Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Gepost door D.E.N.N.I.S. 
Ik ben een autoliefhebber en ik ben een voorstander van de electrische auto. En dat ben ik ondanks dat ik me realiseer dat de electrische auto momenteel nog erg duur en dat de actieradius beperkt is.

De afgelopen avond heb ik zitten kijken naar de documentaire


Who killed the electric car?.



Deze film vond ik op Youtube toen ik aan het zoeken was naar filmpjes over mensen die hun eigen auto's hadden omgebouwd naar 100% electrische voertuigen. Ik loop namelijk met het idee om in de nabije toekomst (zodra Bruin het trekken kan) een auto ombouwen (niet de Pixo, maar iets anders). Dit voornemen bestaat nog niet zo lang, eigenlijk pas sinds de topic van Audi80Coupé verscheen. Ik geef hem daarom ook de schuld hiervan. De filmpjes op Youtube zijn bij dit voornemen heel handig en hebben mij al heel veel informatie opgeleverd. 3 goede voorbeelden zijn: Gav's EV Conversion,


Kearons Electric en [url=

]Ben Nelson

Maar goed terug naar de topictitel: Who killed the electric car?

[center][img]http://img705.imageshack.us/img705/4029/whokilledtheelectriccar.jpg[/img][/center]

Ik ben tijdens het kijken nogal boos geworden. Ik kan er namelijk niet met mijn hoofd bij dat de electrische auto zo wordt tegengehouden door de auto-industrie. Oke, ik weet dat dit een film uit 2006 is en dat er een heleboel electrische auto’s op stapel staan, maar waarom werd de komst van de electrische auto in de jaren ’90 zo fanatiek tegengewerkt.

In de jaren ’90 bracht GM de EV1 op de markt. Die kon je niet kopen, alleen maar leasen. Volgens de [url=http://www.ev1.org/]gebruikers[/url] van de auto was dit een hele goede auto. Waarom heeft GM dan bijna alle 650 EV1 vernietigd. Ik zeg bijna, want er staat er nog een ergens in een Amerikaanse automuseum (die wordt genoemd in de film). En waarom was het nodig om die ene resterende EV1 onklaar te maken zodat hij nu niet meer rijd?

[center][img]http://matthieucalu.be/wordpress/wp-content/uploads/2008/12/gm_ev1.jpg[/img]
[img]http://www.ev1.org/gmboob8.jpg[/img][/center]

Geen van deze 650 eigenaren wilde zijn EV1 inleveren, maar onder dreiging van juridische acties werden zij daartoe gedwongen.

Tevens waarom kocht GM een controlerend aandeel in een bedrijf dat een betere accu’s maakte en waarom mocht dit bedrijf geen reclame maken voor deze accu. En waarom werd dit aandeel later verkocht aan Texaco?

Daarnaast waarom zetten de autofabrikanten zo hard in op de waterstof-brandstofcel terwijl ze al 20 jaar roepen dat het nog 20 jaar zal duren voordat die technologie klaar is voor massa-produktie. Is het dan echt niet mogelijk om evengoed de electrische auto verder te ontwikkelen zodat er nog meer milieuvriendelijke alternatieven beschikbaar zijn. Of zit het hem erin dat ze niet willen dat je thuis - voor weinig - je auto zelf van stroom voorziet in plaats van aan de pomp waar je ook moet betalen voor de overhead van de aanbieder. Begrijp me goed: ik ben ook voor waterstof-brandstofcel, maar dit alles maakt mij sceptischer richting waterstof-brandstofcel dan richting de electrische auto. De nadelen van de waterstof-brandstofcel lijken mij nog vele malen groter dan de aanschaf prijs en de beperkte actieradius van de electrische auto.

In de film worden 5 belangrijke punten genoemd die tegen deze techniek zijn:

[center][img]http://img846.imageshack.us/img846/8929/vlcsnap2011100923h25m23.png[/img][/center]

Tijdens de film worden deze 5 punten dieper uitgelegd.

De film is op You-tube te zien in meerdere delen onder de bovenstaande link. Je kunt hem ook downloaden [url=http://www.kat.ph/search/who%20killed%20the%20electric%20car/?field=seeders&sorder=desc]als Torrent[/url]. Ik heb deze gebruikt en die is veilig.



13 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2012 22:38 door D.E.N.N.I.S..
Re: Who killed the electric car?
10-10-2011 07:16
Waarom de Electrische auto zo werd tegengewerkt? Toen was er nog geen publieke en politieke hype voor, dus konden de oliemaatschappijen(meer nog dan de autofabrikanten zelf) de EV makkelijk om zeep helpen. Zou de EV toen al aangeslagen zijn zou dat slecht zijn voor de tankstations...de autofabrikant maakt het niet zoveel uit, die produceert en verkoopt nog steeds auto's.

Waarom zo dat waterstof pushen? Omdat met een volledig functionerende waterstofauto je op het zelfde idee zit als een "gewone brandstof" auto. Je rijdt, de tank raakt leeg, je gaat tanken, betaald de waterstof en de M&M's, je rijdt weer verder. James May heeft dat al laten zien in het stukje over de Clarity van Honda. Die functioneert zoals wij dat nu kennen. De EV doet dat(nog) niet. Dat hebben May en Clarkson aangetoond. Ok, dat stukje blijkt gedeeltelijk of geheel in scene gezet...maar het basispunt klopt wel. Je rijdt, de accu's zijn leeg en dan...zoek maar een plek om te "tanken". En is die tank dan binnen vijf minuten vol? Nee.
Quote
Ivanov
Waarom de Electrische auto zo werd tegengewerkt? Toen was er nog geen publieke en politieke hype voor, dus konden de oliemaatschappijen(meer nog dan de autofabrikanten zelf) de EV makkelijk om zeep helpen. Zou de EV toen al aangeslagen zijn zou dat slecht zijn voor de tankstations...de autofabrikant maakt het niet zoveel uit, die produceert en verkoopt nog steeds auto's.

Waarom zo dat waterstof pushen? Omdat met een volledig functionerende waterstofauto je op het zelfde idee zit als een "gewone brandstof" auto. Je rijdt, de tank raakt leeg, je gaat tanken, betaald de waterstof en de M&M's, je rijdt weer verder. James May heeft dat al laten zien in het stukje over de Clarity van Honda. Die functioneert zoals wij dat nu kennen. De EV doet dat(nog) niet. Dat hebben May en Clarkson aangetoond. Ok, dat stukje blijkt gedeeltelijk of geheel in scene gezet...maar het basispunt klopt wel. Je rijdt, de accu's zijn leeg en dan...zoek maar een plek om te "tanken". En is die tank dan binnen vijf minuten vol? Nee.
Daar heb je een punt, maar zet dat nou eens tegenover de nadelen van de waterstof auto...

Naast het feit dat er momenteel nog geen waterstof auto op de markt is, zijn de nadelen (die in de OP staan) groter dan de beperkte actieradius van de electrische auto, de lange oplaadtijd en de hogere aanschafprijs (t.o.v een normale auto met verbrandingsmotor).
Re: Who killed the electric car?
10-10-2011 08:05
Ik zei ook duidelijk "volledig functionerende" waterstofauto. Op dat punt zit men nog (lang) niet.
Ook bij de waterstofauto is hetzelfde gebeurd als bij de electrische uto, tegenwerking.

In 1999 verkondigde Opel n.b. in dit blad dat er in 2006 zeker een auto op waterstof van Opel op de markt zou zijn. In 2006 verkondigt Opel niets meer en heeft het nog steeds de omgebouwde Zafira's, terwijl het echt wel mogelijk is om een productieauto te maken die op waterstof rijdt. De olie-lobby is duidelijk sterker dan de anderen!
Anonieme bezoeker
Re: Who killed the electric car?
10-10-2011 15:35
Quote
zonder Matra, met BMW
Ook bij de waterstofauto is hetzelfde gebeurd als bij de electrische uto, tegenwerking.

In 1999 verkondigde Opel n.b. in dit blad dat er in 2006 zeker een auto op waterstof van Opel op de markt zou zijn. In 2006 verkondigt Opel niets meer en heeft het nog steeds de omgebouwde Zafira's, terwijl het echt wel mogelijk is om een productieauto te maken die op waterstof rijdt. De olie-lobby is duidelijk sterker dan de anderen!
Zou jij een waterstofauto kopen?
Quote
Ivanov
Ik zei ook duidelijk "volledig functionerende" waterstofauto. Op dat punt zit men nog (lang) niet.
Ja ja, daarom zei ik ook: 'naast het feit...'

ik weet; dat was dubbel op. Maar ik wilde dit extra benadrukken.
Quote
carlover
Quote
zonder Matra, met BMW
Ook bij de waterstofauto is hetzelfde gebeurd als bij de electrische uto, tegenwerking.

In 1999 verkondigde Opel n.b. in dit blad dat er in 2006 zeker een auto op waterstof van Opel op de markt zou zijn. In 2006 verkondigt Opel niets meer en heeft het nog steeds de omgebouwde Zafira's, terwijl het echt wel mogelijk is om een productieauto te maken die op waterstof rijdt. De olie-lobby is duidelijk sterker dan de anderen!
Zou jij een waterstofauto kopen?

waarom niet? men rijdt nu toch ook op aardgas rond?
Filmpje met jay Leno over de Proterra Ecoliner Electric Bus. Een bus die al meer dan een jaar in Los Angeles zijn rondjes draait en die in 10 minuten opgeladen kan worden.

Quote
D.E.N.N.I.S.
Ik ben een autoliefhebber en ik ben een voorstander van de electrische auto. En dat ben ik ondanks dat ik me realiseer dat de electrische auto momenteel nog erg duur en dat de actieradius beperkt is.

Th!nk City: vanaf € 20.995,-
Elektrische auto's worden steeds interessanter!
Quote
Daewoo-Chevrolet
Quote
D.E.N.N.I.S.
Ik ben een autoliefhebber en ik ben een voorstander van de electrische auto. En dat ben ik ondanks dat ik me realiseer dat de electrische auto momenteel nog erg duur en dat de actieradius beperkt is.

Th!nk City: vanaf € 20.995,-
Elektrische auto's worden steeds interessanter!
Ja maar die vind ik niet mooi.

Het kan overigens goedkoper: Renault Twingo EV voor minder dan € 2.000
Eerst de film maar ff kijken dank voor de tip !

nvt maar toch ook leuk om in t rijtje te noemen : De chrysler turbine auto, en niet te vergeten het reliant & Lucas hybride prototype..

Zelf denk ik dat we in de toekomst zeker elektrisch zullen rijden.
De huidige techniek wordt zo verfijnd en gevoelig, terwijl de bestuurders geen idee hebben van wat er onder die kap gebeurd.
beter is het dan om gewoon een elektrische auto te hebben, al is het voor de bestuurder die geen flauw benul heb van de techniek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2011 21:36 door Thumper.
Volgens de officiele lezing is de auto uitgevonden in 1885. In 1995 waren er wereldwijd 500 miljoen auto's op de weg.

15 jaar later (2010) is dat getal reeds verdubbeld (dus 1 miljard). Hoe hoog zal dat getal zijn opgelopen als we nog eens 15 jaar (2025) verder zijn?

En wat denken jullie dat we dan betalen voor een liter brandstof?

De waterstof-brandstofcel is nog lang niet klaar voor produktie. Het is dus tijd om serieuzer naar elektrische auto's te kijken.
Nou D.E.N.N.I.S., it may better be good, want ik heb de dvd 'Who killed the electric car?' nu in de dvd speler zitten. Ik had op de film in tien delen van youtube gedownload, maar dat was natuurlijk geen porum. Gelukkig had de plaatselijke mediawinkel nog een exemplaar liggen.
Hmmm, was boeiend en interessant. Het eindigt ook een stuk positiever dat de film begint, en dat is altijd goed... Wat kost een Tesla roadster?
Hier zijn ze, de EV1s op dit moment:
crying smilie





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2011 19:23 door Soloman.
Quote
Twix
Hmmm, was boeiend en interessant. Het eindigt ook een stuk positiever dat de film begint, en dat is altijd goed... Wat kost een Tesla roadster?
De Tesla Roadster kost Vanaf €101,900 (Prijzen exclusief subsidies of belastingsvoordelen)

De prijs die momenteel voor de Tesla Model S bekend is 55.400 dollar (250 km actieradius versie) (BRON)) Omgerekend komt de 480 km versie op ongeveer 69.495 euro. (prijzen onder voorbehoud,)

Ik ben het helemaal met je eens, D.E.N.N.I.S. Een aantal maanden geleden ben ik ook door een televisieprogramma (Duits) "bekeerd". Niet dat ik de EV als ideale oplossing zie, maar het is wel de meest voor de hand liggende. Voor electriciteit is er al overal ter wereld een bestaande infrastructuur die met kleine - lees relatief goedkope - wijzigingen heel snel en makkelijk aan te passen is, voor zover nodig.

Waterstof is mooi, maar wat moet daar allemaal voor gedaan worden? Er zitten nog héél veel veiligheidsrisico's aan en bovendien kost het opwekken van waterstof altijd nog meer energie dan het oplevert.

Als je kijkt naar EV's zitten er ook een heleboel voordelen aan t.o.v. verbranders. Een electromotor heeft véél minder onderdelen, dus kan er veel minder kapot en is een EV dus veel minder onderhoudsgevoelig. Ze zijn véél stiller, wat weer een lokaal milieuaspect is, en dus ideaal voor stedelijke gebieden, maar ook in de buurt van de natuur. Nóg is stroom goedkoper dan brandstof, dus is ook dat een voordeel. Ze hebben van 0 tot topsnelheid het gehele vermogen beschikbaar en zijn dus snel. Het enige échte nadeel wat ze hebben (nu nog) is de actieradius door de accuprestaties, maar dat gaat de komende jaren een vlucht nemen, let maar op. En voor de "petrolheads" is er natuurlijk niets dat een blubberende V8 kan vervangen, qua geluid dan. Maar dat is meer iets tussen de oren.

Echt om ben ik sinds ik een paar meter heb mogen rijden in een Tesla, dat was een hele openbaring. Als het betaalbaar wordt, dan ga ik echt wel kijken naar een EV!

De grote oliejongens hebben het vroeger makkelijk tegen kunnen houden allemaal omdat "groen" nog geen thema was. Nu worden aan alle kanten de alarmbelle gerinkeld en kunnen ze niet anders meer, maar reken maar dat ze intussen ook wel hebben gezorgd dat ze een vinger in de electrische pap hebben. Daar zullen ze echt wel hun financiele graantjes van meepikken. Maar nu er toch duidelijk een "olietekort" dreigt en het milieu "hot" is, kunnen ze niet meer dwars blijven liggen...

Wat mij betreft mogen ze dus komen, de EV's!
@LoveMyJeep, Hoe heette dat Duitse programma?

Dan ga ik even kijken of ik die online kan vinden.
Ik zou het echt niet weten, ik zapte er toevallig in en ben blijven hangen. Volgens mij was het op ZDF of ARD, ik zal eens op zoek gaan of ik er nog iets van kan vinden voor je.
Ben bang dat het niet veel gaat worden, Dennis... sad smiley

Ik weet niet meer precies wanneer ik het heb gezien, en ook niet meer op welke zender. Ik weet alleen nog dat het ook een kritieke noot had, o.a. t.o.v. Opel die nu doen of ze het 9e wereldwonder hebben, terwijl er in 2005 al renaults rondreden met range-extender. Maar toen vond niemand dat interessant dus zijn die in de vergetelheid geraakt en is Renault ermee gestopt. Ook zijn er in Duitsland al enige garagebedrijven die een ombouw naar EV kunnen doen. Dat gaat het snelst met specifieke (nieuwe) auto's die zij af fabriek krijgen en dan meteen ombouwen, maar ook met al rijdende auto's. Is niet heel goedkoop dus duurt een tijd voor dat er weer uit is...

Meer heb ik helaas niet op het moment....
Wat ik al zei, het einde van de film is vrij positief, en dat zie je nu natuurlijk ook terug. Steeds meer hybrides komen op de weg. En voorlopig is de plug-in hybride wel wat natuurlijk. Dan kunnen de markten er langzaam aan wennen, want ook voor de economie betekent electrisch rijden nogal wat. Veel bedrijven moeten zich gaan 'omscholen'...

Het is jammer dat er nog geen electrische Mini's zijn... als tweede auto zou het best te doen zijn. We hebben alleen geen garage, dus dat wordt lastig met opladen.
@LoveMyJeep, Maakt niet uit, het zal vast nog wel eens herhaald worden.

@Twix, als je een geelektrificeerde Mini wil zien moet je maar eens naar een aflevering van EV-TV kijken. Die show is een echte aanrader en gaat heel diep in op alle aspecten van de EV. Ze bouwen zelf auto's om en vertellen zeer gedetailleerd hoe ze dat gedaan hebben. Soms is deze show wel wat droog, want Paul Richard is gek op cijfertjes en op uitleggen wat die cijfertjes inhouden..

De Mini kan je vinden in het videoarchief vanaf 18 juni 2009.



Ze hebben daar ook deze twee omgebouwd:



En ze zijn bijna klaar met een electrische Cobra.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2011 23:09 door D.E.N.N.I.S..
Bij een verbruik van 0,3 kWh per kilometer (en dan zit ik, verwacht ik, aan de lage kant) * een tarief van 0,22 euro (gem. consumentenprijs in 2010) zijn de kosten voor alleen de electriciteit al 0,066 euro per km.

Enkele weken geleden stond er een test van renault fluence in autoweek.

Er werdt behoorlijk makelijk voorbij gegaan aan het bedrag van 82 euro dat er per maand dat bij de renault fluence voor de accu betaald moet worden (levenslang). Dit bij een maximaal jaar kilometrage van 10.000 km. Dit betekend een bedrag van minimaal 10 cent per km aan accu huur. Tel je hierbij nog eens een cent of 7 aan elektriciteitskosten bij op dan zit je al op ruim 16 cent per km. Veel meer dan een moderne diesel of benzine auto. Een prius zit bij 1 op 20 op ca. 6 cent aan benzinekosten per km. Een kleine diesel doet het voor nog minder.



Hoezo elektrisch rijden is goedkoop



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 13:28 door kierke.
[www.telegraaf.nl] ma 07 nov 2011, 15:35
Hogere bijtelling voor elektrische auto's

AMSTERDAM - Tweede Kamerleden van VVD, CDA en PVV willen een tarief van 7% voor elektrische auto's. Er wordt vooralsnog geen onderscheidt gemaakt tussen volledig elektrische auto's (Nissan Leaf) en plug-in hybrides (Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in), ondanks dat de laatste categorie door kan rijden op een verbrandingsmotor en daarmee meer uitstoot dan een auto die volledig op elektriciteit kan rijden.

Volgens het wetsvoorstel Uitwerking Autobrief hoeft er voor auto's met een uitstoot van minder dan 50 g/km per 1 januari 2012 geen bijtelling te worden betaald. AMD Automotive Fiscalisten bericht nu echter dat die plannen wel eens gewijzigd kunnen worden. De staatssecretaris heeft in zijn meest recente schriftelijke reactie bij de behandeling van de fiscale wetsvoorstellen in de Tweede Kamer al een overgangsregeling uitgewerkt.

7% bijtelling

De 17e van november wordt door de Tweede Kamer gestemd over de fiscale wetsvoorstellen voor 2012. Als het voorstel wordt aangenomen blijft de 0%-bijtelling van kracht tot 1 januari 2016 voor nulemissieauto's die voor 1 januari 2012 zijn besteld. Mensen die dergelijke auto's na die datum bestellen zullen dan in aanmerking komen voor 7% bijtelling.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 16:50 door D.E.N.N.I.S..
Quote
kierke
Bij een verbruik van 0,3 kWh per kilometer (en dan zit ik, verwacht ik, aan de lage kant) * een tarief van 0,22 euro (gem. consumentenprijs in 2010) zijn de kosten voor alleen de electriciteit al 0,066 euro per km.

Enkele weken geleden stond er een test van renault fluence in autoweek.

Er werdt behoorlijk makelijk voorbij gegaan aan het bedrag van 82 euro dat er per maand dat bij de renault fluence voor de accu betaald moet worden (levenslang). Dit bij een maximaal jaar kilometrage van 10.000 km. Dit betekend een bedrag van minimaal 10 cent per km aan accu huur. Tel je hierbij nog eens een cent of 7 aan elektriciteitskosten bij op dan zit je al op ruim 16 cent per km. Veel meer dan een moderne diesel of benzine auto. Een prius zit bij 1 op 20 op ca. 6 cent aan benzinekosten per km. Een kleine diesel doet het voor nog minder.



Hoezo elektrisch rijden is goedkoop

Artikel uit 2009

Kosten van elektrische auto

Kosten vergelijking
De kosten van een auto kunnen onderverdeeld worden in afschrijvingskosten, brandstofkosten, onderhoudskosten en vaste kosten. De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering en het lidmaatschap voor de ANWB. De kosten van een elektrische auto en een auto met een verbrandingsmotor worden met elkaar vergeleken door een scenario op te stellen voor het gebruik van de auto’s. Door er van uit te gaan dat er jaarlijks 15.000 km gereden wordt, de eigenaar de auto na 6 jaar verkoopt en een veronderstelling te maken van de brandstofprijs kunnen de specifieke kosten per kilometer berekend worden.

Afschrijvingskosten
De Detroit Electric Subcompact die vanaf eind 2009 voor €22.491 geleverd wordt heeft na 6 jaar een verwachtte restwaarde van bijna €7000. De restwaarde van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor die €15.000 euro kost heeft na 6 jaar een restwaarde van €4500.
De afschrijvingskosten over de Detroit Electric Subcompact bedragen 17 cent per kilometer. De afschrijvingskosten over een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor bedragen 12 cent per kilometer.


Detroit Electric Subcompact


Brandstofkosten
De brandstofkosten per kilometer van een elektrische auto worden bepaald door de elektriciteitskosten per kWu en de efficiëntie van de auto. De elektriciteitskosten voor Nederlandse huishoudens zijn ongeveer 23 cent/kWu. De efficiëntie van een elektrische auto is ongeveer 8 km/kWu wat neerkomt op elektriciteitskosten van 3 cent per kilometer.

De brandstofkosten van een auto met een verbrandingsmotor worden berekend aan de hand van het brandstofverbruik van de auto en de kosten van de brandstof. Een liter Euro 95 benzine kostte in 2008 gemiddeld €1,40. Een compacte auto met een verbrandingsmotor heeft een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer wat neerkomt op brandstofkosten van bijna 9 cent per kilometer.

Onderhoudskosten
De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn afhankelijk van het noodzakelijke onderhoud aan de auto. De elektrische auto bevat weinig bewegende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage en daarnaast hoeft er ook geen olie ververst te worden. Bij 15.000 gereden kilometers worden de jaarlijkse onderhoudskosten op €180 geschat wat neerkomt op ruim 1 cent per kilometer.
In vergelijking met een elektrische auto bevat een auto met een verbrandingsmotor een groot aantal bewegende componenten die gevoelig zijn voor onderhoud (motor, transmissie, remsysteem) en dient de olie en remvloeistof periodiek vervangen te worden. De onderhoudskosten van een compacte auto met een verbrandingsmotor zijn op jaarbasis €440 wat neerkomt op 3 cent per kilometer.

Vaste kosten
De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering, schoonmaakkosten en het lidmaatschap voor de ANWB. Momenteel zijn de vaste kosten van een elektrische auto lager dan de vaste kosten van een auto met een verbrandingsmotor omdat voor elektrische auto’s geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Op maandbasis zijn de vaste kosten voor een elektrische auto €90 wat neerkomt op 7 cent per kilometer. Eigenaren van een auto met een verbrandingsmotor betalen per maand €40 aan wegenbelasting waardoor de vaste kosten per kilometer 10 cent bedragen.

Totale kosten
In het geschetste scenario is de elektrische auto 5,5 cent per kilometer goedkoper dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor (Tabel 1).

Quote
D.E.N.N.I.S.
Quote
kierke
Bij een verbruik van 0,3 kWh per kilometer (en dan zit ik, verwacht ik, aan de lage kant) * een tarief van 0,22 euro (gem. consumentenprijs in 2010) zijn de kosten voor alleen de electriciteit al 0,066 euro per km.

Enkele weken geleden stond er een test van renault fluence in autoweek.

Er werdt behoorlijk makelijk voorbij gegaan aan het bedrag van 82 euro dat er per maand dat bij de renault fluence voor de accu betaald moet worden (levenslang). Dit bij een maximaal jaar kilometrage van 10.000 km. Dit betekend een bedrag van minimaal 10 cent per km aan accu huur. Tel je hierbij nog eens een cent of 7 aan elektriciteitskosten bij op dan zit je al op ruim 16 cent per km. Veel meer dan een moderne diesel of benzine auto. Een prius zit bij 1 op 20 op ca. 6 cent aan benzinekosten per km. Een kleine diesel doet het voor nog minder.



Hoezo elektrisch rijden is goedkoop

Artikel uit 2009

Kosten van elektrische auto

Kosten vergelijking
De kosten van een auto kunnen onderverdeeld worden in afschrijvingskosten, brandstofkosten, onderhoudskosten en vaste kosten. De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering en het lidmaatschap voor de ANWB. De kosten van een elektrische auto en een auto met een verbrandingsmotor worden met elkaar vergeleken door een scenario op te stellen voor het gebruik van de auto’s. Door er van uit te gaan dat er jaarlijks 15.000 km gereden wordt, de eigenaar de auto na 6 jaar verkoopt en een veronderstelling te maken van de brandstofprijs kunnen de specifieke kosten per kilometer berekend worden.

Afschrijvingskosten
De Detroit Electric Subcompact die vanaf eind 2009 voor €22.491 geleverd wordt heeft na 6 jaar een verwachtte restwaarde van bijna €7000. De restwaarde van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor die €15.000 euro kost heeft na 6 jaar een restwaarde van €4500.
De afschrijvingskosten over de Detroit Electric Subcompact bedragen 17 cent per kilometer. De afschrijvingskosten over een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor bedragen 12 cent per kilometer.


Detroit Electric Subcompact


Brandstofkosten
De brandstofkosten per kilometer van een elektrische auto worden bepaald door de elektriciteitskosten per kWu en de efficiëntie van de auto. De elektriciteitskosten voor Nederlandse huishoudens zijn ongeveer 23 cent/kWu. De efficiëntie van een elektrische auto is ongeveer 8 km/kWu wat neerkomt op elektriciteitskosten van 3 cent per kilometer.

De brandstofkosten van een auto met een verbrandingsmotor worden berekend aan de hand van het brandstofverbruik van de auto en de kosten van de brandstof. Een liter Euro 95 benzine kostte in 2008 gemiddeld €1,40. Een compacte auto met een verbrandingsmotor heeft een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer wat neerkomt op brandstofkosten van bijna 9 cent per kilometer.

Onderhoudskosten
@ De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn afhankelijk van het noodzakelijke onderhoud aan de auto. De elektrische auto bevat weinig bewegende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage en daarnaast hoeft er ook geen olie ververst te worden. Bij 15.000 gereden kilometers worden de jaarlijkse onderhoudskosten op €180 geschat wat neerkomt op ruim 1 cent per kilometer.
In vergelijking met een elektrische auto bevat een auto met een verbrandingsmotor een groot aantal bewegende componenten die gevoelig zijn voor onderhoud (motor, transmissie, remsysteem) en dient de olie en remvloeistof periodiek vervangen te worden. De onderhoudskosten van een compacte auto met een verbrandingsmotor zijn op jaarbasis €440 wat neerkomt op 3 cent per kilometer.

Vaste kosten
De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering, schoonmaakkosten en het lidmaatschap voor de ANWB. Momenteel zijn de vaste kosten van een elektrische auto lager dan de vaste kosten van een auto met een verbrandingsmotor omdat voor elektrische auto’s geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Op maandbasis zijn de vaste kosten voor een elektrische auto €90 wat neerkomt op 7 cent per kilometer. Eigenaren van een auto met een verbrandingsmotor betalen per maand €40 aan wegenbelasting waardoor de vaste kosten per kilometer 10 cent bedragen.

Totale kosten
In het geschetste scenario is de elektrische auto 5,5 cent per kilometer goedkoper dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor (Tabel 1).


@dennis

Lees mijn bijdrage eens opnieuw. Denk ZELF even na en reageer dan nog eens. Electrisch rijden is in de praktijk aanmerkelijk duurder dan veel mensen ons willen doen voorkomen.
Quote
kierke

@dennis

Lees mijn bijdrage eens opnieuw. Denk ZELF even na en reageer dan nog eens. Electrisch rijden is in de praktijk aanmerkelijk duurder dan veel mensen ons willen doen voorkomen.
Ik heb zelf nagedacht, dat doe ik namelijk altijd en ik ben het niet met je eens.

Zeker in het dagelijks gebruik is een EV niet duurder. Het artikel hierboven (en ik vind het jammer dat ik geen recenter artikel kon vinden) geeft dat mooi aan. Ik heb het daarbij niet over de aanschaf, want dat is wel duurder. Maar als je je een beetje verdiept in de EV (en dat heb ik gedaan) dan weet je dat de EV componenten gewoon duur zijn. De Thundersky lithium Ion Accu (LPF60AH) kost BIJ DEZE WEBSHOP 90 dollar per stuk. Dus heb je er 45 nodig voor een 144 volt systeem. Dat is dus ruim 4000 dollar.

Quote
i4S
Heb je aandelen Essent ofzo, Dennis?
Ik niet.

Heb je verder nog iets toe te voegen dat wel als een nuttige bijdrage aan dit forum kan opgevat worden?
Bij die mooie berekening in dat artikel wordt geen rekening gehouden met het verouderen en eventueel vervangen van de accu's, wat bij de leaseconstructie van Renault wel het geval is. Tenminste, ik denk dat het daar goed voor is... Waar is dat eigenlijk voor? Maar goed, daar zit een groot deel van het verschil wat kierke probeert aan te duiden. Die 10ct laat het voordeel omslaan in een nadeel.
Quote
MWH
Bij die mooie berekening in dat artikel wordt geen rekening gehouden met het verouderen en eventueel vervangen van de accu's, wat bij de leaseconstructie van Renault wel het geval is. Tenminste, ik denk dat het daar goed voor is... Waar is dat eigenlijk voor? Maar goed, daar zit een groot deel van het verschil wat kierke probeert aan te duiden. Die 10ct laat het voordeel omslaan in een nadeel.
In dat artikel wordt gesproken over 6 jaar bezit. De 'levensduur' van de accu's is langer (ongeveer 9 jaar). Voor de eerste eigenaar is dit dus niet van belang. Een detail dat niet bij veel mensen bekend is dat zelfs na 9 jaar de accu eigenlijk nog niet op zijn. Op dat moment (na ongeveer 3000 keer opladen) zitten de accu's op ongeveer 70% van hun originele capaciteit. Met andere woorden: als jij als eigenaar genoegen neemt met een actieradius van 70 km ipv 100 km dan kan je nog jaren verder met hetzelfde accupakket. De levensduur is dus veel langer dan geadverteerd wordt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 21:51 door D.E.N.N.I.S..
Quote
D.E.N.N.I.S.
Quote
kierke

@dennis

Lees mijn bijdrage eens opnieuw. Denk ZELF even na en reageer dan nog eens. Electrisch rijden is in de praktijk aanmerkelijk duurder dan veel mensen ons willen doen voorkomen.
Ik heb zelf nagedacht, dat doe ik namelijk altijd en ik ben het niet met je eens.

Zeker in het dagelijks gebruik is een EV niet duurder. Het artikel hierboven (en ik vind het jammer dat ik geen recenter artikel kon vinden) geeft dat mooi aan. Ik heb het daarbij niet over de aanschaf, want dat is wel duurder. Maar als je je een beetje verdiept in de EV (en dat heb ik gedaan) dan weet je dat de EV componenten gewoon duur zijn. De Thundersky lithium Ion Accu (LPF60AH) kost BIJ DEZE WEBSHOP 90 dollar per stuk. Dus heb je er 45 nodig voor een 144 volt systeem. Dat is dus ruim 4000 dollar.

Quote
i4S
Heb je aandelen Essent ofzo, Dennis?
Ik niet.

Heb je verder nog iets toe te voegen dat wel als een nuttige bijdrage aan dit forum kan opgevat worden?

Ik Wel. Ik reken je zo voor dat een elektrische auto veel duurder is dan in jou knipsels. Met onderbouwde gegevens. Alleen met een beetje nadenken en lezen. Het verbruik van een elektische auto, zie ook de diverse autoweek testen, ligt zeker gemiddeld rond de 0,3 kWh per km in de praktijk. In de winterdag met airco nog hoger. Dit maal de 0,23 cent per kWh van jou en exclusief de 10 cent per km aan accukosten. Dan mag je aan een normale auto heel wat extra onderhoud hebben.

Ik begin inderdaad te geloven dat je aandelen hebt bij Essent, Nuon, of Greenchoice, atoomkracht of hoe ze ook mogen heten.
Quote
D.E.N.N.I.S.
Quote
MWH
Bij die mooie berekening in dat artikel wordt geen rekening gehouden met het verouderen en eventueel vervangen van de accu's, wat bij de leaseconstructie van Renault wel het geval is. Tenminste, ik denk dat het daar goed voor is... Waar is dat eigenlijk voor? Maar goed, daar zit een groot deel van het verschil wat kierke probeert aan te duiden. Die 10ct laat het voordeel omslaan in een nadeel.
In dat artikel wordt gesproken over 6 jaar bezit. De levensduur van de accu's is langer (ongeveer 9 jaar). Voor de eerste eigenaar is dit dus niet van belang. Een detail dat niet bij veel mensen bekend is dat zelfs na 9 jaar de accu eigenlijk nog niet op zijn. Op dat moment (na ongeveer 3000 keer opladen) zitten de accu's op ongeveer 70% van hun originele capaciteit. Met andere woorden: als jij als eigenaar genoegen neemt met een actieradius van 70 km ipv 100 km dan kan je nog jaren verder met hetzelfde accupakket.

In dat artikel zijn ook de kosten voor elekticiteit veel te laag ingerekend. Een verbruik van nog geen 0,125 kWh per km. realiseer je alleen in een stadsauto met wind in de rug en zonder te remmen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 21:55 door kierke.
Quote
kierke

Ik Wel. Ik reken je zo voor dat een elektrische auto veel duurder is dan in jou knipsels. Met onderbouwde gegevens. Alleen met een beetje nadenken en lezen. Het verbruik van een elektische auto, zie ook de diverse autoweek testen, ligt zeker gemiddeld rond de 0,3 kWh per km in de praktijk. In de winterdag met airco nog hoger. Dit maal de 0,23 cent per kWh van jou en exclusief de 10 cent per km aan accukosten. Dan mag je aan een normale auto heel wat extra onderhoud hebben.

Ik begin inderdaad te geloven dat je aandelen hebt bij Essent, Nuon, of Greenchoice, atoomkracht of hoe ze ook mogen heten.
Nou gefeliciteerd als jij dat gelooft. De waarheid ligt echter anders... Als ik morgen zonnepanelen op mijn dak zou kunnen plaatsen, dan zou ik dat direct doen zodat ik dan van de NUON verlost zou zijn. Ik vind dat soort bedrijven net zo erg als oliemaatschappijen.

En nogmaals: ik heb er uitgebreid over nagedacht en er inmiddels heel veel informatie over gevonden. Een van de belangrijkste bronnen daarbij was voor mij [www.evtv.me]. Dat zijn mensen met verstand van zaken, passie voor de materie, maar niet kritiekloos over de negatieve punten.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 22:21 door D.E.N.N.I.S..
Quote
D.E.N.N.I.S.
Quote
kierke

Ik Wel. Ik reken je zo voor dat een elektrische auto veel duurder is dan in jou knipsels. Met onderbouwde gegevens. Alleen met een beetje nadenken en lezen. Het verbruik van een elektische auto, zie ook de diverse autoweek testen, ligt zeker gemiddeld rond de 0,3 kWh per km in de praktijk. In de winterdag met airco nog hoger. Dit maal de 0,23 cent per kWh van jou en exclusief de 10 cent per km aan accukosten. Dan mag je aan een normale auto heel wat extra onderhoud hebben.

Ik begin inderdaad te geloven dat je aandelen hebt bij Essent, Nuon, of Greenchoice, atoomkracht of hoe ze ook mogen heten.
Nou gefeliciteerd als jij dat gelooft. De waarheid ligt echter anders... Als ik morgen zonnepanelen op mijn dak zou kunnen plaatsen, dan zou ik dat direct doen zodat ik dan van de NUON verlost zou zijn. Ik vind dat soort bedrijven net zo erg als oliemaatschappijen.

En nogmaals: ik heb er uitgebreid over nagedacht en er inmiddels heel veel informatie over gevonden. Een van de belangrijkste bronnen daarbij was voor mij [www.evtv.me]. Dat zijn mensen met verstand van zaken, passie voor de materie, maar niet kritiekloos over de negatieve punten.

Overigens reken ik dagelijks aan de haalbaarheid van zonnepanelen. Ze zijn alleen interessant voor mensen met een eigen bedrijf waarbij de winst in de inkomstenbelasting valt, die ruim boven de balkenende norm verdienenn + alle elektriciteit kunnen salderen. Zonneenergie is voor 99 % van de particulieren onder de HUIDIGE voorwaarden duurder dan gewoon stroom aankopen.

Als je tot deze categorie behoort behoor je tot de happy few.

Vergeet vooral niet zelf na te denken.
Quote
kierke
Quote
D.E.N.N.I.S.
Quote
kierke

Ik Wel. Ik reken je zo voor dat een elektrische auto veel duurder is dan in jou knipsels. Met onderbouwde gegevens. Alleen met een beetje nadenken en lezen. Het verbruik van een elektische auto, zie ook de diverse autoweek testen, ligt zeker gemiddeld rond de 0,3 kWh per km in de praktijk. In de winterdag met airco nog hoger. Dit maal de 0,23 cent per kWh van jou en exclusief de 10 cent per km aan accukosten. Dan mag je aan een normale auto heel wat extra onderhoud hebben.

Ik begin inderdaad te geloven dat je aandelen hebt bij Essent, Nuon, of Greenchoice, atoomkracht of hoe ze ook mogen heten.
Nou gefeliciteerd als jij dat gelooft. De waarheid ligt echter anders... Als ik morgen zonnepanelen op mijn dak zou kunnen plaatsen, dan zou ik dat direct doen zodat ik dan van de NUON verlost zou zijn. Ik vind dat soort bedrijven net zo erg als oliemaatschappijen.

En nogmaals: ik heb er uitgebreid over nagedacht en er inmiddels heel veel informatie over gevonden. Een van de belangrijkste bronnen daarbij was voor mij [www.evtv.me]. Dat zijn mensen met verstand van zaken, passie voor de materie, maar niet kritiekloos over de negatieve punten.

Overigens reken ik dagelijks aan de haalbaarheid van zonnepanelen. Ze zijn alleen interessant voor mensen met een eigen bedrijf waarbij de winst in de inkomstenbelasting valt, die ruim boven de balkenende norm verdienenn + alle elektriciteit kunnen salderen. Zonneenergie is voor 99 % van de particulieren onder de HUIDIGE voorwaarden duurder dan gewoon stroom aankopen.

Als je tot deze categorie behoort behoor je tot de happy few.

Vergeet vooral niet zelf na te denken.
Wees gerust, dat doe ik constant.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2011 23:53 door D.E.N.N.I.S..
Quote
D.E.N.N.I.S.
@Twix, als je een geelektrificeerde Mini wil zien moet je maar eens naar een aflevering van EV-TV kijken. Die show is een echte aanrader en gaat heel diep in op alle aspecten van de EV. Ze bouwen zelf auto's om en vertellen zeer gedetailleerd hoe ze dat gedaan hebben. Soms is deze show wel wat droog, want Paul Richard is gek op cijfertjes en op uitleggen wat die cijfertjes inhouden..

Daar moet je inderdaad wel even voor gaan zitten. Lijkt me reuze interessant, maar zo op de avond is het iets te droog voor me. Maar deze website komt bij de favorieten!

Quote
D.E.N.N.I.S.
Out now in theaters:




[www.revengeoftheelectriccar.com]

Ja hallo! Eerst jaag je me op kosten voor een DVD, nu moet ik weer naar de bioscoop... big smile smiley We interessant allemaal.

Over de kosten kan ik niets zeggen, ik heb geen gegevens voor handen, maar ik kan zo ongeveer best begrijpen dat het niet veel verschil zal maken op het moment.
Wat ik wel serieus denk is dat de electrische auto voor veel huishouden probleemloos als tweede auto zou kunnen worden ingezet. Het enige probleem is dan het oplaadstation. Als ik naar ons zelf kijk, onze Mini rijdt met name kleine stukjes en als de Mini al een keer ingezet wordt voor een lange rit, dan staat de Ford stil... Maar aangezien wij geen garage hebben, zal het opladen wel een probleem zijn, want waar ga ik heen met de stekker?
Quote
Twix
Ja hallo! Eerst jaag je me op kosten voor een DVD, nu moet ik weer naar de bioscoop... big smile smiley We interessant allemaal.

Over de kosten kan ik niets zeggen, ik heb geen gegevens voor handen, maar ik kan zo ongeveer best begrijpen dat het niet veel verschil zal maken op het moment.
Wat ik wel serieus denk is dat de electrische auto voor veel huishouden probleemloos als tweede auto zou kunnen worden ingezet. Het enige probleem is dan het oplaadstation. Als ik naar ons zelf kijk, onze Mini rijdt met name kleine stukjes en als de Mini al een keer ingezet wordt voor een lange rit, dan staat de Ford stil... Maar aangezien wij geen garage hebben, zal het opladen wel een probleem zijn, want waar ga ik heen met de stekker?
Ik heb niet gezegd dat je de DVD moest kopengrinning smiley. In de laatste zin van de OP staat een link naar een Torrent. Dan had je hem gratis gehad.

Ik denk dat als je woon-werk-woon afstand binnen 120 km ligt, dan kun je dat al gerust met een Leaf doen. Dan zou je er eventueel een 2e auto met een ICE naast kunnen hebben voor de langere afstanden. In dit voorbeeld ga ik er heel even van uit dat de bezitter een leaserijder is. Die hebben vaker een 2e auto.



edit: heel even de opmaak aangepast.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2011 20:40 door D.E.N.N.I.S..
Toch vind ik het gaaf als ik in de stad een geluidsloze Toyota Prius langs kom gaan, het heeft toch wel iets, dat geluidsloze. Er gaat rust van uit!
Van de voorpagina:

Europese subsidie voor Stichting E-laad

Goed nieuws voor de Stichting E-laad: het EV-platform heeft een flinke subsidie van Europese zijde gekregen.

Stichting E-laad heeft voor de komende drie jaar een subsidie van 1.042.200 euro gekregen van de Europese Investeringsbank ( EIB ) en de Europese Commissie. Door de financiële steun kan E-laad verder gaan met de verwezenlijking van de doelstelling: maximaal 10.000 laadpalen in Nederland.
De bijdrage komt uit de ELENA-regeling. ELENA is een faciliteit van de Europese Investeringsbank en de Europese Commissie en subsidieert kosten die nodig zijn voor voorbereidingen van grote duurzame energie investeringsprogramma’s. ELENA richt zich onder andere op investeringsprogramma’s die de introductie van elektrische auto’s versnellen en op investeringsprogramma’s op het gebied van lokale oplaadinfrastructuur voor voertuigen die rijden op alternatieve brandstoffen.

Nederland 'zeer geschikt voor laadpunten'
De Europese Investeringsbank onderschrijft bij het verstrekken van de subsidie dat Nederland een aantal typische kenmerken heeft die elektrisch vervoer juist hier goed mogelijk maken. Zo rijden de meeste Nederlandse autorijders minder dan 150 km per dag. Zestig procent van de Nederlanders rijdt zelfs maar 50 kilometer per dag. Bovendien heeft Nederland, in verhouding tot andere Europese landen, weinig eigen (privé) parkeerplaatsen. Hierdoor is de behoefte aan openbare publiek toegankelijke oplaadpunten groter, aldus de EIB.
De subsidie betekent dat het project van de stichting E-laad, het aanleggen van een netwerk van publieke oplaadpunten, versneld kan worden uitgevoerd. De bijdrage van ELENA is voor onder andere het definiëren van technische vereisten en specificaties, het uitrollen van een publiek laadnetwerk bij gemeenten, het verzamelen van data en trekken van lessen uit de ervaringen en uiteindelijk een bijdrage leveren aan de toename van het aantal elektrische auto’s in Nederland.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-11-2011 04:30 door Twix.
Seat introduceert elektrische auto en plug-in hybride

Seat Altea XL Electric Ecomotive en Leon hybride

09 november 2011 - In navolging van veel andere autofabrikanten komt ook Seat nu met een volledig elektrische auto. De Seat Altea XL Electric Ecomotive heeft nu nog de status van prototype. Maar het zal niet lang duren of je kunt ook een volledig emissievrije Seat rijden.


Een aantal test-prototypen zullen om en rond de thuisbasis van Seat in Spanje aan overheidsinstanties worden uitgeleend. In Madrid en Catalonië zullen de eerste elektrische Seats worden uitgezet. Volgens de makers heeft deze elektrische Seat een actieradius van 135 kilometer. De topsnelheid bedraagt 135 km/h. De elektromotor kan maximaal 115 pk loslaten en heeft een koppel van 270 Nm. Verder claimt Seat dat de batterijen zo slim zijn opgeborgen dat het niet ten koste gaat van de binnenruimte. Als de proef slaagt, zullen de eerste volledig elektrische Seats in 2016 ook voor particulieren te koop zijn.



Hybride Seat Leon

Nog iets eerder zal er een Seat Leon TwinDrive Ecomotive zijn opwachting maken. Deze zogenaamde plug-in hybrid kan zo’n 50 kilometer elektrisch rijden en kan dan ook nog 120 km/h in de elektrische modus toppen. In combinatie met de benzinemotor bedraagt de topsnelheid 170 km/h. Er moet in combinatie met de elektromotor een gemiddeld verbruik haalbaar zijn van 1,7 l/100 km en een zeer lage CO2 uitstoot van 39 g/km.

Jay Leno's Book Club: High Voltage


afbeelding is klikbaar

Jim Motavalli stops by the garage to discuss his just-published book, chronicling the dramatic,
yet inevitable transformation of the auto industry. That's right, the electric car is coming in the not-so-distant future
is the revolution upon us?
Ik heb een bittorrent gevonden (3 zelfs) voor de film 'Revenge of the electric car'.

Echter omdat het volgens de forumregels niet is toegestaan, kan ik de link daarna toe niet hier plaatsen. Een ieder die hem toch wil kan mij een PB sturen.

Ik zal dan zo snel mogelijk reageren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2012 04:24 door D.E.N.N.I.S..

Goede documentaire, heel erg informatief. Al was het niet helemaal wat ik er verwacht had.

Het gaat vooral over 4 personen die een bedrijf hebben waar ze EV's maken. Het gaat dus over de bazen van Tesla, GM en Nissan. Daarnaast over een man die zelf auto's ombouwd tot EV.
Quentin Willson in een Top Gear (1997) rijtest over de EV1:



Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in een Think:

Ik ga hier geen uitgebreid testverslag plaatsen, maar een paar dingen wil ik graag kwijt.

1. De prijs: Tegenwoordig kost de Think iets meer dan € 20.000. Bij de dealer waar ik de proefrit maakte stond zelfs een demo met minder dan 100 km op de klok voor € 17.000. Die auto had dezelfde uitrusting als de testauto.

2. De afwerking: Dit is wat mij het meeste opviel; de hele auto zit hoogwaardig in elkaar. Het dashboard heeft een aantal harde kunststoffen, maar ziet er dankzij de mooie kleurstelling erg mooi uit.

3. Stuurbekrachtiging: Die is er niet en daardoor stuurt de Think erg zwaar op parkeerplaatssnelheden. Aan de andere kant van die medaille staat dat de auto daardoor stevig en gewichtig.

4. Range: In tegenstelling tot mijn proefrit met de Twizy heb ik dit keer niet gelet op het stroomverbruik. Zoals de twee voorlaatste foto's tonen heb ik 28 kilometer gereden daarbij iets meer dan 22% stroom gebruikt. In deze 22% zit een mix van snelwegen, lokale wegen en de binnenstad van Hoorn. Daarbij zitten ook 2 stoplichtsprintjes om te kijken hoe snel de Think accelereert. Daarbij viel op dat 0-60 km/u snel en soepel verloopt, maar boven de 70 km/u voel je de acceleratie-curve af vlakken. Over de acceleratie was ik meer dan tevreden.

5. Airco of open dak?: Persoonlijk vind ik de airco een beetje een onzin optie. Ik heb een automatische airco in de Pixo en hoewel deze de auto wel afkoelt op warme dagen, de aanjager op 4 krijgt hetzelfde voor elkaar. En ja, ik realiseer me dat de airco in mijn Pixo niet zo effectief is als in een duurdere auto. Ook vind ik het lekkerder rijden met de ramen open. Ik zou dus kiezen voor de open dak.

6. Minpuntje 1: Ik heb maar 2 minpuntjes kunnen vinden tijdens de proefrit. En de eerste is te zien op de laatste foto. Als je als eerste auto bij het stoplicht staat, dan moet je veel moeite doen om het stoplicht te zien.

7. Minpuntje 2: Zodra je de rem loslaat met de versnellingsbak in D of R, begint de auto te rollen. Bij andere ervaringen met automaten blijft de auto stilstaan zolang het gaspedaal niet wordt ingedrukt. Ik merktte dit vooral toen ik een klein stukje achteruit wilde rijden. Dit gebeurde sneller dan ik wilde en ik was blij dat er niets achter me stond.

8. Lol: Belangrijkste van alles; ik heb een uurtje lol gehad en daarbij geen enkele effect gehad op het milieu. En zelfs wanneer je de indirecte uitstoot wil meerekenen, zelfs dan was het milieu vriendelijker dan de meeste andere auto's die om mij heen reden.

9. Wel of niet mooi?: Beauty is in the eye of the beerholder. IK heb de styling van de Think nooit echt kunnen waarderen. En die mening heb ik nog steeds, echter in tegenstelling tot eerder kan ik nu wel melden die ik het interieur wel heel mooi vind.






















































4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2012 19:56 door D.E.N.N.I.S..
Ik heb even in het betreffende exemplaar kunnen zitten, maar vond de stoelen niet lekker. Verder vind ik de Th!nk qua uiterlijk een brommobieluitstraling hebben. Afwerking is inderdaad vrij netjes te noemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.