Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Gepost door D.E.N.N.I.S. 
“vier accupakketen en drie motoren versleten.”
Compleet bagger product dus dat hele Tesla!!
[www.autoblog.nl]
jan de auto man
“vier accupakketen en drie motoren versleten.”
Compleet bagger product dus dat hele Tesla!!
[www.autoblog.nl]

... op 1.200.000 kilometer dus.
Dat komt neer op 1 accupakket per 300.000 km en 1 motor per 400.000 kilometer, en dat zijn gewoon waarden waarbij de gemiddelde fossielstoker ook aan een serieuze revisie toe is.
Komt er dus grofweg op neer dat volgens jou oordeel ongeveer alle auto's hiermee baggerproducten zijn?
Een verbrandingsmotor haalt simpel 1 miljoen km met enkel onderhoud.
Dus ja bagger dat Tesla!
jan de auto man
Dus ja bagger dat Tesla!

TSI, wie kent hem nie.
jan de auto man
Dus ja bagger dat Tesla!

Verdorie.... dan heb ik mezelf in de afgelopen 35 jaren dus blijkbaar compleet voor de gek gehouden met al die auto's die ik versleten heb.
Dat is dus het grote nadeel als je wel gehinderd wordt door enige vorm van kennis.grinning smiley
Tja beetje met oude rotzooi door de modder rijden blijft er idd niets heel.
Oudere grote motoren en diesels draaien zo 1 miljoen km of meer, als je dat niet weet ontbreekt het je idd aan kennis.
Heb genoeg oude benzen/honda's gezien met deze kmstand.
Natuurlijk, Marktplaats staat vol met auto's met meer dan 1 miljoen kilometer op de teller. Oh nee toch niet. Zelfs in de rubriek Klokje Rond waar de uitschieters aan de orde komen zelden een miljonair gezien en daar zie je bij de hoge kilometerstanden wel regelmatig vervangen of gereviseerde motoren.

En er ziet natuurlijk wel een verschil tussen 'oude benzen' en de huidige complexe motoren.
Natuurlijk marktplaats staat vol met Tesla's met 1 miljoen kilometer op de teller, oh nee toch niet.
Ik moet de eerste automotor nog zien die zonder een revisie de 1.000.000 kilometers heeft gehaald, en ik heb in de afgelopen 40 jaren toch al heel wat automotoren voorbij zien komen.
Zelfs die ouderwetse oerdegelijke Toyota, Peugeot en Benz diesels waren ondanks perfect onderhoud rond de 7½ ton zo goed als op... een hoop lawaai een rook produceren lukte dan inderdaad nog wel prima, maar de fut was er dan ook compleet uit.

Maar je weet hopelijk wel dat het laatste cijfertje op de kilometerteller geen kilometers aangeeft, en dat klokje rond vroeger nog 100.000 km was en geen 1.000.000 km?grinning smiley
Dít uitleggen aan jan de auto man is als een varken leren praten. Je bereikt helemaal niets en het varken geraakt alleen maar geïrriteerd.
Nou, Jan vergeet er wel iets bij te vermelden.

Rond 2000 werden er inderdaad veel motoren gemaakt die met wat extra liefde en zorg ongereviseerd makkelijk richting de een miljoen getrapt kunnen worden. Er schijnt zelfs een Honda te zijn die 1.600.000 km (1.000.000 miles) gehaald heeft.

Maar de doorsnee automobilist rijdt 20.000 per jaar dus die heeft 50 jaar nodig om dat miljoen te halen. Een auto zonder extra roestbescherming uit 2000 die iedere dag gebruikt is begint nu zo'n beetje uit elkaar te vallen van de roest dus een auto zonder extra roestbescherming zal dat ongereviseerde miljoen zeker niet gaan halen. Daarnaast is het van belang dat de auto zo weinig mogelijk met koude motor draait, koud slijt een verbrandingsmotor veel meer (ik heb cijfers gehoord van 800 tot 1000 keer zo veel). Even naar de supermarkt heen en weer geeft met een verbrandingsmotor bijna net zo veel slijtage aan de motor als die 2 keer 100 km naar Oma.

Mensen vinden ook vaak dat een 20 jaar oude auto met 200.000 op de teller kuis versleten is waarmee onderhoud na 100.000 km een erg vies woord wordt. En zonder onderhoud houdt het erg snel op, zelfs een nieuwe auto heeft dan moeite met slechts 100.000 km.

Daarom is een Nederlandse auto met 200.000 en 20 jaar vaak een versleten barrel. In de binnenlanden van Australie en droge, dunbevolkte gebieden in Amerika rijdt men veel meer kilometers per jaar en roest is daar geen issue.
Daar is een kmstand van een miljoen veel minder zeldzaam en als je een leuke ongerestaureerde klassieker zoekt, zijn dat de plaatsen.

Met elektrische auto's zal de motor geen issue meer zijn. Daar heb je vooral te maken met het overige onderhoud, de levensduur van de accu en waarschijnlijk ook roest en lagerprobleempjes. qBovendien kent een elektrische auto wel warmteproblemen (vooral met laden) maar de start met koude motor speelt nauwelijks mee. Als korte-stukjes-supermarkt-scootmobiel en boulevardcruiser is een elektrische auto veel beter geschikt dan de auto met plofmotor.

Bovendien is life cycle management tegenwoordig hip: Bouw een voorwerp zodanig dat aan het eind van de levensduur werkelijk alles versleten is.
Je ziet het effect van life cycle managrment nu al goed bij witgoed: Op vrijwel hetzelfde moment vallen de rubbers er uit, breken v-snaren, zijn koolborstels op, komen er roestgaten in, breken cruciale plastic dingetjes af en beginnen lagers te knarsen.

Dan kan je schijnbaar eindeloos gaan repareren maar je kan ook met de stroom van de wegwerpmaatschappij meezwemmen.
Boppie
Dít uitleggen aan jan de auto man is als een varken leren praten. Je bereikt helemaal niets en het varken geraakt alleen maar geïrriteerd.

Dan ben jij hier toch echt het varken want de enige die geïrriteerd raakt ben jij.
En wat zei je nu ook al weer over respect in dat andere topic?

Muddy Bandit, dan valt die ervaring van je toch vies tegen in die 40 jaar.
Er zijn zoveel motoren die de miloen hebben aangetikt zonder revisie.
jan de auto man
Boppie

Dan ben jij hier toch echt het varken want de enige die geïrriteerd raakt ben jij.

Zoveel is een mooie uitdrukking....

Het zegt zoveel maar eigenlijk ook helemaal niets!
Bedoel je nu je eigen topic Nico "waarom Tesla kwaliteit biedt"dat is idd nietszeggend.
Nou het was vrij makkelijk te vinden hoeveel auto's er ruim probleemloos over de miljoen km gaan.
[www.motorbiscuit.com]
jan de auto man
Boppie

Knor knor.
Nico GTR
jan de auto man
Boppie

Zoveel is een mooie uitdrukking....

Het zegt zoveel maar eigenlijk ook helemaal niets!

Nico, dat is een Jensen tactiek. Iets hardroepen, er wat bewijs en cijfers bij halen wat totaal uit zijn verband gehaald is en dat moet je dan maar voor zoete koek aannemen. Pak daar bij deze trol nog een respectloze opmerking bij over een dode bij een straatrace en dan is het plaatje wel compleet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2020 11:49 door Boppie.
jan de auto man
Bedoel je nu je eigen topic Nico "waarom Tesla kwaliteit biedt"dat is idd nietszeggend.
Nou het was vrij makkelijk te vinden hoeveel auto's er ruim probleemloos over de miljoen km gaan.
[www.motorbiscuit.com]
Daarin wordt slechts bij twee auto's specifiek genoemd dat ze met de originele motor die stand gehaald hebben, en bij sommige staat er ook simpelweg bij dat die wél vervangen zijn. Net Tesla's dus, zulke beroerde kwaliteit...

Een proefsample van 'alle gemaakte Tesla's' tegenover 'alle ooit gemaakte fossiele auto's' is bovendien nogal scheef als je aantallen wil gaan vergelijken... Nog los van het veel kortere tijdsbestek dat Tesla-rijders hebben gehad om zo'n stand te kunnen halen.
MWH
Net Tesla's dus, zulke beroerde kwaliteit...

Een proefsample van 'alle gemaakte Tesla's' tegenover 'alle ooit gemaakte fossiele auto's' is bovendien nogal scheef als je aantallen wil gaan vergelijken... Nog los van het veel kortere tijdsbestek dat Tesla-rijders hebben gehad om zo'n stand te kunnen halen.

Tesla is een jonge fabriek. Er is een reele kans dat zij de kwaliteitscontrole goed opgezet hebben. Maar bij een grote goederenstroom is de verleiding de kwaliteitscontrole los te laten heel erg groot.

Het topic van Nico snijdt daarom wel degelijk hout: als iedereen en tesla wil, moet je als klant opletten dat je ook een tesla krijgt die voldoet aan jouw kwaliteitseisen.

Er was onlangs nog een akkefietje van een beroemde autofabrikant die de emissie-eisen wat te ruim uitlegde. Het kan zijn dat die bijzondere uitleg nodig was om kwalitatief goede motoren te kunnen blijven bouwen ondanks de technische problemen om aan reclame- en emissie eisen tegelijk te voldoen.
jan de auto man
[www.motorbiscuit.com]
Twintig? Zozo!

Ik ga ze niet allemaal checken, maar van de nummer 1, een Volvo P1800, weet ik dat de motor vóór de 1 miljoen km is gereviseerd. Terwijl dat blok toch wel als een van de meest onverwoestbare bekend staat. Vergeet ook niet dat om tot die stand te komen goed onderhoud belangrijk is. Olie verversen om de paar k om waar wat te noemen.
Boppie waar ben ik respectloos dan??
De enige die respectloos reaguurt ben jijzelf door mij proberen te beledigen.

Dakloos,

Check eens op Google staan vele bekend
Met gigantische kmstanden zonder revisie.

En ja tesla is echt beroerde kwaliteit.
[thenextweb.com]
rke
MWH
Net Tesla's dus, zulke beroerde kwaliteit...

Tesla is een jonge fabriek. Er is een reele kans dat zij de kwaliteitscontrole goed opgezet hebben. Maar bij een grote goederenstroom is de verleiding de kwaliteitscontrole los te laten heel erg groot.

Het topic van Nico snijdt daarom wel degelijk hout: als iedereen en tesla wil, moet je als klant opletten dat je ook een tesla krijgt die voldoet aan jouw kwaliteitseisen.

Er was onlangs nog een akkefietje van een beroemde autofabrikant die de emissie-eisen wat te ruim uitlegde. Het kan zijn dat die bijzondere uitleg nodig was om kwalitatief goede motoren te kunnen blijven bouwen ondanks de technische problemen om aan reclame- en emissie eisen tegelijk te voldoen.

Waarbij je terugkomt bij de vraag van het topic en tevens het nieuwsartikel wat bijgevoegd is GEHEEEL moet lezen. (Wat niemand van de moderne reaguurders nog doet) wat is de kwaliteit. Want niet veel merken kunnen DC laden op 250 kW. En tuurlijk kunnen we uren zo niet dagen praten over wat daar allemaal achter zit.
Ik denk alleen dat mijn baas graag ziet dat ik die kennis toepas op ons product en niet op een forum bezig ben de gehele dag. winking smiley Vandaar de wat summiere openingspost waar de slimme mensen goed doorheen kijken en daadwerkelijk de essentie van de vraag begrijpen.

De rest is net als de vriendelijke meneer die afgelopen zaterdag tegen mijn moeder durfde te zeggen dat die mij er wel onder kon lullen in een discussie waarom elektrisch rijden nergens op slaat....compleet kansloos.

Enfin, Jan ik gok dat je een leeftijd van tegen de 75 hebt bereikt en misschien nog iets meer. Dat is dan ook waarom je al de auto's mee hebt gemaakt die nog 1 miljoen kilometers konden rijden...ik ben op 1/3 met mijn eigen auto. Helaas is deelrevisie 1 al geweest een kleine 140.000 km terug toen ik de koppakking (zelf gedaan) moest vervangen. Tuurlijk kan het en natuurlijk is een benzinemotor prachtige techniek. Maar dan wel een met exemplaar met scherpe nokkenassen, heftig injectiesysteem, Ethanol (E85) want dan heb je beleving.

Als we nu gaan beweren dat een hedendaagse Clio met een 3 cilinder nog beleving bied....het spijt me ga dan alsjeblieft een proefrit maken in iets elektrisch want dat is op elk vlak zoveel beter dan een verbrandingsmotor. Behalve dan dat je een volle tank brandstof (MOET!) halen. Je EV hoeft dat maar eens in het jaar te doen op vakantie, de rest van de tijd is het inpluggen als je thuis bent en rijden....
Jan, een persoon die in een straatrace een ander doodrijdt is geen noodlottig ongeval. Dat is respectloos naar het slachtoffer. In Duitsland hebben ze er al een opgeborgen voor moord. Het is te hopen dat dat deze man ook gaat overkomen.
DC Laden op 250 Kw.

Mijn gehele huishouden draait meestal op minder dan 1Kw, die hoeveelheid energie is absurd. Dat is de stroom van een complete fabriek in een Tesla proppen.

En dat is nu net mijn bezwaar. We proppen gigantisch veel energie in voertuigen (ook plofauto's ! ) terwijl CO2 een van de grootste milieuproblemen is (en 90% van de elektrische energie komt van verbrandingsprocessen). Daarnaast maken we een grote hoeveelheid afval en we gooien steeds meer weg om te vervangen met milieuvriendelijk spul.

Erg leuk en de reclamemaker die dit verzonnen heeft is extreem goed in zijn vak. Die verkoopt een drol nog als drie-sterren-diner.
jan de auto man

Een rekensommetje gaat mij heel goed af: die enkeling die zonder revisie de 1.000.000 km haalt is verwaarloosbaar op de ruim 1 miljard auto's die er momenteel wereldwijd al rondtuffen.... je praat hier dus over aantallen die je in verhouding nog niet eens in promillages uit kunt drukken, daar kan ik echt geen conclusie aan koppelen "dat een verbrandingsmotor zo 1 miljoen kilometers of meer draait".
Maar goed, schaarse uitzonderingen worden tegenwoordig blijkbaar al heel snel stelregels in sommige breinen.... misschien toch maar iets meer praktijk gaan nemen als basis voor conclusies en wat minder theorie vanaf het www en de stamtafel?
Ach Nico jochie toch, ik denk jij meer als EV fanboy.
Het is tenslotte toch ook je werk als vers afgestudeerde, dus ik begrijp je jeugdige enthousiasme wel.
Hier nog eens dat geweldige Tesla kwaliteit.
[www.autoweek.nl]

In die dik 30 jaar auto ervaring weet ik heus wel waar ik over praat Muddy.
Natuurlijk haalt niet elke motor de miljoen km standaard, maar het is zeer zeker geen uitzondering.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2020 17:43 door jan de auto man.
Boppie

drinking smiley
jan de auto man

In die dik 30 jaar auto ervaring weet ik heus wel waar ik over praat Muddy.
Natuurlijk haalt niet elke motor de miljoen km standaard, maar het is zeer zeker geen uitzondering.

Dream on... als het zeker geen uitzondering is dan had ik in de afgelopen 30 jaar zo'n motor toch wel minimaal maandelijks een keer tegen moeten komen... de helft is echter al vrij uitzonderlijk voor een blokkie uit een personenauto, en dan is het al wel de laatste levensfase voorafgaand aan een revisie.

Ik heb zelf ook helemaal niets op met elektrisch rijden (en ook niet met moderne elektronicatroep in fossielstokers), maar dat is voor mij nog geen reden om hier domweg rond te gaan schoppen tegen het merk Tesla met argumenten die nergens op slaan.
Als je een hond wilt slaan kun je hiervoor altijd wel ergens een stok vinden, maar schop dan ook even een keer tegen b.v. Range/Land Rover, Alfa Romeo of Porsche want bij sommige exemplaren daarvan heb je ook bijna een ANWB lidmaatschap + garage- en OV-abonnement nodig.

Zelf ben ik een groot liefhebber van de Jeep SJ en CJ, en dat zijn ook niet bepaald de meest kwalitatieve hoogstandjes.... voor de betrouwbaarheid heb ik er gewoon een 16 jaar jonge Nissan 4x4 naast staan.winking smiley
Muddy ,

Logisch dat jij die motoren niet voorbij ziet komen die rijden namelijk nog vrolijk door.
Zoveel Honda's/subaru's/Toyota met deze kmstand.
Ook de oude oerdegelijke 1.9 tdi pompverstuiver.
jan de auto man

Ook de oude oerdegelijke 1.9 tdi pompverstuiver.

Oh ja joh? Mooie motor hoor maar die halen echt de 1.000.000 km niet als je enkel regulier onderhoud toepast.

Verder niets dan lof over een TDi hoor, echt een prachtige mooie motor. Een mooie ARL met een 2060 VKR turbo en andere intercooler...lijkt me wel wat!
dickey
Don't feed the troll!

Waarom niet?... zolang het niet op de persoon af beledigend of grof gespeeld wordt heb ik er geen probleem mee.
Ik vind het af en toe wel leuk om er eens tegen in te gaan, puur om te zien hoe die persoon zich in allerlei bochten wringt en met de meest vreemde opmerkingen en ongefundeerde argumenten komt om z'n beweringen toch in stand te houden.
Ik ben altijd een beetje nieuwsgierig wat daar achter zit en wat de basis daarvan is: of het nu een blinde liefde/haat voor iets is, een gebrek aan aandacht, een stukje verveling, een overmatig gebruik van pepmiddeltjes of zelfs een combi van meerdere factoren is.
Soort van online psychologisch onderzoekje.grinning smiley
Nou,
Ik rij zelf ook veel, ik rij graag goedkoop en ik rij bij voorkeur in een auto die ik door en door ken.
Wat opvalt is dat garages vaak beginnen met het toverwoord "kosten" zodra je de auto wat langer hebt. Dan worden de duurdere reparaties besproken zoals een koppakking, remleidingen, koppelingsplaten, roestschade, schokdempers en dergelijke.
Bij een auto van 20 jaar oud met een km-stand van meer dan 200.000 km krijg je vaak het advies "rij hem maar op, dat zijn kosten op het sterfhuis".

Toch heb ik al wat ongebruikelijke voertuigen met km-standen van meerdere tonnen voorbij zien komen. Voor zo ver ik weet rijdt Nico zelf in een beter-dan-nieuwe Clio met slechts 300.000 op de teller, ik ben met opvallend gemak tot 350.000 gekomen in een Camry, mijn broertje heeft met een simpele Suzuki Alto de vier ton gehaald (met meerdere koppakkingen), drie ton in een Subaru Vivio en zes ton met een Opel Opel Corsa diesel van de eerste generatie. Mijn vader reed ooit een Opel Rekord 1700 waar bij vijf ton de tellerkabel brak en hier op autoweek was recent nog een rammelende Peugeot 205 diesel met werkelijk 1.000.000 km op de teller.

Maar de uitspraak dat IEDERE auto 1.000.000 km kan halen lijkt mij toch sterk overdreven. Vooral omdat na de tweede ton het onderhoud vaak niet meer volgens het boekje gedaan wordt en 800.000 km zonder correct onderhoud is technisch vrijwel onmogelijk. Maar er rijdt genoeg spul rond wat met wat extra (en correct) onderhoud zo ver zou kunnen komen. Wat naast dit alles ook meespeelt is dat specifieke onderdelen na ongeveer 20 jaar niet meer geleverd kunnen worden waarmee die 20 jaar een nog hardere grens wordt.
Voor zwaar belaste voertuigen (bijvoorbeeld een Jeep voor de blubber) is het veel moeilijker hoge km-standen neer te zetten maar zoals Toyota bewezen heeft is zelfs dat te doen.
Ook vraagt het aantikken van die 1.000.000 in 20 jaar (ongeveer de tijd nodig voor fikse roestgaten zonder extra roestpreventie) dat er 50.000 km per jaar gereden wordt. Ik werd met maar 60.000 km per jaar al voor kilometervreter uitgemaakt.

En er zijn genoeg fabrikanten die gewoon slechte auto's op de markt durven gooien. Auto's die na de eerste ton al letterlijk uit elkaar vallen van ellende, auto's met soms een echte premium badge trots op de gril. De badge is dan premium, dat overleeft de auto vrijwel zeker.

Op het zeer uitgestrekte en kurkdroge platteland van Australie rijden auto's met veel hogere km-standen. De buuv woont daar 5 km verderop, eens in de zoveel jaar regen, dat zijn echt gunstige condities. Daar kom je met regelmaat voertuigen tegen met meerdere tonnetjes, een voertuig met maar 500.000 km op de teller wordt daar nog vrolijk als dagelijkse huurauto ingezet.

Met elektrische auto's zal het verhaal niet anders zijn. Het onderhoud aan de motor is met een paar verse lagers wel over, de aandrijving vraagt af en toe wat aandacht, de electronica slijt vooral mechanisch (sensoren, draadbreuk, oxidatie aan stekkers), de (nog steeds erg dure) accu kan maar een beperkt aantal oplaadcycli aan en de rest van de auto heeft dezelfde techniek als een plofauto (schokdempers, ophanging, interieur, plaatwerk).
Ik verwacht dat het oude spelletje van "kosten boven de twee ton" gewoon mee blijft doen, vooral dankzij dat dure batterijtje onder de auto.

Hopelijk blijft het de goede kant op gaan met accutechniek, net zoals met computers. Minder vervuiling bij de bouw, langere levensduur, hoger rendement, lagere kosten, minder gewicht, kleinere afmetingen; het verlanglijstje voor de nieuwe accu is lang genoeg.
Maar de geboekte resultaten in de afgelopen jaren zijn zeker ook het vermelden waard, van nauwelijks bruikbare energieopslag met veel problemen naar universeel inzetbaar in pakembeet 50 jaar.
Je moet ook voor de gein eens kijken naar de prestaties van een accu van 50 jaar geleden, dan schrik je pas echt.
Voor electronica geldt dat nog veel sterker waardoor de electronica op dit moment mijlenver voor loopt op accutechniek. Electronica KAN nu al probleemloos zijn.

Je wil toch niet denken aan een schakeling bestaand uit een stappenmotor, batterijen, triodes en pentodes - vriend google helpt jullie wel wat dat zijn.
Nee hoor Muddy ik wring me niet in bochten dat doe je zelf door koppig te blijven ontkennen.
is het een gebrek aan aandacht ??een stukje verveling?? een overmatig gebruik van pepmiddeltjes of zelfs een combi van meerdere factoren ??
jan de auto man
Nee hoor Muddy ik wring me niet in bochten dat doe je zelf door koppig te blijven ontkennen.
is het een gebrek aan aandacht ??een stukje verveling?? een overmatig gebruik van pepmiddeltjes of zelfs een combi van meerdere factoren ??

... en hiermee bevestig je dus heel duidelijk de vermoedelijke uitslag van het online psychologisch onderzoekje.grinning smiley
rke
Voor zo ver ik weet rijdt Nico zelf in een beter-dan-nieuwe Clio met slechts 300.000 op de teller

Zekers hij is er nog steeds met nog maar 335.000 km op de teller. big smile smiley

(En hoe betrouwbaar die ook is, menig mens had die auto maar tot 203.482 km gereden puur en alleen omdat de koppakking toen ging) ik was voor 300 euro klaar, maar menig mens betaald al snel 1200 of meer?
Zelfde geld voor de TDi, tuurlijk zeer goede motor, maar ook staan ze notoir bekend om het erin tikken van hun verstuivers, en het opeten van de nokkenas. Ik denk dat je de Golfjes 4 met hun originele kop in Nederland kunt tellen op 1 hand. Ooit was het garantie....tegenwoordig niet meer.

Maar goed. We gaan het hier lekker hebben over de volgende stap in de automotive!

Autoweek rijd de nieuwe Twingo ZE

Grappig ding, maar wellicht ietsje te laat.
Nico GTR
rke
Voor zo ver ik weet rijdt Nico zelf in een beter-dan-nieuwe Clio met slechts 300.000 op de teller

Zekers hij is er nog steeds met nog maar 335.000 km op de teller. big smile smiley

(En hoe betrouwbaar die ook is, menig mens had die auto maar tot 203.482 km gereden puur en alleen omdat de koppakking toen ging) ik was voor 300 euro klaar, maar menig mens betaald al snel 1200 of meer?
Zelfde geld voor de TDi, tuurlijk zeer goede motor, maar ook staan ze notoir bekend om het erin tikken van hun verstuivers, en het opeten van de nokkenas. Ik denk dat je de Golfjes 4 met hun originele kop in Nederland kunt tellen op 1 hand. Ooit was het garantie....tegenwoordig niet meer.

Maar goed. We gaan het hier lekker hebben over de volgende stap in de automotive!

Autoweek rijd de nieuwe Twingo ZE

Grappig ding, maar wellicht ietsje te laat.

De vraag of je (noem een bedrag) 1000 euro aan een oude auto moet spenderen bekijken wij gevoelsmatig.
"Je stopt 1000 euro in een oude Clio en daarna heb je nog steeds een oude Clio".
Als je deze vraag bekijkt vanuit een technisch/financiele hoek wordt het een andere vraag. Dan is de vraag: "Heb ik na de investering een auto die beter is dan een die 1000 euro plus de restwaarde moet kosten".
Als ik zo rondkijk wat voor wrakken er soms voor dat geld aangeboden worden, doe mij dan maar die Clio.

De elektrische Twingo is niet alleen grappig maar ook een voertuig wat meer de richting uit gaat waar het milieu om vraagt.
Klein, licht, zuinig met energie, zuinig met ruimte. De Twizy ging nog een stap verder maar die was zijn tijd te ver vooruit.
Als die twingo er was geweest toen de subsidiekraan nog open stond, dan waren ze vast als warme broodjes gegaan. De VW concurrent is immers niet of slecht leverbaar, al weet ik niet hoe dat met de twingo zit.
dickey
Als die twingo er was geweest toen de subsidiekraan nog open stond, dan waren ze vast als warme broodjes gegaan. De VW concurrent is immers niet of slecht leverbaar, al weet ik niet hoe dat met de twingo zit.

Die subsidie was ook zo subtiel als met een kanon op een mug schieten. Samen met de verminderde bijtelling en het nultarief voor BPM heeft dat de automarkt onverwacht compleet door elkaar gehusseld met alle gevolgen van dien.
De vorige twingo ging ook als warme broodjes door geen BPM, geen wegenbelasting of 14% bijtelling. De subsidie was gewoon slecht uitgevoerd omdat het potje veel te klein was. Ik ben overigens van mening dat de subsidie niet nodig is als er al de klimaatafspraken zijn met de CO2 doelstellingen voor fabrikanten. Fabrikanten komen vanzelf wel met de juiste modellen en het succes van tesla heeft ze ook een beetje wakkergeschud. Die subsidie was fijn voor de mensen die toch al een auto wilden kopen en nu het juiste moment hebben afgewacht. Het heeft niks toegevoegd (immers maar voldoende voor 2500 auto's, op normaal 400.000 waarvan 10% EV). Het enige dat het misschien bereikt heeft is dat mensen een EV zijn gaan overwegen.
dickey
De vorige twingo ging ook als warme broodjes door geen BPM, geen wegenbelasting of 14% bijtelling. De subsidie was gewoon slecht uitgevoerd omdat het potje veel te klein was. Ik ben overigens van mening dat de subsidie niet nodig is als er al de klimaatafspraken zijn met de CO2 doelstellingen voor fabrikanten. Fabrikanten komen vanzelf wel met de juiste modellen en het succes van tesla heeft ze ook een beetje wakkergeschud. Die subsidie was fijn voor de mensen die toch al een auto wilden kopen en nu het juiste moment hebben afgewacht. Het heeft niks toegevoegd (immers maar voldoende voor 2500 auto's, op normaal 400.000 waarvan 10% EV). Het enige dat het misschien bereikt heeft is dat mensen een EV zijn gaan overwegen.

Ja ja... betekent nee nee
De Honda Insight was in 2000 niet bepaald een succesnummer. Pas toen de overheid met bijtellingkorting en geen BPM en dergelijke begon te gooien werden zuinige voertuigen en later EV's interressant.

Ik vraag het mezelf daarom af waarom die kortingen zo heftig moesten zijn. BPM kan oplopen tot 40% van de catalogusprijs, bijtelling was 20% voor normale auto's. Ik betaalde voor een 14% Leon nog geen 200 per maand.
Zelfs nu betaal je nog maar een 8% bijtelling voor een accu-auto terwijl voor een old-school plofauto inmiddels iets van 25% bijtelling gevraagd wordt.

Over het overwegen van EV, ik zou zelf graag een Twizy willen hebben. Maar dan wel met het 105 km/uur pakket in plaats van de 'normale' 80 km/uur. Bovendien ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat EV (zelfs als Twizy) de mensheid gaat redden. Het is een kleine stap in de goede richting, zoals ook met deze Twingo.
rke
dickey

De Honda Insight was in 2000 niet bepaald een succesnummer. Pas toen de overheid met bijtellingkorting en geen BPM en dergelijke begon te gooien werden zuinige voertuigen en later EV's interressant.

Ik vraag het mezelf daarom af waarom die kortingen zo heftig moesten zijn. BPM kan oplopen tot 40% van de catalogusprijs, bijtelling was 20% voor normale auto's. Ik betaalde voor een 14% Leon nog geen 200 per maand.
Zelfs nu betaal je nog maar een 8% bijtelling voor een accu-auto terwijl voor een old-school plofauto inmiddels iets van 25% bijtelling gevraagd wordt.

Over het overwegen van EV, ik zou zelf graag een Twizy willen hebben. Maar dan wel met het 105 km/uur pakket in plaats van de 'normale' 80 km/uur. Bovendien ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat EV (zelfs als Twizy) de mensheid gaat redden. Het is een kleine stap in de goede richting, zoals ook met deze Twingo.

Wat ik bedoel is dat nu, dit jaar, fabrikanten als FCA en VW compensatie moeten afkopen of een boete betalen omdat ze niet aan de CO2 target voldoen. Die targets worden steeds strenger en daarmee wordt het voor fabrikanten steeds interessanter om het niet af te kopen maar om dat geld in ontwikkeling te steken. Ook wordt gezegd dat over een paar jaar een EV goedkoper is dan ICE (moet ik nog zien, geloof er niks van), maar wat betreft total cost of ownership is een EV vaak al interessant. Daarmee zijn zowel de consument als de fabrikant al in de richting van EV en is er dus geen subsidie nodig. Die subsidie is krampachtig om het te versnellen, maar zet weinig zoden aan de dijk.
Muddy naast een slecht geinformeerde revisie monteur zijn je onderzoek skills maar zwaar ondermaats dan tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 09:32 door jan de auto man.
dickey
rke
dickey

Wat ik bedoel is dat nu, dit jaar, fabrikanten als FCA en VW compensatie moeten afkopen of een boete betalen omdat ze niet aan de CO2 target voldoen. Die targets worden steeds strenger en daarmee wordt het voor fabrikanten steeds interessanter om het niet af te kopen maar om dat geld in ontwikkeling te steken. Ook wordt gezegd dat over een paar jaar een EV goedkoper is dan ICE (moet ik nog zien, geloof er niks van), maar wat betreft total cost of ownership is een EV vaak al interessant. Daarmee zijn zowel de consument als de fabrikant al in de richting van EV en is er dus geen subsidie nodig. Die subsidie is krampachtig om het te versnellen, maar zet weinig zoden aan de dijk.

Ik verwacht ook niet dat de prijs van accucellen gaat dalen, geloofde ik al jaren geleden niet overigens. Wat je wel ziet is dat de prijs per kWh wat lijkt te dalen. Tegelijkertijd ook een ontwikkeling van de huidige drive naar tractiebatterijen ten opzichte van jaren terug.

Maar dat er mooie dingen gebeuren lijkt wel wezenlijk zo te zijn. Ik ben er niet perse rouwig om. Ik ga nog iets moois kopen volgend jaar en dan denk ik dat de auto daarna een mooie EV wordt met het moois in de garage voor de zondagen dat het fijn weer is en misschien zelfs wel een vakantie?

Alhoewel....de rust van een EV en een lekker koele auto in de hitte als je instapt na de pauze is ook wel aanlokkelijk.
Nico GTR
dickey
rke
dickey

Ik verwacht ook niet dat de prijs van accucellen gaat dalen, geloofde ik al jaren geleden niet overigens. Wat je wel ziet is dat de prijs per kWh wat lijkt te dalen. Tegelijkertijd ook een ontwikkeling van de huidige drive naar tractiebatterijen ten opzichte van jaren terug.

Maar dat er mooie dingen gebeuren lijkt wel wezenlijk zo te zijn. Ik ben er niet perse rouwig om. Ik ga nog iets moois kopen volgend jaar en dan denk ik dat de auto daarna een mooie EV wordt met het moois in de garage voor de zondagen dat het fijn weer is en misschien zelfs wel een vakantie?

Alhoewel....de rust van een EV en een lekker koele auto in de hitte als je instapt na de pauze is ook wel aanlokkelijk.

Er is op dit moment erg veel onderzoek gaande naar accu's.

Voor heel veel milieu-problemen wordt gezocht in elektrische oplossingen en helaas is opslaan van elektrische energie best lastig.
De accu is een mogelijkheid, omzetten naar chemische of mechanische energie is een andere mogelijkheid.

Helaas hebben deze processen allemaal een rendement kleiner dan 100%. De accu is een van de betere methodes met ongeveer 85%, maar een goede accu slijt, is zwaar, vervuilend om te maken en duur.

Op het gebied van accu's wordt massaal gezocht naar verbeteringen en zo af en toe komt er een kleine verbetering boven water.
Maar er wordt ondertussen ook naar andere technieken gezocht, de waterstof/brandstofcel mogelijkheid lijkt ook veelbelovend. Hoewel het rendement daarvan nog niet hoog is en de explosiegrenzen van waterstof je, imho, minstens een onbehagelijk gevoel zouden moeten geven.
rke

Op het gebied van accu's wordt massaal gezocht naar verbeteringen en zo af en toe komt er een kleine verbetering boven water.
Maar er wordt ondertussen ook naar andere technieken gezocht, de waterstof/brandstofcel mogelijkheid lijkt ook veelbelovend. Hoewel het rendement daarvan nog niet hoog is en de explosiegrenzen van waterstof je, imho, minstens een onbehagelijk gevoel zouden moeten geven.

Het blijft toch koffiedik kijken wat het in de nabije toekomst gaat geven.
Dat het fossielgestookte wagenpark uit beeld gaat verdwijnen in de komende 30 staat wel vast, wat er voor in de plaats komt zal de doorontwikkeling nog moeten laten zien.
Ik heb zelf het sterke vermoeden dat de stekkerauto's slechts een tussenoplossing zijn voor een selecte groep gebruikers en hooguit nog blijven als stadsauto, en dat de waterstofcel uiteindelijk grotendeels het toekomstbeeld gaat worden.
Ondanks dat het rendement van waterstof lager ligt zijn de voordelen t.o.v. stekkerauto's in mijn ogen toch zeer groot.
Denk daarbij o.a. aan minder netbelasting van en minder pieken/dalen in het energienet, overproductie van energie (windmolens, zonneparken e.d.) wat anders opgeslagen moet worden kan ingezet worden voor productie waterstof, de infrastructuur van huidige tankstations kan met aanpassingen gewoon gehandhaafd blijven, het tankbeurtje kost slechts 3 minuten en die dure megagrote accu's voor 400 km effectieve actieradius zijn dan ook niet meer nodig.

En dat onbehagelijke gevoel voor waterstof.... enkele decennia geleden was dit ook een argument om geen LPG-tank (destijds ook wel gasbom genoemd) in je auto te bouwen.
Ik heb in mijn schooljaren eens een scriptie gelezen over mini kerncentrales als de toekomstige mobiele energiebron voor voertuigen, daar kreeg ik wel een zeer onbehagelijk gevoel bij.
Enige verschil natuurlijk wel dat een waterstof atoom zo klein is dat we daar geen tank voor kunnen maken die dicht genoeg is om 100% lekvrij te zijn.

Met LPG is dat niet zo moeilijk.

Ik denk juist dat waterstof een heel select klein groepje word. Ik zou ook niet weten waarom we dat willen. Dan moet je alsnog weer om de paar dagen naar een tankstation. Met een EV hoef je nooit te tanken! Je bent op plaats bestemming, plugt in en klaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.