Mercedes in Chinese handen

Gepost door dickey 
[www.nu.nl]

Chinese Geely grootaandeelhouder moederconcern Mercedes-Benz
Gepubliceerd: 23 februari 2018 19:36

Het Chinese autobedrijf Zhejiang Geely is de grootste aandeelhouder geworden van het Duitse Daimler, het moederconcern van Mercedes-Benz. Geely, moeder van automerk Volvo, bezit bijna 10 procent van Daimler, werd vrijdag bekend.

Het belang in Daimler werd in de afgelopen tijd opgebouwd en is bijna 7,5 miljard euro waard. Er werd in de media al gemeld dat de Chinezen bezig waren om een groot belang te nemen in Daimler.

Het bedrijf uit Stuttgart heeft laten weten elke langetermijninvesteerder te verwelkomen. Eerder was het staatsinvesteringsfonds van Koeweit met 6,8 procent de grootste aandeelhouder van Daimler.

In december werd nog bekend dat Geely de grootste aandeelhouder is geworden van de Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo. Ook is het Chinese bedrijf eigenaar van de Britse sportwagenfabrikant Lotus.

Beetje prikkelende titel natuurlijk, maar het geeft wel aan waar het naartoe gaat. Je ziet het al aan het design, vooral het interieur. Heeft weinig meer met europees design te maken en waarom ook? Het gros wordt in amerika en azie verdiend. Ik had zelf eerder gedacht, gezien de samenwerking, dat mercedes samen met renault de toekomst in zou gaan. Nissan heeft aangegeven de foxconn van de autoindustrie te willen worden. Wat als mercedes samengaat met geely, wordt geely dan de foxconn en mercedes enkel een ontwerpbureau? Of erger nog, andersom? Wat denken jullie?
Ik word zo moe van het feit dat "men" meteen hysterisch wordt als er China staat... Volgens mij gaan die landen wat respectvoller om met "onze" oude merken dan "onze concerns"

Volvo doet het goed, maar ook een merk als Jaguar (India meen ik) doet het goed, net als Land Rover.

China is echt wel slim hoor, die gooien als ze een merk als Mercedes zouden bezitten, echt niet alle waarden van dat merk zo overboord, gezien het feit dat Mercedes natuurlijk een merk is met een mega-sterk imago, zeker in Azië.
In alle opzichten eens met Pjötr.

Vergelijk maar eens hoe Volvo het deed als onderdeel van Ford vs. hoe het gaat als onderdeel van Geely.
Of hoe Jaguar en Land Rover het deden als onderdeel van Ford vs. hoe het gaat als onderdeel van Tata.
Of hoe General Motors Saab verkwanselde.

Die Amerikanen wilden snel geld verdienen door die merken technisch gelijk te trekken aan hun eigen modellen maar er wel meer voor te vragen. En vooral niet investeren in eigen modellen of in de merken.

De Chinezen en Indiërs onderkennen als geen ander het belang en de kracht van een merk en weten dat dit koste wat kost gevoed moet worden. Tata investeerde miljarden in JLR om nieuwe, eigen modellen op de markt te brengen en profiteert daar nu al jaren van. Geely deed hetzelfde met Volvo. Dit soort initiatieven kan ik alleen maar toejuichen.

Geely (of eigenlijk Geely-eigenaar Li Shufu persoonlijk, dit staat foutief in het gequote bericht) koopt nu bijna 10% van Daimler en wordt weliswaar de grootste aandeelhouder, maar is nog lang geen eigenaar en zal dit ook niet aspireren. Hij ziet gewoon in dat het merk Mercedes super sterk is en verwacht dat die waarde alleen nog maar zal groeien.
China is naarstig op zoek hoe ze zo snel mogelijk het wagenpark kunnen elektrificeren. Veel Chineese auto's gebruiken motoren of motortechniek uit Japan, niet omdat ze het zelf niet kunnen maar meer omdat het geen zinvolle investering is aangezien het een houdbaarheidsdatum heeft die snel zal verstrijken.

Daarom vind ik Mercedes niet het meest voor de hand liggend naar de toekomst kijkend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2018 18:31 door Toetsje.
Ook met zijn nu 9.7% van de aandelen (en betaald er 7.5 miljard € voor) heeft de chinesische zakenman niet de nodige meerheid om zich actief met de zaken bij en rond Mercedes te bemoeien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.