Advies/kosten eindegarantiekeuring?

Gepost door retto39 
Ik heb ongeveer vier maanden geleden een andere auto gekocht (Renault Twingo uit 2008) met BOVAG garantie. Onder deze garantie zijn een aantal dingen vervangen/gerepareerd, waaronder de ABS regelunit.

De garantie verloopt dus over twee maanden en ondanks dat ik er weinig problemen mee heb gehad, zijn er toch wat dingen die ik niet 100% vertrouw. Bijvoorbeeld de trillende schakelpook en het relatief hoge olieverbruik (1l op 5000km). Daarom wil ik dat de auto voordat de garantie verloopt goed nagekeken wordt. Uitgebreider dan bij een APK maar wellicht ook weer geen DEKRA keuring.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat het het beste is om dit bij een ander garagebedrijf te doen? Is een constatering van een gebrek door een andere monteur genoeg reden om ermee naar de dealer te gaan en is het mogelijk dat zij werkzaamheden weigeren?
Anonieme bezoeker
Re: Advies/kosten eindegarantiekeuring?
11-10-2018 16:04
1 Op 5000 is niet verkeerd hoor. Twingo is een simpel autootje, ik denk weinig kosten buiten normaal onderhoud. Die defecte ABS unit kan zomaar de reden zijn dat ie is ingeruild door de vorige eigenaar. Je kan ermee naar een andere garage, maar wat die afkeurt kan de verkoper afdoen als normaal voor een tweede hands van 10jr oud. Bij onzekerheid kan je altijd een checkup laten uitvoeren. Bovendien heb je nog 2 maanden, en 4 maanden is wel een mooie tijd om vertrouwen in de auto op te bouwen. Intussen kan je op internet speuren naar de eventuele zwakke plekken van jouw model en bouwjaar.
Tsja, vraag is waarom je extra geld uit wil geven aan een keuring voor een auto die je misschien een mille of 3 gekost heeft? Heb niet zoveel met einde-garantie keuringen, of iets gaat kapot tijdens de garantie, of niet. Zou niet gaan zoeken wat er misschien kapot dreigt te gaan. Want daarna krijg je inderdaad de vraag, moet de verkopende garage zomaar de mening van een andere garage/monteur aannemen en zijn ze dan ook verplicht de "gebreken" te repareren? ( wederom we hebben het over een auto van slechts een paar mille )
@boyofwax
Ik vond het olieverbruik wel wat aan de hoge kant, maar zolang het niet oploopt vind ik het niet erg. Wil gewoon zeker weten dat er geen lekkages oid zijn!

@Total Loss
De auto was wat duurder maar ik moet ook toegeven dat de dealer hem keurig heeft afgeleverd. Nieuwe banden, nieuwe remmen, nieuwe airco, nieuwe apk enz. De reden waarom ik toch de eindegarantiekeuring wil laten doen heeft met name te maken met de enorme pech die ik met mijn twee vorige auto's heb gehad. Echt duizenden euro's aan ellende totdat het economisch niet meer haalbaar was. Vandaar dat ik niet nét na de garantieperiode voor verrassingen wil komen te staan.
Ik zou hiervoor dus naar de dealer rijden. Goedkoper dan de Dekra (is die nog door particulieren in te schakelen?!), maar wel degelijk. € 29,- incl APK.

[www.autobedrijf-nieuwendijk.nl]
Waarom stap je niet naar de verkopende partij en leg je je dilemma uit? Wellicht komen ze dan met een prima oplossing.

1 liter olie op 5.000 km is wat aan de hoge kant maar zeker nog acceptabel, echter hangt dit ook van het gebruik van de auto af. Veel kleine stukjes levert vaak meer olie verbruik op. Stel je rijdt 10.000 km per jaar dan moet je 2 liter olie bijvullen per jaar. Dat lijkt me geen groot probleem.
1 op 5000 is helemaal niet aan de forse kant en juist de lange stukken leveren olieverbruik op. Iedere auto verbruikt olie.
Nou ben ik niet bekend met Franse auto's, ik rij altijd Japans, maar een olieverbruik van 1op5000 is erg hoog, zelfs met mijn RX8 verbruikt ik minder olie die reed 1op7000 maar daar hoort dat bij, normaal gesproken gebruikt een auto geen olie en als hij dat al doet 1op20000, je hebt nou ook geen auto met een kilometerstand van meer dan 400dkm.
500 E
1 op 5000 is helemaal niet aan de forse kant en juist de lange stukken leveren olieverbruik op. Iedere auto verbruikt olie.

Ik vind 1 liter olie op 5000 km ook vrij veel, zeker voor een Twingo, het zal niet veel meer zijn dan een 1.2 liter? Ik heb ook veel Japans gereden, en dan heb je meestal geen olieverbruik haast ongeacht je rij-stijl.

Echter is dit verbruik niet hoog genoeg om verhaal te halen bij een garage en vind ik verder ook niet schokkend. Die trillende pook echter.. Vind ik wel zorgelijker en niet horen.
Wel heel ironisch dat op dezelfde dag dat ik dit topic aanmaak dezelfde waarschuwingslichtjes weer beginnen te branden van wat het ABS-probleem bleek te zijn. Dus ik moet sowieso weer terug naar de garage eye rolling smiley

Zal ik gelijk even de andere twijfelpuntjes navragen! Ik zag net ook al iets wat leek op een lekkend slangetje, dus alles bij elkaar een goed moment.

@DeAlleenstaandeVandaal
De trillende pook was er al bij de proefrit, maar ook bij een andere Twingo die ik had proefgereden. Dus ik ging er maar van uit dat het 'normaal' was maar wil het voor de zekerheid toch laten nakijken!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close