Huur auto op vakantie of niet

Gepost door Casper 3954623 
Goedendag allemaal,
Vriendin en ik willen graag een weekje naar Frankrijk in Juni. Hebben helaas nog geen eigen auto. Vorig jaar avontuurlijk met de Peugeot 107 gegaan. Echter, is deze auto er niet meer. Nu hebben we de beschikking over een prachtige Opel Corsa 1.2 uit 2001. Nog niet zo lang in het bezit, maar doet het prima en al eek klein beurtje gehad. Alleen zijn schoonmoeder en vriendin bang dat we pech onderweg krijgen en durven het niet aan.

Nu sta ik er wat nuchter in en denk ik dat hij het prima aankan als we de koelvloeistof en olie goed bijgevuld houden, maar zoveel verstand van auto’s heb ik nou ook weer niet.

Andere optie is een auto huren en daarmee gaan. Maar met auto van een bekende voelt net iets lekkerder...

Enig advies?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2019 12:21 door Casper 3954623.
Ik zou een wegenwacht europa service afsluiten en lekker met die Corsa gaan. Voor die €5 per dag heb je extra zekerheid en kost veel minder dan een andere auto huren.

Inderdaad wel voordat je aan de lange reis begint , vloeistof peil en bandenspanning checken.
Zoals audilovertje zegt. Goeie pechdekking en gaan, huren wordt naar verhouding zeer prijzig.

Let ook op bandenspanning, reservelampjes, alcoholtestset en gele vestjes (lol).

Let tijdens het rijden ook goed op temperatuur, banden en rare geluiden.
Wordt de auto momenteel alleen voor korte ritjes gebruikt? Dan kan het geen kwaad om even een flink stuk te rijden . Soms komt bij het goed warm rijden van de motor allemaal troep los. Wordt de auto gewoon gebruikt met regelmatig wat langere ritjes is het geen probleem om nu wat verder te rijden. Check wel even het reservewiel.
Mensen doen vaak heel paniekerig over vakantie kilometers. Dan gaan ze ineens wel hun koelvloeistof, olie, bandenspanning en van alles en nog wat controleren. Als ze thuis rondrijden gebeurt het honderden/duizenden kilometers niet en gaat het ook gewoon goed.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het onzin is om alles even te checken vooraf, maar die auto doet het in NL net zo goed als in Frankrijk. Goede pechhulp regelen en mocht er iets fout gaan in het buitenland dan komt het altijd goed. Stukken goedkoper dan een huurauto, van het verschil in kosten kun je weer een paar dagen langer op vakantie smiling smiley
Gewoon met de Corsa gaan. Kosten van een huurauto zijn vrij hoog en eigenlijk gewoon zonde als je toch al een auto hebt.
Auto lenen van een bekende zou ik nooit doen, ook dan kan je pech onderweg krijgen maar je hebt ook kans op gezeik, wat doe je indien er schade ontstaat al dan niet door jullie eigen schuld?
Total Loss
Gewoon met de Corsa gaan. Kosten van een huurauto zijn vrij hoog en eigenlijk gewoon zonde als je toch al een auto hebt.
Auto lenen van een bekende zou ik nooit doen, ook dan kan je pech onderweg krijgen maar je hebt ook kans op gezeik, wat doe je indien er schade ontstaat al dan niet door jullie eigen schuld?
Je adviseert TS dus om een Corsa te kopen speciaal voor de vakantie? Ze hebben zelf geen auto winking smiley
Leon in zn Fiesta
Total Loss
Je adviseert TS dus om een Corsa te kopen speciaal voor de vakantie? Ze hebben zelf geen auto winking smiley

In zijn eerste post staat anders van wel. Naja, je kunt er over twisten of de auto daadwerkelijk van TS is maar ze hebben er in elk geval de beschikking over.

Casper 3954623
Goedendag allemaal,
Vriendin en ik willen graag een weekje naar Frankrijk in Juni. Hebben helaas nog geen eigen auto. Vorig jaar avontuurlijk met de Peugeot 107 gegaan. Echter, is deze auto er niet meer. Nu hebben we de beschikking over een prachtige Opel Corsa 1.2 uit 2001. Nog niet zo lang in het bezit, maar doet het prima en al eek klein beurtje gehad. Alleen zijn schoonmoeder en vriendin bang dat we pech onderweg krijgen en durven het niet aan.

Nu sta ik er wat nuchter in en denk ik dat hij het prima aankan als we de koelvloeistof en olie goed bijgevuld houden, maar zoveel verstand van auto’s heb ik nou ook weer niet.

Andere optie is een auto huren en daarmee gaan. Maar met auto van een bekende voelt net iets lekkerder...

Enig advies?
Lekker met de Corsa gaan. Als die enigszins onderhouden is, lijkt me de kans op panne vrij klein. Auto zal alleen geen airco of andere modern gemak hebben (wat een huurauto vaak wel heeft).
Pechhulp buitenland met vervangend vervoer afsluiten, net voor Antwerpen zorgen dat de Corsa niet binnen 24 uur te repareren is en de rest van de vakantie met vervangend vervoer!
B Real
Mensen doen vaak heel paniekerig over vakantie kilometers. Dan gaan ze ineens wel hun koelvloeistof, olie, bandenspanning en van alles en nog wat controleren. Als ze thuis rondrijden gebeurt het honderden/duizenden kilometers niet en gaat het ook gewoon goed.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het onzin is om alles even te checken vooraf, maar die auto doet het in NL net zo goed als in Frankrijk. Goede pechhulp regelen en mocht er iets fout gaan in het buitenland dan komt het altijd goed. Stukken goedkoper dan een huurauto, van het verschil in kosten kun je weer een paar dagen langer op vakantie smiling smiley
Inderdaad, mensen doen heel paniekerig over duizend kilometer terwijl men voor honderd kilometer gewoon blind instapt. Ik vind honderd kilometer ook heel ver als je strandt - heb je het stukje wel eens gewandeld?

Tegenwoordig is een auto huren niet meer zo duur. Ik ben recent naar Schotland op vakantie geweest en heb een auto gehuurd. Dat was inclusief boottocht en benzine voor het stukje Engeland rijden ongeveer net zo duur als vliegen (KLM) en een kleine auto huren. Ik heb dus een auto gehuurd (toevallig ook een Clio), lekker 5000 km op de teller er bij gezet en genoten van mijn vakantie. Heerlijk, je rolt het vliegtuig uit en schuift de auto in.

Bovendien, als je hem kort rijdt of er komt ineens rook uit, is het een gevalletje eigen risico kwijt in plaats van een (misschien goede) vriendschap.

Tegenwoordig kan je alles online opzoeken.
Vliegtuigkosten (denk aan bagage, je wil je zwembroek geen drie weken aanhouden), benzinekosten, tolheffingen, overtochten, auto huren, overnachtingen... Zet het in even een Excelletje en je weet alles.
Niet paniekerig doen, gewoon een pechhulp afsluiten en gaan met die Corsa.
Ik zou eerder paniekerig worden om m'n schoonmoeder mee te nemen op vakantie.grinning smiley
Muddy Bandit
Ik zou eerder paniekerig worden om m'n schoonmoeder mee te nemen op vakantie.grinning smiley

Waar staat dat schoonmoeder meegaat? Die is alleen bang dat TS en vriendin pech krijgen met de auto. Als die goed onderhouden is (goede remschijven en -blokken lijken me bijvoorbeeld ook belangrijk in een land dat bijna nergens vlak is) en zaken als de koppeling (hellingproef zal regelmatig nodig zijn) nog goed functioneren zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken en inderdaad voor alle zekerheid pechhulp afsluiten.

Welke kant van Frankrijk willen jullie op?
Leon in zn Fiesta
Total Loss

Had ik niet zo begrepen, miste even dat stukje dat ze nu niet over een eigen auto beschikten.
Weet niet waar dan die Corsa opeens vandaan komt, of dat moet de auto zijn die dan zouden willen lenen.
Dan zou bij mij huren altijd de voorkeur hebben, kost je veel meer geld maar wel meer zekerheid en onbezorgd in het geval er iets mocht gebeuren.
Al is de dagwaarde van een Corsa uit 2001 ook zo goed als nihil dus mocht er iets mee gebeuren zal je daar ook wel uit komen.
Muddy Bandit

Ik heb ze nu (morgen laatste dag helaas) mee op vakantie. Naar Curacao weliswaar als bedank voor jaren geregeld oppassen, maar ideaal hoor. Zij houden zo nu en dan de kinderen bezig terwijl ik ga snorkelen en wederhelft ligt te zonnen.
Zorgzame schoonouders, heerlijk winking smiley.

Ontopic: gewoon met de Corsa gaan met pechservice.
Auto huren is gewoon prijzig zeker met veel kilometers. Hier ook een auto gehuurd, kilometer vrij, eigen risico afgekocht (12,5 euro per dag) en totale huursom voor 7 dagen: 695,- euro.
Nogmaals:
Vliegen en een botsdoosje huren kan goedkoper zijn.

Huur een Fiat 500 op vliegveld Nice, neem een vlucht Schiphol naar Nice en je staat voor 418 euro met auto en al op het vliegveld van Nice.
Met de Corsa (van Schiphol) naar Nice scheuren kost je aan benzine 350 euro (1 op 14). Daarnaast komt er nog tol (schatting 100 euro) wat het geheel in het voordeel van de vlucht plus huurauto laat uitkomen.

Uiteraard is deze berekening slechts ter indicatie. Willen jullie naar Nice (erg zuidelijk), vertrekken jullie uit de omgeving van Schiphol, heb je een "zware voet", ga je route nationale of tolwegen rijden, zijn de 1750 km vrij voldoende voor deze vakantie....
Zet het dus in een excel sheetje waarbij je de diverse opties kan vergelijken.

Aan de andere kant is het erg leuk om route nationale rijdend heel Frankrijk door te crossen. Met de Crossa pruttelend over smalle landweggetjes en door dorpjes, vers croissantje scoren bij de bakker, eten in een lokaal restaurant, slapen in een bed and breakfast bij een of andere boer....
Maar dan heb je waarschijnlijk aan een week niet genoeg om 'even' naar Nice heen en weer te rijden.
adinsx
Muddy Bandit

Ik heb ze nu (morgen laatste dag helaas) mee op vakantie. Naar Curacao weliswaar als bedank voor jaren geregeld oppassen, maar ideaal hoor. Zij houden zo nu en dan de kinderen bezig terwijl ik ga snorkelen en wederhelft ligt te zonnen.
Zorgzame schoonouders, heerlijk winking smiley.

Ontopic: gewoon met de Corsa gaan met pechservice.
Auto huren is gewoon prijzig zeker met veel kilometers. Hier ook een auto gehuurd, kilometer vrij, eigen risico afgekocht (12,5 euro per dag) en totale huursom voor 7 dagen: 695,- euro.

Curacao heb je met de auto in drie dagen wel gezien, dus langer zou ik daar geen auto huren.
De resorts hebben vaak wel busjes die je naar het strand of de "stad" kunnen brengen en daarnaast rijden de taxi's voor een habbekrats ook dag en nacht over het eiland.

Oh en let op, ze zijn in Willemstad wel fanatiek met wielklemmen dus wel netjes betalen. Wij hadden er al één te pakken nadat we letterlijk 5 min te laat waren. Wielklem verwijderen koste vervolgens wel maar 15 gulden grinning smiley
Total Loss
Leon in zn Fiesta
Total Loss

Had ik niet zo begrepen, miste even dat stukje dat ze nu niet over een eigen auto beschikten.
Weet niet waar dan die Corsa opeens vandaan komt, of dat moet de auto zijn die dan zouden willen lenen.
Dan zou bij mij huren altijd de voorkeur hebben, kost je veel meer geld maar wel meer zekerheid en onbezorgd in het geval er iets mocht gebeuren.
Al is de dagwaarde van een Corsa uit 2001 ook zo goed als nihil dus mocht er iets mee gebeuren zal je daar ook wel uit komen.
Ik werd eerst ook even op het verkeerde been gezet, maar zoals ik het interpreteer is die Corsa onlangs aangeschaft door een kennis en die kunnen ze dus lenen. Ik zag de schoonfamilie ook nog even voorbij komen, weet even niet of die dan de eigenaar zijn of slechts hun twijfels uiten.
Sorry voor de late reactie. Heb het ongelofelijk druk gehad de afgelopen dagen.

Zal het even ophelderen:
Vriendin en ik hebben zelf geen eigen auto. We mochten de Corsa van haar moeder lenen (mijn schoonmoeder) die ze redelijk recent heeft aangekocht. Laatste moment gaf ze toch aan het niet aan te durven en bang te zijn dat de auto het onderweg begeeft. Ze gaat zelf niet mee haha! Alternatieve optie wordt dus huren.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Zie veel voorbij komen om toch lekker met de Corsa te gaan. Zal het nog wel even bespreken en kijken of ze het aandurft, anders wordt het alternatief toch huren. Maar is een flink beetje duurder.

Zal trouwens het alternatief met het vliegtuig en daarna huren nog even bekijken. Is ook nog een optie inderdaad smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close