We nemen afscheid van de… Mercedes S-klasse Coupé/Cabriolet, Nissan 370Z, Renault Koleos en Volvo V40

Gepost door Rutger DC 
Insiders melden dat ALFA ROMEO gestopt is met de productie van de uit maart 2006 stammende Spider. Het zomerseizoen zit er grotendeels op en het model stond toch al op de nominatie om volgend jaar gesaneerd te worden, dus effectief maakt het eerder toedienen van het nekschot niet veel uit. Dealers zijn een aantal weken terug gevraagd hun laatste bestellingen te plaatsen; als deze orders zijn afgehandeld dan zou de productie stilgelegd worden. Blijkbaar zit die klus er nu al op. Het is niet verwonderlijk dat de Italianen de stekker uit de Spider trekken, want in juli was er in Nederland slechts één bestelling. De open Alfa Romeo oogt nog steeds tijdloos fraai, maar het is niet meer de moeite om de diverse motoren (2.2 JTS, 3.2 JTS V6, 2.4 JTDm) aan te passen aan de Euro5 emissienormen. Op de begraafplaats gaat de Spider nu familielid GT gezelschap houden en de verwachting is dat op afzienbare termijn ook de Brera zijn laatste adem zal uitblazen. Al met al reuze jammer voor een automerk dat zo graag ‘premium’ wil zijn.

autointernationaal.

Zoo, Alfa is flink aan het saneren geblazen. Ik hoop dat alles goed komt, en dat er snel één bloedmooie opvolger komt (2uettottanta).

Doek valt voor Honda Legend
AMSTERDAM - Honda neemt afscheid van zijn topmodel. Deze maand stopt in Japan de productie van de Legend.

De wagen arriveerde in 2005 op de markt en onderging enkele jaren geleden nog een facelift. Een groot succes is de vierdeurs sedan nooit geworden. Er gingen slechts enkele tientallen stuks de weg op
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Alfa Romeo GT
28-08-2010 13:38
Carfanatic

Doek valt voor Honda Legend
AMSTERDAM - Honda neemt afscheid van zijn topmodel. Deze maand stopt in Japan de productie van de Legend.

De wagen arriveerde in 2005 op de markt en onderging enkele jaren geleden nog een facelift. Een groot succes is de vierdeurs sedan nooit geworden. Er gingen slechts enkele tientallen stuks de weg op
FF nuanceren: IN NEDERLAND. JA!

In de Japan/US verkochten ze er honderdduizenden!!
Ik was even aan het kijken op de site van Chevrolet en daar viel me op dat er zo weinig modellen zijn: slechts 4. Zo kwam ik tot de conclusie dat de Chevrolet Matiz (ik had gedacht dat 'ie als budgetbroer naast de Spark leverbaar zou blijven), Aveo sedan (verkocht vast voor geen meter, doet het imago geen goed en deed het nog veel slechter in Euro NCAP dan diens hatchbackbroer), Chevrolet Nubira SW (was nog even leverbaar naast de Cruze sedan) en ook het doek voor de Epica is gevallen, de kleine facelift is hier nooit aangekomen.
Blijven over de Spark, Aveo 3- en 5-deurs, Cruze en Captiva. Voor de laatste drie modellen is er nieuws op komst: de Aveo wordt binnenkort vervangen, op de autosalon van Parijs is er nieuws voor de Cruze in de vorm van een nieuwe basisdieselmotor: de 1.7D (Isuzu motor, dezelfde als Opel levert) met 110 en 130 pk. Bovendien zal de Cruze hatchback er in conceptvorm staan te pronken, welke volgend jaar leverbaar zal worden. De vernieuwde Captiva zal ook worden gepresenteerd in Parijs. Daar zal ook de nieuwe Orlando staan, die als opvolger van de Tacuma kan worden gezien. Ten slotte zal volgend jaar ook de Chevrolet Camaro leverbaar worden, terwijl dan ook de nieuwe Malibu/Epica zal worden geïntroduceerd. Al met al een opruiming voor het komende modellenoffensief. Eerder werd al de Lacetti geschrapt.

Nog een foto van de Alfa Romeo Spider en Honda Legend:

Jammer van de Legend. Stopt Honda ook met de levering en produktie van de Acura RL?
rickm
FF nuanceren: IN NEDERLAND. JA!

In de Japan/US verkochten ze er honderdduizenden!!

labrang
Jammer van de Legend. Stopt Honda ook met de levering en produktie van de Acura RL?

Lijkt me wel, productie van de RL liep ook via Japan. En de Acura RL was in de VS juist zeker geen succes: in juli werden er 172 verkocht, in de eerste 7 maanden van dit jaar 1.044: [hondanews.com]
De Epica is/was zeker een hele goede aanbieding. Alleen voor de motor al!
Jammer dat auto's als de Epica bij voorbaat al kansloos zijn door de lage te verwachte restwaarde en dus hoge leaseprijs.
929V6
Jammer van de Epica, de zes-in-lijn is nu serieus met uitsterven bedreigd.

Euh... BMW?
Bartus G.
929V6
Jammer van de Epica, de zes-in-lijn is nu serieus met uitsterven bedreigd.

Euh... BMW?

Zeker, maar ook BMW is de laatste tijd volop aan het downsizen (bijv. BMW 320i/520i 6 => 4 cilinders), dus de vraag is nog voor hoelang.
nu ja, voordat de geproduceerde zes in lijns van het beierse merk ermee op houden, zijn wel wel enkele tientallen jaren verder..grinning smiley

misschien dat de zes in lijn qua cilinderinhoude wel gedownsized wordt.. 1.6 liter met 6 cilinders ofzo en dan 2 turbo's.winking smiley
Anonieme bezoeker
Alfa Romeo GT Special Edition
31-08-2010 00:08
Wat een bella! Blijf het jammer vinden dat de GT eruit gaat.

[www.autoedizione.nl]
Anonieme bezoeker
Re: Alfa Romeo GT Special Edition
31-08-2010 01:24
Heb de GT nooit echt wat gevonden qua uiterlijk. De 166 echter mogen ze van mij zo weer in productie nemen..
Anonieme bezoeker
Re: Alfa Romeo GT Special Edition
31-08-2010 07:11
"Het instrumentarium wijkt door de zwarte achtergrond en witte verlichting iets van de normale GT."

Vroeger ging dat andersom: speciaal werden de klokken met witte achtergrond gemaakt. Terwijl dit veel mooier is.

Op de achterkant na heb ik 't altijd een beauty gevonden. Die meterklokken zien er zo ook wel fraai uit inderdaad!
Als ik heel eerlijk mag zijn zal het staken van de productie van deze auto's mij niet echt slapeloze nachten opleveren. Behalve de Chevrolet Epica; was op zich best wel een leuke auto met standaard een zescilinder. Hier op het werk rijdt een collega met deze auto, en het ziet er echt niet slecht uit.
Heerlijke motor in de Epica, was nooit te beroerd om een extra rondje te rijden in die 2.5 Aut. De Nubira hadden ze al lang een schop moeten geven!
Renaultje
De Nubira hadden ze al lang een schop moeten geven!

Moeten ze wel snel komen met een stationversie van de Cruze.
Renaultje
Heerlijke motor in de Epica, was nooit te beroerd om een extra rondje te rijden in die 2.5 Aut. De Nubira hadden ze al lang een schop moeten geven!

Smaken verschillen , vrienden van mij zijn al anderhalf jaar erg tevreden met hun Nubira SW !
Prijs/kwaliteitsverhouding kunnen andere merken niet aan tippen , enige nadeel is het hoge brandstofverbruik .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2010 23:20 door Peter Argenta..
De CX-9 komt inmiddels niet meer voor op Mazda.nl en is dus uitverkocht. De CX-9 was een relatief zeer scherp geprijsde SUV en groeide in 2009 direct uit tot best verkochte SUV in zijn klasse: Mazda verkocht 177 exemplaren van de CX-9, tegen 119 stuks van de Audi Q7 en 25 van de Mercedes-Benz GL. Mazda heeft in totaal 298 CX9's weten te verkopen. Nieuwe leveringen blijven waarschijnlijk uit omdat de CX-9 net als de Hyundai Genesis en Genesis Coupé niet is aangepast aan de Europese eisen en er derhalve slechts 2.000 auto's in heel Europa verdeeld mogen worden.

Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Mazda CX-9
16-11-2010 22:05
Niet met diesel, niet met automaat leverbaar....

Dat het in 2009 direct tot de best verkopende SUV leidde, neem ik met een korrel zout. Met een totaal van 298 stuks? Het zal ooit ergens in 2009 misschien op een bepaald (kort) moment de best verkopende SUV zijn geweest.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-11-2010 22:06 door gearhead.
Goed nieuws: de Matrix heeft een nekschot gekregen, die geen eer deed aan de progressie die Hyundai de afgelopen 3-4 jaar heeft geboekt. De Matrix heeft in de vorm van de ix20 (Venga kloon) een moderne opvolger gekregen.

@ gearhead: In zijn klasse was het de best verkochte SUV (SUV's boven 5 meter). Die klasse bestond uit de drie genoemde modellen smiling smiley
Ik zag vanmiddag een iX20 rijden, dat is - ondanks dat het een kloon van de Venga is - een smakelijker verschijning dan de Matrix. Hij mag dan ontworpen zijn door Pininfarina, ik heb dat altijd een wanstaltige auto gevonden. De facelift loste dat deels op, onder andere door het zwarte strookje onder het laatste raampje, maar het bleef een lelijke auto. Die zal ik niet missen.

Wat de CX-9 betreft: ik vond dat altijd een beetje de lompe versie van de CX-7, hij kwam uiterlijk wat sloom over.
De facelift van de Matrix haalde juist het aparte van de auto, waardoor ie nóg lelijker werd!
Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog nooit van beide auto´s gehoord. Ik heb ze zelfs nog nooit zien rijden.
Als ik ze zo zie, dan denk ik, wie heeft dit in godsnaam ontworpen?
Jammer van de CX-9. Dat was gewoon enorm veel SUV voor je geld, in een nette verpakking en goeie rij-eigenschappen.
Soloman
Als ik ze zo zie, dan denk ik, wie heeft dit in godsnaam ontworpen?

daar zul je nog van opkijken:

Design story - Hyundai Matrix
The Pininfarina Euro-Korean

The partnership between Pininfarina and Hyundai has produced the Matrix, the MPV this Asian company is aiming at the European market and which proudly flaunts the logo of the Turin designer in a prominent position on its side.

Lorenzo Ramaciotti, the General Manager of Pininfarina Studi e Ricerche, says he's delighted with his firm's latest partnership with a Korean company (following Kia and Daewoo) and excited by the challenge that Korean projects represent. He points out that while the Daewoo Tacuma and Hyundai Matrix are both MPVs, they have been interpreted in very different ways. Specifically, while the rounded lines of the former are distinctly oriental, the much more geometrical Matrix has a decidedly Western air.

"Obviously", continues Ramaciotti, "we were delighted to see that no major changes had been made to our design by a client that has more experience of styling than most Korean manufacturers".

Pininfarina's work for Hyundai was conducted at top speed. After the first exploratory sketches were completed, the renderings were ready by May 1998 and the model was handed over just two months later. Development was based on a new floorpan (which was subsequently adopted for the Elantra) and the Pininfarina team was given a free hand over the bodywork design. The engineering was handled by Hyundai after in-depth feasibility studies were jointly conducted by the Korean and Pininfarina engineers. No doubt that explains why there were so few differences between the definitive model and the actual production car. Most of those changes were made on the front and most concerned the headlights and the trapezoidal radiator grille.

Hyundai itself created the dashboard which is softly shaped with the instruments clustered at the centre and a "peninsula" that holds the gear lever. "Overall the project was completed to the satisfaction of both parties", concludes Ramaciotti, "which augurs well for future collaboration between us".
Die facelift-Matrix (Matrix Reloaded?) heb ik volgens mij nog nooit in het wild gezien.

De facelift loste dat deels op, onder andere door het zwarte strookje onder het laatste raampje, maar het bleef een lelijke auto.

Juist door die facelift, en de knullige manier waarop dat raampje is "vergroot", vind ik de Matrix nog lelijker geworden dan bijv. een Multipla. Het doet me denken aan de manier waarop men ooit met de Morris Ital de vormgeving van de Marina probeerde te verhullen.
In december beëindigt Fiat de productie van de Fiat Multipla (introductie 1998) en Punto Classic (1999), die op dit moment nog worden gebouwd in de Mirafiori-fabriek in Turijn. Voor velen leek het alsof deze auto's allang uit productie waren, maar dat is niet correct. Ze werden alleen niet meer in Nederland geleverd.

Fiat gaat in Mirafiori ruimte maken voor productie van Giulia sedan en SW (opvolger van 159) en middelgrote SUV's van zowel Alfa als Jeep, vanaf de tweede helft van 2012. Daarvoor wordt eerst nog even miljard euro in de fabriek geïnvesteerd om hem efficiënter te maken. Ook de Fiat Idea en Lancia Musa worden nog in Mirafiori gebouwd tot ze in 2012 worden vervangen door een opvolger, die in de Zastava-fabriek in Servië zal worden geproduceerd. De productie van de Alfa MiTo blijft eveneens in Mirafiori.
Even een miljardje investeren: hoe kan een autofabriek dat terugverdienen? Er worden vaak geen miljoenen exemplaren verkocht van een willekeurig model.
---GT---
Even een miljardje investeren: hoe kan een autofabriek dat terugverdienen? Er worden vaak geen miljoenen exemplaren verkocht van een willekeurig model.

Vergeet niet dat dit Italië is: ze zullen een deel wel als subsidie van de staat krijgen, omdat ze zo banen behouden. Daarnaast geldt natuurlijk dat de afschrijving van zo'n miljard wordt uitgesmeerd over vele jaren. Misschien bouwen ze wel 1 miljoen auto's tot het moment dat de investering moet zijn terugverdiend: dat is dan € 1 per auto.
Helaas, het is dus € 1000,- per auto. En dat verdien je inderdaad nooit terug.
In Italië zijn naast de Multipla en Punto Classic (zolang de voorraad strekt althans) nog drie andere modellen leverbaar die hier al jaren geleden zijn verdwenen: de 600 (vroeger voluit Seicento), de genoemde Idea en de Ulysse. De Ulysse zal ook binnenkort wel worden geschrapt nu een van de Dodge Journey afgeleide Fiat in aantocht is.
wat maakt Fiat binnenkort nog wel egenlijk? nut smiley
labrang
wat maakt Fiat binnenkort nog wel egenlijk? nut smiley
500, Panda, Punto Evo, Qubo, Sedici, Bravo, Doblò, Croma. En dan nog wat bedrijfswagens. Genoeg modellen dus.
OK, de Sedici kende ik niet als Fiat, maar als Suzuki. mijn fout.
De Qubo kende ik ook niet, maar Wiki vertelt me dat het een trio is met PSA.
De Doblo ken ik natuurlijk wel, maar blijkt een Turkse auto te zijn die als Fiat wordt verkocht.

Kortom : Fiat maakt nog leuke kleintjes en that's it. Dat is ook waar ze altijd het beste in waren.
Op die manier is de 9-4X ook geen Saab, want blijkt een Mexicaanse auto te zijn. De Toyota Aygo (trio met PSA; uit Tsjechië), Yaris (uit Frankrijk), Auris (uit het Verenigd Koninkrijk), Avensis (idem), Corolla (Turkije), Verso (idem) en Hilux (Zuid-Afrika) zijn dan zeker ook geen Toyota's. Vreemde redenering.

Modellenoffensief Fiat (Europese markt):
2011
Panda (opvolger)
opvolger Ulysse o.b.v. Dodge Journey (uit de VS)
2012
Uno (uit India)
5-persoons en 7-persoons MPV als opvolger van de Idea en Multipla (uit Servië)
Linea (opvolger)
2013
600
Punto
Bravo hatchback en stationcar (opvolger)
Daewoo-Chevrolet
In Italië zijn naast de Multipla en Punto Classic (zolang de voorraad strekt althans) nog drie andere modellen leverbaar die hier al jaren geleden zijn verdwenen: de 600 (vroeger voluit Seicento), de genoemde Idea en de Ulysse. De Ulysse zal ook binnenkort wel worden geschrapt nu een van de Dodge Journey afgeleide Fiat in aantocht is.

Ik was enkele maanden geleden in Duitsland bij een Fiat dealer : ook daar waren de 600 & Multipla nog gewoon te koop dus niet alleen in Italië .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2010 21:46 door Peter Argenta..
Daewoo-Chevrolet
Op die manier is de 9-4X ook geen Saab, want blijkt een Mexicaanse auto te zijn. De Toyota Aygo (trio met PSA; uit Tsjechië), Yaris (uit Frankrijk), Auris (uit het Verenigd Koninkrijk), Avensis (idem), Corolla (Turkije), Verso (idem) en Hilux (Zuid-Afrika) zijn dan zeker ook geen Toyota's. Vreemde redenering.

Nou, ik baseerde mijn uitspraak over de Doblo op deze passage die ik op Wiki aantrof (voor zover het waar is)

All new Doblò will be published in the early 2010, this new vehicle is developed in Turkey by Tofaş and will be built also by the Turkish company.

Dat is heel andere koek dan wat je over de 9-4X schrijft (Wat je alleen doet omdat je doorhebt dat ik Saab-adept ben). Geen idee wat het waarheidsgehalte is van de passage op wiki, maar ik ken alle ins en outs van Fiat niet zo goed als ik van Saab denk te weten.
Verder was mijn opmerking nou niet zo au seriaux maar wat gekscherend bedoeld.
labrang
Nou, ik baseerde mijn uitspraak over de Doblo op deze passage die ik op Wiki aantrof (voor zover het waar is)

All new Doblò will be published in the early 2010, this new vehicle is developed in Turkey by Tofas and will be built also by the Turkish company.

Als je nou op dat woordje Tofas had geklikt, had je dit gelezen: "Tofas (acronym for Türk Otomobil Fabrikasi Anonim Sirketi; pronounced [tofas])[missing stress] is a Turkish automaker, based in Bursa, Turkey, where also a plant of the company is located. It builds Fiat models under license and also some locally-designed vehicles (mainly used as taxicabs). Tofas is equally owned by Fiat and Koç Holding (37.8% Fiat Group Automobiles, 37.8% Koç, 24.3% others)."

Fiat bouwt behalve in Turkije nog in heel veel andere landen zijn eigen automodellen in al dan niet geheel in eigendom zijnde fabrieken. Dan zijn het toch Fiats?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2010 22:23 door Dennis_zw.
De zin in het Doblo artikel impliceert dat de Doblo door Tofas is ontwikkeld. Is het nou een door Fiat (in Italie) ontwikkelde Fiat, of is het door Tofas ontwikkelde Fiat met kapitaal van Fiat?

Voor de rest niet zo interessant, ik gaf alleen maar een plaagstootje.
929V6

De facelift loste dat deels op, onder andere door het zwarte strookje onder het laatste raampje, maar het bleef een lelijke auto.

Juist door die facelift, en de knullige manier waarop dat raampje is "vergroot", vind ik de Matrix nog lelijker geworden dan bijv. een Multipla. Het doet me denken aan de manier waarop men ooit met de Morris Ital de vormgeving van de Marina probeerde te verhullen.
Een Ital is geniaal, al is dat wat offtopic
Geen idee hoe het zit met de Doblò, maar er kan toch vanuit worden gegaan dat 'ie onder regie van Fiat is ontworpen.

Ik las net dat de nieuwe Opel Combo in 2011 wordt geïntroduceerd, gebaseerd op de Doblò: [es.autoblog.com]. Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Photoshoppers?
Fiat is wel lekker bezig. De Bravo wil nog niet zo lukken. Dan zeg ik: had hem dan ook perfect gemaakt. Dat is toch het minste dat je kunt vragen.
De Doblo schijnt erg goede cijfers te hebben. Maar ook tegen de Nissan NV200?
---GT---
Dan zeg ik: had hem dan ook perfect gemaakt.
Wat is perfect? Daar verschillen de meningen over. De een vind de Golf perfect, de ander de Astra of de Focus, en weer een ander de Bravo. Als er maar één soort perfect zou zijn, dan had je niet zoveel verschillende merken en modellen. Zelfs 'nagenoeg perfecte' auto's als BMW en Mercedes-Benz modellen verschillen nog heel veel met elkaar.
---GT---
Fiat is wel lekker bezig. De Bravo wil nog niet zo lukken.

Is dat zo? Je kunt de verkoopcijfers van de Bravo natuurlijk niet vergelijken met die van bijvoorbeeld de Golf, omdat daar veel meer uitvoeringen van zijn. Zouden er t.o.v. de Bravo ook meer vijfdeurs Golfjes, Méganes en Foci worden verkocht?
Het is natuurlijk wel jammer dat er nooit driedeurs- en stationwagonuitvoeringen van de Bravo zijn gekomen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.