ombouw naar electrisch

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
ombouw naar electrisch
02-03-2018 10:30
Hallo,

Heeft iemand ervaring om een auto om te bouwen naar electrisch.

ik heb zelf een skoda yeti (2.0tdi/170pk/4wd) uit 2013 en bij al die griezelige verhalen over de fossiele branstoffen denk ik er over om het ding om te bouwen...

Misschien zouden we VAG zelfs een beetje moeten dwingen dit als optie aan te bieden?

Graag verneem ik,

Johan
Nou geloof me dat gaat hier niet zo makkelijk, eerst zeggen ze ja, en dan kan het niet, je auto is immers op dit vin nummer zo gekeurt, en dat veranderen ze niet even zomaar natuurlijk,
Skoda stuurt een model op die wordt gekeurt, en deze serie voldoet dan, .als Skoda of VAG dan even gaat sjoemelen, met de rest, dat ziet niemand, je denkt toch niet dat die ambtenaren steek proeven gaan houden, nee dan zou je moeten gaan werken, waarschijnlijk heeft een onafhankelijke instantie de boel laten checken, en kwam het aan het licht, maar daar ging het hier niet om sorry,
Nee ik ben bang dat je dan gewoon moet wachten tot het er wel is,
En ik denk dat straks de waterstof auto, met de eer aan de haal gaat,
Wat moeten we straks anders met al die batarij vloeistof, dat is nog vervuilende, Tesla wordt gewoon economies vermoord,
johanschror
.. en bij al die griezelige verhalen over de fossiele branstoffen denk ik er over om het ding om te bouwen...

Welke dan? Opraken doen ze echt niet de komende 100 jaar en vervuilen doen ze qua auto's tegenwoordig al minder dan houtkachels. Dan kan je beter geen vlees meer eten of wat vaker fietsen.

johanschror
Misschien zouden we VAG zelfs een beetje moeten dwingen dit als optie aan te bieden?
...
Dan is VAG failliet en jij hebt een onpraktische auto.

Er zijn mensen die een huis bouwen van bierdoppen, dus uiteindelijk is er een hoop mogelijk.

Je grootste probleem is :

Accukosten, je bent als particulier zo €10.000 verder om in de buurt van de 40kWh te komen, dat is zonder extra maatregelen (accukoeling/verwarming) die niet direct nodig zijn, maar die uiteindelijk wel bijdragen aan betere accuprestaties.

Vervolgens de plaats van die accu: netjes in de kofferbak gaat je snel 300-400 liter bagageruim kosten en maakt de auto niet stabieler. Onder de auto plakken wordt weer kostbaarder en gevoeliger voor schade.

Daarna komt er nog een eindeloos reeks hindernissen: Aandrijving, laadregelaar, verwarming en airco, stuurbekrachtiging als die nog hydraulisch was, bediening, display, veiligheid, keuring.

Uiteindelijk heb je dan een SUV op batterijen die waarschijnlijk maar 100km op een lading halen, met goed weer, 's winters de helft.

Je kan beter je auto inruilen voor een LEAF of ZOE als je echt EV wil rijden.
Anonieme bezoeker
Re: ombouw naar electrisch
02-03-2018 12:00
neem eens contact op met [rebbl.com]
diesel wordt steeds meer een boeman, met een paar jaar kom je er geen stad meer mee in
Volg het advies in de laatste zin van VORQ op als je niet op het niveau van een automonteur /electromonteur kunt sleutelen !

Om nog maar niet van de papieren rompslomp rond RDW te spreken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2018 12:12 door Fryfrysk.
Ombouwen naar electrisch is zeker mogelijk, maar gezien de kosten eigenlijk niet interessant, zeker niet voor de gemiddelde middenklasser.
Kost geen 2 a 3000 euro. 15 a 20000 euro komt eerst.
Bij Wheeler Dealers hadden ze een Maserati:
[wheelerdealers.discoveryuk.com]
Koop gewoon een Zoe/leaf, ben je goedkoper uit.
VW AG dwingen, wie moet dat doen?? die zwakke broeders in Brussel die zelf mee hebben gewerkt?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2018 17:27 door Bofkont.
johanschror

Geen ervaring maar ik weet wel dat het voor een gevorderde doehetzelver een moeilijk project is.
Allereerst heb je te maken met de mechanica van een auto en sterkstroom electronica. Beide hebben hun eigen specifieke uitdagingen. En als het dan af is, heb je te maken met de apekul die ook eisen stelt aan een bolide. Dat houdt in dat als je eenmaal de bolide af hebt, je een keurmeester moet vinden met verstand van zaken en dat zal niet eenvoudig zijn.
Heel veel keurmeesters houden zich aan de stelling vast: dat ken ik niet, dat moet ik niet. En dat is terecht, onterecht goedkeuren kost ze hun keurmeester-diploma.

klikkerdeklik.

De firma Burton is commercieel bezig met een ev-conversie voor haar Burton sportwagen. Kant en klaar, in doos.
Ik heb hier een You-tube playlist met een heleboel EV-ombouw projecten: [www.youtube.com]

Deze projecten zijn al een aantal jaar oud, maar geven een goed beeld van de zaken die je kan tegenkomen tijdens zo'n ombouw.

Op DIT KANAAL vind je EVTV. Gepresenteerd door Jack Rickard. Hij gaat heel diep in op alle details. Het is heel droog en heel technisch, maar wel heel interessant. Hij heeft o.a een Cadillac Escallade uit 2008 omgebouwd naar EV.

Nog enkele van zijn projecten:

Hij heeft ook een eigen website: [evtv.me] met o.a een webshop waar je EV-componenten kan kopen.

Het enige waar je echt een beetje geduld mee moet hebben is het feit dat hij graag laat merk dat hij Amerikaanse republikein is met alle bijbehorende meningen en clichés.
We zitten nu in 2020 en dus 2 jaar verder in de toekomst. Tesla verkoopt steeds meer auto's, nogal geholpen door de Belastingdienst met o.a. de voordelen van een lage bijtelling t/m eind 2019.
Dat laatste was duidelijk te zien in Q3 en Q4 zoveel leaserijders die nog snel hun Model 3 mochten bestellen en afhalen.
VW met hun ID-3 komt ie deze zomer of later? auto-update of handmatig?
Aanschafsubsidie van EUR 4000 als je per juli 2020 een EV koopt, EUR 2000 voor een gebruikte EV.

@Johan, hoe is het met jouw wens afgelopen? ombouw van ICE naar EV?

Ik ben me ook serieus aan het verdiepen in een soort gelijke ombouw. Het volgende is voor de echte RX-8 liefhebbers een soort heiligschennis, maar de auto EV die omgebouwd gaat worden, is een RX-8. Sorry !
Met idd. Tesla onderdelen. Omdat de batterij -sterkte en dichtheid enorm is toegenomen en ik niet de wens heb om > 200 km te rijden, kan ik (hoogstwaarschijnlijk) volstaan met 4 x 5,3 KW pack van Tesla. Ook een motor uit model 3 of model S met minder dan 35.000 km, zijn tegen redelijke prijzen verkrijgbaar.

Het enige waar ik nog niet uit ben, wie kan deze zaken op een profi manier plaatsen, aansluiten en werkend te maken. iemand ? kenT iemand, iemand met handige handjes (waarbij VEILIGHEID voorop staat).

zonnige groet,
Willem-Jan (RX-8)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2020 14:16 door Willem Jan 4955163.
Voor €40.000 is er vast iets mogelijk maar het lijkt me zo goed als ondoenlijk en ook nergens voor nodig, de auto rijdt nu prima neem ik aan?

Naast aandrijving zit je ook met verwarming, rem- en stuurbekrachting, airco, laadcircuit, etc..
RX-8 is genoeg te vinden met een wankele motor.

Hallo,

ik heb zelf een skoda yeti (2.0tdi/170pk/4wd) uit 2013 en bij al die griezelige verhalen over de fossiele branstoffen

Ja, fossiele brandstoffen raken op, maar jouw auto is dan al lang weg en gerecycled. Het ergste wat kan gebeuren is dat je de auto aan de rand van de stad in een transferium moet parkeren en de rest met het OV moet doen.

denk ik er over om het ding om te bouwen...

Als je autoconstructeur bent zou dat een optie kunnen zijn. Wel de juiste sterkteberekeningen doen. Je zult het ding flink moet ombouwen om hem elektrisch te kunnen maken. Het is niet een kwestie van de motor vervangen en klaar. ICE-auto die zijn aangepast tot EV zijn tot nu toe niet succesvol geweest. Dan zou het knap zijn als een hobbyist dat wel kan.

Hoe zie je dat voor je? Je koopt een product op bepaalde specificatie. En dan zou je een leverancier later willen verplichten om iets anders te gaan leveren? Zal leuk worden. Dan lever je een tv met een bepaald type LCD scherm, en als er dan zuinigere types komen moet de leverancier het maar oplossen. Rare kronkel.
Er zijn genoeg auto's omgebouwd. Al blijven het meestal wel (kostbare) hobby projectjes waar niet altijd alles werkt. Zoals de genoemde airco of een ander bestaand elektrisch onderdeel wat niet, of niet 100% werkt

Bekijk oa eens Rich zijn youtube kanaal [www.youtube.com] met veel info
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.