We nemen afscheid van de… Mercedes S-klasse Coupé/Cabriolet, Nissan 370Z, Renault Koleos en Volvo V40

Gepost door Rutger DC 
es.autoblog.com
The Andalusian closes Santana Motor

Malas noticias para el sector del automóvil español, que en estos días pierde una de las pocas marcas patrias que quedaban con el cierre de Santana Motor , agonizante desde hace años y que no ha podido sobrevivir en los tiempos que corren. Bad news for the Spanish car industry, these days you lose one of the few remaining homelands marks the end of Santana Motor , agonizing years and has not been able to survive in these times. Así lo ha comunicado hace unas horas La Junta de Andalucía, propietaria de la misma. This was reported a few hours ago La Junta de Andalucía, which owns it.

Para que los trabajadores de la planta se vean afectados de la menor manera posible, la Junta de Andalucía prejubilará a todos aquellos mayores de 50 años (791 empleados), mientras que otros serán reubicados en nuevas empresas (unos 300). For workers of the plant are affected in the slightest way possible, the Andalusian early retirement to all those over 50 years (791 employees), while others will be relocated to new companies (about 300). Pese a que es el fin de Santana Motor como marca, se espera que en el futuro las instalaciones de Linares sirvan para la manufactura de vehículos eléctricos, con una cadena de producción adaptada capaz de alcanzar unas 20.000-30.000 unidades anuales. Although Santana is the end of Motor as brand, it is expected that in the future serve Linares facilities for the manufacture of electric vehicles, with a production line which can reach adapted 20000-30000 units per year.

Todo esto viene en el peor momento pero bien es cierto que desde hace muchos meses se intentó realizar la venta de Santana a terceros, pero nunca se llegó a un acuerdo. All this comes at the worst time but it is true that for many months tried to make the sale of Santana to others, but never reached agreement. Los últimos modelos lanzados por la marca eran los 300/350, realizados sobre la base de los veteranos Suzuki Vitara. The latest models were released by the 300/350 mark, made on the basis of veterans Suzuki Vitara. La marca igualmente fabricaba el Santana PS10/Anibal, y un derivado de este para Iveco (el Massif ), ambos con muy poca demanda. The brand also produced the PS10/Anibal Santana, and a derivative of this to Iveco (the Massif ), both with very little demand.

Durante muchos años esta firma suministraba todoterrenos al Ministerio de Defensa, su principal cliente, aunque tras sufrir algunos problemas de fiabilidad no se renovó el contrato. For many years the firm supplying ATVs to the Ministry of Defence, its main client, but after suffering some reliability issues the contract was not renewed.

Bron: [es.autoblog.com] (vertaling Google Translate)

Omgebouwde Iveco Massifs en Suzuki Vitara's?
Als ze er nog leuk uit zouden zien, maar dat doen ze ook niet echt.
Had er nog nooit van gehoor trouwens..
Rickenbacker4003
Omgebouwde Iveco Massifs en Suzuki Vitara's?
Als ze er nog leuk uit zouden zien, maar dat doen ze ook niet echt.
Had er nog nooit van gehoor trouwens..

Andersom, de Iveco Massif/Campagnola waren gebaseerd op de Santana en werden ook in de Spaanse fabriek gebouwd. Ik ben benieuwd wat er na het omvallen van Santana met de Iveco's gebeurd, evenals de Suzuki Jimny die voor de Europese markt eveneens bij Santana van de band loopt.
De Iveco Massif is juist gebaseerd op de Santana (en die op zijn beurt weer op de Land Rover Defender, of beter, dat model daarvoor). Ik had begrepen dat een aantal jaar geleden Iveco de boel had overgenomen, maar op internet kom ik andere dingen tegen. Iemand?
Santana is geschiedenis

Het Spaanse automerk Santana geeft er de brui aan. De fabriek werd in 1958 opgestart om Land Rovers onder licentie te bouwen. De overeenkomst met de Britten liep tot 1983, maar ook erna bleven de Spanjaarden terreinwagens produceren. Het bedrijf bracht zijn eigen interpretatie van de Defender op de markt en bouwde ook modellen van Suzuki (Samurai/Jimny en Vitara) onder eigen merknaam.

Twee jaar geleden kreeg Iveco interesse in de activiteiten van Santana. De Fiat Groep nam een belang in de fabriek en herlanceerde de van de Defender afgeleide Santana op de markt als Iveco Massif. Er kwam ook een compactere versie op de markt waarvoor Fiat’s modelnaam Campagnola werd afgestoft. Maar nu de Italianen zich hebben ingekocht bij Chrysler (en dus Jeep), wordt Santana gedumpt. Het heeft er alle schijn van dat beide bovengenoemde modellen samen met de productieactiviteiten van Santana sneuvelen. In het totaal komen meer dan 1.000 werknemers op straat te staan. Voor bijna 800 onder hen is echter al een alternatieve regeling getroffen.

Bron: [www.autointernationaal.nl]
tja, gevalletje 'zal ik niet echt missen'
Die oude santana's zie je hier nog wel veel rijden, die iveco massif heb ik nog nooit gezien.
Gullwing
Die oude santana's zie je hier nog wel veel rijden,.

Ik heb er in NL maar 1 of 2 gezien. Ik kom eigenlijk alleen LaRo's tegen.
Toch wel jammer, het schijnt een in enkele opzichten (kwaliteit carrosserie, zitpositie) beter product te zijn geweest dan de Defender. Nog betaalbaarder ook.
labrang
Gullwing
Die oude santana's zie je hier nog wel veel rijden,.

Ik heb er in NL maar 1 of 2 gezien. Ik kom eigenlijk alleen LaRo's tegen.

hier is dan ook spanje tongue sticking out smiley
Het lijkt erop dat de Japanse merken flink last hebben van de dure yen: de ene na de andere Japanner legt het loodje. Ook de Nissan Pathfinder moet eraan geloven: ik zie 'm niet meer staan op Nissan.nl. Nog wel hier, maar de pagina voor de Pathfinder bestaat niet meer. In mei 2010 verscheen de vernieuwde Pathfinder nog bij de dealers, waarbij de 2.5 dCi krachtiger werd en de 3.0 dCi V6 werd toegevoegd. Vrijdag verscheen het bericht dat Nissan de Murano in ons land alsnog met dieselmotor gaat leveren: [autotelegraaf.nl]. De Murano 2.5 dCi lijkt dus een soort compensatie te zijn voor de verdwenen Pathfinder.

De van de Pathfinder afgeleide Navara pick-up blijft overigens gewoon leverbaar.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Nissan Pathfinder
20-02-2011 21:48
Daewoo-Chevrolet
Het lijkt erop dat de Japanse merken flink last hebben van de dure yen: de ene na de andere Japanner legt het loodje. Ook de Nissan Pathfinder moet eraan geloven: ik zie 'm niet meer staan op Nissan.nl. Nog wel hier, maar de pagina voor de Pathfinder bestaat niet meer. In mei 2010 verscheen de vernieuwde Pathfinder nog bij de dealers, waarbij de 2.5 dCi krachtiger werd en de 3.0 dCi V6 werd toegevoegd. Vrijdag verscheen het bericht dat Nissan de Murano in ons land alsnog met dieselmotor gaat leveren: [autotelegraaf.nl]. De Murano 2.5 dCi lijkt dus een soort compensatie te zijn voor de verdwenen Pathfinder.

De van de Pathfinder afgeleide Navara pick-up blijft overigens gewoon leverbaar.
Kweeetniet, vond het een rare auto.
Ze leken de Pathfinder een soort van stijl te willen meegeven dmv het kopiëren van de onzichtbare portierhendel van de Alfa's 156 en Lancia Y,maar hierop ziet het er niet uit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2011 22:56 door Rickenbacker4003.
Jammer, maar begrijpelijk.
Een mooie auto, maar zwaar, onzuinig, je kent het wel...

@ Maarten,

Je hoeft in je bericht niet met foto's en al te quoten.
Als iedereen dat zou doen, zouden we 6 keer dezelfde foto's op de pagina hebben.winking smiley
Anonieme bezoeker
20-02-2011 22:56
Bentley Arnage
Jammer, maar begrijpelijk.
Een mooie auto, maar zwaar, onzuinig, je kent het wel...

@ Maarten,

Je hoeft in je bericht niet met foto's en al te quoten.
Als iedereen dat zou doen, zouden we 6 keer dezelfde foto's op de pagina hebben.winking smiley
Sorry, soms vergeet ik om de foto's erin weg te halen... winking smiley
Rickenbacker4003
Daewoo-Chevrolet

Kweeetniet, vond het een rare auto.
Ze leken de Pathfinder een soort van stijl te willen meegeven dmv het kopiëren van de onzichtbare portierhendel van de Alfa's 156 en Lancia Y,maar hierop ziet het er niet uit.

Die onzichtbare portiergreep had de Pathfinder (bij ons toen nog Terrano) al in 1991, járen voordat de door jouw genoemde modellen verschenen.
Anonieme bezoeker
21-02-2011 20:53
Gebeurd op zich wel vaker met Nissan bedenksels; volgens mij was de bluebird in 1989 ook al leverbaar met een twin spark motor.
Anonieme bezoeker
22-02-2011 09:40
Vond het geen lelijk ding. Best stoer eigenlijk. Alleen, dit soort auto's heeft het tegenwoordig sowieso wel moeilijk. Zijn er vorig jaar en dit jaar eigenlijk nog een paar Pajero's en Land Cruisers verkocht bijv? Range Rovers doen het nog wel aardig op de PC, maar de echte terreinwagens hebben nog maar een hele kleine doelgroep hier. Vaak kom je met een beetje SUV ook wel uit de voeten met een paardentrailer of tandem-asser vermoed ik drinking smiley
Jammer! Echt een leuk ding, maar werd sowieso al erg slecht verkocht hier. Dus begrijpelijk dat hij uit het leveringsprogramma is gehaald.
Dat de Navarra niet sneuvelt heeft denk ik vooral te maken met de levering aan Rijkswaterstaat (weet niet hoe lang dat contract nog loopt).
Beetje jammer het als feit wordt bestempelt, want Nissan heeft vandaag aan ons bekend gemaakt dat de auto gewoon leverbaar is en net een nieuwe motor heeft. Dus hij is niet weg.
[www.nissan.nl] <- ik zie toch echt een Pathfinder!
Anton !
[www.nissan.nl] <- ik zie toch echt een Pathfinder!

Zie mijn post....

Anton !
want Nissan heeft vandaag aan ons bekend gemaakt dat de auto gewoon leverbaar is en net een nieuwe motor heeft. Dus hij is niet weg.

Blijkbaar heb ik op basis van het verdwijnen van de Pathfinder op de Nissan-site verkeerde conclusies getrokken? In dat geval mijn welgemeende excuses aan Nissan tongue sticking out smiley
Volgende keer: Check your facts smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2011 20:10 door Anton !.
Anton !
Volgende keer: Check your facts smiling smiley

Het enige feit is dat de pagina van de Pathfinder niet meer bestaat, al dan niet tijdelijk. Maar wat heeft Nissan precies bekend gemaakt over de Pathfinder, ik neem aan dat er een persbericht(je) is verzonden?
Weet niet precies, maar er is geen bericht geweest dat het model zou verdwijnen. Wat opzich wel te verklaren valt doordat ie ook pas sinds kort leverbaar is met een nieuwe dieselmotor.
Over de Navara: rijdt RWS daar dan nog mee? Kan me herinneren dat de oude Nissan pickup speciaal weer exclusief werd geleverd voor RWS omdat de Navare te duur was voor RWS. Maar nu rijden ze dus wel weer Navara?
Barri
Over de Navara: rijdt RWS daar dan nog mee? Kan me herinneren dat de oude Nissan pickup speciaal weer exclusief werd geleverd voor RWS omdat de Navare te duur was voor RWS. Maar nu rijden ze dus wel weer Navara?
Volgens mij zijn er vorig jaar nog een heleboel nieuwe Navara's afgeleverd aan RWS, en er reed toen ook al een hele vloot navara's rond bij RWS (hebben vorig jaar bijna allemaal de nieuwe bestickering gekregen). Maar nu je het zo zegt, staat me daar ook iets van bij.

Doek valt voor Mitsubishi Grandis
AMSTERDAM - Sinds 2004 is Mitsubishi Grandis op de markt. Na zeven jaar trekt Mitsubishi de stekker uit de zevenzitter.

Vorig jaar verkocht Mitsubishi er nog 154. Een flinke daling ten opzichte van 2009 toen het merk er nog 305 wist te slijten. "Op dit moment zijn er nog twaalf te koop in Nederland," vertelt een woordvoerder. Wees er dus snel bij als je nog een nieuwe Grandis wilt aanschaffen. Er is namelijk geen opvolger in de maak. "Er komt geen nieuwe Grandis of een zevenzitter onder een andere naam."
Typisch Mitsubishi. Voor geen enkel model dat de afgelopen 10 jaar uit productie ging is er een opvolger gekomen, afgezien van de toch al slecht verkopende Lancer. Door zo'n vreemde modellenpolitiek verliest het merk snel zijn klanten.
De Outlander is wél opgevolgd (en redelijk succesvol ook). Maar inderdaad, verder is het triestig...
Bristol Cars failliet verklaard

AMSTERDAM - Het hoogst eigenzinnige Bristol Cars heeft het hoofd niet boven water weten te houden. De Britse fabrikant is failliet.

De exclusieve auto's van Britse makelij werden volledig met de hand gebouwd. Mede hierdoor hing er aan een Bristol doorgaans een gepeperd prijskaartje. Een dealernetwerk had het merk niet, ze verkochten hun modellen direct aan de klant vanuit hun showroom in London. Bristol was van origine een fabrikant van vliegtuigen, waarna het kort na de Tweede Wereldoorlog overstapte op de kleinschalige productie van auto. Deze modellen waren gebaseerd op BMW ontwerpen die door medewerkers van Bristol eind 1945 uit Duitsland 'meegenomen' werden.

Op het moment is men bij Bristol naarstig op zoek naar geldschieters. De curatoren nodigen alle partijen uit die 'de toekomst van dit iconische Britse merk kunnen garanderen'. Bristol heeft een viertal modellen in de showroom staan, de bijzonder potente Fighter T, de Blenheim en Blenheim Speedster, en de Series 6.

Bron: [www.telegraaf.nl]
Mitsubishi is een merk met inderdaad een hoogst merkwaardige modellenstrategie. Of moet je zeggen een merk met een gebrek aan modellenstrategie.

Nu komen ze straks met een kleintje in het formaat van de Nissan Micra. Alsof ze daar de oorlog mee gaan winnen..... Zou er wel een opvolger van de Colt komen? De Colt is in zijn eerste voorwielaangedreven vorm al sinds 1979 bij ons!

Over Bristol: Jammer voor het merk, de mensen die er een boterham aan verdienden maar eigenlijk wel te verwachten. Ik kan er niet echt een traan om laten, zelfs in GB is Bristol maar een weinig geziene auto. Dus gaan we het merk missen? Denk het niet.
Jammer dat de Grandis en het merk Bristol verdwijnen.
Ik vind de Grandis echt een mooie MPV, die ondanks zijn leeftijd, qua uiterlijk nog steeds bijtijds en modern overkomt.

Verder jammer van Bristol. Weer een Engelse fabrikant die het hoofd niet boven water houdt.
Het mooiste model vind ik toch wel de Blenheim 3. Prachtig.thumbs up

Weet iemand trouwens of ze ook linksgestuurde versies maakten?
Inderdaad bijzonder treurig, die modellenpolitiek van Mitsubishi. De merkentrouw is nu al zo dramatisch: [www.autoblog.nl] & [preview.autokompas.hippo6.castaserver.com].

Waarom doet Mitsubishi niet eens een poging de huidige klanten vast te houden? Helemaal geen grote opgave, want in eigen land verkoopt men de Delica D:5, een grote crossover met het onderstel van de Lancer/Outlander (en wat producten van Chrysler). Met een lengte van 4.73, breedte van 1.795 en hoogte van 1.850 meter een waardige opvolger voor de Grandis. Wel duidelijk hoger en minder sportief, maar de trend van de laatste jaren is toch al dat MPV's terrein verliezen aan crossovers. Zo is de Chrysler Voyager opgevolgd door de Dodge Journey en de Espace die nu al had moeten verschijnen is afgeblazen, om in 2014 door een crossover te worden vervangen. Mitsubishi levert in de Outlander al prima benzinemotoren (2.0, 2.4) en als dieselmotor de 1.8 DI-D HP uit de ASX (150 pk). De uit 2007 stammende Delica D:5 kan voor het maken van de oversteek wel een facelift gebruiken, vooral qua interieur. Men zou 'm Space Wagon kunnen noemen, of ASW, sluit dan mooi aan bij de ASX.

Zo jammer dat veel Japanse merken de Europese markt niet (meer) serieus nemen. Mazda kwijnt weg door slechte marketing en doordat het geen compacte SUV en auto uit het A-segment aanbiedt, Honda maakt blunder op blunder (Brio zou niet naar Europa komen, de Japanse Crossroad, een concurrent van de Qashqai/ASX, is nooit naar Europa gekomen, hetzelfde geldt voor de Japanse Odyssey - die de Mitsubishi Grandis-rijders had kunnen aantrekken), Daihatsu vertrekt al binnenkort uit onze contreien, Toyota heeft in Japan mooie opvolgers voor de Avensis Verso (Mark X Zio) en Previa (laatste generatie Estima) etc.
Ehhh, die Delica is nou niet bepaald ontworpen met de Europese smaak in gedachte, om het maar netjes uit te drukken.....

Voor de rest heb je wel gelijk. smiling smiley
929V6
Door zo'n vreemde modellenpolitiek verliest het merk snel zijn klanten.
De Galant, bijvoorbeeld, is hier niet opgevolgd, niet omdat er zoveel klanten te behouden waren.... Mitsubishi verliest misschien de laatste paar klanten door het niet meer opvolgen, maar het niet opvolgen is juist vooral weer het gevolg van verlies van klanten.

Het is wel eeuwig zonde dat men niet de Galant gewoon is blijven leveren, en niet de moeite heeft genomen er een fatsoenlijke diesel in te hangen.

Die Delica is gewoon kansloos in Europa, zelfs met een aantrekkelijke diesel. Het is het archetype voertuig dat hier niet aan zal slaan.
Maar de Carisma en Space Star waren wél redelijk succesvol, en die zijn ook niet opgevolgd.
Die waren hier in dit land redelijk succesvol. Gold dat in dezelfde mate voor d erest van Europa, zo danig dat het in commercieel opzicht een opvolger zou rechtvaardigen?
In de landen waar ze niet moesten concurreren met lokale producten (België, Scandinavië, Ierland, UK, enz.) deden ze het ook niet onaardig, in andere landen minder. Maar dat geldt in feite voor elke Japanse of Koreaanse auto. In elk geval komt er zónder opvolger helemáál niemand meer naar de showroom.
Een nieuwe Evo komt ook al niet... Mitsubishi wil waarschijnlijk een soort 2e Toyota worden met hybrideauto's en dat was het dan... Ze hebben inderdaad een modellengamma om van te huilen. De ASX ziet er aardig uit, maar rijdt ook weer niet geweldig. Outlander is ook maar een oudje (ondanks de facelift) in uiterlijk en techniek.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2011 19:53 door Anton !.
Ik krijg uit je reactie nou niet het gevoel dat de aangehaalde modellen een doorslaand commercieel succes waren voor Mitsubishi. Wij noemen het niet opvolgen een gebrek aan modellen politiek, puur op basis van aannames vanuit onze blik. De Japanse blik kan wel eens heel anders zijn.

De Carisma en Space Star hebben geprofiteerd van het gezamenlijke onderstel en produktie met de S en V40. Dat verviel met het verscheiden van de doorlooptijd van dat model. Voor Mitsubishi is het waarschijnlijk niet mogelijk gebleken een business case rond te krijgen voor opvolgers nadat de wegen uit elkaar gingen met Volvo. Het ligt dat gewoon heel simpel, showrooms ten spijt.
Anderson
De Carisma en Space Star hebben geprofiteerd van het gezamenlijke onderstel en produktie met de S en V40. Dat verviel met het verscheiden van de doorlooptijd van dat model. Voor Mitsubishi is het waarschijnlijk niet mogelijk gebleken een business case rond te krijgen voor opvolgers nadat de wegen uit elkaar gingen met Volvo. Het ligt dat gewoon heel simpel, showrooms ten spijt.

De Carisma en Space Star waren ook in Duitsland erg populair, de Nederlandse Colt heeft het altijd minstens zo goed in Duitsland gedaan als bij ons. Deze twee modellen waren naar alle waarschijnlijkheid de absolute volumemodellen van het merk in Europa.
Het opbouwen van een goede merkentrouwheid bij de huidige klanten is Mitsubishi gewoon vreemd, zie de links in mijn vorige post. In Japan had Mitsubishi een geschikte opvolger voor de Europese Space Star: de Colt Plus. Men had de grote groep Space Star-rijders kunnen bedienen door de Plus-variant bij NedCar van de band te laten rollen naast de CZ3 en CZ5, maar helaas besliste Mitsubishi anders.
Goed, de Grandis krijgt dus geen opvolger. Voor de Lancer Evo lijkt hetzelfde te gelden. In de VS gaan de Galant, Eclipse en Endeavour uiterlijk in 2014 uit productie en krijgen geen opvolger, de Raider pick-up is al eerder geschrapt (heeft uiteraard geen opvolger gekregen). In India gaan de zaken waardeloos, China wordt niet serieus genomen door Mitsubishi (anders zou het wel de ASX en Outlander lokaal in productie nemen gezien het succes van andere Japanse merken met hun SUV's - sowieso stellen de Chinese verkoopcijfers van Mitsubishi niets voor met maandelijks 3.000 stuks), in de VS is Mitsubishi ten dode opgeschreven (verkoopcijfers zijn gedaald van 345.111 stuks in 2002 naar 50.809 in 2010). Gaat lekker bij Mitsubishi.
De ASX is een goede eerste zet om het merk weer terug op de kaart te zetten, hopelijk gaat de samenwerking met PSA zijn vruchten afwerpen.
Van de Space Star zijn er iets van 275.000 gebouwd, van de Carisma ca 350.000.
Van de Volvo S40/V40 Mk1 ruim een miljoen. Dat zet de verhoudingen wel een beetje in perspectief. Een eigen platform voor een auto in een dergelijk segment dat onder zware prijsdruk staat krijg je niet rond bij 350.000 stuks op 8 jaar. Saab bouwt er zelfs meer op een gedeeld platform, en heeft het dan nog moeilijk gehad. IK vraag me ook af in hoeverre de Carisma en Space Star nou echt inkomen hebben gegenereerd.

Je hebt gelijk dat de de Colt Plus wellicht deze kant op had kunnen komen.
De Carisma heeft men deels op laten volgen door de Lancer, maar men had gewoon de Galant hier erin moeten houden. De Carisma verkocht hier niet genoeg om zonder gedeeld platform te bouwen.

In 2004 zag je Mitsubishi in de VS inderdaad nog veel, vooral Galant en Outlander.
Eigenlijk een rare ontwikkeling. De Carisma was bedoeld als een iets gegroeide Europese opvolger van de Lancer. Toch bleef men de Lancer er nog steeds naast voeren, maar dan alleen met de kleinere motoren.
De SpaceStar was gebaseerd op een ingekort platform van de Carisma. Dan zou het logisch zijn dat een nieuwe Europese Colt ook op dat platform zou komen te staan? Kon de Colt eindelijk weer met de andere C-segmenters concurreren.

Maar nee, de Colt werd een B-segment hoogzittertje en de Carisma is weer vergeten ten voordele van de Lancer.
Hoe anders zou het zijn gelopen als men met de Carisma/Spacestar serie door zou zijn gegaan, incl. een grotere Colt? Dus modellen vergelijkbaar met de VW Jetta, Golf Plus en Golf? Hoef je niet aan te komen met: een Carisma is saai, want een CarismaII kan er heel anders uitzien (zie de nieuwe Colt ivm. zijn voorganger).
Ik denk dat Mitsubishi niet kapitaalkrachtig genoeg is om voor Europa speciale modellen te ontwikkelen, iets wat ze wel van plan waren, maar wat dus niet het succes is geworden wat verwacht werd (zie productieaantallen Charisma/Space Star). Daarna hadden ze gehoopt dat in samenwerking met Daimler-Benz te doen, maar dat is ook niet goed van de grond gekomen. Ze draaien veel verlies en missen voorlopig nog de boot bij het vinden van een Europese partner - en die zijn inmiddels bijna allemaal voorzien. De samenwerking met PSA is ook niet echt een vaste, zoals bijvoorbeeld Nissan en Renault die hebben, want PSA is vooral een flirt en werkt ook met BMW (motoren), Toyota (C1/107), Fiat Auto (bestellers), Ford/Jaguar/Landrover (dieselmotoren) en wie weet wat nog meer.

Hoe kom je uit zo'n vicieuze cirkel? Weer terug naar het leveren van Japanse modellen? Of werkt dat echt niet meer in Europa? Misschien komen ze er niet uit, en dan valt ooit het doek voor Mitsubishi in Europa.
Zo lang de europese/nederlandse Mitsubishi organisatie ook zijn best niet doet, verandert er ook niet veel en houd je je klanten ook niet vast(verdenk ze er soms eerder van dat ze klanten proberen weg te jagen, maar dat terzijde).

Ja, de ASX doet het goed (en terecht: mooie auto, rijdt erg goed en is goed uitgerust) maar de Colt en Outlander slechts redelijk. Dit zijn ook goede en moderne auto's (zeker na de facelift), maar de Outlander is alweer te groot en de Colt is alweer ingehaald door andere merken, denk ik. Daarbij is binnen een model de keuze ook erg beperkt. Van de Lancer had i.m.o ook een station versie moeten bestaan (ooit elders op het forum een mooie impressie van getoond). De Grandis was en is nog steeds een apart en actueel gelijnd model. Wel met te weinig geluidsisolatie en teveel hard plastic, maar vele malen betrouwbaarder dan bijv. een Scenic, maar in niet meer dan 3 uitvoeringen meen ik en een ouderwetse automaat.

Ondanks dat Mitsubishi steeds van alles roept en mooie concepts tonen (nog steeds is o.s. de concept ZT een erg interressante auto), is het het steeds net-niet. Mooie en goede concepts monden zeer beperkt uit in een productiemodel. Enkele uitvoeringen per model, net niet de mooie materialen zoals de meeste andere merken die wel gebruiken (ook de merken die vroeger waardeloos spul gebruikten met een slechte afwerking), maar wel weer een riante uitrusting. Lijkt er sterk op dat het voor een groot deel ook een financiele keuze is; betrouwbaarheid moet blijven, dan maar bezuinigen op materiaal van interieur en op uitvoeringen? Ondanks dat ze nu, naar het schijnt, wel weer zwarte cijfers schrijven (al zijn het wellicht kleine, dunne zwarte cijfertjes).

Er wordt echter ook niet doorgeborduurd op succes. De Carisma en Space Star waren voor Mitsubishi qua verkopen aardig succesvol. Je zou denken, bedenk dan een mooie opvolger, zodat je je klanten ook behoud. Een Galant had het hier ook best leuk kunnen doen. Maar je moet wel inspanning leveren om e.e.a. te realiseren (o.a. een zeer goede marketing) en soms geduld hebben. Neem de Sigma; destijds (en nu ook nog trouwens cool smiley ) een fantastische auto. Maar het lukt je nooit om binnen 3-4 jaar naast BMW. Mercedes e.d. te komen. Kijk maar naar Lexus hoe lang dat geduurd heeft voordat dat een succes werd. Trouwens, hoewel zo'n Lexus een erg goede auto is, verkopen ze volgens mij nog steeds niet de aantallen die BMW, Mercedes etc. wel verkopen.

Al vermoed ik dat er ook een groot stuk behoudendheid in zit (of gebrek aan durf), daar waar de koreanen dat wel doen. In feite doen de koreanen nu wat de japanners destijds deden.

Maar erg zonde, zoveel kansen en mogelijkheden en die laat je dan liggen......
We nemen definitief afscheid van de Brera en Spider. Hiermee blijft een tamelijk armzalige hoeveelheid modellen over bij Alfa: de MiTo, Giulietta, 159 en 159 Sportwagon over naast de eigenlijk uitverkochte 8C.

Foto's Rijtesten.nl

Foto's Rijtesten.nl

Ook verdwenen: de Lancia Phedra. Nooit een succes geweest, verkocht toch beter dan de Fiat Ulysse, reden waarom de Phedra het net als de Musa langer heeft volgehouden dan zijn Fiat-broer. De Phedra wordt vervangen door de veel grotere Voyager.

Foto's Autogetest.nl

Tot slot verdwijnt ook de Mercedes CLC. Van een Braziliaans uitloopmodel verwacht je passende prijzen, maar helaas was de CLC nog altijd veel te duur. Niet zo vreemd dat de CLC maar weinig aftrek vond.

Foto's Rijtesten.nl
Niet echt auto's die we zullen missen. De Brera was een ongelofelijke tegenvaller na de prachtige concept die gewoon net wat betere en scherpere lijnen had. Wat overbleef was eigenlijk meer een hatchback i.p.v. een lage brede coupe. De CLC heeft zijn vele face-lifts en aanpassingen naar mijn idee wel aardig goed doorstaan, van buiten nog best actueel vergeleken met de nieuwe lichting Mercedessen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.