Welke overlevingskit hebben jullie in je auto?

Gepost door M. X 
Onder elke stoel een veiligheidshesje en in de kofferbak een iets te goedkope verbanddoos. Op de achterbank altijd een fleece-deken, dat is nooit weg. Uiteraard heb ik ook een thuiskomer, krik en wielmoersleutel, maar dat is standaard. Ook liggen er ergens in de kofferbak een setje steeksleutels en de obligate ijskrabber, maar ook een sleepkabel en een setje startkabels.

Vroeger was ik nog beter voorzien, met standaard een set spanbanden en een setje extra automatten. Beide kwamen al eens van pas. #1 heb ik gebruikt om het losgevallen middelste deel van m'n uitlaat tijdeljik omhoog te houden zodat ik de veiligheid kon opzoeken. #2 is meerdere malen van pas gekomen om in de sneeuw vastzittende medeweggebruikers mee van hun plek te krijgen.
Och wat een leuk topic dit. Grappig om te lezen dat sommige een volledige uitrusting mee hebben, sommige echt helemaal niets. Zelf rij ik teveel kilometers per jaar. Voor dat ritje Amsterdam-Utrecht niet echt bijzonder, maar voor al die nachtelijke en gekke ritten wel. Eens kijken hoe erg jullie gaan lachen:

Tape, tie-wraps, touw, kleine mesje voor broodsmeren, uitgebreide EHBO kit, brandwonden kit, zaklampen, LED flitsers voor op de grond, LED flitser voor op het dak, hesjes, fluoriserende warme jas, extra jas, sokken, wcrol, geld, allerlei medicijnen, flesjes water, hartige dingen en snoep, werkhandschoenen, schroevendraaiers. In de zomer standaard nog extra poetsspullen.
Ik vind het heel bijzonder dat mensen serieuze overlevingsktiiten meetorsen. De aanrijtijden van de hulpdiensten is 15 min. Wat mij betreft volstaat een opgeladen GSM. Alleen een brandblusser en deken lijkt mij nuttig.

Onheil is niet te plannen, je zult zien dat je toch net het verkeerde bij je hebt
In de zomer een flesje water, in de winter een paar waxinelichtjes en een aansteker. Onder normale omstandigheden kan er niet heel veel geks gebeuren onderweg. Ik heb wel eens twee uur in de vrieskou moeten wachten op een sleepwagen, door de sneeuw kon die ook niet sneller ter plaatse zijn, maar omdat ik in de winter altijd mijn winterjas bij me heb leverde dat ook geen problemen op.

Waarom dan toch die waxinelichtjes? Simpel, sta je echt vast of ingesneeuwd dan kan je met 1 waxinelichtje de auto 4 uur lang behaaglijk houden. In de zomer is het dan weer meer van belang dat je kan hydrateren indien nodig.
Idefiqs
Ik vind het heel bijzonder dat mensen serieuze overlevingsktiiten meetorsen. De aanrijtijden van de hulpdiensten is 15 min. Wat mij betreft volstaat een opgeladen GSM. Alleen een brandblusser en deken lijkt mij nuttig.

Onheil is niet te plannen, je zult zien dat je toch net het verkeerde bij je hebt

In geval van nood is 15 minuten echt hemeltergend lang kan ik je verzekeren. Dan ben je blij als je al wat kunt doen. Met een simpele sleepkabel kun je soms al veel doen voor de profs erbij zijn.
Idefiqs

Juist op het moment dat hulpdiensten die lange 15 minuten niet waar kunnen maken, is het risico van een ongeluk het hoogst.
Noodweer, sneeuw, ijzel... daar zit jij dan te wachten in een aan barrels gereden directiebolide.

Brrrrr, nog maar 13 minuten en 50 seconde...

Dan is die jas of die deken die al jaren geleden in de prullenbak had moeten liggen heel aangenaam.
En wat denk je van iemand anders? Iemand die zo maar hulp nodig heeft? Een verkeersslachtoffer op straat of zelfs een zwerver?

15 minuten kan heel lang duren. Prop er voor de zekerheid maar een extra EHBO doos bij.
Idefiqs

Tja ik denk dat ik nu een keertje of 50 bij een ongeval heb gestaan op de snelweg? Ik kan je vertellen dat 10-15 minuten wachten op de snelweg toch best lang is. Dan ben ik blij dat ik mensen hulp kan bieden en op m'n eigen veiligheid kan letten. Mensen hebben bij een ongeval echt geen idee wat ze moeten doen en doen de meest gekke dingen.

En als je met 4 man in de auto zit met 30 graden en je komt in een lange file terecht, dan heb je lekker een paar flesjes water.
Terence
En als je met 4 man in de auto zit met 30 graden en je komt in een lange file terecht, dan heb je lekker een paar flesjes water.

Ik heb een keer vlak boven Hamburg in de file staan te wachten met de sleurhut. Er was een stuk verderop een heftig ongeluk gebeurd waardoor de gehele weg geblokkeerd was. Na twee uur in de zon bakken was iedereen erg blij met ons eten, frisdrank en lauw water uit de voorraadtank van de caravan.
Maar ook van dat lauwe, Dordtse water had ik maar 10 liter. Dat is snel op als de file een paar uur stil staat en er maar weinig vakantieverkeer is.

Op langere ritten neem ik altijd wel een flesje frisdrank mee. Heel veel frisdranken bestaan vooral uit suiker en water en juist deze twee zijn ideaal om je lichaam een boost te geven als je jezelf halverwege wat vermoeid begint te voelen. Als ik gezond zou willen doen, zou ik puur, plat water drinken maar juist de suiker in frisdrank geeft een heerlijke oppepper.
Idefiqs

Tenzij jij verongelukt bent, moet je niet verwachten dat je hoog op de prioriteitenlijstje van de hulpdiensten staat. Pech gehad als je een paar uur in de vrieskou of hitte staat, als voor je de weg geblokkeerd is. Dat is een beetje water en eten ook wel fijn.

Voor de rest heb ik vaak genoeg mensen geholpen met startkabels en tractieplaten.
Voor de goede orde zij vemeldt dat ik uitga van verplaatsen binnen NL, langere reizen door Europa gaan uiteraard vergezeld van (winter) deken en voedsel/drinken en in de zomer voedsel/drinken.
Terence
Idefiqs

Tja ik denk dat ik nu een keertje of 50 bij een ongeval heb gestaan op de snelweg? Ik kan je vertellen dat 10-15 minuten wachten op de snelweg toch best lang is. Dan ben ik blij dat ik mensen hulp kan bieden en op m'n eigen veiligheid kan letten. Mensen hebben bij een ongeval echt geen idee wat ze moeten doen en doen de meest gekke dingen.

50 keer is wel vaak ja, zoveel maak ik er niet mee.
Als ik dit zo lees zal ik ook maar eens een sleepkabel en dergelijken aanschaffen.
Terence
Och wat een leuk topic dit. Grappig om te lezen dat sommige een volledige uitrusting mee hebben, sommige echt helemaal niets. Zelf rij ik teveel kilometers per jaar. Voor dat ritje Amsterdam-Utrecht niet echt bijzonder, maar voor al die nachtelijke en gekke ritten wel. Eens kijken hoe erg jullie gaan lachen:

Tape, tie-wraps, touw, kleine mesje voor broodsmeren, uitgebreide EHBO kit, brandwonden kit, zaklampen, LED flitsers voor op de grond, LED flitser voor op het dak, hesjes, fluoriserende warme jas, extra jas, sokken, wcrol, geld, allerlei medicijnen, flesjes water, hartige dingen en snoep, werkhandschoenen, schroevendraaiers. In de zomer standaard nog extra poetsspullen.

Hier zitten we op dezelfde golflengte, bestek om eender wat te eten komt altijd van pas!
Ik heb een klein vouwkratje met allerlei spullen in de auto staan, het enige wat ik regelmatig gebruik is de motorolie voor het bijvullen. Per jaar rijd ik zo'n 8000 km, vrijwel alleen in Nederland.
Misschien goed om eens een keer op orde te brengen, het kratje met inhoud gaat inmiddels al 15 jaar en 3 auto's mee ...
Ik heb niks van een overlevingspakket mee
Niet eens een sleepkabel, op zowel de Capri als de Sierra zijn de sleepogen toch (nagenoeg) onbereikbaar
Ik ben van het type: Liever in de achterbak en niet gebruiken, dan een keer zonder zitten.

Ik heb dus bij me:

- Startkabels
- Gevarendriehoek
- LED flitser
- Fluor hesjes
- Olie
- Koelvloeistof
- EHBO kit
- Mes
- Zaklamp
- Beker
- Bestek
- Schroevendraaier, tang, imbus en dopsleutelsetje
- tape en tyrips
- Ondergoed, sokken en een extra jas
- Fleecedeken
- Krabber, zeem en spons
- Werkhandschoenen
- Paraplu
- Sleepkabel

Ik rij 45.000 km per jaar en het heeft me al vaak genoeg geholpen of iemand anders geholpen. Tijdens de zomervakantie ligt er meer gereedschap in zodat ik kleine dingen onderweg zelf zou kunnen oplossen.
De startkabels heb ik er sinds kort in liggen. Waren bij de kerstborrel en toen we met 20 collega's terug naar de auto's liepen bleek een accu leeg..... van al die collega's had niemand startkabels bij zich..... Ik vond het rot dat ik de collega niet kon helpen maar "schrok" ook wel even.... Mijn gedachte van: startkabels hebben anderen wel, bleek dus niet echt te kloppen.
@o-o:

Ik mis een tent, dan is je kampeeruitrusting compleet.drinking smiley
Carkiller
@o-o:

Ik mis een tent, dan is je kampeeruitrusting compleet.drinking smiley

Haha zo ongeveer ja grinning smiley
opel-omega
Mijn gedachte van: startkabels hebben anderen wel, bleek dus niet echt te kloppen.

Probleem van startkabels is dat 95% van de bevolking volgens mij geen idee heeft hoe die dingen te gebruiken...
s velthuis
opel-omega
Mijn gedachte van: startkabels hebben anderen wel, bleek dus niet echt te kloppen.

Probleem van startkabels is dat 95% van de bevolking volgens mij geen idee heeft hoe die dingen te gebruiken...

Eerste hulp ...winking smiley
s velthuis
opel-omega

Heb ze wel eens uitgeleend in Frankrijk aan wat Britten, deden er wel erg lang over. Liep toen toch maar even langs, waren ze verkeerd om gemonteerd... confused smiley

Tegenwoordig leen ik meestal een starthulp uit, daar zit polariteits detectie en bescherming op. Tenminste als het een kleine blokje is, anders komen de 25mm2 kabels weer te voorschijn.
s velthuis
opel-omega

2e probleem is dat de meeste startkabels ook geen startkabels zijn maar geplastificeerde gloeidraden, ik heb al genoeg van die goedkope bouwmarktdingen in rook op zien gaan en meer schade zien veroorzaken.
En dat geldt trouwens ook voor die goedkope sleepkabeltjes, een brekend touw werkt als een zweep en maakt meer kapot dan je lief is.
Muddy Bandit
En dat geldt trouwens ook voor die goedkope sleepkabeltjes, een brekend touw werkt als een zweep en maakt meer kapot dan je lief is.

Ach, ik heb 13 jaar geleden eens dit soort touw:

Nog eens gebruikt om met mijn Alto'tje een gestrande Sierra weg te slepengrinning smiley

Keer of 4 door beide sleepogen (vanwege de beperkte lengte touw die ik had stonden beide wagens op een cm of 40 van elkaarsmiling smiley ), goed vastknopen, rustig strak zetten en gaan. Moest een kilometer slepen en dat ging gewoon zonder problemen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2018 10:28 door Lycan Capri.
Lycan Capri
Keer of 4 door beide sleepogen (vanwege de beperkte lengte touw die ik had stonden beide wagens op een cm of 40 van elkaarsmiling smiley ), goed vastknopen, rustig strak zetten en gaan. Moest een kilometer slepen en dat ging gewoon zonder problemen

Vooral dat rustig strak zetten is belangrijk. De meeste kabels breken door piekbelastingen ...
Overlevingskit? Denk dat het standaardtasje van de dealer in de auto ligt. Daar zal een gevarendriehoek en hesje in zitten?

Verder niets aanwezig in de auto. Wel een knop in de auto om gelijk contact te krijgen met Opel Onstar in geval van pech/ongeval/nood.
Blackadder the 5th
Lycan Capri

Vooral dat rustig strak zetten is belangrijk. De meeste kabels breken door piekbelastingen ...

winking smiley correct, veel mensen weten dat niet of zijn dat vergeten
Lycan Capri
Muddy Bandit

Kan allemaal.
Ik vertrouw echter liever op degelijk materiaal als op de sleepvaardigheden van een ander.winking smiley
Zag laatst nog een filmpje op Whatsapp waar een Jeep werd losgetrokken dmv een ketiing.
Tijdens het lostrekken brak de ketting en kwam via het voorraam naar binnen zetten, later werd de bestuurder gefilmd in het ziekenhuis, wat je daar zag werd je niet blij van, zijn halve mond was weggeslagen.
Monsieur Le Loure
Zag laatst nog een filmpje op Whatsapp waar een Jeep werd losgetrokken dmv een ketiing.
Tijdens het lostrekken brak de ketting en kwam via het voorraam naar binnen zetten, later werd de bestuurder gefilmd in het ziekenhuis, wat je daar zag werd je niet blij van, zijn halve mond was weggeslagen.

Die heb ik inderdaad ook voorbij zien schieten. Weet niet of die filmpjes bij elkaar hoorden, maar was niet zo'n aangenaam gezicht in elk geval...
Muddy Bandit
Lycan Capri
Muddy Bandit

Kan allemaal.
Ik vertrouw echter liever op degelijk materiaal als op de sleepvaardigheden van een ander.winking smiley

Ach als je niks in huis hebt en je vader is op 1000m van huis gestrand moet je wat.
De enige die niet blij was met deze sleep was de koppeling van de Alto grinning smiley het 800cc blokje heeft nog nooit zo hard hoeven te werken.
Dik 1200kg slepen met krap 39PK & 59nm.

(Als er verder gesleept had moeten worden hadden we wel een sleepkabel gekocht bij het benzinestation waar hij in de buurt gestrand was)
s velthuis
Monsieur Le Loure

Die heb ik inderdaad ook voorbij zien schieten. Weet niet of die filmpjes bij elkaar hoorden, maar was niet zo'n aangenaam gezicht in elk geval...

Er is ook een verschil tussen een sleepkabel en een snatchstrap, een sleepkabel als snatchstrap gebruiken is ook vragen om problemen.
- Sleepkabel: statisch(onder belasting) en met carabijn haken
- Snatchstrap; elastisch met genaaide eindlussen (te monteren met losse schakel).
Ik heb ook heel wat in mijn auto liggen om mezelf en anderen te kunnen helpen:
- Sleepkabel
- Startkabels
- 4 fluor hesjes
- Krik
- Wielsleutel (met verlengstuk)
- Oude doppen set
- Brandblusser
- EHBO doos
- 2 setjes extra lampjes met zekeringen
- Multitool (Met mes , tang etc.)
- Vochtige doekjes in een koker
- Een doek om lading te beschermen of om om de grond te leggen.
- OBD2 bluetooth connector , zodat je onderweg kan uitlezen via je smartphone.

En dan nog de standaard dingen:
- Parkeerschijf
- Ijskrabber
- Winkelwagen muntje
- Auto oplader met Usb kabel.
Monsieur Le Loure

Deze waarschijnlijk (is zonder de schokkende beelden van een creperend en stikkend persoon met een compleet verbrijzelde kaak):
[www.youtube.com]

Maar inderdaad het schoolvoorbeeld van hoe het dus niet moet en het risico wat je neemt... kraanbanden/sleeplinten zonder rek, staalkabel of ketting gebruiken als een ruktouw is gewoon vragen om schade en problemen.
Voor dat ruwe rukwerk is een degelijk kinetisch touw veel doeltreffender (en veiliger), en nog beter is zonder rukken eruit lieren en daarbij de lierkabel/-touw netjes voorzien van een lierdeken.
Ik heb het al vaak genoeg mis zien gaan op deze manier, maar gelukkig nog nooit met zo'n letsel wat aan dat filmpje gekoppeld was.
Tsja...met geweld neem je een ezel, met beleid een mooie meid.
Is dat beleid of is er over nagedacht?
Boppie
Beleid, nadenken doe ik niet aan.

Je moet ook vooraf denken.
Boppie

Heb jij wel eens een ezel genomen? eye popping smiley
Een keer, maar het beestje vrat de oren van mijn kop. Daarna heb ik een stel kippen genomen, dan heb je tenminste de eieren nog.
Boppie
Een keer, maar het beestje vrat de oren van mijn kop. Daarna heb ik een stel kippen genomen, dan heb je tenminste de eieren nog.

Dat je die kippen van die boer hebt genomen, terwijl hij je met die ezel je ook al in het ootje had genomen ...
Adviseer die boer eens een paar geiten te nemen. Ik heb horen vertellen dat dat in bepaalde kringen bijzonder wordt gewaardeerd....
funf
Boppie

Heel normaal in de vallei waar Boppie woont, ze doen niet anders.

Maar dat dit gepaard moet gaan met geweld.confused smiley
Idefiqs
funf
Boppie

Yep! Dit is de ezel die ik weer weggedaan heb! Nu snappen jullie waarom.....
Ik kan ook beginnen over de lama die ik heb gehad, dat spugen hielp niet. Het werd een natte knoeiboel. Maar dit gaat volledig offtopic.

Ik heb altijd een pot vaseline in de auto. Om de accupolen in te vetten, zo voorkom je bloemkolen.
Slim. Een voorbereid mens telt voor twee.thumbs up
Dat dacht ik.

Voor mij kan ik het antwoord op de vraag van TS wel samenvatten.

Een literfles Jagermeister en een pot vaseline. Dat is mijn overlevingskit.
Boppie
Idefiqs
funf
Boppie

Yep! Dit is de ezel die ik weer weggedaan heb! Nu snappen jullie waarom.....

Nee hoor, ik kon je - overigens volstrekt begrijpelijke - ambitie naar opwaartse sociale mobiliteit niet honoreren...
Blackadder the 5th
Boppie

Dat je die kippen van die boer hebt genomen, terwijl hij je met die ezel je ook al in het ootje had genomen ...

Dat schijnt een bijzondere sensatie te zijn, zo'n kip. Vooral als zij gaat fladderen.eye popping smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close