar veel toegestaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2019 22:50 door s velthuis.
Boppie
VAG weet het zelf niet eens. Dat is nu net het kwalijke. Buiten dat mag het begrip Eer en Geweten best eens wat vaker gehanteerd worden binnen het zakenleven. VAG, Boeing en ga zo maar door. Er zal ook een hoop goed gaan maar er wordt ook wat afgekloot om maar een paar centen extra te pakken.

Dat is inderdaad precies mijn probleem hiermee. Het gaat niet om een technisch probleem tijdens de productie oid, er is willens en wetens gefraudeerd en dat kan dus ook veiligheidsissues betreffen. Inderdaad is een fabrikant als Boeing daar met de MAX net zo nat op gegaan. Als je weet dat je toestel anders reageert, maar investeert niet in aanvullende opleidingen omdat je anders de aansluiting met Airbus verliest en vervolgens boren twee van je toestellen zich in de grond, kun je dan spreken van voorbedachte rade?
In zekere zin is dit een subtiele variant van het Pinto-drama.
28-06-2019 10:19
Bedrijven gaan vaak erg ver in hun zoektocht naar bezuiniging. Autofabrikanten die afgekeurde exemplaren terugplaatsen op de lopende band zijn slechts het topje van de ijsberg.

Wat denk je van zorgverzekeraars die kwaliatieve rommel laten voorschrijven omdat "er dezelfde werkzame stof in zit". Of een afdeling van meedere mensen optuigen om een paar euro te bezuinigen op de aanschaf van laptops? Of een magazijn ontdoen van oude voorraad omdat "er toch niemand naar vraagt"? Of goed werkende software vervangen door een pakket wat de helft kost maar ook de helft van de functionaliteit bevat en waarvoor allerlei nieuwe interfaces gemaakt moeten worden?

Vaak zijn er mogelijkheden om geld te besparen maar behoud van kwaliteit moet ook bewaakt worden. Als ik voor een dertig jaar oude Toyota via de dealer een vers onderdeel kan bestellen, heeft dat waarde die niet met geld meetbaar is. Als ik bij VAG een auto van gegarandeerde kwaliteit kan kopen, herft dat waarde die niet met geld meetbaar is.

Dat is die waarde die te voet komt en te paard gaat en op den duur de rekening (wel meetbaar in geld) stuurt.
28-06-2019 10:54
Wat ik me afvraag is of ze nu echt zo naïef zijn en denken dat dit soort praktijken niet een keer aan het licht komen of dat het een bewust en ingecalculeerd risico is? Het dieselschandaal heeft ze al miljarden aan boetes gekost maar tot mijn verbazing heb ik niet de indruk dat de verkopen daar veel onder te lijden hebben? Ook gezien de reacties hier op het forum wordt het allemaal een beetje gebagatelliseerd. Het lijkt wel alsof elke vorm van publiciteit, positief of negatief totaal geen invloed lijkt te hebben op de beeldvorming over VAG, zeker bij de di-hard fans... De marketingmachine draait in elk geval op volle toeren en dat is blijkbaar beter en efficiënter dan investeren in echte en eerlijke kwaliteit. Dan maar een keer een paar miljard aan boetes betalen, zolang het dashboard maar lekker zacht aanvoelt is er niks aan de hand...
SVF
Wat ik me afvraag is of ze nu echt zo naïef zijn en denken dat dit soort praktijken niet een keer aan het licht komen of dat het een bewust en ingecalculeerd risico is? Het dieselschandaal heeft ze al miljarden aan boetes gekost maar tot mijn verbazing heb ik niet de indruk dat de verkopen daar veel onder te lijden hebben? Ook gezien de reacties hier op het forum wordt het allemaal een beetje gebagatelliseerd. Het lijkt wel alsof elke vorm van publiciteit, positief of negatief totaal geen invloed lijkt te hebben op de beeldvorming over VAG, zeker bij de di-hard fans... De marketingmachine draait in elk geval op volle toeren en dat is blijkbaar beter en efficiënter dan investeren in echte en eerlijke kwaliteit. Dan maar een keer een paar miljard aan boetes betalen, zolang het dashboard maar lekker zacht aanvoelt is er niks aan de hand...

Je beantwoordt je eigen vraag prima. Negatieve reclame is ook reclame, zijn al tijden gevraagd en ongevraagd in het nieuws en met een beetje handige marketingafdeling, en die hebben ze, is VAG nu beter dan ooit! En daar is dan waarschijnlijk zelfs niets aan gelogen...
R W xxx
SVF

Je beantwoordt je eigen vraag prima. Negatieve reclame is ook reclame, zijn al tijden gevraagd en ongevraagd in het nieuws en met een beetje handige marketingafdeling, en die hebben ze, is VAG nu beter dan ooit! En daar is dan waarschijnlijk zelfs niets aan gelogen...
Tja, de opdrachtgever voor de ontwikkeling van de eerste volkswagen (de Kever) had in zijn hoogtijdagen een minister van propaganda...
@ Leon, ik denk dat ze nu deze in dienst hebben:

Alright. Ik ben dus vandaag gebeld door Pon.

Een niet al te tactische persoon aan de lijn, deed een beetje mysterieus. Ze willen mij VW polo terugkopen (2010 Bluemotion Diesel 157.000km). Kon niet vertellen welke onderdelen er precies niet goed waren, VW wil deze auto's niet meer op de weg hebben is het verhaal.

150% van de dagwaarde welke is geïndexeerd van de ANWB koerslijst. Krijg ik daarna een mailtje met de prijs welke Pon ervoor wil betalen met als mededeling dat het aanbod 7 dagen geldig is.

Wat zouden jullie doen?
Heel snel wegdoen die auto. Als een importeur als PON hem al terug wil hebben dan zou ik geen enkel risico meer willen lopen.
Herrieman
VW wil deze auto's niet meer op de weg hebben is het verhaal.

Dat zeiden ze van de afgekeurde Audi's die ze met valse papieren in Korea verkocht hebben ook...
@herrieman, als dat een bedrag is waar je iets vergelijksbaars/fatsoenlijks mee terug kunt kopen, zou ik het doen denk ik.
Herrieman
Alright. Ik ben dus vandaag gebeld door Pon.

Een niet al te tactische persoon aan de lijn, deed een beetje mysterieus. Ze willen mij VW polo terugkopen (2010 Bluemotion Diesel 157.000km). Kon niet vertellen welke onderdelen er precies niet goed waren, VW wil deze auto's niet meer op de weg hebben is het verhaal.

150% van de dagwaarde welke is geïndexeerd van de ANWB koerslijst. Krijg ik daarna een mailtje met de prijs welke Pon ervoor wil betalen met als mededeling dat het aanbod 7 dagen geldig is.

Wat zouden jullie doen?

Tsja, het is maar net of je dat bod zelf acceptabel vindt en of je er weer wat gelijkwaardigs voor terug kunt kopen zonder er een cent bij te moeten leggen.
De dagwaarde zal naar mijn idee ergens tussen de 4- en 5000 euro zitten, maar bij de merkdealer betaal je er (incl. garantie) toch weer zo'n € 6000,= voor... vanuit dat oogpunt is die 150% vergoeding dus slechts gewoon een simpele schadeloosstelling voor de auto en verder niet, de bijkomende kosten, tijd en ongemak moet je dus maar voor lief nemen.
Als ik per direct eventjes 3 dagen vrij zou moeten maken om een gelijkwaardige vervanger te vinden en te regelen dan moet ik er al fors geld op toeleggen, want die 3 dagen x 8 uur x uurtarief à € 45,= ex. gaat namelijk wel ten koste van mijn bedrijfsomzet.

Jij bezit die auto. PON wil die auto... jij bent dus degene die de prijs bepaald, PON kan hooguit wat bieden en maar hopen dat je er mee akkoord wilt gaan.
Die geboden 7 dagen termijn zie ik slechts als een lachertje c.q. dwangmiddel: ik zou PON al gelijk mededelen dat ik echt wel wat meer tijd nodig ben om een geschikte gelijkwaardige vervanger te vinden en in die tijd ook geen dag zonder een auto kan.
Ga eens op zoek naar een leuke gelijkwaardige vervanger met volle garantie, en laat PON het dan verder maar regelen dat die auto bij jou terecht komt in ruil voor je huidige auto.... jou tijd is immers ook kostbaar en die kun je vast wel wat beter besteden als aan die VAG/PON-spookauto trammelant waar je feitelijk part noch deel aan hebt.

En verder: regel alles schriftelijk en niet onbevestigd via de telefoon.
Muddy Bandit

Jij bezit die auto. PON wil die auto... jij bent dus degene die de prijs bepaald, PON kan hooguit wat bieden en maar hopen dat je er mee akkoord wilt gaan.
Die geboden 7 dagen termijn zie ik slechts als een lachertje c.q. dwangmiddel: ik zou PON al gelijk mededelen dat ik echt wel wat meer tijd nodig ben om een geschikte gelijkwaardige vervanger te vinden en in die tijd ook geen dag zonder een auto kan.
Ga eens op zoek naar een leuke gelijkwaardige vervanger met volle garantie, en laat PON het dan verder maar regelen dat die auto bij jou terecht komt in ruil voor je huidige auto.... jou tijd is immers ook kostbaar en die kun je vast wel wat beter besteden als aan die VAG/PON-spookauto trammelant waar je feitelijk part noch deel aan hebt.

.

Jij heb nog veel vertrouwen in pon. Bovendien zeg je wel dat ts een auto heeft en pon hem wil, maar de vraag is ook of ts wel een spookauto wil en of hij er ooit op een andere manier nog vanaf komt.
s velthuis
Muddy Bandit

.

Jij heb nog veel vertrouwen in pon. Bovendien zeg je wel dat ts een auto heeft en pon hem wil, maar de vraag is ook of ts wel een spookauto wil en of hij er ooit op een andere manier nog vanaf komt.

Ik heb ongeveer net zoveel vertrouwen in PON als in de politiek.... het komt er gewoon op neer dat PON je domweg voor het blok zet en dat is nou net iets waarvan ik persoonlijk totaal niet gediend ben.
Als die grote heren vinden dat er in de fabriek al gerotzooid moet worden met chassisnummers en toelatingen dan moeten ze daarvoor ook maar zelf op de blaren gaan zitten, voor die gevolgen hoeft een ander niet gedupeerd te worden. (en ja ik weet het, voor die grote heren is het altijd veel gemakkelijker om snel wat af te kopen als om iets te vervangen voor een gelijkwaardig iets, maar daar kan/mag je dus ook rustig gebruik van gaan maken)

Maar wat is er nu werkelijk mis met die spookauto?... er wordt namelijk alleen maar aangegeven dat ze die spookauto's van de weg af willen hebben en niet dat er iets gevaarlijks mee aan de hand is.
Als dat ding inmiddels al 9 jaar en 157000 km gewoon netjes functioneert zal er technisch niet veel anders aan zijn in vergelijk met de niet-spook soortgenoten, en ik neem aan dat die dan ook wel zo zal blijven functioneren in de komende jaren.
Ik zou er verder geen probleem mee hebben en er ook gewoon mee door blijven tuffen als het bod van PON mij niet aan stond. (en tegen het einde wel zien wie er dan het meeste biedt, en misschien is een oude VW spookauto op Marktplaats dan wel een kaskraker grinning smiley)
Als je er gemakkelijk van af wilt is dit wel een mooie manier, want alle diesels zitten inmiddels toch al in het verdoemhoekje gedrukt en worden in rap tempo waardeloos... de pest is alleen dat je dan waarschijnlijk wel verdomde snel achter een vervanger aan moet, en dan kom je meestal niet bij gunstige gelegenheidsexemplaren uit maar bij de snelle handel.
Spook-auto in klokje rond lijkt mij wel interessant.ngrinning smiley
29-06-2019 07:57
Muddy Bandit
En verder: regel alles schriftelijk en niet onbevestigd via de telefoon.
Voor afspraken via de telefoon gebruik ik boldbeast recorder. Het zal nog een hoop heisa geven om een opgenomen afspraak bindend te maken (bedrijven melden niet voor niets dat ze gesprekken opnemen) maar sinds ik geld ben misgelopen met een opdracht in België, gebruik ik die app.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.