Car cam

Gepost door -MGM- 
Car cam
02-03-2012 12:13
Ik rijd met mijn Mercury minstens 400 km per week woon-werk verkeer. En daarnaast nog wat recreatieve kilometers.
Nu heb ik, net als ieder ander, een bepaald risico op aanrijdingen en andere situaties die zich voor kunnen doen.

Zoals bij deze knakker:

Unfall

Omdat het recht niet altijd zegeviert in NL, en ook om onnodige discussies aan te hoeven gaan, heb ik een Car Cam gekocht voor het geval dat.....

Car Cam

Vraag aan diegene onder jullie die voldoende van het Nederlands Recht afweten:

In hoeverre kun je dit als bewijs materiaal aanvoeren?
Verzekerings maatschappijen hebben dit in het buitenland bij notoire schade rijders al verplicht in de auto gebouwd.

Bedankt alvast!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2012 15:59 door -MGM-.
Re: Car cam
02-03-2012 12:24
Tja de overheid stuurt er tegenwoordig op aan om massaal de foto/filmfunctie van de mobiele telefoon te gebruiken om zo beelden te krijgen van misdrijven en overtredingen. Dat zal hier niet veel anders zijn lijkt me, dus je wordt er nooit slechter van. Tenzij je je eigen fouten gaat filmen natuurlijk, maar da's het risico van het vak winking smiley
02-03-2012 12:36
45 euro is een beetje aan de dure kant: [www.ebay.de]

EDIT: Oh wacht dat is een 1080p en 45 dollar.
Mijn ervaring is dat je beter in glas kan investeren dan in silicium.

Tenzij je je eigen fouten gaat filmen natuurlijk

[www.youtube.com]
02-03-2012 12:46
Geelhoed

[www.youtube.com]

Als je die van 25 euro neemt, dan investeer je sowieso niet in glas. (ook niet in silicium)
02-03-2012 13:18
Komt ie je bekend voor? winking smiley

Heb je mijn nieuwe beeldkwaliteit al gezien?

f=2.1mm F:1.8
02-03-2012 13:23
Haha, ja... sad smiley winking smiley

Zo! Dat ziet er lekker uit! Nieuwe camera I presume? Dat is helemaal niet slecht! Hoe/wat/wie/waar?
(Zoals wellicht opgemerkt laat ik autoweek even wat versloffen. Iets te druk.)
Anonieme bezoeker
02-03-2012 13:26
Dus het antwoord een een domme vraag is dat het voor de verzekering gedaan wordt?
02-03-2012 13:28
gearhead
Dus het antwoord een een domme vraag is dat het voor de verzekering gedaan wordt?

Ik snap je zin niet helemaal.

Maar ik vind het geen domme van de topicstarter. En ik zie niet in waarom fillumpies niet als bewijs kunnen dienen onder Nederlands recht.
02-03-2012 13:29
Dat is goed scherp!
Wat heb jij Geelhoed?

@ -MGM-: hij schrijft dus al na 10 minuten de beelden over? Dat lijkt mij wat snel!
Ik ben wel benieuwd waarom je met een schermpje hebt gekozen, alleen voor de instellingen?

Ik vind het geheel wel groot...
02-03-2012 13:29
Ton.
Zo! Dat ziet er lekker uit! Nieuwe camera I presume? Dat is helemaal niet slecht! Hoe/wat/wie/waar?

Door vitrine kijken, nummer opschrijven, naar balie, betalen / Samsung SMX F70 / Ikzelf / Kijkshop Alexandrium, Rotterdam.
Anonieme bezoeker
02-03-2012 13:30
In een ander topic soort van waarom je een dashcam zou gebruiken. Iemand die veel slimmer is dan ik, en er ervaring mee heeft, reageerde daar niet op.
02-03-2012 13:30
Terence
@ -MGM-: hij schrijft dus al na 10 minuten de beelden over? Dat lijkt mij wat snel!
Ik ben wel benieuwd waarom je met een schermpje hebt gekozen, alleen voor de instellingen?

Ik vind het geheel wel groot...

Neen, dat doet ik niet. Hij slaat filmpjes op in stukken, van 2, 5 óf 10 minuten. Net zolang tot de geheugenkaart vol is. Dán gaat ie overschrijven.
02-03-2012 13:31
Terence

Nee, hij schrijft blokken van 10 minuten, en als de kaart vol is overschrijft hij de oudste niet gelockte file.
02-03-2012 13:32
gearhead
In een ander topic soort van waarom je een dashcam zou gebruiken. Iemand die veel slimmer is dan ik, en er ervaring mee heeft, reageerde daar niet op.

[www.autoweek.nl]

Waar dient een dashcam voor eigenlijk? Om te filmen?

De eeste vraag was valide, de tweede "niet dom".
02-03-2012 13:40
Oke dank voor de uitleg! thumbs up
Maar die heb je op je dasboard gemonteerd Geelhoed, of wat geknutseld?
02-03-2012 13:40
-MGM-
In hoeverre kun je dit als bewijs materiaal aanvoeren?

Deze probeert het:

Te hopen voor hem dat de verzekeringsmaatschappij geen trajectsnelheidsmeting doet op basis van de GPS cooirdinaten in beeld (of andere landmarks)

68km/h
02-03-2012 13:43
Terence
Maar die heb je op je dasboard gemonteerd Geelhoed, of wat geknutseld?
In de Ka zit ie onder de hoofdsteun van de passagiersstoel. In de Westfield op dezelfde wijze als de vorige cam:
02-03-2012 13:52
gearhead

Toevallig had ik dat andere topic al aangeklikt. En dan nog snap ik jouw eerste zin in dit topic niet, net als de zinnen hierboven. Er heerst een gebrek aan persoonsvormen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2012 13:52 door Ton..
02-03-2012 16:44
Geelhoed

[www.youtube.com]

Pas op, 1080 beloven ze na polarisatie (goed geschreven??) Eigenlijk is het een echte 720p. Schermpje zit er bij allen bij op Ebay, echter de camera lijkt groot, maar als je de geheugen kaart sleuf bekijkt, die is voor een micro sd kaart. Als je de verhoudingen dan bekijkt, is deze camera redelijk compact. Ik ben gewoon voor het goedkoopste gegaan in 720 resolutie. Mocht e.e.a. mij bevallen in gebruik, dan kan ik altijd upgraden naar een wat betere camera, indien de huidige tegenvalt qua performance.
Anonieme bezoeker
02-03-2012 17:11
Ton.
gearhead

Toevallig had ik dat andere topic al aangeklikt. En dan nog snap ik jouw eerste zin in dit topic niet, net als de zinnen hierboven. Er heerst een gebrek aan persoonsvormen.

Als jij hieruit de bedoeling op geen enkele manier kan opmaken stel ik voor dat je op een forum voor Neerlandikussen gaat coekeloeren.
03-03-2012 09:57
Hoi MGM,

De rechtsgeldigheid van dit soort beelden schijnt afhankelijk te zijn van eventueel vooraf mededelen dat je gefilmd kan worden. Lekker in het verkeer, je wil niet met een grote text op de deur rijden: U wordt gefilmd... Aan de andere kant, vrijwel iedere meter snelweg van de Randstad staat vol met camera's, de automobilist die denkt dat hij/zij niet gefilmd wordt is behoorlijk naïef.

Ik rij af en toe met een el-cheapo spycam. Wat mij opvalt bij de beelden is dat je vaak slechts met moeite de schuldvraag van onrecht wat mij aangedaan wordt filmt. Je filmt hoe een ander lomp gesneden wordt door weer een ander, maar die lompe snijaktie die ze bij mij uitvoeren resulteert in een snel in het beeld schuivende auto en laat daarbij de hele situatie waarom die flapdrol snijdt ongefilmd. De plaats van de camera is dus heel belangrijk, ik zou zelfs denken aan plaatsen in de buurt van de hoedenplank. Mijn camera zit onder de binnenspiegel of onder de koplamp van mijn motor. Bij motorrijders zie je ook af en toe helm camera's. Dat geeft een nogal druk en onrustig beeld, maar als bewijsmateriaal lijkt mij dit meer geschikt. Dan is de kans op bruikbaar bewijsmateriaal groter. Je kan ook denken aan meerdere camera's (GH gebruikt er ook een voor achteruit kijken) en bij camera's van 10 euro (mijn exemplaar) zijn de onkosten dan geen bezwaar. Dan zal dat rondje camera filmpjes ophalen en opladen eerder bezwaarlijk zijn. Dan zijn jouw cammetjes beter geschikt, die haal je pas los als je ze nodig hebt.

De opnameduur is ook belangrijk. Ik heb een ding wat ongeveer 30 minuten aan een stuk opneemt en bij een uurtje woonwerk is dat dus te kort.

En als laatste opmerking: ik kan de "wat me nu weer overkwam" filmpjes erg waarderen. Ook als de boel nooit los hoeft, kunnen near-misses best wel even geupload worden en op autoweek in een topic gefrommeld worden. Mijn el-cheapo camera kan slecht tegen vocht, inmiddels maakt hij altijd mistige filmpjes en dus heb ik weer een nieuwe (nu waterdicht oid) nodig.

De camera is op deze manier mistig:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2012 09:58 door rke.
05-03-2012 06:07
rke
De rechtsgeldigheid van dit soort beelden schijnt afhankelijk te zijn van eventueel vooraf mededelen dat je gefilmd kan worden.
Dat zijn "aangebrachte" camera's, dat geldt niet voor het verkeer: [blog.iusmentis.com]

Je kan ook denken aan meerdere camera's (GH gebruikt er ook een voor achteruit kijken)
Nummer twee (en drie) is even uitgefilmd omdat de nieuwe cam USB voeding heeft, en de andere niet....
05-03-2012 09:11
Ik heb afgelopen weekend een testje gedaan met de cam direct onder het derde remlicht.
Dat zit te hoog, dit beeld is niet bruikbaar.

Bovendien bleek uit deze beelden dat de beeldhoek van mijn camera te smal is. Zelfs helemaal achterin de vrij lange Camry, zie ik nog geen beelden van het verkeer door de zijruiten.
05-03-2012 17:40
Geelhoed

[www.youtube.com]
Kom op Geelhoed. Op bochtsnelheid verliezen van een VW Caddy? tongue sticking out smiley

Gelukkig niks geraakt! Scheelde weinig zo te zien. Zal ff schrikken geweest zijn.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2012 17:44 door Auto-fan.
Anonieme bezoeker
07-03-2012 13:59
Ik heb een tijdje geleden ook een car cam gekocht.

Deze filmt binnen en buiten en registreert snelheid en G-krachten.

Op vakanties kwam ik vaak mooie omgevingen tegen die ik graag wilde filmen, maarja dat gaat niet goed samen met autorijden tegelijk.
Nu wordt alles gefilmd zodra ik de auto start.

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 14:31 door Djurre1980.
07-03-2012 14:30
Djurre1980
Op vakanties kwam ik vaak mooie omgevingen tegen die ik graag wilde filmen.
En daarom koos je een groothoeklens?
Anonieme bezoeker
07-03-2012 14:32
Ik heb niet voor een specifiek type lens gekozen, maar voor een cam die in ieder geval binnen, buiten, snelheid, en locatie registreert.

En dat doet deze allemaal, top dus smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 14:34 door Djurre1980.
Anonieme bezoeker
07-03-2012 14:40
Ik heb ook eens zitten kijken naar een dash cam oid, maar wil niet zo'n enorm ding zoals linkje in openingstopic op mn voorruit.
Ik kwam deze tegen, de 808 #11. Een klein ding wat 720p (1280x720) kan opnemen. Rond de 50 euro kost zo'n camera.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 14:40 door JP2010.
Anonieme bezoeker
07-03-2012 14:46
Ik zal vanavond wat foto's maken van mijn cam, is compact en zit met 2 magneten tegen de voorruit.
Makkelijk snel te verwijderen en te plaatsen.
07-03-2012 14:51
Magneten?!

Rke heeft die 808 keycam, maar dan in VGA.

Mediamakrt heeft trouwens een aanbieding vandaag: [www.mediamarkt.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 14:52 door Geelhoed.
Anonieme bezoeker
07-03-2012 14:53
Yep 2 kleine speciale magneetjes voor het bevestigen van gsm of navigatieapparatuur aan dashboard of voorruit.
Erg handig, ene deel plak je tegen de voorruit, andere deel tegen de carcam.

[www.pdashop.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 14:54 door Djurre1980.
07-03-2012 15:11
@Djurre

Toen ik je filmpje keek dacht ik in eerste instantie dat je je camera op het dak had gemonteerd grinning smiley
Anonieme bezoeker
07-03-2012 15:15
Haha nee, hij zit net onder de binnenspiegel big smile smiley
Maar ik kan me voorstellen dat je dat dacht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-03-2012 15:16 door Djurre1980.
Anonieme bezoeker
08-03-2012 00:02
Zie de carcam.

Zoals gezegd met magneten aan de voorruit bevestigd voor makkelijke en snelle demontage.
Gehardwired cam start op bij starten auto en sluit af bij afzetten contact.

16 uur opnemen dual cam op 32gb kaartje.

08-03-2012 07:38
JP2010
Ik heb ook eens zitten kijken naar een dash cam oid, maar wil niet zo'n enorm ding zoals linkje in openingstopic op mn voorruit.
Ik kwam deze tegen, de 808 #11. Een klein ding wat 720p (1280x720) kan opnemen. Rond de 50 euro kost zo'n camera.

Yep, zo'n ding heb ik ook. Op MP en Ebay kom je ze tegen vanaf 10,-, ze zijn ook heel leuk om onder een modelbouwvliegtuigje te hangen.

Het is een handig klein ding, maar verwacht er niet te veel van.
Degene die ik nu heb is mijn tweede exemplaar.
Minpuntjes: De lens is niet schoon te maken (daarom zijn mijn filmpjes mistig) en je kan ongeveer 25 tot 30 minuten aan een stuk filmen. Bovendien zit er geen beeldstabilisatie op en op een trillende motor geeft dat een "golvend effect". Inmiddels heb ik een ander cameraatje besteld, ik ben benieuwd naar het resultaat van dat ding.

Ik bevestig deze camera met klittenband onder de spiegel of onder mijn kuip.

Die van Djurre1980 ziet er ook netjes uit, alleen had ik hem iets hoger bevestigd. Ik heb de indruk dat hij helemaal achter de spiegel weggewerkt kan worden en dat heeft voor mij de voorkeur. Vooral dat automatisch starten en afsluiten met het contact is wel handig, overschrijft hij dan ook de oudste filmpjes?
Anonieme bezoeker
08-03-2012 10:25
De cam kan niet helemaal achter de binnenspiegel omdat de 2e cam die de binnenkant van de auto filmt dan verborgen zit big smile smiley
Maar op de foto lijkt hij lager te hangen dan het is, als je in de auto zit komt de lens net onder de binnenspiegel vandaan.
Als de geheugenkaart vol is overschrijft hij de oudste filmpjes, maar hij geeft dat wel van te voren aan door een rood lampje te knipperen
en een gesproken waarschuwing te geven.

Ook zit er een event knop op, als je iets interessants ziet onderweg druk je eenmaal op de record knop en dan geeft hij dat filmpje een merkteken zodat je het later op de pc snel terug kan vinden.

Zo ziet alle informatie eruit als je het op de pc afspeelt.

Cam1 (buiten)
Cam2 (binnen)
Google Earth kaartje waar je rijdt
Snelheid (GPS gemeten)
G-krachten

Het leuke is dat tijd, snelheid en coordinaten ook op de daadwerkelijke mp4 bestanden worden vastgelegd, zodat je ook die informatie kan gebruiken als je met de ruwe filmbestanden zelf wilt werken zonder dat je het programma van de carcam hoeft te gebruiken.

Het fijne van deze cam is dat het een totaaloplossing is waar je verder geen omkijken naar hebt.
De camera draait altijd zonder dat je er iets voor hoeft te doen, en op het moment dat je denkt "Ah leuke situatie gefilmd" haal je het geheugenkaartje uit de cam en kopieeer je de filmbestanden naar je pc om ze te bewaren.

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2012 10:46 door Djurre1980.
08-03-2012 11:36
Djurre1980
Het leuke is dat tijd, snelheid en coordinaten ook op de daadwerkelijke mp4 bestanden worden vastgelegd, zodat je ook die informatie kan gebruiken als je met de ruwe filmbestanden zelf wilt werken zonder dat je het programma van de carcam hoeft te gebruiken.
Dus waar blijven je filmpjes als deze?

Anonieme bezoeker
08-03-2012 11:40
Ik heb nooit gezegd dat ik mijn geschoten beelden met jullie zou delen, of wel? grinning smiley

Zonder gekheid, zodra ik iets bijzonders heb gefilmd (en voor jullie interessant is) zal ik het op Youtube delen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2012 11:41 door Djurre1980.
26-05-2012 23:45
Zo, dit draadje krijgt ook een schop omhoog. grinning smiley

Want ik heb ook een speeltje gekocht. Vandaag is mijn carcam binnengekomen. Uiteraard heb ik hem meteen geprobeerd. Het eerste testfilmpje (hieronder de link) is gemaakt met de Renault 17, maar uiteraard gaat ze in de toekomst ook mee in de Alpine, de Laguna en de R12. Ik wil met name de bijzondere momenten tijdens evenementen en rallye's en zo vastleggen. Maar ook voor de vakantie en het dagelijks woon-werk verkeer is het wel leuk om bijzondere auto's / situaties enzovoort vast te leggen.

Hieronder de eerste probeersels, het geluid hoef je niet aan te zetten, elke trilling wordt omgezet in een hinderlijke ratel. Wel even de kwaliteit op full HD instellen natuurlijk.

Niet slecht toch?
26-05-2012 23:51
Welke cam heb je/waar gekocht?
27-05-2012 00:01
Ik heb via Ebay een carcam bij Xories gekocht. Niet de goedkoopste, maar ik wilde per se een snelheidsweergave en GPS er op hebben.

Deze is het:

NB op dit moment zit er op de youtube versie nog een irritante bewerking die het beeld oprekt en induwd. Dit is een youtube suggestie om het beeld stabieler te maken nut smileyeye rolling smiley Maar het wordt er niet beter op, dus gaat die er weer er af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2012 00:06 door Renault15.17.
27-05-2012 12:12
En waar heb je m gemonteerd? Rechts van je spiegel boven? En de kabel naar beneden?
Gaaf ding, net ff iets te duur voor snel ff kopen, maar ziet er erg netjes uit! Jaloers!
27-05-2012 20:58
Het testfilmpje is gemaakt met mijn Renault 17. En daar zit ie inderdaad net onder de binnenspiegel. Dat is ook wel de beste plek. Neemt dan geen zicht weg, het beeld is prima en de (enige) knop die je zou moeten bedienen (om een stuk film te "zekeren" ) zit linksonder op het apparaatje en daar kan je dus prima bij.
Maar op dit moment heb ik de camera nog niet gemonteerd. Ik zal de camera namelijk in meerdere auto's gaan gebruiken en ga dus geen kabel wegwerken of zoiets. Maar de meegeleverde kabel is altijd wel lang genoeg. Ik doe de kabel nu via de zonneklep, dashboardkastje naar de middenconsole.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2012 20:59 door Renault15.17.
27-05-2012 22:32
Prima beeld! En ik vind de prijs heel acceptabel, zeker icm GPS.
Welke verkoper op Ebay had je?
27-05-2012 23:12
Ik heb meer dan 20 minuten moeten zoeken om de camera te vinden eerlijk gezegd...
27-05-2012 23:19
Renault15.17
Xories

Oh, dacht dat Xories het merk was.
Dat verklaart het.

[stores.ebay.com]
27-05-2012 23:33
Terence
Ik heb meer dan 20 minuten moeten zoeken om de camera te vinden eerlijk gezegd...

Tik je xories carcam in bij google, dan is de eerste suggestie de ebay store van xories. Had niet gedacht dat het zo moeilijk was, sorry. sad smiley
27-05-2012 23:49
Renault15.17
Terence

Tik je xories carcam in bij google, dan is de eerste suggestie de ebay store van xories. Had niet gedacht dat het zo moeilijk was, sorry. sad smiley

Op ebay was het niet te vinden, daar staat ie namelijk niet op als type maar als "Full HD"...en er staan er zoveel in, dat je aardig wat verschillende dingen afmoet zegmaar...
28-05-2012 22:07
Hier een heel kort test filmpje dat ik gemaakt heb met de goedkope Ebay camera op HD kwaliteit. Geluid is ook niet echt fijn, er zit een kraakje in de mounting hardware. Nog niet opgelost tot op heden, te lui.

het was 7 uur s'ochtends, mistig en regenachtig. Met zon is de kwaliteit stukken beter. Ik had de klok ook niet goed gezet.

Januari test film

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2012 22:08 door -MGM-.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.