Suzuki: eind 2020 met eigen versies van de Corolla TS en RAV4 voor Europa

Gepost door Rutger DC 
Quote

Toyota and Suzuki agree wide-ranging partnership
by James Attwood | 20 March 2019

Toyota and Suzuki have announced a new wide-ranging collaboration, which will involve Toyota producing Suzuki-badged hybrid vehicles based on the RAV4 and Corolla estate for the European market. The deal will include Suzuki vehicles being built at Toyota's Derbyshire plant.

The two Japanese firms signed a memorandum of understanding to develop a partnership in 2017, and have now agreed ‘concrete details’ of the deal. The two firms say the agreement will bring together “Toyota’s strength in electrification technologies and Suzuki’s strength in technologies for compact vehicles”.

The agreement is also designed to help both firms “grow in new fields”, and will include joint collaboration in production and electrified vehicles. Toyota and Suzuki say they will “continue to fairly and freely compete against each other”.

Both firms have given details on a number of specific projects in which they will collaborate, split into three strands.

Toyota will supply its hybrid powertrain system to Suzuki at a global level, and will supply Suzuki with two new electrified vehicles based on the RAV4 and Corolla wagon for the European market.

The Corolla-based vehicle will be built at Toyota's Burnaston plant in Derbyshire alongside the new Corolla, with production starting in late 2020. The hybrid powertrains will be made at the firm's Deeside engine plant. The addition of the new model is not expected to add to the 3200 people employed across the two sites.

Toyota has invested more than £2.75 billion in its UK operations, and the head of the firm's UK manufacturing division, Marvin Cooke, said the move "demonstrates Toyota's trust in the capability of our workforce to deliver the highler levels of superior quality products."

He added: "Seeking to produce additional volume for other manufacturers is one example of all the efforts we are making to keep our UK manufacturing operations as competitive as they can be."

Toyota will also adopt Suzuki’s newly developed compact vehicle engines in the European market. These engines will be manufactured at Toyota’s facility in Poland.

The two firms will work to develop hybrid vehicles for the Indian market. Suzuki will also supply Toyota with two compact vehicles based on the Ciaz and Ertiga for the Indian market, and four vehicles in the African market. In addition, Toyota and Suzuki have agreed to collaborate on the development of a C-segment SUV for India, with Toyota taking on production of the Suzuki Vitara Brezza for that market.

Toyota boss Akio Toyoda said: “We believe that the expansion of our business partnership with Suzuki - from the mutual supply of vehicles and powertrains to the domains of development and production - will help give us the competitive edge we need to survive this once-in-a-century period of profound transformation.”

Suzuki boss Osamu Suzuki added: “We appreciate the kind offer from Toyota to let us make use of their hybrid technology.”

Bron: [www.autocar.co.uk]

In India krijgt Toyota eigen versies van de Baleno, Ertiga Vitara Brezza, in ruil daarvoor krijgt Suzuki de Corolla sedan.

In Europa Suzuki krijgt dus eigen versies van de Corolla Touring Sports en RAV4. Die laatste kun je dan zien als opvolger van de Suzuki Grand Vitara.
Ik vermoed dat Toyota's volgende generatie Aygo, mocht die verschijnen nu de samenwerking met PSA op het gebied van stadsauto's is beëindigd, een afgeleide van de (volgende) Ignis of Celerio zal zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 20:45 door Rutger DC.
Heel niet gek, die samenwerking. Ben inderdaad benieuwd of Toyota nog een A segmenter gaat aanbieden in Europa.
De Suzuki-versie van de Toyota RAV4 gaat waarschijnlijk A-Cross heten. De primair voor de Europese markt bedoelde SUV, die eind dit jaar wordt gepresenteerd, krijgt hopelijk een sterker van de RAV4 afwijkend uiterlijk dan deze impressie laat zien. De A-Cross zal net als de RAV4 in Japan van de band gaan rollen en is waarschijnlijk slechts verkrijgbaar met de hybride-aandrijflijnen en niet de 2.0 benzinemotor zonder elektro-ondersteuning.



Niet veel later verschijnt Suzuki's versie van de Corolla Touring Sports, die naast de Corolla in het Engelse Burnaston van de band gaat rollen.
Interessante samenwerking die veel leuks en goeds kan opleveren. Ik hoop wel dat het iets meer is dan het simpel rebadgen van modellen maar bv meer in de stijl van de huidige citybug: dezelfde basis maar ieder een eigen stijl.

Het zou leuk zijn als de Baleno terug zou keren als Toyota Tercelsmiling smiley
Quote

Toyota will supply its hybrid powertrain system to Suzuki at a global level, and will supply Suzuki with two new electrified vehicles based on the RAV4 and Corolla wagon for the European market.

Ik ben heel benieuwd. Dit doet vermoeden dat het een volledig eigen model kan worden met alleen dezelfde ondergrond (Ford Ka II - Fiat 500), ook om Toyota zelf niet te kannibaliseren. Maar gezien het tijdspad e.d. zou het ook wel eens tegen kunnen vallen...
Gezien de Toyota Glanza voor India zou ik er niet teveel van verwachten. smiling smiley



Toyota zal binnenkort ook de compacte SUV Suzuki Vitara Brezza onder eigen vlag gaan verkopen als Urban Cruiser op de Indiase markt.

Ik hoop er inderdaad ook op dat de Suzuki's een eigen gezicht krijgen. Anders zie ik ook niet in waarom iemand de Suzuki zou bestellen.
Quote
Rutger DC
Ik hoop er inderdaad ook op dat de Suzuki's een eigen gezicht krijgen. Anders zie ik ook niet in waarom iemand de Suzuki zou bestellen.

Suzuki's eigen ontwerpen geven ook weinig reden tot optimisme wat mij betreft, ook omdat er geen enkele lijn zit tussen de modellen.
Met een hybride Rav4 afgeleide houdt Suzuki hopelijk in het totale gamma enige CO2 marge om eindelijk die leuke Jimny in Europa te commercialiseren zonder dat het hen gigantische Europese boetes oplevert.
Suzuki bouwt no-nonsense auto's. Licht van gewicht, geen onnodige luxe en uiterst betrouwbaar. Met gerebadgede Toyota's gaan die kernwaarden een beetje verloren. Waarom een Suzuki RAV4 kopen als je ook een Toyota RAV4 kunt kopen?
Suzuki heeft met de eerste Vitara een markt aangebroken qua modieuze compacte terreinwagens. Toyota sprong later in die markt met de RAV4 FunCruiser. Bij Toyota is de RAV4 uitgegroeid tot een grote crossover. Suzuki heeft de Vitara juist kleiner gemaakt.
De markt heeft geleerd dat de klant niet vraagt om een grote en luxueuze Suzuki. Een Suzuki hoort compact, licht, simpel en betrouwbaar te zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2020 22:15 door GT 1973.
Quote
Wouter82
Quote
Rutger DC
Ik hoop er inderdaad ook op dat de Suzuki's een eigen gezicht krijgen. Anders zie ik ook niet in waarom iemand de Suzuki zou bestellen.

Suzuki's eigen ontwerpen geven ook weinig reden tot optimisme wat mij betreft, ook omdat er geen enkele lijn zit tussen de modellen.

Moet dat dan zo nodig? Als ieder model tenminste maar een eigen gezicht heeft. Bij het huidige leveringsgamma kun je dat eigenlijk alleen van de S-Cross niet zeggen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.