Autosalon van Genève 2017

Gepost door D-C 

De maand maart staat voor de deur en dat betekent dat 's werelds meest prestigieuze autobeurs weer van start gaat: het autosalon van Genève.

• Persdagen: 7-8 maart 2017
• Publieksdagen: 9-19 maart 2017
• Primeurs: o.a. de Alpine A110, DS 7, Ferrari 812 Superfast, Ford Fiesta, Kia Picanto, Range Rover Velar, McLaren 720S, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Crossland, Opel Insignia, Seat Ibiza, Volkswagen Arteon en Volvo XC60; hieronder een volledige lijst van wereldprimeurs, Europese primeurs staan cursief genoteerd.

Meer info: [www.gims.swiss]

Abarth 595 Pista, 695 XSR Yamaha
Abarth 124 Spider Scorpione
Alfa Romeo Stelvio regulier
Alpine A110
Artega Scalo Superelletra
Aston Martin Valkyrie
Audi RS 3 Sportback facelift
Audi RS 5
Audi Q8 sport Concept
Automobile Speciali ItalDesign Concept

Bentley Continental GT Supersports
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner
Bentley EXP 12 Speed 6e Concept
BMW M3 update
BMW 4-serie update

BMW 5-serie Touring
BMW i8 Protonic Frozen Black; Yellow Edition

Cadillac CT6 Plug-in Hybrid
Chevrolet Camaro Track Concept
Citroën C-Aircross Concept
Citroën SpaceTourer 4X4 Ë Concept

Dacia Logan MCV Stepway
Dacia Dokker update
Dacia Lodgy update
David Brown Speedback GT facelift
DS 7

Eadon Green Black Cuillin
Elextra vierdeurs supercar

Ferrari 812 Superfast
Fiat 500 60th Anniversary
Fiat Tipo S-Design
Fiat 500X S-Design
Fiat Fullback Cross Concept
Fittipaldi EF7 Vision Gran Turismo by Pininfarina
Ford Fiesta; Active; ST

Honda Civic Type R
Hyundai i30 Wagon
Hyundai FE Fuel Cell Concept

Infiniti Q50 facelift
Infiniti Q60 Black S Concept
Infiniti QX50 Concept

Jaguar XF Sportbrake
Jeep Compass

Kia Picanto
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid
Kia Stinger
Kia Niro Plug-in Hybrid

Lamborghini Huracán Performante
Lamborghini Aventador S
Land Rover Range Rover Velar
Lexus LS; LS 500h

Manifattura SCG003S
Mazda2 update
Mazda CX-3 update
Mazda CX-5
McLaren 720S
Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet; Coupé
Mercedes-AMG E 63 Estate
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Mercedes-Benz SLC RedArt Edition
Mercedes-Benz SL designo Edition
Mercedes-AMG GT Concept
Mercedes-Benz X-Class Concept
Mini Countryman John Cooper Works
Mitsubishi Eclipse Cross

NanoFlowcell Quant 48V Concept
Nissan Qashqai facelift

Opel Insignia Grand Sport; Sports Tourer
Opel Crossland X

Pagani Huayra Roadster
Peugeot Partner Tepee Electric
Peugeot Instinct Concept
Pininfarina High Kinetic Motors H600 Concept
Porsche Panamera Sport Turismo; Turbo S E-Hybrid
Porsche 911 GT3 facelift; GTS facelift

Renault Captur facelift
Renault Zoe E-Sport Concept
Rinspeed Oasis Concept

Seat Ibiza
Seat Leon SC; Cupra facelift
Škoda Citigo facelift
Škoda Rapid facelift
Škoda Octavia RS 245
Škoda Kodiaq Sportline; Scout
Spyker C8 Preliator Spyder
SsangYong Korando facelift
SsangYong XAVL Concept
Subaru XV
Suzuki Swift

Tamo Racemo
Techrules supercar
Toyota Yaris facelift; GRMN
Toyota i-TRIL Concept

Vandra Dendrobium
Volkswagen Golf R; GTD update
Volkswagen Arteon
Volkswagen Tiguan Allspace
Volkswagen I.D. Buzz EV Concept
Volkswagen Group Sedric Concept
Volvo XC60

Zenvo TS1 GT Anniversary

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2017 12:37 door D-C.
Altijd een fijne beurs te Genève. Hoge primeurdichtheid per vierkante meter, en gemakkelijk te bereiken als je eenmaal uit het vliegtuig bent gestapt. Zelf kan ik helaas geen bezoek brengen, maar ik kijk met interesse naar de beursverslag video's uit!
Er gaat wat mij betreft niets boven Het Salon te Brussel.
Ah, het nieuwe topic. Dank D-C thumbs up

Vanuit het 2016 topic nog even mijn post gehaald:
Kwam zojuist de lijst met persconferenties op 7 en 8 maart en het tijdstip. Voor wie het online wil volgen (de meeste merken zenden het wel live uit via FB of Youtube) of voor wie dan ook in Genève is. Ben al eens forumleden daar tegengekomen. Elco ga jij bijvoorbeeld?

Voor wie Genève nog niet eerder bezocht heeft, het is zoals Enzo ook zegt een relatief behapbare beurs qua oppervlakte, daarnaast staan er best veel primeurs. Volgens de persconferentie van de organisatie gister meer dan 120:

Hoe kom je er? Natuurlijk kan dat met de auto, maar het is wel een flink eindje toeren. Wie slim is boekt nu nog (de prijzen stijgen) bij Easejet een vlucht van Schiphol naar Genève. Vanaf de luchthaven loop je met tien minuten naar de expo.
Gisteravond nog even gekeken (ik vlieg 7 maart voor 68,- heen en weer), heen kan voor een paar tientjes, terug is behoorlijk afhankelijk van de tijd.

Zijn er nog forumleden (Elco? Bart?) die ik 7 maart ga zien? Of zijn er forumleden die op een publieksdag de trip maken?
ben er de afgelopen jaren vaak heen geweest, maar heb het eigenlijk wel een beetje gezien.
Ik ga samen met mijn broer dit jaar voor het eerst.
Toch gaan we met de auto Ipv het vliegtuig.
De vliegtijden stonden ons niet echt aan. Of te duur of te weinig tijd om over de beurs te lopen.

Na afloop een overnachting in Duitsland en de dag erna even naar het Mercedes museum.

We zijn zelf 13 maart in Genève.
Anonieme bezoeker
Re: Autosalon van Genève 2017
23-02-2017 19:34
Ik ben er woensdag 15 maart. Geweldige en belangrijke autoshow met name voor de Europese autoindustrie. Ik ga al tientallen jaren vrijwel ieder jaar.
adinsx
Zijn er nog forumleden (Elco? Bart?) die ik 7 maart ga zien? Of zijn er forumleden die op een publieksdag de trip maken?

Ik ben er sowieso bij. 6 Maart heenvlucht, 8 Maart in de middag retour. Ik ben 7e en de 8e de hele dag op de beurs, dus als jij er de dinsdag ook bent, stuur ik je wel een appje om af te spreken. Lijkt me leuk om weer even bij te kletsen.

Ik kijk het meeste uit naar de nieuwe McLaren serie, de VW Arteon, de RR Velar en om de Maybach G-klasse in het echt te zien. Ook ben ik wel benieuwd wat de Captur facelift brengt. Hoe dan ook, Genève blijft een machtige show.
Bart81
Hoe dan ook, Genève blijft een machtige show.

Klopt, ik heb de beurs véle malen bezocht (mijn zus woont daar niet ver vandaan) en het was ieder keer weer top. Vanuit de woonplaats van mijn zus nam ik meestal de trein.
Dan pak je mooi alles mee Bart thumbs up.
Ik vlieg 07.30 vanaf Schiphol en moet helaas 15.30 alweer terug. Heel kort bezoekje dus, maar voor mij lang genoeg om wat relaties te spreken en de technische trends te bekijken. Een freelancer maakt het beursverslag.

We praten de 7e wel even bij.
Hm, een niet heel levend topic. Nu ja, ik heb net m'n reis geregeld (ik ga het combineren met een skitripje), komende zaterdag zal ik daar rondsjokken.
Inderdaad rustig hier. Het is ook niet echt om de hoek Genève natuurlijk... Hier gister de P-plaats bij Schiphol geboekt. Bijna duurder dan de retourvlucht van Easyjet dinsdagochtend en middag.
Ik ben vorig jaar geweest. 's Ochtends heen en een leuk hotel in het centrum 's avonds. Volgende dag aan het eind van de middag weer terugvliegen.

Dit jaar helaas geen tijd om te gaan, volgend jaar als alles goed gaat wel weer. thumbs up
Ik ga de 13e, met het vliegtuig. Altijd een heerlijk zo'n dag Genève met veel primeurs. Ik ben erg benieuwd naar de A110, de Stinger, de Insignia, de XC60, de Velar en de Arteon. En naar het interieur van de vernieuwde Captur: eens kijken of Renault eindelijk behoorlijke materialen gebruikt heeft.
Ik overwoog ook met het vliegtuig te gaan, maar dat was nagenoeg onmogelijk in combinatie met de skiplannen. Aangezien we de Regata niet door sneeuwgebieden willen laten rijden, hebben we een Clio ('of vergelijkbaar) gehuurd. Ik zie wel uit naar een rijtest in die auto, de rit is dus mooi onderdeel van de vakantie. Meer daarover zal trouwens in mijn (auto-) topic volgen.
adinsx
Zijn er nog forumleden (Elco? Bart?) die ik 7 maart ga zien?

Ik zal er zeker weer zij! Maar uit ervaring zit ik op zo'n dag nooit een moment stil anders dan in de perszaal of aan een lunchtafel... Aan de andere kant, zó groot is de beurs niet dus we komen elkaar vast tegen thumbs up.
Elco
adinsx
Zijn er nog forumleden (Elco? Bart?) die ik 7 maart ga zien?

Ik zal er zeker weer zij! Maar uit ervaring zit ik op zo'n dag nooit een moment stil anders dan in de perszaal of aan een lunchtafel... Aan de andere kant, zó groot is de beurs niet dus we komen elkaar vast tegen thumbs up.

Ik plan een beetje om de presentaties heen, ben er vooral voor de toeleveranciers en technische ontwikkelingen maar pak sowieso Renault en Alpine mee, Volvo en wat Duitse merken.
Zie je daar wel. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2017 21:26 door adinsx.
Veel plezier in Genève! Kunnen we bij terugkomst nog wat zelf gemaakte foto's verwachten?
Ik heb niet veel meer mee dan mijn iPhone, een notitiemap, visitekaartjes, en dat was het wel. Van mijn kant dus hooguit telefoonplaatjes, maar zal ze hier delen.
Zal het topic sowieso open houden op telefoon om eventuele details even te delen van bijvoorbeeld de A110 thumbs up
Enzo Ferrari
Veel plezier in Genève! Kunnen we bij terugkomst nog wat zelf gemaakte foto's verwachten?

Ik zal mijn best doen! Nog verzoekjes? winking smiley
RUF had de afgelopen jaren wat klassiekes Porsche staan, juweeltjes smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2017 08:56 door Carfanatic.
adinsx
Zie je daar wel. thumbs up

thumbs upthumbs up

Enzo Ferrari
Kunnen we bij terugkomst nog wat zelf gemaakte foto's verwachten?

Mijn plaatjes zullen zo nu en dan wel worden opgepikt door D-C winking smiley
In hoeverre is deze beurs belangrijker en/of interessanter dan de IAA Frankfurt? Geneve is voor de auto net wat te ver weg inderdaad.
Het grootste verschil vind ik is de omvang. Genève is compacter en sfeervoller. Daarnaast staat de GIMS nog wel altijd als erg belangrijk aangeschreven, zeker gezien de hoeveelheid primeurs. Al wachten Duitse merken steeds vaker op de IAA en de Fransen op de Salon Paris heb ik het idee.

Is een Easyjet-retourtje geen optie voor je Barri? In een dag is Genève te doen, mits je niet alle merken af wil.
Met de auto is het zeker te ver.
Elco
Mijn plaatjes zullen zo nu en dan wel worden opgepikt door D-C winking smiley

Ik doe mijn best. Met bronvermelding uiteraard!

Ik wens de Genève-gangers veel plezier! smiling smiley
der Magistrat
Enzo Ferrari

De lekkere vrouwtjes die naast en op nieuwe auto's dartelen! big smile smiley
Autoblog en AW maken vast weer een Beursbabes-special grinning smiley
der Magistrat
Enzo Ferrari

Bedankt alvast! Geen verzoekjes, er staat zoveel nieuws dus schiet maar wat raak. Ik ben al blij met iedere foto! big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2017 19:52 door Enzo Ferrari.
Wat waren de indrukken van de forummers die Genève hebben aangedaan?

Ik ben niet geweest, maar vind het opvallend dat er geen vernieuwde Nissan X-Trail aanwezig was, een auto die in september 2016 al vernieuwd werd voor de Noord-Amerikaanse markt (daar Rogue geheten). Verder had Ford geen vernieuwde Mustang (Amerikaans debuut januari 2017), vernieuwde EcoSport (Amerikaans debuut november 2016) en zelfs geen vernieuwde Mondeo (Amerikaans debuut januari 2016...). Dat betekent dat die laatste waarschijnlijk in Frankfurt debuteert, anderhalf jaar na het debuut in Noord-Amerika. Hoe serieus neemt Ford de Europese markt vraag ik me dan weleens af. De IAA Frankfurt, daar wil ik overigens wel bij zijn dit jaar!
Ik dacht dat er ook geruchten waren dat de gefacelifte Peugeot 308 er zou staan, maar dat is dus blijkbaar niet zo, zal wel september/oktober worden, denk ik.
Zijn er nog forummers die gaan voor zondag 19 maart?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er zo snel (april 2015 nieuwe Mazda 2 op de markt dacht ik) al geupdate is aan de Mazda 2. Als er nog iemand gaat, kan die daar eens op letten of eventueel foto's van de Mazda 2 maken? Als je niet gaat, maar je weet wel wat er geupdate is is het natuurlijk ook goed.
eerste-opel
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er zo snel (april 2015 nieuwe Mazda 2 op de markt dacht ik) al geupdate is aan de Mazda 2. Als er nog iemand gaat, kan die daar eens op letten of eventueel foto's van de Mazda 2 maken? Als je niet gaat, maar je weet wel wat er geupdate is is het natuurlijk ook goed.

Ik heb de informatie in de betreffende topics in 'Nieuwe auto's' geplaatst.
Ik ben afgelopen zaterdag, zoals aangekondigd, naar Genève geweest. Een allereerste indruk, niet geheel relevant, was: jeetje, wat is Genève/Zwitserland duur. We hebben het voor elkaar gekregen om €40 uit te geven bij een plaatselijke kebabzaak... Nou ja, dat heeft verder niet zoveel met de autobeurs te maken.

Onze huurauto:

Een Fiat Tipo 1.6 Mjet II met 120pk; een erg prettige reismachine. Voor meer daarover zal ik later wat in mijn eigen (auto-)topic schrijven.

Ik heb enkele foto's gemaakt, vooral met het idee een beetje een overzicht te geven en net wat andere foto's te maken dan die we in D-C's beursverslagen vinden.

Een stoel in de Stelvio, naar mijn idee had de wang behoorlijk te lijden gehad, meer dan menig andere leren stoel op de beurs.

Wat was het druk! We hebben Ferrari, Maserati en Aston Martin daarom maar overgeslagen.

Een ietwat overdreven detail, m.i. (De Velar).

Jeetje, wat was Citroën verborgen zeg. Er stonden enkele C3's en dat was het al bijna. De erg recente e-Méhari ontbrak zelfs.

Best wel grappige DS-krukjes.

Afgezien van de, naar mijn idee, overdreven koplampenshow (zie elders) best een nette SUV met voldoende details om onderscheidend te zijn.

Dan Tata.

Ik heb geen flauw idee wat Tata hier deed met twee modellen, dus ik vroeg het een medewerker. Die had ook geen flauw idee... Nou ja, deze mini-SUV ('Nexon Geneva Edition) vind ik alvast best leuk! Brochures hadden ze niet, dus ik kreeg twee printjes van beide modellen. Kortom, de meest opmerkelijke stand op de show.

Niet heel goed te zien, maar op de beurs viel bij deze 'Tigor Geneva Edition'het kleurverschil tussen kofferklep en carrosserie behoorlijk op; vreemd.

Onze favoriete stand van de show: Monteverdi. Een prachtig Zwitsers merk met dito modellen.

Nog een oudje: Toyota 2000GT.

Niet bepaald elegant...

Ik zei toch dat het zo druk was? Niet bij Suzuki. Een grote primeur en een lege stand. Jammer, want m.n. het lage gewicht van de nieuwe Swift is behoorlijk knap.

Fraai, die nieuwe Insignia, hoewel van deze hoek tamelijk 'A6-achtig'.

Grandland X onder een spiegelplafond.

Ja hoor, de Lancer Sportback stond er ook!

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden, die achterkant blijft wat eigenaardig.

Prachtig, hoewel ergens zonde van de 8C waar die op gebaseerd is.

Vast niet de beste hoek van deze Cadillac Escala.

Ook een vrij bijzonder merk...

Ten slotte viel de afwezigheid van Mini nog op en duurde het toch nog vrij lang om deze beurs te bezoeken, hoewel die aanmerkelijk kleiner aanvoelde. Ik heb nu zowel Genève, Parijs als Frankfurt bezocht en ik neig naar die laatste als persoonlijke favoriet: setting, sfeer en toch ook een beetje de betaalbaarheid (maar het land speelt daarin een grote rol, geef ik toe).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2017 13:24 door der Magistrat.
Der Magistrat
Een ietwat overdreven detail, m.i. (De Stelar).

Zo overdreven dat je de naam van de auto vergeten bent?
Roder
Der Magistrat
Een ietwat overdreven detail, m.i. (De Stelar).

Zo overdreven dat je de naam van de auto vergeten bent?

Stelvio en Velar gecombineerd. grinning smiley
D-C
eerste-opel

Ik heb de informatie in de betreffende topics in 'Nieuwe auto's' geplaatst.

Dankjewel! Ik zal dadelijk eens een kijkje gaan nemen. De Mazda 2 is in 2015 voor mij ook een kanidaat geweest om te kopen, maar hij was nog zo recent dat er minstens 2 Mazda-dealers geen automaat konden regelen voor een proefrit. Omdat ik een automaat-rijbewijs heb (afgereden in automaat bij CBR wat tegenwoordig inhoudt dat je je leven lang automaat rijdt of rijlessen in een schakel moet nemen en daarin weer moet afrijden bij het CBR) was dat wel noodzakelijk. Toch nog steeds wel een beetje balen want staan nu 3 Opels thuis wat 1 Mazda had kunnen zijn. Echter waren de prijzen van de Mazda wel wat anders, en heb ik niet kunnen ervaren hoe een automaat rijdt wat een wereld van verschil kan maken.
Als ik zou beslissen dat het de Mazda werd kon 1 van de 2 ineens een automaat regelen via de importeur ofzo. Met daarbij natuurlijk direct de hoop die aan mij te verkopen zodat zij er niet mee bleven zitten neem ik aan.

@der Magistrat, Zwitserland is inderdaad gigantisch duur en heeft heel veel niet. Op doorreis naar Italië dachten wij daar eens een Accor hotel (Etappe, Ibis, Formule 1 etc.) te kunnen nemen maar die zijn er helemaal niet of peperduur per kamer. In Frankrijk/Italië struikel je erover en best nog wel betaalbaar. De koers van de Zwitserse franc is ook een tijdje gelijk geweest aan de euro. 1 euro was toen 1 Franc waard, dus als je voor 2 euro in NL een flesje cola koopt betaal je er in Zwitserland 2 franc en dus 4 euro voor.
Een aantal jaren terug daar op vakantie geweest met bekenden die er al 25 jaar komen, maar voor ons was het in totaal 2x en nooit meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2017 21:48 door eerste-opel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.