Accu prijzen elektrische auto's ???

Gepost door Den Den 
Ik had een vraag dus leuk allemaal schoon rijden (dat een accu het meest vervuilende deel is vergeet men even) maar stel en ik zeg stel over 8 jaar koop ik 1 van deze auto's onder in deze lijst en 2 jaar later tijdens het rijden komt er een lampje (change accu) wat kost het nou om een accupack te vervangen want we willen allemaal leuk dat we over 11 jaar elektrische gaan rijden maar de grote vraag is kan ik over 11 jaar een nieuwe accu pack betalen nadat ik een dure tweedehand elektrische auto heb gekocht.
En Tesla is al 6 jaar oud of zo en de prijzen veranderen ook niet echt dus niet zeggen over 11 jaar is alles anders en betaalbaar.
Ik zou wel eens willen weten of iemand hier over nadenken of dat we gewoon allemaal in denial zijn alsof dat niet bestaat want over pakweg 6 jaar komen de eerste auto's toe aan een complete accu replacement, en dan is tesla nog een van de weinige die naar 5 jaar een nieuwe accu pack geeft (draaien ze daarom verlies??)

Audi e-tron (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)

BMW i3 (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)

Citroën C-Zero (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)

Citroën e-Berlingo Multispace (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)

Hyundai IONIQ electric (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)

Jaguar I-Pace (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)

Tesla Model S (Prijs accu pack) (Hoeveel jaar garantie)
Die denial heb ik zeker niet. We hebben nog weinig elektrische auto's in onze omgeving, dus zelf nog niet zo veel ervaring mee. Maar onze achterbuurman had een ampera. Na 5 jaar en 170k ging er een cel stuk. Dat accupakket kost 7k. Die auto is er op afgeschreven. En een maat van ons reed achtereenvolgens Prius en Outlander. De Prius hield zich uitstekend, maar de Outlander had na 3 jaar toch al een volgens hem duidelijk afgenomen actieradius. De prijs van die accu heb ik niet kunnen vinden. Ik ben zelf op zoek naar iets ruimers op lpg, maar de Outlander phev durf ik op basis van de accu onzekerheid niet aan.
Niet al te negatief hoor... Het type accu waar de meeste ervaring mee is is dat van de Prius. Naar huidige maatstaven is dat echt antiek en je zou zeggen dat het wel kapot moet gaan. De realiteit? Meer dan 95% van de accu's overleven de auto. Er zijn al veel gevallen bekend van rond de 20 jaar oud zonder problemen. Ook 1 miljoen kilometer komt weleens voorbij. En daarnaast; er is een industrie opgestaan die de accu's van een Prius kan repareren. Een gereviseerde accu (met inlevering van je oude kapotte) kost een paar honderd euro.

De Tesla accu's? Ook daar bestaan inmiddels technieken om te repareren. En vergeet niet dat de accu's uit de Tesla Roadster (ook antiek naar huidige maatstaven en ook zou je zeggen dat het wel kapot moet gaan) ook al een respectabele leeftijd en ervaring hebben. Er zijn maar heel weinig Tesla Roadsters die hun accu kapot hebben. Hetzelfde met de Nissan Leaf (die is er ook al heel wat jaren) en de Renault Zoe. En dan de Tesla S taxi's van Schiphol. Een groot deel daarvan is inmiddels ingeruild maar rijd nog prima en op de eerste accu; en dat met zo'n 600.000km en heel intensief gebruikt van de snellader. Je kan pech hebben maar voor de meerderheid van de elektriche auto's is nu al gebleken dat de accu minstens zo lang meegaat als de rest van de auto.

Ik vraag me serieus af wat meer risico is qua reparatie kosten; een gloednieuwe Diesel nu 15jaar lang rijden (met distributie riemen, injectoren, katalysatoren, roetfilter, DCT/DSG koppelingsplaten, etc) of een van de genoemde elektrische auto's. Ik durf de stelling wel aan dat het vrijwel hetzelfde risico zou zijn. Met het voordeel voor de elektrische auto dat er veel lagere onderhoudskosten zijn.
s velthuis
Die denial heb ik zeker niet. We hebben nog weinig elektrische auto's in onze omgeving, dus zelf nog niet zo veel ervaring mee. Maar onze achterbuurman had een ampera. Na 5 jaar en 170k ging er een cel stuk. Dat accupakket kost 7k. Die auto is er op afgeschreven. En een maat van ons reed achtereenvolgens Prius en Outlander. De Prius hield zich uitstekend, maar de Outlander had na 3 jaar toch al een volgens hem duidelijk afgenomen actieradius. De prijs van die accu heb ik niet kunnen vinden. Ik ben zelf op zoek naar iets ruimers op lpg, maar de Outlander phev durf ik op basis van de accu onzekerheid niet aan.
NU snap ik je vraag in het andere topic over de accuprijzen. Ik schatte het weer eens in als de zoveelste s velthuis klaagzanggrinning smiley.
Hier rijden we in een PHEV van nu 4 jaar oud en ik merk van enige teruggang helemaal niets. Ik weet niet of dat strikt aan de wijze waarop wij hem gebruiken ligt. Hier wordt de auto iedere dag aan de kabel gelegd en keurig opgeladen. Ook pakken we zo nu en dan een snellader bij het winkelcentrum. Ik zou een tweedehands PHEV wel aandurven. Maar kijk wel naar het gebruik. Indien je dagelijkse ritjes bestaat uit kleine ritjes en zo nu en dan een uitschieter dan kun je heel zuinig rijden. Of woon/werkverkeer van 30 km en dan laden op het werk en weer terug. 30 km is wel goed haalbaar op 1 lading. Rijd je echter dagelijks lange stukken dan is de PHEV geen aanrader. Als de accu leeg is en je rijdt een beetje door zit je al gauw op 1 op 10. En dat kleine benzinetankje gaat je dan al snel irriteren.
Anonieme bezoeker
Re: Accu prijzen elektrische auto's ???
20-06-2019 09:19
Ik zou me geen zorgen maken over de levensduur van de accu-pakketten, zowel van de huidige hybrides als PHEV’s en FEV’s.

De Jazz van 8 jaar oud/ 150.000km is op elk vlak probleemloos, bij de vorige beurt is het hybrideaccupakket getest, in uitstekende staat, geen afwijkingen of (serieus) capaciteitsverlies. We willen zeker nog 5 jaar door met deze auto (dan zitten we richting de 300.000km), de opvolger zal aannemelijk de Honda E worden die 2020 op de markt komt, maar sowieso een FEV.

Opvolger van de Skoda volgend jaar wordt een jonggebruikte Hybrid (99% kans Toyota), daar wil ik als particulier nog wel voor het laatst in investeren, die moet dus zeker mee tot 2030, waarna ook die vervangen zal worden door een FEV.

Als het budget het eind 2020 toelaat een RAV4 Hybrid, anders een Auris TS of Corolla TS.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2019 09:21 door Jazzy Cool.
Ik zou ook kijken wat een gebruikte accu opbrengt. Aangezien ze nu al in een tweede leven als buffer/noodstroom accu's worden gebruikt.
Ik ga mee met Engineer maar er is wel wat meer over te zeggen, zoals je weet heb ik best wel wat onderzoek gedaan naar de degradatie van de verschillende accutypen en voornamelijk hoe je deze degradatie tot een minimum kunt beperken.

Het vraagstuk van de TS is vrij complex, ik weet van een aantal accu's wel de prijs die je nieuw betaalt maar zoals Engineer heel erg terecht opmerkt is een complete vervanging echt niet zomaar nodig. Ik wil best zo ver gaan als dat een vervanging van de accu voor de 750.000 km op het pack niet echt nodig behoeft te zijn.

Qua chemie.....laten we beginnen bij het Nissan/Renault pakket, dit is qua opzet en cellen geheel gelijk met 1 klein verschil, de Zoe kan het pakket koelen en de Leaf kan dat niet, het verschil tussen actieve koeling en passieve koeling zeg maar. De laadsnelheden zijn gemiddeld best wel gelijk met als enig verschil dat de Leaf een hogere burst kan hebben met 50 kW DC en de Zoe gewoon van leeg tot bijna vol (98%) kan laden met 43 kW op AC aan de juiste stroomaansluiting.
Hierdoor zie je wel dat de accu van de Leaf best warm kan worden over 1 dag met meerdere keren snelladen waardoor je naast een lagere laadsnelheid ook een verhoogde slijtage krijgt. The sweetspot voor een Lithium accu is ergens tussen de 20 en 25 graden celcius. Max temperaturen die deze mag hebben liggen tegen de 65 graden celcius en voor het laden mag de accu eigenlijk niet warmer worden dan 45 graden.
Je ziet dus ook dat de eerste generatie Leaf in de echt warme gebieden al een forse degradatie van het accupakket laat zien. Ik heb er zelfs eentje gevonden waarbij de capaciteit al tot onder de 50% was gedaald. Enkel door zijn werktemperatuur.

De Citroen's kun je sowieso beter vergeten, leuke kleine pakketjes voor het eruit halen en gebruiken in een of ander ombouwproject maar geen auto die je goed kunt gebruiken. Dan moet je echt een heeeeeel erg specifiek gebruikspatroon hebben. Daarnaast laden ze allebei te langzaam en is het veel en veels te duur voor wat je tegenwoordig kunt krijgen.

Dan komen we bij de allerbeste, Tesla! Een merk dat het radicaal over een andere boeg heeft gegooid, vormfactor is anders, chemie van de cellen zijn anders, vloeistofkoeling, het BMS zit verstandig in elkaar en dan kun je ook nog eens op 120 kW snelladen via DC (tot je dat teveel hebt gedaan dan gaat die dat limiteren)
Het hele pakket zit goed in elkaar en daarbij krijg je dan ook nog eens een grote schare aan berijders en early adopters die alles goed heeft gedocumenteerd en doorgerekend om de degradatie over vele kilometers in de gaten te houden en daar komen heel interessante resultaten uit.
Elke Tesla heeft een chargelimit die je kunt instellen, met andere woorden, vol is nooit vol en daar heeft je accu uiteindelijk meer aan op de lange termijn en dat blijkt, er zijn zelfs mensen die op 200.000 km nog steeds 98 a 97% accucapaciteit hebben. Ik heb de grafiek doorgetrokken en berekend hoeveel cycli je zou kunnen doen om tot een degradatie van 85% te komen. Ik gok als je altijd van 20 tot 80% rijd en laad dat je dan 750.000 km kunt rijden tot je accu is gedegradeerd tot 85%
Dan is die nog steeds niet op.....maar je chargelimit is dan dus 100% wat dan weer ~ gelijk is aan je aloude 80%

Ik denk dat het pakket van de e-Tron ook zo blijkt te werken in de praktijk, althans, als het dat niet doet dan liggen de Duitsers nog een stuk verder achter dan ze zelf willen toegeven.
Heb je bijvoorbeeld ook al voor de VW I.D. gezien dat VAG hoopt dat ze in 2030 op 1000 Wh/kg zitten? Tesla zit daar al bijna op....en met hun prognose voor bijna 200 kWh in de nieuwe Roadster verwacht ik toch dat ze ruim over die 1000 Wh/kg gaan met die nieuwe auto.
Wat niet wil zeggen dat de kwaliteit van de ID niet goed hoeft te zijn, ik verwacht ook wel dat een elektrische auto echt wel fors goedkoper gaat zijn in onderhoud en dergelijke en veeel en veeeel verder kan komen qua kilometers en de daarbij behorende slijtageslag dan veel mensen zich nu beseffen. Puur door een angst die voortkomt uit de bekende ervaringen met Lithium cellen.
Maar een telefoon is niet vergelijkbaar met een auto waarbij de telefoon hard op zijn donder krijgt en de auto alles in werking kan stellen om zijn eigen accu te beschermen. Inclusief het stoppen van de laadstroom.
Heldere, verstandige, uitleg heren. thumbs up

Met 'de Citroëns' wordt de C-Zero/I-on en de bron auto, Mitsubishi i-Mev bedoeld, neem ik aan?
Durashift
Met 'de Citroëns' wordt de C-Zero/I-on en de bron auto, Mitsubishi i-Mev bedoeld, neem ik aan?

Precies, dat is echt EV voor consumenten gen. 1.

Valt best een hoop onder wat mij betreft.

Sowieso de:
Fiat 500e
Eerste generatie Zoe (22 kW)
Eerste generatie Leaf (22 kW)
Eerste generatie E-NV200 (22 kW)
Eerste generatie i3
De C-zero, I-miev en de iOn

En dat terwijl bijvoorbeeld het accupakket van een Ioniq ook niet verschrikkelijk groot is, maar doordat de auto zelf zo verschrikkelijk efficiënt is en zo snel oplaad heb je er daadwerkelijk echt wat aan. Zelfs al zijn er stemmen die zeggen dat je een groot pakket moet hebben en dat langzaam laden dan niet erg is....ik ben daar geen voorstander van.
Het is ook zo dat om een hoog amperage en daarmee een hoog voltage te bereiken je toch al snel gaat naar een pakket dat ook meer kan en daarmee ook groter is. Voltage creeer je uiteindelijk door accucellen in serie te zetten....heb je dan je voltage bereikt krijg je daarna meer capaciteit als je een gelijke grootte pakket in parallel zet.
Tot zover is het eigenlijk simpel. tongue sticking out smiley

Maar grof gezegd....alles wat vanaf 2017 a 2018 nieuw verkocht werd (uitgezonderd de Tesla's) wordt ook straks tweedehands best een interessante optie. Full-EV dan uiteraard.
En daarbij zijn de accupakketten van bijvoorbeeld de Tesla Model S in enkele minuten te vervangen. Een reparatie of revisie kan dan zeer goedkoop zonder leenauto en manuren gebeuren én die paketten worden alleen maar goedkoper.

Ze zaten een paar geleden op zo'n $200 per kWh. Nu gaat Tesla onder de $100. Voor een compleet pakket komt er 30% bij.

[cleantechnica.com]

En er is ook nog een occasionfenomeen:
Nu €50.000 voor een EV betalen die 300km kan rijden is pittig. Straks €5000 betalen voor een oude EV die nog net 120km haalt is voor heel veel mensen een prima deal.
Nico GTR
Durashift

Precies, dat is echt EV voor consumenten gen. 1.

(..)

En dat terwijl bijvoorbeeld het accupakket van een Ioniq ook niet verschrikkelijk groot is, maar doordat de auto zelf zo verschrikkelijk efficiënt is en zo snel oplaad heb je er daadwerkelijk echt wat aan. (..)

Mwah, ik zie voor de 1e generatie EV's die ook kunnen snelladen best wel potentie nu het netwerk van snelladers in NL gewoon goed ontwikkeld is. Ja, misschien soms wel 'druk' met generatie 2 EV's die willen lurken.. winking smiley

Toch kan men, naar mijn mening, tegenwoordig de beperkte actieradius van die groep EV's makkelijker vergroten met een snellaad moment dan dat dat 5 jaar geleden kon toen die auto's op de markt kwamen.. Qua verbruikskosten kom je dan misschien wat hoger uit, dat wel.

Om die 1e generatie EV's nu af te serveren op hun beperkte bereik vind ik wat te makkelijk. Dat wisten 'wij' van te voren, dat de actieradius in de toekomst beter zou worden met nieuwere generaties. Het gaat erom hoe de nieuwe (particuliere) gebruiker/koper de auto wenst te gebruiken.

Nico GTR
Maar grof gezegd....alles wat vanaf 2017 a 2018 nieuw verkocht werd (uitgezonderd de Tesla's) wordt ook straks tweedehands best een interessante optie. Full-EV dan uiteraard.

Zou kunnen.. maar misschien vindt een grote groep, potentiële gebruikte kopers, in 2025 wel dat, bijvoorbeeld, de Peugeot e-208 toch wel beperkt is in bereik omdat er een nieuwe generatie geïntroduceerd wordt die 600 werkelijke kilometers in de winter kan rijden op één lading. Vervolgens koopt diegene nog maar eens een gebruikte ICE drinking smiley
Dan zijn de Zoe, Leaf en het busje nog de opties die bruikbaar blijven. tongue sticking out smiley

De rest laad maar 1 fase op 32A als je geluk hebt, dus thuis doet die maar 3,3 kW en onderweg krap 6,6 kW.....
40 kW DC max (30kW gemiddeld) zou dat moeten zijn.
[ev-database.nl]

Met een bruikbare batterijcapaciteit van 14,5 kWh is het ook rap vol hé.
drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2019 15:34 door Durashift.
Anonieme bezoeker
Re: Accu prijzen elektrische auto's ???
23-06-2019 16:48
Engineer2
Ik vraag me serieus af wat meer risico is qua reparatie kosten; een gloednieuwe Diesel nu 15jaar lang rijden (met distributie riemen, injectoren, katalysatoren, roetfilter, DCT/DSG koppelingsplaten, etc) of een van de genoemde elektrische auto's. Ik durf de stelling wel aan dat het vrijwel hetzelfde risico zou zijn. Met het voordeel voor de elektrische auto dat er veel lagere onderhoudskosten zijn.

Niet zo moeilijk te bedenken wat het antwoord is, ook al ben ik niet onderdeel van de groep EV-knuffelaars, roetfilter, injectoren, automaat, koppeling zijn allemaal onderdelen die gewoon slijten. Roetfilter "garantieinterval" ligt bij veel merken rond 200000 km. Bak houdt het met enig onderhoud ook wel 300.000 km vol en hetzelfde met de injectoren. Alleen die drie onderdelen zijn in veel gevallen al goed voor 7000 EUR of meer.....en een tot twee goede bakspoelingen kostje je ook nog eens 750 EUR of meer over 300.000 km. Met een gemiddelde onderhoud van 4 cent per km kom je over 300.000 km uit op 12.000 EUR.

Hoe moderne de verbrandingsmotoren, hoe groter het risico dat je vroegtijdig met grote kosten wordt geconfronteerd, en tel daarbij het risico van nog meer MRB bij Diesel op termijn, dan heb met een beetje pech na 5 jaar rijden nog eens de prijs van een nieuw accupakket alleen aan MRB betaald.

Tel daarbij op de relatief lage brandstofkosten (tot 4 cent per km) voor een EV, en kom je uiteindelijk tot de rationele conclusie dat EV rijden wel aantrekkelijk is, tenzij ie spontaan in de fik vliegt. Weg alle voordeel. Alleen die aanschafprijs, en in de meeste gevallen toch het nadeel van beperkte actieradius.

Denk wel dat dit plaatje de komende jaren verder gaat verschuiven ten gunste van de EV auto. Maar is eigenlijk alleen voor de veelrijders op dit moment aantrekkelijk. En dat is wat gelukkig wordt beseft beetje bij beetje in Den Haag.
De vraag gaat eigenlijk over een 2e hands van ergens tussen de 5 en 10 jaar oud (TS rept zelf over 8 jaar oud). Als je dan iets koopt voor pak hem beet 8.000 euro en je moet nog eens 8.000 investeren, dan denken de meesten mensen "economisch total-loss". De markt zal gaan bepalen wat een auto met een kapotte accu nog waard is. Op lange termijn, komt er wel wat los van de sloop, en gaan er bedrijven ontstaan die accu's repareren, reviseren, et cetera.
Casanova
De vraag gaat eigenlijk over een 2e hands van ergens tussen de 5 en 10 jaar oud (TS rept zelf over 8 jaar oud). Als je dan iets koopt voor pak hem beet 8.000 euro en je moet nog eens 8.000 investeren, dan denken de meesten mensen "economisch total-loss". De markt zal gaan bepalen wat een auto met een kapotte accu nog waard is. Op lange termijn, komt er wel wat los van de sloop, en gaan er bedrijven ontstaan die accu's repareren, reviseren, et cetera.

Dan heb je dus voor €16k betaald voor een auto die dan ongeveer de komende 8 jaar geen bougies, distributiesets, injectoren, waterpompen, startmotoren, thermostaten, bobines, uitlaat, motorsensoren, pakkingen, koppelingen etcetera nodig heeft. Je remmen gaan ook minder hard én je rijdt voor zo'n 20% van de brandstofkosten. Daarbij komt ook nog dat ernstige verrassingen (versnellingsbak, krukassen, zuigers, kleppen etcetera) niet voor kunnen komen én als er dan wat met de elektromotor gebeurd dan is deze relatief eenvoudig te vervangen en op zich geen extreem duur onderdeel is (want deze gaat doorgaans lang mee, is dus goed te vinden op de sloop en nieuw ook nooit zo duur als een bak of blok).

Qua interieur en lak kan een auto van 8 jaar oud nog zeker als nieuw door, daar zit verlopig nog geen leeftijdslimiet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.