en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 06-06-2019 20:11 |
Goede avond samen, Vandaag publiceerde Mazda dan eindelijk de verbruiks- en uitstootcijfers van de SkyActiv-X motor. De bron met het volledige overzicht van de cijfers zijn hier te vinden. Leuk allemaal, echter ontstond er direct verwarring bij veel personen (inclusief mijzelf) over de gebruikte meetmethode. Het NEDC verbruik/uitstoot wordt namelijk genoemd en gebruikt in plaats van de welbekende WLTP cyclus. Het viel me echter op dat dit NEDC verbruik niet gemeten is met de testcyclus, maar teruggerekend is vanuit de WLTP resultaten via de zogenaamde "Implementation Regulation (EU) 1153 / 2017". Welnu, dat klonk me vreemd in de oren..We zijn al lang en breed op WLTP overgegaan, wat moeten we nog met die ouderwetse NEDC? Een kort bezoekje aan verschillende websites van andere autofabrikanten leert echter dat de WLTP helemaal niet gebruikt wordt om het verbruik aan te geven. De Volkswagen Golf (zie prijslijst) en Toyota Corolla zijn hier mooie voorbeelden van. Ik citeer uit de Toyota prijslijst:
Kan iemand mij vertellen waarom dit mag en wanneer we dan wél eindelijk écht eens naar WLTP overgaan? Om op de Mazda terug te komen... Blijkbaar is het getal '4.3 L/100 km' & '96 g/km' inderdaad hetgeen wat we moeten vergelijken met de cijfers van de concurrentie. ![]() |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 06-06-2019 22:10 |
WLTP vermelden mág vanaf 2017, maar wordt verplicht rond 2020:
Bron: [www.amt.nl] Iets recenter artikel (juli 2018) van dezelfde website: Sjoemelen autofabrikanten met de CO2-uitstoot? Een stukje uit het lange artikel:
|
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 06-06-2019 22:24 |
Dank voor de info! De EU houdt er erg vreemde gewoonten op na qua wetgeving rondom de wltp. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 06-06-2019 22:35 |
*lobby, uch...* Waarom denk je dat VAG allerlei A-segment EV's uit de mouw schud met bijvoorbeeld de Mii Electric. Vanaf 14.000 euro te koop, en daar leggen ze echt flink geldt bij. Maar... De EV telt twee keer mee met 0 gram CO2 in de totale vlootgemiddelde. En hoe lager dat onder de EU-grens blijft, des te minder boete er betaald hoeft te worden. Het is gewoon één grote rekensom ![]() De laatste slimme rekenaars zien zelfs heel graag grote én zware EV's zoals de EQC en E-tron, waarom? Dat scheelt onder aan de streep flink: Waarom worden elektrische auto's niet lichter? It's all about the money ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-06-2019 08:43 door adinsx. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 07-06-2019 11:19 |
De oorspronkelijke reden om vanuit WLTP terug te kunnen rekenen naar NEDC was (behalve het vloot CO2 verhaal hierboven) ook dat er diverse landen zijn, waaronder Nederland, die een vorm van belasting aan de CO2 gekoppeld hebben. Om de overheden (lokaal en europees) om hun regelgeving en processen om te schakelen is daarom de teruggerekende NEDC waarde nog in gebruik. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 10-10-2020 14:05 |
Hoe gaat het met Skyactiv X intussen? Wordt die beetje verkocht? Is het echt het 7e wereldwonder....? Lijkt als een nachtkaars uitgegaan. Alle mooie marketing ten spijt....Of ik zit er naast hoor. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 10-10-2020 14:22 |
Vanwaar die totale obsessie, gearhead? |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 10-10-2020 17:19 |
Onder zijn vorige nickname(s) bleef de plaat ook al hangen.. ![]() |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 09:44 |
Nice one DC, moet ik je nageven! Er is niks meer over te melden. Er was veel over te melden. Dus vandaar. En zonder "antwoord" blijft de vraag komen.... |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 10:23 |
In de AW test tussen de CX-30 en XC40 kwam ie prima uit de test. B-label voor 180pk sterke motor is erg goed, bijna alle concurrenten hebben C-label of hoger. Is ie zo zuinig als beloofd? Nee maar 1:15/1:16 is netjes. Hij doet het niet slechter dan de compacte turbomotoren en dat doen ze goed |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 10:30 |
Maar wat verwacht je dan, dat collega-autofabrikanten nog liggen bij te komen van deze motor en raadselachtig zoeken hoe deze achterstand ooit overbrugt kan gaan worden? Je bent verbaasd dat Mazda de motor destijds met bombarie aankondigde en de pers inging op de innovaties van de motor? Ik denk dat Mazda niet zo uniek is als je doet voorkomen. ![]() |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 12:43 |
Dan ga je het "antwoord" zelf opsnorren toch? |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 12:52 |
Ja en dan snor je dat vergeefs op op een autoforum...En dan stel je een gerede vraag en dan volgen er alsnog geen antwoorden. Wel verwijten, lange tenen etc. Ik bedoel; geen idee", "ik weet het niet" zijn ook antwoorden he... |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 15:35 |
![]()
![]()
Het is niet echt duidelijk wat voor antwoord je verwacht. Volgens mij wíl je heel graag horen dat het een flop is. Maar snap sowieso niet dat van alle motoren en merken die op de markt zijn zo'n obsessie hebt voor (mislukken van) de X-motor |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 15:48 |
Geen idee, ik zou het niet weten. Google even zou ik zeggen. Niemand is jou een antwoord verplicht. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 15:52 |
Je manier van drammend posten over de "revolutionaire" SkyActiv-X motor kwam me al bekend voor. P Klieder is back in the house ![]() Even inhoudelijk dan: de motor is wél revolutionair want het is namelijk de eerste op grote schaal geproduceerde benzinemotor met zowel vonk- als compressie-ontsteking. “Mazda heeft de Skyactiv-X ook niet als high-performance motor ontwikkeld, maar als een soepele krachtbron die zuinig en stil is”, stelt Christian Schultze, topman Research & Operations van Mazda Motor Europe, in een interview met AutoRAI.nl. En uit veel tests is gebleken is dat ie idd soepel is, een mooi lineaire versnelling heeft (wat overigens niet voelt als 180pk) en je dus niet continue moet overschakelen zoals bij een compacte turbomotor. B-label, 180pk en een goed verbruik is gewoon keurig. Dus wat wil je nog meer? Als je fan van hitsige turbomotoren is het je ding niet nee |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 16:09 |
Het werd als een groot ding gebracht. Revolutionair. En van alle motoren op de markt is deze met een ander principe. Dus daarom mijn interesse. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 16:23 |
Ah het is puur en alleen interesse.. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 17:09 |
Dank je MCW |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 17:13 |
Mooie illustratie voor 'de sfeer op het forum'. Tjonge, de man stelt gewoon een vraag. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 11-10-2020 17:59 |
Drie vragen, waarvan de laatste en de daaropvolgende opmerkingen nogal aan de suggestieve kant zijn. Ik verwonder me er niet over dat mensen daar geprikkeld op reageren.
|
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 12-10-2020 09:22 |
Geen turbo, maar wel een compressor. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 15-10-2020 21:56 |
Zo gek is vraag niet. Het werd nog niet zolang geleden overal met veel bombarie aangekondigd als het ei van Columbus. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 16-10-2020 10:29 |
De marketing was goed, maar technisch klopte het ook niet helemaal want zó revolutionair is de techniek niet. Draaien op een arm-mengsel hebben meerdere automerken al toegepast. Meten aan SkyActiv-X-motor. Werkt SPCCI techniek echt? en Mazda SkyActiv-X motor. SPCCI toch zonder late injectie Niettemin blijf ik de strategie en het vasthouden aan grotere slagvolumes (iets waar meer fabrikanten weer naar toe gaan), wel geweldig vinden. |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 16-10-2020 11:06 |
Waarom overdrijven jullie toch zo? Het is een bijzondere techniek en zou schoner en zuiniger moeten zijn dan de SkyActiv-G. Waar heeft Mazda geroepen dat dit het antwoord is op alles of bv dat alle merken dit zouden overnemen? Marketing heeft gewoon gedaan zoals ieder merk dat zou doen. Ik lees op hun website ook geen fantastverhalen ofzo: [www.mazda.nl] |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 16-10-2020 11:08 |
Ah, weer een manier gevonden die ouderwetse website te pluggen bij de concurrent ![]()
Ik ben wel benieuwd waar dan. Heb je links? |
Re: NEDC, WLTP en de SkyActiv-X 16-10-2020 11:25 |
AW een concurrent van een autotechnisch vakblad? ![]() |